σελφ σερβις - Έρχεται νέο «ξεκαθάρισμα» στα δίκτυα

Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Έρχεται νέο «ξεκαθάρισμα» στα δίκτυα

3 Ιανουαρίου 2019 | 09:43 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Δίκτυο

Αν το 2018 χαρακτηριστεί τελικά ως χρονιά διαμόρφωσης των νέων ισορροπιών στην κορυφή της πυραμίδας της οργανωμένης λιανικής, λόγω των αλλαγών που επέφερε οριζόντια στον κλάδο η απορρόφηση και ανάταξη του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος από την ΕΥΣ, το 2019 πιθανώς θα είναι χρονιά «ξεκαθαρίσματος ανοικτών λογαριασμών» μεταξύ των ισχυρών και των μικρομεσαίων αλυσίδων.

Oι μεγάλες ανατροπές στους συσχετισμούς δυνάμεων στις έξι πρώτες θέσεις του κλάδου θ’ αρχίσουν σιγά-σιγά να κλείνουν τον κύκλο τους, οπότε η σκυτάλη θα περάσει στις μεσαίες αλυσίδες της αγοράς, που θα κληθούν τη νέα χρονιά να αξιολογήσουν τις δυνάμεις τους και να αποφασίσουν για το μέλλον τους.

Το κρίσιμο γι’ αυτές είναι να μην περιορίσουν τη ματιά τους στο ορατό μέλλον, αλλά να προβλέψουν μακροπρόθεσμα την πορεία τους. Η προτεραιότητά τους πέραν των νέων καταστημάτων και της μέριμνας για τον τζίρο πρέπει να είναι η αποφυγή της συσσώρευσης των προβλημάτων, κυρίως σε ό,τι αφορά τη ρευστότητά τους. Αν χάσουν αυτό το στοίχημα, δύσκολα θα ρεφάρουν…

«Για κάθε αλυσίδα», σχολιάζει γνωστό στέλεχος του κλάδου, «το ζητούμενο δεν είναι τόσο η αύξηση του όγκου πωλήσεων, όσο η τόνωση της απόδοσης κερδών του δικτύου. Αν χαθεί η ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και απόδοσης, δύσκολα ανακτάται. Στο πρώτο στάδιο ανάπτυξης ενός δικτύου τα νούμερα «βγαίνουν». Στην πορεία, όμως, ο βαθμός δυσκολίας εντείνεται. Όσοι μάχονται απλώς για τον όγκο πωλήσεων, στο τέλος χάνουν το στοίχημα της επιβίωσης. Το είδαμε να συμβαίνει στην περίπτωση της Μαρινόπουλος, της Αφοί Βερόπουλοι και παλαιότερα της Ατλάντικ, όπως και άλλων δικτύων, που δεν γλίτωσαν την εξαφάνιση.

Αλλά τώρα πλέον, που οι πιέσεις του ανταγωνισμού εστιάζονται περισσότερο στη μεσαία ζώνη των αλυσίδων του κλάδου, τυχόν ανατροπές τους δεν θα ενεργοποιήσουν ανακλαστικά διάσωσης, όπως εκείνα που είδαμε στις περιπτώσεις κάποιων μεγάλων…», . Ας δούμε, λοιπόν, ποιοι «παίκτες» του κλάδου μπορεί το 2019 να επηρεάσουν περισσότερο ή λιγότερο τις ισορροπίες στην αγορά.

Δ. Μασούτης
Στελέχη του κλάδου βάζουν ψηλά στη λίστα τους τη Δ. Μασούτης, θεωρώντας ότι οι κινήσεις της στην Αττική θα έχουν συνέχεια. «Η Προμηθευτική δεν αρκεί, ώστε η βορειοελλαδική αλυσίδα να έχει αξιοσημείωτη παρουσία στην πρωτεύουσα, γι’ αυτό το πιθανότερο είναι να προχωρήσει σε νέα επιθετικά αντίστοιχα εγχειρήματα», λένε χαρακτηριστικά. Δεν έχει λείψει, πάντως, η εικοτολογία περί ενδεχομένου πώλησης της Δ. Μασούτης, μολονότι η διοίκησή της όχι μόνο διαψεύδει ρητώς και εμπράκτως μια τέτοια ιδέα, αλλά εκφράζει ανοικτά το ενδιαφέρον της για νέες εξαγορές (βλέπε σχετικό ρεπορτάζ σε επόμενη σελίδα), δικαιώνοντας την προηγούμενη άποψη.

ΕΥΣ
Η ΕΥΣ συγκεντρώνει πάνω της την προσοχή όλων των ανταγωνιστών της. Άπαντες περιμένουν να δουν σε ποιο βαθμό και σε τι βάθος χρόνου θα εξακολουθήσει να επηρεάζει τα μερίδια και τις πωλήσεις τους, σφυγμομετρώντας τη δυναμική της. Το βέβαιο είναι ότι η ίδια βλέπει τα έσοδά της να κινούνται ακόμα έντονα ανοδικά. Ωστόσο, η αγορά αναμένει μια μερική αποκλιμάκωση των πιέσεών της από την έναρξη του δεύτερου εξαμήνου του 2019 και πολύ περισσότερο από το τέλος του έτους.

Για την ΕΥΣ το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η ολοκλήρωση μιας σειράς αλλαγών στην οργανωτική της δομή, ώστε να καταστεί πιο λειτουργική και αποδοτική. Οι ανταγωνιστές της αναμένουν, επίσης, να δουν την εξέλιξη της εμπορικής πολιτικής της σε προοπτική χρόνου, δεδομένης της γιγαντιαίας της κάλυψης, που της προσφέρει πολλά μέσα και εναλλακτικές, ώστε να εξακολουθήσει να πιέσει το περιβάλλον της. «Ας μην ξεχνάμε», λέει με νόημα υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου, «ότι το δίκτυο χονδρικής της, η The Μart, έχει τα φόντα να δώσει τις σχετικές αφορμές, όπως, άλλωστε, και το franchise της, αν και για την ώρα είναι υποβαθμισμένο από άποψη προτεραιοτήτων της διοίκησής της.

Επίσης, ένα e-shop της ΕΥΣ θα τάραζε, ίσως, τα νερά της αγοράς, όπως επίσης μια τυχόν απόφασή της να επενδύσει ξάφνου στη διαφήμιση…». Στην παρούσα φάση το σημαντικό για την ίδια είναι να αξιολογήσει το μέσο «καλάθι» της, όπως και την απόδοση τζίρου και κερδών της ανά κατάστημα και τμ χώρου πωλήσεων, προκειμένου να προβεί στις αναγκαίες διορθώσεις.

ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, Metro
Οι υψηλές επενδύσεις των τριών αλυσίδων, αθροιστικά άνω των 250 εκατ. ευρώ, ασφαλώς και θα επιδράσουν στην αναδιαμόρφωση των ισορροπιών του κλάδου το 2019 και δη σε όλη την επικράτεια, δεδομένης της εθνικής και πυκνής κάλυψης των δικτύων τους, προς ενίσχυση των οποίων, άλλωστε, θα επενδυθούν οι εν λόγω πόροι.

SPAR Hellas
Επίδραση ορισμένως στις ισορροπίες του κλάδου μπορεί να έχει η Spar Hellas, λόγω της δυναμικής που έχει το εμπορικό της σήμα και υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι ο ρυθμός εξέλιξης και καθιέρωσης του συγκεκριμένου επιχειρηματικού μοντέλου θα επισπευστεί.

Κρόνος
Στις εκκρεμότητες προς διευθέτηση το 2019 περιλαμβάνεται η εξαγορά της Κρόνος από τη Bazaar, μια συμφωνία που, όπως εκτιμάται, θα οριστικοποιηθεί τυπικά το αργότερο έως τα τέλη του Φεβρουαρίου. Το deal θα επηρεάσει σημαντικά τα μερίδια αγοράς των κλαδικών επιχειρήσεων στην αχαϊκή αγορά. Οι καθυστερήσεις της υπογραφής της αποδίδονται στην παράταση των διαπραγματεύσεων μεταξύ Alpha Bank-ΕΥΣ και των μετόχων της Κρόνος, ώστε η αλυσίδα να περάσει εξ ολοκλήρου υπό την ΕΥΣ πριν πωληθεί αμέσως μετά στη Bazaar.

Αισιοδοξία για τις πωλήσεις
Σχετικά με τα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν στην αγορά, αναφορικά με επερχόμενα deals εξαγορών, παράγοντας αλυσίδας, ο οποίος συνήθως βρίσκεται στο επίκεντρο τέτοιων φημών, δηλώνει: «Είναι μεγαλύτερο το ενδιαφέρον των μικρομεσαίων να πουλήσουν παρά το ενδιαφέρον των ισχυρών να τους εξαγοράσουν…». Ανεξαρτήτως του κατά πόσο το 2019 θα σημαδευθεί από τις νέες εξαγορές αλυσίδων, αναμένεται ότι θα αποτελέσει ακόμη ένα έτος ανοδικής πορείας του γενικού τζίρου της οργανωμένης λιανικής. Αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι οι πωλήσεις θα εξελιχθούν ανοδικά με ρυθμό ανάλογο του φετινού, δηλαδή άνω του 2%, επιφυλασσόμενοι, ωστόσο, σχετικά με μια υπό προϋποθέσεις δυνητικά αρνητική επίδραση των εκλογών στο κλίμα της αγοράς. Πάντως, η καταναλωτική εμπιστοσύνη βαίνει συνεχώς βελτιούμενη, με μικρές έστω μεταβολές. Ταυτόχρονα, η ανοδική τάση στις πωλήσεις δεν πριμοδοτείται μόνο πληθωριστικά, αλλά και από την αύξηση των διακινούμενων όγκων, πράγμα που δείχνει ότι τα νοικοκυριά αυξάνουν τις καταναλώσεις τους.

Ήδη στο δεκάμηνο φέτος η αγορά σε αξία ήταν αυξημένη κατά 2,3% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Τα είδη bazaar είχαν αύξηση επιδόσεων 5,3%, τα φρέσκα και τα κατεψυγμένα 2,6% και τα ταχυκίνητα προϊόντα, που συγκρατούν το ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς, σημείωναν άνοδο περίπου 2%. Οι λιγότερο αισιόδοξοι στον κλάδο εκτιμούν, πάντως, ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της λιανικής το 2019 θα καμφθεί κυρίως, εφόσον σε πρόοδο ωρίμανσης τα καταστήματα της ΕΥΣ, θα πάψουν να έλκουν τζίρο από τη μικρή λιανική. Διαβλέπουν, επίσης, ότι και ο ρυθμός της τουριστικής ανάπτυξης το 2019 θα επιβραδυνθεί, καθώς με την προοπτική εκτόνωσης των πολιτικών εντάσεων στην Τουρκία και την Αίγυπτο, οι δύο χώρες να αυξήσουν τα μερίδιά τους στην τουριστική αγορά της Μεσογείου. Σημειώνουμε ότι η εν λόγω εκτίμηση εκφράζεται και από ανώτατα στελέχη της τουριστικής «βιομηχανίας».

σελφ σερβις (T. 489)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION