σελφ σερβις - Το self checkout «δένει» με την εποχή του selfie

Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Το self checkout «δένει» με την εποχή του selfie

11 Απριλίου 2017 | 09:53 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Τεχνολογία

Οι λύσεις self checkout σχεδιάστηκαν για να επιταχύνουν το βαρετό κομμάτι της αγοραστικής εμπειρίας, που είναι η αναμονή στο ταμείο, αλλά και για να εξοικονομήσουν λειτουργικά έξοδα στην επιχείρηση. Μέχρι στιγμής, όμως, τα αποτελέσματα είναι αμφιλεγόμενα. Η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι η πρώτη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα μας, που πειραματίστηκε με τις τεχνολογίες self checkout. Σήμερα έχει συνολικά εγκατεστημένες 25 τέτοιες μονάδες σε επτά καταστήματά της και εξετάζει την επέκτασή τους στο δίκτυό της.

Μπορεί η Amazon να ξεκίνησε πιλοτικά τη διανομή προϊόντων με drones στην αυλή του αγοραστή, αλλά τα στατιστικά λένε ότι η πλειονότητα των πελατών, ειδικά όταν πρόκειται για είδη σούπερ μάρκετ, προτιμούν το φυσικό κατάστημα. Σύμφωνα με στοιχεία που μας παραχώρησε ο κ. Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO της Convert Group, στην Ελλάδα το 99,5% του συνολικού τζίρου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ πραγματοποιείται στα φυσικά καταστήματα. Οι προβλέψεις λένε ότι το ποσοστό αυτό θα έχει πέσει στο 96,5% ως το 2020. Σε παγκόσμιο επίπεδο το σχετικό ποσοστό είναι περίπου 97%. Ακόμα και στην Νότια Κορέα, που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των ψηφιακών αγορών, στα φυσικά καταστήματα πραγματοποιείται το 83,4% του τζίρου του κλάδου.

Ως εκ τούτου, οι τεχνολογίες αυτοματοποίησης που δίνουν τη δυνατότητα στην επιχείρηση να εξυπηρετεί τον πελάτη της στο φυσικό κατάστημα με τη λιγότερη δυνατή χρήση ανθρώπινης εργασίας, βρίσκονται και θα παραμείνουν στην πρώτη γραμμή ζήτησης. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα self checkout (SCO) συστήματα, τα οποία έχουν ήδη ζωή σχεδόν μιας εικοσαετίας, αλλά όχι την ανάπτυξη που προσδοκούσαν οι κατασκευαστές τους.

Τα SCO συστήματα κατά πόσο εξοικονομούν χρήματα στην επιχείρηση και βελτιώνουν την εξυπηρέτηση του πελάτη; Η Albertsons, απαντώντας πρόσφατα σε αυτήν την ερώτηση, κατάργησε ένα μεγάλο αριθμό SCO συστημάτων από τα καταστήματά της, με το αιτιολογικό ότι τα προβλήματα που δημιουργούσαν στην ποιότητα της εξυπηρέτησης ήταν περισσότερα όσων έλυναν. Η εταιρεία διαπίστωσε ένα μεγάλο ποσοστό περιστατικών που το σύστημα δεν αναγνώρισε το προϊόν, με αποτέλεσμα αφενός ο αγοραστής να ζητά τη βοήθεια του υπαλλήλου και αφετέρου η σειρά αναμονής στα SCO να μεγαλώνει ανεξέλεγκτα.

Στη χώρα μας οι ιθύνοντες των My Market θεωρούν ότι η προσωπική επαφή με τον αγοραστή στο ταμείο δίνει τη δυνατότητα στην επιχείρηση να βελτιώνει την ποιότητα της εξυπηρέτησης και παράλληλα να κάνει cross selling. Εξάλλου, «οι ταμίες των καταστημάτων ενημερώνουν τον πελάτη για τις διαθέσιμες προσφορές, κάποιες από τις οποίες μπορεί να έχουν διαφύγει της προσοχής του», σχολιάζει ο κ. Γιώργος Βουτυράς, γενικός διευθυντής Οργάνωσης και Πληροφορικής της Metro.

Τάξις και ηθική
Μια άλλη μεγάλη αγωνία σχετικά με τη χρήση SCO συστημάτων είναι κατά πόσο οι πελάτες τα χρησιμοποιούν ή τσεκάρουν όλα τα προϊόντα του καλαθιού τους. Μια διεθνής έρευνα (http://www.alphagalileo.org/AssetViewer.aspx?AssetId=114179&CultureCode=en), η οποία κράτησε δύο χρόνια και εξέτασε 12 εκατ. συναλλαγές στο ταμείο, διαπίστωσε ότι μόλις ένα εκατομμύριο από αυτές, που αφορούσαν σε έξι εκατομμύρια κωδικούς προϊόντων, πέρασαν από τα scanner. Περί τους 850.000 κωδικούς στο σύνολο των έξι εκατομμυρίων, λοιπόν, δεν είχαν περάσει από το scanner, με αποτέλεσμα μια ζημιά περίπου 4% στο σύνολο της αξίας των προϊόντων. Δεδομένου ότι τα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ λειτουργούν με περιθώριο κέρδους 1%-2%, μια ζημιά 4% στο σύνολο των εσόδων τους συνιστά στραπάτσο. Η συγκεκριμένη έρευνα δεν ξεκαθαρίζει, πάντως, αν οι αγοραστές ξέχασαν να περάσουν τα προϊόντα από το scanner ή το scanner δεν τα χρέωσε λόγω τεχνικών προβλημάτων. Ωστόσο, μια άλλη έρευνα που έγινε το 2014 από την VoucherCodesPro.co.uk, αποκάλυψε ότι το 20% των αγοραστών παραδέχονται ότι σκόπιμα δεν περνούν αντικείμενα από τα SCO συστήματα.

Δεν είναι λύση το «όλα ή τίποτα»;
Θα λέγαμε ότι στον τομέα της ασφάλειας των συναλλαγών βρίσκεται σε εξέλιξη ένας πόλεμος, που παρά τις καταστροφικές του συνέπειες ωθεί σε εξέλιξη τις τεχνολογίες, όπως άλλωστε συμβαίνει με όλους τους πολέμους. Οι «καλοί» δημιουργούν ασπίδες, ενώ οι «κακοί» επινοούν δόρατα που τις διαπερνούν. Ορισμένες από τις τεχνολογίες αιχμής που αναπτύσσονται σήμερα, όπως για παράδειγμα οι κβαντικοί υπολογιστές, αναμένεται να χρησιμοποιηθούν πρώτιστα σε αυτόν τον πόλεμο.

Όσον αφορά στην ασφάλεια στις SCO συναλλαγές, οι λύσεις είναι πιο απλές. Για παράδειγμα, η τοποθέτηση στο σύστημα μιας κάμερας στο ύψος των ματιών ή πάνω από τα μηχανήματα έχει αποδεδειγμένα μειώσει τα περιστατικά κλοπών. Εξάλλου, άλλες τεχνολογίες που πριν από μερικά χρόνια θεωρούνταν ακόμα στα πρώτα στάδια της εξέλιξής τους είναι σήμερα αρκετά ώριμες για να υποκαταστήσουν τις SCO μηχανές. Η εφαρμογή Go app της Amazon δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να καταχωρεί τα προϊόντα που αγοράζει στο φυσικό κατάστημα και αυτόματα να χρεώνει το σύνολο της αξίας τους στον λογαριασμό του. Αν φανταστούμε την εφαρμογή σε συνδυασμό με προϊόντα που ενσωματώνουν RFID ετικέτες, θα έχουμε μια λύση SCO πολλαπλάσιου επιπέδου ασφάλειας σε σχέση με τις υπάρχουσες και βελτιωμένη ποιότητα στην εξυπηρέτηση πελατών, οι οποίοι δεν θα χρειάζεται πια να περιμένουν τη σειρά τους στο SCO μηχάνημα. Απλώς θα βάζουν τα προϊόντα στην τσάντα τους και θα φεύγουν από το κατάστημα.

Η Ευρώπη φαίνεται πως πρωτοστατεί στην αξιοποίηση των εφαρμογών self checkout για φορητές συσκευές. Αλυσίδες, όπως το Coop Retail Group στην Ελβετία και η Albert Heijn στην Ολλανδία αξιοποιούν ήδη μια πολύ πετυχημένη εφαρμογή, η οποία συνολικά χρησιμοποιείται από 1.500 καταστήματα σε 20 αλυσίδες.

44% ανάπτυξη της αγοράς των SCO
Η RBR είναι μια εταιρεία μελετών αγοράς που εξειδικεύεται στο λιανεμπόριο. Τον προηγούμενο Ιούνιο έδωσε στη δημοσιότητα τις προβλέψεις της για την αγορά των SCO μέχρι το 2021. Σύμφωνα με αυτές, η εν λόγω αγορά θα αυξηθεί κατά 44% και θα φτάσει τις 325.000 μονάδες παγκοσμίως. Το 2015 οι παραγγελίες νέων SCO συστημάτων αυξήθηκαν κατά 5% –η μεγαλύτερη ανάπτυξη διαπιστώθηκε στις αγορές των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Αυστραλίας. Στη Δυτική Ευρώπη η ανάπτυξη αναμένεται να φτάσει το 10,5%, ενώ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη περίπου το 1,2%.

Σύμφωνα με την έρευνα, η NCR είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής της σχετικής αγοράς με μερίδιο που πλησιάζει το 70%, ενώ η Wincor Nixdorf το 2015 ήταν στην τέταρτη θέση σε παραγγελίες, αλλά έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη εγκατεστημένη βάση παγκοσμίως.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος εξετάζει επέκταση του self checkout
Η ΑΒ Βασιλόπουλος ήταν η πρώτη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα μας, που πειραματίστηκε με τις τεχνολογίες self checkout, ξεκινώντας από τα καταστήματα Εθνικής, Ελληνικού και Βριλησσίων το 2010. Σήμερα έχει συνολικά εγκατεστημένες 25 τέτοιες μονάδες σε επτά καταστήματά της. Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Βαλινδρά, VP IT στην περιοχή Νοτιοανατολικής Ευρώπης του ομίλου, περίπου το 17% των αγορών που γίνονται σε αυτά τα καταστήματα ολοκληρώνονται στα SCO συστήματα και αντιστοιχούν περίπου στο 9% του τζίρου των συγκεκριμένων καταστημάτων. Η διαφορά ποσοστών αγοραστών και τζίρου σχετίζεται με το ότι το καλάθι του αγοραστή που περνούν από το SCO έχει συνήθως λιγότερα προϊόντα.

Ρόλο παίζει και η εξοικείωση των πελατών, η οποία βελτιώνεται διαρκώς κάθε χρόνο. Τα παραπάνω ποσοστά έχουν επιτευχθεί μετά από οκταετή λειτουργία των συστημάτων, όταν σε πιο ώριμες αγορές, όπως των ΗΠΑ, το SCO έχει περισσότερα από 15 χρόνια λειτουργίας. Τα αποτελέσματα αξιολογούνται ως πολύ θετικά από τη διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος και αυτός είναι ο λόγος που, σύμφωνα με τον κ. Βαλινδρά, η εταιρεία εξετάζει ν’ αυξήσει τον αριθμό των μονάδων SCO και των καταστημάτων που θα τις διαθέτουν.

σελφ σερβις (T. 470)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION