σελφ σερβις - Άνω-κάτω οι τιμές

Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Άνω-κάτω οι τιμές

28 Ιανουαρίου 2011 | 12:55 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Άνω-κάτω οι τιμές

«Στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα» και κυρίως βάσει «συμφωνιών κυρίων» βαδίζει η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά το πώς θα εξελιχθούν οι τιμές των βασικών καταναλωτικών αγαθών στη διάρκεια του καινούργιου χρόνου, εντός του οποίου οι κλυδωνισμοί της οικονομίας κι ίσως του πολιτικού μας συστήματος, λόγω του μνημονίου, αναμένονται μεγαλύτεροι.

H αίσθηση που υπήρξε στις παραμονές των χριστουγεννιάτικων γιορτών ήταν ότι στα ράφια της οργανωμένης λιανικής έμελλε να καταγραφούν μεγάλες μειώσεις τιμών, πράγμα στο οποίο είχε, εξάλλου, αναφερθεί ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανακοινώνοντας μειώσεις έως 38% (!) σε περίπου 660 επώνυμους και PL κωδικούς προϊόντων και σταθερότητα τιμών σε περισσότερους των 1.500 κωδικών ιδιωτικής ετικέτας, μετά από συμφωνίες που πέτυχε με ορισμένες από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παραγωγής αγαθών καθημερινής ανάγκης, όπως και με τις διοικήσεις πέντε εκ των μεγαλύτερων οργανωμένων δικτύων πωλήσεων.

Ειδικότερα, στο κάλεσμα «κοινωνικής αλληλεγγύης» του υπουργείου ανταποκρίθηκαν 31 παραγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες μείωσαν τις τιμές τους σε 468 επώνυμα προϊόντα και τρεις μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, οι Carrefour-Μαρινόπουλος, Αφοί Βερόπουλοι και Σκλαβενίτης, με μειώσεις τιμών σε 112 επώνυμα προϊόντα, όπως και σε 81 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Επίσης, οι ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl δεσμεύθηκαν να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ, από 11% σε 13%, σ’ ένα σύνολο 1.509 κωδικών προϊόντων. Μάλιστα, ο υπουργός ανακοίνωσε την Πρωτοχρονιά και νέες μειώσεις τιμών σε 434 τρόφιμα, ημέρα στην οποία τέθηκε σε ισχύ η αύξηση του ΦΠΑ από 11 σε 13%, που επιβαρύνει, μεταξύ άλλων, τον κύριο όγκο των τροφίμων.

Προαναγγελίες για το 2011
Κι ενώ συνέβαιναν τα προαναφερόμενα, στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας άρχισαν να συσσωρεύονται νέοι τιμοκατάλογοι χονδρικής με μεταβολές για το 2011, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό αφορούσαν σε ανατιμήσεις.

Το σελφ σέρβις απευθύνθηκε σχετικά στον γενικό γραμματέα Εμπορίου, κ. Στέφανο Κομνηνό, ο οποίος δήλωσε αδυναμία να προσδιορίσει την έκταση και τη διακύμανση των ανατιμήσεων στο νέο έτος. Διευκρίνισε, όμως, ότι αυτές αφορούν κυρίως σε ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως επίσης και σε συγκεκριμένους κωδικούς αναψυκτικών.

Όπως δήλωσε με έμφαση, κάθε χρόνο οι παραγωγοί επιδιώκουν να περνούν στην κατανάλωση ανατιμήσεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το πετυχαίνουν πάντα, εφόσον ο ανταγωνισμός τους από τη μια πλευρά κι οι παρεμβάσεις του υπουργείου από την άλλη τους πιέζουν προς την αντίθετη κατεύθυνση. «Οι περισσότερες από τις περυσινές αυξήσεις δεν πέρασαν στα ράφια λιανικής», δήλωσε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι η γενική αίσθηση στην έναρξη της νέας χρονιάς είναι ότι οι τιμές σε μέσα επίπεδα θα διατηρηθούν σταθερές.

Όπως είπε, στο σύνολό τους οι εταιρείες δεν είναι στη λογική των ανατιμήσεων και ότι το υπουργείο στο διάστημα που ακολουθεί, θα προβεί και σε νέες ανακοινώσεις σχετικά με τις μειώσεις τιμών και τις προσφορές που διενεργούν λιανέμποροι και προμηθευτές.

H αίσθηση που υπήρξε στις παραμονές των χριστουγεννιάτικων γιορτών ήταν ότι στα ράφια της οργανωμένης λιανικής έμελλε να καταγραφούν μεγάλες μειώσεις τιμών, πράγμα στο οποίο είχε, εξάλλου, αναφερθεί ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανακοινώνοντας μειώσεις έως 38% (!) σε περίπου 660 επώνυμους και PL κωδικούς προϊόντων και σταθερότητα τιμών σε περισσότερους των 1.500 κωδικών ιδιωτικής ετικέτας, μετά από συμφωνίες που πέτυχε με ορισμένες από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παραγωγής αγαθών καθημερινής ανάγκης, όπως και με τις διοικήσεις πέντε εκ των μεγαλύτερων οργανωμένων δικτύων πωλήσεων.

Ειδικότερα, στο κάλεσμα «κοινωνικής αλληλεγγύης» του υπουργείου ανταποκρίθηκαν 31 παραγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες μείωσαν τις τιμές τους σε 468 επώνυμα προϊόντα και τρεις μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, οι Carrefour-Μαρινόπουλος, Αφοί Βερόπουλοι και Σκλαβενίτης, με μειώσεις τιμών σε 112 επώνυμα προϊόντα, όπως και σε 81 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Επίσης, οι ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl δεσμεύθηκαν να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ, από 11% σε 13%, σ’ ένα σύνολο 1.509 κωδικών προϊόντων. Μάλιστα, ο υπουργός ανακοίνωσε την Πρωτοχρονιά και νέες μειώσεις τιμών σε 434 τρόφιμα, ημέρα στην οποία τέθηκε σε ισχύ η αύξηση του ΦΠΑ από 11 σε 13%, που επιβαρύνει, μεταξύ άλλων, τον κύριο όγκο των τροφίμων.

Προαναγγελίες για το 2011
Κι ενώ συνέβαιναν τα προαναφερόμενα, στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας άρχισαν να συσσωρεύονται νέοι τιμοκατάλογοι χονδρικής με μεταβολές για το 2011, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό αφορούσαν σε ανατιμήσεις.

Το σελφ σέρβις απευθύνθηκε σχετικά στον γενικό γραμματέα Εμπορίου, κ. Στέφανο Κομνηνό, ο οποίος δήλωσε αδυναμία να προσδιορίσει την έκταση και τη διακύμανση των ανατιμήσεων στο νέο έτος. Διευκρίνισε, όμως, ότι αυτές αφορούν κυρίως σε ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως επίσης και σε συγκεκριμένους κωδικούς αναψυκτικών.

Όπως δήλωσε με έμφαση, κάθε χρόνο οι παραγωγοί επιδιώκουν να περνούν στην κατανάλωση ανατιμήσεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το πετυχαίνουν πάντα, εφόσον ο ανταγωνισμός τους από τη μια πλευρά κι οι παρεμβάσεις του υπουργείου από την άλλη τους πιέζουν προς την αντίθετη κατεύθυνση. «Οι περισσότερες από τις περυσινές αυξήσεις δεν πέρασαν στα ράφια λιανικής», δήλωσε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι η γενική αίσθηση στην έναρξη της νέας χρονιάς είναι ότι οι τιμές σε μέσα επίπεδα θα διατηρηθούν σταθερές.

Όπως είπε, στο σύνολό τους οι εταιρείες δεν είναι στη λογική των ανατιμήσεων και ότι το υπουργείο στο διάστημα που ακολουθεί, θα προβεί και σε νέες ανακοινώσεις σχετικά με τις μειώσεις τιμών και τις προσφορές που διενεργούν λιανέμποροι και προμηθευτές.


Κι όμως, ανατιμήσεις γίνονται!
Πέραν, όμως, των δηλώσεων του κ. Κομνηνού και των ανακοινώσεων του υπουργείου, που σε μεγάλο βαθμό εξυπηρετούν τους επικοινωνιακούς στόχους της κυβέρνησης, αυτό που έχει σημασία είναι οι μεταβολές στις τιμές χονδρικής τις οποίες καταγράφουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, καθότι βάσει αυτών διαμορφώνονται οι τιμές λιανικής των αγαθών και επηρεάζεται ο πληθωρισμός.

Αποκλειστικές πληροφορίες του σελφ σέρβις αναφέρουν ότι έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010 στην αρμόδια διεύθυνση είχαν κοινοποιήσει μεταβολές στους τιμοκαταλόγους τους συνολικά 51 παραγωγικές επιχειρήσεις, με δραστηριότητα στην παραγωγή αγαθών καθημερινής ανάγκης και βιομηχανικών προϊόντων.
Εξ αυτών εννέα, με παρουσία στα τρόφιμα-ποτά, κι ακόμα επτά επιχειρήσεις παραγωγής βιομηχανικών προϊόντων ανακοίνωσαν πρόθεση μειώσεων.

Ωστόσο, 26 εταιρείες παραγωγής τροφίμων-ποτών και εννέα εταιρείες παραγωγής βιομηχανικών προϊόντων ανακοίνωσαν αυξομειώσεις στους τιμοκαταλόγους τους. Επί της ουσίας πρόκειται για ένα σύνολο επιχειρήσεων στις οποίες αντιστοιχεί περίπου το 12,5% των τιμοκαταλόγων που μεταβάλλονται σε ετήσια βάση – σημειώνουμε ότι κάθε χρόνο μεταβολές καταγράφονται σε περίπου 400 τιμοκαταλόγους διαφορετικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, από τα επιμέρους στοιχεία προκύπτουν σημαντικές διαπιστώσεις. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα μεγάλης εταιρείας παραγωγής προϊόντων καφέ και γαλακτοκομικών, η οποία ανατίμησε σε μέσα επίπεδα κατά 5,6% 20 κωδικούς της, ενώ υποτίμησε σε μέσα επίπεδα κατά 4% άλλους τόσους. Επίσης, πολυεθνική εταιρεία στον τομέα των σνακ προέβη σε ανατιμήσεις μεσοσταθμικά κατά 2,8%, ενώ γνωστή εταιρεία γαλακτοκομικών ανακοίνωσε μεσοσταθμικές αυξήσεις 5,8%, με τις τιμές της να αυξάνονται από 0,4% έως και 43% (!), ενώ προέβη και σε περιορισμένες μειώσεις.

Άλλες πηγές αναφέρουν ότι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος της κυβέρνησης προκαλείται από την πορεία των τιμών στον κλάδο της μαζικής εστίασης, όπου μεγάλη εταιρεία η οποία τα τελευταία χρόνια καταγράφει γρήγορους ρυθμούς επέκτασης του δικτύου της, ανακοίνωσε στο Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας αυξήσεις τιμών σε 65 κωδικούς, που σε μέσα επίπεδα διαμορφώνονται στο 1,2%. Επίσης μία εκ των μεγαλύτερων εταιρειών εστίασης με ισχυρή παρουσία στα εθνικά οδικά δίκτυα ανακοίνωσε αυξήσεις τιμών σε 185 κωδικούς της, με μέση άνοδο 4,16%, ενώ μείωσε σε μέσα επίπεδα κατά 0,6% μόλις 6 κωδικούς.

Οι εικόνα των τιμών το 2010
Ενδιαφέρον έχει να δούμε ποια ήταν η πορεία των τιμών το 2010, μια χρονιά κατά την οποία πέραν των μεταβολών, αυξητικών ή πτωτικών, στις οποίες προέβησαν οι ίδιες οι επιχειρήσεις, το κόστος των αγαθών επηρεάσθηκε και από τις αυξήσεις του ΦΠΑ, και ειδικότερα των αλκοολούχων ποτών και από την αναπροσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών, το 2010, το συνολικό κόστος ενός καλαθιού με περισσότερους από 350 κωδικούς αυξήθηκε στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου κατά περίπου 4%, με τον Νοέμβριο οι τιμές να κινούνται οριακά πτωτικά κατά 0,18% έναντι του προηγούμενου μήνα.

Ωστόσο, διαφορετική φαίνεται να είναι η εξέλιξη των τιμών, αν από το προαναφερόμενο καλάθι εξαιρεθούν τα αλκοολούχα ποτά. Σε αυτήν την περίπτωση το καλάθι του υπουργείου περιορίζεται σε περίπου 335 προϊόντα, το συνολικό κόστος του οποίου μεταβλήθηκε στο εντεκάμηνο κατά περίπου 1%, ενώ οι τιμές τον Νοέμβριο διατηρήθηκαν σταθερές έναντι του Οκτωβρίου.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι σύμφωνα με πηγές του υπουργείου στα μέσα του έτους, η πορεία των τιμών σε μέσα επίπεδα ήταν σαφώς εντονότερα ανοδική, όμως από τον Ιούλιο και μετά παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης άρχισαν να αποκλιμακώνονται για να φθάσουν στα επίπεδα που προαναφέρθηκαν.

Στο διάστημα από την έναρξη του έτους έως και τον Νοέμβριο πέρυσι, από το καλάθι των 335 προϊόντων (χωρίς τα αλκοολούχα ποτά), οι τιμές των 221 κινήθηκαν ανοδικά από 0,05% έως και 44,5% και τα υπόλοιπων 114 κατέγραψαν μειώσεις από 0,05% έως και 25%. Επίσης, 11 προϊόντα ανατιμήθηκαν σε επίπεδα υψηλότερα του 10%, ανατιμήσεις πάνω από τα όρια του πληθωρισμού κατεγράφησαν σε περίπου 65 προϊόντα, ενώ σε ακόμη 65 προϊόντα κατέγραψαν ανατιμήσεις από 2% έως 4%.

Επισημαίνουμε ότι η συντριπτική πλειονότητα των κωδικών στην ομάδα των 221 προϊόντων, των οποίων οι τιμές αυξήθηκαν, αφορά σε τρόφιμα και ποτά. Αντίστοιχη ήταν η σχέση μεταξύ τροφίμων και μη τροφίμων στους κωδικούς των οποίων οι τιμές μειώθηκαν κατά το εξεταζόμενο διάστημα.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, την ανάλυση των μειώσεων τιμής, σε μόλις 6 κωδικούς οι μεταβολές ήταν μεγαλύτερες του 10%, σε επίπεδα μεγαλύτερα του 4% μειώθηκαν οι τιμές συνολικά 41 προϊόντων και στη ζώνη μεταξύ του -2% και του -4% μεταβολές κατεγράφησαν σε περίπου 30 κωδικούς.

σελφ σερβις (T. 402)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION