σελφ σερβις - Η κυριακάτικη εργασία διχάζει πάλι την αγορά

Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Η κυριακάτικη εργασία διχάζει πάλι την αγορά

23 Ιουνίου 2017 | 09:31 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Έρευνα

Διχασμένη εμφανίζεται η οργανωμένη λιανική στο ζήτημα της θεσμικής διεύρυνσης του αριθμού των εργάσιμων Κυριακών τον χρόνο για τα εμπορικά καταστήματα. Μια μερίδα του κλάδου σχεδιάζει να κινηθεί επιθετικά και μια άλλη αμυντικά. Η αύξηση του αριθμού των εργάσιμων Κυριακών από τις 8 στις 30, όπως συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς κατόπιν επιμονής τους, δημιουργεί νέους τριγμούς και αντιπαραθέσεις στο εμπόριο.

Οι μεγαλύτερες ενστάσεις εκφράσθηκαν από τις ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και ΟΙΥΕ, που προτίθενται μάλιστα να κινηθούν και δικαστικά κατά της νέας ρύθμισης, προσφεύγοντας στο ΣτΕ. Στον κλάδο των σούπερ μάρκετ κάθε δίκτυο «ζυγίζει» το μέτρο πριν λάβει τις οριστικές του αποφάσεις.

Ήδη δύο αλυσίδες φαίνεται ότι θα εκμεταλλευθούν το νέο πλαίσιο, ανοίγοντας τα καταστήματά τους στις τουριστικές περιοχές, τέσσερις αντιμετωπίζουν το υπό εφαρμογή καθεστώς με σκεπτικισμό, ενώ οι μικρομεσαίες δυνάμεις θα παλέψουν, λένε, ώστε τα καταστήματα να λειτουργούν μόνο τέσσερις Κυριακές τον χρόνο.

Ειδικότερα, η ΑΒ Βασιλόπουλος ξεκαθάρισε ότι διαφωνεί ρητά με την Κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων και τις 52 εβδομάδες του χρόνου, θεωρώντας επαρκές το υπάρχον νομικό πλαίσιο. Στη σχετική ανακοίνωσή της προστίθεται, ωστόσο, ότι «η όποια συζήτηση για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές πλέον των προβλεπόμενων από το νόμο έχει νόημα μόνο σε τουριστικές περιοχές, όπου η ζήτηση είναι αυξημένη και αυτό κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου κάθε περιοχής». Υπό αυτή την έννοια η αλυσίδα δείχνει ότι διάκειται θετικά στη διεύρυνση του μέτρου, ειδικά για τις τουριστικές περιοχές, κι ότι θα προσαρμόσει σχετικά το πρόγραμμά της.

Ανάλογη στάση εκτιμάται ότι θα τηρήσει και η Lidl, η οποία ήδη όπου υφίσταται τουριστική κίνηση λειτουργεί τα καταστήματά της τις αργίες, ενώ ανταποκρίνεται στο μέτρο των 8 εργάσιμων Κυριακών. Φυσικά ως discounter έχει το πλεονέκτημα του χαμηλού λειτουργικού κόστους, που της επιτρέπει να δουλεύει με κερδοφορία και τις Κυριακές.

Κατά συνέπεια ο ανταγωνισμός τους θα «συρθεί» στη λειτουργία των δικτύων τις 30 εργάσιμες Κυριακές. Κάθε αλυσίδα, βέβαια, θα εφαρμόσει το μέτρο με τη δική της στρατηγική. Η Σκλαβενίτης, για παράδειγμα, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, θα λειτουργήσει μόνο όσα καταστήματα βρίσκονται σε περιοχές με υψηλή τουριστική κίνηση. Η Metro θα συνεχίσει στη γραμμή της περιορισμένης λειτουργίας των καταστημάτων της τις Κυριακές (11πμ με 3μμ), θεωρώντας ότι στο διάστημα αυτό πραγματοποιείται ο υψηλότερος τζίρος. Η Γαλαξίας επίσης θα προσαρμοστεί με το μέτρο, ανοίγοντας τα περισσότερα καταστήματά της σε τουριστικές περιοχές. Η Δ. Μασούτης θα δώσει ανάλογο «στίγμα», ώστε να μην απωλέσει μερίδια αγοράς, όπως άλλωστε κι η Bazaar.

Άλλο ζημιές 8 Κυριακές τον χρόνο κι άλλο 30
Βέβαια, το μέτρο που καταργεί την κυριακάτικη αργία θα κριθεί με την πάροδο του χρόνου. Όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο κερδοφόρα ή όχι θα είναι τα καταστήματα που θα ανοίγουν τις Κυριακές και αυτό διότι, αν επηρεαστούν αρνητικά τα καθαρά αποτελέσματα των εταιρειών, δύσκολα η αγορά του κλάδου θα επιμείνει στην πολιτική της αυτή, καθότι είναι άλλο να «μετράς» ζημιές έως 8 Κυριακές τον χρόνο και άλλο 30. Στην πράξη, λοιπόν, δεν αποκλείεται να δούμε τις αλυσίδες να μειώνουν σταδιακά τον αριθμό των καταστημάτων τους που θα ανοίγουν τις Κυριακές, όπως και τον αριθμό των εργάσιμων Κυριακών. Αν, ωστόσο, κάποια υιοθετήσει την εφαρμογή του μέτρου στην ολότητά του, η μόνη εξήγηση είναι ότι θα έχει αποφασίσει, ρισκάροντας ζημιογόνα αποτελέσματα, να επενδύσει στην προοπτική της καθιέρωσής της ως αλυσίδας σούπερ μάρκετ των Κυριακών, ώστε να «μαζεύει» τον τζίρο των 30 ημερών, εξασφαλίζοντας κερδοφορία.

Μεγάλη μερίδα στελεχών του κλάδου εκτιμούν, πάντως, ότι οι εργάσιμες Κυριακές δεν θα προσθέσουν τζίρο παρά μόνο στις περιοχές υψηλής τουριστικής κίνησης. «Το νέο μέτρο ουσιαστικά θα οδηγήσει απλώς σε ανακατανομή του τζίρου, αφού ό,τι κερδηθεί τις Κυριακές θα αφαιρείται από τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου. Σχολιάζοντας τα της εμπορικής κίνησης στις τουριστικές περιοχές της χώρας, επισημαίνει ότι «ο μεν Έλληνας τουρίστας, που κάνει τις διακοπές του στο εξοχικό, δεν πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ τις Κυριακές, αλλά τις καθημερινές, ο δε ξένος τουρίστας ψωνίζει ό,τι χρειάζεται κυρίως από τα μίνι μάρκετ κι όχι από σούπερ μάρκετ. Πρόκειται συνήθως για πολύ συγκεκριμένα είδη, τα οποία κατά κανόνα τα καταναλώνει αμέσως μόλις βγει από το κατάστημα». Το λειτουργικό κόστος της εργάσιμης Κυριακής είναι βέβαιο ότι θα επιβαρύνει τις τιμές, καθότι πέραν των άλλων επιπλέον λειτουργικών εξόδων υπάρχει η ουσιώδης προσαύξηση κατά 75% του ημερομισθίου για τους εργαζόμενους τις αργίες. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα επιπλέον κόστος της τάξης του 0,1%-0,2% επί του τζίρου, που είναι βέβαιο πως θα περάσει στις τιμές.

Πώς θα εφαρμοστεί το μέτρο
Για το ιστορικό κέντρο, την παράλια ζώνη και την ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου της Αθήνας, την ευρύτερη περιοχή του λιμανιού του Πειραιά, καθώς και για το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης οι 30 εργάσιμες Κυριακές θα καθορίζονται με νόμο, ενώ για τις υπόλοιπες τουριστικές περιοχές της χώρας, όπως αυτές προσδιορίζονται από το ΠΔ 899/1976, τις αποφάσεις για το άνοιγμα των καταστημάτων θα τις λαμβάνουν οι αντιπεριφερειάρχες και αυτές πλέον θα αφορούν όλους τους τύπους των καταστημάτων (μικρά και μεγάλα, franchise, σημεία πώλησης σε εμπορικά κέντρα). Πάντως, αξίζει να επισημανθεί ότι το εν λόγω νομοθέτημα χρειάζεται τροποποιήσεις, καθότι χαρακτηρίζεται ξεπερασμένο, δεδομένου ότι στις τουριστικές περιοχές περιλαμβάνει σχεδόν όλες τις πρωτεύουσες των νομών της χώρας, έτσι ώστε τουριστικές περιοχές ορίζονται, για παράδειγμα, το Αγρίνιο, η Ξάνθη, η Κοζάνη, η Λάρισα ή η Σπάρτη, αλλά και δήμοι της πρωτεύουσας, όπως του Χαλανδρίου!

Αριστοτέλης Παντελιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Metro
«Σε μια οικονομία που απελευθερώνεται και είναι τουριστική, η κυριακάτικη λειτουργία μπορεί να αποφέρει κέρδη γενικότερα στο εμπόριο. Όχι, όμως, στα σούπερ μάρκετ. Ως κλάδος θα έπρεπε να έχουμε τη σύνεση να κάνουμε πίσω. Εκτιμώ ότι μετά από χρόνια κι όταν η αγορά μας θα έχει ωριμάσει, θα αντιληφθούμε πως η λειτουργία των σούπερ μάρκετ τις Κυριακές δεν είναι προσοδοφόρα».

Ιωάννης Μασούτης, Πρόεδρος της Μασούτης
«Ο επαναπροσδιορισμός των κριτήριων είναι, ίσως, το κρισιμότερο ζήτημα για τον καθορισμό των τουριστικών περιοχών. Το θέμα δεν είναι να ορίσουμε τις τουριστικές περιοχές σύμφωνα με τα όσα εξυπηρετούν κάποιους στην αγορά, αλλά να διαμορφώσουμε τον «Κυριακάτικο χάρτη», με βάση τις πρακτικές ανάγκες του εμπορίου. Ανεξάρτητα, πάντως, από το τι συμφωνήθηκε με τους θεσμούς, θεωρώ ως υπεραρκετό το καθεστώς που προβλέπει την λειτουργία των καταστημάτων έως οκτώ Κυριακές το χρόνο».

Δήμος Βερούκας, Διευθύνων σύμβουλος της Bazaar
Θα χαρακτήριζα υπεραρκετές τις οκτώ Κυριακές, που επιτρέπεται σήμερα βάσει νόμου να λειτουργούν τα εμπορικά καταστήματα. Αυτό που χρειάζεται επαναπροσέγγιση, είναι ο καθορισμός των τουριστικών περιοχών. Πρέπει να οριοθετηθούν με αυστηρά κριτήρια και πάντα για συγκεκριμένους μήνες τον χρόνο. Διεύρυνση ή πολύ περισσότερο γενίκευση του μέτρου δεν τη χρειάζεται η αγορά. Πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι γιατί σε περιοχές της χώρας, που δεν τις «γνωρίζει» ο τουρίστας, τα εμπορικά καταστήματα πρέπει να είναι ανοικτά τις Κυριακές…».

σελφ σερβις (T. 472)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION