σελφ σερβις - Φθίνουν οι πωλήσεις

Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Φθίνουν οι πωλήσεις

24 Δεκεμβρίου 2010 | 11:05 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Φθίνουν οι πωλήσεις

Αρνητικά συνεχίζουν να είναι τα συμπεράσματα από την ανάλυση των στατιστικών δεδομένων, σχετικά με τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Το εννεάμηνο του 2010 έκλεισε πτωτικά κατά 1,3% στο σύνολο της αγοράς, ενώ οι 8 στις 10 πιο ταχυκίνητες κατηγορίες προϊόντων εμφάνισαν αρνητική ανάπτυξη, βάσει των μετρήσεων της Nielsen, για το διάστημα μεταξύ 1ης Ιανουάριου και 9ης Οκτωβρίου φέτος και τις πωλήσεις των καταστημάτων τροφίμων, άνω των 100 τμ, σε ηπειρωτική Ελλάδα, Πελοπόννησο, Κρήτη (εξαιρουμένων των καταστημάτων Σκλαβενίτης).

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, λοιπόν, στο εννεάμηνο του 2010 το οργανωμένο λιανεμπόριο εμφανίζεται να υφίσταται πίεση στις πωλήσεις του κατά 1,3%, με την αξία τους να περιορίζεται στα 7,044 δισ. ευρώ, έναντι 7,140 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Επισημαίνουμε ότι στο εξεταζόμενο διάστημα τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου κατέγραψαν σε ποσοστιαία βάση οι superettes, δηλαδή τα καταστήματα έκτασης μεταξύ 100 τμ και 399 τμ. Ο συνολικός τζίρος τους μειώθηκε κατά 9,5% (!) και διαμορφώθηκε στα 1,374 δισ. ευρώ από 1,5189 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2009. Μεγάλες πιέσεις δέχθηκαν και τα μικρά σούπερ μάρκετ, έκτασης μεταξύ 400 τμ και 999 τμ. Οι πωλήσεις τους περιορίσθηκαν στα 1,901 δισ. ευρώ από 2,027 δισ. ευρώ το 2009, καταγράφοντας πτώση 6,2%.

 Πίνακας 1: Αξία πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ 2010/2009

 Μέγεθος καταστήματος  1/1/2009 - 9/10/2009  1/1/2010 - 9/10/2010  % μεταβολή
 Καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τμ  7.139.717.303  7.044.025.051  -1,3
 Hypermarkets (>2500 τμ)  794.251.754  766.695.096  -3,5
 Large supermarkets (1000-2499 τμ)  1.977.099.906  2.077.532.869  5,1
 Small supermarkets (400-999 τμ)  2.027.336.180  1.900.728.553  -6,2
 Superettes (100-399 τμ)  1.518.014.500  1.374.184.590  -9,5
 * Σύνολο Ελλάδος (Ηπειρωτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Κρήτη): Καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τμ (εξαιρουμένου της Σκλαβενίτης και της Lidl)

 Πηγή: Nielsen ScanTrack Plus


Καθοδική ήταν η πορεία των πωλήσεων την ίδια περίοδο και στα υπέρ μάρκετ (χώροι πωλήσεων άνω των 2.500 τμ). Τα έσοδά τους μειώθηκαν κατά 3,5% και διαμορφώθηκαν στα 0,767 δισ. ευρώ, έναντι 0,794 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009, κυρίως λόγω των απωλειών που εμφάνισαν τα τμήματα με τις «λευκές» και τις «μαύρες» συσκευές, τα οποία έχουν δεχθεί μεγάλο πλήγμα από την κρίση.

Σε αντίθεση με τους προαναφερόμενους τύπους μεγέθους καταστήματος, οι εμπορικές μονάδες έκτασης μεταξύ 1.000 τμ και 2.499 τμ αντιστάθηκαν επιτυχώς στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Οι πωλήσεις τους κινήθηκαν ανοδικά κατά 5,1% και διαμορφώθηκαν στα 2,078 δισ. ευρώ, από 1,977 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, κερδίζοντας το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, το οποίο στρέφεται προς τις κλασικές σάλες πωλήσεων, καθώς σε αυτές -με μικρότερο καλάθι, αλλά συχνότερες επισκέψεις- προμηθεύεται όλα τα βασικά καθημερινά προϊόντα για τις ανάγκες του νοικοκυριού. Στο τρίτο τρίμηνο του 2010 η εικόνα της αγοράς μάλλον χειροτέρευσε.

Όπως δηλώνουν στο σελφ σέρβις στελέχη του λιανεμπορίου, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους ο κλάδος μπορεί να εμφάνισε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά αυτοί κυμάνθηκαν στη μισή ποσοστιαία μονάδα, ενώ στο πρώτο τρίμηνο η πτώση ήταν οριακή. Υπενθυμίζεται ότι το 2009 οι πωλήσεις του κλάδου ήταν ανοδικές στα τρία από τα τέσσερα τρίμηνα – μόνο κατά το δεύτερο τρίμηνο υπήρξε οριακή πτώση. Πάντως, σύμφωνα με άλλες μετρήσεις, που αφορούν στο 12μηνο μέχρι τα μέσα του Ιουλίου, η οργανωμένη λιανική εμφανίζεται πτωτική σε τζίρο περίπου κατά 3% και σε όγκο περίπου κατά 2,5%, ενώ αποπληθωρισμένη η ανάπτυξη παρουσιάζεται αρνητική, σε οριακό όμως επίπεδο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, λοιπόν, στο εννεάμηνο του 2010 το οργανωμένο λιανεμπόριο εμφανίζεται να υφίσταται πίεση στις πωλήσεις του κατά 1,3%, με την αξία τους να περιορίζεται στα 7,044 δισ. ευρώ, έναντι 7,140 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Επισημαίνουμε ότι στο εξεταζόμενο διάστημα τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου κατέγραψαν σε ποσοστιαία βάση οι superettes, δηλαδή τα καταστήματα έκτασης μεταξύ 100 τμ και 399 τμ. Ο συνολικός τζίρος τους μειώθηκε κατά 9,5% (!) και διαμορφώθηκε στα 1,374 δισ. ευρώ από 1,5189 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2009. Μεγάλες πιέσεις δέχθηκαν και τα μικρά σούπερ μάρκετ, έκτασης μεταξύ 400 τμ και 999 τμ. Οι πωλήσεις τους περιορίσθηκαν στα 1,901 δισ. ευρώ από 2,027 δισ. ευρώ το 2009, καταγράφοντας πτώση 6,2%.

 Πίνακας 1: Αξία πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ 2010/2009

 Μέγεθος καταστήματος  1/1/2009 - 9/10/2009  1/1/2010 - 9/10/2010  % μεταβολή
 Καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τμ  7.139.717.303  7.044.025.051  -1,3
 Hypermarkets (>2500 τμ)  794.251.754  766.695.096  -3,5
 Large supermarkets (1000-2499 τμ)  1.977.099.906  2.077.532.869  5,1
 Small supermarkets (400-999 τμ)  2.027.336.180  1.900.728.553  -6,2
 Superettes (100-399 τμ)  1.518.014.500  1.374.184.590  -9,5
 * Σύνολο Ελλάδος (Ηπειρωτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Κρήτη): Καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τμ (εξαιρουμένου της Σκλαβενίτης και της Lidl)

 Πηγή: Nielsen ScanTrack Plus


Καθοδική ήταν η πορεία των πωλήσεων την ίδια περίοδο και στα υπέρ μάρκετ (χώροι πωλήσεων άνω των 2.500 τμ). Τα έσοδά τους μειώθηκαν κατά 3,5% και διαμορφώθηκαν στα 0,767 δισ. ευρώ, έναντι 0,794 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009, κυρίως λόγω των απωλειών που εμφάνισαν τα τμήματα με τις «λευκές» και τις «μαύρες» συσκευές, τα οποία έχουν δεχθεί μεγάλο πλήγμα από την κρίση.

Σε αντίθεση με τους προαναφερόμενους τύπους μεγέθους καταστήματος, οι εμπορικές μονάδες έκτασης μεταξύ 1.000 τμ και 2.499 τμ αντιστάθηκαν επιτυχώς στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Οι πωλήσεις τους κινήθηκαν ανοδικά κατά 5,1% και διαμορφώθηκαν στα 2,078 δισ. ευρώ, από 1,977 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, κερδίζοντας το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, το οποίο στρέφεται προς τις κλασικές σάλες πωλήσεων, καθώς σε αυτές -με μικρότερο καλάθι, αλλά συχνότερες επισκέψεις- προμηθεύεται όλα τα βασικά καθημερινά προϊόντα για τις ανάγκες του νοικοκυριού. Στο τρίτο τρίμηνο του 2010 η εικόνα της αγοράς μάλλον χειροτέρευσε.

Όπως δηλώνουν στο σελφ σέρβις στελέχη του λιανεμπορίου, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους ο κλάδος μπορεί να εμφάνισε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά αυτοί κυμάνθηκαν στη μισή ποσοστιαία μονάδα, ενώ στο πρώτο τρίμηνο η πτώση ήταν οριακή. Υπενθυμίζεται ότι το 2009 οι πωλήσεις του κλάδου ήταν ανοδικές στα τρία από τα τέσσερα τρίμηνα – μόνο κατά το δεύτερο τρίμηνο υπήρξε οριακή πτώση. Πάντως, σύμφωνα με άλλες μετρήσεις, που αφορούν στο 12μηνο μέχρι τα μέσα του Ιουλίου, η οργανωμένη λιανική εμφανίζεται πτωτική σε τζίρο περίπου κατά 3% και σε όγκο περίπου κατά 2,5%, ενώ αποπληθωρισμένη η ανάπτυξη παρουσιάζεται αρνητική, σε οριακό όμως επίπεδο.

Πτωτική η αγορά των brands
Ενδιαφέρον έχουν τα αντίστοιχα στοιχεία, που αφορούν τις πωλήσεις μόνο των επώνυμων προϊόντων. Σύμφωνα με αυτά, στο προαναφερόμενο 12μηνο η αγορά σε αξίες ήταν πτωτική, σε επίπεδα υψηλότερα του 4%, όπως και σε όγκους, ενώ σε αποπληθωρισμένη βάση ήταν περίπου σταθερή. Κατά συνέπεια, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν «πόντους» έναντι του επώνυμου ανταγωνισμού τους και καθιερώνονται όλο και περισσότερο στη συνείδηση του έλληνα καταναλωτή.

Βέβαια, η πτώση του τζίρου στην οργανωμένη λιανική μόνο τυχαία δεν είναι αφού, πέρα από την απαξίωση του οικογενειακού εισοδήματος και την αρνητική ψυχολογική διάθεση της αγοράς, καθοδικά κινήθηκε στο πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του 2010 και ο δείκτης εμπιστοσύνης των καταναλωτών, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα προκύπτουν από στοιχεία γνωστής εταιρείας ερευνών. Όπως επισημαίνουν στελέχη του ΕΣΒΕΠ, ο σχετικός δείκτης μειώθηκε από το 72, που ήταν στο τρίτο τρίμηνο του 2009, στο 57 το πρώτο εξάμηνο του 2010.

«Μάχη» για τα μερίδια
Σε ό,τι αφορά τα μερίδια αγοράς, μετά και τις τελευταίες αλλαγές στο χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου, με την εξαγορά της Pluς από την ΑΒ Βασιλόπουλος και την απορρόφηση της Dia Hellas από την Carrefour-Μαρινόπουλος, οι ισορροπίες στο group των 10 ισχυρότερων σε τζίρο εταιρειών διαμορφώνονται, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen για το 2009, ως εξής: Στην κορυφή της πυραμίδας του κλάδου παραμένει η Carrefour-Μαρινόπουλος, ενισχυμένη ως προς το μερίδιό της που πλέον διαμορφώνεται στο 18,7%.

Στη δεύτερη θέση διατηρείται η ΑΒ Βασιλόπουλος, επίσης ενισχυμένη με 10,7%, ενώ τρίτη κατατάσσεται η Lidl, με μερίδιο 9%. Ακολουθούν οι Σκλαβενίτης με 8,7%, ο όμιλος Βερόπουλος με 5,4%, ο όμιλος Μασούτης με 4,9%, ο όμιλος Ατλάντικ με 4,4%, η Πέντε με 3,3%, η Αρβανιτίδης με 2%, και τα My Market (δεν περιλαμβάνονται τα Cash & Carry Μετρό) με μερίδιο αγοράς 2%.

Σημειώνουμε ότι έντεκα μήνες μετά έχουν επέλθει νέες αλλαγές στα μερίδια των προαναφερόμενων εταιρειών, δεδομένου ότι στο μεταξύ η Aldi ανακοίνωσε την απόφασή της να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά, οπότε άρχισε η αντίστροφη μέτρηση σε ό,τι αφορά τα μερίδιά της, ενώ η Ατλάντικ συνδιαλέγεται με τους πιστωτές της, στο πλαίσιο του άρθρου 99 του Πτωχευτικού κώδικα, πουλώντας ταυτόχρονα καταστήματά της σε προμηθευτές και στους ανταγωνιστές της, με αποτέλεσμα να έχει ενταθεί ο αρνητικός ρυθμός ανάπτυξης του δικτύου της.

«Μάχες» και στα ράφια
Στο μεταξύ, λόγω της κρίσης και των επιπτώσεών της στην κατανάλωση, η εικόνα που παρουσιάζει η ζήτηση στις βασικότερες κατηγορίες προϊόντων των σούπερ μάρκετ, δηλαδή σε αυτές που καθημερινώς καταγράφονται οι υψηλότερες πωλήσεις, είναι μάλλον απογοητευτική και για το λιανεμπόριο και για τους προμηθευτές του.

Μείωση τζίρου σε 8 κατηγορίες
Ειδικότερα, από τα στοιχεία της Nielsen προκύπτει ότι στο χρονικό διάστημα μεταξύ της 1ης Ιανουάριου και της 9ης Οκτωβρίου φέτος στο «Top 10» των καταναλωτικών προϊόντων μειώσεις τζίρου κατέγραψαν οι οκτώ κατηγορίες, σε ποσοστά που κυμάνθηκαν μεταξύ 2,1% και 7,6%, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οι χυμοί, για παράδειγμα, εμφάνισαν τη μεγαλύτερη πτώση. Ακολούθησαν τα αναψυκτικά (7,4%), το ελαιόλαδο (6,6%), τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (4,6%), το γάλα (4,2%), τα γιαούρτια (4%), οι σοκολάτες (3,3%) και το ψωμί (2,1%).

 Πίνακας 2: Μερίδια αλυσίδων σούπερ μάρκετ*** (σε αξία πωλήσεων)

 Όμιλος Carrefour-Μαρινόπουλος*  18,7%
 Όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος  10,7%
 Lidl  9,0%
 Σκλαβενίτης  8,7%
 Όμιλος Βερόπουλος  5,4%
 Όμιλος Μασούτης  4,9%
 Όμιλος Ατλάντικ  4,4%
 Πέντε  3,3%
 Αρβανιτίδης  2,0%
 My Market **  1,6%
 * Συμπεριλαμβανομένων και των DIA, ** Μη συμπεριλαμβανομένων των Metro C&C, *** Με βάση δημοσιευμένους ισολογισμούς, εκτός της Lidl που δεν δημοσιεύει

 Πηγή: Nielsen


Πρόκειται για μειώσεις πωλήσεων, οι οποίες, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, οφείλονται στην απροθυμία των καταναλωτών να συνεχίσουν τις αγορές τους με την ίδια ένταση, αλλά και στην προσπάθεια των προμηθευτών να καταστήσουν τα προϊόντα τους περισσότερο ελκυστικά, μέσω των προσφορών, στις οποίες πλέον η μεγαλύτερη έμφαση δίνεται στον παράγοντα τιμή.

 Πίνακας 3: Top 10 καταναλωτικών προϊόντων (σε αξία πωλήσεων) 1/1/2010 - 9/10/2010

 Κατηγορίες  % μεταβολή
 Γάλα  -4,2%
 Γιαούρτι  -4,0%
 Αναψυκτικά  -7,4%
 Συσκευασμένο τυρί  8,8%
 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων  -4,6%
 Χυμοί  -7,6%
 Ψωμί  -2,1%
 Μπίρα  4,3%
 Ελαιόλαδο  -6,6%
 Σοκολάτα  -3,3%
 * Σύνολο Ελλάδος (Ηπειρωτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Κρήτη). Καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τμ (εξαιρουμένου της Σκλαβενίτης και της Lidl)

 Πηγή: Nielsen ScanTrack Plus


Στις δέκα βασικότερες κατηγορίες προϊόντων ανοδικά κινήθηκαν μόνο οι μπίρες και το συσκευασμένο τυρί, κατά 4,3% και 8,8% αντίστοιχα. Οι μεν μπίρες διότι οι τιμές τους επιβαρύνθηκαν από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, τα δε συσκευασμένα τυριά, διότι καθώς φαίνεται, κερδίζουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Πρόκειται για μια τάση, η οποία έχει αρχίσει να καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, αλλά που όσο περνά ο καιρός ενισχύεται πιο έντονα.

Καλύτερα τα πράγματα στην Ευρώπη
Εκτός συνόρων θα έλεγε κανείς ότι η αγορά της οργανωμένης λιανικής κινείται μάλλον καλύτερα. Όπως δηλώνουν στο σελφ σέρβις κορυφαία στελέχη του ΕΣΒΕΠ, τα μεγέθη του κλάδου σε μέσα επίπεδα για περίπου είκοσι μεγάλες εθνικές αγορές συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά.  Επικαλούμενα μετρήσεις μεγάλης εταιρείας ερευνών, τα στελέχη του Συνδέσμου υποστηρίζουν ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2010 η ευρωπαϊκή αγορά κινήθηκε ανοδικά σε ποσοστό περίπου 2% σε όγκο πωλήσεων, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό που αφορά στην αξία τους ήταν περίπου 0,5%.

Στο δεύτερο τρίμηνο η αγορά βελτιώθηκε οριακά σε όγκους, ενώ έχασε περίπου το μισό της θετικής δυναμικής του πρώτου τριμήνου σε αξία, με αποτέλεσμα ο δείκτης της ανάπτυξης να μειωθεί κάτω του 1%, όταν στο πρώτο τρίμηνο ο αντίστοιχος δείκτης ήταν υψηλότερος του 2%. Προσθέτουν, επίσης, ότι ήδη από το τέταρτο τρίμηνο του 2008 το λιανεμπόριο σε ευρωπαϊκό επίπεδο άρχισε να παίρνει την κατιούσα λόγω της κρίσης, όμως στο διάστημα που μεσολάβησε ουδέποτε κινήθηκε με αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου το λιανεμπόριο μετρά σημαντικές απώλειες, και θα συνεχίζει να έχει απώλειες τζίρου -πιθανώς με μεγαλύτερη ένταση- και το 2011.

«Η χρονιά που ακολουθεί θα είναι ακόμη πιο δύσκολη. Αυτό φαίνεται από τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση, τόσο για τον δημόσιο όσο και για τον ιδιωτικό τομέα πλέον», επισημαίνει στο σελφ σέρβις κορυφαίο στέλεχος του λιανεμπορίου. Και προσθέτει ότι «οι νέες περικοπές που αναμένονται στους μισθούς των δημοσιών υπαλλήλων, όπως κι οι αλλαγές που θα επέλθουν στις εργασιακές σχέσεις στον ιδιωτικό τομέα, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να αναγνωρίσει τις επιχειρησιακές συμβάσεις ως ισχυρότερες των συλλογικών, θα θέσουν σε δυσχερέστερη θέση την οργανωμένη λιανική, όπως άλλωστε το εμπόριο της χώρας γενικότερα...».

σελφ σερβις (T. 401)
« 1 2 3 4 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION