σελφ σερβις - AHOLD DELHAIZE: Ο υπερ-όμιλος που ενδιαφέρει και την Ελλάδα

Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

AHOLD DELHAIZE: Ο υπερ-όμιλος που ενδιαφέρει και την Ελλάδα

12 Απριλίου 2016 | 10:07 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Αγορά,Εξαγορά

Ahold Delhaize

Ενθουσιασμένοι με την απόφαση της συγχώνευσης των δύο ομίλων, της Ahold και της Delhaize Group, δηλώνουν οι Dick Boer, CEO και Frans Muller, Deputy CEO & CIO του υπερ-ομίλου που θα δημιουργηθεί με την ολοκλήρωσή της. Ο όμιλος, που θα ονομάζεται Ahold Delhaize, θα διαθέτει ένα δίκτυο άνω των 6.600 σημείων πώλησης, από τα οποία θα εξυπηρετούνται πάνω από 50 εκατ. πελάτες εβδομαδιαίως στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Όσο για τον συνδυαστικό κύκλο εργασιών, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του 2014, ήταν 54,2 δισ. ευρώ (στοιχεία 2014).

H συγχώνευση της Delhaize με την Ahold ενδιαφέρει άμεσα την ελληνική αγορά, λόγω της σημαντικής δραστηριοποίησής της στη χώρα, με την ΑΒ Βασιλόπουλος. Σε όλες της χώρες όπου έχουν παρουσία οι δύο όμιλοι υπάρχει αναμονή για την έναρξη υλοποίησης της νέας στρατηγικής, όπως θα διαμορφωθεί στη νέα εταιρεία. Προς το παρόν, αυτό που γνωρίζουμε είναι πως οι επικεφαλής των δύο εταιρειών επισημαίνουν την κεντρική τους επιδίωξή τους, να προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη αξία στους πελάτες. Οι συνέργειες που θα δημιουργήσει η συγχώνευση υπολογίζεται πως θα οδηγήσουν σε εξοικονόμηση πόρων ύψους 500 εκατ. ευρώ εντός μιας τριετίας (το 40% μέχρι το τέλος της πρώτης χρονιάς, 80% της δεύτερης και 100% της τρίτης), ενώ η άμεση μείωση σε κόστη θα ανέλθει σε 350 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προβλέπεται ενίσχυση των ωφελειών που προκύπτουν από τα προγράμματα μείωσης κόστους, που ήδη εφαρμόζονται από τους δύο ομίλους.

Η ένωσή τους, δηλώνουν χαρακτηριστικά οι δυο επικεφαλής των ομίλων, θα τους επιτρέψει να δραστηριοποιηθούν πιο αποτελεσματικά, αξιοποιώντας τη γνώση και την εμπειρία μιας ιδιαίτερα ικανής ηγεσίας, σε επίπεδο τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ, convenience stores και online καναλιού, με ισχυροποίηση της προσφοράς τους στα φρέσκα προϊόντα, τα own brands και την καινοτομία. Μέχρι να ξεκινήσει, λοιπόν, η διαδικασία ενοποίησης των δυο εταιρειών σε όλα τα επίπεδα, η οποία ξεκινά και τυπικά στα μέσα του 2016, με την έγκρισή της από τους μετόχους, ας δούμε την εικόνα τους, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν από κοινού τον Νοέμβριο του 2015 στο Λονδίνο.

Ahold
Πρόκειται για διεθνή όμιλο λιανεμπορίου, με έδρα του την Ολλανδία και δραστηριότητες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και ιστορία άνω των 125 ετών. Συγκεκριμένα, η αρχή έγινε το 1887, όταν ο Albert Heijn και η σύζυγός του άνοιξαν ένα μικρό μπακάλικο στο Oostzaan (το κατάστημα ήταν το γαμήλιο δώρο του πατέρα του Albert Heijn προς τον γιο του). Ο Albert Heijn διαφήμιζε τα προϊόντα του ως «αρκετά φθηνά για τον άνθρωπο του δρόμου και αρκετά καλά για τον εκατομμυριούχο». Μέσα σε μια δεκαετία ανέπτυξε ένα δίκτυο που αριθμούσε πάνω από 22 καταστήματα. Αξίζει να σημειωθεί πως ο Albert Heijn ήταν ο πρώτος που εισήγαγε προϊόντα PL στην ολλανδική αγορά!

Στην ιστορική διαδρομή στο site της Ahold, όπου παρουσιάζονται οι αμερικανικές επιχειρήσεις που μετέπειτα εντάχθηκαν στον όμιλο, πρώτη εμφανίζεται η αλυσίδα Stop & Shop (οι ιδρυτές της ήταν πρωτοπόροι στον τομέα της πώλησης με σύστημα self service). Σήμερα, στον όμιλο Ahold στις ΗΠΑ ανήκουν και τα brands Giant, Martin’s, Peapod, ενώ το 2015 λειτούργησε το πρώτο concept store Ahold bfresh στη Βοστώνη). Συνολικά στις ΗΠΑ πραγματοποιούνται πωλήσεις άνω των 19,56 δισ. ευρώ, από συνολικό δίκτυο 768 καταστημάτων και 209 σημεία παραλαβής online παραγγελιών (pick-up points).

Στην Ολλανδία ο όμιλος λειτουργεί με τα brands Albert Heign, etos, Gall & Gall και bol.com. Ο κύκλος εργασιών ανέρχεται σε 11,7 δισ. ευρώ και πραγματοποιείται από 2.105 καταστήματα και 34 pick-up points. Ο όμιλος έχει επίσης παρουσία στην Τσεχία, με το σήμα Albert Heijn, 333 καταστήματα και 1,5 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών, ενώ στην Πορτογαλία έχει παρουσία με μερίδιο 49% στο joint venture JMR, με την αλυσίδα pingo doce, 382 καταστήματα και κύκλο εργασιών 3,57 δισ. ευρώ. Συνολικά, ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2014 ήταν 32,8 δισ. ευρώ (χωρίς τον υπολογισμό του JMR), το δίκτυο καταστημάτων ήταν 3.205 και οι εργαζόμενοι 227.000.

Την ίδια χρονιά ο όμιλος προχώρησε σε οργανωτικές αλλαγές, διαλύοντας τη θυγατρική του Ahold Europe ως ξεχωριστό κλάδο, και επικεντρώνοντας τις δραστηριότητές του στην ενίσχυση της παρουσίας του στην Ολλανδία, απλοποιώντας παράλληλα τις δομές του, στο πλαίσιο τoυ προγράμματος με την ονομασία Simplicity. Την ίδια χρονιά, στις ΗΠΑ, οι επιχειρήσεις του ομίλου ανακοίνωσαν ένα πρόγραμμα βελτίωσης της προσφοράς προς τους καταναλωτές, με βασική αιχμή τα φρέσκα προϊόντα, την εκπαίδευση των υπαλλήλων και τις στοχευμένες μειώσεις τιμών. Σε αυτό το πλαίσιο μειώθηκαν οι τιμές σε πάνω από 1.000 κωδικούς, στα καταστήματα που λειτουργούν στις ΗΠΑ, ενώ δόθηκε έμφαση στη σειρά Fresh. Το τμήμα προϊόντων αρτοποιίας ανακαινίστηκε και λανσαρίστηκαν νέα προϊόντα με έμφαση στις φυσικές πρώτες ύλες. Παράλληλα, εγκαινιάστηκε η διανομή, σε καθημερινή βάση, τριών ειδών φρεσκοψημμένου ψωμιού, μέχρι την ώρα κλεισίματος των καταστημάτων. Οι καινοτομίες και οι νέες ιδέες αξιοποιήθηκαν και στα καταστήματα Spar Τσεχίας, που πέρασαν στην Albert Heijn και ενσωματώθηκαν στο δίκτυο της αλυσίδας.

Περιγράφοντας τους 6 πυλώνες του πλάνου ανάπτυξης, η Ahold μιλά για αύξηση της πιστότητας πελατών, διεύρυνση της προσφοράς προϊόντων, ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας, απλότητα, υπευθυνότητα στην επιχειρηματική δράση και ανάληψη πρωτοβουλιών που αυξάνουν την απόδοση του ανθρώπινου δυναμικού. Στο θέμα της πιστότητας πελατών, ο όμιλος στοχεύει, μέσω της ενίσχυσής της που θα προκύψει από συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, να αποκομίσει επιπλέον έσοδα της τάξης του 1-2%. H διεύρυνση της προσφοράς προϊόντων, σε συνδυασμό με την περαιτέρω ανάπτυξη της online παρουσίας του ομίλου, πέραν της αύξησης των πωλήσεων συνολικά, αναμένεται να συνοδευτεί και από την αύξηση της διείσδυσης των own brand σειρών του στις ΗΠΑ, κατά 40%, έως το τέλος του 2016. Σε ό,τι αφορά τη διεθνή επέκταση, στην έκθεση του 2014 υπήρχε αναφορά στη λειτουργία 50 νέων σούπερ μάρκετ στο Βέλγιο, έως το τέλος του 2016, ενώ για το ίδιο διάστημα έχει προγραμματιστεί η δημιουργία 150 καταστημάτων convenience στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του ομίλου (Simplicity), προβλεπόταν πως θα οδηγούσε σε εξοικονόμηση 350 εκατ. ευρώ (εκτίμηση 2015).

H online παρουσία
Το motto του ομίλου συνοψίζεται στις φράσεις: Better choice. Better value. Better life. Every day. Σε αυτό εντάσσεται και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, με στόχο να έχουν οι πελάτες του τη δυνατότητα να εξυπηρετηθούν από το κανάλι της αρεσκείας τους. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την online δραστηριότητά του, ο Dick Boer, CEO, Ahold, στο πλαίσιο του σχολιασμού της έκθεσης αποτελεσμάτων του 2014, είχε δηλώσει πως ο νέος στόχος του ομίλου αφορά σε ανάπτυξη των online πωλήσεων έως το τέλος του 2017, από 1,4 δισ. ευρώ στα 2,5 δισ. ευρώ (η Peapod είναι η μεγαλύτερη πλατφόρμα online πώλησης FMCG στις ΗΠA και το 2014 γιόρτασε 25 χρόνια λειτουργίας).

Delhaize Group
Πρόκειται για βελγικό όμιλο, με παρουσία σε 7 χώρες και 3 ηπείρους, που έγινε ιδιαίτερα γνωστός στην Ελλάδα, με την είσοδό του στην αγορά της χώρας, μέσω της ΑΒ Βασιλόπουλος, το 1992. Η απόφαση της συγχώνευσής του με τον όμιλο Ahold λαμβάνεται σε μια εποχή που ανακοινώνονται τα θετικά αποτελέσματα της στρατηγικής του, το 2015. Συγκεκριμένα, ο όμιλος ανακοίνωσε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 15,6% (εκτός στοιχείων της 53ης εβδομάδας στις ΗΠΑ, όπου δραστηριοποιείται με τα brand Food Lion και Hannaford), από 21,4 δισ. ευρώ στα 24, 4 δισ. ευρώ, και πρόβλεψη για λειτουργικά κέρδη (underlying operating profit) ύψους περίπου 870 εκατ. ευρώ. Η ανάπτυξη των πωλήσεων στη νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου περιλαμβάνονται οι Ελλάδα, Σερβία και Ρουμανία, ήταν της τάξης του 9,5%, στα 3,4 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, στις ΗΠΑ (σε τοπικό νόμισμα) η αύξηση του κύκλου εργασιών ήταν της τάξης του 2,2%, στα 16 δισ. ευρώ, και στο Βέλγιο 1,3%, στα 5 δισ. ευρώ. Το 2014, ο όμιλος είχε 3.468 καταστήματα και απασχολούσε πάνω από 143.000 υπαλλήλους. Στο τέλος του 2015 τα καταστήματα ήταν 3.512. Από τα σημεία πώλησης του ομίλου εξυπηρετούνται πάνω από 20 εκατ. πελάτες σε εβδομαδιαία βάση.

Στις επίσημες δηλώσεις σχολιασμού των αποτελεσμάτων, τον Ιανουάριο του 2016, ο Frans Muller, CEO, Delhaize Group, επεσήμανε την επιτυχημένη εφαρμογή της στρατηγικής του ομίλου και την πρόβλεψη πως οι ανοδικές τάσεις στις πωλήσεις και τα κέρδη του το 2016 θα συνεχιστούν σε όλες τις αγορές όπου δραστηριοποιείται, μέσω αύξησης των οργανικών πωλήσεων και την επέκτασή του ομίλου, κυρίως στην νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και με την ενίσχυσή του, μέσω της συγχώνευσης με τον όμιλο Ahold. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του 2014, το 62% του κύκλου εργασιών του ομίλου πραγματοποιείται στις ΗΠΑ, το 23% στο Βέλγιο και το Λουξεμβούργο και το 14% στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Τα βασικά banners του ομίλου είναι πέντε: Food Lion και Hannaford στις ΗΠΑ, Delhaize Le Lion στο Βέλγιο και το Λουξεμβούργο, Άλφα Βήτα στην Ελλάδα και Delhaize Serbia στη Σερβία. Σε ό,τι αφορά το format των καταστημάτων, θεωρούνται ως βασικά το σούπερ μάρκετ και το convenience. Στο άκρως ανταγωνιστικό σημερινό περιβάλλον, ο όμιλος στοχεύει στη διαφοροποίηση των καταστημάτων του. Ιδιαίτερη βαρύτητα στην προσφορά προϊόντων έχουν τα φρέσκα προϊόντα, όπου ο όμιλος επενδύει σημαντικά.

Η νέα στρατηγική
Με την ανάληψη της θέσης διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου από τον Frans Muller, η Delhaize Group προχώρησε στην αναθεώρηση της στρατηγικής της (Strategic Framework). Παρουσίασε το Transformation Plan στο Βέλγιο, ανακοίνωσε το τέλος του 2014 την πώληση της αλυσίδας Bottom Dollar Food στις ΗΠΑ, αποχώρησε από τη Βουλγαρία και την Βοσνία – Ερζεγοβίνη. Μιλώντας για το νέο στρατηγικό πλάνο, ο Muller αναφέρεται στην απόφαση να επικεντρωθεί ο όμιλος στις πιο σημαντικές αγορές και τα banner, ώστε να διασφαλιστεί η σταθερή ανάπτυξή του στο μέλλον, καθώς και η επιδίωξη της προσφοράς εξαιρετικής αγοραστικής εμπειρίας στους πελάτες, στα φυσικά καταστήματα και online. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται, επίσης, στην ανταγωνιστική θέση του ομίλου σε ό,τι αφορά την προσφορά φρέσκων προϊόντων και στη συλλογή των PL.

Το στρατηγικό πλάνο συνοπτικά περιγράφεται από τον όμιλο με τις εξής λέξεις και φράσεις: preferred, με την έννοια ότι στόχος είναι να γίνουν τα καταστήματά του αυτά που θα επιλέγουν οι καταναλωτές, local, τονίζοντας τη σημασία του δικτύου που επιτρέπει στον πελάτη να έχει κοντά του ένα κατάστημα του ομίλου, και working together, με τους απασχολούμενους στα καταστήματα, σε όλους τους επιμέρους οργανισμούς και συνολικά στον όμιλο να νιώθουν και να εργάζονται ως ομάδα.

Όπως δηλώνει ο Mats Jannson, Chairman οf the Board of Directors του ομίλου, το νέο στρατηγικό πλάνο έχει ήδη οδηγήσει σε απλοποίηση των διαδικασιών, σε μια δομή που είναι επικεντρωμένη στις σημαντικότερες επιχειρηματικές λειτουργίες και χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη διαφάνεια. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως ο όμιλος δίνει μεγάλη σημασία στην αξιοποίηση των συστημάτων IT, αλλά και στην online παρουσία του. Για παράδειγμα, το 2014 ξεκίνησε στο Βέλγιο η πιλοτική εφαρμογή συστήματος πληρωμής των αγορών μέσω smartphone, με το σκανάρισμα του QR code του προϊόντος και την επιβεβαίωση της συναλλαγής με την καταχώριση από τον χρήστη του pin του. Όσο για τις online πωλήσεις, όπως και ο όμιλος Ahold, η Delhaize Group έχει θέσει ως στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξης του σχετικού μεριδίου της.

σελφ σερβις (T. 459)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION