σελφ σερβις - Το κυνήγι του χαμένου τζίρου

Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Το κυνήγι του χαμένου τζίρου

5 Οκτωβρίου 2011 | 10:46 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Το κυνήγι του χαμένου τζίρου

Στο κυνήγι των χαμένων πωλήσεων, αλλά και των καταστημάτων που απελευθέρωσαν τους τελευταίους μήνες τρεις αλυσίδες, ρίχνονται οι επιχειρήσεις του κλάδου, αναζητώντας πόντους ανάπτυξης σε εποχή ισχνών αγελάδων. Η αδιέξοδη πορεία της Ατλάντικ, η ξαφνική αποχώρηση της Aldi κι η απόφαση της Καρφούρ Μαρινόπουλος να μην εντάξει, κατά πληροφορίες, αρκετές δεκάδες καταστημάτων της Dia Hellas στο δίκτυό της, άφησαν «ορφανά» περί τα 300 σημεία πώλησης, τζίρου άνω των 500 εκατ. ευρώ.

O τζίρος αυτός ήταν αναμενόμενο να γίνει αντικείμενο αναδιανομής το τελευταίο διάστημα. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι σχετικά ο ρόλος της Καρφούρ-Μαρινόπουλος είναι διπλός, αφού από τη μια πλευρά απελευθερώνει μεν σωρεία καταστημάτων της Dia σε όλη τη χώρα, αλλά από την άλλη έχει ριχτεί και η ίδια στο κυνήγι του τζίρου που έχει απελευθερώσει ο ανταγωνισμός της.

Μόνο η Ατλάντικ στις καλές εποχές πραγματοποιούσε αθροιστικά τζίρο (χονδρικής και λιανικής) της τάξης των 450 εκατ. ευρώ, έχοντας υπό τον έλεγχό της 160 καταστήματα, ενώ η Aldi υπολογίζεται ότι πριν την απόφαση αποχώρησής της από την Ελλάδα πραγματοποιούσε πωλήσεις της τάξης των 120 εκατ. ευρώ. Όσο για τα καταστήματα της Dia στα οποία μπαίνει «λουκέτο», πολύ δύσκολα μπορεί να γίνουν εκτιμήσεις για τις πωλήσεις τους, καθώς τα σχετικά στοιχεία δεν είναι διαθέσιμα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι αλλαγές στο δίκτυό της προκαλούν σημαντικές ανακατατάξεις στον κλαδικό χάρτη της οργανωμένης λιανικής.

Ο ρόλος της Lidl
Αν σήμερα κάποια αλυσίδα «κάνει πάρτι» με τα όσα συμβαίνουν στην αγορά του κλάδου, αυτή είναι η Lidl, ο μονοκράτορας του hard discount στην Ελλάδα, μετά την αποχώρηση τελευταίως της Aldi και προηγουμένως της Plus. Η εγκατάλειψη του ελληνικού «μετώπου» από τις δύο ομοεθνείς της επιχειρήσεις δημιούργησαν πεδίο δόξης λαμπρό για την ανάπτυξή της, πράγμα το οποίο ήδη το εκμεταλλεύεται δεόντως, ώστε να μην αφήσει πολλά περιθώρια αντίδρασης στον ανταγωνισμό.

Από την πλευρά τους, βέβαια, οι υπόλοιπες αλυσίδες δεν αντέδρασαν αδιάφορα στις αποχωρήσεις των δύο discounters. Φρόντισαν από την πρώτη κιόλας στιγμή να ενισχύσουν το προφίλ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτουν, αλλά και να τα προβάλλουν περισσότερο, ώστε να φέρουν πιο κοντά τους ένα μέρος των καταναλωτών που ισορροπούν μεταξύ των κλασικών αλυσίδων και των discounters, διενεργώντας τις αγορές τους με δύο λίστες: η μία για προϊόντα στα οποία ο πρώτος λόγος δίνεται στις τιμές κι η άλλη για είδη στα οποία αναγνωρίζεται η αξία του brand.

Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ οι πωλήσεις λιανικής έχουν πάρει για τα καλά την κατιούσα. Οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια πτώση της τάξης του 5% έως 7% στο σύνολο της εμπορικής κοινότητας.

Ειδικά για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όμως, και ειδικότερα για τους ισχυρούς «παίχτες» του, η εικόνα της αγοράς είναι κάπως καλύτερη. Οι συνολικές πωλήσεις τους δεν φαίνεται να έχουν μειωθεί περισσότερο από 2%. Ωστόσο, δεν πρέπει να λησμονείται πως είναι η πρώτη φορά που τα σούπερ μάρκετ ακολουθούν πτωτική πορεία, ενώ τα στελέχη τους εκφράζονται περισσότερο απαισιόδοξα σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων από τη φθινοπωρινή περίοδο.

Χάθηκε το εισόδημα
«Οι πιέσεις που ασκούνται στα οικογενειακά εισοδήματα είναι πλέον δυσβάσταxτες», συμφωνούν πολλοί παράγοντες του κλάδου. Κι αυτό όχι μόνο λόγω των υπερβολικών φορολογικών επιβαρύνσεων που προκαλούν η αύξηση των συντελεστών φορολόγησης στα φυσικά πρόσωπα κι η αύξηση του ΦΠΑ, αλλά και λόγω της εισφοράς αλληλεγγύης και των υποχρεώσεων που ανέκυψαν για όσα νοικοκυριά θέλησαν να τακτοποιήσουν τους παράνομους ημι-υπαίθριους χώρους, καθώς και για όσα θα επιδιώξουν να νομιμοποιήσουν αυθαίρετα. «Ο Σεπτέμβριος βρίσκει τους καταναλωτές εξαντλημένους οικονομικά και το γεγονός αυτό δεν μπορεί παρά να έχει νέες αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ», τονίζει ένας από τους συνομιλητές μας.

Μοναδική, ίσως, λάμψη ελπίδας για τις επιχειρήσεις του κλάδου προσφέρει η «ευκαιρία» που τους δίνουν οι αυξήσεις από 1ης Σεπτεμβρίου στον ΦΠΑ των προϊόντων που διατίθενται από την αγορά των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης. Διότι έτσι οι καταναλωτές, εφόσον καταναγκαστούν να περιορίσουν περαιτέρω τις εξόδους τους, θα αυξήσουν την κατ’ οίκον κατανάλωση, συνεπώς θα ενισχύσουν τις αγορές τους από τα ράφια των σούπερ μάρκετ...

O τζίρος αυτός ήταν αναμενόμενο να γίνει αντικείμενο αναδιανομής το τελευταίο διάστημα. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι σχετικά ο ρόλος της Καρφούρ-Μαρινόπουλος είναι διπλός, αφού από τη μια πλευρά απελευθερώνει μεν σωρεία καταστημάτων της Dia σε όλη τη χώρα, αλλά από την άλλη έχει ριχτεί και η ίδια στο κυνήγι του τζίρου που έχει απελευθερώσει ο ανταγωνισμός της.

Μόνο η Ατλάντικ στις καλές εποχές πραγματοποιούσε αθροιστικά τζίρο (χονδρικής και λιανικής) της τάξης των 450 εκατ. ευρώ, έχοντας υπό τον έλεγχό της 160 καταστήματα, ενώ η Aldi υπολογίζεται ότι πριν την απόφαση αποχώρησής της από την Ελλάδα πραγματοποιούσε πωλήσεις της τάξης των 120 εκατ. ευρώ. Όσο για τα καταστήματα της Dia στα οποία μπαίνει «λουκέτο», πολύ δύσκολα μπορεί να γίνουν εκτιμήσεις για τις πωλήσεις τους, καθώς τα σχετικά στοιχεία δεν είναι διαθέσιμα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι αλλαγές στο δίκτυό της προκαλούν σημαντικές ανακατατάξεις στον κλαδικό χάρτη της οργανωμένης λιανικής.

Ο ρόλος της Lidl
Αν σήμερα κάποια αλυσίδα «κάνει πάρτι» με τα όσα συμβαίνουν στην αγορά του κλάδου, αυτή είναι η Lidl, ο μονοκράτορας του hard discount στην Ελλάδα, μετά την αποχώρηση τελευταίως της Aldi και προηγουμένως της Plus. Η εγκατάλειψη του ελληνικού «μετώπου» από τις δύο ομοεθνείς της επιχειρήσεις δημιούργησαν πεδίο δόξης λαμπρό για την ανάπτυξή της, πράγμα το οποίο ήδη το εκμεταλλεύεται δεόντως, ώστε να μην αφήσει πολλά περιθώρια αντίδρασης στον ανταγωνισμό.

Από την πλευρά τους, βέβαια, οι υπόλοιπες αλυσίδες δεν αντέδρασαν αδιάφορα στις αποχωρήσεις των δύο discounters. Φρόντισαν από την πρώτη κιόλας στιγμή να ενισχύσουν το προφίλ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτουν, αλλά και να τα προβάλλουν περισσότερο, ώστε να φέρουν πιο κοντά τους ένα μέρος των καταναλωτών που ισορροπούν μεταξύ των κλασικών αλυσίδων και των discounters, διενεργώντας τις αγορές τους με δύο λίστες: η μία για προϊόντα στα οποία ο πρώτος λόγος δίνεται στις τιμές κι η άλλη για είδη στα οποία αναγνωρίζεται η αξία του brand.

Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ οι πωλήσεις λιανικής έχουν πάρει για τα καλά την κατιούσα. Οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια πτώση της τάξης του 5% έως 7% στο σύνολο της εμπορικής κοινότητας.

Ειδικά για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όμως, και ειδικότερα για τους ισχυρούς «παίχτες» του, η εικόνα της αγοράς είναι κάπως καλύτερη. Οι συνολικές πωλήσεις τους δεν φαίνεται να έχουν μειωθεί περισσότερο από 2%. Ωστόσο, δεν πρέπει να λησμονείται πως είναι η πρώτη φορά που τα σούπερ μάρκετ ακολουθούν πτωτική πορεία, ενώ τα στελέχη τους εκφράζονται περισσότερο απαισιόδοξα σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων από τη φθινοπωρινή περίοδο.

Χάθηκε το εισόδημα
«Οι πιέσεις που ασκούνται στα οικογενειακά εισοδήματα είναι πλέον δυσβάσταxτες», συμφωνούν πολλοί παράγοντες του κλάδου. Κι αυτό όχι μόνο λόγω των υπερβολικών φορολογικών επιβαρύνσεων που προκαλούν η αύξηση των συντελεστών φορολόγησης στα φυσικά πρόσωπα κι η αύξηση του ΦΠΑ, αλλά και λόγω της εισφοράς αλληλεγγύης και των υποχρεώσεων που ανέκυψαν για όσα νοικοκυριά θέλησαν να τακτοποιήσουν τους παράνομους ημι-υπαίθριους χώρους, καθώς και για όσα θα επιδιώξουν να νομιμοποιήσουν αυθαίρετα. «Ο Σεπτέμβριος βρίσκει τους καταναλωτές εξαντλημένους οικονομικά και το γεγονός αυτό δεν μπορεί παρά να έχει νέες αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ», τονίζει ένας από τους συνομιλητές μας.

Μοναδική, ίσως, λάμψη ελπίδας για τις επιχειρήσεις του κλάδου προσφέρει η «ευκαιρία» που τους δίνουν οι αυξήσεις από 1ης Σεπτεμβρίου στον ΦΠΑ των προϊόντων που διατίθενται από την αγορά των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης. Διότι έτσι οι καταναλωτές, εφόσον καταναγκαστούν να περιορίσουν περαιτέρω τις εξόδους τους, θα αυξήσουν την κατ’ οίκον κατανάλωση, συνεπώς θα ενισχύσουν τις αγορές τους από τα ράφια των σούπερ μάρκετ...


Οι κινήσεις των ισχυρών
Συνοπτικά να ποιες θα είναι οι στρατηγικές που θα ακολουθήσουν οι ισχυροί του κλάδου από το φθινόπωρο, ώστε είτε να συντηρηθούν ανεπηρέαστοι από τη βάθυνση της ύφεσης ή να περιορίσουν στο μέτρο του δυνατού τις απώλειές τους:

Η Καρφούρ-Μαρινόπουλος θα δώσει έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτει, θεωρώντας ότι έχει να κερδίσει τζίρο από τους χαμηλόμισθους και τους χαμηλοσυναξιούχους. Στο μεταξύ, θα επιταχύνει τις ανακαινίσεις που κάνει εδώ και μήνες στα καταστήματά της (προσόψεις, εσωτερική οργάνωση, αναμόρφωση των Dia, οργάνωση των πρώτων Planet Stores).

Η ΑΒ Βασιλόπουλος εξακολουθεί να θέτει κι αυτή τα αλφαβητικά προϊόντα σε προτεραιότητα, όπως όμως και τις επενδύσεις της σε νέα καταστήματα.
Οι στελεχιακές αλλαγές στις οποίες προχώρησε προσφάτως η Αφοί Βερόπουλοι, και για τις οποίες απευθύνθηκε στην αγορά μάνατζερ του hard discount, είναι πολύ πιθανό να προσδώσουν νέο αέρα στην πολιτική marketing της αλυσίδας.

Στις προτεραιότητες της Σκλαβενίτης αρχίζει να μπαίνει η οργάνωση κεντρικής αποθήκης, ενώ στο μέτωπο του ανταγωνισμού θα επιμείνει τόσο στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών όσο και στο ζήτημα των τιμών.

Σε επίπεδο πωλήσεων η Μετρό αναμένει πολλά από τη σταδιακή αναμόρφωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτει και σε επίπεδο κόστους από τη λειτουργία των νέων κεντρικών αποθηκών της.

Η Πέντε θα εφαρμόσει αμετακίνητα την επιτυχημένη μέχρι σήμερα «συνταγή», που της εξασφαλίζει μια από τις υψηλότερές κερδοφορίες στον κλάδο και σταθερότητα πωλήσεων υπό τις εξαιρετικά δύσκολες σημερινές συνθήκες.

Η ακτινογραφία της αγοράς
Ανεξάρτητα του τι πράττει χωριστά κάθε μεγάλη αλυσίδα και του πώς εξελίσσεται το ισοζύγιο προσδοκιών-αποτελεσμάτων, ανάλογα με την ιδιαίτερη στρατηγική κάθε μίας, η συνολική εικόνα του κλάδου δεν είναι θετική. Όπως ήδη επισημάναμε, το λιανεμπόριο στο πρώτο εξάμηνο του 2011 εξακολούθησε να χάνει τον θετικό ρυθμό που επί δεκαετίες χαρακτήρισε την πορεία του, μέχρι να ξεσπάσει η κρίση χρέους της χώρας. Η αξία των πωλήσεών του σήμερα είναι αρνητική κατά 2%, σύμφωνα τουλάχιστον με στοιχεία της Symphony IRI. Υπενθυμίζουμε, μάλιστα, ότι αρνητικά κατά 1,5% είχε κλείσει και το 2010.

Κι αυτά παρά το γεγονός ότι τα οργανωμένα δίκτυα κατά τους πρώτους μήνες του 2011 κέρδισαν έσοδα, λόγω της μετακίνησης τζίρου από τα μικρά προς τα μεγαλύτερα σημεία πώλησης. Είναι γεγονός ότι τα πολλά «λουκέτα» που καταμετρούνται εδώ και μήνες στο εμπόριο έχουν ενισχύσει την κίνηση στα σούπερ μάρκετ, ώστε αυτά να μην εμφανίζουν απώλειες, όχι όμως τόσο ώστε να εμφανίζουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης. Ας σημειωθεί ότι ο σχετικός δείκτης έχει λάβει αρνητικό πρόσημο παρά το γεγονός ότι τα φετινά μεγέθη του κλάδου συγκρίνονται με του 2010, που επίσης ήταν αρνητικά.

Πώς κυλούν φέτος οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ μήνα τον μήνα; Από τα στοιχεία της Symphony IRI προκύπτει ειδικότερα ότι το πρώτο εξάμηνο του 2011 ήταν μοιρασμένο: Τους τρεις πρώτους μήνες του έτους οι πωλήσεις κινήθηκαν πτωτικά, αλλά τους τρεις επόμενους ανοδικά. Ειδικότερα, ο Ιανουάριος έκλεισε για την οργανωμένη λιανική στον κλάδο με πτώση 4,1%, ο Φεβρουάριος με πτώση 1,3% κι ο Μάρτιος, στο ίδιο κλίμα, με απώλειες 3,9%. Στη συνέχεια η εικόνα της αγοράς άλλαξε. Τον Απρίλιο οι πωλήσεις κινήθηκαν ανοδικά κατά 3,5%, το Μάιο κατά 3,9% και τον Ιούνιο κατά 3,2%.

Αν, βέβαια, δούμε τι είχε συμβεί πέρυσι την ίδια περίοδο, θα διαπιστώσουμε ότι οι Απρίλιος, Μάιος και Ιούνιος είχαν κλείσει αρνητικά με ποσοστά 5%, 5,9% και 6% αντίστοιχα. Ήταν μάλλον σχετικά εύκολο στα σούπερ μάρκετ να «γυρίσουν», συγκριτικά, σε θετικό πρόσημο τους δείκτες των επιδόσεών τους. Άλλωστε, δεν άλλαξε γενικά κάτι στην αγορά ή στην πορεία τις οικονομίας κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2011 ως προς το συγκρινόμενο περυσινό.

Ενδιαφέρουν έχουν, όμως, τα στοιχεία της Symphony IRI για τις επιδόσεις του λιανεμπορίου κατά τύπο καταστήματος, από τα οποία καταδεικνύεται μια από τις βασικότερες τάσεις της αγοράς. Σύμφωνα με αυτή, οι καταναλωτές στρέφονται προς τα μεγάλα καταστήματα για τις καθημερινές τους προμήθειες, προκειμένου να επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές, τις προσφορές και τη μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τη Symphony IRI, οι μεγάλοι χαμένοι του λιανεμπορίου στο πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν τα καταστήματα με έκταση μικρότερη των 400 τμ (και σε αυτά περιλαμβάνονται και πολλά από τα franchise σημεία πώλησης των ισχυρών), που είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται κατά 8%. Πολύ μικρή άνοδο εμφάνισαν τα καταστήματα με έκταση 400-1000 τμ, των οποίων ο τζίρος αυξήθηκε κατά 0,7%, ενώ καλύτερη εικόνα σχηματίστηκε για τα καταστήματα έκτασης 1.000-2.500 τμ, των οποίων τα έσοδα φαίνεται ότι αυξήθηκαν κατά 2,2%. Τις υψηλότερες επιδόσεις παρά τα αντιθέτως λεγόμενα πέτυχαν τα υπέρ μάρκετ, δηλαδή τα καταστήματα άνω των 2500 τμ, των οποίων ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 3,7%.

Οι αιώνιοι αντίπαλοι
Στο ίδιο διάστημα η μεγαλύτερη «μάχη» δόθηκε μεταξύ των αιώνιων αντιπάλων, των hard discounters και των σούπερ μάρκετ. Τα στοιχεία της Symphony IRI είναι αποκαλυπτικά, αφού εμφανίζουν τα μεν σούπερ μάρκετ να διατηρούν τις δυνάμεις τους (0,1% αύξηση στο πρώτο εξάμηνο του 2011) τους δε hard discounters να χάνουν 15,2 ποσοστιαίες μονάδες. Με τη διαφορά, όπως επισημαίνεται και από την εταιρεία ερευνών, ότι στα φετινά της στοιχεία λαμβάνεται υπόψη η αποχώρηση της Aldi από την Ελλάδα, όπως κι η συρρίκνωση και μετονομασία των καταστημάτων Dia σε Carrefour-Μαρινόπουλος και Carrefour Express.

Παρακολουθώντας, μάλιστα, μήνα τον μηνά την πορεία των πωλήσεων στην κατηγορία των discount καταστημάτων, φαίνεται παραστατικά το πώς οι εξελίξεις στον κλάδο επιδρούν στη διάρθρωση των εσόδων του. Πιο συγκεκριμένα, ενώ η σχετική αγορά στο οκτάμηνο του 2010 εμφάνιζε ανοδική πορεία, μετά την είδηση ότι η Aldi θα αποχωρήσει από την Ελλάδα, η δυναμική της άρχισε να παίρνει την «κάτω βόλτα». Βέβαια, σε αυτό συνέβαλε (και εξακολουθεί να συμβάλλει) κι η σταδιακή απορρόφηση των καταστημάτων Dia από το δίκτυο της Καρφούρ-Μαρινόπουλος.

Πέρυσι τον Σεπτέμβριο, λοιπόν, η αγορά των discounters άρχισε να εμφανίζει τα πρώτα σημάδια κάμψης, οπότε η ανάπτυξή της απώλεσε το θετικό πρόσημο. Ο ένατος μήνας του 2010 ήταν αρνητικός κατά 0,1% και εν συνεχεία ο Οκτώβριος επίσης αρνητικός κατά 1,7%, ο Νοέμβριος κατά 3,9% κι ο Δεκέμβριος κατά 2,2%.
Το 2011 επιταχύνθηκαν οι απώλειες των discounters. Τον Ιανουάριο ο δείκτης πωλήσεων ήταν αρνητικός κατά 12,4%, το ίδιο επίσης τον Φεβρουάριο κατά 14,7%, τον Μάρτιο κατά 15,5%, τον Απρίλιο κατά 16,4%, τον Μάιο κατά 16,5% και τον Ιούνιο κατά 21,3%.

Προφανώς οι σχετικές απώλειες του discount αφορούν σε εκείνο το κομμάτι του τζίρου που μετατοπίστηκε στα κλασικά σούπερ μάρκετ, τα οποία επωφελήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις ανατροπές στην αγορά του discount. Οι ανατροπές αυτές πρέπει να υπενθυμίσουμε πως είχαν προβλεφθεί αρκετούς μήνες πριν από παράγοντες της κλαδικής αγοράς, αν και ορισμένοι αντιμετώπιζαν με μεγάλη επιφυλακτικότητα τους σχετικούς προβληματισμούς.

Και η Lidl στους κερδισμένους
Πάντως, στους κερδισμένους δεν συγκαταλέγονται μόνο τα κλασικά σούπερ μάρκετ, αλλά και η Lidl, αφού καρπώθηκε μεγάλο μέρος του τζίρου που απελευθέρωσε η φυγή της Aldi κι η απορρόφηση της Dia από τον leader του κλάδου.

Τα στοιχεία της Symphony IRI εμφανίζουν τη Lidl να καταγράφει στο πρώτο εξάμηνο του 2011 άνοδο πωλήσεων κατά 3,2%, όταν στο σύνολό της η κλαδική αγορά ήταν πτωτική κατά 2%, όπως προαναφέραμε. Υπό αυτήν την έννοια ο μοναδικός πλέον discounter του κλάδου κέρδισε –εκτός από τζίρο– και μερίδια αγοράς.
Σε συνολικό επίπεδο, ωστόσο, ενώ το 2010 τα κλασικά σούπερ μάρκετ είχαν μερίδιο αγοράς 85,8% και οι discounters μερίδιο 14,2%, στο πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς το μερίδιο των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε στο 87,5%, ενώ των discounters μειώθηκε στο 12,5%.

Πώς τα πήγαν τα προϊόντα στο ράφι
Ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν εκείνα τα στοιχεία της Symphony IRI που αποτυπώνουν το πώς ακριβώς εξελίχθηκαν οι πωλήσεις των βασικότερων κατηγοριών προϊόντων στο πρώτο εξάμηνο του 2011. Ποιες, δηλαδή, προσέλκυσαν τζίρο και ποιες εμφάνισαν απώλειες εσόδων.

Στις προϊοντικές κατηγορίες που κατέγραψαν κέρδη περιλαμβάνονται τα τυποποιημένα τρόφιμα, τα οποία είναι μια από τις μεγαλύτερες ομάδες προϊόντων. Στο εξεταζόμενο διάστημα, λοιπόν, αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 4,2%. Μένοντας στον τομέα των τροφίμων, πρέπει να προσθέσουμε και την κατηγορία των νωπών φρούτων και λαχανικών, της οποίας επίσης ο τζίρος αυξήθηκε κατά 6,8%.

Σημειώνεται ότι οι διοικήσεις των σούπερ μάρκετ δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στο τμήμα με τα φρέσκα οπωροκηπευτικά, καθώς η κατηγορία τους είναι σταθερά αναπτυσσόμενη και μέσω ακριβώς της ανάπτυξής της οι αλυσίδες τα τελευταία χρόνια αναβαθμίζουν τις σχέσεις τους με τους καταναλωτές, επιχειρώντας να τους αποσπάσουν από τις παραδοσιακές αγορές της μαναβικής (τις λαϊκές και τα συνοικιακά οπωροπωλεία). Ωστόσο, δεδομένης της εποχικότητας που κυριαρχεί σε αυτήν την κατηγορία προϊόντων και του ευμετάβολου των τιμών τους, η αύξηση των εσόδων από μόνη της δεν αποδεικνύει τη σχετική τάση.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 ανοδικά κινήθηκαν και τα έσοδα των σνακ, που αυξήθηκαν κατά 6,9%, το ίδιο και των κατεψυγμένων τροφίμων κατά 2,3%, των προϊόντων ζαχαροπλαστικής κατά 3,2%, του φρέσκου κρέατος κατά 3,2%, και των γαλακτοκομικών κατά 2,8%. Τάσεις σταθεροποίησης εμφάνισε η κατηγορία των αρτοσκευασμάτων.

Η αντίθετη εικόνα καταγράφηκε στα μη αλκοολούχα ποτά, τα οποία στο πρώτο εξάμηνο του 2011 εμφάνισαν τη μεγαλύτερη πτώση από όλες τις κατηγορίες τροφίμων-ποτών. Οι πωλήσεις τους κινήθηκαν πτωτικά κατά 6,4%. Πτώση κατά 5,4% εμφάνισαν και τα αλκοολούχα ποτά. Τα αλλαντικά σημείωσαν μικρή μείωση πωλήσεων της τάξης του 0,6%, όπως και τα φρέσκα ψάρια (0,3%).

Απόλυτα αρνητική ήταν, όμως, η εικόνα των πωλήσεων στα μη τρόφιμα, όπου στο σύνολό τους οι προϊοντικές κατηγορίες τους εμφάνισαν απώλειες, σε άλλες μεγάλες και σε άλλες περιορισμένες. Αυτό είχε αποτέλεσμα να πληγούν τα έσοδα του κλάδου και να μειωθεί η συμμετοχή των σχετικών ειδών στο καλάθι της νοικοκυράς. Ειδικότερα, τα προϊόντα ομορφιάς και υγείας κατέγραψαν πτώση 3,3%, το ράφι με τα απορρυπαντικά, που είναι και από τις μεγαλύτερες κατηγορίες προϊόντων της οργανωμένης λιανικής, εμφάνισε επίσης πτώση 4,2%, οι σερβιέτες (για μωρά και ενηλίκους) είχαν απώλειες 2,8%, τα χαρτικά κινήθηκαν σταθεροποιητικά (εμφάνισαν μεταβολή -0,1%), πτώση 3% καταγράφηκε στην κατηγορία των διαφόρων οικιακών προϊόντων, μικρότερες απώλειες της τάξης του 0,6% σημειώθηκαν στα καθαριστικά, ενώ πτώση 3,2% καταγράφηκε και στα προϊόντα συσκευασίας.

Το ράφι με τους κωδικούς που αντιστοιχούν στις τροφές για κατοικίδια, εμφάνισε άνοδο κατά 3,7%.

Τέλος, πρέπει να σημειώσουμε ότι από τις συνολικά 20 βασικότερες κατηγορίες προϊόντων, τροφίμων και μη τροφίμων, που διακινούνται από τα σούπερ μάρκετ, στο πρώτο εξάμηνο του 2011 οι 9 κινήθηκαν ανοδικά και οι υπόλοιπες 11 ακολούθησαν πτωτική πορεία.

σελφ σερβις (T. 409)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION