σελφ σερβις - Έπαιξε... άμυνα η αγορά στην αύξηση του ΦΠΑ

Σάββατο, 16 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Έπαιξε... άμυνα η αγορά στην αύξηση του ΦΠΑ

2 Ιουνίου 2010 | 13:33 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Έπαιξε... άμυνα η αγορά στην αύξηση του ΦΠΑ

Την απορρόφηση του αυξημένου ΦΠΑ επωμίστηκε κατά ένα μεγάλο τμήμα της η αγορά, προκειμένου να κρατήσει κοντά της τον καταναλωτή σε μια περίοδο αρνητικών οικονομικών συγκυριών που δεν έχουν προηγούμενο. Τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αποκαλύπτουν ότι κατά το πρώτο διάστημα επιβολής του αυξημένου φόρου το ένα στα δύο βασικά προϊόντα δεν ανατιμήθηκε, ενώ καταγράφηκαν και περιπτώσεις προϊόντων, των οποίων οι τιμές μειώθηκαν.

Η εξέλιξη αυτή δεν αποτυπώνει μόνο την υπευθυνότητα με την οποία λειτούργησε η αγορά έναντι των καταναλωτών σε αυτή τη δύσκολη για την οικονομία φάση, αλλά και την κρισιμότητα της περιόδου που προβλημάτισε αρκετούς πριν προβούν σε αλλαγές τιμοκαταλόγων.

Στελέχη της αγοράς δηλώνουν ότι η τιμολογιακή αυτοσυγκράτηση που παρατηρήθηκε στη λιανική θα λειτουργήσει θετικά και για τον πληθωρισμό, ο οποίος τον Μάρτιο εκτινάχθηκε στο 3,9%, από 2,8% τον Φεβρουάριο και μόλις 1,3% τον Μάρτιο του 2009, λόγω και των υπολοίπων μέτρων τα οποία έλαβε η κυβέρνηση για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα ποτά και τα τσιγάρα, όπως και για τον φόρο στα καύσιμα. Όλα αυτά, βέβαια, πριν προσφύγει στον μηχανισμό στήριξης, διότι, μετά και τη νέα αύξηση των ειδικών φόρων και του ΦΠΑ, ο πληθωρισμός θα υποστεί μεγαλύτερο πλήγμα.

 Πίνακας: Μεταβολή τιμών 10 βασικών κατηγοριών προϊόντων

 Κατηγορία  05/03/2010  06/04/2010  Μεταβολή  Πραγματική μεταβολή*
 Γάλα εβαπορέ  2,37  2,37  0,00%  -0,90%
 Γιαούρτι αγελάδος  2,19  2,18  -0,71%  -1,61%
 Μεταλλικό νερό  2,18  2,17  -0,80%  -1,70%
 Cola  2,19  2,21  1,18%  0,28%
 Αλεύρι  0,95  0,93  -2,58%  -3,48%
 Λάδι  8,55  8,42  -1,51%  -2,41%
 Μπισκότα  1,31  1,33  1,11%  0,21%
 Ψωμί τοστ  1,67  1,70  1,59%  0,69%
 Μακαρόνια  0,64  0,64  0,00%  -0,90%
 Σαμπουάν  2,84  2,91  2,50%  1,60%

 Πηγή: Παρατηρητήριο Τιμών ΥΠΟΙΑΝ

 * Αν ένα προϊόν χωρίς τον φόρο κοστίζει 100 ευρώ, η τελική τιμή του πριν από τη μεταβολή του ΦΠΑ ήταν 119 ευρώ και μετά τη μεταβολή 121 ευρώ, άρα η επιβάρυνση του καταναλωτή διαμορφώνεται σε ποσοστιαία βάση στο 1,4%. Για προϊόντα στα οποία ο ΦΠΑ ήταν 9% και αυξήθηκε στο 10%, με την ίδια μεθοδολογία η επιβάρυνση του καταναλωτή διαμορφώνεται σε ποσοστιαία βάση στο 0,9%.


Σήμερα, λοιπόν, η αγορά καλείται και πάλι να βρει μια νέα ισορροπία στις τιμές της, λαμβάνοντας υπόψη τον αυξημένο φόρο, τις μειώσεις στο εισόδημα και τις συντάξεις, τις δραστικότατες περικοπές στον 13ο και 14ο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων, και, βέβαια, το πώς διαμορφώνεται πλέον η σχέση προσφοράς/ζήτησης. Πάντως, τα πρώτα μηνύματα από τις επιχειρήσεις και κυρίως από τους προμηθευτές είναι ότι μεγάλα περιθώρια απορρόφησης της δεύτερης αύξησης του ΦΠΑ δεν υπάρχουν.

Η εξέλιξη αυτή δεν αποτυπώνει μόνο την υπευθυνότητα με την οποία λειτούργησε η αγορά έναντι των καταναλωτών σε αυτή τη δύσκολη για την οικονομία φάση, αλλά και την κρισιμότητα της περιόδου που προβλημάτισε αρκετούς πριν προβούν σε αλλαγές τιμοκαταλόγων.

Στελέχη της αγοράς δηλώνουν ότι η τιμολογιακή αυτοσυγκράτηση που παρατηρήθηκε στη λιανική θα λειτουργήσει θετικά και για τον πληθωρισμό, ο οποίος τον Μάρτιο εκτινάχθηκε στο 3,9%, από 2,8% τον Φεβρουάριο και μόλις 1,3% τον Μάρτιο του 2009, λόγω και των υπολοίπων μέτρων τα οποία έλαβε η κυβέρνηση για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα ποτά και τα τσιγάρα, όπως και για τον φόρο στα καύσιμα. Όλα αυτά, βέβαια, πριν προσφύγει στον μηχανισμό στήριξης, διότι, μετά και τη νέα αύξηση των ειδικών φόρων και του ΦΠΑ, ο πληθωρισμός θα υποστεί μεγαλύτερο πλήγμα.

 Πίνακας: Μεταβολή τιμών 10 βασικών κατηγοριών προϊόντων

 Κατηγορία  05/03/2010  06/04/2010  Μεταβολή  Πραγματική μεταβολή*
 Γάλα εβαπορέ  2,37  2,37  0,00%  -0,90%
 Γιαούρτι αγελάδος  2,19  2,18  -0,71%  -1,61%
 Μεταλλικό νερό  2,18  2,17  -0,80%  -1,70%
 Cola  2,19  2,21  1,18%  0,28%
 Αλεύρι  0,95  0,93  -2,58%  -3,48%
 Λάδι  8,55  8,42  -1,51%  -2,41%
 Μπισκότα  1,31  1,33  1,11%  0,21%
 Ψωμί τοστ  1,67  1,70  1,59%  0,69%
 Μακαρόνια  0,64  0,64  0,00%  -0,90%
 Σαμπουάν  2,84  2,91  2,50%  1,60%

 Πηγή: Παρατηρητήριο Τιμών ΥΠΟΙΑΝ

 * Αν ένα προϊόν χωρίς τον φόρο κοστίζει 100 ευρώ, η τελική τιμή του πριν από τη μεταβολή του ΦΠΑ ήταν 119 ευρώ και μετά τη μεταβολή 121 ευρώ, άρα η επιβάρυνση του καταναλωτή διαμορφώνεται σε ποσοστιαία βάση στο 1,4%. Για προϊόντα στα οποία ο ΦΠΑ ήταν 9% και αυξήθηκε στο 10%, με την ίδια μεθοδολογία η επιβάρυνση του καταναλωτή διαμορφώνεται σε ποσοστιαία βάση στο 0,9%.


Σήμερα, λοιπόν, η αγορά καλείται και πάλι να βρει μια νέα ισορροπία στις τιμές της, λαμβάνοντας υπόψη τον αυξημένο φόρο, τις μειώσεις στο εισόδημα και τις συντάξεις, τις δραστικότατες περικοπές στον 13ο και 14ο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων, και, βέβαια, το πώς διαμορφώνεται πλέον η σχέση προσφοράς/ζήτησης. Πάντως, τα πρώτα μηνύματα από τις επιχειρήσεις και κυρίως από τους προμηθευτές είναι ότι μεγάλα περιθώρια απορρόφησης της δεύτερης αύξησης του ΦΠΑ δεν υπάρχουν.

Διακύμανση τιμών 10 βασικών κατηγοριών
Ας δούμε, όμως, πώς εξελίχθηκαν οι τιμές σε 10 από τις βασικότερες κατηγορίες προϊόντων καθημερινής ανάγκης μετά την πρώτη αύξηση του ΦΠΑ:

• Γάλα εβαπορέ: Σε μέσα επίπεδα, παρατηρήθηκε σχεδόν απόλυτη τιμολογιακή σταθερότητα στην κατηγορία, με την αγορά ουσιαστικά να απορροφά την επιβάρυνση του ΦΠΑ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι μεταβολές των τιμών ήταν από πτωτικές κατά 0,42% έως και θετικές κατά 1,67%, με έναν σημαντικό αριθμό προϊόντων να διατηρεί σταθερές τις τιμές του.

• Γιαούρτι αγελάδος: Κινήθηκε πτωτικά κατά 0,71%, παρά την αύξηση του ΦΠΑ, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να ωφεληθούν, όχι μόνο από τη μη μετακύλιση στις τιμές του αυξημένου φόρου, αλλά και από την τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην κατηγορία παρατηρήθηκαν μεταβολές που ήταν από πτωτικές κατά 3,43% έως και αυξητικές κατά 1,11%, ενώ λίγοι κωδικοί διατηρήθηκαν σταθεροί.

• Μεταλλικό νερό: Στο σύνολό τους οι τιμές κινήθηκαν πτωτικά κατά 0,8%, με ένα τμήμα της αγοράς να απορροφά τον αυξημένο ΦΠΑ και ταυτόχρονα να μειώνει και τις τιμές της. Οι μεταβολές σε ορισμένους από τους βασικότερους κωδικούς κυμάνθηκαν από -4,03% μέχρι και 0,63%, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις σταθερότητας τιμών.

• Cola: Κινήθηκε ανοδικά κατά 1,18%, με τους καταναλωτές να επιβαρύνονται από τον αυξημένο ΦΠΑ, αλλά και από μια μικρή αυξητική διόρθωση των τιμών λιανικής. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι καταγράφηκαν μειώσεις τιμών μέχρι και 2,14% έως και αυξήσεις κατά 1,90%, ενώ σε έναν υπολογίσιμο όγκο κωδικών οι τιμές διατηρήθηκαν σε σταθερά επίπεδα.

• Αλεύρι: Στα άλευρα η τιμές ήταν έντονα πτωτικές, αφού σε μέσα επίπεδα η κατηγορία υποτιμήθηκε στο ράφι κατά 2,58%, ποσοστό το οποίο υποκρύπτει και την επιβάρυνση του αυξημένου ΦΠΑ. Στα άλευρα ο καταναλωτής βρέθηκε, λοιπόν, διπλά κερδισμένος. Γενικότερα, η κατηγορία παρουσίασε μειώσεις που έφθασαν και το 8,51%, ενώ αρκετά προϊόντα διατήρησαν σταθερές τιμές.

• Λάδι: Οι τιμές σε μέσα επίπεδα έπεσαν κατά 1,51%, ποσοστό στο οποίο θα πρέπει να προστεθεί και η επιβάρυνση του ΦΠΑ, η οποία τελικά δεν πέρασε στο ράφι. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι τιμές στην κατηγορία ήταν κατά βάση πτωτικές έως και 7,05%, ενώ υπήρξαν και ορισμένοι κωδικοί, πχ οι μαργαρίνες, που ανατιμήθηκαν ως και 5,22%.

• Μπισκότα: Η αύξηση του ΦΠΑ φαίνεται να πέρασε στην κατανάλωση. Η κατηγορία ανατιμήθηκε σε μέσα επίπεδα κατά 1,11% (περιλαμβάνει τόσο την επιβάρυνση του αυξημένου φόρου όσο και μια μικρή διόρθωση των τιμών λιανικής προς τα πάνω). Γενικά, οι τιμές στα μπισκότα κατέγραψαν σημαντικές διακυμάνσεις, από -4,73% έως και 3,37%, ενώ λίγοι ήταν οι κωδικοί που διατήρησαν σταθερές τις τιμές τους.

• Ψωμί τοστ: Σε μέσα επίπεδα υπήρξε επιβάρυνση, η οποία διαμορφώθηκε υψηλότερα της επιβάρυνσης του αυξημένου ΦΠΑ. Τα προϊόντα ανατιμήθηκαν κατά μέσο όρο 1,59%. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην πλειοψηφία τους κινήθηκαν ανοδικά έως και 3,41%, ενώ ένας σημαντικός αριθμός αυτών διατήρησαν τις τιμές τους σταθερές.

• Μακαρόνια: Τιμολογιακή σταθερότητα καταγράφηκε στην κατηγορία, με την αγορά να απορροφά την επιβάρυνση του αυξημένου ΦΠΑ. Οι επιχειρήσεις στα ζυμαρικά επέδειξαν τη μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση στις ανατιμήσεις έναντι κάθε άλλης κατηγορίας, καθότι περίπου οι μισοί κωδικοί παρέμειναν σταθεροί, ενώ πραγματικά ελάχιστοι ήταν όσοι ανατιμήθηκαν. Όσο για το ύψος των αυξήσεων, περιορίσθηκε στα επίπεδα του 0,5%, ενώ οι μειώσεις έφθασαν και το 2,13%.

• Σαμπουάν: Η κατηγορία κινήθηκε σε μέσα επίπεδα ανοδικά κατά 2,5%, υπερβαίνοντας κατά περίπου μία ποσοστιαία μονάδα την πραγματική επιβάρυνση του αυξημένου ΦΠΑ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η εικόνα των τιμών στα σαμπουάν παρουσιάζεται μοιρασμένη μεταξύ των κωδικών που παρέμειναν σταθερές και αυτών που ανατιμήθηκαν έως και 3,34%. Αυτό σημαίνει ότι υπήρξαν επιχειρήσεις που απορρόφησαν την επιβάρυνση του ΦΠΑ, η οποία, σε αντίθεση με τα τρόφιμα, ήταν πολύ υψηλότερη, καθότι στα μη τρόφιμα υπολογίζεται η υψηλότερη κλίμακα του φόρου.

Το προφίλ της μελέτης
Τα στοιχεία της μελέτης συγκεντρώθηκαν από το Παρατηρητήριο Τιμών (ΠΤ) του ΥΠΟΙΑΝ μέσω δύο τιμοληψιών: η 1η πριν από την αύξηση του ΦΠΑ (5/3) και η 2η λίγες εβδομάδες μετά (6/4). Τα αποτελέσματα βασίσθηκαν στην εξέλιξη που είχαν τον κρίσιμο αυτό μήνα οι τιμές σε 200 κύριους κωδικούς 10 προϊοντικών κατηγοριών που περιλαμβάνουν αγαθά καθημερινής ανάγκης.

Οι τιμές αντιπροσωπεύουν τις 7 αλυσίδες σούπερ μάρκετ που γνωστοποιούν στοιχεία στο ΠΤ του ΥΠΟΙΑΝ, οι δε τιμοληψίες έγιναν από περίπου 1.000 σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα. Σημειώνεται ότι τα ποσοστά δεν είναι σταθμισμένα, αλλά έχουν συναχθεί βάσει του μέσου όρου των τιμών κάθε κωδικού στα 1.000 σημεία πώλησης.

σελφ σερβις (T. 395)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION