σελφ σερβις - Οnline αγορές: Για την ώρα δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για το φυσικό σούπερ μάρκετ

Σάββατο, 25 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Οnline αγορές: Για την ώρα δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για το φυσικό σούπερ μάρκετ

5 Σεπτεμβρίου 2017 | 09:46 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Online,Τεχνολογία

Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι online αγορές ειδών παντοπωλείου δεν πρέπει να δημιουργούν ανησυχία, τουλάχιστον για την ώρα, στις αλυσίδες των φυσικών καταστημάτων σούπερ μάρκετ. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου το φυσικό κατάστημα θα συνεχίσει να είναι για αρκετά ακόμα χρόνια ο χώρος που οι Έλληνες θα κάνουν το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών τους σε είδη παντοπωλείου. Ωστόσο, επειδή η τεχνολογία εγκυμονεί το απρόοπτο, η προετοιμασία είναι απαραίτητη.

Πόσοι από εμάς το πρωί πηγαίνουμε στο κοτέτσι για να βρούμε φρέσκα αυγά, τρώμε το ψωμί που φτιάξαμε το προηγούμενο βράδυ με αλεύρι αγορασμένο από τον μυλωνά και τρώμε ανθότυρο από γάλα που αρμέξαμε οι ίδιοι; Και πόσοι μπορούμε να βρούμε νερό, αν το δίκτυο ύδρευσης σταματήσει να λειτουργεί;

Ανεπιστρεπτί η διατροφή και η ενυδάτωσή μας είναι εξαρτημένες από παράγοντες που δεν ελέγχουμε άμεσα, καθώς όχι μόνο δεν έχουμε πια σχέση με την άμεση παραγωγή των τροφίμων, αλλά ως αστοί είμαστε απομακρυσμένοι από την πρωτογενή αγροτική παραγωγή τουλάχιστον μερικές δεκάδες χιλιόμετρα. Επομένως, εξαρτόμαστε από το λιανεμπόριο τροφίμων, δηλαδή κατά συντριπτική πλειονότητα από τα σούπερ μάρκετ. Όμως, ακόμα και η έννοια του σούπερ μάρκετ αλλάζει μορφή, σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ των τελευταίων δεκαετιών του 20ου αιώνα που γνωρίσαμε στην Ελλάδα. Σκεφτήκατε ποτέ ότι τη θέση του μικρού παντοπωλείου που έγινε σελφ σέρβις και μετά αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μπορεί να πάρει στο μέλλον η επιφάνεια των μερικών χιλιάδων pixels στην οθόνη ενός smart phone;

Εδώ και μια δεκαετία περίπου η Amazon προσπαθεί να μπει στην αγορά των προϊόντων διατροφής με όχι και τόσο πετυχημένο αποτέλεσμα. Ωστόσο, όταν τα κεφάλαια είναι «ανεξάντλητα», όπως φάνηκε, τα εμπόδια προς επίτευξη και του πλέον τολμηρού σχεδίου κάμπτονται. Στα μέσα του Ιουνίου, λοιπόν, η Amazon ανακοίνωσε ότι εξαγόρασε έναντι 13,7 δισ. δολαρίων την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Whole Foods. Όπως ακούστηκε από τα στόματα πολλών αναλυτών, πρόκειται για μια κίνηση που θα μεταμορφώσει τον τρόπο που όλη η ανθρωπότητα αγοράζει τρόφιμα.

Σύμφωνα με το Food Marketing Institute και τη Nielsen, ο τομέας ειδών παντοπωλείου αναμένεται να πενταπλασιαστεί σε αξία την ερχόμενη δεκαετία και να φτάσει τα 100 δισ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ. Περίπου το 25% των νοικοκυριών κάνουν ήδη τις αγορές τους online, ενώ κατά την έρευνα το ποσοστό αυτό θα φτάσει το 70% στην ερχόμενη δεκαετία.

Όπως φαίνεται, η Amazon που εμπιστεύεται τις έρευνες, ορέγεται να αποκτήσει ένα κομμάτι από την «πίτα» των 100 δισεκατομμυρίων, που μέλλει να φουσκώνει σιγά σιγά.

ΤΑ ΕΥΠΑΘΗ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΥΞΑΝΟΥΝ ΤΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΤΟΥ DELIVERY
Όταν ο αγοραστής φεύγει από το σούπερ μάρκετ με τα ψώνια του, έχει επωμισθεί ένα σημαντικό βάρος, το οποίο συνήθως αγνοεί, καθώς η συνήθεια το έχει κάνει κάτι περισσότερο από αυτονόητο. Αν για παράδειγμα σπάσουν κάποια αυγά από τη δωδεκάδα που αγόρασε, επειδή το αυτοκίνητό του έπεσε σε μια λακκούβα, η ζημιά επιβαρύνει αποκλειστικά το πορτοφόλι του. Επίσης μπορεί να θυμώσει με τον εαυτό του, που δεν αγόρασε το σωστό απορρυπαντικό, αλλά ο μόνος τρόπος για να διορθώσει το λάθος του, είναι να το επιστρέψει με δικό του μέσο στο κατάστημα.

Όταν ένας λιανέμπορος επιλέξει να διαθέσει υπηρεσίες delivery, τα προαναφερόμενα βάρη αναλογούν στο δικό του πορτοφόλι και επομένως χρειάζεται να προϋπολογίσει το ρίσκο που αναλαμβάνει, προνοώντας το πώς αυτό θα επηρεάσει ενδεχομένως την κερδοφορία του. Με τα περιθώρια κέρδους στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να κινούνται κάτω από 2,5%, τα λάθη μπορεί να αποβούν έως μοιραία, κάτι που το ξέρουν πια πολύ καλά οι επιχειρηματίες του κλάδου στην ελληνική αγορά.

Αναλυτές βλέπουν με καλό μάτι την υπηρεσία Amazon Prime Fresh, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους συνδρομητές να παραλαμβάνουν τα προϊόντα παντοπωλείου χωρίς χρέωση. Ωστόσο, η συγκεκριμένη υπηρεσία κοστίζει περίπου 300 δολάρια τον χρόνο και σε αυτό το ποσό η Amazon περιλαμβάνει ένα πακέτο οφελών, όπως η απεριόριστη πρόσβαση σε ψηφιακά βιβλία, ταινίες και χώρο στο cloud, το οποίο ελάχιστες εταιρείες στον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν. Επιπλέον, οι υπηρεσίες αυτές έχουν πολύ μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους σε σχέση με την πώληση ειδών παντοπωλείου.

Η ISTMOS είναι μια startup εταιρεία που έχει δημιουργήσει εξειδικευμένη IoΤ εφαρμογή για την ιχνηλασιμότητα του εμφιαλωμένου κρασιού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, περισσότερες από 1,5 δισ. φιάλες κρασιού παγκοσμίως, δηλαδή το 5% της συνολικής παραγωγής, επιστρέφονται, επειδή το περιεχόμενο έχει αλλοιωθεί. Το μέγεθος αυτό θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο, αν η εταιρεία συνυπολόγιζε και τη θραύση φιαλών. Πόσες εταιρείες είναι έτοιμες να αποδεχτούν το κόστος διακίνησης, λόγω επιστροφών, από τον πελάτη προς το κατάστημα; Πολύ περισσότερο το ερώτημα ισχύει, αν ληφθεί υπόψιν ότι πέραν του κρασιού ουκ ολίγα είναι τα άλλα ευπαθή προϊόντα.

Ένα δεύτερο κόστος, που επιβαρύνει το κατάστημα, είναι η συλλογή των προϊόντων στο φυσικό καλάθι, το οποίο φτάνει στον αγοραστή. Σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό της συγκεκριμένης εργασίας γίνεται από τον αγοραστή, ο οποίος δαπανά χρόνο για να βρει τα προϊόντα στα ράφια, να περιμένει στη σειρά των τυριών ή των αλλαντικών και τελικά να περιμένει στη σειρά των ταμείων για να πληρώσει. Σε μια online πώληση η ίδια εργασία γίνεται εξ ολοκλήρου από προσωπικό της επιχείρησης. Στην Ελλάδα, οι αλυσίδες που διαθέτουν φυσικά καταστήματα έχουν αναθέσει προσωρινά αυτό τον ρόλο στο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό. Δεδομένου ότι ο όγκος των online πωλήσεων δεν είναι ακόμα μεγάλος, η υφιστάμενη κατάσταση, ίσως, δε δημιουργεί σοβαρό λειτουργικό πρόβλημα. Τι θα συμβεί, όμως, υπό συνθήκες που το ποσοστό των online πωλήσεων αρχίσει να αυξάνει;

Αυτό είναι, ίσως, τα δύο σημαντικότερα προβλήματα που έχει να επιλύσουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες έχουν ξεκινήσει τη ζωή τους με την οικοδόμηση φυσικών καταστημάτων και των αντίστοιχων μοντέλων λειτουργίας.

Πόσοι από εμάς το πρωί πηγαίνουμε στο κοτέτσι για να βρούμε φρέσκα αυγά, τρώμε το ψωμί που φτιάξαμε το προηγούμενο βράδυ με αλεύρι αγορασμένο από τον μυλωνά και τρώμε ανθότυρο από γάλα που αρμέξαμε οι ίδιοι; Και πόσοι μπορούμε να βρούμε νερό, αν το δίκτυο ύδρευσης σταματήσει να λειτουργεί;

Ανεπιστρεπτί η διατροφή και η ενυδάτωσή μας είναι εξαρτημένες από παράγοντες που δεν ελέγχουμε άμεσα, καθώς όχι μόνο δεν έχουμε πια σχέση με την άμεση παραγωγή των τροφίμων, αλλά ως αστοί είμαστε απομακρυσμένοι από την πρωτογενή αγροτική παραγωγή τουλάχιστον μερικές δεκάδες χιλιόμετρα. Επομένως, εξαρτόμαστε από το λιανεμπόριο τροφίμων, δηλαδή κατά συντριπτική πλειονότητα από τα σούπερ μάρκετ. Όμως, ακόμα και η έννοια του σούπερ μάρκετ αλλάζει μορφή, σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ των τελευταίων δεκαετιών του 20ου αιώνα που γνωρίσαμε στην Ελλάδα. Σκεφτήκατε ποτέ ότι τη θέση του μικρού παντοπωλείου που έγινε σελφ σέρβις και μετά αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μπορεί να πάρει στο μέλλον η επιφάνεια των μερικών χιλιάδων pixels στην οθόνη ενός smart phone;

Εδώ και μια δεκαετία περίπου η Amazon προσπαθεί να μπει στην αγορά των προϊόντων διατροφής με όχι και τόσο πετυχημένο αποτέλεσμα. Ωστόσο, όταν τα κεφάλαια είναι «ανεξάντλητα», όπως φάνηκε, τα εμπόδια προς επίτευξη και του πλέον τολμηρού σχεδίου κάμπτονται. Στα μέσα του Ιουνίου, λοιπόν, η Amazon ανακοίνωσε ότι εξαγόρασε έναντι 13,7 δισ. δολαρίων την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Whole Foods. Όπως ακούστηκε από τα στόματα πολλών αναλυτών, πρόκειται για μια κίνηση που θα μεταμορφώσει τον τρόπο που όλη η ανθρωπότητα αγοράζει τρόφιμα.

Σύμφωνα με το Food Marketing Institute και τη Nielsen, ο τομέας ειδών παντοπωλείου αναμένεται να πενταπλασιαστεί σε αξία την ερχόμενη δεκαετία και να φτάσει τα 100 δισ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ. Περίπου το 25% των νοικοκυριών κάνουν ήδη τις αγορές τους online, ενώ κατά την έρευνα το ποσοστό αυτό θα φτάσει το 70% στην ερχόμενη δεκαετία.

Όπως φαίνεται, η Amazon που εμπιστεύεται τις έρευνες, ορέγεται να αποκτήσει ένα κομμάτι από την «πίτα» των 100 δισεκατομμυρίων, που μέλλει να φουσκώνει σιγά σιγά.

ΤΑ ΕΥΠΑΘΗ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΥΞΑΝΟΥΝ ΤΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΤΟΥ DELIVERY
Όταν ο αγοραστής φεύγει από το σούπερ μάρκετ με τα ψώνια του, έχει επωμισθεί ένα σημαντικό βάρος, το οποίο συνήθως αγνοεί, καθώς η συνήθεια το έχει κάνει κάτι περισσότερο από αυτονόητο. Αν για παράδειγμα σπάσουν κάποια αυγά από τη δωδεκάδα που αγόρασε, επειδή το αυτοκίνητό του έπεσε σε μια λακκούβα, η ζημιά επιβαρύνει αποκλειστικά το πορτοφόλι του. Επίσης μπορεί να θυμώσει με τον εαυτό του, που δεν αγόρασε το σωστό απορρυπαντικό, αλλά ο μόνος τρόπος για να διορθώσει το λάθος του, είναι να το επιστρέψει με δικό του μέσο στο κατάστημα.

Όταν ένας λιανέμπορος επιλέξει να διαθέσει υπηρεσίες delivery, τα προαναφερόμενα βάρη αναλογούν στο δικό του πορτοφόλι και επομένως χρειάζεται να προϋπολογίσει το ρίσκο που αναλαμβάνει, προνοώντας το πώς αυτό θα επηρεάσει ενδεχομένως την κερδοφορία του. Με τα περιθώρια κέρδους στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να κινούνται κάτω από 2,5%, τα λάθη μπορεί να αποβούν έως μοιραία, κάτι που το ξέρουν πια πολύ καλά οι επιχειρηματίες του κλάδου στην ελληνική αγορά.

Αναλυτές βλέπουν με καλό μάτι την υπηρεσία Amazon Prime Fresh, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους συνδρομητές να παραλαμβάνουν τα προϊόντα παντοπωλείου χωρίς χρέωση. Ωστόσο, η συγκεκριμένη υπηρεσία κοστίζει περίπου 300 δολάρια τον χρόνο και σε αυτό το ποσό η Amazon περιλαμβάνει ένα πακέτο οφελών, όπως η απεριόριστη πρόσβαση σε ψηφιακά βιβλία, ταινίες και χώρο στο cloud, το οποίο ελάχιστες εταιρείες στον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν. Επιπλέον, οι υπηρεσίες αυτές έχουν πολύ μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους σε σχέση με την πώληση ειδών παντοπωλείου.

Η ISTMOS είναι μια startup εταιρεία που έχει δημιουργήσει εξειδικευμένη IoΤ εφαρμογή για την ιχνηλασιμότητα του εμφιαλωμένου κρασιού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, περισσότερες από 1,5 δισ. φιάλες κρασιού παγκοσμίως, δηλαδή το 5% της συνολικής παραγωγής, επιστρέφονται, επειδή το περιεχόμενο έχει αλλοιωθεί. Το μέγεθος αυτό θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο, αν η εταιρεία συνυπολόγιζε και τη θραύση φιαλών. Πόσες εταιρείες είναι έτοιμες να αποδεχτούν το κόστος διακίνησης, λόγω επιστροφών, από τον πελάτη προς το κατάστημα; Πολύ περισσότερο το ερώτημα ισχύει, αν ληφθεί υπόψιν ότι πέραν του κρασιού ουκ ολίγα είναι τα άλλα ευπαθή προϊόντα.

Ένα δεύτερο κόστος, που επιβαρύνει το κατάστημα, είναι η συλλογή των προϊόντων στο φυσικό καλάθι, το οποίο φτάνει στον αγοραστή. Σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό της συγκεκριμένης εργασίας γίνεται από τον αγοραστή, ο οποίος δαπανά χρόνο για να βρει τα προϊόντα στα ράφια, να περιμένει στη σειρά των τυριών ή των αλλαντικών και τελικά να περιμένει στη σειρά των ταμείων για να πληρώσει. Σε μια online πώληση η ίδια εργασία γίνεται εξ ολοκλήρου από προσωπικό της επιχείρησης. Στην Ελλάδα, οι αλυσίδες που διαθέτουν φυσικά καταστήματα έχουν αναθέσει προσωρινά αυτό τον ρόλο στο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό. Δεδομένου ότι ο όγκος των online πωλήσεων δεν είναι ακόμα μεγάλος, η υφιστάμενη κατάσταση, ίσως, δε δημιουργεί σοβαρό λειτουργικό πρόβλημα. Τι θα συμβεί, όμως, υπό συνθήκες που το ποσοστό των online πωλήσεων αρχίσει να αυξάνει;

Αυτό είναι, ίσως, τα δύο σημαντικότερα προβλήματα που έχει να επιλύσουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες έχουν ξεκινήσει τη ζωή τους με την οικοδόμηση φυσικών καταστημάτων και των αντίστοιχων μοντέλων λειτουργίας.


ΣΥΝΤΡΕΧΕΙ ΛΟΓΟΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ;
Για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα, χρειάζονται κάποια μεγέθη που αντικατοπτρίζουν κάπως την τάση των αγοραστών για online αγορές ειδών παντοπωλείου. Στο πλαίσιο αυτό, για παράδειγμα, η έρευνα της Focus Bari αναφέρει ότι το 77,6% των κατοίκων της Ελλάδας χρησιμοποιεί το Internet και δη το 31,5% αυτών σε καθημερινή βάση. Μια δεύτερη έρευνα της Nielsen εστιάζει στις ψηφιακές αγορές. Σύμφωνα με αυτήν, το 62% των κατοίκων της Ελλάδας θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο ως μέσο για τις αγορές του. Τα προϊόντα και υπηρεσίες με τα ψηλότερα ποσοστά προτίμησης για online αγορές είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (62%), τα είδη ένδυσης (54%), ενώ σε σχετικά υψηλή θέση βρίσκεται το foof delivery (47%). Σε ό,τι αφορά τα είδη παντοπωλείου, 6 στους 10 αγοραστές δηλώνουν ότι προτιμούν την αγορά τους από το φυσικό κατάστημα. Ωστόσο, οι 4 στους 10 δηλώνουν «έτοιμοι» ν’ αγοράσουν είδη παντοπωλείου και φρέσκα προϊόντα online. Μια τρίτη έρευνα, που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ σε δείγμα 2.000 ατόμων, δείχνει ότι το ποσοστό των σταθερών αγοραστών ειδών παντοπωλείου μέσω Internet, αυξήθηκε από 3% σε 5% στο διάστημα της τετραετίας 2013-2016.

Η Yoda.gr φαίνεται ότι βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο, καθώς πρόσφατα ανακοίνωσε ότι επεκτείνει τη διανομή της σε όλη την Ελλάδα, με κίνητρο τα πετυχημένα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου λειτουργίας, το οποίο κύλησε με διψήφιο αριθμό ανάπτυξης πωλήσεων ανά μήνα. Τα στατιστικά στοιχεία της Yoda δείχνουν ότι το ηλεκτρονικό της κατάστημα το προτιμούν κυρίως οικογένειες, νέες μητέρες και άνθρωποι ηλικίας μεταξύ 25 και 44 ετών. Οι περισσότεροι αγοραστές της επιλέγουν ώρες παράδοσης μετά τις 18:00 και γι’ αυτό αποστέλλουν τις παραγγελίες τους τις πρώτες πρωινές ώρες, ώστε να παραλαμβάνουν αυθημερόν. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες παραγγελλόμενων προϊόντων είναι τα είδη μαναβικής και κοπής (τυροκομικά, αλλαντικά), το φρέσκο γάλα, τα προϊόντα κάβας, τα απορρυπαντικά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Με την τρέχουσα εικόνα της αγοράς, δεν φαίνεται να συντρέχει λόγος ανησυχίας για τις ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που βασίζονται στις πωλήσεις των φυσικών καταστημάτων τους. Ίσως αυτός είναι ο λόγος, που οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις αυτές δεν έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις σε λειτουργικές αλλαγές, ώστε να υποστηρίξουν το εναλλακτικό κανάλι των online πωλήσεων.

Εξάλλου, η αγορά της Ελλάδας είναι μάλλον πολύ μικρή για να μπει στο στόχαστρο κολοσσών όπως η Amazon, που θα μπορούσαν, ενδεχομένως, ν’ αλλάξουν σε μια νύχτα το πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου. Τα αναδυόμενα online σούπερ μάρκετ το πιο πιθανό είναι να αποσκοπούν σ’ ένα μικρό μερίδιο της αγοραστικής πίτας, ικανό, όμως, να τα κάνει αρχικά βιώσιμα και αργότερα κερδοφόρα.

Σύμφωνα με την Convert Group, οι online αγορές ειδών παντοπωλείου απέφεραν στις επιχειρήσεις περίπου 30 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 0,3% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Η εταιρεία προβλέπει ότι μέχρι το 2020 το εν λόγω ποσοστό θα φτάσει το 3%, αντιστοιχώντας σε περίπου 300 εκατ. ευρώ.

Επομένως, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, το φυσικό κατάστημα θα συνεχίσει να είναι για αρκετά ακόμα χρόνια ο χώρος στον οποίο οι Έλληνες κάνουν το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών τους σε είδη παντοπωλείου.

ΑΣΤΑΘΜΗΤΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ, ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ
Η χρήση του πλαστικού χρήματος: Το περιοριστικά μέτρα κίνησης κεφαλαίων εκτίναξαν τη χρήση πλαστικού χρήματος από το 2016 και έπειτα. Το πρώτο πεντάμηνο του 2017, οι πληρωμές μέσω καρτών ήταν αυξημένες κατά 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο και έφτασαν τα 9,5 δισ. ευρώ. Οι ειδήμονες επί των οικονομικών θεωρούν ότι αυτή η απότομη ανάπτυξη θα πιάσει οροφή και στο εξής θα εξελιχθεί με πολύ βραδύ ρυθμό. Μπορεί, όμως, να φανταστούμε την όχι απίθανη περίπτωση οι πληρωμές μέσω καρτών να συνεχίσουν να αυξάνονται ξέφρενα, πράγμα που το ευνοεί, άλλωστε, το «κτίσιμο του αφορολόγητου» με τις κάρτες, οπότε ο κόσμος θα εξοικειωθεί ταχύτατα με τη χρήση του άυλου χρήματος. Για ένα τέτοιο ενδεχόμενο υπάρχουν μελέτες που προβλέπουν μια ανάλογη απότομη αύξηση των online αγορών.

Οι ανυπόφορες μετακινήσεις στις μεγαλουπόλεις: Όποιος πάει μια βόλτα π.χ. στον Πειραιά αυτή την περίοδο, καταλαβαίνει ότι η επίσκεψη στο πλησιέστερο, έστω, σούπερ μάρκετ μπορεί να αποδειχθεί βασανιστική εμπειρία. Αν θεωρήσουμε ότι ο χρόνος εργασίας θα συνεχίσει να καταπίνει ένα μεγάλο κομμάτι του χρόνου της ζωής μας, η ανάγκη για ελεύθερο χρόνο θα μεγαλώνει… Όπως ήδη έχουμε αναφέρει, οι παραγγελίες έτοιμου φαγητού είναι ήδη στην τρίτη θέση της λίστας online αγορών. Μπορούμε, επομένως, να υποθέσουμε ότι κάτι αντίστοιχο, ίσως, συμβεί με τις αγορές ειδών παντοπωλείου.

Αν η Amazon φτιάξει αποθήκη στην Ελλάδα; Δεν μπορούμε σήμερα να φανταστούμε έναν λόγο να κάνει κάτι τέτοιο, αλλά αν συμβεί, θα είναι κάτι σαν πτώση αστεροειδούς στην εγχώρια αγορά ειδών παντοπωλείου! Όταν λιανεμπορικοί κολοσσοί, όπως η Walmart και η Tesco, παλεύοντας με το «θηρίο» που λέγεται Amazon σε παγκόσμιο επίπεδο, τα βρίσκουνε σκούρα, οι ελληνικές αλυσίδες θα φαντάζουν για το «θηρίο» το πολύ μέχρι δεκατιανό… Στο μεταξύ, οι ελληνικοί ουρανοί και δρόμοι θα γεμίσουν delivery drones και οι Έλληνες εργαζόμενοι της αποθήκης της Amazon θα συμβιώνουν συνεργατικά με μερικές εκατοντάδες ρομπότ…

σελφ σερβις (T. 474)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION