σελφ σερβις - Όλα της απελευθέρωσης... δύσκολα

Τρίτη, 16 Ιουλίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Όλα της απελευθέρωσης... δύσκολα

6 Μαΐου 2014 | 10:32 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Νομοθεσία

Το άνοιγμα της «εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ» από το ΥΠΑΑΝ «ξεκλείδωσε» νέους χώρους για τα σούπερ μάρκετ, όμως οι αντιστάσεις υφίστανται. Οι τομείς των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής, των φαρμακείων, των ΜΗΣΥΦΑ και τα ζητήματα της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, της διάρκειας ζωής του γάλακτος και του bake off θα συνεχίσουν να απασχολούν αγορά, κυβέρνηση και τρόικα για μεγάλο διάστημα.

Οι συγκρούσεις που προηγήθηκαν της ψήφισης του νομοσχεδίου ήταν πολλές και σκληρές. Λίγο έλειψε, μάλιστα, να ρίξουν την κυβέρνηση. Εξ αρχής διαφάνηκε ότι η αγορά είτε δεν ήταν έτοιμη να δεχθεί νέες ανατροπές είτε δεν επιθυμούσε αλλαγές τέτοιας κλίμακας στη λειτουργία της. Στο διάστημα που ακολουθεί θα φανεί ποια κατάληξη θα έχουν τα «ανοικτά μέτωπα» του εμπορίου. Κυρίως, θα φανεί αν η κυβέρνηση, πατώντας στο επιχείρημα των προαπαιτούμενων, θα επιχειρήσει να βρεθεί ένα βήμα πιο μπροστά, περιορίζοντας τα περιθώρια ελιγμών όσων αντιστέκονται.

Δίχως ράφι οι βιταμίνες
Ένα από τα ζητήματα που χρειάζονται «διευθέτηση» είναι αυτό των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής. Τα σούπερ μάρκετ διαπιστώνουν ότι η φαρμακοβιομηχανία έχει ορθώσει έναντί τους ένα ψηλό τείχος, αρνούμενη εμμέσως πλην σαφώς να διαθέτει τα προϊόντα της μέσω των ραφιών τους. Όπως αναφέρουν υψηλόβαθμοι παράγοντες του λιανεμπορίου, αν και έχουν περάσει μήνες από το άνοιγμα των δύο επιμέρους αγορών, οι παραγωγοί, επικαλούμενοι διάφορους λόγους, κρατούν τον δρόμο της διανομής κλειστό. Άλλοι επικαλούνται τις δεσμεύσεις έναντι των μητρικών τους εταιρειών, δηλώνοντας ότι δεν έχουν λάβει ακόμη τις απαιτούμενες εγκρίσεις, άλλοι προφασίζονται ότι δεν έχουν προλάβει να οργανωθούν κατάλληλα, τόσο μηχανογραφικά όσο και εμπορικά, ενώ άλλοι δηλώνουν ευθέως ότι, επειδή οι μητρικοί όμιλοι δεν διακινούν πουθενά αλλού στον κόσμο τα προϊόντα τους μέσω των σούπερ μάρκετ, η δυσχέρειά τους να συνεργαστούν με την οργανωμένη λιανική στην Ελλάδα είναι αντικειμενική.

Αρχικά είχε, ίσως, δοθεί η εντύπωση ότι οι περισσότεροι παραγωγοί βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής θα ανταποκρίνονταν πρόθυμα στη συνεργασία τους με τα σούπερ μάρκετ. Εν συνεχεία, όμως, κυρίως μετά την ψήφιση της σχετικής τροπολογίας, η στάση τους διασαφηνίστηκε όχι γιατί αισθάνονται ότι η έχθρα των φαρμακοποιών, ίσως, θα τους ζημιώσει περισσότερο απ’ ό,τι θα τους ευνοήσει η συνεργασία των σούπερ μάρκετ, αλλά για δύο λόγους: Ο πρώτος είναι ότι το μάρκετινγκ πολλών από αυτά τα σκευάσματα είναι συνδεδεμένο με την έννοια του ειδικού προϊόντος υγείας, που η θέση του είναι στο φαρμακείο, και ο δεύτερος διότι το μέγεθος και το ευρύτατο αντικείμενο ενός νέου μαζικού εταίρου, όπως το σούπερ μάρκετ, τους δημιουργεί σκεπτικισμό.

Παρά τις αντιξοότητες, πάντως, οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου αισιοδοξούν ότι αργά ή γρήγορα η αγορά θα ανοίξει. «Κάποιος θα κάνει το πρώτο βήμα, κάποιος θα ανοίξει την πόρτα της απελευθέρωσης προς το σούπερ μάρκετ. Όταν ανοίξει, θα ανοίξει και για τις υπόλοιπες αλυσίδες και για τους άλλους παραγωγούς / εισαγωγείς», λένε χαρακτηριστικά. Προσθέτουν ότι το λιανεμπόριο, προσβλέποντας στο διάστημα που προηγήθηκε στο ενδεχόμενο της απελευθέρωσης και των ΜΗΣΥΦΑ, δεν άσκησε πίεση στους παραγωγούς, ώστε το άνοιγμα του κλάδου προς την αγορά του παραδοσιακού φαρμακείου να είναι γενικό και οι αλυσίδες να οργανωθούν καλύτερα. Τώρα που η εικόνα είναι πλέον ξεκάθαρη, δηλαδή ότι τα ΜΗΣΥΦΑ σε αυτή τη φάση δεν θα απελευθερωθούν, οι πιέσεις προς τις φαρμακοβιομηχανίες για το άνοιγμα της αγοράς των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής θα είναι συστηματικότερες, πιο μαζικές και πιο αποτελεσματικές.

Για την οργανωμένη λιανική η κατηγορία των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφενός εξαιτίας της προσέλκυσης τζίρου από τα φαρμακεία και αφετέρου, λόγω του ότι ο χαρακτήρας της αυθόρμητης ζήτησης αυτών των προϊόντων, ειδικότερα των βιταμινών, μπορεί να μεγιστοποιήσει τον τζίρο τους, καθώς πλέον θα απευθύνονται στο ευρύ κοινό των σούπερ μάρκετ. Κρίσιμο ζήτημα, ωστόσο, είναι ο τρόπος τοποθέτησης των εν λόγω προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, καθώς είναι υψηλής αξίας και διακινούνται σε μικρές συσκευασίες, άρα εγείρουν τον πειρασμό της κλοπής. «Πιθανώς η κατάλληλη θέση γι’ αυτά να είναι μπροστά στα ταμεία», προτείνει παράγοντας της αγοράς, σχολιάζοντας ότι ο παράγοντας «ασφάλεια» θα μετρήσει περισσότερο έναντι της χωροταξικής συνάφειάς τους με άλλα προϊόντα ως προς την ένταξή τους στο μίγμα ραφιού.

Τα κέρδη από το βρεφικό γάλα
Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι, εφόσον οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής διατεθούν από τα σούπερ μάρκετ, οι τιμές τους θα πέσουν αισθητά και ότι οι αλυσίδες θα προσελκύσουν μεγάλο μέρος της ζήτησής τους. Αναφέρουν δε ως παράδειγμα το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας, το οποίο πλέον διακινείται, όπως υποστηρίζουν, κατά τα 2/3 από τα σούπερ μάρκετ, ενώ η μέση τιμή του είναι κατά 19%-20% φθηνότερη των φαρμακείων. Κατά τη σχετική αναγωγή τους, μάλιστα, τα νοικοκυριά εμφανίζονται σήμερα να εξοικονομούν ετησίως περί τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ τον τζίρο των σούπερ μάρκετ από τη διακίνηση του γάλακτος πρώτης βρεφικής ηλικίας τον προσδιορίζουν γύρω στα 20 εκατ. ευρώ. Σχετικά, πάντως, η άποψη της αγοράς του φαρμακείου δεν συμφωνεί ούτε ως προς τη μέση διαφορά τιμής μεταξύ των δύο καναλιών (φέρεται μονοψήφιου ποσοστού), ούτε ως προς την κατανομή του διακινούμενου όγκου από αυτά.

Οι συγκρούσεις που προηγήθηκαν της ψήφισης του νομοσχεδίου ήταν πολλές και σκληρές. Λίγο έλειψε, μάλιστα, να ρίξουν την κυβέρνηση. Εξ αρχής διαφάνηκε ότι η αγορά είτε δεν ήταν έτοιμη να δεχθεί νέες ανατροπές είτε δεν επιθυμούσε αλλαγές τέτοιας κλίμακας στη λειτουργία της. Στο διάστημα που ακολουθεί θα φανεί ποια κατάληξη θα έχουν τα «ανοικτά μέτωπα» του εμπορίου. Κυρίως, θα φανεί αν η κυβέρνηση, πατώντας στο επιχείρημα των προαπαιτούμενων, θα επιχειρήσει να βρεθεί ένα βήμα πιο μπροστά, περιορίζοντας τα περιθώρια ελιγμών όσων αντιστέκονται.

Δίχως ράφι οι βιταμίνες
Ένα από τα ζητήματα που χρειάζονται «διευθέτηση» είναι αυτό των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής. Τα σούπερ μάρκετ διαπιστώνουν ότι η φαρμακοβιομηχανία έχει ορθώσει έναντί τους ένα ψηλό τείχος, αρνούμενη εμμέσως πλην σαφώς να διαθέτει τα προϊόντα της μέσω των ραφιών τους. Όπως αναφέρουν υψηλόβαθμοι παράγοντες του λιανεμπορίου, αν και έχουν περάσει μήνες από το άνοιγμα των δύο επιμέρους αγορών, οι παραγωγοί, επικαλούμενοι διάφορους λόγους, κρατούν τον δρόμο της διανομής κλειστό. Άλλοι επικαλούνται τις δεσμεύσεις έναντι των μητρικών τους εταιρειών, δηλώνοντας ότι δεν έχουν λάβει ακόμη τις απαιτούμενες εγκρίσεις, άλλοι προφασίζονται ότι δεν έχουν προλάβει να οργανωθούν κατάλληλα, τόσο μηχανογραφικά όσο και εμπορικά, ενώ άλλοι δηλώνουν ευθέως ότι, επειδή οι μητρικοί όμιλοι δεν διακινούν πουθενά αλλού στον κόσμο τα προϊόντα τους μέσω των σούπερ μάρκετ, η δυσχέρειά τους να συνεργαστούν με την οργανωμένη λιανική στην Ελλάδα είναι αντικειμενική.

Αρχικά είχε, ίσως, δοθεί η εντύπωση ότι οι περισσότεροι παραγωγοί βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής θα ανταποκρίνονταν πρόθυμα στη συνεργασία τους με τα σούπερ μάρκετ. Εν συνεχεία, όμως, κυρίως μετά την ψήφιση της σχετικής τροπολογίας, η στάση τους διασαφηνίστηκε όχι γιατί αισθάνονται ότι η έχθρα των φαρμακοποιών, ίσως, θα τους ζημιώσει περισσότερο απ’ ό,τι θα τους ευνοήσει η συνεργασία των σούπερ μάρκετ, αλλά για δύο λόγους: Ο πρώτος είναι ότι το μάρκετινγκ πολλών από αυτά τα σκευάσματα είναι συνδεδεμένο με την έννοια του ειδικού προϊόντος υγείας, που η θέση του είναι στο φαρμακείο, και ο δεύτερος διότι το μέγεθος και το ευρύτατο αντικείμενο ενός νέου μαζικού εταίρου, όπως το σούπερ μάρκετ, τους δημιουργεί σκεπτικισμό.

Παρά τις αντιξοότητες, πάντως, οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου αισιοδοξούν ότι αργά ή γρήγορα η αγορά θα ανοίξει. «Κάποιος θα κάνει το πρώτο βήμα, κάποιος θα ανοίξει την πόρτα της απελευθέρωσης προς το σούπερ μάρκετ. Όταν ανοίξει, θα ανοίξει και για τις υπόλοιπες αλυσίδες και για τους άλλους παραγωγούς / εισαγωγείς», λένε χαρακτηριστικά. Προσθέτουν ότι το λιανεμπόριο, προσβλέποντας στο διάστημα που προηγήθηκε στο ενδεχόμενο της απελευθέρωσης και των ΜΗΣΥΦΑ, δεν άσκησε πίεση στους παραγωγούς, ώστε το άνοιγμα του κλάδου προς την αγορά του παραδοσιακού φαρμακείου να είναι γενικό και οι αλυσίδες να οργανωθούν καλύτερα. Τώρα που η εικόνα είναι πλέον ξεκάθαρη, δηλαδή ότι τα ΜΗΣΥΦΑ σε αυτή τη φάση δεν θα απελευθερωθούν, οι πιέσεις προς τις φαρμακοβιομηχανίες για το άνοιγμα της αγοράς των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής θα είναι συστηματικότερες, πιο μαζικές και πιο αποτελεσματικές.

Για την οργανωμένη λιανική η κατηγορία των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφενός εξαιτίας της προσέλκυσης τζίρου από τα φαρμακεία και αφετέρου, λόγω του ότι ο χαρακτήρας της αυθόρμητης ζήτησης αυτών των προϊόντων, ειδικότερα των βιταμινών, μπορεί να μεγιστοποιήσει τον τζίρο τους, καθώς πλέον θα απευθύνονται στο ευρύ κοινό των σούπερ μάρκετ. Κρίσιμο ζήτημα, ωστόσο, είναι ο τρόπος τοποθέτησης των εν λόγω προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, καθώς είναι υψηλής αξίας και διακινούνται σε μικρές συσκευασίες, άρα εγείρουν τον πειρασμό της κλοπής. «Πιθανώς η κατάλληλη θέση γι’ αυτά να είναι μπροστά στα ταμεία», προτείνει παράγοντας της αγοράς, σχολιάζοντας ότι ο παράγοντας «ασφάλεια» θα μετρήσει περισσότερο έναντι της χωροταξικής συνάφειάς τους με άλλα προϊόντα ως προς την ένταξή τους στο μίγμα ραφιού.

Τα κέρδη από το βρεφικό γάλα
Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι, εφόσον οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής διατεθούν από τα σούπερ μάρκετ, οι τιμές τους θα πέσουν αισθητά και ότι οι αλυσίδες θα προσελκύσουν μεγάλο μέρος της ζήτησής τους. Αναφέρουν δε ως παράδειγμα το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας, το οποίο πλέον διακινείται, όπως υποστηρίζουν, κατά τα 2/3 από τα σούπερ μάρκετ, ενώ η μέση τιμή του είναι κατά 19%-20% φθηνότερη των φαρμακείων. Κατά τη σχετική αναγωγή τους, μάλιστα, τα νοικοκυριά εμφανίζονται σήμερα να εξοικονομούν ετησίως περί τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ τον τζίρο των σούπερ μάρκετ από τη διακίνηση του γάλακτος πρώτης βρεφικής ηλικίας τον προσδιορίζουν γύρω στα 20 εκατ. ευρώ. Σχετικά, πάντως, η άποψη της αγοράς του φαρμακείου δεν συμφωνεί ούτε ως προς τη μέση διαφορά τιμής μεταξύ των δύο καναλιών (φέρεται μονοψήφιου ποσοστού), ούτε ως προς την κατανομή του διακινούμενου όγκου από αυτά.


Η διάρκεια ζωής του γάλακτος
Η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον το τι θα συμβεί τελικά με τις τιμές και τη διακίνηση του φρέσκου γάλακτος, μετά την ψήφιση της επίμαχης τροπολογίας σχετικά με τη διάρκεια ζωής του παστεριωμένου γάλακτος. Οι πρώτες αντιδράσεις είναι συγκρατημένες. Κάποιοι θεωρούν ότι δεν πρόκειται να αλλάξει δραματικά η αγορά, εκτιμώντας ότι το μόνο που θα επιτευχθεί είναι η μείωση του κόστους διακίνησης, η οποία δεν θα οδηγήσει κατ’ ανάγκη στην πτώση των τιμών χονδρικής. Ωστόσο, ο πολιτικός θόρυβος που προκλήθηκε και οι μεγάλες πιέσεις που ασκήθηκαν από τη γαλακτοβιομηχανία για κάποιες αλλαγές που επήλθαν στο θεσμικό πλαίσιο, προϊδεάζουν για το αντίθετο...

Από το οργανωμένο λιανεμπόριο δηλώνεται, πάντως ότι, εφόσον οι εγχώριοι παραγωγοί επιμηκύνουν το χρόνο ζωής των προϊόντων τους, θα εξασφαλίσουν περισσότερες μέρες για τις επιστροφές τους, άρα θα μειώσουν το κόστος διακίνησης. Δυνατότητα μείωσης των επιστροφών θα δοθεί κυρίως στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές, ώστε να αποφευχθούν οι καθημερινές διανομές. Ενδεχομένως θα υπάρξουν αλλαγές και σε ό,τι αφορά την παραγωγή του γάλακτος και τις πολιτικές μάρκετινγκ. Κάνεις δεν μπορεί να αποκλείσει, για παράδειγμα, το ενδεχόμενο οι γαλακτοβιομηχανίες να προωθήσουν στην κατανάλωση «γάλα εβδομάδας», δηλαδή ένα γάλα με διάρκεια ζωής επτά ημερών, και «γάλα ημέρας», με διάρκεια ζωής δύο ημερών. Φυσικά, σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρξει διαφορετική τιμολόγηση και πολιτική διανομής, όπως και έντονη γευστική διαφοροποίηση –ενδεχομένως μέσω της αύξησης της περιεκτικότητας σε λιπαρά.

Πάντως, στελέχη των αλυσίδων διαπιστώνουν ότι η τάση της κατανάλωσης στρέφεται προς τα γάλατα μακράς διάρκειας. Από αυτή την άποψη πολύ δύσκολα, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, η γαλακτοβιομηχανία θα επενδύσει στο γάλα ημέρας. Σημειώνεται ότι προ της κρίσης τα νοικοκυριά κατανάλωναν κατά το 65% φρέσκο γάλα και κατά το 35% γάλα μακράς διάρκειας. Σήμερα η αγορά είναι πλέον μοιρασμένη, ενώ η τάση δείχνει την περαιτέρω ενίσχυση των προϊόντων μακράς διαρκείας. Παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν την εμφάνιση «γάλακτος ημέρας» σε περιορισμένη γεωγραφική ακτίνα, δηλαδή παραγωγών που, πιθανώς, θα θελήσουν να δοκιμάσουν την επιρροή τους σε κοινωνίες με έντονο τοπικιστικό στοιχείο. Σχετικά με τη διεύρυνση των δυνατοτήτων εισαγωγής γάλακτος, προφανώς η αύξηση της διάρκειας ζωής του στις 7 ημέρες (χωρίς μάλιστα να υπολογίζεται στο επταήμερο η παστερίωση) αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια εισαγωγών πρώτης ύλης και από μη βαλκανικές χώρες. Το ζητούμενο είναι πόσοι θα το επιδιώξουν, διότι σε τέτοιες περιπτώσεις, βάσει των ισχυόντων σήμερα, δεν θα δικαιούνται να δηλώσουν τα προϊόντα τους ως ελληνικά. Σε ό,τι αφορά τα γάλατα υψηλής παστερίωσης, οι περισσότερες αλυσίδες εισάγουν τέτοια προϊόντα από την Αυστρία και εν γενεί από την Κεντρική Ευρώπη. Συνεπώς, στη σχετική κατηγορία δεν αναμένονται ουσιαστικές αλλαγές.

Bake off: «Κάηκε» στο ψήσιμο
Με δυσκολία συνεχίζεται και το άνοιγμα της αγοράς ψωμιού. Σημαντικές αλλαγές στις αδειοδοτήσεις των καταστημάτων, προκειμένου να λειτουργήσουν εγκαταστάσεις bake off, δεν υπήρξαν. Ωστόσο, η γραφειοκρατία παραμένει, δυσχεραίνοντας τις επενδυτικές προσπάθειες του κλάδου σε αυτή την κατεύθυνση, λειτουργώντας επί της ουσίας ανασχετικά στην είσοδό του στην κατηγορία. Ατελείωτες είναι οι αιτήσεις που προβλέπει ο νόμος πως πρέπει να καταθέτουν οι αλυσίδες που προτίθενται να εγκαταστήσουν στα καταστήματά τους συστήματα αναθέρμανσης ψωμιού. Μάλιστα, όπως δηλώνεται, τις περισσότερες από τις αιτήσεις που ορίζει ο νόμος οι ενδιαφερόμενοι ήδη τις έχουν υποβάλει, στο πλαίσιο της υποβολής του φακέλου για την αδειοδότηση καθενός καταστήματός τους. Έτσι, η εξαιρετικά χρονοβόρα διαδικασία «ανακυκλώνεται», καθώς... επαναλαμβάνεται κάθε φορά που η επιχείρηση προγραμματίζει την εγκατάσταση ενός μηχανήματος! Προς τι, τάχα; «Κάποιοι, μάλλον, κατάφεραν και πέρασαν το θέμα κάτω... από τα πόδια της τρόικας, η οποία και τώρα ακόμα νομίζει ότι η αγορά είναι απελευθερωμένη», σαρκάζει ένα στέλεχος του κλάδου, προσθέτοντας ότι «όσοι σήμερα κάνουν αναθέρμανση ψωμιού, είναι στην πλειονότητά τους δίχως άδειες».

Φαρμακεία: Πολύς λόγος για το τίποτα
Στο πλαίσιο της τελευταίας διαπραγμάτευσης με την τρόικα για το πολυνομοσχέδιο, πολύς λόγος έγινε και περί της λειτουργίας φαρμακείων στα σούπερ μάρκετ. Ο κόσμος της αγοράς πιστεύει ότι το θέμα, μάλλον, πήρε διαστάσεις που εξ αντικειμένου δεν έχει, αφού, για να λειτουργήσουν φαρμακεία σε σούπερ μάρκετ, απαιτούνται μεγάλα καταστήματα και ως τέτοια αναφέρονται μόνο τα υπέρ μάρκετ. Προστίθεται δε ότι στα περισσότερα υπέρ μάρκετ έχουν ήδη ανοίξει φαρμακεία, εγκατεστημένα σε εμπορικές στοές και όχι εντός του χώρου πώλησης. Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, ένα ενδεχόμενο άνοιγμα της αγοράς του φαρμακείου προς την οργανωμένη λιανική δεν θα συνεπάγονταν τίποτα περισσότερο από τη λειτουργία ελάχιστων σε αριθμό νέων φαρμακείων.

Ανοικτά τις Κυριακές
Σχετικά, όμως, με το ζήτημα της κατάργησης της κυριακάτικης αργίας για την εμπορική δραστηριότητα φαίνεται πως υφίσταται ουσιαστικό ζήτημα. Το ΥΠΑΑΝ επέμεινε στο θέμα και ουσιαστικά βρέθηκε ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο του, δηλαδή τη θεσμοθέτηση της λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές. Το «παράθυρο» το άνοιξε με τη διάταξη που προβλέπει την πιλοτική λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές σε τρεις τουριστικές περιοχές της χώρας. Στο βαθμό που η εμπειρία από αυτή τη ρύθμιση κριθεί θετικά, το επόμενο βήμα θα είναι η επέκτασή της στο σύνολο των τουριστικών περιοχών της χώρας. Η κλιμάκωση αυτή παραπέμπει στην οριζόντια εντέλει εφαρμογή του μέτρου... Αντιδράσεις υπάρχουν για την όλη μεθόδευση, ωστόσο, με τη στάση που έχει υιοθετήσει το ΥΠΑΑΝ φαίνεται ότι σε βάθος χρόνου θα την περάσει την επίμαχη ρύθμιση, αίροντας κάθε περιορισμό στη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.

σελφ σερβις (T. 438)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION