σελφ σερβις - Εν αναμονή και εν αγωνία το λιανεμπόριο

Σάββατο, 21 Ιουλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Εν αναμονή και εν αγωνία το λιανεμπόριο

7 Απριλίου 2010 | 11:04 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη θέσει σε εφαρμογή μέτρα αναπτυξιακού χαρακτήρα για την αντιμετώπιση της κρίσης, κι αυτό γεννάει αγωνία στην επιχειρηματική κοινότητα. 10 γνωστά στελέχη του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, που μίλησαν στο περιοδικό μας, επέμειναν ιδιαίτερα στην έμφαση που έδωσε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στη λήψη άμεσων μέτρων για τον περιορισμό του δημοσίου ελλείμματος και των δημοσίων δαπανών, αφήνοντας στη σκιά την τόνωση της επιχειρηματικότητας.

Οι αργοί ρυθμοί, σε ό,τι αφορά στην τόνωση της επιχειρηματικότητας, έχουν όμως μοιραίο αποτέλεσμα: καθυστερούν την ανάπτυξη και θέτουν σε κίνδυνο κι άλλες ακόμα θέσεις εργασίας.

Για το ζήτημα των τιμών, η γενικότερη αίσθηση που αποτυπώνεται από τις απαντήσεις των ίδιων στελεχών είναι ότι το 2010 αναμένονται περιορισμένες αυξήσεις, ενώ οι παραγωγοί και οι λιανέμποροι επιμείνουν στις προσφορές. Όπως αναφέρουν, ανατιμήσεις θα υπάρξουν μόνο όπου κριθούν πραγματικά αναγκαίες ή εφόσον τις προκαλέσει η κυβέρνηση επιδιώκοντας τόνωση των δημοσίων εσόδων.

Τέλος, την απαισιοδοξία τους εκφράζουν και για τη ζήτηση, αφού δηλώνουν ότι το 2010 οι καταναλωτές θα επιδείξουν μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση στις αγορές τους, επιμένοντας παράλληλα σε επιλογές χαμηλού κόστους.

Θέσαμε στους 10 συνομιλητές μας 3 ερωτήσεις σχετικά με την πορεία των τιμών, τις περικοπές δαπανών των νοικοκυριών και τους κυβερνητικούς χειρισμούς για την αντιμετώπιση της κρίσης και πήραμε απ’ αυτούς τις ακόλουθες απαντήσεις, οι οποίες, για λόγους δικαιοσύνης, παρατίθενται αλφαβητικά.

 Το πάνελ των «10»

 Το σελφ σέρβις ζήτησε τις τοποθετήσεις, τις απόψεις και τα σχόλια 10 γνωστών και έμπειρων στελεχών του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, σχετικά με το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται στην αγορά, ύστερα από τις πρωτοβουλίες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Τα 10 αυτά στελέχη είναι τα εξής:
 1. Κωνσταντίνος Γιαγνίσης, οικονομικός διευθυντής ομίλου Πέντε
 2. Κωνσταντίνα Καλλιμάνη, γενική διευθύντρια ομίλου εταιρειών Καλλιμάνη
 3. Φοίβος Καρακίτσος, διευθύνων σύμβουλος Κρόνος Ν. Καρακίτσος ΑΕΒΕ
 4. Λεωνίδας Κολιούλης, διευθύνων σύμβουλος Νίκας
 5. Χάρης Κυρλής, διευθυντής πωλήσεων Αφοί Βερόπουλοι
 6. Κώστας Μαχαίρας, διευθύνων σύμβουλος Α-Β Βασιλόπουλος
 7. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος Μετρό
 8. Πέτρος Σεπετάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιάλωσης
 9. Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος Misko
 10. Γιάννης Χήτος, Ολυμπιακή Ζυθοποιία

Οι αργοί ρυθμοί, σε ό,τι αφορά στην τόνωση της επιχειρηματικότητας, έχουν όμως μοιραίο αποτέλεσμα: καθυστερούν την ανάπτυξη και θέτουν σε κίνδυνο κι άλλες ακόμα θέσεις εργασίας.

Για το ζήτημα των τιμών, η γενικότερη αίσθηση που αποτυπώνεται από τις απαντήσεις των ίδιων στελεχών είναι ότι το 2010 αναμένονται περιορισμένες αυξήσεις, ενώ οι παραγωγοί και οι λιανέμποροι επιμείνουν στις προσφορές. Όπως αναφέρουν, ανατιμήσεις θα υπάρξουν μόνο όπου κριθούν πραγματικά αναγκαίες ή εφόσον τις προκαλέσει η κυβέρνηση επιδιώκοντας τόνωση των δημοσίων εσόδων.

Τέλος, την απαισιοδοξία τους εκφράζουν και για τη ζήτηση, αφού δηλώνουν ότι το 2010 οι καταναλωτές θα επιδείξουν μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση στις αγορές τους, επιμένοντας παράλληλα σε επιλογές χαμηλού κόστους.

Θέσαμε στους 10 συνομιλητές μας 3 ερωτήσεις σχετικά με την πορεία των τιμών, τις περικοπές δαπανών των νοικοκυριών και τους κυβερνητικούς χειρισμούς για την αντιμετώπιση της κρίσης και πήραμε απ’ αυτούς τις ακόλουθες απαντήσεις, οι οποίες, για λόγους δικαιοσύνης, παρατίθενται αλφαβητικά.

 Το πάνελ των «10»

 Το σελφ σέρβις ζήτησε τις τοποθετήσεις, τις απόψεις και τα σχόλια 10 γνωστών και έμπειρων στελεχών του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, σχετικά με το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται στην αγορά, ύστερα από τις πρωτοβουλίες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Τα 10 αυτά στελέχη είναι τα εξής:
 1. Κωνσταντίνος Γιαγνίσης, οικονομικός διευθυντής ομίλου Πέντε
 2. Κωνσταντίνα Καλλιμάνη, γενική διευθύντρια ομίλου εταιρειών Καλλιμάνη
 3. Φοίβος Καρακίτσος, διευθύνων σύμβουλος Κρόνος Ν. Καρακίτσος ΑΕΒΕ
 4. Λεωνίδας Κολιούλης, διευθύνων σύμβουλος Νίκας
 5. Χάρης Κυρλής, διευθυντής πωλήσεων Αφοί Βερόπουλοι
 6. Κώστας Μαχαίρας, διευθύνων σύμβουλος Α-Β Βασιλόπουλος
 7. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος Μετρό
 8. Πέτρος Σεπετάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιάλωσης
 9. Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος Misko
 10. Γιάννης Χήτος, Ολυμπιακή Ζυθοποιία


Οι τιμές των ειδών καθημερινής ανάγκης
«σελφ σέρβις»: Ποια είναι η εκτίμησή σας για την πορεία των τιμών στα αγαθά καθημερινής ανάγκης κατά το 2010;

Κωνσταντίνος Γιαγνίσης:
Ανατιμήσεις θα δούμε και φέτος. Ήδη η αγορά είναι πιεσμένη από την τιμολογιακή αυτοσυγκράτηση των περασμένων μηνών, ενώ πιέσεις ασκούνται και από την αύξηση του κόστους παραγωγής, του ΦΠΑ, όπως και του πετρελαίου. Πάντως, μέχρι σήμερα, ουσιαστικές μεταβολές δεν έχουν καταγραφεί στα ράφια. Δεν γνωρίζω, όμως, για πόσο ακόμη θα αντέξουν οι προμηθευτές μας να συγκρατούν τις τιμές τους.

Κωνσταντίνα Καλλιμάνη: Σε κάθε περίπτωση, φέτος, τόσο το λιανεμπόριο όσο και η βιομηχανία καλούνται να απορροφήσουν τις όποιες τυχόν ανατιμήσεις είτε λόγω αύξησης του κόστους παραγωγής είτε λόγω των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση κατά της κρίσης. Περιθώρια για άλλες αντιδράσεις δεν υπάρχουν. Η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, όπως και του ΦΠΑ, επιβαρύνουν την παραγωγή-διακίνηση των προϊόντων και σίγουρα μας οδηγεί σε ανατιμήσεις, όμως θεωρώ ότι η αγορά θα καταβάλει προσπάθεια να απορροφήσει ένα μέρος αυτών.

Φοίβος Καρακίτσος: Η σημερινά οικονομικά δυσχερής διαμορφωμένη κατάσταση δεν επιτρέπει στις εταιρείες την αλόγιστη αύξηση των τιμών τους, όπως συνέβαινε παλαιότερα που η αύξηση του τιμοκαταλόγου ήταν η πρώτη τακτική βελτίωσης του PNL. Επιπλέον, το υπουργείο καραδοκεί και στέλνει πίσω αυξήσεις που είναι αναιτιολόγητες, τουλάχιστον βάσει των προϋποθέσεων που θέτει. Ωστόσο, το δυναμικό περιβάλλον, η αύξηση των εξόδων, η μειωμένη ζήτηση, η αδυναμία κάλυψης των υποχρεώσεων ή ακόμα και η εκμετάλλευση ευκαιριών που παρουσιάζονται (μεγαλύτερου κέρδους) για κάποιες εταιρείες, θα οδηγήσει την αγορά σε πληθωρισμό τιμών, σίγουρα όμως πιο συγκρατημένο από άλλες χρονιές.

Λεωνίδας Κολιούλης: Φέτος, οι τιμές είτε θα παραμείνουν σταθερές είτε θα μειωθούν μέσω προσφορών που εκτιμώ ότι θα ενταθούν. Σημειώνω ότι στην αγορά ήδη βλέπουμε εταιρείες, που παραδοσιακά απείχαν από τις προσφορές, να προχωρούν σε γενναίες προωθητικές ενέργειες με ποσοστά που φθάνουν και το 35%. Απλούστατα, λοιπόν, και φέτος οι τιμές για τους καταναλωτές θα διαμορφωθούν σε ευνοϊκά επίπεδα.

Χάρης Κυρλής: Ανατιμήσεις κατά τη διάρκεια του 2010 θα υπάρξουν, ωστόσο εκτιμώ ότι θα διατηρηθούν στο ύψος του πληθωρισμού. Αν, τώρα, προσεγγίσουμε κάθε κατηγορία χωριστά, θα δούμε να συμβαίνουν τα πάντα, από σημαντικές μειώσεις μέχρι και μεγάλες αυξήσεις. Θα ήθελα, όμως, να θέσω υπόψη σας και ένα από τα βασικότερα συμπεράσματα έρευνας που διεξήχθη στις ΗΠΑ για τη φετινή πορεία των τιμών, σύμφωνα με την οποία, λόγω αύξησης των τιμών του πετρελαίου, στην αγορά θα καταγραφούν ανατιμήσεις ως και 20%.

Κώστας Μαχαίρας: Αυξήσεις θα υπάρξουν και θα προέλθουν από τους παραγωγούς. Εκτιμώ ότι θα είναι της τάξης του 3%, χωρίς να υπολογίζω την αύξηση του ΦΠΑ, και θεωρώ ότι από την πλευρά του το λιανεμπόριο είτε θα πιέσει να μην περάσουν στο σύνολο ή άμεσα είτε θα επιχειρήσει να απορροφήσει μέρος αυτών είτε θα επιδιώξει και τα δύο.

Αριστοτέλης Παντελιάδης: Η πορεία της αγοράς δεν αφήνει στους προμηθευτές μας μεγάλα περιθώρια για αυξήσεις στις τιμές. Βέβαια, πολλοί συντελεστές κόστους έχουν αυξητική τάση, ο ΦΠΑ ανέβηκε, οπότε μικρές αλλαγές τιμών είναι αναπόφευκτες. Από την πλευρά μας, πάντως, μπορώ να εγγυηθώ ότι τα περιθώρια κέρδους θα είναι σταθερά ή και μικρότερα από το 2009.

Πέτρος Σεπετάς: Αν και το κόστος παραγωγής θα επιβαρυνθεί φέτος λόγω αύξησης των τιμών πρώτων υλών, θεωρώ ότι δύσκολα θα περάσουν ανατιμήσεις στη χονδρική. Οι τιμές των προϊόντων έχουν αυξηθεί από τις αυξήσεις στους έμμεσους φόρους, όπως και του ΦΠΑ, οπότε θα υπάρξει απορρόφηση του αυξημένου κόστους παραγωγής.

Γιώργος Σπηλιόπουλος: Η αγορά έχει δικλείδες ασφαλείας που διατηρούν την ισορροπία τιμών-ζήτησης, ώστε να διασφαλίζεται η εμπορική δραστηριότητα από τη μία, αλλά και η ικανοποίηση των αναγκών του καταναλωτικού κοινού από την άλλη. Ιδίως σε μία στενόχωρη οικονομική περίοδο, που η σύνεση και το συλλογικό πνεύμα είναι απαραίτητο να πρυτανεύσουν για το καλό όλων, θεωρώ ότι δε θα υπάρξουν αυξητικές τάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες θα διατηρήσουν τις τιμές σταθερές και θα διαθέσουν περισσότερες προφορές στην αγορά.

Γιάννης Χήτος: Για το 2010, θεωρώ ότι θα επικρατήσει σχετική σταθερότητα στις τιμές και θα δοθεί έμφαση σε προωθητικές κυρίως ενέργειες προϊόντων, ανά διαστήματα, μέσα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Τώρα, βέβαια, που επαληθεύτηκαν τα σενάρια για αύξηση του ΦΠΑ και περαιτέρω αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης, πιστεύω ότι αυτό θα πυροδοτήσει έναν σημαντικό κύκλο ανατιμήσεων, γεγονός που αποτελεί και φυσικό επακόλουθο.

Περικοπή στις καθημερινές δαπάνες;
«σελφ σέρβις»: Θεωρείτε ότι φέτος τα νοικοκυριά θα περικόψουν σε μεγαλύτερο βαθμό τις καθημερινές τους δαπάνες;

Κωνσταντίνος Γιαγνίσης:
Ήδη από το 2009 ο καταναλωτής μείωσε κατά πολύ τις δαπάνες του. Αναμένω η τάση αυτή να συνεχιστεί και το 2010. Το διαπιστώνω, εξάλλου, και από το δίκτυο της Πέντε. Όμως είμαι αισιόδοξος ότι ο κλάδος μας θα αντιμετωπίσει την κρίση χωρίς να υποστεί τις απώλειες που καταγράφονται σε άλλους κλάδους της οικονομίας μας.

Κωνσταντίνα Καλλιμάνη:
Σαφέστατα και ο καταναλωτής θα είναι πιο συγκρατημένος φέτος στις αγορές του και για λόγους ουσίας, αλλά και ψυχολογίας. Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η αγοραστική του δύναμη έχει περιοριστεί αισθητά λόγω της κρίσης. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι στην αγορά θα επιβιώσουν μόνο όσα προϊόντα έχουν ένα δίκαιο τίμημα.

Φοίβος Καρακίτσος: Η αναφερόμενη κρίση έχει προεξοφληθεί σε μεγάλο ποσοστό. Η κατανάλωση μειώθηκε αισθητά και τώρα φυσικά με τα επιβαλλόμενα μέτρα αναμένεται να έρθει στην τελική της βάση. Τα νοικοκυριά θα μειώσουν τις αγορές τους στα καταστήματα τροφίμων 5% με 7%, μεταβολή που καταγράφεται ήδη στις πωλήσεις των αλυσίδων. Πάντως, είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνει κανείς εκτιμήσεις σήμερα. Αν η ανεργία, μετά τη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, δεν εκτιναχθεί στο 20% -κι εδώ είναι η αντίφαση του συστήματος που θέλει μείωση του εργατικού κόστους- ενέργεια που θα επιφέρει, όμως, μείωση της απαιτούμενης κατανάλωσης, νομίζω πως θα πλησιάσουμε σε μια ισορροπία κατανάλωσης, πάνω στην οποία κάθε εταιρεία θα χτίσει τη βάση της.

Λεωνίδας Κολιούλης: Αναμφίβολα και το 2010 θα δούμε τη ζήτηση να περιορίζεται σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι συνέπειες για τις επιχειρήσεις θα ποικίλλουν ανάλογα με τον κλάδο, όπου δραστηριοποιούνται. Θεωρώ, πάντως, ότι στην αγορά τροφίμων και ποτών, όπως και γενικότερα στα είδη πρώτης ανάγκης, πτώση στη ζήτηση θα υπάρξει, θα είναι όμως σαφώς περιορισμένη έναντι άλλων επιμέρους αγορών.

Χάρης Κυρλής: Φέτος, δεν θα πρέπει να περιμένουμε περικοπές ποσοτήτων στα αγαθά καθημερινής ανάγκης. Όμως, ο καταναλωτής θα επιμείνει περισσότερο είτε στα πιο φθηνά επώνυμα προϊόντα είτε στα private label είτε στα προϊόντα προσφοράς.

Κώστας Μαχαίρας: Εκτιμώ ότι στα τυποποιημένα προϊόντα η ζήτηση σε αξία θα μειωθεί, όχι όμως σε ποσότητες, διότι τα ίδια τα προϊόντα δεν επιτρέπουν στον καταναλωτή να περικόψει περαιτέρω τις δαπάνες του. Στα φρέσκα προϊόντα, όμως, η ζήτηση, υπολογιζόμενη σε ποσότητες, θα μειωθεί, διότι ο καταναλωτής θα θελήσει να μειώσει το κόστος αγορών περιορίζοντας τις ποσότητες.

Αριστοτέλης Παντελιάδης: Δεν είμαι αισιόδοξος. Ο κόσμος είναι φοβισμένος και περιορίζει τις αγορές του. Και φοβάμαι ότι τις πραγματικές επιπτώσεις της δικής μας, της ελληνικής, κρίσης δεν τις είδαμε ακόμα. Ακόμα και μεγάλες επιχειρήσεις θα κλονιστούν από την έλλειψη ρευστότητας και η ανεργία θα αυξηθεί. Δεν θα είναι εύκολη χρονιά.

Πέτρος Σεπετάς: Φέτος, περιμένω ο καταναλωτής να είναι πιο προσεκτικός στις επιλογές του, να αναζητά την καλύτερη ποιότητα στη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Εκεί θα κριθούν και οι πωλήσεις των εταιρειών, στη σχέση ποιότητα/τιμή.

Γιώργος Σπηλιόπουλος: Αναμφισβήτητα διανύουμε μία περίοδο που η καταναλωτική συμπεριφορά αλλάζει και μορφοποιείται, σε σχέση τόσο με τις πραγματικές οικονομικές συνθήκες και τις επιπτώσεις της οικονομικής ύφεσης στη συγκράτηση της ανάπτυξης και τη συμπίεση του διαθέσιμου εισοδήματος, όσο και με το κλίμα που διαμορφώνεται. Επιπλέον, οι μεταβολές στη ζήτηση διαφοροποιούνται σε κάθε προϊοντική κατηγορία, όπως είναι φυσικό, ανάλογα με τη σπουδαιότητα κάθε προϊόντος για τη διατήρηση της κατοχυρωμένης ποιότητας ζωής των καταναλωτών. Ως εκ τούτου και με γνώμονα το ιδιαίτερα ευμετάβλητο οικονομικό περιβάλλον και πλαίσιο, είναι μάλλον διακινδυνευμένο να κάνουμε απόλυτες εκτιμήσεις για τις τάσεις ζήτησης συνολικά, αφού οι μεταβολές θα ποικίλλουν από κατηγορία σε κατηγορία.

Γιάννης Χήτος: Η ζήτηση μέσω των σούπερ μάρκετ εκτιμώ ότι, αν και μπορεί να σημειώσει μια ελαφρά πτωτική τάση, σε γενικές γραμμές θα είναι σταθερή. Το σίγουρο, όμως, είναι ότι η αγορά εκτός σούπερ μάρκετ είναι αυτή που θα δεχτεί, για μία ακόμη χρονιά, την πιο ισχυρή πίεση στους τζίρους και την κερδοφορία της.

Κυβερνητικά μέτρα κατά της κρίσης
«σελφ σέρβις»: Πώς σχολιάζετε τους χειρισμούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της κρίσης;

Κωνσταντίνος Γιαγνίσης:
Δεν νομίζω ότι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης έχει φέρει κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα. Οι επιχειρήσεις πιέζονται από την περιορισμένη ρευστότητα, η ζήτηση κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα και πολλά από τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται φαίνεται ότι τελικά θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη πίεση της κατανάλωσης -κατά συνέπεια, δηλαδή, σε νέες απώλειες τζίρου για τις επιχειρήσεις.

Κωνσταντίνα Καλλιμάνη: Τα μέτρα που λαμβάνονται αποτελούν μονόδρομο για την κυβέρνηση. Εναλλακτικές δεν υπάρχουν για την αντιμετώπιση της σημερινής κατάστασης της οικονομίας μας και θα έλεγα ότι είναι χρέος όλων μας να ενισχύσουμε την προσπάθεια αυτή με οποιονδήποτε τρόπο θεωρούμε πιο πρόσφορο. Γι’ αυτό και δεν αντιλαμβάνομαι τις απεργίες και γενικότερα τις αντιδράσεις απ’ όπου κι αν προέρχονται. Η κυβέρνηση επιχειρεί σήμερα να κατανείμει δίκαια το βάρος της συμμετοχής όλων μας στην προσπάθεια απεμπλοκής της χώρας από την κρίση. Και το διαπιστώνω αυτό στα περισσότερα από τα μέτρα τα οποία λαμβάνει. Βέβαια, υπάρχουν και πρωτοβουλίες στις οποίες συμπαρασυρόμαστε όλοι μας, όπως για παράδειγμα η αύξηση του φόρου στα καύσιμα ή η αύξηση του ΦΠΑ.

Φοίβος Καρακίτσος: Θεωρώ πως, πέρα από τα αναγκαία και απαραίτητα μέτρα για την άμεση κάλυψη των υποχρεώσεων που έχουμε ως χώρα, πρέπει να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας στις παραγωγικές τάξεις, στον πρωτογενή τομέα και να παραγάγουμε πλούτο. Αυτό έχει ανάγκη η χώρα. Οι ενέργειες και οι χειρισμοί που πρέπει να γίνουν απαιτούν μελέτη και ψύχραιμη προσέγγιση.

Τα έκτακτα μέτρα φορολογίας που μειώνουν την ανταγωνιστικότητα, η επιπλέον φορολόγηση εταιρειών που προσφέρουν διαρκώς (αλλά για πόσο), αλλά και η φορολόγηση ασθενέστερων ομάδων δεν λύνουν το πρόβλημα, παρά μάλλον το επιδεινώνουν. Είναι λανθάνουσα η τακτική, αντί να μειώνεις τους φόρους εν μέσω κρίσης για να δημιουργήσεις κίνητρα ανάπτυξης, τα οποία θα σου φέρουν έσοδα, να τους αυξάνεις, δημιουργώντας έτσι έναν φαύλο κύκλο.

Λεωνίδας Κολιούλης: Η Ελλάδα έπρεπε να περάσει αυτή τη δοκιμασία. Σίγουρα πρόκειται για μια ψυχρολουσία τόσο για την ίδια την αγορά όσο και για τα νοικοκυριά, την οποία θα χαρακτήριζα αναγκαία. Πιστεύω, όμως, ότι τα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης θα πρέπει και να αποφασιστούν και να εκτελεστούν σε άμεσο χρόνο, ώστε το ταχύτερο η οικονομία μας να αρχίσει να αναπτύσσεται από νέα βάση και να αποφευχθεί ο χειρότερος κίνδυνος, που δεν είναι άλλος από την πιστωτική ασφυξία.

Χάρης Κυρλής: Αν κάτι συγκράτησα από τις τελευταίες εξελίξεις ήταν ότι από τις πιέσεις που μας άσκησαν οι δανειστές μας φθάσαμε σε σημείο να χάσουμε την αυτοκυριαρχία μας. Πέραν αυτού, ορθά η κυβέρνηση επιχειρεί να περιορίσει το δημοσιονομικό έλλειμμα, ωστόσο στα μέτρα που έλαβε δεν συμπεριέλαβε πρωτοβουλίες αναπτυξιακού χαρακτήρα, με αποτέλεσμα να απειλείται η πραγματική οικονομία της χώρας και, κυρίως, να κινδυνεύουμε να χάσουμε κι άλλες θέσεις εργασίας.

Κώστας Μαχαίρας: Έχουμε χρέος όλοι να στηρίξουμε την οικονομία μας. Αυτή τη φορά δεν πρόκειται για προσωπικούς λόγους ή ιδιοτελείς σκοπούς. Πρόκειται για εθνικό ζήτημα, για την ανάπτυξη της οικονομίας μας, για τη διάσωση θέσεων εργασίας. Όμως και η κυβέρνηση θα πρέπει να αντιληφθεί ότι, πέρα από τα μέτρα περιστολής των δαπανών και αύξησης των εσόδων, θα πρέπει να στηρίξει και την ανάπτυξη, λαμβάνοντας μέτρα για την απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας των εταιρειών ή την απλούστευση του πλαισίου λειτουργίας των υπεραγορών ή και για τη βελτίωση των όρων συνδιαλλαγής με το τραπεζικό σύστημα.

Αριστοτέλης Παντελιάδης: Καθυστερήσαμε. Για να αποφασίσουμε τα απαραίτητα περιμέναμε να φτάσουμε στο χείλος του γκρεμού. Η αργοπορία σε καιρό κρίσης εκλαμβάνεται ως αναποφασιστικότητα και έλλειψη θάρρους. Πώς θα πεισθούμε όλοι μας να συμβάλουμε στη σωτηρία της Ελλάδας; Μόνο αν η πολιτική ηγεσία επιδείξει ειλικρίνεια αλλά και πυγμή, αποκλείοντας κάθε περιθώριο υποχώρησης. Η πολυτέλεια των δεύτερων σκέψεων και των ενδοσκοπήσεων ανήκει στην μετά τη λήξη του πολέμου εποχή. Αλλά και τώρα, που επιτέλους όλες οι επώδυνες δημοσιονομικές αποφάσεις έχουν παρθεί, πρέπει η κυβέρνηση να τις εφαρμόσει με συνέπεια. Και να προσπαθήσει να βοηθήσει την ανάπτυξη, εξαλείφοντας παράλογα γραφειοκρατικά κόστη από την οικονομία.

Πέτρος Σεπετάς: Η κυβέρνηση έχει μεταφέρει στον πολίτη, αλλά και την αγορά, τα μηνύματά της για τη σοβαρότητα της κατάστασης στην οικονομία, οπότε πλέον θα είναι πιο εύκολο για την ίδια να υλοποιήσει την πολιτική της. Όσο πιο γρήγορα κινηθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, τόσο πιο αποτελεσματικό θα καταστεί. Πιστεύω ότι όλες οι κοινωνικές τάξεις είναι έτοιμες να δεχθούν τις θυσίες που ζητά η κυβέρνηση για να εισέλθει η χώρα σε νέα πορεία, ωστόσο οι εναλλακτικές που υπάρχουν δεν είναι πολλές. Το σημαντικότερο όλων είναι να επικρατήσει δικαιοσύνη στο φορολογικό και το ασφαλιστικό.

Γιώργος Σπηλιόπουλος: Η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά στην ανάγκη χάραξης μίας δύσκολης οικονομικής πολιτικής καθώς το ζητούμενο δεν είναι απλώς η εξεύρεση χρημάτων, αλλά ο περιορισμός των δαπανών χωρίς να διακυβεύεται η προοπτική ανάπτυξης της χώρας. Νομίζω ότι η αναγκαιότητα σχεδιασμού μέτρων και η εφαρμογή τους είναι πέραν αμφιβολίας στο μυαλό όλων μας. Όπως πέραν αμφιβολίας είναι και το γεγονός ότι οφείλουμε όλοι, κυβέρνηση, επιχειρήσεις και καταναλωτές να διατηρούμε ανοιχτό μυαλό και ευέλικτη στάση, ώστε να προκύψουν άμεσες λύσεις και αποτελέσματα.

Συγχρόνως, όμως, πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ελιχθούμε έγκαιρα και καίρια για να διορθώσουμε ή να αναθεωρήσουμε τις επιλογές μας, εφόσον είναι απαραίτητο, αν δεν εξυπηρετούν τον τελικό μας στόχο, δηλαδή τη χρυσή τομή αποταμίευσης και επένδυσης στο μέλλον.

Γιάννης Χήτος: Η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης είναι η αναμενόμενη, ιδίως μετά τη στάση των ξένων αγορών προς τη χώρα μας. Βασική προϋπόθεση, όμως, είναι η πολιτική αυτή να εφαρμοστεί δίκαια και αναλογικά και όχι εις βάρος όσων είναι ακέραιοι και συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς το κράτος.

σελφ σερβις (T. 393)
« 1 2 3 4 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION