σελφ σερβις - Δημήτρης Πρίντζιος, ΑΒ Βασιλόπουλος: Τα δίκτυα διανομής ήδη ζουν το μέλλον...

Πέμπτη, 19 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Δημήτρης Πρίντζιος, ΑΒ Βασιλόπουλος: Τα δίκτυα διανομής ήδη ζουν το μέλλον...

5 Σεπτεμβρίου 2012 | 10:37 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Συνέντευξεις-Πρόσωπα

Δημήτρης Πρίντζιος, ΑΒ Βασιλόπουλος: Τα δίκτυα διανομής ήδη ζουν το μέλλον...

Η οικονομική κρίση, αφαιρώντας τα θεμελιώδη χρηματοοικονομικά πλεονεκτήματα των σούπερ μάρκετ, ωθεί τις επιχειρήσεις του κλάδου σε αγωνιώδη πορεία προσαρμογής, τεστάροντας τις πραγματικές αντοχές καθεμιάς. Ενώ το οικείο γι’ αυτές ακόμα δεν έχει παρέλθει, το τεστ αντοχής τους γίνεται υπό συνθήκες προσομοίωσης στα μελλούμενα. Από τους πλέον ειδικευμένους μάνατζερ στα δίκτυα διανομής, ο κ. Δημήτρης Πρίντζιος, SVP of Operations της ΑΒ Βασιλόπουλος, «ακτινογραφεί» πάθη και τάσεις της αγοράς...

Όπως εξηγεί ο κ. Δ. Πρίντζιος, οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ μέχρι την κρίση στηρίχθηκαν σε δύο θεμελιώδη πλεονεκτήματα. Αφενός στους υπερμεγέθεις τζίρους υπό συνθήκες οικονομιών κλίμακος και με ευνοϊκή επίδραση του πληθωρισμού στα έσοδά τους και αφετέρου στη σχετικά εύκολη πρόσβασή τους στο φτηνό χρήμα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο είναι κοινός τόπος το χρηματοοικονομικό όφελος που προκύπτει για τις αλυσίδες, εφόσον συμφωνούν με τους προμηθευτές τους να τους αποπληρώνουν με ταχύτητα βραδύτερη εκείνης που οι ίδιες εισπράττουν. «Ασφαλώς το πλεονέκτημα αυτό μεγιστοποιείται στις περιπτώσεις των αλυσίδων που η ικανότητά τους να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα αποθέματά τους στην ουσία μηδενίζει το κόστος πρόσβασης σε τούτη την πηγή χρηματοδότησης», επισημαίνει ο συνομιλητής μας.

Φυσικά, ουδείς λησμονεί την ευχέρεια πρόσβασης γενικώς των επιχειρήσεων στον χαμηλότοκο τραπεζικό δανεισμό την προηγούμενη δεκαετία, που ώθησε στη μεγάλη ανάπτυξη των δικτύων όλων των μεσαίων και μεγάλων αλυσίδων, ανεξάρτητα από τη δομική επάρκεια καθεμιάς. Όλα αυτά μέχρι την έλευση της κρίσης...

Άρση πλεονεκτημάτων, έναρξη απωλειών 
Τι άλλαξε έκτοτε; «Τα δύο θεμελιώδη πλεονεκτήματα του κλάδου άρθηκαν», λέει ο κ. Πρίντζιος και εξηγεί: «Το καλάθι αγορών του καταναλωτή μίκρυνε δραματικά κι ο πληθωρισμός περιορίστηκε τόσο, ώστε ήδη μιλούμε για φαινόμενα αποπληθωρισμού σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, ενώ ο βαρύνων συντελεστής του είναι σε μεγάλο βαθμό κυρίως φορολογικός...

Συνεπώς οι εταιρείες του κλάδου στα συγκρίσιμα μεγέθη τους δεν διαπιστώνουν πλέον ανάπτυξη. Περί της πρόσβασής τους στον τραπεζικό δανεισμό περιττεύει κάθε σχόλιο... Στο μεταξύ, όπως ήταν αναμενόμενο, οι προμηθευτές άρχισαν να κλείνουν τη στρόφιγγα των πιστώσεων πρώτα απ’ όλα στους μικρούς και τους μεσαίους πελάτες τους, που έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη.

Όσο για τους μεγάλους πελάτες τους, είναι γνωστό το σενάριο της διαμεσολάβησης του κράτους, ώστε ο χρόνος πίστωσης να  «μαζεύεται» πριν πολλοί, κυρίως από τους μικρομεσαίους προμηθευτές, εξοντωθούν από την ασφυξία που προκαλεί η έλλειψη ρευστότητας...
 
Όλα αυτά προφανώς αντανακλούν αρνητικά στην περαιτέρω ανάπτυξη των δικτύων του κλάδου. Μάλιστα, ήδη άρχισε η συρρίκνωση όσων «ανοίχτηκαν» υπέρμετρα την περίοδο της πιστωτικής ευημερίας, οπότε οι διοικήσεις τους τώρα αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τις υποχρεώσεις τους.

Προπάντων όλοι σήμερα, μικρομεσαίοι και μεγάλοι, λίγο ή περισσότερο, έχουν κατά νου τη διεθνή πρακτική του κλάδου όσον αφορά τον εξορθολογισμό των δικτύων, μέσω της κατάργησης των μη αποτελεσματικών καταστημάτων.Όμως, το κυριολεκτικό σάρωμα συμβαίνει στο μικρό λιανεμπόριο.

Ενώ ουδέποτε ως τώρα μας είχε απασχολήσει στατιστικά, στο πλαίσιο της ΕΝΑ C&C, ο ρυθμός εισόδου και αποχώρησης από τη λιανική των μικρών επαγγελματιών, δεδομένου ότι ανέκαθεν υπήρχε ένα κάποιο ισοζύγιο, φέτος αυτό έχει κλονιστεί. Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του έτους αποχώρησαν από την αγορά περί τους 600 πελάτες μας. Είναι εντυπωσιακό!».

Η στρατηγική του επιτυχημένου ...ακρωτηριασμού

σελφ σέρβις: Είναι εύκολη η απόφαση να διακοπεί η λειτουργία μιας μονάδας, που δεν έχει αποσβεστεί το κόστος της επένδυσής της; 
 

Δημήτρης Πρίντζιος: Κάθε άλλο. Απαιτείται πριν απ’ όλα εκείνο το επίπεδο αρτιότητας των εταιρικών δομών, που δεν θα επιτρέψει την παρέκκλιση από τις αρχές αποτελεσματικότητας της επιχείρησης. Για παράδειγμα, και μόνο τα λογιστικά πρότυπα που εμείς ακολουθούμε μας επιβάλλουν αποφάσεις, που προκύπτουν απευθείας από τον ετήσιο αξιολογικό έλεγχο όλων των καταστημάτων μας, βάσει κριτηρίων απόδοσης.

Για να το πω αλλιώς: όταν περιγράφεται λογιστικά ένα ζημιογόνο αποτέλεσμα, η μόνη ορθή πρακτική αντίδραση είναι να κόψεις τις προϋποθέσεις επανεμφάνισής του. Δεν υπάρχει κανένας λόγος, επομένως, να διατηρούμε ζημιογόνες μονάδες.

Όμως, για πολλές αλυσίδες είναι θέμα λογιστικής μεθόδου το να μην αποδέχονται την εγκατάλειψη μιας εγκατάστασης, ενός παγίου που δεν έχει αποσβέσει το επενδυτικό του κόστος. Υπ’ αυτή την έννοια πιθανώς ένα εν λειτουργία αναποτελεσματικό κατάστημα δημιουργεί ετησίως μικρότερη ζημιά από εκείνη που θα έφερνε το κλείσιμό του εδώ και τώρα, και ως τέτοιο ορισμένοι επιλέγουν να το συντηρούν.

Το τι σημαίνουν, όμως, σωρευτικά στα χρόνια οι ζημιές από τη συντήρηση τέτοιων μονάδων είναι θέμα ποιότητας αντίληψης, σχετικής με τη γενική στρατηγική τοποθέτηση και επιδίωξη, όπως και με τη δομή, κάθε εταιρείας. Επομένως, το νοικοκύρεμα ενός δικτύου δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση...

Όπως εξηγεί ο κ. Δ. Πρίντζιος, οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ μέχρι την κρίση στηρίχθηκαν σε δύο θεμελιώδη πλεονεκτήματα. Αφενός στους υπερμεγέθεις τζίρους υπό συνθήκες οικονομιών κλίμακος και με ευνοϊκή επίδραση του πληθωρισμού στα έσοδά τους και αφετέρου στη σχετικά εύκολη πρόσβασή τους στο φτηνό χρήμα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο είναι κοινός τόπος το χρηματοοικονομικό όφελος που προκύπτει για τις αλυσίδες, εφόσον συμφωνούν με τους προμηθευτές τους να τους αποπληρώνουν με ταχύτητα βραδύτερη εκείνης που οι ίδιες εισπράττουν. «Ασφαλώς το πλεονέκτημα αυτό μεγιστοποιείται στις περιπτώσεις των αλυσίδων που η ικανότητά τους να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα αποθέματά τους στην ουσία μηδενίζει το κόστος πρόσβασης σε τούτη την πηγή χρηματοδότησης», επισημαίνει ο συνομιλητής μας.

Φυσικά, ουδείς λησμονεί την ευχέρεια πρόσβασης γενικώς των επιχειρήσεων στον χαμηλότοκο τραπεζικό δανεισμό την προηγούμενη δεκαετία, που ώθησε στη μεγάλη ανάπτυξη των δικτύων όλων των μεσαίων και μεγάλων αλυσίδων, ανεξάρτητα από τη δομική επάρκεια καθεμιάς. Όλα αυτά μέχρι την έλευση της κρίσης...

Άρση πλεονεκτημάτων, έναρξη απωλειών 
Τι άλλαξε έκτοτε; «Τα δύο θεμελιώδη πλεονεκτήματα του κλάδου άρθηκαν», λέει ο κ. Πρίντζιος και εξηγεί: «Το καλάθι αγορών του καταναλωτή μίκρυνε δραματικά κι ο πληθωρισμός περιορίστηκε τόσο, ώστε ήδη μιλούμε για φαινόμενα αποπληθωρισμού σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, ενώ ο βαρύνων συντελεστής του είναι σε μεγάλο βαθμό κυρίως φορολογικός...

Συνεπώς οι εταιρείες του κλάδου στα συγκρίσιμα μεγέθη τους δεν διαπιστώνουν πλέον ανάπτυξη. Περί της πρόσβασής τους στον τραπεζικό δανεισμό περιττεύει κάθε σχόλιο... Στο μεταξύ, όπως ήταν αναμενόμενο, οι προμηθευτές άρχισαν να κλείνουν τη στρόφιγγα των πιστώσεων πρώτα απ’ όλα στους μικρούς και τους μεσαίους πελάτες τους, που έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη.

Όσο για τους μεγάλους πελάτες τους, είναι γνωστό το σενάριο της διαμεσολάβησης του κράτους, ώστε ο χρόνος πίστωσης να  «μαζεύεται» πριν πολλοί, κυρίως από τους μικρομεσαίους προμηθευτές, εξοντωθούν από την ασφυξία που προκαλεί η έλλειψη ρευστότητας...
 
Όλα αυτά προφανώς αντανακλούν αρνητικά στην περαιτέρω ανάπτυξη των δικτύων του κλάδου. Μάλιστα, ήδη άρχισε η συρρίκνωση όσων «ανοίχτηκαν» υπέρμετρα την περίοδο της πιστωτικής ευημερίας, οπότε οι διοικήσεις τους τώρα αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τις υποχρεώσεις τους.

Προπάντων όλοι σήμερα, μικρομεσαίοι και μεγάλοι, λίγο ή περισσότερο, έχουν κατά νου τη διεθνή πρακτική του κλάδου όσον αφορά τον εξορθολογισμό των δικτύων, μέσω της κατάργησης των μη αποτελεσματικών καταστημάτων.Όμως, το κυριολεκτικό σάρωμα συμβαίνει στο μικρό λιανεμπόριο.

Ενώ ουδέποτε ως τώρα μας είχε απασχολήσει στατιστικά, στο πλαίσιο της ΕΝΑ C&C, ο ρυθμός εισόδου και αποχώρησης από τη λιανική των μικρών επαγγελματιών, δεδομένου ότι ανέκαθεν υπήρχε ένα κάποιο ισοζύγιο, φέτος αυτό έχει κλονιστεί. Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του έτους αποχώρησαν από την αγορά περί τους 600 πελάτες μας. Είναι εντυπωσιακό!».

Η στρατηγική του επιτυχημένου ...ακρωτηριασμού

σελφ σέρβις: Είναι εύκολη η απόφαση να διακοπεί η λειτουργία μιας μονάδας, που δεν έχει αποσβεστεί το κόστος της επένδυσής της; 
 

Δημήτρης Πρίντζιος: Κάθε άλλο. Απαιτείται πριν απ’ όλα εκείνο το επίπεδο αρτιότητας των εταιρικών δομών, που δεν θα επιτρέψει την παρέκκλιση από τις αρχές αποτελεσματικότητας της επιχείρησης. Για παράδειγμα, και μόνο τα λογιστικά πρότυπα που εμείς ακολουθούμε μας επιβάλλουν αποφάσεις, που προκύπτουν απευθείας από τον ετήσιο αξιολογικό έλεγχο όλων των καταστημάτων μας, βάσει κριτηρίων απόδοσης.

Για να το πω αλλιώς: όταν περιγράφεται λογιστικά ένα ζημιογόνο αποτέλεσμα, η μόνη ορθή πρακτική αντίδραση είναι να κόψεις τις προϋποθέσεις επανεμφάνισής του. Δεν υπάρχει κανένας λόγος, επομένως, να διατηρούμε ζημιογόνες μονάδες.

Όμως, για πολλές αλυσίδες είναι θέμα λογιστικής μεθόδου το να μην αποδέχονται την εγκατάλειψη μιας εγκατάστασης, ενός παγίου που δεν έχει αποσβέσει το επενδυτικό του κόστος. Υπ’ αυτή την έννοια πιθανώς ένα εν λειτουργία αναποτελεσματικό κατάστημα δημιουργεί ετησίως μικρότερη ζημιά από εκείνη που θα έφερνε το κλείσιμό του εδώ και τώρα, και ως τέτοιο ορισμένοι επιλέγουν να το συντηρούν.

Το τι σημαίνουν, όμως, σωρευτικά στα χρόνια οι ζημιές από τη συντήρηση τέτοιων μονάδων είναι θέμα ποιότητας αντίληψης, σχετικής με τη γενική στρατηγική τοποθέτηση και επιδίωξη, όπως και με τη δομή, κάθε εταιρείας. Επομένως, το νοικοκύρεμα ενός δικτύου δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση...


Η αγορά πάνω σε κινούμενη άμμο

σελφ σέρβις: Ακόμα δεν έχει κατακάτσει ο κουρνιαχτός από την περιορισμένη αναδιανομή των μεριδίων που επέφερε η πτώχευση της Ατλάντικ. Στο μεταξύ, η μακρόσυρτη οικονομική συγκυρία δυσμένειας επιβάλλει το «νοικοκύρεμα των δικτύων». Η αγωνία, όμως, κορυφώνεται: Πόσο βάσιμος είναι ο κίνδυνος για άμεση πτώχευση επιχειρήσεων του κλάδου; Η συγκέντρωση του κλάδου μέλλει στον απόηχο «κανονιών»;


Δημήτρης Πρίντζιος: Ευτυχώς καμία από τις μεγάλες αλυσίδες του κλάδου σήμερα δεν «πάσχει» από ταυτότητα χαρακτηριστικών με της Ατλάντικ. Όλες έχουν λίγο-πολύ από αξιόλογα μέχρι σημαντικά περιουσιακά στοιχεία, ενώ εκείνη δεν είχε ούτε ένα ιδιόκτητο κατάστημα κι οι υποχρεώσεις της ήταν μεγαλύτερες του τζίρου της. Ήταν μια «εταιρεία-φούσκα»...

Κατά πάσα πιθανότητα οι μικρομεσαίοι που θεώρησαν πέρυσι πως θα επωφεληθούν από την εξαγορά καταστημάτων Ατλάντικ φέτος θα βρεθούν σε δύσκολη θέση, ακριβώς γιατί το σχετικό εγχείρημά τους –ανεξαρτήτως σκοπιμοτήτων– υπερέβη τις αντοχές τους, δεδομένων των εξελίξεων στην οικονομία.

Άλλωστε, μόνο ως «ευκαιρία» δεν μπορούσε να λογαριάζεται η απόκτηση των Ατλάντικ, καθώς ήταν βεβαρημένα με υποχρεώσεις. Συνεπώς, διαγράφοντας ως αδόκιμη την έννοια «ευκαιρία», μένει προς χρήση η έννοια «καλή κίνηση», για όσους έτσι εννοήσαμε τη σχετική επένδυση... 

Δεν θα διακινδυνεύσω εκτιμήσεις σχετικά με το πόσο ευάλωτη στην πτώση τζίρου και κερδών και στην έλλειψη ρευστότητας είναι η Χ ή η Ψ υπολογίσιμου μεγέθους αλυσίδα. Θεωρώ, πάντως, ως πιθανότερο ότι η ίδια η αγορά, τόσο η κλαδική –με την ευρύτερη έννοια– όσο και η χρηματοπιστωτική, δεν θα άντεχε να αφήσει κάποια τέτοια αλυσίδα να πτωχεύσει. Όχι πως είναι απίθανο, αλλά σε τέτοιες περιπτώσεις οι εξαγορές ως εργαλείο για τη συγκέντρωση του κλάδου προσφέρουν την πιο ανώδυνη και παραγωγική διέξοδο.

Η κινητικότητα, άλλωστε, με σκοπό την εξαγορά μεσαίων αλυσίδων, δεν έχει κοπάσει στον κλάδο. Είναι κάτι που ενδιαφέρει κάθε εταιρεία που σχεδιάζει στρατηγικά την επέκτασή της –δηλαδή τις περισσότερες από τις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού μεγάλες, αν εξαιρέσει κανείς την Carrefour Μαρινόπουλος που, όπως φαίνεται, την επόμενη διετία θα ασχολείται με το «μάζεμα» του δικτύου της.

Οι μεγαλύτερες ανησυχίες σήμερα της αγοράς μας εστιάζονται στις παρενέργειες που δημιουργούν οι μεθοδευμένες καθυστερήσεις πληρωμών, είτε αναφερόμαστε σε απλήρωτους προμηθευτές, που τους πνίγει η αγωνία της έλλειψης ρευστότητας, είτε σε μικρομεσαίες αλυσίδες, που εκβιάζονται να πληρώνουν αυτές τα σπασμένα άλλων.

Αναπόφευκτα, έτσι, επηρεάζεται όλη η αγορά, οπότε γεννάται το εύλογο ερώτημα: ως πότε οι συνεπείς στις συμφωνίες και στις συναλλαγές τους επιχειρήσεις του κλάδου θα σηκώνουν το βάρος ουσιαστικά της χρηματοδότησης των μη συνεπών ανταγωνιστών τους για λογαριασμό των προμηθευτών; Κι αν μεν η απάντηση του ερωτήματος στην περίπτωση των μικρομεσαίων αλυσίδων «δικαιολογεί» χάριν κάποιων ...παράπλευρες απώλειες, στη δική μας περίπτωση δεν είναι καθόλου μα καθόλου έτσι!

Franchise: Ο ασθενής που υπόσχεται πολλά

σελφ σέρβις: Ποια είναι γενικότερα η εκτίμησή σας για τις προοπτικές του franchise;


Δημήτρης Πρίντζιος: Αναμφίβολα η έλλειψη χρηματοδότησης σήμερα και η ύφεση το καθηλώνουν, αλλά η ανεργία είναι το ισχυρότερο κίνητρο για τη μικρή επιχειρηματικότητα –κυρίως την αυτοαπασχολούμενη–, άρα για την επέκταση του franchise.

Με άλλα λόγια, στα πρώτα κιόλας βήματα της αγοράς, μετά την πιστοδοτική ακινησία, αναμένεται μια έκρηξη ενδιαφέροντος για το franchise, δεδομένου ασφαλώς του ενδιαφέροντος των ισχυρών εταιρειών του κλάδου να διεισδύσουν και στη μικρότερη δυνατή κλίμακα του αστικού χώρου.

Εξάλλου, οι ιδιομορφίες της ελληνικής αγοράς –το γεωγραφικό της ανάγλυφο, τα πολλά νησιά, το γεγονός ότι τους καλοκαιρινούς μήνες ουσιαστικά διπλασιάζεται ο πληθυσμός της χώρας λόγω της τουριστικής κίνησης– συνθέτουν ένα ισχυρό κίνητρο, μια πραγματική ευκαιρία για την ανάπτυξη της μικρής εμπορικής επιχειρηματικότητας, η οποία όλο και περισσότερο, λόγω συνθηκών, θα αναζητά τη στήριξη στα πλεονεκτήματα των μεγάλων οργανωμένων δικτύων. 

Κυρίαρχες τάσεις στα δίκτυα διανομής

σελφ σέρβις: Ζούμε, τάχα, το «τέλος εποχής» του μοντέλου των υπέρ μάρκετ, των 2.500τμ και άνω, που βάσισε την ευημερία του σε μεγάλο βαθμό στα είδη bazaar; Πώς βλέπετε την εξέλιξη των διαφορετικών format καταστημάτων;
 

Δημήτρης Πρίντζιος: Επειδή στην Ελλάδα η γενικότερη παγκόσμια τάση αναδίπλωσης από τις μονάδες των πολλών χιλιάδων τ.μ. προσέλαβε, λόγω δριμύτητας της ύφεσης, μια ιδιαίτερη ένταση, ας μην είμαστε απλουστευτικοί στις εκτιμήσεις μας. Άλλωστε, με βάση τα παγκόσμια δεδομένα, τα 2.500τμ δεν είναι μεγάλο format καταστήματος.

Αλλά είναι γεγονός ότι παγκοσμίως τα υπέρ μάρκετ εμφανίζουν τρίτη χρονιά φέτος κάμψη πωλήσεων, όπως επίσης ότι τα είδη bazaar ως τομέας πωλήσεων είναι πολύ ευάλωτος στις αλλαγές του καταναλωτικού εισοδήματος –γι’ αυτό ως εταιρεία ανέκαθεν τον αντιμετωπίσαμε ως ευκαιρία, χωρίς ποτέ να στηριχθούμε στρατηγικά σε αυτόν.

Κατά πάσα πιθανότητα, πάντως, δεν θα δούμε στο ορατό μέλλον στη χώρα μας εμπορικές μονάδες άνω των 5.000τμ, οι οποίες, άλλωστε, φαντάζουν γιγαντιαίες στη μικρή ελληνική κλίμακα μεγεθών. Απεναντίας, το σχετικά μεγάλο (για τα ελληνικά δεδομένα) format σούπερ μάρκετ των 1.400-1.700τμ προσιδιάζει καλύτερα στη στρατηγική μας, υπήρξε ο κύριος μοχλός ανάπτυξης του δικτύου μας την τελευταία επταετία και θα μείνουμε πιστοί σε αυτό, εφόσον μας δικαιώνει ανταγωνιστικά από άποψη συνδυασμού κερδοφόρου ανάπτυξης και οικονομιών κλίμακος, ενώ το εύρος των επενδύσεών μας ακριβώς σε αυτό το format έχει δημιουργήσει σχετική τάση στην ελληνική αγορά.

Αντίστοιχη τάση συνδιαμορφώσαμε στην εγχώρια αγορά με τη συστηματική εισαγωγή του τύπου καταστημάτων City, εύρους 300-400τμ, διεισδύοντας στον πυκνό οικιστικό ιστό των αστικών κέντρων. Θεωρώ ότι το μέλλον του συγκεκριμένου format το προδιαγράφει το έντονο ενδιαφέρον των αλυσίδων για στρατηγική ανάπτυξη –είτε οργανικά είτε μέσω του franchise– και σε αυτόν τον τομέα του αστικού χώρου.

Όσο τα περιθώρια ανάπτυξης στενεύουν λόγω κορεσμού, ενώ οι εταιρείες μας μεγαλώνουν, η κατάκτηση της μικρής αγοράς της γειτονιάς θα γίνεται στόχος πρώτης γραμμής. Αυτό αποτελεί παγκόσμια τάση. Από άποψη τυπολογίας, μάλιστα, διακρίνεται σε δύο επιμέρους τομείς: Στα καταστήματα τύπου City, μέχρι 400τμ, και στα convenience stores, έκτασης μόλις 80-120τμ.

Αυτοί οι τύποι καταστημάτων ιδιαίτερα στην Αγγλία προσελκύουν σήμερα ένα πολύ μεγάλο μέρος των επενδύσεων στην ανάπτυξη των δικτύων. Δεν είναι τυχαίο ότι η TESCO ήδη έχει δημιουργήσει περισσότερα από 2.000 τέτοια μικρά σημεία πωλήσεων και συνεχίζει ακάθεκτη...

σελφ σερβις (T. 419)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION