σελφ σερβις - Γιάννης Μασούτης, Δ. ΜΑΣΟΥΤΗΣ ΑΕ: Επιλέγουμε ανάπτυξη με νέα καταστήματα, σε νέες περιοχές

Δευτέρα, 23 Ιουλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Γιάννης Μασούτης, Δ. ΜΑΣΟΥΤΗΣ ΑΕ: Επιλέγουμε ανάπτυξη με νέα καταστήματα, σε νέες περιοχές

2 Μαΐου 2018 | 09:27 Γράφει το σελφ-σέλφις  Team Topics: Συνέντευξεις-Πρόσωπα

Γιάννης Μασούτης

Η Μασούτης «βλέπει» με μεγαλύτερη θέρμη τώρα την επέκτασή της στην Αττική, αλλά με ίδια καταστήματα κι όχι μέσω εξαγορών, εξηγεί στο σελφ σέρβις ο κ. Γιάννης Μασούτης, διευθύνων σύμβουλος της μεγάλης βορειοελλαδικής αλυσίδας, ο οποίος εκτιμά, μεταξύ άλλων, ότι, μετά τις ανακατατάξεις στην αγορά θα είναι για όλους πολύ δύσκολο να επιτύχουν τζίρους και κέρδη προηγούμενων ετών.

Tο 2017 η Διαμαντής Μασούτης ΑΕ εμφάνισε μείωση τζίρου 4,9% σε σχέση με το 2016, καθώς ο τζίρος της έκλεισε στα 761,6 εκατ. ευρώ, έναντι 800,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. «Πού την αποδίδετε περισσότερο αυτή τη μείωση; Στην ένταση του ανταγωνισμού των αλυσίδων στις προωθήσεις και προσφορές ή στη διαρροή πελατολογίου κυρίως προς την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη;», ρωτήσαμε τον κ. Γιάννη Μασούτη στην έναρξη της συζήτησής μας. Όπως μας εξήγησε, «ο τζίρος της οργανωμένης λιανικής το 2017 ήταν ιδιαίτερα πιεσμένος. Γνωρίζετε ότι από πέρυσι ξεκίνησαν σημαντικές αλλαγές στην κορυφή του κλάδου, που οδήγησαν σε αναδιανομή των μεριδίων. Το τοπίο της αγοράς άλλαξε σταδιακά. Πλέον το βλέπουμε να εξελίσσεται παίρνοντας άλλη μορφή. Πάντως, είναι ορατή η νέα βάση ισορροπίας στον ανταγωνισμό, άρα είναι θέμα χρόνου να εμπεδωθεί για όλους η νέα κατάσταση. Βέβαια, το κατεξοχήν πρόβλημα της αγοράς παραμένει η κατάσταση της οικονομίας της χώρας, η οποία δεν παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης, καθώς και κάποια εθνικά θέματα που ήρθαν να προστεθούν στο ήδη αρνητικό κλίμα. Όλα αυτά δημιουργούν μια γενική αρνητική αίσθηση που δεν βοηθά καθόλου στη βελτίωση του ψυχολογικού κλίματος στην αγορά».

Η αγορά δεν σταμάτησε να πέφτει

    σελφ σέρβις.: Πώς τα πήγατε πέρυσι από άποψη κερδοφορίας;

Γιάννης Μασούτης: Τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη της εταιρείας μας το 2017 έφτασαν τα 47 εκατ. ευρώ έναντι 59 εκατ. ευρώ το 2016, άρα σε σχέση με τις συνθήκες περιβάλλοντος τα πήγαμε καλά. Αυτό το λέω με την έννοια ότι η περίοδος των «χαρισμένων» πωλήσεων και κερδών σε όλες γενικά τις αλυσίδες έληξε, όπως εξήγησα, οπότε επανερχόμαστε λίγο πολύ στα ισχύοντα προ τετραετίας. Ωστόσο, στη διάρκεια αυτής της τετραετίας η αγορά δεν σταμάτησε να πέφτει. Έτσι, τουλάχιστον σε απόλυτες αξίες, θα είναι πολύ δύσκολο για τον καθένα να φτάσει στα μεγέθη, που πετύχαινε μέχρι την έναρξή της. Με άλλα λόγια, το ότι η αγορά που ξέραμε πια δεν υπάρχει, θα φανεί φέτος στα μεγέθη αξίας όλων.

    σ. σ.: Ποιοι είναι οι στόχοι σας φέτος;

Γ. Μ.: Να συγκρατήσουμε τον τζίρο μας, να είμαστε ακόμα περισσότερο ανταγωνιστικοί στις τιμές μας κι ακόμα πιο δραστήριοι στα προγράμματα προσφορών και προωθήσεων. Έχουμε την υπομονή να περιμένουμε να ισορροπήσει πλήρως η αγορά, ώστε να βελτιώσουμε τον τζίρο και την κερδοφορία μας. Άλλωστε, ούτε μετόχους με υψηλές απαιτήσεις άμεσων αποδόσεων έχουμε ούτε εξάρτηση από τράπεζες. Επίσης, φέτος θα επενδύσουμε, όπως πέρυσι, 20 εκατ. ευρώ στην επέκταση του δικτύου μας με νέα καταστήματα και σε ανακαινίσεις παλαιότερων σημείων πώλησης.

Ισορροπημένος φέτος ο ανταγωνισμός στις τιμές

    σ. σ.: Οι τιμές πέρυσι κυρίως στην αγορά της Θεσσαλονίκης, της οποίας το καλάθι αγορών είναι μικρότερο από του μέσου όρου της χώρας, «χτυπήθηκαν» περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Ποιος πρωτοστάτησε σχετικά στον ανταγωνισμό και με τι προοπτική φέτος;

Γ. Μ.: Τον ανταγωνισμό στις τιμές τον διαμορφώνουν όλοι όσοι διαφημίζουν τις εκπτώσεις τους, μεταξύ των οποίων, βέβαια, και η Μασούτης. Είναι γνωστό ότι οι μεγάλες αλυσίδες επενδύουν σχετικά –άλλες ενεργά, όπως εμείς, κι άλλες παθητικά, δηλαδή ακολουθώντας και προσαρμοζόμενες. Φέτος πιστεύω, πάντως, ότι σε γενικές γραμμές ο ανταγωνισμός στις τιμές θα εξελιχθεί ισορροπημένα, για τον απλό λόγο ότι δεν υπάρχουν πια περιθώρια για σοβαρές διακυμάνσεις. Όλοι θεωρώ ότι φέτος θ’ ασχοληθούν με τη μείωση των εξόδων τους, περιλαμβανομένης ασφαλώς της επιδότησης των τιμών, άρα θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει συγκράτηση και σταθερότητα στους τόνους του ανταγωνισμού.

Λιγότεροι από πέντε στο παιχνίδι…

    σ. σ.: Στον κλαδικό ανταγωνισμό της Βόρειας Ελλάδας μπήκαν εντέλει ακόμα δύο υπερτοπικές αλυσίδες, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και η Market In. «Σηκώνει» οκτώ υπερτοπικές αλυσίδες η τοπική αγορά;

Γ. Μ.: Σίγουρα όχι. Στο επόμενο διάστημα θα φανεί η πορεία καθενός. Κατά τη γνώμη μου στην αγορά θα μείνουν λιγότερες από πέντε αλυσίδες. Οι υπόλοιπες θα εκλείψουν όχι μόνο κατόπιν συγχωνεύσεων κι εξαγορών, αλλά και αποχωρήσεων ή πτωχεύσεων.

    σ. σ.: Τον τελευταίο χρόνο έχει φουντώσει η συζήτηση περί αναγκαιότητας μείωσης του αριθμού των σούπερ μάρκετ στη χώρα. Σας αφορά η σχετική συζήτηση; Υπό ποία έννοια είναι εφικτή η μείωση των καταστημάτων με όρους ορθολογικότητας;

Γ. Μ.: Όλες οι αλυσίδες που επιδιώκουν να παραμείνουν μακροπρόθεσμα στην αγορά και δεν αντιδρούν με γνώμονα μόνο το «τώρα» και το «αύριο βλέπουμε», φροντίζουν να κάνουν σωστό κουμάντο στα έξοδά τους. Στο πλαίσιο αυτό, όπου οι διοικήσεις τους εντοπίζουν παράγοντες παρακώλυσης της απόδοσής τους, ξεκινώντας από το τμήμα του τελευταίου καταστήματός τους μέχρι την κορυφή, λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα και τους αντιμετωπίζουν έγκαιρα. Σε αυτή τη λογική εντάσσεται και η διακοπή της λειτουργίας των ζημιογόνων ή της ενίσχυσης των χαμηλής απόδοσης καταστημάτων. Η σχετική συζήτηση γίνεται και θα γίνεται πάντα στο εσωτερικό των αλυσίδων. Αφορά, δηλαδή, όλες. Το πώς αντιδρά, όμως, η καθεμία, δηλαδή, αν αντιδρά προληπτικά ή εκ των υστέρων, στριμωγμένη από την ανάγκη, σχετίζεται με πάρα πολλούς παράγοντες, με πρώτον απ’ όλους το επίπεδο της οργάνωσής της. Φυσικά, ο συνολικός αριθμός των σούπερ μάρκετ μιας αγοράς είναι ένα μέγεθος που διαμορφώνεται αυθόρμητα από τον ανταγωνισμό. Δεν υπάρχει τρόπος, δηλαδή, συμφωνημένου απ’ όλους σχεδιασμού της μείωσής του.

Tο 2017 η Διαμαντής Μασούτης ΑΕ εμφάνισε μείωση τζίρου 4,9% σε σχέση με το 2016, καθώς ο τζίρος της έκλεισε στα 761,6 εκατ. ευρώ, έναντι 800,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. «Πού την αποδίδετε περισσότερο αυτή τη μείωση; Στην ένταση του ανταγωνισμού των αλυσίδων στις προωθήσεις και προσφορές ή στη διαρροή πελατολογίου κυρίως προς την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη;», ρωτήσαμε τον κ. Γιάννη Μασούτη στην έναρξη της συζήτησής μας. Όπως μας εξήγησε, «ο τζίρος της οργανωμένης λιανικής το 2017 ήταν ιδιαίτερα πιεσμένος. Γνωρίζετε ότι από πέρυσι ξεκίνησαν σημαντικές αλλαγές στην κορυφή του κλάδου, που οδήγησαν σε αναδιανομή των μεριδίων. Το τοπίο της αγοράς άλλαξε σταδιακά. Πλέον το βλέπουμε να εξελίσσεται παίρνοντας άλλη μορφή. Πάντως, είναι ορατή η νέα βάση ισορροπίας στον ανταγωνισμό, άρα είναι θέμα χρόνου να εμπεδωθεί για όλους η νέα κατάσταση. Βέβαια, το κατεξοχήν πρόβλημα της αγοράς παραμένει η κατάσταση της οικονομίας της χώρας, η οποία δεν παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης, καθώς και κάποια εθνικά θέματα που ήρθαν να προστεθούν στο ήδη αρνητικό κλίμα. Όλα αυτά δημιουργούν μια γενική αρνητική αίσθηση που δεν βοηθά καθόλου στη βελτίωση του ψυχολογικού κλίματος στην αγορά».

Η αγορά δεν σταμάτησε να πέφτει

    σελφ σέρβις.: Πώς τα πήγατε πέρυσι από άποψη κερδοφορίας;

Γιάννης Μασούτης: Τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη της εταιρείας μας το 2017 έφτασαν τα 47 εκατ. ευρώ έναντι 59 εκατ. ευρώ το 2016, άρα σε σχέση με τις συνθήκες περιβάλλοντος τα πήγαμε καλά. Αυτό το λέω με την έννοια ότι η περίοδος των «χαρισμένων» πωλήσεων και κερδών σε όλες γενικά τις αλυσίδες έληξε, όπως εξήγησα, οπότε επανερχόμαστε λίγο πολύ στα ισχύοντα προ τετραετίας. Ωστόσο, στη διάρκεια αυτής της τετραετίας η αγορά δεν σταμάτησε να πέφτει. Έτσι, τουλάχιστον σε απόλυτες αξίες, θα είναι πολύ δύσκολο για τον καθένα να φτάσει στα μεγέθη, που πετύχαινε μέχρι την έναρξή της. Με άλλα λόγια, το ότι η αγορά που ξέραμε πια δεν υπάρχει, θα φανεί φέτος στα μεγέθη αξίας όλων.

    σ. σ.: Ποιοι είναι οι στόχοι σας φέτος;

Γ. Μ.: Να συγκρατήσουμε τον τζίρο μας, να είμαστε ακόμα περισσότερο ανταγωνιστικοί στις τιμές μας κι ακόμα πιο δραστήριοι στα προγράμματα προσφορών και προωθήσεων. Έχουμε την υπομονή να περιμένουμε να ισορροπήσει πλήρως η αγορά, ώστε να βελτιώσουμε τον τζίρο και την κερδοφορία μας. Άλλωστε, ούτε μετόχους με υψηλές απαιτήσεις άμεσων αποδόσεων έχουμε ούτε εξάρτηση από τράπεζες. Επίσης, φέτος θα επενδύσουμε, όπως πέρυσι, 20 εκατ. ευρώ στην επέκταση του δικτύου μας με νέα καταστήματα και σε ανακαινίσεις παλαιότερων σημείων πώλησης.

Ισορροπημένος φέτος ο ανταγωνισμός στις τιμές

    σ. σ.: Οι τιμές πέρυσι κυρίως στην αγορά της Θεσσαλονίκης, της οποίας το καλάθι αγορών είναι μικρότερο από του μέσου όρου της χώρας, «χτυπήθηκαν» περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Ποιος πρωτοστάτησε σχετικά στον ανταγωνισμό και με τι προοπτική φέτος;

Γ. Μ.: Τον ανταγωνισμό στις τιμές τον διαμορφώνουν όλοι όσοι διαφημίζουν τις εκπτώσεις τους, μεταξύ των οποίων, βέβαια, και η Μασούτης. Είναι γνωστό ότι οι μεγάλες αλυσίδες επενδύουν σχετικά –άλλες ενεργά, όπως εμείς, κι άλλες παθητικά, δηλαδή ακολουθώντας και προσαρμοζόμενες. Φέτος πιστεύω, πάντως, ότι σε γενικές γραμμές ο ανταγωνισμός στις τιμές θα εξελιχθεί ισορροπημένα, για τον απλό λόγο ότι δεν υπάρχουν πια περιθώρια για σοβαρές διακυμάνσεις. Όλοι θεωρώ ότι φέτος θ’ ασχοληθούν με τη μείωση των εξόδων τους, περιλαμβανομένης ασφαλώς της επιδότησης των τιμών, άρα θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει συγκράτηση και σταθερότητα στους τόνους του ανταγωνισμού.

Λιγότεροι από πέντε στο παιχνίδι…

    σ. σ.: Στον κλαδικό ανταγωνισμό της Βόρειας Ελλάδας μπήκαν εντέλει ακόμα δύο υπερτοπικές αλυσίδες, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και η Market In. «Σηκώνει» οκτώ υπερτοπικές αλυσίδες η τοπική αγορά;

Γ. Μ.: Σίγουρα όχι. Στο επόμενο διάστημα θα φανεί η πορεία καθενός. Κατά τη γνώμη μου στην αγορά θα μείνουν λιγότερες από πέντε αλυσίδες. Οι υπόλοιπες θα εκλείψουν όχι μόνο κατόπιν συγχωνεύσεων κι εξαγορών, αλλά και αποχωρήσεων ή πτωχεύσεων.

    σ. σ.: Τον τελευταίο χρόνο έχει φουντώσει η συζήτηση περί αναγκαιότητας μείωσης του αριθμού των σούπερ μάρκετ στη χώρα. Σας αφορά η σχετική συζήτηση; Υπό ποία έννοια είναι εφικτή η μείωση των καταστημάτων με όρους ορθολογικότητας;

Γ. Μ.: Όλες οι αλυσίδες που επιδιώκουν να παραμείνουν μακροπρόθεσμα στην αγορά και δεν αντιδρούν με γνώμονα μόνο το «τώρα» και το «αύριο βλέπουμε», φροντίζουν να κάνουν σωστό κουμάντο στα έξοδά τους. Στο πλαίσιο αυτό, όπου οι διοικήσεις τους εντοπίζουν παράγοντες παρακώλυσης της απόδοσής τους, ξεκινώντας από το τμήμα του τελευταίου καταστήματός τους μέχρι την κορυφή, λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα και τους αντιμετωπίζουν έγκαιρα. Σε αυτή τη λογική εντάσσεται και η διακοπή της λειτουργίας των ζημιογόνων ή της ενίσχυσης των χαμηλής απόδοσης καταστημάτων. Η σχετική συζήτηση γίνεται και θα γίνεται πάντα στο εσωτερικό των αλυσίδων. Αφορά, δηλαδή, όλες. Το πώς αντιδρά, όμως, η καθεμία, δηλαδή, αν αντιδρά προληπτικά ή εκ των υστέρων, στριμωγμένη από την ανάγκη, σχετίζεται με πάρα πολλούς παράγοντες, με πρώτον απ’ όλους το επίπεδο της οργάνωσής της. Φυσικά, ο συνολικός αριθμός των σούπερ μάρκετ μιας αγοράς είναι ένα μέγεθος που διαμορφώνεται αυθόρμητα από τον ανταγωνισμό. Δεν υπάρχει τρόπος, δηλαδή, συμφωνημένου απ’ όλους σχεδιασμού της μείωσής του.


Ναι στις συνέργειες, αλλά με αυτονομία

    σ. σ.: Στο βαθμό που η εταιρεία σας εξακολουθεί να προτάσσει την αυτόνομη δράση της, όπως επανειλημμένως έχετε δηλώσει, εξετάζετε σενάρια τυχόν συνεταιρικής δράσης έως και συγχώνευσης με άλλες ελληνόκτητες εταιρείες του κλάδου;

Γ. Μ.: Ανέκαθεν εξετάζουμε κάθε ενδεχόμενο συνέργειας που μπορεί να μας ωφελήσει και είμαστε πάντα ανοιχτοί σε προτάσεις αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας. Επί του παρόντος δεν υπάρχει κάτι να σας ανακοινώσω. Πάντως, για συγχώνευση δεν το συζητούμε.

Είσοδος στην Αττική, χωρίς εξαγορές

    σ. σ.: Έχει νόημα τώρα πλέον η στρατηγική επέκτασής σας στην Αττική αφ ης στιγμής όλες οι φιλόδοξες αθηναϊκές αλυσίδες πρόλαβαν να προωθήσουν τις θέσεις τους στην έδρα σας, επιβουλευόμενες τα μερίδιά σας;

Γ. Μ.: Η Αττική μας ενδιαφέρει. Εξετάζουμε την είσοδό μας στην περιοχή στο Λεκανοπέδιο πιο θερμά απ’ ότι παλιότερα, αν και δεν έχουμε ακόμα προχωρήσει στα πρακτικά ζητήματα ενός τέτοιου εγχειρήματος. Μάλιστα, τη σχεδιάζουμε όχι πια μέσω εξαγοράς τοπικής αλυσίδας, αλλά μέσω εξαρχής δημιουργημένων δικών μας καταστημάτων. Δεν επειγόμαστε για βεβιασμένη ανάπτυξη.

    σ. σ.: Γιατί; Τι έχει αλλάξει;

Γ. Μ.: Η πείρα των εξαγορών έχει δείξει ότι η ένταξη ενός οργανισμού σ’ έναν άλλο χρειάζεται τουλάχιστον μια τριετία υπερπροσπαθειών για ν’ αποδώσει. Επίσης, έχει δείξει ότι η σπατάλη δυνάμεων και το διαχειριστικό κόστος των δομών, που υπό άλλες συνθήκες ο αγοραστής δεν θα επέλεγε να στήσει, είναι σε μεγάλο βαθμό ασύμφορα, τουλάχιστον στις συνθήκες της οικονομίας μας σήμερα. Αντί του να εγκλωβιστούμε, λοιπόν, σε τέτοιου είδους τετελεσμένα, προτιμούμε να δημιουργούμε νέα καταστήματα εξαρχής με τις προδιαγραφές μας, σε τρέχουσες τιμές ακινήτων ή μισθωμάτων, συμβάσεων εργασίας κ.λπ.

Αυτοτελής επέκταση δικτύου

    σ. σ.: Πώς βλέπετε την εξέλιξη του ανταγωνισμού για την ηγεμονία στον κλάδο, δηλαδή τη διαδικασία της συγκέντρωσής του; Στρατηγικά πώς ορίζετε τι θέση σας στο παιχνίδι; Για παράδειγμα, η ΑΒ Βασιλόπουλος σήμερα αναπτύσσει στρατηγικά το βραχίονα του franchising με στόχο και τη μικρή λιανική, η Metro και η ΕΥΣ επισπεύδουν τις διαδικασίες αφομοίωσης των δομών που πέρασαν στα χέρια τους, οι μικροί οργανώνονται, προκειμένου π.χ. να δρουν ανεξάρτητα από τα δίκτυα χονδρικής των μεγάλων κ.λπ. Η δική σας στρατηγική ποια είναι;

Γ. Μ.: Το μεγάλο πλεονέκτημά μας είναι ότι, σε αντίθεση με όσους έχουν κάνει επιθετικές εξαγορές, δεν βαρυνόμαστε με υποχρεώσεις, όπως αυτές που σήμερα τους προβληματίζουν. Τα πράγματα για εμάς είναι απλά: Πόσα νέα καταστήματα φτιάχνουμε το χρόνο; Δέκα; Είκοσι; Ε λοιπόν επιλέγουμε να δημιουργούνται σε νέες για εμάς αγορές! Έτσι, δεν σταματούμε να διεκδικούμε νέο τζίρο και μερίδια αγοράς.

Προωθήσεις-προσφορές: Κοινή δράση και ωφέλεια

    σ. σ.: Κάποιοι φέτος ήδη μιλούν για κρίση στις σχέσεις λιανεμπόρων- προμηθευτών, αιτία της οποίας είναι η φορτική ζήτηση εκ μέρους των αλυσίδων όλο και περισσότερων, όλο και μεγαλύτερων εκπτώσεων, μέσω των προωθήσεων και προσφορών, για λόγους ανταγωνιστικότητας καθεμιάς. Τι σκέφτεστε γι’ αυτό;

Γ. Μ.: Σκέφτομαι ότι οι προωθήσεις και προσφορές των αλυσίδων είναι πάντα από κοινού δημιουργημένες με τους προμηθευτές μας. Άλλο τόσο κοινό είναι και το όφελός μας από τα σχετικά πλάνα. Οι αλυσίδες, για να βελτιώσουν τα μερίδιά τους, πληρώνουν, επιδοτούν τις τιμές. Ας μην το ξεχνούν αυτό οι προμηθευτές, όταν δρέπουν τους καρπούς. Η επιτυχία έχει τίμημα και για τις δύο πλευρές.

Ανατιμήσεις; Ο καταναλωτής θα αποφασίσει

    σ. σ.: Ορισμένοι αναμένουν φέτος ανατιμητικές τάσεις, καθώς, όπως συζητείται, αρκετοί προμηθευτές προτίθενται να διεκδικήσουν, μέσω των ανατιμήσεων, τις απώλειες κερδών συνεπεία των πιέσεων που τους ασκούνται από τις αλυσίδες για όλο και πιο ενδιαφέρουσες προωθήσεις και προσφορές. Πόσο θα επιδράσει αυτό στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών φέτος; Αναμένονται «κόντρες»;

Γ. Μ.: Από τη στιγμή που στη βιομηχανία οι ανατιμήσεις προκύπτουν από πραγματικούς λόγους (π.χ. αύξηση κόστους πρώτων υλών) και δεν γίνονται επιλεκτικά, αλλά αφορούν στο σύνολο της αγοράς, δεν πέφτει λόγος στον λιανέμπορο γι’ αυτές. Η βιομηχανία παρακολουθεί την εξέλιξη του κόστους της, ξέρει τον ανταγωνισμό της, γνωρίζει την εισοδηματική κατάσταση των τελικών πελατών της και αναλόγως διαμορφώνει τις τιμές των προϊόντων της. Αποφασίζει εύλογα γι’ αυτές. Αλλά δεν είμαι τόσο σίγουρος ότι όλοι κάνουν συνεχή επανασχεδιασμό ενεργειών, όπως επιβάλει η κατάσταση, αναφορικά με τα κόστη τους, ώστε να διατηρούν την ανταγωνιστικότητά τους. Το λέω αυτό, γιατί παρατηρείται ότι κάποια προϊόντα διατίθενται αρκετά ακριβά κι αυτό προβληματίζει τους καταναλωτές. Εν πάση περιπτώσει και οι προμηθευτές και εμείς κρινόμαστε τελικά από τον καταναλωτή…

σελφ σερβις (T. 482)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION