σελφ σερβις - Symphony IRI: Τα PL ευημερούν στην κρίση

Πέμπτη, 2 Απριλίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Symphony IRI: Τα PL ευημερούν στην κρίση

29 Ιουνίου 2012 | 12:58 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Private Label,Έρευνα

Η πίεση που δέχονται τα επώνυμα προϊόντα από το οικονομικό περιβάλλον και τις επιπτώσεις στο διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα εντείνεται λόγω της παράλληλης σε πολλές περιπτώσεις απώλειας μεριδίου προς όφελος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Όπως δείχνουν και τα στοιχεία της SymphonyIRI για το 2011, η άνοδος των μεριδίων συνεχίζεται...

Μπορεί η τιμή λιανικής πώλησης να μην αποτελεί τον μόνο παράγοντα που οδηγεί την επιλογή των καταναλωτών σε ό,τι αφορά στα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, δεν παύει όμως να είναι καθοριστικός, ειδικά σήμερα. Είναι δεδομένο, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πως η οικονομική ύφεση ευνοεί την ανάπτυξη των μεριδίων των discounters και των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (supplier brands).
Η πρόβλεψη της SymphonyIRI είναι πως η αύξηση των μεριδίων θα συνεχιστεί. Αυτό σημαίνει πως μπορεί στη χώρα μας να έχουμε ακόμη χαμηλά ποσοστά συμμετοχής των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά η αύξησή τους είναι ραγδαία. Εξετάζοντας την κατάσταση σε Γερμανία, Βρετανία, Ολλανδία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα, βλέπουμε πως η χώρα μας έχει το χαμηλότερο μερίδιο (12%), απέχοντας ελάχιστα από την αμέσως επόμενη χώρα, την Ιταλία (14%), και σημαντικά από την πρώτη σε ποσοστό Βρετανία (43%).

Τα δεδομένα, σε ό,τι αφορά στα παραπάνω ποσοστά, αλλάζουν εάν εξετασθεί και το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται από τα εκπτωτικά καταστήματα. Στην Ελλάδα το μερίδιο ανεβαίνει (με τη συμμετοχή της Lidl) στο 22%, στη Βρετανία στο 48% (με το ποσοστό των PL των εκπτωτικών καταστημάτων να είναι μόνο 5%) και στη Γερμανία σε 60% (με το αντίστοιχο ποσοστό να είναι μόλις 5%). Μπορεί το ποσοστό των PL να παραμένει στο χαμηλό (για τα ευρωπαϊκά δεδομένα) 22%, όμως το αξιοσημείωτο γεγονός είναι πως την τελευταία πενταετία υπήρξε στη χώρα μας διπλασιασμός του μεριδίου: από 9% το 2007 στο 12% του 2011.

Μπορεί η τιμή λιανικής πώλησης να μην αποτελεί τον μόνο παράγοντα που οδηγεί την επιλογή των καταναλωτών σε ό,τι αφορά στα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, δεν παύει όμως να είναι καθοριστικός, ειδικά σήμερα. Είναι δεδομένο, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πως η οικονομική ύφεση ευνοεί την ανάπτυξη των μεριδίων των discounters και των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (supplier brands).
Η πρόβλεψη της SymphonyIRI είναι πως η αύξηση των μεριδίων θα συνεχιστεί. Αυτό σημαίνει πως μπορεί στη χώρα μας να έχουμε ακόμη χαμηλά ποσοστά συμμετοχής των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά η αύξησή τους είναι ραγδαία. Εξετάζοντας την κατάσταση σε Γερμανία, Βρετανία, Ολλανδία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα, βλέπουμε πως η χώρα μας έχει το χαμηλότερο μερίδιο (12%), απέχοντας ελάχιστα από την αμέσως επόμενη χώρα, την Ιταλία (14%), και σημαντικά από την πρώτη σε ποσοστό Βρετανία (43%).

Τα δεδομένα, σε ό,τι αφορά στα παραπάνω ποσοστά, αλλάζουν εάν εξετασθεί και το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται από τα εκπτωτικά καταστήματα. Στην Ελλάδα το μερίδιο ανεβαίνει (με τη συμμετοχή της Lidl) στο 22%, στη Βρετανία στο 48% (με το ποσοστό των PL των εκπτωτικών καταστημάτων να είναι μόνο 5%) και στη Γερμανία σε 60% (με το αντίστοιχο ποσοστό να είναι μόλις 5%). Μπορεί το ποσοστό των PL να παραμένει στο χαμηλό (για τα ευρωπαϊκά δεδομένα) 22%, όμως το αξιοσημείωτο γεγονός είναι πως την τελευταία πενταετία υπήρξε στη χώρα μας διπλασιασμός του μεριδίου: από 9% το 2007 στο 12% του 2011.

Κατηγορίες
Στην ανάλυση της εξέλιξης των μεριδίων μεγάλων κατηγοριών προϊόντων στη διάρκεια της εξεταζόμενης πενταετίας (2007-2011) παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις. Ειδικότερα, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά (2010), παρατηρείται πως
το 2011:

- Στα προϊόντα πρωινού υπάρχει μεγάλη αύξηση μεριδίων σε όλες τις κατηγορίες (μέλι, δημητριακά, μαρμελάδες, αυγά), ιδιαίτερα στις μαρμελάδες (30,2% από 23,9%) και στα δημητριακά (από 9,8% σε 12,6%).

- Στα μαγειρικά βοηθήματα και αρτοσκευάσματα (ελαιόλαδα, τοματοειδή, μαγιονέζες, ψωμί/αρτοσκευάσματα), αναπτύσσονται τα μερίδια σε όλες τις κατηγορίες, πλην του ελαιολάδου, στο οποίο παρουσιάζεται μικρή στροφή προς τα επώνυμα προϊόντα(16,3% από 17,6%).

- Στα μη αλκοολούχα ποτά (χυμοί, αναψυκτικά, νερό και παγωμένο τσάι), η αύξηση μεριδίου ξεκινά από 34% (παγωμένο τσάι, από 5% σε 6,7%) και φθάνει μέχρι και σε διπλασιασμό στην περίπτωση του νερού (από 4,2% σε 8,2%).

- Σε όλες τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών (ουίσκι, ούζο και τσίπουρο, μπίρες και κρασί) σημειώνεται σημαντική αύξηση μεριδίου (με μεγαλύτερο μερίδιο στο ούζο και τσίπουρο, 14,6%).

- Στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν, μαλακτικά, προϊόντα περιποίησης σώματος, αφρόλουτρα και αφροντούς) είχαμε μικρές αυξήσεις μεριδίων. Όπως αναφέρει και η σχετική μελέτη, αυτό οφείλεται στην ίδια τη φύση της κατηγορίας αλλά και στις έντονες προσφορές από τα επώνυμα προϊόντα.

- Στα απορρυπαντικά (απορρυπαντικά και μαλακτικά ρούχων, απορρυπαντικά πλυντηρίων πιάτων και υγρά απορρυπαντικά πιάτων), ο μεγάλος ανταγωνισμός σε επίπεδο τιμής και προσφορών οδηγεί στη συγκράτηση της ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

- Στα χαρτικά (χαρτί κουζίνας, χαρτί τουαλέτας, σερβιέτες, χαρτομάντιλα), παρατηρείται πλέον δυναμική ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και στις σερβιέτες (από 5% το 2010 σε 6,8% το 2011).

Προϊόντα PL στην Ελλάδα - Εξέλιξη μεριδίων (%)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2007 2008 2009 2010 2011
Μέλι 12,6 14,3 14,8 18,5 19,7
Δημητριακά 4,6 6,5  8,1 9,8 12,6
Μαρμελάδες 18,3 19 21 23,9 30,2
Αυγά 19,2 22,1 26,1 30,2 34
Ελαιόλαδα 13 16,3 18,1 17,6 16,3
Προϊόντα τομάτας 11,8 14,1 17 19,4 24,7
Μαγιονέζα 6,7 7,8 9 11,5 15,9
Ψωμί 12,1 14,7 16,9 19,8 22,3
Χυμοί 5,6 6,8 8 10,2 14
Αναψυκτικά 1,8 2,3 2,5 2,9 4,7
Εμφιαλωμένο νερό 1,6 1,6 2,3 4,2 8,2
Παγωμένο τσάι 2,8 3,4 2,9 5 6,5
Ουίσκι 1,5 1,7 2 2,6 2,9
Ούζο-τσίπουρο 11,9 12,6 13,6 13,6 14,6
Μπίρα 8,6 8,5 8,6 9,9 10,7
Κρασί 5,6 6,7 7,3 9,3 11,8
Σαμπουάν 1 1,4 1,6 1,6 1,8
Μαλακτικά μαλλιών 1,4 2,3 2,7 3 3
Περιποίηση σώματος 2 2,4 2,9 3,7 4,3
Αφρόλουτρα-αφροντούς 5,4 5,7 6,1 6,5 7,7
Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων 3 3,3 3,2 3,5 4,5
Μαλακτικά ρούχων 10,3 10,9 9,2 9,6 9,4
Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων 4,3 4,6 5,7 6,9 8,6
Υγρά απορρυπαντικά πιάτων 8,2 10,3 11,3 13,7 17
Χαρτί κουζίνας 40,8 46,6 51,4 57 61,6
Χαρτί τουαλέτας 29,4 33,8 38,1 43,5 52,5
Σερβιέτες 2 2,7 2,8 5 6,8
Χαρτομάντιλα 19,7 18,6 18,6 16,9 23,8
Πηγή: SymphonyIRI

Οι λόγοι
Σύμφωνα με την έρευνα «The tough times shoppers» της SymphonyIRI (2011), οι καταναλωτές σκοπεύουν να αγοράζουν στο μέλλον περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε ποσοστό +18%. Το συγκεκριμένο ποσοστό αποτελεί τον μέσο όρο των ποσοστών στις κατηγορίες που εξετάζονται στην εν λόγω έρευνα.

Είναι βέβαιο πως η οικονομική συγκυρία ευνοεί την ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και των εκπτωτικών καταστημάτων. Όμως, η SymphonyIRI επισημαίνει πως η ανοδική τάση των ποσοστών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνδέται άμεσα και με το άνοιγμα της ψαλίδας σε σχέση με την τιμή των supplier brands σε πολλές κατηγορίες προϊόντων.

Ταυτότητα έρευνας
Η έρευνα αναφέρεται στα σούπερ/υπέρ μάρκετ και τα στοιχεία προέρχονται από την υπηρεσία InfoScan της SymphonyIRI.
Ως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας χαρακτηρίζονται εκείνα που είναι αποκλειστικής διάθεσης αλυσίδας/ομίλου λιανεμπορίου. Τα στοιχεία για τα εκπτωτικά καταστήματα προέρχονται από την υπηρεσία Discounters’ Audit της SymphonyIRI. Η κάλυψη αφορά στο σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης. Τα μερίδια και οι τάσεις των πωλήσεων είναι σε αξία.

σελφ σερβις (T. 417)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION