σελφ σερβις - «Πόλεμος τιμών» για τα μερίδια ή την επιβίωση

Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

«Πόλεμος τιμών» για τα μερίδια ή την επιβίωση

23 Ιανουαρίου 2018 | 13:02 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Για ένα σκληρό και απαιτητικό νέο έτος προετοιμάζεται η αγορά του κλάδου, με τα στελέχη του στη λιανική να το χαρακτηρίζουν ως ένα ακόμη έτος ανατροπών. Όπως λένε χαρακτηριστικά, στο τέλος του 2018 η αγορά «θα κάνει ταμείο», προκειμένου να μετρήσει ανά αλυσίδα τα κέρδη ή τις ζημιές από την ανάταξη του δικτύου της Μαρινόπουλος υπό το σήμα Σκλαβενίτης.

Eίτε η Σκλαβενίτης θα αποτύχει στο εγχείρημά της είτε κάποιοι άλλοι. Όλοι στον κλάδο δεν «χωράνε»…», αποφαίνονται με βεβαιότητα τα ίδια στελέχη. «Ένα project ενοποίησης σε μια εταιρεία των μεγεθών της Σκλαβενίτης και της Μαρινόπουλος, τζίρου άνω των 2 δισ. ευρώ και με δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, πολύ δύσκολα μπορεί είτε να καταρρεύσει είτε να αφεθεί στην τύχη του. Τομ λογαριασμό, λοιπόν, της ανακατανομής των μεριδίων θα τον πληρώσει προφανώς ο ανταγωνισμός με πρώτες τις δυνάμεις της «μεσαίας ζώνης», δηλαδή τις αλυσίδες με τζίρους 100 έως 300 εκατ. ευρώ. Και φυσικά το μικρομεσαίο δυναμικό της αγοράς θα δοκιμαστεί, οδηγούμενο σε εκκαθάριση, έτσι ή αλλιώς», εξηγεί γνωστό στέλεχος του κλάδου, εκφράζοντας μάλλον κοινές πεποιθήσεις ή φόβους.

Ανατροπές εύκολες και γρήγορες
Άλλος παράγοντας παρατηρεί ότι τα περιθώρια κέρδους στο οργανωμένο λιανεμπόριο είναι εξαιρετικά περιορισμένα, οπότε οι ανατροπές μπορεί να είναι εύκολες και γρήγορες. «Δεν θέλει και πολύ να βρεθεί μια αλυσίδα του κλάδου προ οικονομικού αδιεξόδου», προσθέτει.

Κι όλα αυτά, ενώ ο τζίρος της αγοράς φαίνεται πως θα κλείσει φέτος οριακά ανοδικά, μετά το θετικό 0,4% του δεκάμηνου που ανακοίνωσε προ ημέρων η Nielsen, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι τα FMCG συνολικά θα εξακολουθήσουν να εμφανίζουν αρνητική τάση γύρω στο -0,4%.

Βάσει όσων αναφέρουν οι αναλυτές της εταιρείας, τα φρέσκα χύμα προϊόντα καταγράφουν την πιο θετική τάση, γύρω στο 3%, ενώ στον αντίποδα τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και τα προϊόντα οικιακής χρήσης κινούνται αρνητικά σε ποσοστό 2,1% και 1,3% αντίστοιχα, γεγονός που, σύμφωνα με τη Nielsen, οφείλεται κυρίως στις αποπληθωριστικές πιέσεις που δέχονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες, λόγω των έντονων προωθητικών ενεργειών.

Επιπλέον, οι κατηγορίες των τροφίμων και ποτών είναι σταθερές σε αξία σε σχέση με την περασμένη χρονιά, καθώς οι πληθωριστικές τάσεις, λόγω της αύξησης του φορολογικού συντελεστή σε ορισμένες κατηγορίες ποτών όπως ο καφές κι η μπύρα, αντισταθμίζουν τις απώλειες που εμφανίζουν οι κατηγορίες των τροφίμων.

Μεγάλες αυξομειώσεις τζίρου
Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν ότι μπορεί η ψυχολογία των καταναλωτών να έχει βελτιωθεί τους τελευταίους μήνες, μπορεί ο τζίρος του κλάδου να παρουσιάζει φέτος αισθητή «διόρθωση» σε σχέση με το -4,5% του 2016, μπορεί το 2018 κατά τις προβλέψεις να κινηθεί ανοδικά μία ή δύο ποσοστιαίες μονάδες συγκριτικά με το 2017, όμως οι όποιες σχετικές θετικές ενδείξεις ή προβλέψεις δεν αφορούν στις μεγάλες αυξομειώσεις τζίρων που καταγράφονται από αλυσίδα σε αλυσίδα.

Ειδικότερα, επισημαίνουν ότι τα μεγέθη της Σκλαβενίτης και της Metro, λόγω της κτήσης των δομών της Μαρινόπουλος και της Αφοί Βερόπουλοι αντίστοιχα, εξελίσσονται φέτος ανοδικά, όπως ανοδικά θα τρέξουν και το 2018 –έστω με διαφορές ταχυτήτων μεταξύ τους. Στο μεταξύ, τάσεις σταθεροποίησης παρουσιάζει η Lidl, ενώ πτωτικά κινούνται οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Πέντε και Μασούτης, όπως και στο σύνολό τους σχεδόν οι μικρομεσαίοι «παίκτες» του κλάδου, που δέχονται και τις μεγαλύτερες πιέσεις.

Το 2018, λοιπόν, κάθε αλυσίδα θα κριθεί από την ανταγωνιστικότητά της ή, αλλιώς, από τη δυναμική με την οποία θα επενδύσει στις τιμές, διότι όπως σημειώνουν παράγοντες του κλάδου στο σελφ σέρβις, ο «πόλεμος τιμών» που έχει ήδη αρχίσει από τον περασμένο Μάιο, θα ενταθεί την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, για να πάρει την πιο ακραία μορφή του πιθανώς από τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς, φέρνοντας τα δίκτυα πωλήσεων στα όριά τους.

Άπαντες δυσαρεστημένοι φέτος
Το οξύμωρο με το απερχόμενο 2017 είναι ότι, ενώ ο κλάδος «γυρίζει» σε οριακά θετικό το ρυθμό εξέλιξης του τζίρου του, ουδείς δείχνει να είναι ευχαριστημένος. «Η αγορά κινείται ικανοποιητικά, όμως τα νούμερα δεν χαροποιούν κανέναν», δηλώνει γνωστό στέλεχος του κλάδου, προσθέτοντας ότι «επί της ουσίας κανένας φέτος δεν έπιασε τους στόχους του». Όπως εξηγεί, οι μηνιαίες επιδόσεις του δικτύου που ανήκε στη Μαρινόπουλος κόλλησαν στα 60 εκατ. ευρώ (μικτά έσοδα), με αποτέλεσμα η Σκλαβενίτης, ενώ κερδίζει τζίρο και μερίδια, βλέπει το νεοαποκτηθέν της δίκτυο με «ετησιοποιημένες» πωλήσεις κάτω του 1 δισ. ευρώ, δηλαδή κάτω του ορίου που έθετε το σχέδιο διάσωσής του, ενόσω η μητρική εταιρεία αισθάνεται την επίδραση του κανιβαλισμού στις πωλήσεις της στην Αττική.

Ο όμιλος Metro, επίσης, κερδίζει μερίδια και έσοδα από την αναβίωση του δικτύου της Αφοί Βερόπουλοι υπό το σήμα των My Market, όμως, λόγω της «νέας» Σκλαβενίτης οι επιδόσεις της βρίσκονται κι εκεί κάτω από το όριο του σχετικού business plan του ομίλου.

Όσο για τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, τα μηνύματα επίσης δεν είναι θετικά, πρώτα απ’ όλα για όσες αλυσίδες ήδη από τα τέλη του 2015 –και πολύ περισσότερο κατά την περίοδο του 2016 και του πρώτου τετραμήνου του 2017 κέρδισαν τη μερίδα του λέοντος από τις χαμένες πωλήσεις της Μαρινόπουλος, πωλήσεις οι οποίες στις καλές εποχές της πάλαι ποτέ ισχυρής αλυσίδας έφταναν τα 2 δισ. ευρώ.

Χτύπημα στα καθαρά αποτελέσματα
Συνεπεία των προαναφερομένων στο σύνολό του το οργανωμένο λιανεμπόριο έχει επιδοθεί σε ένα σκληρό «πόλεμο τιμών», ο οποίος ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Οι τιμές, είτε μέσω των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών είτε άμεσα, ψαλιδίζονται, όπως άλλωστε και τα κέρδη των αλυσίδων, αφού η μάχη για φθηνότερα προϊόντα χτυπά απευθείας στα καθαρά αποτελέσματα των εταιρειών.

Μερίδιο στη χασούρα έχουν, φυσικά, και οι προμηθευτές που συμμετέχουν ενεργά στην πριμοδότηση νέων παροχών στις αλυσίδες, προκειμένου να στηρίξουν τις προωθητικές τους ενέργειες.

Όπως εκτιμάται, το κύριο βάρος των αυξημένων προσφορών και προωθητικών ενεργειών το παίρνουν πάνω τους οι προμηθευτές που έχουν, όπως σημειώνουν εκπρόσωποι του λιανεμπορίου, μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Υπολογίζεται ότι το κόστος σε κεφάλαια μοιράζεται 60/40 μεταξύ της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου, με τους προμηθευτές να «ζητούν» πιο ανταγωνιστικές τιμές για τα προϊόντα τους στο ράφι και τους λιανοπωλητές να επιμένουν για περισσότερες παροχές.

Κατά τα άλλα και οι δύο αγορές «κλαίνε» τις απώλειες εσόδων που επωμίζονται, στην προσπάθειά τους να κερδίσουν μερίδια αγοράς. Όσο για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνεχίζουν να συμπιέζονται ευρισκόμενα εν μέσω διασταυρούμενων πυρών από τις προσφορές των παραγωγών επωνύμων ειδών, αν και οι απώλειες που καταγράφουν είναι σαφώς λιγότερες από τα προηγούμενα έτη.

σελφ σερβις (T. 478)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION