σελφ σερβις - Capital Controls & Επιχειρείν Forum: Τα προβλήματα της αγοράς στο προσκήνιο

Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Capital Controls & Επιχειρείν Forum: Τα προβλήματα της αγοράς στο προσκήνιο

24 Σεπτεμβρίου 2015 | 15:49 Γράφουν οι Ξένια  Μαντζιώρη, Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Events

Τα προβλήματα που προκάλεσε στις επιχειρήσεις της χώρας η εφαρμογή του μέτρου περιορισμού της κίνησης των κεφαλαίων σε όλους σχεδόν τους τομείς της δραστηριότητάς τους, στις εξαγωγές, τις πληρωμές προμηθευτών, τη μισθοδοσία, την προμήθεια πρώτων υλών, τις ψηφιακές συναλλαγές, αλλά στο θέμα της εμπιστοσύνης στην εσωτερική και τη διεθνή αγορά, συζητήθηκαν σε βάθος στα πάνελ διαλόγου του forum Capital Controls & Επιχειρείν, που διοργανώθηκε στις 24 Ιουλίου από τη Boussias Communications, στο Αμφιθέατρο Maroussi Plaza.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου & Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, κ. Αντώνη Παπαδεράκη, ο οποίος, απαντώντας στις πιεστικές ερωτήσεις του κοινού του συνεδρίου, κυρίως για τις καθυστερήσεις στη διαδικασία έγκρισης αιτημάτων για πληρωμές προμηθευτών εξωτερικού, τα οποία κατάθεταν επιχειρήσεις εισαγωγών και βιομηχανίες, που χρειάζονται πρώτες ύλες για την παραγωγή και συσκευασία των προϊόντων τους, ώστε να μπορούν να τα εξάγουν, δήλωσε την κατανόηση της γενικής γραμματείας στα σημαντικά προβλήματα του επιχειρηματικού κόσμου και επανέλαβε τη δέσμευσή του για συνεχή προσπάθεια επίλυσης των επιμέρους ζητημάτων.

Παράλληλα, όμως, τόνισε πως «τα capital controls ήταν μια επιβεβλημένη και αναπόφευκτη απόφαση για την αποτροπή της κατάρρευσης του τραπεζικού συστήματος, δεδομένης της οικονομικής ασφυξίας που άσκησαν εκβιαστικά οι δανειστές της χώρας απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση και το ελληνικό κράτος», και επισήμανε πως «προβλήματα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν όσο δεν υπάρχει οριστική λύση στο πρόβλημα ρευστότητας των τραπεζών». Αναφέρθηκε, ιδιαίτερα, στην καθυστέρηση προσαρμογής του κλάδου των μεταφορών στη χρήση σύγχρονων μέσων πληρωμών, γεγονός που πρέπει να προβληματίσει τον κλάδο. Ακόμη, τόνισε πως η ψηφιοποίηση των συναλλαγών συμβάλει στην ενδυνάμωση του υγιούς ανταγωνισμού, χτυπώντας την «μαύρη» οικονομία.

«Η προώθηση των τραπεζικών συναλλαγών μέσω των ψηφιακών μέσων είναι πολύ σημαντικό εργαλείο για την πάταξη του παραεμπορίου και της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής. Εάν αυτός ο στόχος επιτευχθεί, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στα δημόσια έσοδα, και κατά συνέπεια, θα μπορέσει να οδηγήσει και στην ελάφρυνση των φορολογικών βαρών για τους πολίτες». Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στη συνεργασία που αναπτύχθηκε στις δύσκολες αυτές συνθήκες μεταξύ Γενικής Γραμματείας και φορέων εκπροσώπησης της αγοράς, ο κ. Παπαδεράκης δήλωσε πως προσδοκία της Γραμματείας είναι να αναπτυχθεί περαιτέρω, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον σχεδιασμό ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Από τον κ. Παπαδεράκη, τονίστηκε, επίσης, πως η –εξ ανάγκης- μετάβαση στο πλαστικό και ηλεκτρονικό χρήμα, «βάζει τις βάσεις για την ανάπτυξη των νέων μορφών επιχειρηματικότητας.

Η εξοικείωση των καταναλωτών με τις ηλεκτρονικές πληρωμές μπορεί να οδηγήσει στο μείωση των πληρωμών με αντικαταβολή, που δημιουργεί συχνά προβλήματα στον τομέα αυτό. Αυτή η εξέλιξη πρέπει να εκτιμηθεί θετικά από τις επιχειρήσεις, ώστε να επενδύσουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με στόχο να βελτιωθεί γενικά η θέση της χώρας στην νέα ψηφιακή αγορά, που αποτελεί και σημαντική προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση». Η επίδραση των capital controls στη συμπεριφορά καταναλωτών και επιχειρήσεων καταγράφηκε σε έρευνες, όπως οι συγκεκριμένες που παρουσιάστηκαν από τον Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γεώργιο Δουκίδη (βλ. σελ. 72-73). Σε παρόμοια συμπεράσματα οδηγούν και τα αποτελέσματα της έρευνας της Endeavor Greece, που παρουσιάστηκαν από τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της, κ. Χάρη Μακρυνιώτη, με τίτλο «#GReality: Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα με Κεφαλαιακούς Ελέγχους», όπου, μεταξύ άλλων (βλ. σελ. 74-75).

Εντυπωσιακή συμμετοχή επαγγελματικών φορέων και εξειδικευμένων στελεχών
Στα τέσσερα πάνελ του συνεδρίου αναπτύχθηκαν από τους εκπροσώπους σημαντικών επαγγελματικών φορέων της χώρας και από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, αλλά και συγκεκριμένες προτάσεις για την όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείρισή τους, όχι με μια «πυροσβεστική» λογική, αλλά μέσω μιας νέας οπτικής, που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να έχουν παρουσία στην αγορά, στην «μετά την κρίση» αγορά. Βασικά χαρακτηριστικά της, όπως αναφέρθηκε, θα πρέπει να είναι η συνεργασία των επιχειρήσεων, η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των νέων τεχνολογιών, καθώς και η ευρηματικότητα. Βασικό, όμως, όπλο των επιχειρήσεων, τονίστηκε, θα πρέπει να είναι η δημιουργία μιας «ομάδας έκτακτης ανάγκης», που, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα, θα σχεδιάζει τις στρατηγικές τους κινήσεις.

Στo πρώτο πάνελ (Εμπόριο – Βιομηχανία), συμμετείχαν οι: Δρ. Γιώργος Ξηρογιάννης, Διευθυντής Αναπτυξιακών Πολιτικών, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Βιομηχανιών (ΣΕΒ), Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΕΕΑ), Νίκος Καραγεωργίου, Πρόεδρος, Ελληνικός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ), Σταμάτης Ανδριανόπουλος, Executive Consultant, Planning, Δημήτρης Κωλέττας, Εκπρόσωπος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και Δρ Σταμάτης Τουρνής, Principal Consultant, Διαχείριση Κινδύνων & Επιχειρησιακή Συνέχεια, Tournis Consulting LP. Ο συντονισμός της συζήτησης έγινε από την Ξένια Μαντζιώρη, Διευθύντρια Σύνταξης του περιοδικού «σελφ σέρβις».

Στο δεύτερο πάνελ (Τραπεζικές συναλλαγές - Χρηματιστήριο – Ρευστότητα), συμμετείχαν οι: Μιχάλης Περσιάνης, Οικονομικός Αναλυτής, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων, Τράπεζα Κύπρου, Παντελής Λάμπρου, Διευθυντής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Ανάλυσης Αγορών, Όμιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών, Κάτια Νταή, Προϊσταμένη Τμήματος Αγορών & Συστημάτων Εκκαθάρισης και Διακανονισμού, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, Κυριάκος Λουφάκης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Γιώργος Ραουνάς, Αντιπρόεδρος ΔΣ, Σύνδεσμος Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) και Δρ. Δημήτρης Κρεμαλής, εταίρος, Κρεμαλής Δικηγορική Εταιρεία. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο Δημήτρης Κωνσταντέλλος, Corporate Affairs Advisor και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου.

Στο τρίτο πάνελ (Παραγωγή – Εισαγωγές – Εξαγωγές – Logistics) συμμετείχαν οι: Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη, Αντιπρόεδρος του ΔΣ, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Νίκος Ροδόπουλος, Πρόεδρος, Ελληνική Εταιρεία Logistics (ΕΕL), Παύλος Αρναούτης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ιατρικών και Βιοτεχνολογικών Προϊόντων (ΣΕΙΒ), Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος, Αττικές Διαδρομές ΑΕ, Πρόεδρος, Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια (HELLASTRON) και Ευριπίδης Δοντάς, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Κεντρικής Ελλάδας (ΣΒΘΚΕ). Ο συντονισμός του διαλόγου έγινε από την Κατερίνα Δρόσου, Διεύθυνση Σύνταξης του περιοδικού Plant Management.

Το τελευταίο πάνελ είχε ως θέμα το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ψηφιακές συναλλαγές. Συμμετείχαν οι: Καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γιάννης Σύρρος, Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), Μέλος ΔΣ DIGITALEUROPE, Αντιπρόεδρος για την Ευρώπη WITSA, Παναγιώτης Γκεζερλής, Γενικός Διευθυντής, Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), Γιάννης Κωτσής-Γιανναράκης, Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ), Μάκης Σαββίδης, Αντιπρόεδρος, Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Πωλήσεων από Απόσταση & Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΠΑΜ) και Δημήτρης Αυλωνίτης, Ειδικός Συνεργάτης, Γ.Γ. Εμπορίου & Καταναλωτή, Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού. Ο συντονισμός έγινε από τον Νικόλας Κονδάκη, Διευθυντή Business Unit της Boussias Communications.

Η κυπριακή εμπειρία
Χρήσιμα συμπεράσματα από τη διαχείριση των capital controls στην Κύπρο παρουσιάστηκαν από τον Διευθυντή Εταιρικών Υποθέσεων της Τράπεζας Κύπρου και Οικονομικό Αναλυτή, κ. Μιχάλη Περσιάνη, ο οποίος αναφέρθηκε στο γεγονός ότι και οι κυπριακές επιχειρήσεις, όπως και οι ελληνικές, εγκλωβίστηκαν στη λογική της άρνησης δημιουργίας εναλλακτικού πλάνου και τόνισε πως ένα πλάνο που λαμβάνει υπόψη το χειρότερο σενάριο, ακόμη κι αν δεν χρειαστεί να εφαρμοστεί, θα αποτελέσει τουλάχιστον μια χρήσιμη άσκηση, αποκαλύπτοντας παράλληλα, στην πορεία σχεδιασμού του, πολλές κρυφές δυνατότητες κάθε οργανισμού. Από τον κ. Γιάννη Μηνά, Οικονομικό Διευθυντή ενός εκ των μεγαλυτέρων ομίλων διανομών της Κύπρου, παρουσιάστηκε (μέσω Skype) ο τρόπος αντίδρασης του ομίλου κατά την περίοδο των capital controls στην Κύπρο.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου & Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, κ. Αντώνη Παπαδεράκη, ο οποίος, απαντώντας στις πιεστικές ερωτήσεις του κοινού του συνεδρίου, κυρίως για τις καθυστερήσεις στη διαδικασία έγκρισης αιτημάτων για πληρωμές προμηθευτών εξωτερικού, τα οποία κατάθεταν επιχειρήσεις εισαγωγών και βιομηχανίες, που χρειάζονται πρώτες ύλες για την παραγωγή και συσκευασία των προϊόντων τους, ώστε να μπορούν να τα εξάγουν, δήλωσε την κατανόηση της γενικής γραμματείας στα σημαντικά προβλήματα του επιχειρηματικού κόσμου και επανέλαβε τη δέσμευσή του για συνεχή προσπάθεια επίλυσης των επιμέρους ζητημάτων.

Παράλληλα, όμως, τόνισε πως «τα capital controls ήταν μια επιβεβλημένη και αναπόφευκτη απόφαση για την αποτροπή της κατάρρευσης του τραπεζικού συστήματος, δεδομένης της οικονομικής ασφυξίας που άσκησαν εκβιαστικά οι δανειστές της χώρας απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση και το ελληνικό κράτος», και επισήμανε πως «προβλήματα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν όσο δεν υπάρχει οριστική λύση στο πρόβλημα ρευστότητας των τραπεζών». Αναφέρθηκε, ιδιαίτερα, στην καθυστέρηση προσαρμογής του κλάδου των μεταφορών στη χρήση σύγχρονων μέσων πληρωμών, γεγονός που πρέπει να προβληματίσει τον κλάδο. Ακόμη, τόνισε πως η ψηφιοποίηση των συναλλαγών συμβάλει στην ενδυνάμωση του υγιούς ανταγωνισμού, χτυπώντας την «μαύρη» οικονομία.

«Η προώθηση των τραπεζικών συναλλαγών μέσω των ψηφιακών μέσων είναι πολύ σημαντικό εργαλείο για την πάταξη του παραεμπορίου και της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής. Εάν αυτός ο στόχος επιτευχθεί, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στα δημόσια έσοδα, και κατά συνέπεια, θα μπορέσει να οδηγήσει και στην ελάφρυνση των φορολογικών βαρών για τους πολίτες». Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στη συνεργασία που αναπτύχθηκε στις δύσκολες αυτές συνθήκες μεταξύ Γενικής Γραμματείας και φορέων εκπροσώπησης της αγοράς, ο κ. Παπαδεράκης δήλωσε πως προσδοκία της Γραμματείας είναι να αναπτυχθεί περαιτέρω, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον σχεδιασμό ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Από τον κ. Παπαδεράκη, τονίστηκε, επίσης, πως η –εξ ανάγκης- μετάβαση στο πλαστικό και ηλεκτρονικό χρήμα, «βάζει τις βάσεις για την ανάπτυξη των νέων μορφών επιχειρηματικότητας.

Η εξοικείωση των καταναλωτών με τις ηλεκτρονικές πληρωμές μπορεί να οδηγήσει στο μείωση των πληρωμών με αντικαταβολή, που δημιουργεί συχνά προβλήματα στον τομέα αυτό. Αυτή η εξέλιξη πρέπει να εκτιμηθεί θετικά από τις επιχειρήσεις, ώστε να επενδύσουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με στόχο να βελτιωθεί γενικά η θέση της χώρας στην νέα ψηφιακή αγορά, που αποτελεί και σημαντική προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση». Η επίδραση των capital controls στη συμπεριφορά καταναλωτών και επιχειρήσεων καταγράφηκε σε έρευνες, όπως οι συγκεκριμένες που παρουσιάστηκαν από τον Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γεώργιο Δουκίδη (βλ. σελ. 72-73). Σε παρόμοια συμπεράσματα οδηγούν και τα αποτελέσματα της έρευνας της Endeavor Greece, που παρουσιάστηκαν από τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της, κ. Χάρη Μακρυνιώτη, με τίτλο «#GReality: Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα με Κεφαλαιακούς Ελέγχους», όπου, μεταξύ άλλων (βλ. σελ. 74-75).

Εντυπωσιακή συμμετοχή επαγγελματικών φορέων και εξειδικευμένων στελεχών
Στα τέσσερα πάνελ του συνεδρίου αναπτύχθηκαν από τους εκπροσώπους σημαντικών επαγγελματικών φορέων της χώρας και από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, αλλά και συγκεκριμένες προτάσεις για την όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείρισή τους, όχι με μια «πυροσβεστική» λογική, αλλά μέσω μιας νέας οπτικής, που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να έχουν παρουσία στην αγορά, στην «μετά την κρίση» αγορά. Βασικά χαρακτηριστικά της, όπως αναφέρθηκε, θα πρέπει να είναι η συνεργασία των επιχειρήσεων, η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των νέων τεχνολογιών, καθώς και η ευρηματικότητα. Βασικό, όμως, όπλο των επιχειρήσεων, τονίστηκε, θα πρέπει να είναι η δημιουργία μιας «ομάδας έκτακτης ανάγκης», που, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα, θα σχεδιάζει τις στρατηγικές τους κινήσεις.

Στo πρώτο πάνελ (Εμπόριο – Βιομηχανία), συμμετείχαν οι: Δρ. Γιώργος Ξηρογιάννης, Διευθυντής Αναπτυξιακών Πολιτικών, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Βιομηχανιών (ΣΕΒ), Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΕΕΑ), Νίκος Καραγεωργίου, Πρόεδρος, Ελληνικός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ), Σταμάτης Ανδριανόπουλος, Executive Consultant, Planning, Δημήτρης Κωλέττας, Εκπρόσωπος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και Δρ Σταμάτης Τουρνής, Principal Consultant, Διαχείριση Κινδύνων & Επιχειρησιακή Συνέχεια, Tournis Consulting LP. Ο συντονισμός της συζήτησης έγινε από την Ξένια Μαντζιώρη, Διευθύντρια Σύνταξης του περιοδικού «σελφ σέρβις».

Στο δεύτερο πάνελ (Τραπεζικές συναλλαγές - Χρηματιστήριο – Ρευστότητα), συμμετείχαν οι: Μιχάλης Περσιάνης, Οικονομικός Αναλυτής, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων, Τράπεζα Κύπρου, Παντελής Λάμπρου, Διευθυντής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Ανάλυσης Αγορών, Όμιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών, Κάτια Νταή, Προϊσταμένη Τμήματος Αγορών & Συστημάτων Εκκαθάρισης και Διακανονισμού, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, Κυριάκος Λουφάκης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Γιώργος Ραουνάς, Αντιπρόεδρος ΔΣ, Σύνδεσμος Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) και Δρ. Δημήτρης Κρεμαλής, εταίρος, Κρεμαλής Δικηγορική Εταιρεία. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο Δημήτρης Κωνσταντέλλος, Corporate Affairs Advisor και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου.

Στο τρίτο πάνελ (Παραγωγή – Εισαγωγές – Εξαγωγές – Logistics) συμμετείχαν οι: Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη, Αντιπρόεδρος του ΔΣ, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Νίκος Ροδόπουλος, Πρόεδρος, Ελληνική Εταιρεία Logistics (ΕΕL), Παύλος Αρναούτης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ιατρικών και Βιοτεχνολογικών Προϊόντων (ΣΕΙΒ), Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος, Αττικές Διαδρομές ΑΕ, Πρόεδρος, Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια (HELLASTRON) και Ευριπίδης Δοντάς, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Κεντρικής Ελλάδας (ΣΒΘΚΕ). Ο συντονισμός του διαλόγου έγινε από την Κατερίνα Δρόσου, Διεύθυνση Σύνταξης του περιοδικού Plant Management.

Το τελευταίο πάνελ είχε ως θέμα το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ψηφιακές συναλλαγές. Συμμετείχαν οι: Καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γιάννης Σύρρος, Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), Μέλος ΔΣ DIGITALEUROPE, Αντιπρόεδρος για την Ευρώπη WITSA, Παναγιώτης Γκεζερλής, Γενικός Διευθυντής, Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), Γιάννης Κωτσής-Γιανναράκης, Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ), Μάκης Σαββίδης, Αντιπρόεδρος, Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Πωλήσεων από Απόσταση & Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΠΑΜ) και Δημήτρης Αυλωνίτης, Ειδικός Συνεργάτης, Γ.Γ. Εμπορίου & Καταναλωτή, Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού. Ο συντονισμός έγινε από τον Νικόλας Κονδάκη, Διευθυντή Business Unit της Boussias Communications.

Η κυπριακή εμπειρία
Χρήσιμα συμπεράσματα από τη διαχείριση των capital controls στην Κύπρο παρουσιάστηκαν από τον Διευθυντή Εταιρικών Υποθέσεων της Τράπεζας Κύπρου και Οικονομικό Αναλυτή, κ. Μιχάλη Περσιάνη, ο οποίος αναφέρθηκε στο γεγονός ότι και οι κυπριακές επιχειρήσεις, όπως και οι ελληνικές, εγκλωβίστηκαν στη λογική της άρνησης δημιουργίας εναλλακτικού πλάνου και τόνισε πως ένα πλάνο που λαμβάνει υπόψη το χειρότερο σενάριο, ακόμη κι αν δεν χρειαστεί να εφαρμοστεί, θα αποτελέσει τουλάχιστον μια χρήσιμη άσκηση, αποκαλύπτοντας παράλληλα, στην πορεία σχεδιασμού του, πολλές κρυφές δυνατότητες κάθε οργανισμού. Από τον κ. Γιάννη Μηνά, Οικονομικό Διευθυντή ενός εκ των μεγαλυτέρων ομίλων διανομών της Κύπρου, παρουσιάστηκε (μέσω Skype) ο τρόπος αντίδρασης του ομίλου κατά την περίοδο των capital controls στην Κύπρο.


Ερευνα: Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής, ΟΠΑ

Ηλεκτρονικό εμπόριο και capital controls

Τα capital controls επηρέασαν τη συμπεριφορά καταναλωτών και επιχειρήσεων στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου και την ηλεκτρονική τραπεζική, σε διάστημα μόλις 3 εβδομάδων. Τις αλλαγές κατέγραψαν οι έρευνες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην εισήγησή του ο καθ. Γιώργος Δουκίδης εκ μέρους του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) παρουσίασε τα συμπεράσματα δύο ad hoc ερευνών του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRAN) του ΟΠΑ, σχετικά με την επίδραση των capital controls αφενός στο B2C ηλεκτρονικό εμπόριο και την ηλεκτρονική τραπεζική και αφετέρου στις ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται και συναλλάσσονται μέσω του ψηφιακού περιβάλλοντος. Ο ομιλητής επισήμανε ότι η επίδραση των capital controls ήδη στις τρεις πρώτες εβδομάδες της εφαρμογής τους –πολλώ δε μάλλον εφόσον επιμείνουν να ταλαιπωρούν την αγορά σε προοπτική μηνών– άλλαξε δραματικά τη συμπεριφορά των συναλλασσόμενων σε ψηφιακά μέσα, οι οποίοι σε γενικές γραμμές αριθμούν περί τα 2 εκατ. φίλους των on line αγορών κάθε είδους και το 1 εκατ. χρήστες του e-banking. Οι σχετικές αλλαγές θα έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες σε ό,τι αφορά την εξοικείωση κοινού και επιχειρήσεων με τις συναλλαγές σε ψηφιακό περιβάλλον, την επέκτασή τους, αλλά και την αναζήτηση εναλλακτικών μορφών συναλλαγών, που ανατρέπουν τις μέχρι πρότινος ισχύουσες τάσεις.

Οι καταναλωτές στρέφονται στο on line
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της πρώτης έρευνας, που διενεργήθηκε επί δείγματος 250 ατόμων, οι ερωτώμενοι δήλωσαν ότι τα capital controls τους ώθησαν στην αξιοποίηση του e- banking, με σκοπό κατά 47% την αντιμετώπιση της έλλειψης μετρητών και κατά 39% τη μείωση του υπολοίπου των λογαριασμών τους, λόγω του φόβου κουρέματος των καταθέσεών τους. Μόλις κατά το 8% δήλωσαν ότι στράφηκαν σε on line αγορές αγαθών για την εύρεση συγκεκριμένων ειδών. Πάντως, κατά το 55% πραγματοποίησαν on line αγορές μετά την επιβολή του ελέγχου κεφαλαίων, αν και η σχετική συνήθεια περιορίστηκε στο 45% από 73% στους ανθρώπους του δείγματος, οι οποίοι, πάντως, επέλεξαν τώρα τις πληρωμές κυρίως με χρεωστικές κάρτες (52%) ή πιστωτικές (23%), εγκαταλείποντας την προτίμηση της αντικαταβολής και του PayPal (10% και μόλις 4% αντίστοιχα, έναντι 38% και 36% προ του ελέγχου κεφαλαίων).

Αντίστοιχα, η μεταφορά χρημάτων στο e-banking ενισχύθηκε στο 73% από το σύνηθες 63%, ενώ η προτίμηση χρήσης του για την ενημέρωση υπολοίπου και τις αποπληρωμές μη τραπεζικών λογαριασμών δεν διαφοροποιήθηκε αισθητά. Το σημαίνον είναι, πάντως, όπως τόνισε ο κ. Δουκίδης, ότι οι κεφαλαιακοί έλεγχοι ώθησαν σε αύξηση της έντασης χρήσης όλων των υπηρεσιών του e-banking κατά 30%. Εκκρεμεί, λοιπόν, η μελλοντική διερεύνηση του ίχνους της σχετικής τάσης συμπεριφοράς των χρηστών.

Σε ό,τι αφορά τις on line αγορές γενικά, η έρευνα έδειξε πως τα capital controls επέδρασαν ανασταλτικά, αφού μόλις ο 1 στους 7 on line αγοραστές τις αύξησε και κατά το 1/3 του συνόλου τους τις μείωσαν σε όλες τις κατηγορίες αγαθών, ενώ μόλις οι 2 στους 10 έκαναν κάποια αύξηση αγορών, κυρίως από τα on line φαρμακεία (με έμφαση στα προϊόντα ομορφιάς) και τα σούπερ μάρκετ. Το χειρότερο, όμως, ήταν ότι ώθησαν τον 1 στους 3 αγοραστές να ακυρώσει την ηλεκτρονική του παραγγελία ή να ματαιώσει τον προγραμματισμό της.

Επίσης, οι 4 στους 10 αγοραστές αντιμετώπισαν προβλήματα στις σχετικές τους αγορές από τα e-shops, εγχώρια αλλά κυρίως διεθνή (οι 7 στους 10 αντιμετώπισαν πρόβλημα στις διεθνείς παραγγελίες τους). Όπως ήταν αναμενόμενο, τα προβλήματα αυτά σχετίζονται με τη μη αποδοχή των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, την αδυναμία χρήσης της υπηρεσίας PayPal κλπ. Επισημάνθηκε, μάλιστα, ότι περίπου οι μισοί από όσους αντιμετώπισαν προβλήματα με τις διεθνείς on line παραγγελίες τους δήλωσαν ότι δεν αναζήτησαν καμία εναλλακτική λύση, προτιμώντας την απραξία και την αναμονή, ενώ οι υπόλοιποι απευθύνθηκαν εναλλακτικά στο εγχώριο εμπόριο, ηλεκτρονικό και φυσικό.

Ως γενικό συμπέρασμα ο κ. Δουκίδης επισήμανε πως έχει ιδιαίτερη σημασία ότι τόσο οι on line αγορές όσο και το e- banking αξιολογήθηκαν και αξιοποιήθηκαν από το κοινό ως εργαλεία για την υπέρβαση των πρωτόγνωρων προβλημάτων, είτε επιβίωσης είτε ασφαλείας (μείωση ρίσκου), που δημιούργησε ο έλεγχος κεφαλαίων στις B2C σχέσεις και συναλλαγές.

Οι επιχειρήσεις υποφέρουν Το καθολικό συμπέρασμα της δεύτερης έρευνας που παρουσίασε ο εισηγητής, η οποία διενεργήθηκε επί δείγματος 80 ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται μέσω ψηφιακών μέσων για τις συναλλαγές τους, κυρίως νέων και μικρού μάλλον επιχειρηματικού ειδικού βάρους, ήταν ότι κατά τη συντριπτική πλειονότητά τους (97%) υπό τους περιορισμούς των capital controls υποφέρουν από προβλήματα στις πληρωμές και τις εισπράξεις τους. Η πρώτη μεγάλη κατηγορία των προβλημάτων τους σχετίζεται με την αποπληρωμή πολύτιμων γι’ αυτές υπηρεσιών που αγοράζουν από το εξωτερικό (αδυναμία πληρωμής των marketing partners 66%, οφειλών προς προμηθευτές 49%, υπηρεσιών hosting / domain 46% και cloud 44%, απαιτήσεων αποπληρωμών τοις μετρητοίς 44%, εξόφλησης επιταγών 41%, αδυναμία χρήσης μεθόδων πληρωμής όπως το PayPal 61%, χρήσης πιστωτικών / χρεωστικών καρτών 49% κλπ).

Η δεύτερη μεγάλη κατηγορία προβλημάτων τους αναφέρεται στην αντιμετώπιση δυσχερειών στην παραγωγή, τη διακίνηση προϊόντων και τις εξαγωγές τους, καθώς κατά το 78% πάσχουν από ακυρώσεις παραγγελιών, κατά το 31% και 22% από αδυναμία εισαγωγής πρώτων υλών και συνεργασίας με μεταφορικές εταιρείες αντίστοιχα κλπ και η τρίτη συναφής κατηγορία προβλημάτων σχετίζεται με τις οφειλές, τις εισφορές, τη μισθοδοσία τους κλπ. Σχεδόν στις μισές από τις επιχειρήσεις του δείγματος δηλώνεται αδυναμία αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιουργούν οι έλεγχοι κίνησης κεφαλαίου, είτε για αντικειμενικούς λόγους είτε εξαιτίας της απογοήτευσης των επιχειρηματιών.

Οι υπόλοιπες, πάντως, προσπαθούν να βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους λύσεων, πχ χρήση τραπεζικού λογαριασμού σε τράπεζα του εξωτερικού για διεθνείς πληρωμές (60%), αναλήψεις μετρητών από το εξωτερικό για την κάλυψη των αναγκών (10%) και συναλλαγές μέσω θυγατρικής (6%). Εν προκειμένω ο ομιλητής επισήμανε την ευκολία εγκατάλειψης της χώρας από απογοητευμένους νέους επιχειρηματίες, οι υποδομές των οποίων δεν απαίτησαν δαπανηρές εγκαταστάσεις… Η έρευνα έδειξε, λοιπόν, ότι προκειμένου οι επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τη δυσμενή κατάσταση ρίσκου που δημιουργούν τα capital controls

α) κατέβαλαν πρόωρα κατά το 53% τη μισθοδοσία και κατά 38% φόρους και εισφορές, β) κατά 33% ανέστειλαν τις πληρωμές προς προμηθευτές και κατά 29% εξόφλησαν τις οφειλές τους προς αυτούς, γ) κατά 22% έδωσαν υποχρεωτικές άδειες προσωπικού, όπως και προχώρησαν σε ακυρώσεις παραγγελιών, κατά 15% μείωσαν τον όγκο της παραγωγής τους (περιπτώσεις downsizing), ενώ δ) κατά το ίδιο ποσοστό δεν έκαναν καμία απολύτως ενέργεια.


Eρευνα: Χαρης Μακρυνιωτης, Διευθυνων Συμβουλος, Endeavor Greece

#GReality - Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα με Κεφαλαιακούς Ελέγχους

Στην έρευνα καταγραφής των απόψεων επιχειρηματικών είκοσι ημέρες μετά την έναρξη ισχύος του ελέγχου της κίνησης κεφαλαίου παρατηρήθηκε, πέραν των αρνητικών συνεπειών, και ένα θετικό στοιχείο: η στροφή επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται online στη χρήση ελληνικών λύσεων.

Με στόχο την ποσοτικοποίηση των εξελίξεων κατά τη διάρκεια των πρώτων είκοσι ημερών μετά την επιβολή των capital controls, η Endeavor Greece πραγματοποίησε έρευνα, στην οποία έθεσε ερωτήσεις σε επιχειρηματίες για το πώς επηρεάστηκαν από τους περιορισμούς στις συναλλαγές, τα μέτρα που λαμβάνουν, τις εκτιμήσεις σχετικά για τη διάρκεια των μέτρων, αλλά και τις δράσεις που θεωρούν, ώστε να υπάρξει βελτίωση στην εικόνα της αγοράς. Η έρευνα παρουσιάστηκε στο Capital Controls Forum από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, κ. Χάρη Μακρυνιώτη.

Το βασικό συμπέρασμα είναι πως οι επιχειρήσεις πληρώνουν βαρύ τίμημα, όχι μόνο ως συνέπεια των ορίων αναλήψεων, που επηρεάζουν την κατανάλωση, αλλά και από τα προβλήματα στις διεθνείς συναλλαγές. Συγκεκριμένα, το 46% των ερωτηθέντων απάντησαν πως επηρεάστηκαν σημαντικά από τον περιορισμό των ημερήσιων συναλλαγών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκείνων που δήλωσαν πως είχαν πολύ σημαντικές επιπτώσεις από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στις διεθνείς συναλλαγές ήταν 58%.

Σχετικά με τον κύκλο εργασιών, 7 στις 10 επιχειρήσεις σημείωναν, μέσα στις πρώτες 20-25 μέρες των κεφαλαιακών ελέγχων, πως είχαν σημαντική μείωση, με 2 στις 10 να δηλώνουν μείωση πάνω από 50% Την ίδια στιγμή, ένα μικρό ποσοστό εταιρειών παρουσίαζε αύξηση τζίρου. Ήταν επιχειρήσεις του κλάδου των σούπερ μάρκετ, εταιρείες τροφίμων σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως αυτός των ζυμαρικών (αναφέρθηκε αύξηση τζίρου πάνω από 20%), αλλά και εταιρείες, όπως ορισμένες ασφαλιστικές, που δέχονται μόνο ηλεκτρονικές συναλλαγές. Παράλληλα, κάποιες εταιρείες επωφελήθηκαν από την τάση των καταναλωτών να προλάβουν πιθανό κούρεμα καταθέσεων, πραγματοποιώντας αγορές σε κατηγορίες όπως αυτές των ηλεκτρονικών ειδών, του οικιακού εξοπλισμού κλπ. Η αύξηση αυτή κρίνεται, φυσικά, ως ένα παροδικό φαινόμενο.

Μεταξύ των ευρημάτων της έρευνας, ιδιαίτερη σημασία έχει αυτό που επιβεβαιώνει τις σχετικές δηλώσεις από εκπροσώπους φορέων που συμμετείχαν στα πάνελ του φόρουμ και αφορά στη μεταφορά της έδρας επιχειρήσεων στο εξωτερικό: 1 στις 4 επιχειρήσεις απάντησε θετικά στη σχετική ερώτηση της έρευνας. Όπως είπε ο κ. Μακρυνιώτης, αυτή ήταν μια τάση που υπήρχε και τα προηγούμενα χρόνια, επιταχύνθηκε όμως τους τελευταίους 12 μήνες και ιδίως με την εφαρμογή των capital controls.

Τι κάνουν οι επιχειρήσεις;
Η έρευνα κατέγραψε και τους τρόπους με τους οποίους αντέδρασαν οι επιχειρήσεις στα capital controls. Η κύρια επιλογή τους αφορούσε σε τρόπους μείωσης των διαθεσίμων τους στις τράπεζες, μέσω αποπληρωμής προμηθευτών, χρεών προς το δημόσιο, πληρωμή μισθών κλπ. Διέξοδο στην αδυναμία κάλυψης των αναγκών πληρωμής ξένων προμηθευτών έδωσε η χρήση διεθνών λογαριασμών για εισπράξεις και πληρωμές, ενώ από κάποιους που δεν είχαν διεθνείς λογαριασμούς ζητήθηκε από πελάτες τους στο εξωτερικό να πληρώνουν απευθείας προμηθευτές τους. Δηλαδή, εφαρμόστηκε μια ιδιότυπη τριγωνική συναλλαγή, όπου, για παράδειγμα, ένας εξαγωγέας προϊόντων στο Ηνωμένο Βασίλειο ζητούσε από την Tesco, αντί κατάθεσης του ποσού πληρωμής στο όνομά του να πραγματοποιήσει την κατάθεση σε κάποιον προμηθευτή (πχ συσκευασίας ή πρώτων υλών). Βέβαια, υπήρξαν και οι επιλογές της μείωσης μισθών και των απολύσεων (η δεύτερη σε μικρότερο ποσοστό). Ήδη στις πρώτες εβδομάδες, οπότε πραγματοποιήθηκε η έρευνα, είχαν σημειωθεί μειώσεις στην παραγωγή και ελλείψεις.

Πόσο θα διαρκέσουν;
Σε ποσοστό πάνω από 70% οι επιχειρηματίες δήλωναν πως τα capital controls θα διαρκέσουν πάνω από 4 μήνες, και σχεδόν το 50% θεωρούσε πως θα διαρκέσουν πάνω από 10 μήνες. Αυτό που απασχολούσε κυρίως τους ερωτηθέντες δεν ήταν η πλήρης άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, που εκτιμάται πως θα απαιτήσει πάνω από έναν χρόνο, αλλά η σταδιακή έστω άρση των περιορισμών των διεθνών συναλλαγών για εισαγωγή πρώτων υλών και αντίστοιχες ενέργειες που είναι βασικές για την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων. Στην πλειοψηφία τους (54%) οι επιχειρήσεις δήλωσαν πως ανέμεναν κούρεμα καταθέσεων, 22% πως θα είναι μεγαλύτερο του 25% και 32% πως θα είναι μικρότερο του 25%. Σε ποσοστό 45% δήλωναν πως δεν θα υπάρξει κούρεμα. Επίσης, 8 στους 10 πιστεύουν πως η Ελλάδα θα μείνει στο ευρώ τουλάχιστον για τα επόμενα 2 χρόνια και σχεδόν καθολικά φαίνεται να το επιθυμούν (97%).

Προτεραιότητες
Οι επιχειρηματίες δήλωναν με τις απαντήσεις τους στην έρευνα πως θεωρούν άμεσης προτεραιότητας μέτρο την άρση των ελέγχων στις διεθνείς συναλλαγές, σύμφωνα με το μοντέλο της Κύπρου, όπου σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα, το μικρό αρχικά όριο των συναλλαγών αυξήθηκε στις 500.000 ευρώ (βέβαια, σημειώνεται πως στην Κύπρο είχε προηγηθεί ανακεφαλαιοποίηση και κούρεμα). Στα μεσο-μακροπρόθεσμα αιτήματα, συγκαταλέγονται η αύξηση της ρευστότητας, και στη συνέχεια, σε ότι αφορά τις μεταρρυθμίσεις, η πάταξη της φοροδιαφυγής, αλλαγές στο εργασιακό, η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και η βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος θεωρούνται σημαντικά.

Η εμπειρία άλλων χωρών
Όπως ανέφερε ο κ. Μακρυνιώτης, «μιλήσαμε με συναδέλφους στη Βραζιλία, την Αργεντινή, το Μεξικό, χώρες που έχουν περάσει αντίστοιχα και πολύ χειρότερα προβλήματα από αυτά της χώρας μας, και με μεγαλύτερη διάρκεια. Η άποψη που καταθέτουν είναι πως εκείνοι που θα επιβιώσουν σήμερα θα είναι οι ηγέτες του αύριο. Άρα, αυτό που απαιτείται δεν είναι ένα πλάνο για την αντιμετώπιση των άμεσων προβλημάτων, όπως η έλλειψη ρευστότητας, το Grexit κλπ, αλλά ένα πλάνο ανάπτυξης (με τον ίδιο τρόπο που χρειάζεται και για την χώρα). Κατηγορούμε τη χώρα πως δεν έχει πλάνο ανάπτυξης, αλλά βλέπουμε πως και οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν μόνο πλάνο άμεσης επιβίωσης. Βλέπουμε μερικές ΜΜΕ να επεκτείνονται και να κερδίζουν μερίδια αγοράς. Αυτό συμβαίνει γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχουν μεγάλα μερίδια αγοράς στον «αέρα», που προήλθαν είτε από κάποιες εταιρείες που έκλεισαν είτε από μεγάλες πολυεθνικές που αποσύρονται ή ακολουθούν μια πιο συντηρητική πολιτική. Υπάρχουν μερίδια αγοράς, τηλεοπτικός χρόνος, χώρος στο ράφι, πελάτες και προμηθευτές που περιμένουν μια στενή σχέση με τον επιχειρηματία.

Τώρα είναι η ώρα να αναπτυχθεί αυτή η σχέση. Σύμφωνα με τα διδάγματα των χωρών που προανέφερα, τώρα είναι η ώρα ο επιχειρηματίας να σταθεί κοντά στον εργαζόμενο, να τον εμπλέξει στις διαδικασίες, στην ιστορία της επιχείρησης. Τώρα χτίζονται οι σχέσεις μεταξύ επιχειρηματιών και εργαζομένων, τώρα χτίζεται η αντίληψη του πελάτη για το πόσο η εταιρεία στάθηκε κοντά του τις δύσκολες ώρες. Άρα, ο επιχειρηματίας που θα κερδίσει είναι αυτός που θα επιλέξει όχι μια μίζερη αντιμετώπιση, όχι την αδράνεια, αλλά να βγει μπροστά, παρασύροντας σε αυτή τη λογική τους προμηθευτές του, τους εργαζόμενους και τους πελάτες του».

σελφ σερβις (T. 453)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION