σελφ σερβις - Τι αλλάζει το 2016 στην αγορά της Ευρώπης;

Κυριακή, 16 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Τι αλλάζει το 2016 στην αγορά της Ευρώπης;

1 Μαρτίου 2016 | 12:50 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Αγορά,Διεθνή,Έρευνα,Τάσεις

Μια ομάδα διεθνών αναλυτών της εταιρείας Mintel ετοίμασε μια πολυσέλιδη έκθεση όπου καταγράφονται βασικές εξελίξεις, που επηρεάζουν σημαντικά την καταναλωτική συμπεριφορά και τη βιομηχανία καταναλωτικών προϊόντων. Πρόκειται για τη μείωση των αποθεμάτων νερού, την αναζήτηση περισσότερου χώρου και χρόνου, τις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, τη Διατλαντική Συμφωνία και τις νέες τεχνολογικές εφαρμογές στο μάρκετινγκ. Στο παρόν άρθρο επικεντρωνόμαστε στις αλλαγές που προκαλεί η συζήτηση σχετικά με την Διατλαντική Συμφωνία Εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ (TTIP), ακόμη και μόνο ως προοπτική.

H Διατλαντική Συμφωνία για το Εμπόριο και τις Επενδύσεις (και ακριβέστερα, η Συνεργασία Διατλαντικού Εμπορίου και Επενδύσεων, γνωστή με τα αρχικά TTIP), αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ΗΠΑ. Όπως αναφέρει η μελέτη, οι φόβοι που εκφράζονται από πολλές πλευρές για το ότι η TTIP, μπορεί να φέρει χαλάρωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σε θέματα προμήθειας πρώτων υλών, χρήσης συστατικών στα προϊόντα, αλλά και των ηθικών φραγμών προς όφελος αμερικανικών πολυεθνικών εταιρειών, θα οδηγήσουν τους καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις να αντιδράσουν προς την κατεύθυνση των πιο αγνών και φυσικών προϊόντων.

Τι συμβαίνει το 2016;
Όπως αναφέρει η μελέτη, η ΤΤIP προτείνεται ως μια συμφωνία που θα οδηγήσει στην απελευθέρωση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ. Το εάν η συμφωνία υπογραφεί εντός του 2016 αποτελεί ακόμη ένα θολό σημείο. Το γεγονός είναι πως η διαδικασία που ακολουθείται μέχρι στιγμής, με τις συνεχείς τροποποιήσεις, συνοδεύεται από αρνητική κάλυψη από τα ΜΜΕ και από αυξανόμενη ανησυχία του κοινού σχετικά με τις επιπτώσεις της, ειδικότερα στον τομέα των τυποποιημένων προϊόντων (Consumer Packaged Goods – CPG). Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η TTIP θα λειτουργήσει θετικά για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, διευκολύνοντας την πρόσβαση στις ΗΠΑ. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, υποστηρίζεται πως η κατάργηση των περιορισμών στις εξαγωγές και η θέσπιση νέων κανόνων, θα τις βοηθήσει να εξάγουν, να εισάγουν και να επενδύσουν πέραν του Ατλαντικού.

Όσοι εναντιώνονται στη νέα συμφωνία, θεωρούν πως η κατάργηση κανονισμών που θέτουν περιορισμούς στις εμπορικές δραστηριότητες μεγάλων επιχειρήσεων θα οδηγήσει σε εξασθένηση (μεταξύ άλλων) της νομοθεσίας για την ασφάλεια των τροφίμων και το περιβάλλον. Η συμφωνία, τονίζουν οι μελετητές, δημιουργεί συνθήκες για να πλημμυρίσει η αγορά με επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, καλλυντικά που δεν έχουν υποστεί ελέγχους και προϊόντα παραγωγής που έχουν υποστεί θεραπείες με παρασιτοκτόνα και αυξητικές ορμόνες. Η επικύρωση της συμφωνίας θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τομέα των τυποποιημένων προϊόντων, και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Το 2015, όπως ανέφερε ο Economist, το 70% περίπου των επεξεργασμένων τροφίμων που πωλούνται μέσω των αμερικανικών σούπερ μάρκετ περιέχουν γενετικά τροποποιημένα συστατικά (GM).

Αντίθετα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ουσιαστικά απαγορεύει την κυκλοφορία γενετικά τροποποιημένων τροφίμων και στην περίπτωση που υπάρχει κάποιο συστατικό GM σε τυποποιημένο τρόφιμο έχει νομοθετήσει την υποχρεωτική αναγραφή του στη συσκευασία. Η αμερικανική νομοθεσία είναι πιο χαλαρή και στο θέμα των φυτοφαρμάκων, των χρωστικών που χρησιμοποιούνται στα τρόφιμα και στη χρήση συστατικών όπως η φορμαλδεϋδη στα καλλυντικά και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, αλλά και στη χρήση αυξητικών ορμονών στα βοοειδή, που απαγορεύονται στην Ευρώπη λόγω του συσχετισμού τους με την εμφάνιση καρκίνου. Στην Ευρώπη μια εταιρεία πρέπει να αποδείξει πως μια ουσία είναι ασφαλής, πριν τη χρησιμοποιήσει ως συστατικό σε κάποιο προϊόν. Στις ΗΠΑ, κάθε ουσία μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέχρι να αποδειχθεί πως δεν είναι ασφαλής. Αυτή η συνθήκη δημιουργεί στον χώρο των καλλυντικών το εξής δεδομένο: η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει 1.200 ουσίες και οι ΗΠΑ μόνο 12.

Το βασικό ζήτημα που μπαίνει σε συζήτηση είναι η ανησυχία των καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων και την ακεραιότητα των θεσμών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να διαλύσει τους «μύθους» για τις επιπτώσεις της TTIP, αλλά δεν κάνει τίποτα για να αντικρούσει τις διαμαρτυρίες που αφορούν στο γεγονός ότι οι συζητήσεις γίνονται εν κρυπτώ, με πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας να αναφέρουν ότι οι πολιτικοί έχουν τη δυνατότητα να δουν το κείμενο της συμφωνίας μόνο σε ένα ασφαλές «δωμάτιο ανάγνωσης» στις Βρυξέλλες. Όλα αυτά τα στοιχεία ενισχύουν την έλλειψη εμπιστοσύνης σε κυβερνήσεις και οργανισμούς, όπως καταγράφει και η έρευνα της Mintel «Decline of Deference», οδηγώντας τους καταναλωτές σε επιλογές που σχετίζονται με την εντοπιότητα, σε πιο φυσικά προϊόντα ή ακόμη και σε δικές τους παραγωγές.

Πώς επηρεάζεται η αγορά
Τον Απρίλιο του 2015, εκατοντάδες Ευρωπαίοι διαδήλωσαν σε πορεία ενάντια στην TTIP και μέχρι το καλοκαίρι η Πρωτοβουλία Ευρωπαίων Πολιτών είχε συγκεντρώσει πάνω από 2,3 εκατομμύρια υπογραφές αντίθεσης στην συμφωνία. Πριν ακόμη από την εκδήλωση μιας αυξανόμενης ανησυχίας για την Διατλαντική συμφωνία και τους ενδεχόμενους κινδύνους που εμπεριέχει, η έρευνα της Mintel είχε καταγράψει την ανησυχία των Ευρωπαίων για την ασφάλεια των τροφίμων, την αντίθεσή τους στη χρήση φυτοφαρμάκων και στα GM τρόφιμα, καθώς και την προτίμησή τους στα τοπικά παραγόμενα και οργανικής καλλιέργειας προϊόντα. Πράγματι, περίπου τα 2/3 των Γερμανών, Γάλλων και Ισπανών καταναλωτών δηλώνουν πως προβληματίζονται για το πόσο ασφαλής είναι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, ενώ πάνω από το 50% θεωρούν πως αξίζει να πληρώσει κανείς επιπλέον χρήματα για να αγοράσει λαχανικά τοπικής παραγωγής.

Παρόμοιες απόψεις εντοπίζονται και αλλού: Μόλις λίγο κάτω από τους μισούς Βρετανούς (49%) δηλώνουν πως η βιομηχανία τροφίμων παράγει ασφαλή προς κατανάλωση προϊόντα, ενώ 47% στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας (RoI) και 39% στη Βόρεια Ιρλανδία (NI) είναι τα ποσοστό εκείνων που πιστεύουν πως αξίζει να πληρώσει κανείς παραπάνω για να αγοράσει φρεσκοψημμένο ψωμί, χωρίς πρόσθετα χημικά ή συντηρητικά. Ενώ, λοιπόν, υπάρχει σοβαρό ζήτημα έλλειψης εμπιστοσύνης στη βιομηχανία τροφίμων, οι φήμες γύρω από τη νέα Διατλαντική Συμφωνία λειτουργεί επιβαρυντικά. Από όλες τις χώρες, η μελέτη της Mintel διαπιστώνει πως τη μεγαλύτερη αντίσταση σε πιθανό κύμα εισαγωγών αμερικανικών μαρκών, που «βαρύνονται» με πιο χαλαρούς ελέγχους, προβάλλει η Ιταλία. Σύμφωνα με την εφημερίδα La Rebublica, η αγορά οργανικών προϊόντων αυξήθηκε στη χώρα από το 2005 έως το 2014, κατά 220%! Ο σημαντικής ισχύος ιταλικός συνεταιριστικός οργανισμός αγροτών Coldiretti αναφέρει πως το καλοκαίρι του 2015 το 46% των Ιταλών παρήγαγαν τα δικά τους φρούτα και λαχανικά, και σε ποσοστό 26% δήλωναν πως αυτή τους η δραστηριότητα συνδέεται με την επιθυμία τους να έχουν πρόσβαση σε «πραγματική» και «υγιεινή» τροφή.

Στο σύνολο της Ευρώπης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mintel, ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών αγοράζει όλο και περισσότερο τρόφιμα και ποτά που έχουν παραχθεί με ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή (πχ σε μικρές ποσότητες, χειροποίητα και παραδοσιακά). Αυτή η συνήθεια καταγράφει ποσοστά όπως 26% στην Ιταλία, 17% στη Γαλλία, 16% στη Γερμανία, 15% στην Ισπανία και 13% στην Πολωνία. Και, όπως διαπιστώνουν οι ερευνητές, αυτές οι τάσεις θα ενισχυθούν στο σύνολο της Ευρώπης, στην περίπτωση που οι καταναλωτές βρεθούν μπροστά στην «απειλή» προϊόντων και καλλιεργειών όπου έχει γίνει χρήση χημικών ουσιών και μεταλλαγμένων γονιδίων.

Την ίδια στιγμή, όμως, η νέα κατάσταση θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων ευκαιριών, όπως στην περίπτωση των μικρών παραγωγών αναψυκτικών, των οποίων τα προϊόντα θα περιέχουν φυσικά συστατικά. Ήδη η Mintel καταγράφει την προτίμηση του 73% των Βρετανών καταναλωτών σε ενεργειακά ποτά (energy drinks) που έχουν μόνο φυσικά συστατικά, ενώ όσοι καταναλώνουν φυσικούς χυμούς, ποτά με φυσικό χυμοί και smoothies, δηλώνουν κατά 45% πως η μίξη χυμού φρούτων και χυμού λαχανικών είναι ένας πολύ καλός τρόπος να μειωθεί η υψηλή περιεκτικότητα αυτών των ποτών σε ζάχαρη.

H Διατλαντική Συμφωνία για το Εμπόριο και τις Επενδύσεις (και ακριβέστερα, η Συνεργασία Διατλαντικού Εμπορίου και Επενδύσεων, γνωστή με τα αρχικά TTIP), αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ΗΠΑ. Όπως αναφέρει η μελέτη, οι φόβοι που εκφράζονται από πολλές πλευρές για το ότι η TTIP, μπορεί να φέρει χαλάρωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σε θέματα προμήθειας πρώτων υλών, χρήσης συστατικών στα προϊόντα, αλλά και των ηθικών φραγμών προς όφελος αμερικανικών πολυεθνικών εταιρειών, θα οδηγήσουν τους καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις να αντιδράσουν προς την κατεύθυνση των πιο αγνών και φυσικών προϊόντων.

Τι συμβαίνει το 2016;
Όπως αναφέρει η μελέτη, η ΤΤIP προτείνεται ως μια συμφωνία που θα οδηγήσει στην απελευθέρωση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ. Το εάν η συμφωνία υπογραφεί εντός του 2016 αποτελεί ακόμη ένα θολό σημείο. Το γεγονός είναι πως η διαδικασία που ακολουθείται μέχρι στιγμής, με τις συνεχείς τροποποιήσεις, συνοδεύεται από αρνητική κάλυψη από τα ΜΜΕ και από αυξανόμενη ανησυχία του κοινού σχετικά με τις επιπτώσεις της, ειδικότερα στον τομέα των τυποποιημένων προϊόντων (Consumer Packaged Goods – CPG). Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η TTIP θα λειτουργήσει θετικά για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, διευκολύνοντας την πρόσβαση στις ΗΠΑ. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, υποστηρίζεται πως η κατάργηση των περιορισμών στις εξαγωγές και η θέσπιση νέων κανόνων, θα τις βοηθήσει να εξάγουν, να εισάγουν και να επενδύσουν πέραν του Ατλαντικού.

Όσοι εναντιώνονται στη νέα συμφωνία, θεωρούν πως η κατάργηση κανονισμών που θέτουν περιορισμούς στις εμπορικές δραστηριότητες μεγάλων επιχειρήσεων θα οδηγήσει σε εξασθένηση (μεταξύ άλλων) της νομοθεσίας για την ασφάλεια των τροφίμων και το περιβάλλον. Η συμφωνία, τονίζουν οι μελετητές, δημιουργεί συνθήκες για να πλημμυρίσει η αγορά με επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, καλλυντικά που δεν έχουν υποστεί ελέγχους και προϊόντα παραγωγής που έχουν υποστεί θεραπείες με παρασιτοκτόνα και αυξητικές ορμόνες. Η επικύρωση της συμφωνίας θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τομέα των τυποποιημένων προϊόντων, και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Το 2015, όπως ανέφερε ο Economist, το 70% περίπου των επεξεργασμένων τροφίμων που πωλούνται μέσω των αμερικανικών σούπερ μάρκετ περιέχουν γενετικά τροποποιημένα συστατικά (GM).

Αντίθετα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ουσιαστικά απαγορεύει την κυκλοφορία γενετικά τροποποιημένων τροφίμων και στην περίπτωση που υπάρχει κάποιο συστατικό GM σε τυποποιημένο τρόφιμο έχει νομοθετήσει την υποχρεωτική αναγραφή του στη συσκευασία. Η αμερικανική νομοθεσία είναι πιο χαλαρή και στο θέμα των φυτοφαρμάκων, των χρωστικών που χρησιμοποιούνται στα τρόφιμα και στη χρήση συστατικών όπως η φορμαλδεϋδη στα καλλυντικά και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, αλλά και στη χρήση αυξητικών ορμονών στα βοοειδή, που απαγορεύονται στην Ευρώπη λόγω του συσχετισμού τους με την εμφάνιση καρκίνου. Στην Ευρώπη μια εταιρεία πρέπει να αποδείξει πως μια ουσία είναι ασφαλής, πριν τη χρησιμοποιήσει ως συστατικό σε κάποιο προϊόν. Στις ΗΠΑ, κάθε ουσία μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέχρι να αποδειχθεί πως δεν είναι ασφαλής. Αυτή η συνθήκη δημιουργεί στον χώρο των καλλυντικών το εξής δεδομένο: η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει 1.200 ουσίες και οι ΗΠΑ μόνο 12.

Το βασικό ζήτημα που μπαίνει σε συζήτηση είναι η ανησυχία των καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων και την ακεραιότητα των θεσμών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να διαλύσει τους «μύθους» για τις επιπτώσεις της TTIP, αλλά δεν κάνει τίποτα για να αντικρούσει τις διαμαρτυρίες που αφορούν στο γεγονός ότι οι συζητήσεις γίνονται εν κρυπτώ, με πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας να αναφέρουν ότι οι πολιτικοί έχουν τη δυνατότητα να δουν το κείμενο της συμφωνίας μόνο σε ένα ασφαλές «δωμάτιο ανάγνωσης» στις Βρυξέλλες. Όλα αυτά τα στοιχεία ενισχύουν την έλλειψη εμπιστοσύνης σε κυβερνήσεις και οργανισμούς, όπως καταγράφει και η έρευνα της Mintel «Decline of Deference», οδηγώντας τους καταναλωτές σε επιλογές που σχετίζονται με την εντοπιότητα, σε πιο φυσικά προϊόντα ή ακόμη και σε δικές τους παραγωγές.

Πώς επηρεάζεται η αγορά
Τον Απρίλιο του 2015, εκατοντάδες Ευρωπαίοι διαδήλωσαν σε πορεία ενάντια στην TTIP και μέχρι το καλοκαίρι η Πρωτοβουλία Ευρωπαίων Πολιτών είχε συγκεντρώσει πάνω από 2,3 εκατομμύρια υπογραφές αντίθεσης στην συμφωνία. Πριν ακόμη από την εκδήλωση μιας αυξανόμενης ανησυχίας για την Διατλαντική συμφωνία και τους ενδεχόμενους κινδύνους που εμπεριέχει, η έρευνα της Mintel είχε καταγράψει την ανησυχία των Ευρωπαίων για την ασφάλεια των τροφίμων, την αντίθεσή τους στη χρήση φυτοφαρμάκων και στα GM τρόφιμα, καθώς και την προτίμησή τους στα τοπικά παραγόμενα και οργανικής καλλιέργειας προϊόντα. Πράγματι, περίπου τα 2/3 των Γερμανών, Γάλλων και Ισπανών καταναλωτών δηλώνουν πως προβληματίζονται για το πόσο ασφαλής είναι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, ενώ πάνω από το 50% θεωρούν πως αξίζει να πληρώσει κανείς επιπλέον χρήματα για να αγοράσει λαχανικά τοπικής παραγωγής.

Παρόμοιες απόψεις εντοπίζονται και αλλού: Μόλις λίγο κάτω από τους μισούς Βρετανούς (49%) δηλώνουν πως η βιομηχανία τροφίμων παράγει ασφαλή προς κατανάλωση προϊόντα, ενώ 47% στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας (RoI) και 39% στη Βόρεια Ιρλανδία (NI) είναι τα ποσοστό εκείνων που πιστεύουν πως αξίζει να πληρώσει κανείς παραπάνω για να αγοράσει φρεσκοψημμένο ψωμί, χωρίς πρόσθετα χημικά ή συντηρητικά. Ενώ, λοιπόν, υπάρχει σοβαρό ζήτημα έλλειψης εμπιστοσύνης στη βιομηχανία τροφίμων, οι φήμες γύρω από τη νέα Διατλαντική Συμφωνία λειτουργεί επιβαρυντικά. Από όλες τις χώρες, η μελέτη της Mintel διαπιστώνει πως τη μεγαλύτερη αντίσταση σε πιθανό κύμα εισαγωγών αμερικανικών μαρκών, που «βαρύνονται» με πιο χαλαρούς ελέγχους, προβάλλει η Ιταλία. Σύμφωνα με την εφημερίδα La Rebublica, η αγορά οργανικών προϊόντων αυξήθηκε στη χώρα από το 2005 έως το 2014, κατά 220%! Ο σημαντικής ισχύος ιταλικός συνεταιριστικός οργανισμός αγροτών Coldiretti αναφέρει πως το καλοκαίρι του 2015 το 46% των Ιταλών παρήγαγαν τα δικά τους φρούτα και λαχανικά, και σε ποσοστό 26% δήλωναν πως αυτή τους η δραστηριότητα συνδέεται με την επιθυμία τους να έχουν πρόσβαση σε «πραγματική» και «υγιεινή» τροφή.

Στο σύνολο της Ευρώπης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mintel, ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών αγοράζει όλο και περισσότερο τρόφιμα και ποτά που έχουν παραχθεί με ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή (πχ σε μικρές ποσότητες, χειροποίητα και παραδοσιακά). Αυτή η συνήθεια καταγράφει ποσοστά όπως 26% στην Ιταλία, 17% στη Γαλλία, 16% στη Γερμανία, 15% στην Ισπανία και 13% στην Πολωνία. Και, όπως διαπιστώνουν οι ερευνητές, αυτές οι τάσεις θα ενισχυθούν στο σύνολο της Ευρώπης, στην περίπτωση που οι καταναλωτές βρεθούν μπροστά στην «απειλή» προϊόντων και καλλιεργειών όπου έχει γίνει χρήση χημικών ουσιών και μεταλλαγμένων γονιδίων.

Την ίδια στιγμή, όμως, η νέα κατάσταση θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων ευκαιριών, όπως στην περίπτωση των μικρών παραγωγών αναψυκτικών, των οποίων τα προϊόντα θα περιέχουν φυσικά συστατικά. Ήδη η Mintel καταγράφει την προτίμηση του 73% των Βρετανών καταναλωτών σε ενεργειακά ποτά (energy drinks) που έχουν μόνο φυσικά συστατικά, ενώ όσοι καταναλώνουν φυσικούς χυμούς, ποτά με φυσικό χυμοί και smoothies, δηλώνουν κατά 45% πως η μίξη χυμού φρούτων και χυμού λαχανικών είναι ένας πολύ καλός τρόπος να μειωθεί η υψηλή περιεκτικότητα αυτών των ποτών σε ζάχαρη.


Καλλυντικά και προϊόντα οικιακού καθαρισμού
Ο προβληματισμός για την ασφάλεια προϊόντων με χημικά συστατικά επεκτείνεται πέραν του τομέα των τροφίμων, στα καλλυντικά και τα προϊόντα οικιακού καθαρισμού. Το 48% των καταναλωτών αυτών των προϊόντων δηλώνουν πως αγοράζουν φυσικά και οργανικά προϊόντα γιατί θεωρούν πως είναι καλύτερα για την υγεία τους, ενώ το 57% γιατί τα φυσικά καλλυντικά δεν περιέχουν χημικά συστατικά. Σήμερα, το 24% των υπεύθυνων του νοικοκυριού για τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων δηλώνουν πως ανησυχούν για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην υγεία τους η χρήση πολλών χημικών προϊόντων για την καθαριότητα του σπιτιού, και σε ποσοστό 31% για τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.

Το επόμενο βήμα
Τι θα κάνουν τα αμερικανικά brands; Θα πλημμυρίσει η ευρωπαϊκή αγορά με μεταλλαγμένα προϊόντα και με τρόφιμα που για την παραγωγή τους έχουν χρησιμοποιηθεί φυτοφάρμακα ή θα επιλεγεί η οδός της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών, ώστε να αμερικανικά προϊόντα να είναι πιο ελκυστικά στην ευρωπαϊκή αγορά; Σε αυτό το ερώτημα προσπαθούν να απαντήσουν οι ερευνητές της Mintel, αναφέροντας πως ήδη γίνονται κάποιες κινήσεις που έχουν ως στόχο να καθησυχάσουν τις ανησυχίες των καταναλωτών. Για παράδειγμα, η Taco Bell αφαίρεσε από τα προϊόντα της όλες τις τεχνητές χρωστικές και τα χημικά συστατικά, προσθέτοντας τρανς λιπαρά, η General Mills αφαίρεσε επίσης τις τεχνητές χρωστικές ουσίες από τα δημητριακά της και η Chipotle ανακοίνωσε τη μη χρήση GMO.

Όπως σημειώνει η Mintel, παρά το γεγονός ότι μια πιθανή υπογραφή της TTIP μπορεί να δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα εμπιστοσύνης στην ευρωπαϊκή αγορά, είναι πιθανόν να οδηγήσει παράλληλα σε μια ανάπτυξη της αγοράς των τοπικών και εθνικών προϊόντων, με τις μικρές παραγωγές να αναπτύσσονται σε τομείς όπως των αναψυκτικών, της σάλτσας και του καφέ. Μπορεί να δούμε μια μεγαλύτερη αντίδραση στη Μ. Βρετανία απέναντι στις εσαγωγές, με συνακόλουθη περαιτέρω ανάπτυξη της τοπικής παραγωγής quinoa και chorizo, ή μπορεί να δούμε τη Βραζιλία, το Περού ή ακόμη και την Κούβα να παράγουν μοντέρνα προϊόντα.

Ως αντίβαρο στην εισαγωγή φθηνών επεξεργασμένων προϊόντων, ίσως δούμε περισσότερα παραδείγματα όπως αυτό της Marqt, του ολλανδικού σούπερ μάρκετ που πουλά οργανικά προϊόντα σε προσιτές τιμές. Επιπλέον, η τάση για τοπική παραγωγή θα οδηγήσει ως φυσικό αποτέλεσμα στην αύξηση των καινοτόμων παραδειγμάτων σε εθνικό επίπεδο, όπως αυτό της βρετανικής εταιρείας Espresso Mushroom Company, που παράγει τη σειρά Kitchen Garden. Πρόκειται για σειρά με κιτ που περιέχουν τα απαραίτητα συστατικά για ατομική καλλιέργεια μανιταριών!

Η ελλιπής ενημέρωση για την Διατλαντική Συμφωνία Εμπορίου και οι φόβοι για τις επιπτώσεις της στον τομέα των τροφίμων και ειδικότερα για την εξάπλωση προϊόντων με φυτοφάρμακα, ορμόνες και γενετικά μεταλλαγμένους οργανισμούς, θα «ανοίξουν την όρεξη» για νέες ασφαλέστερες, εναλλακτικές πηγές πρωτεϊνών, για προϊόντα χωρίς γλουτένη και για προϊόντα που απευθύνονται σε χορτοφάγους. Στην EXPO 2015 στο Μιλάνο παρουσιάστηκαν φύκια ως συστατικό σαλτσών με πρωτεΐνες, εταιρείες παραγωγής σπιρουλίνας μίλησαν για τις σημαντικές δυνατότητες τοπικής παραγωγής της, ενώ το περίπτερο της Ινδονησίας διαφήμιζε πως στη χώρα καλλιεργούνται 5,9 εκατομμύρια τόνοι φυκιών ετησίως, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 75% της παγκόσμιας παραγωγής. Το 2016 είναι το Παγκόσμιο Έτος των οσπρίων και το ψωμί που θα παράγεται από όσπρια αναμένεται να γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές.

Η Mintel μιλά ακόμη και για την πιθανότητα το 2016 να αποδειχθεί η χρονιά που θα γίνει δημοφιλής και η συνήθεια των Ιαπώνων να πίνουν μπίρα που έχει ζυμωθεί με πρωτεΐνες φασολιών και σόγιας! Επίσης, προβλέπεται η αύξηση της χρήσης εναλλακτικών της ζάχαρης φυσικών γλυκαντικών, όπως και η αντικατάσταση της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων από φυτικά προϊόντα. Ίσως, λένε οι μελετητές, να δούμε το αλεύρι καρύδας χωρίς γλουτένη, αλεύρι από αμύγδαλα και από κουνουπίδι, αλλά και ζυμαρικά από κουνουπίδι να γίνονται της μόδας!

Στο πλαίσιο της ανάπτυξης της τάσης για προϊόντα φυτικής βάσης, ίσως εμφανιστούν νέες μορφές χορτοφαγίας, με περισσότερα φρούτα και λαχανικά αναμεμειγμένα σε χυμούς να κυκλοφορούν στην αγορά και με πρωτοβουλίες, όπως της αμερικανικής εταιρείας Pret A Manger (γωνιές πώλησης έτοιμου φαγητού με φυσικά συστατικά, χωρίς χημικά και συντηρητικά, και fair trade πρώτες ύλες) που καλεί τους καταναλωτές να ψηφίσουν εάν θέλουν σημεία πώλησης αποκλειστικά για χορτοφάγους. Παράλληλα, στον τομέα της αειφορίας, η Mintel διατυπώνει την άποψη πως η συζήτηση που θα αναπτυχθεί λόγω της TTIP επί ζητημάτων ηθικής στην παραγωγή και το εμπόριο πρώτων υλών, θα οδηγήσει σε διατύπωση πιο προωθημένων αιτημάτων, όπως για παραγωγή καφέ που δεν θα θίγει τον πληθυσμό των πτηνών.

Σε ό,τι αφορά τη σύνθεση των προϊόντων, θα δούμε περισσότερα προϊόντα που παράγονται με τη μέθοδο της ψυχρής έκθλιψης, καθώς και επεξεργασμένα τρόφιμα και ποτά με προσθήκη περισσότερων φυσικών συστατικών – προσθήκη της πούλπας στον χυμό φρούτων, για παράδειγμα. Στην βιομηχανία των καλλυντικών, είναι πολύ πιθανό οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες να έχουν καλύτερη αποδοχή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Παρά το γεγονός ότι πιθανότατα η TTIP δεν θα επιφέρει, σύμφωνα με τη Mintel, άμεσες αλλαγές στην ευρωπαϊκή και την αμερικανική νομοθεσία που αφορά στον συγκεκριμένο τομέα, η συζήτηση γύρω από τη συμφωνία θα φέρει στο προσκήνιο ζητήματα σχετικά με τα φυσικά και τα τεχνητά συστατικά των προϊόντων, και ειδικότερα με τις αναγραφόμενες ιδιότητες, την προέλευση και την καθαρότητα των φυτικών πρώτων υλών.

Επίσης, παρατηρείται η τάση εκ μέρους της βιομηχανίας παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων για διαφάνεια σχετικά με τα συστατικά των προϊόντων, όπως για παράδειγμα η πρωτοβουλία της SC Johnson το 2014, που πρώτη ανακοίνωσε όλα τα συστατικά τα οποία δίνουν το άρωμα στα προϊόντα της. Μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα τάση είναι εκείνη της δημιουργίας καλλυντικών στο σπίτι (οι καταναλωτές αναζητούν στην κουζίνα τους συστατικά και τροφές που συμβάλλουν σε μια όμορφη εμφάνιση). Αυτή η τάση θα ενισχύσει το λανσάρισμα προϊόντων που διαφημίζουν την τοπική τους προέλευση και τα τοπικά παραγόμενα συστατικά τους.

Συμπέρασμα
Ανεξάρτητα από την επικύρωση ή όχι της TTIP εντός του 2016, η περί αυτήν συζήτηση και η προβολή στοιχείων και προβληματισμών μέσω των ΜΜΕ, αρκούν για να κάνουν τους καταναλωτές να προβληματιστούν διπλά για τα τρόφιμα, τα καλλυντικά και τα προϊόντα οικιακής χρήσης και να αναζητήσουν πιο φυσικές εναλλακτικές προτάσεις.

σελφ σερβις (T. 458)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION