σελφ σερβις - Πανόραμα των Ελληνικών σούπερ μάρκετ: Οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες

Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Πανόραμα των Ελληνικών σούπερ μάρκετ: Οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες

3 Δεκεμβρίου 2013 | 11:27 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Εκδόσεις

Το 2012 χαρακτηρίστηκε από αναδιάταξη δυνάμεων στις πρώτες θέσεις των εταιρειών και ομίλων του κλάδου, η οποία καθορίστηκε εν πολλοίς από τη συγχώνευση της Dia με τη Μαρινόπουλος, την απορρόφηση της ΕΝΑ από την Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος και τα γνωστά προβλήματα της Αρβανιτίδης. Αυτά τα γεγονότα, σε συνδυασμό με την απουσία δημοσιευμένων λογιστικών καταστάσεων για τις Μαρινόπουλος, Lidl και Αρβανιτίδης, άλλαξαν αρκετά τη σύνθεση της ομάδας των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών σούπερ μάρκετ της φετινής έκδοσης.

Οι εξελίξεις απεικονίζονται στα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου. Για άλλη μία χρήση ο κύκλος εργασιών των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών του δείγματος κατέγραψε αύξηση κατά 0,46% ή 29,60 εκατ. ευρώ, αλλά με μειωμένη κερδοφορία, όπως θα επισημανθεί και παρακάτω. Παρόλα αυτά, συνολικά οι «10 μεγάλοι» αύξησαν τις πωλήσεις τους σε αντίθεση με το σύνολο των υπό εξέταση αλυσίδων (-0,5%). Η αύξηση αυτή, όμως, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, είναι αποτέλεσμα της διατήρησης και μεγέθυνσης του δικτύου καταστημάτων και όχι ανάπτυξης της αγοράς (καθώς η καταναλωτική ζήτηση βαίνει μειούμενη σε επίπεδα του -10%).

Σε θέση «οδηγού» στον κλάδο (απουσία ισολογισμού της Μαρινόπουλος) βρίσκεται η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος, η οποία μάλιστα είναι για τρίτη συνεχή χρονιά αυτή που οδηγεί την ανάπτυξη, με αύξηση πωλήσεων 4,42% και επιπλέον 71,87 εκατ. ευρώ, φτάνοντας συνολικά σχεδόν το 1,7 δισ. ευρώ σε πωλήσεις. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται για το 2012 η Σκλαβενίτης, με πωλήσεις1,23 δισ. ευρώ και μείωση των πωλήσεων της κατά 2,42% (30,47 εκατ. ευρώ), σε μία χρονιά προετοιμασίας για τις εντυπωσιακές κινήσεις που πραγματοποίησε το 2013 με τις εξαγορές των αλυσίδων Μπαλάσκα και Δούκα. Στη τρίτη θέση βρέθηκε ο όμιλος Αφοί Βερόπουλοι, παρά τη μείωση στον κύκλο εργασιών κατά 9,88%, φτάνοντας στα 838,86 εκατ. ευρώ.

Σημαντική άνοδο στις πωλήσεις τους εμφάνισαν οι επόμενες τρεις αλυσίδες, η Μασούτης με αύξηση 4,58% (32,17 εκατ. ευρώ), η Μετρό με αύξηση 2,47% (16,89 εκατ. ευρώ) και ο όμιλος Πέντε με αύξηση 4,41% (19,44 εκατ. ευρώ), ενώ για άλλη μια χρονιά πτώση παρουσίασε η Μάκρο Κας & Κάρυ, κατά 3,90% (13,67 εκατ. ευρώ). Οι τρεις νεοεισαχθείσες στη λίστα των «10 μεγάλων» επιχειρήσεις επίσης βελτίωσαν με μεγάλους ρυθμούς τον κύκλο εργασιών τους. Συγκεκριμένα, η Market In αύξησε τις πωλήσεις της κατά 8,14% (11,94 εκατ. ευρώ), ο Συνεταιρισμός ΙΝΚΑ κατά 6,06% (8,61 εκατ. ευρώ) και η Bazaar κατά 4,42% (4,81 εκατ. ευρώ).

Μικρή αύξηση στις λειτουργικές δαπάνες
Μικρότερη από τη συνηθισμένη αύξηση παρουσίασαν οι δαπάνες των 10 μεγάλων του κλάδου, ως αποτέλεσμα και της μικρότερης ανάπτυξης του δικτύου σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, οι συνολικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 2,19% ή 21,32 εκατ. ευρώ, αύξηση που προκλήθηκε κυρίως από την αύξηση των εξόδων της λειτουργίας διάθεσης, καθώς τα έξοδα διοικητικής λειτουργίας παρουσίασαν μικρή μείωση. Χαρακτηριστικό είναι ότι 8 από τις 10 επιχειρήσεις αύξησαν τις λειτουργικές τους δαπάνες με ποσοστιαία μεταβολή που, αν εξαιρέσουμε τη Σκλαβενίτης (μεταβολή 1,54%), ξεπερνούσε για όλες τις επιχειρήσεις το 4% και έφτανε μέχρι το 9,33% της Μετρό.

Μόλις δύο επιχειρήσεις μείωσαν τις λειτουργικές τους δαπάνες, η Αφοί Βερόπουλοι, που μείωσε τις λειτουργικές δαπάνες της κατά 7,63%, και η Μάκρο Κας & Κάρυ, κατά 4,34%. Αντίστοιχα με αυτές τις εξελίξεις κινήθηκαν και οι δείκτες δαπανών, με τον συνολικό δείκτη λειτουργικών δαπανών για τους «10 μεγάλους» να αυξάνεται από το 20,49%, στο 20,72% (διαφορά 0,24%). Τη μεγαλύτερη αύξηση στον δείκτη εμφάνισε η Σκλαβενίτης, κατά 0,88%, ενώ τη μεγαλύτερη μείωση στον δείκτη εμφάνισε η Market In, κατά 0,88%. Η τελευταία παρουσίασε και την υψηλότερη τιμή του δείκτη, με 26,16%, ενώ τη χαμηλότερη τιμή είχε η Μάκρο Κας & Κάρυ, με 15,77%.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι οι «10 μεγάλοι» πραγματοποίησαν το 2012 νέες επενδύσεις, που ξεπέρασαν τα 125 εκατ. ευρώ, οι οποίες, τηρουμένων των αναλογιών, βρίσκονται κοντά στα επίπεδα των προηγούμενων ετών. Αυτό φαίνεται και στις αποσβέσεις των επιχειρήσεων (οι οποίες με τη σειρά τους επηρεάζουν επίσης τη κερδοφορία των αλυσίδων), που κινήθηκαν και πάλι αυξητικά το 2012, εμφανίζοντας νέα άνοδο κατά 6,93%, φτάνοντας στα 139,55 εκατ. ευρώ, με τον δείκτη αποσβέσεων να ενισχύεται εκ νέου στο 2,17%. Οι επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2012 αφορούν κυρίως σε νέα καταστήματα.

Οι συνεχείς επενδύσεις στην ανάπτυξη του δικτύου του κλάδου τα τελευταία χρόνια, μέσα στην περίοδο της κρίσης, αποτελούν το αντίδοτο στη μείωση της ζήτησης, διατηρώντας τις πωλήσεις σε σταθερά επίπεδα. Συγκεκριμένα, οι δέκα επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στη λίστα των 10 μεγάλων προσέθεσαν συνολικά 45 καταστήματα στο δίκτυο τους, αύξηση που αντιστοιχεί σε +3,89% των καταστημάτων τους σε σχέση με το 2011, και η οποία δεν αντικατοπτρίζεται ακόμα πλήρως στην εξέλιξη του κύκλου εργασιών. Σε κάθε περίπτωση, για έναν κλάδο το να επενδύει αυτά τα ποσά εν μέσω κρίσης είναι τουλάχιστον αξιοσημείωτο (σημειώνεται ότι στα ποσά δεν περιλαμβάνονται οι σημαντικές επενδύσεις της Μαρινόπουλος και της Lidl).

Σταθερή κερδοφορία για τους 10 μεγάλους
Οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες παρουσιάζουν το 2012 συνολικά κέρδη στα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων αξίας 115,68 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 3,33% σε σχέση με τα 119,67 εκατ. ευρώ του 2011. Ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας διαμορφώθηκε στο 1,80% και έμεινε σχεδόν αμετάβλητος σε σχέση με το 1,87% της προηγούμενης χρονιάς. Όσον αφορά στους υπόλοιπους δείκτες κερδοφορίας, ο δείκτης λειτουργικού περιθωρίου κέρδους έμεινε επίσης σχεδόν αμετάβλητος, με ελάχιστη αύξηση κατά 0,06%, από το 2,52% του 2011 στο 2,58% του 2012. Την ίδια μεταβολή είχε και ο δείκτης προ αποσβέσεων (EBD), με αύξηση από 3,91% το 2011 σε 3,98% το 2012.

Τη μεγαλύτερη μεταβολή από τους δείκτες κερδοφορίας εμφάνισε ο δείκτης προ Χρηματοοικονομικού Κόστους και Αποσβέσεων (EBITDA), με άνοδο κατά 0,18% από 4,57% σε 4,75%. Ο τελευταίος δείκτης είναι ίσως και ο πιο αποκαλυπτικός, αφού δείχνει πιο ξεκάθαρα την «πρωτογενή» κατάσταση του οργανισμού (πλεόνασμα-έλλειμμα), καθώς ακυρώνει την επίδραση της διαχείρισης παγίων, της υπεραξίας και τις ιδιομορφίες του δανεισμού κάθε επιχείρησης. Με βάση την εξέλιξη του δείκτη φαίνεται ότι, παρά την οικονομική ύφεση, η λειτουργία των 10 μεγάλων επιχειρήσεων είναι αρκετά πιο αποδοτική και με αντίστροφη εξέλιξη σε σχέση με το σύνολο των 60 επιχειρήσεων του δείγματος, οι οποίες παρουσιάζουν μείωση στη τιμή του από 4,04% σε 3,91%.

Τέλος, όσον αφορά στην απόδοση ίδιων κεφαλαίων, αυτή μειώθηκε αρκετά, από 15,24% σε 11,89% (μεταβολή -3,35%), εξαιτίας τόσο της μείωσης των κερδών των 10 επιχειρήσεων, αλλά κυρίως λόγω της σημαντικής αύξησης των ιδίων κεφαλαίων κατά 187,51 εκατ. ευρώ (ποσοστιαία μεταβολή 23,89%). Η αύξηση αυτή των ιδίων κεφαλαίων ήταν κυρίως αποτέλεσμα της αύξησης της εισροής κεφαλαίων στην Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος, ύστερα από αύξηση κεφαλαίου που πραγματοποίησε η μητρική Delhaize.

Σε αντίθεση με την περυσινή έκδοση του Πανοράματος, όπου από τις 10 επιχειρήσεις που αναλύονταν στο κεφάλαιο αυτό οι 5 ήταν ζημιογόνες και οι 5 κερδοφόρες, στη φετινή έκδοση υπάρχουν 8 κερδοφόρες και μόλις 2 ζημιογόνες, οι οποίες όμως, παρά τις ζημιές στα καθαρά αποτελέσματα, έχουν κι αυτές θετικό δείκτη κερδοφορίας EBITDA. Το 2012, 4 από τις 10 επιχειρήσεις βελτίωσαν τα αποτελέσματά τους (Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος, Μετρό, Πέντε, Συνεταιρισμός ΙΝΚΑ) και 6 από τις 10 επιχειρήσεις τα μείωσαν (Σκλαβενίτης, Αφοί Βερόπουλοι, Μασούτης, Μάκρο Κας & Κάρυ, Market In, Bazaar).

Ξεχωρίζει η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος Είναι ξεκάθαρο ότι στο φετινό δείγμα εταιρειών του Πανοράματος η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ξεχωρίζει. Όχι μόνο λόγω της αύξησης των πωλήσεών της που έφτασαν τα 1,7 δισ. ευρώ, αλλά κυρίως λόγω της καθαρής κερδοφορίας της, η οποία έφτασε τα 58,95 εκατ. ευρώ, όταν οι άλλες 9 επιχειρήσεις έχουν συνολικά καθαρά αποτελέσματα αξίας 56,73 εκατ. ευρώ. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που για το 2012 η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος έχει τόσο τον υψηλότερο δείκτη καθαρής κερδοφορίας από τους «10 μεγάλους» με 3,47% (ενισχυμένο κατά 0,05% σε σχέση με το 2011), όσο και τον υψηλότερο δείκτη EBITDA, με το εντυπωσιακό 6,80%. Τα περισσότερα καθαρά κέρδη αμέσως μετά την Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος για το 2012 κατέχει ο όμιλος Μετρό, με 19,23 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 8,75% σε σχέση με το 2011.

Ο δείκτης κερδοφορίας της Μετρό διαμορφώθηκε στο 2,75% –καταλαμβά-νοντας και σε αυτή τη λίστα τη δεύτερη θέση– ενώ η απόδοση ιδίων κεφαλαίων μειώθηκε στο 14,42%, λόγω της αύξησης των κεφαλαίων της. Στη τρίτη θέση ως προς την κερδοφορία βρέθηκε η Μασούτης με 15,39 εκατ. ευρώ και δείκτη κερδοφορίας 2,10% και την ακολούθησαν η Σκλαβενίτης με καθαρά κέρδη 14,53 εκατ. ευρώ, και ο όμιλος Πέντε, με 9,61 εκατ. ευρώ. Οι τρεις μικρότερες και νεοεισελθείσες στη λίστα των «10 μεγάλων» επιχειρήσεις, που αριθμούν συνολικά 197 καταστήματα το 2012, επίσης παρουσίασαν κέρδη. Τα μεγαλύτερα από αυτά εμφάνισε ο Συνεταιρισμός ΙΝΚΑ με 4,01 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 42,44% σε σχέση με το 2011 και με τον τρίτο μεγαλύτερο δείκτη κερδοφορίας, 2,66%.

Ο Συνεταιρισμός ΙΝ.ΚΑ. είχε σημαντική αύξηση και στις πωλήσεις, με 6,06% και με τα 27 καταστήματα του έφτασε σε πωλήσεις τα 150,74 εκατ. ευρώ. Μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις, κατά 8,14%, είχε και η Market In –τη μεγαλύτερη ποσοστιαία από τους δέκα μεγάλους– κάτι που τη βοήθησε να επιτύχει κέρδη αξίας 1,14 εκατ. ευρώ. Η δέκατη αλυσίδα σε πωλήσεις, η αλυσίδα discount σούπερ μάρκετ Bazaar, κατέγραψε κέρδη 0,50 εκατ. ευρώ με χαμηλό δείκτη κερδοφορίας 0,44%, καταγράφοντας όμως και αυτή αύξηση στις πωλήσεις της, κατά 4,42%. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τρεις αλυσίδες κατέγραψαν και τους υψηλότερους δείκτες απόδοσης ιδίων κεφαλαίων, με 29,28% για την Market In, 23,60% για τον Συνεταιρισμό ΙΝ.ΚΑ. και 24,04% για την Bazaar, κάτι που οφείλεται κυρίως στα χαμηλά ίδια κεφάλαια τους.

Τέλος, όσον αφορά στις δύο ζημιογόνες επιχειρήσεις, η Αφοί Βερόπουλοι παρουσίασε για δεύτερη χρονιά ζημιές στα καθαρά της αποτελέσματα, κατά -5,26 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή, που συνοδεύτηκε από μείωση των πωλήσεων κατά 9,88% αλλά και των λειτουργικών δαπανών κατά 7,23%, αντικατοπτρίζει και την προσπάθεια εξορθολογισμού του διεθνούς δικτύου της. Αξιοσημείωτο είναι ότι χάρη κυρίως στις αποσβέσεις της, αλλά και τη μείωση των λειτουργικών της δαπανών, η Αφοί Βερόπουλοι παρουσιάζει θετικό δείκτη κερδοφορίας EBITDA, με 3,65%, αυξημένο μάλιστα κατά 0,55% σε σχέση με το 2011, δείχνοντας ότι η επιχείρηση έχει σημαντικές αντοχές. Αντίστοιχη είναι και η περίπτωση της Μάκρο Κας & Κάρυ, η οποία επίσης για δεύτερη χρονιά παρουσίασε ζημιές, κατά 2,44 εκατ. ευρώ με μειωμένες πωλήσεις, αλλά και λειτουργικές δαπάνες κατά 3,90% κατά 4,34%. Ο δείκτης EBITDA της επιχείρησης είναι οριακός, ο χαμηλότερος από τις 10 επιχειρήσεις, και διαμορφώθηκε στο 0,66%, μειωμένος κατά 0,27% σε σχέση με το 2011.

σελφ σερβις (T. 433)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION