σελφ σερβις - «Sustainable Retail ‘11»: Λύσεις υπάρχουν...

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

«Sustainable Retail ‘11»: Λύσεις υπάρχουν...

28 Νοεμβρίου 2011 | 11:18 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Ενέργεια/Περιβάλλον,Συνέδρια

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στις αρχές Οκτωβρίου η ημερίδα «Sustainable Retail ‘11», που διοργάνωσαν για δεύτερη χρονιά το σελφ σέρβις και η Boussias Communications, εστιασμένη φέτος στη διαχείριση της ενέργειας στο λιανεμπόριο (refrigeration, air-conditioning, lighting, energy), στο πλαίσιο της υπεύθυνης και κερδοφόρας ανάπτυξης των επιχειρήσεων όλων των κλάδων του λιανεμπορίου.

Με πειστικά επιχειρήματα οι key note speakers του συνεδρίου, κ.κ. Kevan Shaw, former director of sustainability της Professional Lighting Designers Association, και Νίκος Βρατσάνος, αρχιτέκτονας του γραφείου μελετών Αλέξανδρος Ν. Τομπάζης, απέδειξαν ότι οι κατάλληλα σχεδιασμένες επενδύσεις, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις ευκαιρίες εκμετάλλευσης των δυνατοτήτων που προσφέρει το φυσικό περιβάλλον, αποδίδουν άμεσα οικονομίες κλίμακος στις επιχειρήσεις, αυξάνοντας παράλληλα την ελκυστικότητά τους στον πελάτη.

Τα επιχειρήματά τους υπέρ της αειφόρου διαχείρισης της ενέργειας τεκμηρίωσαν από διαφορετικές όψεις και οι εισηγητές κκ Γιώργος Μαρκογιαννάκης, υπεύθυνος του τμήματος ανάλυσης ενεργειακής πολιτικής του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, καθώς και ο κ. Εμμανουήλ Περάκης, διευθύνων εταίρος της Stream Management.

Ενότητα 1η: Η οικολογική συνείδηση στα σούπερ μάρκετ
Στην πρώτη ενότητα του συνεδρίου, εκπρόσωποι επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ παρουσίασαν τις πρακτικές που έχουν υιοθετήσει οι εταιρείες τους με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και τα αποτελέσματά τους. Η πρώτη ομιλία στη συγκεκριμένη ενότητα πραγματοποιήθηκε από τον κ. Νίκο Βερόπουλο, πρόεδρο του ομίλου Βερόπουλος, ο οποίος παρουσίασε αδιάψευστα στοιχεία της σημαντικής οικονομίας που επιτυγχάνεται εάν υλοποιηθούν σωστά μελετημένες ενέργειες.

Για παράδειγμα, η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας σε δύο νέα καταστήματα, στη Λεωφ. Ηρακλείου και στα Ιωάννινα ήταν 66,8% συγκρινόμενα με δύο καταστήματα που λειτουργούν με παλαιότερο εξοπλισμό, ενώ στο logistics center του ομίλου η κατανάλωση ενέργειας για τον φωτισμό, με τη χρήση φωτοσωλήνων, μειώνεται κατά 66,8% όταν υπάρχει ηλιοφάνεια (εξοικονομείται η ενέργεια που αντιστοιχεί στην ετήσια κατανάλωση 12 νοικοκυριών, είπε ο κ. Βερόπουλος).

Ο ομιλητής αναφέρθηκε στην επένδυση σε κλειστού τύπου ψυγεία αλλά και σε απλές, ανέξοδες κινήσεις, όπως η απόφαση για σβήσιμο του φωτισμού των επιγραφών σε 330 καταστήματα μετά τις 10 το βράδυ, που έχει ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση άνω των 800.000 ευρώ ανά έτος. Ο κ. Βερόπουλος έκλεισε την παρουσίασή του δηλώνοντας χαρακτηριστικά πως «ο καλύτερος οικολόγος είναι αυτός που ασχολείται με τον λογαριασμό του ρεύματος».

Από την πλευρά του, ο κ. Γιάννης Τσώνης, προϊστάμενος τεχνικής υποστήριξης του ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος, ανέφερε πως το 89% της κατανάλωσης ενέργειας στον όμιλο αφορά σε καταστήματα (πολύ μικρότερο ποσοστό, 10%, αφορά σε αποθηκευτικούς χώρους και 1% στα γραφεία). Από αυτό το ποσοστό, το 49% προορίζεται για τη λειτουργία των ψυγείων και το 18% για τον φωτισμό των καταστημάτων.

Λαμβάνοντας αυτό το στοιχείο υπόψη, ο όμιλος εφαρμόζει πρακτικές που έχουν μηδενικό κόστος, όπως η χρήση χρονοδιακοπτών για τη λειτουργία του φωτισμού, λειτουργία αεροκουρτινών και πορτών διαχωρισμού χώρων για απώλεια κλιματιζόμενου αέρα, σωστή και έγκαιρη φόρτωση των προϊόντων στα ψυγεία και ψυκτικούς θαλάμους κλπ, καθώς και πρακτικές χαμηλού κόστους, όπως η εκπαίδευση του προσωπικού, χρήση ενεργειακών λαμπτήρων κλπ.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, υλοποιεί σημαντικές πρωτοβουλίες που αφορούν στις κτιριακές εγκαταστάσεις των καταστημάτων, στον φωτισμό, τον κλιματισμό, τη θέρμανση και τον εξαερισμό, τις ψυκτικές εγκαταστάσεις, την ύδρευση κλπ, που έχουν οικολογικές προδιαγραφές, εξασφαλίζοντας παράλληλα μείωση του κόστους λειτουργίας.

Ο κ. Τσώνης μίλησε για τα στοιχεία που αποδεικνύουν τα πολύ θετικά αποτελέσματα των παραπάνω ενεργειών, καθώς και τη σημαντική ανταπόκριση των πελατών.

Παίρνοντας τον λόγο, η κα Φλωρεντία Κουλαμπά, με την ιδιότητα της διευθύντριας ποιότητας και βιώσιμης ανάπτυξης του ομίλου Καρφούρ Μαρινόπουλος, μίλησε για τα αποτελέσματα των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει ο όμιλος με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Ειδικότερα, η κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 5% συνολικά και κατά 7,3% ανά τετραγωνικό εμπορικής επιφάνειας ενώ οι συνολικές εκπομπές CO2 από ηλεκτρισμό και καύσιμα, μειώθηκαν αντίστοιχα κατά 4,8% και 9,6%.

Στόχος του ομίλου είναι να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας κατά 30% ανά τετραγωνικό εμπορικής επιφάνειας μέχρι το 2020 σε σχέση με το 2004. Ήδη, μεταξύ 2005 και 2010 επιτεύχθηκε μείωση κατά 20% στα υπέρ μάρκετ Carrefour. Για τα Carrefour Express (95 καταστήματα ως το τέλος του 2011), ο στόχος είναι να υπάρξει σε ετήσια βάση εξοικονόμηση 15% από ψυγεία, 35% από φωτισμό και 30% από κλιματισμό.

Ο κ. Γιώργος Γράντας, διευθυντής τεχνικής διεύθυνσης ηλεκτρομηχανολογικών του ομίλου Μετρό, ανακοίνωσε την κατασκευή του πρώτου «πράσινου» καταστήματος της αλυσίδας, στο Κιάτο, με προδιαγραφές που το καθιστούν φιλικό στο περιβάλλον και τον άνθρωπο. Ο κ. Γράντας ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως η κάλυψη του οικοπέδου από το κτίριο είναι μόλις 16%, τα φωτοβολταϊκά συστήματα που έχουν τοποθετηθεί εξοικονομούν το 10% της απαιτούμενης για τη λειτουργία του ηλεκτρικής ενέργειας (40.000 kW ανά έτος), τα φωτιστικά σώματα των τμημάτων παρέχουν 32% εξοικονόμηση ενέργειας, τα φωτιστικά led 47% και τα νέα φωτιστικά των διαδρόμων, 60%.

Επίσης, με την εγκατάσταση συστήματος ελέγχου της κατανάλωσης επιτυγχάνεται επιπρόσθετη εξοικονόμηση της κατανάλωσης ενέργειας για φωτισμό κατά 50%, ενώ μόνο το σύστημα αισθητήρων κίνησης μειώνει την κατανάλωση κατά 10%. Στο κατάστημα έχουν τοποθετηθεί φωτοσωλήνες και σύστημα κλιματισμού, που μειώνει την κατανάλωση ηλεκτρισμού κατά 35%. Στο ίδιο ποσοστό εξοικονομείται ενέργεια και από τον κλιματισμό αλλά και στην κατανάλωση νερού (35%).

Στην ομιλία του, ο κ. Τίμος Δασκαλόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Permafrost υπεύθυνος πωλήσεων του δικτύου Arneg για την περιοχή της Αττικής, (η Frost-It, η οποία αντιπροσωπεύει τα προϊόντα Arneg στην Ελλάδα, ήταν ο χρυσός χορηγός του συνεδρίου), παρουσίασε τις προτάσεις της εταιρείας για τον ψυκτικό εξοπλισμό των καταστημάτων λιανεμπορίου, που χαρακτήρισε ως «εργαλεία πώλησης».

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, σε έναν ψυκτικό εξοπλισμό που παλιώνει, το μεν κόστος της αρχικής επένδυσης παραμένει σταθερό, αυξάνεται όμως σημαντικά το κόστος λειτουργίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Δασκαλόπουλος, τα σύγχρονα ψυγεία της εταιρείας εξασφαλίζουν διψήφια ποσοστά εξοικονόμησης ενέργειας, με παράλληλη βελτίωση της χρήσης τους αλλά και με γρήγορη απόσβεση της επένδυσης.

Με πειστικά επιχειρήματα οι key note speakers του συνεδρίου, κ.κ. Kevan Shaw, former director of sustainability της Professional Lighting Designers Association, και Νίκος Βρατσάνος, αρχιτέκτονας του γραφείου μελετών Αλέξανδρος Ν. Τομπάζης, απέδειξαν ότι οι κατάλληλα σχεδιασμένες επενδύσεις, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις ευκαιρίες εκμετάλλευσης των δυνατοτήτων που προσφέρει το φυσικό περιβάλλον, αποδίδουν άμεσα οικονομίες κλίμακος στις επιχειρήσεις, αυξάνοντας παράλληλα την ελκυστικότητά τους στον πελάτη.

Τα επιχειρήματά τους υπέρ της αειφόρου διαχείρισης της ενέργειας τεκμηρίωσαν από διαφορετικές όψεις και οι εισηγητές κκ Γιώργος Μαρκογιαννάκης, υπεύθυνος του τμήματος ανάλυσης ενεργειακής πολιτικής του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, καθώς και ο κ. Εμμανουήλ Περάκης, διευθύνων εταίρος της Stream Management.

Ενότητα 1η: Η οικολογική συνείδηση στα σούπερ μάρκετ
Στην πρώτη ενότητα του συνεδρίου, εκπρόσωποι επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ παρουσίασαν τις πρακτικές που έχουν υιοθετήσει οι εταιρείες τους με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και τα αποτελέσματά τους. Η πρώτη ομιλία στη συγκεκριμένη ενότητα πραγματοποιήθηκε από τον κ. Νίκο Βερόπουλο, πρόεδρο του ομίλου Βερόπουλος, ο οποίος παρουσίασε αδιάψευστα στοιχεία της σημαντικής οικονομίας που επιτυγχάνεται εάν υλοποιηθούν σωστά μελετημένες ενέργειες.

Για παράδειγμα, η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας σε δύο νέα καταστήματα, στη Λεωφ. Ηρακλείου και στα Ιωάννινα ήταν 66,8% συγκρινόμενα με δύο καταστήματα που λειτουργούν με παλαιότερο εξοπλισμό, ενώ στο logistics center του ομίλου η κατανάλωση ενέργειας για τον φωτισμό, με τη χρήση φωτοσωλήνων, μειώνεται κατά 66,8% όταν υπάρχει ηλιοφάνεια (εξοικονομείται η ενέργεια που αντιστοιχεί στην ετήσια κατανάλωση 12 νοικοκυριών, είπε ο κ. Βερόπουλος).

Ο ομιλητής αναφέρθηκε στην επένδυση σε κλειστού τύπου ψυγεία αλλά και σε απλές, ανέξοδες κινήσεις, όπως η απόφαση για σβήσιμο του φωτισμού των επιγραφών σε 330 καταστήματα μετά τις 10 το βράδυ, που έχει ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση άνω των 800.000 ευρώ ανά έτος. Ο κ. Βερόπουλος έκλεισε την παρουσίασή του δηλώνοντας χαρακτηριστικά πως «ο καλύτερος οικολόγος είναι αυτός που ασχολείται με τον λογαριασμό του ρεύματος».

Από την πλευρά του, ο κ. Γιάννης Τσώνης, προϊστάμενος τεχνικής υποστήριξης του ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος, ανέφερε πως το 89% της κατανάλωσης ενέργειας στον όμιλο αφορά σε καταστήματα (πολύ μικρότερο ποσοστό, 10%, αφορά σε αποθηκευτικούς χώρους και 1% στα γραφεία). Από αυτό το ποσοστό, το 49% προορίζεται για τη λειτουργία των ψυγείων και το 18% για τον φωτισμό των καταστημάτων.

Λαμβάνοντας αυτό το στοιχείο υπόψη, ο όμιλος εφαρμόζει πρακτικές που έχουν μηδενικό κόστος, όπως η χρήση χρονοδιακοπτών για τη λειτουργία του φωτισμού, λειτουργία αεροκουρτινών και πορτών διαχωρισμού χώρων για απώλεια κλιματιζόμενου αέρα, σωστή και έγκαιρη φόρτωση των προϊόντων στα ψυγεία και ψυκτικούς θαλάμους κλπ, καθώς και πρακτικές χαμηλού κόστους, όπως η εκπαίδευση του προσωπικού, χρήση ενεργειακών λαμπτήρων κλπ.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, υλοποιεί σημαντικές πρωτοβουλίες που αφορούν στις κτιριακές εγκαταστάσεις των καταστημάτων, στον φωτισμό, τον κλιματισμό, τη θέρμανση και τον εξαερισμό, τις ψυκτικές εγκαταστάσεις, την ύδρευση κλπ, που έχουν οικολογικές προδιαγραφές, εξασφαλίζοντας παράλληλα μείωση του κόστους λειτουργίας.

Ο κ. Τσώνης μίλησε για τα στοιχεία που αποδεικνύουν τα πολύ θετικά αποτελέσματα των παραπάνω ενεργειών, καθώς και τη σημαντική ανταπόκριση των πελατών.

Παίρνοντας τον λόγο, η κα Φλωρεντία Κουλαμπά, με την ιδιότητα της διευθύντριας ποιότητας και βιώσιμης ανάπτυξης του ομίλου Καρφούρ Μαρινόπουλος, μίλησε για τα αποτελέσματα των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει ο όμιλος με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Ειδικότερα, η κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 5% συνολικά και κατά 7,3% ανά τετραγωνικό εμπορικής επιφάνειας ενώ οι συνολικές εκπομπές CO2 από ηλεκτρισμό και καύσιμα, μειώθηκαν αντίστοιχα κατά 4,8% και 9,6%.

Στόχος του ομίλου είναι να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας κατά 30% ανά τετραγωνικό εμπορικής επιφάνειας μέχρι το 2020 σε σχέση με το 2004. Ήδη, μεταξύ 2005 και 2010 επιτεύχθηκε μείωση κατά 20% στα υπέρ μάρκετ Carrefour. Για τα Carrefour Express (95 καταστήματα ως το τέλος του 2011), ο στόχος είναι να υπάρξει σε ετήσια βάση εξοικονόμηση 15% από ψυγεία, 35% από φωτισμό και 30% από κλιματισμό.

Ο κ. Γιώργος Γράντας, διευθυντής τεχνικής διεύθυνσης ηλεκτρομηχανολογικών του ομίλου Μετρό, ανακοίνωσε την κατασκευή του πρώτου «πράσινου» καταστήματος της αλυσίδας, στο Κιάτο, με προδιαγραφές που το καθιστούν φιλικό στο περιβάλλον και τον άνθρωπο. Ο κ. Γράντας ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως η κάλυψη του οικοπέδου από το κτίριο είναι μόλις 16%, τα φωτοβολταϊκά συστήματα που έχουν τοποθετηθεί εξοικονομούν το 10% της απαιτούμενης για τη λειτουργία του ηλεκτρικής ενέργειας (40.000 kW ανά έτος), τα φωτιστικά σώματα των τμημάτων παρέχουν 32% εξοικονόμηση ενέργειας, τα φωτιστικά led 47% και τα νέα φωτιστικά των διαδρόμων, 60%.

Επίσης, με την εγκατάσταση συστήματος ελέγχου της κατανάλωσης επιτυγχάνεται επιπρόσθετη εξοικονόμηση της κατανάλωσης ενέργειας για φωτισμό κατά 50%, ενώ μόνο το σύστημα αισθητήρων κίνησης μειώνει την κατανάλωση κατά 10%. Στο κατάστημα έχουν τοποθετηθεί φωτοσωλήνες και σύστημα κλιματισμού, που μειώνει την κατανάλωση ηλεκτρισμού κατά 35%. Στο ίδιο ποσοστό εξοικονομείται ενέργεια και από τον κλιματισμό αλλά και στην κατανάλωση νερού (35%).

Στην ομιλία του, ο κ. Τίμος Δασκαλόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Permafrost υπεύθυνος πωλήσεων του δικτύου Arneg για την περιοχή της Αττικής, (η Frost-It, η οποία αντιπροσωπεύει τα προϊόντα Arneg στην Ελλάδα, ήταν ο χρυσός χορηγός του συνεδρίου), παρουσίασε τις προτάσεις της εταιρείας για τον ψυκτικό εξοπλισμό των καταστημάτων λιανεμπορίου, που χαρακτήρισε ως «εργαλεία πώλησης».

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, σε έναν ψυκτικό εξοπλισμό που παλιώνει, το μεν κόστος της αρχικής επένδυσης παραμένει σταθερό, αυξάνεται όμως σημαντικά το κόστος λειτουργίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Δασκαλόπουλος, τα σύγχρονα ψυγεία της εταιρείας εξασφαλίζουν διψήφια ποσοστά εξοικονόμησης ενέργειας, με παράλληλη βελτίωση της χρήσης τους αλλά και με γρήγορη απόσβεση της επένδυσης.


Ενότητα 2η: Ψυκτικός εξοπλισμός
O Χρήστος Αποστολόπουλος, διευθυντής ολικής ποιότητας και ασφάλειας τροφίμων της FrieslandCampina Hellas, μίλησε για την επιβάρυνση που δέχεται ο πλανήτης σε εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από την παραγωγή του γάλακτος, τονίζοντας πως η φάρμα ευθύνεται για το 85%! Στο εργοστάσιο της Πάτρας εφαρμόζονται όλα τα μέτρα ώστε να επιτευχθούν οι γενικότεροι στόχοι που έχει θέσει ο όμιλος διεθνώς, τόνισε ο κ. Αποστολόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε αναλυτικά στις καινοτομίες που έχουν εφαρμοστεί στην επεξεργασία του γάλακτος, στις νέες παραγωγικές διαδικασίες, στις νέες συσκευασίες και τα νέα υλικά συσκευασιών, στην προμήθεια πρώτων υλών και μηχανημάτων με κριτήριο την ενεργειακή δαπάνη, αλλά και στην παρακολούθηση μικρών λεπτομερειών, που μπορούν να κάνουν τη διαφορά όπως συντηρήσεις, μονώσεις, διαρροές, κλπ.

Ο στόχος είναι να υπάρχει αύξηση της παραγωγής γάλακτος μέχρι το 2020 κατά 20% άλλα συνολική μείωση της ενέργειας που δαπανάται σήμερα κατά 2% (σήμερα το 15% της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιεί η FrieslandCampina παράγεται με βιώσιμο τρόπο).

Ο κ. Τάσος Γαζής, μηχανικός πωλήσεων επαγγελματικής ψύξης της Daikin Hellas, μεγάλου χορηγού της εκδήλωσης, παρουσίασε τις προτάσεις της Daikin για την κάλυψη των αναγκών των καταστημάτων και των μονάδων παραγωγής με εξοπλισμό ψύξης, που εξασφαλίζει υψηλή απόδοση και αξιοπιστία αλλά και χαμηλό συντελεστή επίπτωσης στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Ο κ. Γαζής παρουσίασε τα πλεονεκτήματα των προϊόντων της εταιρείας του και σε ό,τι αφορά τον χώρο που απαιτούν για την τοποθέτησή τους -κατά πολύ μικρότερο από τα παραδοσιακά συστήματα ψύξης- τη χαμηλή στάθμη θορύβου κλπ. Δείχνοντας στο κοινό του συνεδρίου συγκεκριμένα παραδείγματα από καταστήματα στα οποία έχουν τοποθετηθεί προϊόντα Daikin, ο κ. Γαζής ανέφερε ότι η εξοικονόμηση ενέργειας, κατά περίπτωση, φθάνει από 35% έως 75%.

Ο κ. Λάμπης Κρεμμύδας, engineering manager της Γ. Καλλιμάνης, παρουσίασε τις δράσεις που έχει αναλάβει για μία βιώσιμη ανάπτυξη η εταιρεία, και συγκεκριμένα στον βιολογικό καθαρισμό (διαχείριση αποβλήτων και απορριμμάτων), στη χρήση ψυκτικών μέσων και στην αποφυγή παραγωγικών μεθόδων που επιβαρύνουν το περιβάλλον, στους ψυκτικούς θαλάμους, στη διακίνηση των προϊόντων (fleet management, κλαρκ, κλπ) και στη γενικότερη λειτουργία των εγκαταστάσεων (ηλεκτρολογικό υλικό, φωτισμός κλπ). Επίσης, αναφέρθηκε στο πλάνο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στο άμεσο μέλλον.

Η ενότητα ολοκληρώθηκε με την ομιλία του κ. Σταύρου Τσάβαλου, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Carrier Frigel Αποστόλου, food retail regional director για την Ιταλία και την Ελλάδα της Carrier (χορηγός του συνεδρίου). Ο κ. Τσάβαλος, αφού παρουσίασε αναλυτικά το νομικό πλαίσιο και τις κοινοτικές οδηγίες, που αφορούν στην ψυκτική αλυσίδα των τροφίμων και θέτουν νέες προκλήσεις για τους κατασκευαστές του κλάδου, δήλωσε πως είναι επιτακτική ανάγκη η υιοθέτηση από το λιανεμπόριο βιώσιμων λύσεων.

Ήδη, μεγάλες διεθνείς αλυσίδες, όπως οι Carrefour, Tesco, Wal-Mart, Metro έχουν θέσει στόχους σχετικά με τη μείωση των εκπομπών CO2, είπε ο κ. Τσάβαλος και τόνισε πως το 60% περίπου της ενεργειακής κατανάλωσης σε ένα κατάστημα λιανικής αφορά στην ψύξη.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι τεχνολογικές λύσεις που προτείνει η Carrier-Frigel, είπε ο κ. Τσάβαλος, μπορούν να οδηγήσουν σε συνολική εξοικονόμηση ενέργειας που φθάνει το 30%-55%, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη σημασία της εφαρμογής προγραμμάτων παρακολούθησης και συντήρησης της σχετικής επένδυσης, οι οποίες βελτιστοποιούν το λειτουργικό κόστος κατά 25%.

Ενότητα 3η: Ο φωτισμός
Το συνέδριο είχε την επιστημονική υποστήριξη της Ελληνικής Επιτροπής Φωτισμού. Ο πρόεδρος της ΕΕΦ, κ. Γιώργος Παϊσίδης, μίλησε για τη μελέτη φωτισμού ως το κατ' εξοχήν εργαλείο βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των εγκαταστάσεων φωτισμού.

Ο κ. Παϊσίδης μίλησε για τα σημαντικά προβλήματα του κόστους τοποθέτησης και συντήρησης των εγκαταστάσεων, για τις σημαντικές απώλειες ενέργειας στα διάφορα στάδια μεταφοράς του ρεύματος και της λειτουργίας των εγκαταστάσεων κλπ, τα οποία πρέπει να αντιμετωπίσει μια επιχείρηση -ή μια χώρα- όταν επιλέξει την επένδυση σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας όπως οι ανεμογεννήτριες, τα φωτοβολταϊκά συστήματα κλπ, αντιπαραθέτοντας τα θετικά στοιχεία μιας σωστής μελέτης φωτισμού, η οποία αποδίδει πολλαπλά οφέλη, προσφέροντας ακόμη και λύσεις μηδενικού κόστους.

Με τη μελέτη φωτισμού η επιχείρηση μπορεί να διασφαλίσει τη σωστή επιλογή φωτιστικών σωμάτων, ανάλογα με τη χρήση και το επιθυμητό αποτέλεσμα, την αξιοποίηση της πραγματικής τους απόδοσης, τον βέλτιστο τρόπο τοποθέτησής τους για τη δημιουργία ελκυστικού αγοραστικού περιβάλλοντος και προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των προϊόντων, την εξοικονόμηση ενέργειας με τη χρήση αυτοματισμών, κλπ.

Λαμβάνοντας τον λόγο ο κ. Χρυσόστομος Χρηστίδης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΦ, παρουσίασε τα αποτελέσματα του Μικρενεργείν, ενός πρότυπου καινοτόμου σχεδίου ανάπτυξης, το οποίο αφορούσε σε 3.000 καταστήματα λιανικής στον Δήμο Κέρκυρας, και βραβεύθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών. Τα μικρά καταστήματα-επιχειρήσεις έχουν τη μεγαλύτερη ετήσια κατανάλωση ενέργειας, είπε ο κ. Χρηστίδης, αφού δεν έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν τεχνικές υπηρεσίες, οι οποίες θα μελετούσαν κάποια μέτρα και δεν μπορούν να εφαρμόσουν οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των υλικών. Το 70% περίπου σ’ αυτές τις καταναλώσεις είναι φωτισμός.

Σύμφωνα με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, υπολογίστηκε πως η εξοικονομούμενη ενέργεια μετά την τριετία υλοποίησης του προγράμματος, με τη βελτίωση της ποιότητας του φωτισμού, θα ήταν της τάξης των 15 εκ. Kwh ανά έτος. Η αξία τους με τις διαμορφούμενες τιμές του ηλεκτρικού, θα ξεπερνούσε τα 2 εκατ. ευρώ ανά έτος. Προεκτείνοντας αυτήν την εξοικονόμηση, με τους πλέον συντηρητικούς υπολογισμούς, σε 300.000 μικρά καταστήματα της χώρας, ο κ. Χρηστίδης είπε πως η εξοικονόμηση πόρων, μόνο από την ενέργεια στον φωτισμό, άγγιζαν τα 200 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Με μία διάρκεια απόσβεσης της τάξεως των 5 ετών απομένει για το υπόλοιπο ζωής της εφαρμοζόμενης τεχνολογίας της τάξεως της δεκαετίας εξοικονομούμενο όφελος το εκπληκτικό ποσό του 1 δισ. ευρώ! Ένα ακόμη παράδειγμα, τόνισε ο κ. Χρηστίδης, της ανεκτίμητης αξίας της συνεργασίας των επιχειρήσεων και της υποστήριξης σημαντικών έργων από την τοπική κοινωνία και την πολιτεία.

Ενότητα 4η: Οι εμπορικοί χώροι
Μιλώντας για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του εμπορικού κέντρου River West, η κα Κατερίνα Αρναούτη, υπεύθυνη τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης εξοπλισμού, αναφέρθηκε σε ενέργειες που έχουν υλοποιηθεί από τη διοίκηση του κέντρου με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, όπως ο κεντρικός κλιματισμός, η χρήση γεωθερμίας για τη λειτουργία τμήματος του εξαερισμού των υπογείων χώρων στάθμευσης του εμπορικού κέντρου, η ύπαρξη κεντρικού συστήματος διαχείρισης του φωτισμού, ο σχεδιασμός του κτιρίου ώστε να έχει άπλετο φυσικό φως, κλπ.

Ο κ. Χρήστος Γκέκας, υπεύθυνος για την εκπαίδευση στην ακαδημία κλιματισμού, της LG Electronics Hellas, η οποία ήταν χορηγός του συνεδρίου, μίλησε για τη συμβολή των σύγχρονων προϊόντων και λύσεων στην εξοικονόμηση ενέργειας και τη λειτουργία των εμπορικών χώρων. Παρουσίασε τις προτάσεις της LG σε φωτοβολταϊκά, φωτιστικά επόμενης γενιάς, το ενοποιημένο σύστημα HVAC για τη διαχείριση της ενέργειας σε κτίρια και τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κλπ.

Μετά την αναφορά στα συστήματα κλιματισμού, αναφέρθηκε εκτενώς στην είσοδο της εταιρείας στον χώρο των φωτιστικών led. Παρουσιάζοντας τα πλεονεκτήματα του φωτισμού led, είπε για την υψηλή τους απόδοση (εξοικονόμηση ενέργειας από 20 % έως 80 %), την από 5 έως και 10 φορές μεγαλύτερη διάρκεια ζωής τους, τη μη παρουσία υδράργυρου στα προϊόντα και τη χαμηλή εκπομπή CO2. Σε ένα κατάστημα αναφοράς, ο κ. Γκέκας είπε πως με τη χρήση φωτιστικών led η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για φωτισμό ήταν 27%, ο μέσος χρόνος απόσβεσης της επένδυσης 5,6 χρόνια, ο αναμενόμενος χρόνος ζωής του φωτισμού 11,4 χρόνια και η περίοδος κέρδους 5,8 χρόνια.

Για τις ενέργειες και τις τεχνικές που έχουν χρησιμοποιηθεί από την Praktiker Hellas με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, την ελαχιστοποίηση των απωλειών, την πρόληψη αστοχιών και ζημιών στον εξοπλισμό και τη διατήρηση σε υψηλά επίπεδα της παρεχόμενης υπηρεσίας σε πελάτες και συνεργάτες, μίλησε ο κ. Ευθύμιος Σαββάκης, υπεύθυνος τεχνικών εγκαταστάσεων.

Αναφερόμενος ειδικότερα στα αποτελέσματα των ενεργειών, είπε πως οι επεμβάσεις βελτίωσης στον κλιματισμό απέφεραν στην εταιρεία το 2011 εξοικονόμηση στην ενέργεια κατά μέσο όρο 7%, ενώ η εξοικονόμηση τα έτη 2010 και 2011 στον φωτισμό, ανάλογα με το κατάστημα, κυμαίνεται από 5% στα Ιωάννινα έως 12 % στη Μάνδρα.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σαββάκης, η ενέργεια συνεχώς ακριβαίνει και γίνεται όλο και πιο επιτακτική η ανάγκη εξοικονόμησης πόρων. Πολλές φορές, όμως, απαιτούνται μεγάλα ποσά επενδύσεων, τα οποία συχνά εταιρείες δεν περιλαμβάνουν στους προϋπολογισμούς τους. Συνεπώς, πρότεινε οι ενέργειες που υλοποιούνται να είναι «έξυπνες», καλά μελετημένες, να γίνονται σταδιακά και... αθόρυβα, ώστε να μην διαταράσσουν την ταμειακή ισορροπία των εμπορικών δραστηριοτήτων, να έχουν εξασφαλισμένη και ταχεία απόδοση αλλά και ορατά αποτελέσματα που να τις δικαιώνουν.

Οι εργασίες του συνεδρίου ολοκληρώθηκαν με την ομιλία του κ. Γιώργου Δήμου, senior consulting sales engineer, environmental responsible της Daikin Air-Conditioning Greece. Ο κ. Δήμου, αναφέρθηκε στους νόμους και τις κοινοτικές οδηγίες, που θέτουν το πλαίσιο εντός του οποίου πρέπει να κινηθούν οι επιχειρήσεις στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Αναφερόμενος συγκεκριμένα στον ονομαστικό βαθμό απόδοσης ενέργειας (COP/EER=Ενέργεια που απολαμβάνουμε/Ενέργεια που καταναλώνουμε και άρα πληρώνουμε), εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο ο συγκεκριμένος δείκτης μπορεί να αποτελέσει οδηγό για την καλύτερη επιλογή προϊόντων αφού καταγράφει την πραγματική απόδοσή τους, σύμφωνα με τις συνθήκες στις οποίες λειτουργούν, σε πραγματικές συνθήκες και όχι στα χαρτιά. Ο κ. Δήμου ανέφερε πως οι μεγαλύτερες ευκαιρίες για εξοικονόμηση ενέργειας υπάρχουν στα κτίρια (που είναι και οι μεγαλύτεροι καταναλωτές) και παρουσίασε τις προτάσεις της Daikin για ολοκληρωμένη διαχείριση της ενέργειας.

Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στο σύστημα ανάκτησης της θερμότητας -τεχνολογία αντλίας θερμότητας- η οποία προκύπτει από τη λειτουργία των συστημάτων και που διαφορετικά χάνεται αναξιοποίητη στο περιβάλλον, στο σύστημα αυτόματης πλήρωσης και ελέγχου της περιεκτικότητας ψυκτικού μέσου στον κλιματισμό, το σύστημα ACNSS, που επιτρέπει τον συνεχή έλεγχο των παραμέτρων λειτουργίας των εγκαταστάσεων, την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω απομακρυσμένου ελέγχου βάσει κλίματος και αναγκών και την πρόβλεψη και ειδοποίηση βλάβης, κά.

Χορηγός εκτυπώσεων του συνεδρίου ήταν η Pressious Αρβανιτίδης, χορηγός σκηνικών η Access, χορηγός οπτικοακουστικής κάλυψης η Audio Visual Κ. Παπαθανασίου, και χορηγοί επικοινωνίας οι Eurocharity, City Press και Free Sunday.

σελφ σερβις (T. 411)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION