σελφ σερβις - Η κρίση πλήττει τις ελεύθερες εισαγωγές

Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Η κρίση πλήττει τις ελεύθερες εισαγωγές

26 Φεβρουαρίου 2010 | 00:00 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Τάσεις

Η κρίση πλήττει τις ελεύθερες εισαγωγές

Πιο κοντά στο οργανωμένο λιανεμπόριο φέρνει η κρίση τους Έλληνες παραγωγούς και εν γένει τους διακινητές επώνυμων αγαθών, καθότι αποτρέπει τα σούπερ μάρκετ να στραφούν στις ξένες αγορές για τη διενέργεια παράλληλων εισαγωγών, με σκοπό την προμήθεια γνωστών brand σε προνομιακές τιμές. Η κρίση, σε συνδυασμό με την έλλειψη υποδομών και το ρίσκο του στοκαρίσματος πλήττουν τις παράλληλες εισαγωγές, οι οποίες συχνά μεταβάλλονται και σε διαπραγματευτικό όπλο μεταξύ λιανεμπόρων και παραγωγών, οδηγώντας κάποιες φορές σε πρακτικές που μπαίνουν στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Είναι γεγονός ότι οι προσφορές, στις οποίες επιμένουν εδώ και μήνες οι προμηθευτές, όπως και το επί 18 μήνες «πάγωμα» των τιμών τους, αποδυνάμωσαν τη διάθεση των σούπερ μάρκετ να προβούν σε ελεύθερες εισαγωγές. Η συγκρατημένη πολιτική τιμών της βιομηχανίας περιόρισε αισθητά τις όποιες διαφορές διαπιστώνονταν πριν από την κρίση στις τιμές των πολυεθνικών προϊόντων μεταξύ Ελλάδας και άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών.

Μάλιστα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στο διάστημα που θα επακολουθήσει, οι αποκλίσεις στις τιμές θα περιοριστούν ακόμη περισσότερο, καθότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης η άνοδος που ήδη καταγράφεται στις τιμές των πρώτων υλών μετακυλίεται σταδιακά στις τιμές χονδρικής και, κατ’ επέκταση, στις τιμές λιανικής. Όμως στην Ελλάδα, επειδή η οικονομία παραμένει σε βαθιά κρίση, ανατιμήσεις στη λιανική θα περάσουν πολύ δύσκολα.

Κατά συνέπεια, η δυνατότητα αύξησης των περιθωρίων κέρδους με τη διενέργεια ελεύθερων εισαγωγών μειώνεται και θα μειώνεται με την πάροδο των μηνών. Πρόκειται για εξέλιξη, η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον για όσο διάστημα η επιχειρηματική κοινότητα θα αναπτύσσεται υπό δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες, όπως και για όσο χρόνο οι τιμές θα πιέζονται από τη χαμηλή ζήτηση.

Ελεύθερη εισαγωγή: αβέβαιη & κοστοβόρα
Στο μεταξύ, πέρα από τα ανωτέρω, όσοι προσβλέπουν στις παράλληλες εισαγωγές, προκειμένου να περιορίσουν το κόστος προμήθειας, έχουν να συνυπολογίσουν και την αβεβαιότητα του στοκ, κάτι που, σ’ αυτή ειδικά την περίοδο της κρίσης, αποτελεί ανυπολόγιστο ρίσκο.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η απ’ ευθείας εισαγωγή προϊόντων από το εξωτερικό σε συνεχή ροή απαιτεί οργάνωση και υποδομές που ως επί το πλείστον δεν διαθέτει το οργανωμένο λιανεμπόριο, με αποτέλεσμα οι όποιες παράλληλες εισαγωγές να διενεργούνται αποσπασματικά και να εστιάζονται είτε στον τυχαίο εντοπισμό ενός φθηνού φορτίου με κάποιο ή κάποια γνωστά στην Ελλάδα προϊόντα είτε στην επίμονη αναζήτηση συγκεκριμένου προϊόντος, με τον προμηθευτή του οποίου η αλυσίδα διατηρεί κακές σχέσεις συνεργασίας.

Από τον λιανέμπορο οι παράλληλες εισαγωγές χρησιμοποιούνται άλλοτε ως αμυντικό και άλλοτε ως επιθετικό όπλο έναντι των προμηθευτών. Ως αμυντικό όπλο, όταν γνωρίζει ότι το παιχνίδι στη διαπραγμάτευση για τις ετήσιες συμφωνίες το έχει χαμένο και αναζητεί άλλη εναλλακτική προμήθειας, και ως επιθετικό όπλο, όταν επιχειρεί να πιέσει τον προμηθευτή να εκχωρήσει υψηλότερες παροχές, μένοντας όμως στη διαπραγμάτευση.

Βέβαια, και οι προμηθευτές από την πλευρά τους δεν κάθονται με... σταυρωμένα χέρια. Παρακολουθούν τις πωλήσεις κάθε μεγάλου πελάτη, καταγράφοντας τις παραγγελίες τους και, εφόσον διαπιστώσουν κάμψη στους ρυθμούς διακίνησης, που να μην δικαιολογείται από τις συνθήκες της αγοράς ή τη μεταξύ τους συνεργασία, παρεμβαίνουν προκειμένου να αποκαταστήσουν την… τάξη.

Το θέμα, βέβαια, είναι με ποιους τρόπους αντιδρούν κατασταλτικά και κυρίως προληπτικά, διότι, όπως θα δούμε παρακάτω, οι πρακτικές που συνήθως ακολουθούν κινούνται εκτός πλαισίου νόμου, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να έχουν προκαλέσει την προσοχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Όπως και να έχει πάντως, η αναζήτηση των ελεύθερων εισαγωγών από τα σούπερ μάρκετ δεν βασίζεται σε συγκεκριμένα προγράμματα. Εξάλλου, αν κανείς προσμετρήσει παράγοντες, όπως κόστος διερεύνησης, οργάνωσης, μεταφοράς και διαχείρισης των παράλληλων εισαγωγών, όπως και το ρίσκο του στοκ, αλλά και την επίδραση που μπορεί να υπάρξει στις σχέσεις των αλυσίδων με τους αντίστοιχους προμηθευτές, ίσως η αναζήτηση επώνυμων προϊόντων στο εξωτερικό -σε χαμηλότερες τιμές- να μην εξυπηρετεί οικονομικά το λιανεμπόριο.

Κι αν μάλιστα, στα ανωτέρω προσθέσουμε και τις υποχρεώσεις που έχουν έναντι του νόμου όσοι διενεργούν απ’ ευθείας εισαγωγές, με βασικότερη αυτή που προβλέπει ότι επί των συσκευασιών θα πρέπει να αναγράφονται στην ελληνική γλώσσα τα στοιχεία που αφορούν στον παραγωγό, τον εισαγωγέα, όπως και τα συστατικά του κάθε προϊόντος -εφόσον πρόκειται για τρόφιμο- τότε η ελεύθερη εισαγωγή γίνεται περισσότερο περίπλοκη και κοστοβόρα.

Είναι γεγονός ότι οι προσφορές, στις οποίες επιμένουν εδώ και μήνες οι προμηθευτές, όπως και το επί 18 μήνες «πάγωμα» των τιμών τους, αποδυνάμωσαν τη διάθεση των σούπερ μάρκετ να προβούν σε ελεύθερες εισαγωγές. Η συγκρατημένη πολιτική τιμών της βιομηχανίας περιόρισε αισθητά τις όποιες διαφορές διαπιστώνονταν πριν από την κρίση στις τιμές των πολυεθνικών προϊόντων μεταξύ Ελλάδας και άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών.

Μάλιστα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στο διάστημα που θα επακολουθήσει, οι αποκλίσεις στις τιμές θα περιοριστούν ακόμη περισσότερο, καθότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης η άνοδος που ήδη καταγράφεται στις τιμές των πρώτων υλών μετακυλίεται σταδιακά στις τιμές χονδρικής και, κατ’ επέκταση, στις τιμές λιανικής. Όμως στην Ελλάδα, επειδή η οικονομία παραμένει σε βαθιά κρίση, ανατιμήσεις στη λιανική θα περάσουν πολύ δύσκολα.

Κατά συνέπεια, η δυνατότητα αύξησης των περιθωρίων κέρδους με τη διενέργεια ελεύθερων εισαγωγών μειώνεται και θα μειώνεται με την πάροδο των μηνών. Πρόκειται για εξέλιξη, η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον για όσο διάστημα η επιχειρηματική κοινότητα θα αναπτύσσεται υπό δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες, όπως και για όσο χρόνο οι τιμές θα πιέζονται από τη χαμηλή ζήτηση.

Ελεύθερη εισαγωγή: αβέβαιη & κοστοβόρα
Στο μεταξύ, πέρα από τα ανωτέρω, όσοι προσβλέπουν στις παράλληλες εισαγωγές, προκειμένου να περιορίσουν το κόστος προμήθειας, έχουν να συνυπολογίσουν και την αβεβαιότητα του στοκ, κάτι που, σ’ αυτή ειδικά την περίοδο της κρίσης, αποτελεί ανυπολόγιστο ρίσκο.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η απ’ ευθείας εισαγωγή προϊόντων από το εξωτερικό σε συνεχή ροή απαιτεί οργάνωση και υποδομές που ως επί το πλείστον δεν διαθέτει το οργανωμένο λιανεμπόριο, με αποτέλεσμα οι όποιες παράλληλες εισαγωγές να διενεργούνται αποσπασματικά και να εστιάζονται είτε στον τυχαίο εντοπισμό ενός φθηνού φορτίου με κάποιο ή κάποια γνωστά στην Ελλάδα προϊόντα είτε στην επίμονη αναζήτηση συγκεκριμένου προϊόντος, με τον προμηθευτή του οποίου η αλυσίδα διατηρεί κακές σχέσεις συνεργασίας.

Από τον λιανέμπορο οι παράλληλες εισαγωγές χρησιμοποιούνται άλλοτε ως αμυντικό και άλλοτε ως επιθετικό όπλο έναντι των προμηθευτών. Ως αμυντικό όπλο, όταν γνωρίζει ότι το παιχνίδι στη διαπραγμάτευση για τις ετήσιες συμφωνίες το έχει χαμένο και αναζητεί άλλη εναλλακτική προμήθειας, και ως επιθετικό όπλο, όταν επιχειρεί να πιέσει τον προμηθευτή να εκχωρήσει υψηλότερες παροχές, μένοντας όμως στη διαπραγμάτευση.

Βέβαια, και οι προμηθευτές από την πλευρά τους δεν κάθονται με... σταυρωμένα χέρια. Παρακολουθούν τις πωλήσεις κάθε μεγάλου πελάτη, καταγράφοντας τις παραγγελίες τους και, εφόσον διαπιστώσουν κάμψη στους ρυθμούς διακίνησης, που να μην δικαιολογείται από τις συνθήκες της αγοράς ή τη μεταξύ τους συνεργασία, παρεμβαίνουν προκειμένου να αποκαταστήσουν την… τάξη.

Το θέμα, βέβαια, είναι με ποιους τρόπους αντιδρούν κατασταλτικά και κυρίως προληπτικά, διότι, όπως θα δούμε παρακάτω, οι πρακτικές που συνήθως ακολουθούν κινούνται εκτός πλαισίου νόμου, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να έχουν προκαλέσει την προσοχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Όπως και να έχει πάντως, η αναζήτηση των ελεύθερων εισαγωγών από τα σούπερ μάρκετ δεν βασίζεται σε συγκεκριμένα προγράμματα. Εξάλλου, αν κανείς προσμετρήσει παράγοντες, όπως κόστος διερεύνησης, οργάνωσης, μεταφοράς και διαχείρισης των παράλληλων εισαγωγών, όπως και το ρίσκο του στοκ, αλλά και την επίδραση που μπορεί να υπάρξει στις σχέσεις των αλυσίδων με τους αντίστοιχους προμηθευτές, ίσως η αναζήτηση επώνυμων προϊόντων στο εξωτερικό -σε χαμηλότερες τιμές- να μην εξυπηρετεί οικονομικά το λιανεμπόριο.

Κι αν μάλιστα, στα ανωτέρω προσθέσουμε και τις υποχρεώσεις που έχουν έναντι του νόμου όσοι διενεργούν απ’ ευθείας εισαγωγές, με βασικότερη αυτή που προβλέπει ότι επί των συσκευασιών θα πρέπει να αναγράφονται στην ελληνική γλώσσα τα στοιχεία που αφορούν στον παραγωγό, τον εισαγωγέα, όπως και τα συστατικά του κάθε προϊόντος -εφόσον πρόκειται για τρόφιμο- τότε η ελεύθερη εισαγωγή γίνεται περισσότερο περίπλοκη και κοστοβόρα.


Ελκυστικές οι PL ελεύθερες εισαγωγές
Όταν, τέλος, πρόκειται για επώνυμα, για γνωστά brand τροφίμων, τότε ο εισαγωγές καλείται να λάβει υπόψη μια ακόμη ιδιαιτερότητα, αυτή της γεύσης. Διότι, παρά τις προδιαγραφές παραγωγής που ακολουθούν στο σύνολό τους οι παραγωγοί πολυεθνικών προϊόντων, από χώρα σε χώρα μικροδιαφορές στη γεύση πάντα θα υπάρχουν, ακόμη και στη συσκευασία, οπότε σε τέτοιου είδους περιπτώσεις δεν μπορεί ν’ αποκλειστεί το ενδεχόμενο ο καταναλωτής να μην ανταποκριθεί στο προϊόν και πιθανόν να μην προβεί στην αγορά του.

Πάντως, σε αντίθεση με τα όσα ισχύουν στα επώνυμα προϊόντα, για τα private label αγαθά οι ελεύθερες εισαγωγές θα παραμένουν ελκυστικές. Τουλάχιστον για τους ομίλους αγορών, κυρίως λόγω της τάσης που θέλει τις επιχειρήσεις-μέλη τους να επιμένουν, κεντρικά πάντα, στην αναζήτηση εισαγωγών από την ΕΕ, δηλαδη τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ισπανία και κυρίως από την Ιταλία, λόγω του χαμηλού κόστους μεταφοράς.

Όσον αφορά στα εποχιακά είδη, οι αλυσίδες στρέφονται στις αγορές της Κίνας ή της Κορέας και εν γένει της Ασίας, όπου το κόστος αγοράς των προϊόντων περιορίζεται σε υπερβολικά χαμηλά επίπεδα για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Παράγοντας του λιανεμπορίου αναφέρει, επίσης, ότι οι παράλληλες εισαγωγές ευδοκιμούν, εφόσον οι Έλληνες παραγωγοί το επιτρέπουν με τη στάση τους και τους όρους συνεργασίας που οι ίδιοι θέτουν. Πρόκειται, φυσικά, για αιχμή κατά των παραγωγών που δύσκολα θα διατύπωνε ισχυρή αλυσίδα του λιανεμπορίου, αφού λόγω του όγκου της έχει την πολυτέλεια να πιέσει τους παραγωγούς, ώστε να εξασφαλίσει τους επιθυμητούς όρους συνεργασίας.

Περιορισμένη συμμετοχή
Ποια είναι όμως η συμμετοχή των παράλληλων εισαγωγών στον ετήσιο τζίρο μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ; Σε εκτιμήσεις τους γνωστοί παράγοντες του κλάδου αναφέρουν ότι δεν ξεπερνά 0,5%. Σε ένα σύνολο, λοιπόν, περί τα 8 δισ. ευρώ -εκεί υπολογίζονται οι ετήσιες πωλήσεις των 10 ισχυρότερων δικτύων του κλάδου- η αξία των παράλληλων εισαγωγών δεν ξεπερνά τα 40 με 50 εκατ. ευρώ.

Κάνοντας, πάντως, μετρήσεις στον όγκο των παράλληλα εισαγόμενων προϊόντων, η συμμετοχή τους στο σύνολο των διακινούμενων ποσοτήτων μιας κατηγορίας μπορεί να φθάνει και το 3 με 4%.

Λόγω μάλιστα και των πιέσεων που ασκούν οι παραγωγοί των επώνυμων προϊόντων στους μεγάλους πελάτες τους, ώστε να μην διενεργούν παράλληλες εισαγωγές, η προαναφερόμενη αξία επί της ουσίας δεν αντιστοιχεί τόσο σε βασικά προϊόντα, ούτε σε ισχυρά brand name, αλλά σε κωδικούς δεύτερης γραμμής, όπως και σε ειδικού τύπου προϊόντα, σε εποχικά είδη, σε τρόφιμα τα οποία απευθύνονται στους οικονομικούς μετανάστες, όπως και σε τρόφιμα προερχόμενα από την Ασία που εξυπηρετούν τις ανάγκες καταναλωτών που επιμένουν σε γεύσεις της Ανατολής.

Κατηγορίες προϊόντων, για τις οποίες συνήθως επιλέγονται οι παράλληλες εισαγωγές, είναι τα είδη bazaar, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγείας, οι μπίρες και οι κωδικοί τύπου cola, καθώς και όσες κατηγορίες αγαθών προαναφέρθηκαν.

Στο μεταξύ, εφόσον πρόκειται για μικρότερες αλυσίδες, οι συμμετοχή του τζίρου που εξασφαλίζουν από τις παράλληλες εισαγωγές είναι δυνατό να φθάνει και στο 10% των ετήσιων πωλήσεών τους, ενώ στις hard discount αλυσίδες, όπως η Aldi και η Lidl, αλλά ακόμη και η Dia που κινείται προς το soft discount, οι απευθείας εισαγωγές που διενεργούνται σε συνεργασία με τους ομίλους στους οποίους ανήκουν διαμορφώνουν τζίρο, ο οποίος ως ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών κινείται σε επίπεδα κατά πολύ υψηλότερα οποιασδήποτε άλλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο, ασφαλής εκτίμηση για τα έσοδα, τα οποία εξασφαλίζουν οι discounter από τις παράλληλες εισαγωγές, δεν υπάρχει, καθότι, όπως είναι γνωστό, έναντι των δημοσιογράφων, όπως και των εταιρειών που διενεργούν έρευνες αγοράς, κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην αντεπίθεση
Το περιορισμένο ενδιαφέρον που επιδεικνύει το οργανωμένο λιανεμπόριο για τις παράλληλες εισαγωγές επωνύμων ειδών προβλημάτισε την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Είναι γνωστό ότι για το θέμα αυτό η Επιτροπή έχει ήδη παρέμβει δύο φορές, στο πλαίσιο ερευνών που διενήργησε για τον εντοπισμό ρητρών απαγόρευσης παράλληλων εισαγωγών σε συμβάσεις παραγωγών-λιανοπωλητών.

Οι πρώτες κυρώσεις της Επιτροπής για την απαγόρευση παράλληλων εισαγωγών αποτελούν πλέον γεγονός. Στην Ελαΐς-Unilever Hellas επιδικάσθηκε πρόστιμο 6,9 εκατ. ευρώ, διότι απαγόρευσε τις απευθείας εισαγωγές απορρυπαντικών σε έξι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στις οποίες επίσης επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, με το αιτιολογικό ότι λόγω του όγκου τους μπορούσαν να αντιδράσουν στην πολιτική της Unilever.

Σε εκκρεμότητα παραμένει, επίσης, έρευνα της Επιτροπής για τις συμβάσεις της Colgate. Μάλιστα, η ολομέλεια του φορέα έκρινε πρόσφατα ότι η έρευνα της γενικής διεύθυνσης δεν έπρεπε να περιοριστεί στα απορρυπαντικά, οπότε επέστρεψε τον φάκελο στο αρμόδιο τμήμα για περαιτέρω έλεγχο, που, όπως αναφέρουν πηγές του σελφ σέρβις, έχει ήδη συμπεριλάβει και τις οδοντόκρεμες.

Παρά την προσπάθεια, αποτέλεσμα μηδέν
Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι η Επιτροπή θα επιμείνει στο ζήτημα της απαγόρευσης των παράλληλων εισαγωγών, διότι θεωρεί ότι ανάλογες ρήτρες εμποδίζουν την πραγμάτωση της ελεύθερης αγοράς.

Υψηλόβαθμο στέλεχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού δήλωσε σχετικά στο σελφ σέρβις ότι «αν μια εταιρεία εμποδίζει με την εμπορική της πολιτική τη διενέργεια παράλληλων εισαγωγών είναι σαν να περιχαρακώνει τα σύνορα της χώρας, επιδιώκοντας τη δημιουργία αντιπροσωπειών και αποκλειστικοτήτων σε βάρος του ανταγωνισμού και της ελεύθερης διακίνησης των αγαθών, με αποκλειστικό στόχο τον έλεγχο και, κατά συνέπεια, την αύξηση των τιμών».

Μάλιστα, το ίδιο στέλεχος γίνεται περισσότερο αποκαλυπτικό στην κουβέντα του προσθέτοντας ότι «η γενική εντολή που είχε δοθεί στα αρμόδια τμήματα για την αναζήτηση και τον εντοπισμό ρητρών απαγόρευσης των παράλληλων εισαγωγών παραμένει σε ισχύ και ίσως σύντομα να υπάρξουν νεότερα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού».

Θα πρέπει, πάντως, να επισημανθεί ότι, μετά τις πρώτες παρεμβάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και κυρίως μετά τις πρώτες διαρροές στην αγορά ότι η Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή διερευνά το θέμα των παράλληλων εισαγωγών, πολλές πολυεθνικές εταιρείες έσπευσαν να επαναδιατυπώσουν τις συμβάσεις τους με το οργανωμένο λιανεμπόριο, προκειμένου να απαλείψουν τους επίμαχους απαγορευτικούς όρους.

Ωστόσο, από τα στοιχεία, με τα οποία τροφοδότησαν τα στελέχη του λιανεμπορίου το περιοδικό μας, φαίνεται να μην υπήρξαν αλλαγές στην πολιτική προμηθειών των σούπερ μάρκετ ή αλλιώς να μην τονώθηκαν οι ελεύθερες εισαγωγές επωνύμων αγαθών.

Μένει, λοιπόν, να φανεί για ποιον λόγο οι παρεμβάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν επιφέρουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα στο ζήτημα των παράλληλων εισαγωγών και, κατά συνέπεια, στην τιμολόγηση των αγαθών.

Πολυεθνικά προϊόντα σε υψηλές τιμές
Μάλιστα, η στασιμότητα που καταγράφεται στο όλο θέμα αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον και από το γεγονός ότι το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας έχει παρέμβει στο ζήτημα της τιμολόγησης των πολυεθνικών προϊόντων διερευνώντας τις ενδο-ομιλικές συναλλαγές, ώστε να διαπιστώσει τους λόγους, για τους οποίους πολυεθνικά προϊόντα πωλούνται στη Ελλάδα αδικαιολόγητα ακριβότερα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Παρεμβάσεις, λοιπόν, γίνονται σε θεσμικό και ελεγκτικό επίπεδο, όμως οι παράλληλες εισαγωγές εξακολουθούν να έχουν εξαιρετικά περιορισμένη συμμετοχή στον ετήσιο τζίρο των σούπερ μάρκετ και οι τιμές πολλών πολυεθνικών προϊόντων συνεχίζουν να είναι κατά πολύ υψηλότερες από τις αντίστοιχες άλλων μεγάλων εθνικών αγορών στην Ευρώπη.

σελφ σερβις (T. 392)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION