σελφ σερβις - ELTRUN: Αναμένεται περαιτέρω επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου φέτος

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

ELTRUN: Αναμένεται περαιτέρω επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου φέτος

20 Φεβρουαρίου 2019 | 11:10 Γράφει το σελφ-σέλφις  Team Topics: e-commerce,Online,Έρευνα

Περί τα τέσσερα εκατομμύρια Έλληνες φέτος εκτιμάται ότι θα ψωνίσουν online προϊόντα και υπηρεσίες αξίας άνω των 5 δισ. ευρώ, ενώ περί τις 7.000 οι ελληνικές επιχειρήσεις θα διαθέτουν ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, αλλά με περιορισμένη πιστοποίηση. Αυτά συμπεραίνονται, μεταξύ άλλων, στην πρόσφατα ολοκληρωμένη ετήσια μελέτη των «προοπτικών του ηλεκτρονικού εμπορίου» και των σχετικών τάσεων, που διεξάγει το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το ηλεκτρονικό εμπόριο B-C στην εγχώρια αγορά αναμένεται ότι θα ξεπεράσει φέτος το όριο των 5 δισ. ευρώ τζίρου, με προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής του τα επόμενα χρόνια, αφού μόνο το 40% του πληθυσμού εκτιμάται ότι θα πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές αγορές, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις ώριμες online ευρωπαϊκές αγορές υπερβαίνει το 70%-75%.

Ως κορυφαίες κατηγορίες online αγορών, βάσει της έρευνας για την αγοραστική κίνηση (τουλάχιστον μία φορά ανά αγοραστή) μέσω Internet την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2018, αναδείχθηκαν η διαμονή σε καταλύματα (50% των απαντήσεων), οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (46%), το έτοιμο φαγητό (43%), η ένδυση-υπόδηση (42%), ο εξοπλισμός Η/Υ (41%), οι ηλεκτρονικές συσκευές (40%), τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (39%), τα βιβλία (37%), τα οικιακά είδη (36%), τα είδη φαρμακείου (30%), προσωπικής φροντίδας (30%) και οι ασφάλειες (26%). Κατά τους μελετητές δεν αναμένονται σημαντικές αλλαγές στην εν λόγω κατάταξη φέτος. Όπως διαπίστωσαν, εξάλλου, η κατηγορία που εμφάνισε πέρσι την μεγαλύτερη ανάπτυξη στις ηλεκτρονικές αγορές ήταν αυτή των «παραγγελιών έτοιμου φαγητού», της οποίας ο online τζίρος εκτιμάται ότι έφθασε τα 500 εκατ. ευρώ. Η εν λόγω αύξηση αποδίδεται στην ευκολία που προσφέρει η online παραγγελία σε συνδυασμό με τις νέες διατροφικές συνήθειες των millennials και τις σημαντικές επενδύσεις σε ψηφιακές υπηρεσίες κυρίως των μεγάλων εταιρειών του κλάδου «food-to-go». Σημειώνεται ότι κατά το 50% οι online αγοραστές της παραγγέλνουν φαγητό ή καφέ όταν είναι στο σπίτι και κατά το 30% όταν βρίσκονται στην δουλειά τους.

Το ελληνικό ηλεκτρονικό επιχειρείν
Στη μελέτη συμπεραίνεται ότι φέτος θα ξεπεράσουν τις 7.000 οι ελληνικές εταιρείες, που θα δραστηριοποιούνται με ψηφιακό κανάλι πώλησης, εκ των οποίων τα 2/3 θα είναι μεσαίες ή μεγάλες επιχειρήσεις, δηλαδή με προσωπικό άνω των δέκα ατόμων, και οι υπόλοιπες μικρές δυναμικές εταιρείες κυρίως ψηφιακών πωλήσεων. Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι το 85% των online αγοραστών σήμερα κάνει πλέον άνω του 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα έναντι 60% στην έρευνα του 2016. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι μόλις 160 ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν λάβει το σήμα πιστοποίησης ηλεκτρονικού εμπορίου (TrustMark), που παρέχει ο GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου), πράγμα που κατά τους μελετητές εξηγεί τα προβλήματα των online αγοραστών αναφορικά με τις υψηλές χρεώσεις παράδοσης (70%), το ωράριο παραλαβής των προϊόντων (31%) και την παραλαβή ελαττωματικών προϊόντων (15%). Επίσης, στη μελέτη διαπιστώνεται ότι σήμερα περισσότερες από 5.000 ελληνικές επιχειρήσεις στέλνουν τις παραγγελίες των προμηθειών τους ηλεκτρονικά, ενώ τουλάχιστον 25.000 εγχώριες επιχειρήσεις διακινούν ετησίως περισσότερα από 25 εκατομμύρια τιμολόγια ηλεκτρονικώς στις Β-Β συναλλαγές τους, κυρίως μέσω service providers για την ασφαλή διακίνηση των παραστατικών τους. Μάλιστα οι 1.000 εξ αυτών, λόγω του μεγάλου ειδικού βάρους τους στην αγορά, παίζουν κομβικό ρόλο στη διάδοση του ηλεκτρονικού επιχειρείν, εμπλέκοντας σχετικά τους προμηθευτές και τους συνεργάτες τους. Όπως επισημαίνεται, βάσει πρόσφατης απόφασης της ΑΑΔΕ, η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα είναι υποχρεωτική από την έναρξη του 2020 για όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, στο πλαίσιο των προσπαθειών της κυβέρνησης για φορολογική εξυγίανση των συναλλαγών στην καθημερινότητά τους. Αλλά η καθολική υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, τονίζεται, μπορεί να εξοικονομεί υπέρ των επιχειρήσεων κόστος άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Εξάλλου, οι επιχειρηματικοί χρήστες των υπηρεσιών των σχετικών service providers έχουν την ευχέρεια αξιοποίησης –πέραν της απλής ανταλλαγής ηλεκτρονικών τιμολογίων– δυνατοτήτων, που αναβαθμίζουν τις συνεργασίες τους στην εφοδιαστική αλυσίδα (π.χ. διαχείριση δελτίου αποστολής/επιστροφής, συμφωνία καρτέλας για πληρωμή, πρόταση για παραγγελία σε ταχυκίνητα προϊόντα, αυτοματοποίηση τριγωνικής πώλησης κλπ.). Συνεπώς τα οφέλη από την ολοκληρωμένη ένταξη των επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό επιχειρείν στις Β-Β σχέσεις τους είναι πολλαπλά, όπως επιβεβαιώνει η διεθνής εμπειρία, τονίζουν οι μελετητές.

Η πολυκαναλική συμπεριφορά επεκτείνεται
Οι Έλληνες online αγοραστές θα συνεχίσουν να έχουν πολυκαναλική συμπεριφορά και μάλιστα με αυξητική τάση, διαπιστώνεται στη μελέτη του ELTRUN. Άλλωστε, τα 2/3 των συνολικών φυσικών τους αγορών το 2018 (έναντι ½ το 2017) τεκμαίρεται ότι τις πραγματοποίησαν, αφού ενημερώθηκαν προηγουμένως σχετικώς online, πράγμα που αναδεικνύει τη σημασία του ψηφιακού μάρκετινγκ ασχέτως ψηφιακού ή φυσικού καναλιού πώλησης και της αναμενόμενης αύξησης των επενδύσεων στα ψηφιακά κανάλια προώθησης τα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι ερευνητικά έχει δειχθεί, πως για να αγοράσουν ένα προϊόν οι καταναλωτές, επηρεάζονται από τις αποστολές newsletter (52%), τις διαφημίσεις σε sites που επισκέπτονται (33%), τις ενημερώσεις που λαμβάνουν στο κινητό (31%), τις διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησής (19%), τις διαφημίσεις στο Facebook (16%) και τις διαφημίσεις στο YouTube (13%). Επίσης επισημαίνεται ότι περίπου για το 1/4 των συνολικών διαδιακτυακών αγορών των online αγοραστών έχει προηγηθεί η επίσκεψή τους σε φυσικά καταστήματα, πράγμα που αιτιολογεί την έναρξη των επενδύσεων των μεγάλων αλυσίδων φυσικών καταστημάτων στο omnichannel εμπόριο, για την ψηφιακή αναβάθμιση της εμπειρίας των πελατών τους στα φυσικά καταστήματά τους, δεδομένου ότι, όπως έχει διαπιστωθεί ερευνητικά, το 42% των online αγοραστών αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο για προϊόντα, ενώ βρίσκονται εντός του καταστήματος, και το 38% τα αγοράζει online κατόπιν εξέτασής τους σε κάποιο φυσικό κατάστημα.

Εδραίωση ηλεκτρονικής τραπεζικής και ψηφιακών πληρωμών
Στη μελέτη τονίζεται ότι, λόγω των capital controls, του νόμου 4446/2016 και της αξιοποίησης γενικά των ψηφιακών υπηρεσιών από τους Έλληνες, η χρήση καρτών πληρωμής στην Ελλάδα υπερτριπλασιάστηκε σε αξία την περίοδο 2014-17. Είναι χαρακτηριστικό ότι το λιανεμπόριο καλύπτει περισσότερο από το 85% της αξίας και του αριθμού των σχετικών συναλλαγών. Σωρευτικά την ίδια περίοδο ο αριθμός των ενεργών χρηστών e-banking αυξήθηκε κατά 2,5 φορές και των ενεργών χρηστών mobile banking κατά 10 φορές. Παρ’ όλα αυτά το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών στην Ελλάδα παραμένει χαμηλότερο του μέσου όρου της Ε.Ε. Πάρα την κάμψη του ρυθμού της εν λόγω ανάπτυξης το 2018, εκτιμάται ότι με βάση τα πρόσφατα μέτρα μείωσης του ορίου συναλλαγών με τη χρήση μετρητών και της εισόδου νέων ψηφιακών υπηρεσιών και δη δυναμικών (Fintech) προβλέπεται η περαιτέρω επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών και στην ηλεκτρονική τραπεζική. Φέτος εκτιμάται ότι περισσότερο του 40% του ενεργού πληθυσμού θα κάνει χρήση του διαδικτύου για τραπεζικές συναλλαγές.

Κινητά-Η/Υ τα κύρια μέσα online αγορών
Στη μελέτη επισημαίνεται ότι το 2018 καταγράφηκε μεγάλη αύξηση της πρόσβασης των online αγοραστών στο Internet εν κινήσει αυτών –κατά 60% έναντι 39% το 2017. Η σχετική τάση εκτιμάται ότι θα συνεχισθεί, ενόσω συνδέεται με το εύρημα ότι η πρόσβαση των online αγοραστών στο Internet γίνεται πρωτίστως μέσω κινητού τηλεφώνου (93%), ενώ έπονται ο φορητός Η/Υ (73%), ο σταθερός Η/Υ (57%) και το tablet (33%). Σημειώνεται ότι άνω του 50% των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων παρέχουν στους υπαλλήλους τους φορητές συσκευές, με πρόσβαση στο διαδίκτυο (αύξηση 20% σε σχέση με το 2017). Επίσης, αναφέρεται ότι η αξιοποίηση των Mobile συσκευών εκ μέρους των online αγοραστών γίνεται κυρίως για την αναζήτηση προσφορών (93%), για εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης (84%), για την αναζήτηση τιμών ενόσω συμβαίνει να βρίσκονται μέσα σε φυσικό κατάστημα (65%) και για το κατέβασμα εφαρμογών (64%). Όμως, η κύρια συσκευή για την πραγματοποίηση των διαδικτυακών αγορών παραμένουν οι Η/Υ (80%), ενώ μόλις κατά το 15% αναφέρεται το κινητό και κατά το 5% το tablet.

Την επιστημονική επιμέλεια της μελέτης είχαν ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και η δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, διευθύντρια ερευνών του ELTRUN και πρόεδρος του ΔΣ του GRECA.

σελφ σερβις (T. 490)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION