σελφ σερβις - Και οι discounter υφίστανται την κρίση

Δευτέρα, 19 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Και οι discounter υφίστανται την κρίση

26 Φεβρουαρίου 2010 | 00:00 Γράφουν οι Δημήτρης  Διαμαντίδης, Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Τάσεις

Αντιμέτωπες με τον περιορισμό της καταναλωτικής δαπάνης και την κρίση στην αγορά βρίσκονται αμφότερες οι μεγάλες αλυσίδες discount στη χώρα μας, ήτοι η Aldi και η Lidl, οι οποίες εκτιμάται ότι έχουν επηρεαστεί, όπως και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, τόσο σε επίπεδο εσόδων, όσο και επενδύσεων. Τις μεγαλύτερες δυσκολίες αντιμετωπίζει η Aldi, η οποία, παρόλο που συνεχίζει το επενδυτικό πρόγραμμά της, ύψους 2 δισ. ευρώ, εντούτοις καταγράφει πιο αργούς ρυθμούς από τους προγραμματισμένους στην εφαρμογή του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επέκτασή της πανελλαδικά.

Η Aldi με τα 35 καταστήματά της δεν έχει ακόμη την κρίσιμη μάζα που θα της δώσει τη δυνατότητα να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην αγορά και, βέβαια, να αποσπάσει αξιοσημείωτα μερίδια από τους υπόλοιπους «παίκτες» της αγοράς.

Την ίδια στιγμή, έχει να αντιμετωπίσει τα πλείστα γραφειοκρατικά και νομοθετικά προβλήματα που συναντά κάθε ξένος επενδυτής στη χώρα μας, ο οποίος θέλει να δημιουργήσει ένα πανελλαδικό λιανεμπορικό δίκτυο. Η αλυσίδα εκτιμάται ακόμη ότι έχει πληρώσει πολύ ακριβά μία σειρά προνομιακών ακινήτων, που έχει αγοράσει πανελλαδικά και τα προορίζει για καταστήματα, ενώ αξιοσημείωτες είναι και οι συνεχείς διοικητικές μεταβολές στο ανώτατο επίπεδο της ιεραρχίας της στη χώρα μας.

Από την πλευρά της η Lidl, η οποία προς το παρόν και με το εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων της δεν απειλείται από τη μεγάλη ανταγωνίστριά της, υλοποιεί συνεχείς προσφορές προϊόντων στις μονάδες της, καθώς αυτές πλέον έλκουν τους καταναλωτές.

Logistics center Πάτρας: αναβολή λειτουργίας
Ειδικότερα όσον αφορά στην Aldi, το σχεδόν περατωμένο logistics center της στην Πάτρα, επένδυση ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ, δεν πρόκειται να λειτουργήσει προς το παρόν. Εξαιτίας, δε, αυτής της αναβολής, τερματίστηκε και η απασχόληση υπαλλήλων και στελεχών που είχαν επιφορτιστεί με την επάνδρωση του συγκεκριμένου logistics center.

Το υφιστάμενο σχέδιο ανάπτυξης της αλυσίδας μέχρι τα τέλη του 2010 προβλέπει δίκτυο περίπου 55 σημείων πώλησης (υπάρχουν ήδη 35 καταστήματα και προγραμματίζεται η δημιουργία άλλων 20 εντός του έτους). Το κάθε ένα logistics center μπορεί να στηρίξει την ομαλή τροφοδοσία τουλάχιστον 50 ή και περισσότερων καταστημάτων.

Επομένως, επαρκεί ένα μόνο logistics center, γι’ αυτό και η Πάτρα δεν θα «ανοίξει τις πύλες της», αλλά θα επανεξεταστεί η προοπτική λειτουργίας της προς το τέλος του έτους. Αντίθετα, θα λειτουργήσει το logistics center της Θεσσαλονίκης, από τα πιο μεγάλα στην ΝΑ Ευρώπη, το οποίο θα έχει περατωθεί στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2010 και το κόστος του θα υπερβεί τα 80 εκατ. ευρώ.

Πάντως, παρά τις αλλαγές στο αναπτυξιακό πλάνο της και τις διοικητικές μεταβολές, δεν τίθεται κανένα ζήτημα αποχώρησης της αλυσίδας από τη χώρα. Η έμφαση της ανάπτυξης της Aldi θα δοθεί κυρίως σε μεγάλα αστικά κέντρα (με προτεραιότητα στην πρωτεύουσα) χωρίς να προστεθούν καινούργια ακίνητα στο υφιστάμενο χαρτοφυλάκιό της. Στο πλαίσιο αυτό, στις 28 Ιανουαρίου λειτούργησε νέο κατάστημα στην περιοχή της Αττικής (στη λεωφόρο Θηβών), θα επακολουθήσουν εγκαίνια νέας μονάδας στα Πατήσια, ενώ εντός του α’ τριμήνου θα λειτουργήσουν Aldi σε Κιλκίς και Πάτρα.

Την ίδια στιγμή, εκτιμάται ότι η Aldi έχει ανακόψει και τον ρυθμό απόκτησης νέων ακινήτων ανά τη χώρα, καθώς προτιμά σε αυτή τη χρονική περίοδο να κατασκευάσει καταστήματα σε όσα ακίνητα έχει ήδη αποκτήσει, τα οποία ενδεχομένως να προσεγγίζουν τα 100.

Εξορθολογισμός προϊοντικής γκάμας
Στον προϊοντικό τομέα, η αλυσίδα, που διατηρεί μόνιμη πολιτική χαμηλών τιμών και προσφορών σε προϊόντα, προχώρησε σταδιακά και σε εξορθολογισμό της γκάμας των ειδών που πωλεί, με κριτήριο τις επιδόσεις τους στο «ράφι». Έτσι, προϊόντα με μειωμένες πωλήσεις αποχώρησαν από τα καταστήματα, ενώ αντίθετα προωθούνται περισσότερο όσα καταγράφουν ικανοποιητικούς τζίρους.

Ενδεικτικό είναι ότι δεν πωλείται πλέον στα καταστήματά της το βιολογικό λάδι, που αρχικά διέθετε ως PL κατόπιν συμφωνίας με γνωστή εγχώρια βιομηχανία, το οποίο όμως εξάγεται σε επιλεγμένες αγορές του εξωτερικού, όπου υφίστανται Aldi.

Πηγές της αγοράς φέρουν την αλυσίδα να διακόπτει συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας που είχε συνάψει από ιδρύσεώς της στην Ελλάδα με εταιρείες, οι οποίες την προμήθευσαν με PL προϊόντα, έχοντας πρώτα διαπιστώσει προβλήματα που αφορούσαν στην εφαρμογή των ποιοτικών προδιαγραφών κατά τη διαδικασία παραγωγής.

«Πρόθεση της εταιρείας, πέρα από τις χαμηλές τιμές που επιβάλλει ο ανταγωνισμός, καθώς και οι δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες, φαίνεται πως είναι και η προσφορά στο καταναλωτικό κοινό ποιοτικών προϊόντων», δηλώνει στο σελφ σέρβις στέλεχος της αγοράς, το οποίο είναι σε θέση να γνωρίζει τις στρατηγικές κινήσεις της εταιρείας, προσθέτοντας ότι ένα από τα συμβόλαια τα οποία διέκοψε η Aldi αφορούσε στην παραγωγή προϊόντος υψηλής ζήτησης, το οποίο ανήκει σε κατηγορία, στην οποία οι προμηθευτές επενδύουν ιδιαίτερα στον τομέα της καινοτομίας.

Το ίδιο στέλεχος προσθέτει ότι η Aldi λειτουργεί εσωτερικό σύστημα ποιοτικού ελέγχου, ώστε μέσω αυτού να είναι πάντα σε θέση να ελέγχει σε άμεσο χρόνο την ποιότητα προϊόντων που φέρουν το δικό της brand.

Η Aldi με τα 35 καταστήματά της δεν έχει ακόμη την κρίσιμη μάζα που θα της δώσει τη δυνατότητα να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην αγορά και, βέβαια, να αποσπάσει αξιοσημείωτα μερίδια από τους υπόλοιπους «παίκτες» της αγοράς.

Την ίδια στιγμή, έχει να αντιμετωπίσει τα πλείστα γραφειοκρατικά και νομοθετικά προβλήματα που συναντά κάθε ξένος επενδυτής στη χώρα μας, ο οποίος θέλει να δημιουργήσει ένα πανελλαδικό λιανεμπορικό δίκτυο. Η αλυσίδα εκτιμάται ακόμη ότι έχει πληρώσει πολύ ακριβά μία σειρά προνομιακών ακινήτων, που έχει αγοράσει πανελλαδικά και τα προορίζει για καταστήματα, ενώ αξιοσημείωτες είναι και οι συνεχείς διοικητικές μεταβολές στο ανώτατο επίπεδο της ιεραρχίας της στη χώρα μας.

Από την πλευρά της η Lidl, η οποία προς το παρόν και με το εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων της δεν απειλείται από τη μεγάλη ανταγωνίστριά της, υλοποιεί συνεχείς προσφορές προϊόντων στις μονάδες της, καθώς αυτές πλέον έλκουν τους καταναλωτές.

Logistics center Πάτρας: αναβολή λειτουργίας
Ειδικότερα όσον αφορά στην Aldi, το σχεδόν περατωμένο logistics center της στην Πάτρα, επένδυση ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ, δεν πρόκειται να λειτουργήσει προς το παρόν. Εξαιτίας, δε, αυτής της αναβολής, τερματίστηκε και η απασχόληση υπαλλήλων και στελεχών που είχαν επιφορτιστεί με την επάνδρωση του συγκεκριμένου logistics center.

Το υφιστάμενο σχέδιο ανάπτυξης της αλυσίδας μέχρι τα τέλη του 2010 προβλέπει δίκτυο περίπου 55 σημείων πώλησης (υπάρχουν ήδη 35 καταστήματα και προγραμματίζεται η δημιουργία άλλων 20 εντός του έτους). Το κάθε ένα logistics center μπορεί να στηρίξει την ομαλή τροφοδοσία τουλάχιστον 50 ή και περισσότερων καταστημάτων.

Επομένως, επαρκεί ένα μόνο logistics center, γι’ αυτό και η Πάτρα δεν θα «ανοίξει τις πύλες της», αλλά θα επανεξεταστεί η προοπτική λειτουργίας της προς το τέλος του έτους. Αντίθετα, θα λειτουργήσει το logistics center της Θεσσαλονίκης, από τα πιο μεγάλα στην ΝΑ Ευρώπη, το οποίο θα έχει περατωθεί στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2010 και το κόστος του θα υπερβεί τα 80 εκατ. ευρώ.

Πάντως, παρά τις αλλαγές στο αναπτυξιακό πλάνο της και τις διοικητικές μεταβολές, δεν τίθεται κανένα ζήτημα αποχώρησης της αλυσίδας από τη χώρα. Η έμφαση της ανάπτυξης της Aldi θα δοθεί κυρίως σε μεγάλα αστικά κέντρα (με προτεραιότητα στην πρωτεύουσα) χωρίς να προστεθούν καινούργια ακίνητα στο υφιστάμενο χαρτοφυλάκιό της. Στο πλαίσιο αυτό, στις 28 Ιανουαρίου λειτούργησε νέο κατάστημα στην περιοχή της Αττικής (στη λεωφόρο Θηβών), θα επακολουθήσουν εγκαίνια νέας μονάδας στα Πατήσια, ενώ εντός του α’ τριμήνου θα λειτουργήσουν Aldi σε Κιλκίς και Πάτρα.

Την ίδια στιγμή, εκτιμάται ότι η Aldi έχει ανακόψει και τον ρυθμό απόκτησης νέων ακινήτων ανά τη χώρα, καθώς προτιμά σε αυτή τη χρονική περίοδο να κατασκευάσει καταστήματα σε όσα ακίνητα έχει ήδη αποκτήσει, τα οποία ενδεχομένως να προσεγγίζουν τα 100.

Εξορθολογισμός προϊοντικής γκάμας
Στον προϊοντικό τομέα, η αλυσίδα, που διατηρεί μόνιμη πολιτική χαμηλών τιμών και προσφορών σε προϊόντα, προχώρησε σταδιακά και σε εξορθολογισμό της γκάμας των ειδών που πωλεί, με κριτήριο τις επιδόσεις τους στο «ράφι». Έτσι, προϊόντα με μειωμένες πωλήσεις αποχώρησαν από τα καταστήματα, ενώ αντίθετα προωθούνται περισσότερο όσα καταγράφουν ικανοποιητικούς τζίρους.

Ενδεικτικό είναι ότι δεν πωλείται πλέον στα καταστήματά της το βιολογικό λάδι, που αρχικά διέθετε ως PL κατόπιν συμφωνίας με γνωστή εγχώρια βιομηχανία, το οποίο όμως εξάγεται σε επιλεγμένες αγορές του εξωτερικού, όπου υφίστανται Aldi.

Πηγές της αγοράς φέρουν την αλυσίδα να διακόπτει συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας που είχε συνάψει από ιδρύσεώς της στην Ελλάδα με εταιρείες, οι οποίες την προμήθευσαν με PL προϊόντα, έχοντας πρώτα διαπιστώσει προβλήματα που αφορούσαν στην εφαρμογή των ποιοτικών προδιαγραφών κατά τη διαδικασία παραγωγής.

«Πρόθεση της εταιρείας, πέρα από τις χαμηλές τιμές που επιβάλλει ο ανταγωνισμός, καθώς και οι δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες, φαίνεται πως είναι και η προσφορά στο καταναλωτικό κοινό ποιοτικών προϊόντων», δηλώνει στο σελφ σέρβις στέλεχος της αγοράς, το οποίο είναι σε θέση να γνωρίζει τις στρατηγικές κινήσεις της εταιρείας, προσθέτοντας ότι ένα από τα συμβόλαια τα οποία διέκοψε η Aldi αφορούσε στην παραγωγή προϊόντος υψηλής ζήτησης, το οποίο ανήκει σε κατηγορία, στην οποία οι προμηθευτές επενδύουν ιδιαίτερα στον τομέα της καινοτομίας.

Το ίδιο στέλεχος προσθέτει ότι η Aldi λειτουργεί εσωτερικό σύστημα ποιοτικού ελέγχου, ώστε μέσω αυτού να είναι πάντα σε θέση να ελέγχει σε άμεσο χρόνο την ποιότητα προϊόντων που φέρουν το δικό της brand.


Συνεχείς διοικητικές ανατροπές
Άξιες μνείας είναι και οι πολλαπλές διοικητικές μεταβολές στην ιεραρχική πυραμίδα της Aldi στη χώρα μας, αλλά και στην μητρική αυστριακή Hofer (του ομίλου της Aldi Sud), που ελέγχει την ελληνική θυγατρική. Αποχώρησαν από υψηλότατα διοικητικά αξιώματά στην Aldi Sud δύο στελέχη, τα οποία εν πολλοίς είχαν «χρεωθεί» τη διείσδυση της εταιρείας στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τους κκ Armin Burger και Κωνσταντίνο Ρόζο, οι οποίοι είχαν αναλάβει αρχικά την πρωτοβουλία επέκτασης της Aldi στη χώρα μας. Μάλιστα, ο δεύτερος θεωρείται ως ο πρωτεργάτης αυτής της προσπάθειας, καθώς κατάφερε να βάλει τα θεμέλια για την ανάπτυξη της αλυσίδας, σε μία περίοδο που το λιανεμπόριο περνά δύσκολες στιγμές.

Ο Κ. Ρόζος πριν από λίγους μήνες και έχοντας στο ενεργητικό του την επιτυχία στην Ελλάδα προήχθη σε ανώτατο διοικητικό πόστο, στο πλαίσιο του ομίλου Aldi Sud. Σήμερα πλέον η Aldi Ελλάδος διοικείται από μία άτυπη «τριανδρία» στελεχών, που είναι ισότιμα και έχουν υπό την ευθύνη τους διαφορετικούς τομείς δραστηριότητας ο καθένας.

Ωστόσο, μέχρι στιγμής, κανένα στέλεχος εκ των συγκεκριμένων τριών δεν έχει αναλάβει τη συνολική ευθύνη για την Ελλάδα, ενώ να σημειωθεί πως στη χώρα μας η Aldi ουσιαστικά μέσα σε λίγους μήνες υπέστη τρεις μείζονες μεταβολές στο διοικητικό σχήμα της: από τον Κ. Ρόζο, στον G. Helm, ο οποίος κατόπιν μετέβη στην Aldi στην Ελβετία για ν’ αναλάβει η σημερινή τριανδρία.

Ο ανταγωνισμός χτυπάει... κόκκινα
Ο ιδιότυπος ανταγωνισμός πάντως μεταξύ Aldi και Lidl στη χώρα μας καλά κρατεί στο προϊοντικό επίπεδο, όπου βέβαια η δεύτερη έχει το πλεονέκτημα λόγω του μεγάλου δικτύου καταστημάτων, logistics center και όγκου παραγγελιών, τις οποίες πραγματοποιεί για τα καταστήματά της.

Η Lidl, ανταποκρινόμενη και στις πρωτοβουλίες της Aldi, πραγματοποιεί συνεχή «κύματα» μειώσεων στις τιμές της, εστιάζοντας μάλιστα στο super-Σάββατο, καθώς ανακοινώνει για τη συγκεκριμένη αυτή ημέρα κάθε εβδομάδα ειδικές προσφορές, κυρίως σε τρόφιμα.

Η κόντρα των δύο αλυσίδων αναζωπυρώνεται και κάθε φορά που η Aldi θέτει σε λειτουργία ένα νέο κατάστημα, όπου πραγματοποιεί ειδικές προσφορές, στις οποίες απαντά με ανάλογες δράσεις το εγγύτερο γεωγραφικά Lidl.

Η επέκταση της Aldi στα αστικά κέντρα προβλέπεται να οδηγήσει σε όξυνση του ανταγωνισμού μεταξύ των δύο αλυσίδων, καθώς η Lidl αναγκαστικά θα μειώσει τις τιμές της ακόμη περισσότερο, ήτοι στα επίπεδα της ανταγωνίστριάς της, προκειμένου να προστατεύσει τα μερίδια αγοράς της.

Καθίζηση, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν υποστεί τα προϊόντα non-food αμφότερων των αλυσίδων, τα οποία όμως ούτως ή αλλιώς είχαν μικρή συνεισφορά στα έσοδά τους και αντιμετώπιζαν πολύ ισχυρό ανταγωνισμό από τις υπόλοιπες εξειδικευμένες αλυσίδες της αγοράς.

Τέλος, η Lidl προχώρησε σε χωροταξικές προσαρμογές στις μονάδες της, έτσι ώστε να φιλοξενεί τα προϊόντα αρτοποιίας σε ξεχωριστό σημείο με συγκεκριμένες προδιαγραφές, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία και έχει πράξει και η Aldi στα σημεία πώλησής της.

σελφ σερβις (T. 392)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION