σελφ σερβις - DUNNHUBY: 9 τάσεις στο διεθνές λιανεμπόριο που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε

Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

DUNNHUBY: 9 τάσεις στο διεθνές λιανεμπόριο που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε

8 Ιανουαρίου 2016 | 10:28 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Διεθνή,Τάσεις

Η σημαντική βρετανική εταιρεία έρευνας του λιανεμπορίου, στο πλαίσιο της σειράς μελετών «2020 Consumer Trends Series», παρουσιάζει τις εννέα τάσεις που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του κλάδου. Όπως σημειώνει στο εισαγωγικό του σημείωμα ο Julian Highley, global capability director της dunnhumby, για να είναι χρήσιμη η μελέτη και η αξιοποίηση μιας τάσης στον στρατηγικό σχεδιασμό των επιχειρήσεων, θα πρέπει να αφορά σε μια μακρά χρονική περίοδο και όχι σε ό,τι καταγράφει η έρευνα στο παρόν…

Tο σημαντικότερο στοιχείο στην ανάλυση των τάσεων που χαρακτηρίζουν την προοπτική του λιανεμπορίου, ανεξάρτητα από τον χρονικό της ορίζοντα, είναι η επικέντρωση στον καταναλωτή. Όπως σημειώνει ο John Highley, μπορεί τα Big Data να είναι ένα σημαντικό trend της τεχνολογικής εξέλιξης, όμως ο τρόπος για να δούμε πως επιδρά στην καταναλωτική συμπεριφορά δεν είναι άλλος από το να εξετασθεί υπό το πρίσμα του ίδιου του καταναλωτή. Άρα, οι καταναλωτικές τάσεις είναι το αποτέλεσμα του πώς οι άνθρωποι ανταποκρίνονται μαζικά στις κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές αλλαγές και τις πιέσεις που εξασκούνται στην καθημερινότητά τους από τις εξελίξεις σε αυτούς τους τομείς.

Ευκολία
Οι καταναλωτές αναζητούν την ταχύτητα, την ευκολία και την απλότητα περισσότερο παρά ποτέ. Η τάση αυτή ενισχύεται από την πίεση του χρόνου που αυξάνεται συνεχώς. Περισσότερες γυναίκες πλέον εργάζονται, οπότε οι άνδρες καλούνται και αυτοί να αναλάβουν ένα μέρος των υποχρεώσεων του νοικοκυριού. Η τεχνολογία εξοικονομεί χρόνο, αλλά την ίδια στιγμή, σε άλλες περιπτώσεις, τον καταναλώνει. Αρκεί να σκεφτούμε σε πόσα email πρέπει να απαντάμε καθημερινά… Το έτοιμο φαγητό είναι μια απλή απάντηση στην αναζήτηση για ευκολία, όμως οι πελάτες την επιζητούν πλέον σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα στάδια της αγοραστικής διαδρομής.

Tip: Η προσφορά υπηρεσιών που διευκολύνουν τον πελάτη σε όλη την αγοραστική διαδικασία είναι το ζητούμενο. Παραδείγματα αποτελούν εταιρείες όπως η Hello Fresh και Blue Apron, που έχουν υπηρεσία εβδομαδιαίου delivery, με μενού που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για κάθε πελάτη και με τα συστατικά τους να παραδίδονται στις ακριβείς ποσότητες στην πόρτα του.

Νέες αξίες
Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης εξακολουθούν να επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, με την ανεργία να προβλέπεται πως θα παραμείνει σε υψηλότερα επίπεδα από την προ κρίσης περίοδο, σε αρκετές χώρες. Μια ολόκληρη γενιά είδε τις καταναλωτικές της συνήθειες να αλλάζουν. Το να είσαι ολιγαρκής και να αναζητάς οικονομικές λύσεις είναι, μεταξύ άλλων, ένας τρόπος αποδοχής από τον κοινωνικό περίγυρο. Παράλληλα, οι καταναλωτές έχουν περισσότερες δυνατότητες σύγκρισης τιμών και brands. Η τάση που διαμορφώνεται αφορά στην αναζήτηση της καλύτερης σχέσης αξίας / τιμής σε κάθε αγορά. Η τάση αυτή εκφράστηκε μέσα στην ύφεση με την εγκατάλειψη από μεγάλη μερίδα καταναλωτών της συνήθειας του φαγητού έξω, με την παράλληλη στροφή στην αγορά υψηλής ποιότητας έτοιμων φαγητών. Όπως επισημαίνει η μελέτη, ακόμη και στις πιο δύσκολες περιόδους, οι άνθρωποι πάντα τρόπους να βιώσουν μια στιγμή πολυτέλειας.

Tip: Η ύφεση εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την οικονομία αρκετών κρατών. Οι καταναλωτές αναζητούν ευκαιρίες να πάρουν περισσότερα ξοδεύοντας λιγότερα. Η πρωτοβουλία της Intermarche «inglorious fruits & vegetables», βάσει της οποίας διατίθενται προς πώληση φρούτα και λαχανικά τα οποία δεν έχουν άψογη όψη, είναι ένα παράδειγμα της επιτυχίας που μπορεί να έχει μια εμπορική πρακτική όταν ακολουθεί αυτήν ακριβώς την τάση.

Social media
Το internet επιτρέπει την επικοινωνία μεταξύ ευρύτερων ομάδων πληθυσμού από ότι στο παρελθόν. Αυτή η βαθιά αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε οδήγησε στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, που εκμεταλλεύονται την άμεση online επικοινωνία των ατόμων (όπως για παράδειγμα το eBay και το Not On The High Street, που είναι πλέον ηγετικές δυνάμεις του παγκόσμιου λιανεμπορίου). Παράλληλα, έχουμε την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο οι επιχειρήσεις σκέφτονται για τους καταναλωτές: Από τη «γνώση για τους καταναλωτές» πήγαμε πλέον στη «γνώση από τους καταναλωτές». Οι επιχειρήσεις προσπαθούν όλο και περισσότερο να οδηγήσουν τους καταναλωτές σε διάλογο και να τους ρωτήσουν σχετικά με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται πρωτοβουλίες όπως το Barcleycard Ring (http://www.barclaycardring.com), όπου οι χρήστες της κάρτας Barcley γίνονται αυτόματα μέλη ομάδας με τον δικό της χώρο έκφρασης στο internet, η βαθμολόγηση των προϊόντων στις σελίδες παρουσίασης των προϊόντων της Amazon και η Tesco Orchard (https://orchard.tesco.com/), μια πρωτοβουλία της Tesco, βάσει της οποίας οι πελάτες της δίνουν τα στοιχεία τους και λαμβάνουν, βάσει του προφίλ τους και των ενδιαφερόντων τους, προτάσεις και κουπόνια για συγκεκριμένα προϊόντα, με την πρόσκληση να καταθέσουν online την άποψή τους και να μοιραστούν τις παρατηρήσεις τους στα social media.

Tip: Με τη δημιουργία μιας κοινότητας καταναλωτών δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε καινοτομίες που αφορούν στις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους. Υπάρχουν και οι πιο πρωτοποριακές λύσεις, που διευκολύνουν την άμεση εμπορική επικοινωνία σε ατομικό επίπεδο. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι αυτό της Hello Compost, που προσφέρει σε όποιον κάτοικο της Νέας Υόρκης παραδίδει τρόφιμα που θα κατέληγαν στα απορρίμματα της πόλης, φρέσκα προϊόντα. Βέβαια, η υιοθέτηση παρόμοιων πρωτοβουλιών από το λιανεμπόριο απαιτεί μια άλλη προσέγγιση των logistics, της διαχείρισης του στοκ κλπ. Ένας άλλος τρόπος έκφρασης της social economy, εκφράζεται μέσα από πρωτοβουλίες που προτρέπουν στην από κοινού αγορά προϊόντων. Παράδειγμα αποτελεί το Mumsnet, που καλεί τους ενδιαφερόμενους-μέλη του club να εκδηλώσουν την επιθυμία αγοράς κάποιων προϊόντων, που έχουν υψηλή τιμή (κάθε εβδομάδα προτείνονται διαφορετικά προϊόντα). Όσο περισσότεροι παραγγείλουν τα προϊόντα, τόσο η τιμή μειώνεται (http://www.mumsnet.com/co-buy). Τα μέλη έχουν κάθε λόγο να μιλήσουν θετικά για τα συγκεκριμένα προϊόντα στα social media.

Μοναδικότητα
Όλοι μας θέλουμε να εκφραζόμαστε και να αναγνωριζόμαστε από τους άλλους ως μοναδικές προσωπικότητες και τα brands πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους αυτό το στοιχείο. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές θέλουν προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν δημιουργηθεί ειδικά γι’ αυτούς και επικοινωνία που είναι στοχευμένη σε αυτούς. Οι παράγοντες που οδηγούν από τη μαζική παραγωγή και το mass-marketing στο tailor made, targeted και personalized marketing είναι πολλοί. Η μικρή παραγωγή γίνεται συμφέρουσα, με την πρόοδο της τεχνολογίας, που οδηγεί πχ στη χρήση της τρισδιάστατης εκτύπωσης (3D printing). Τα brands δίνουν εδώ και λίγο καιρό την ευκαιρία στους πελάτες τους να δημιουργήσουν τα δικά τους προϊόντα (πχ Nike). Αυτή η προσέγγιση διευκολύνεται από την πληθώρα των στοιχείων που έχουν στη διάθεσή τους οι επιχειρήσεις και αφορούν στους καταναλωτές. Με την προϋπόθεση πως η αξιοποίησή τους είναι προς όφελός τους, δεν δημιουργούνται προβλήματα σχετικά με την πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα.

Tip: Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα προσωποποιημένης στόχευσης εκ μέρους του μάρκετινγκ αποτελεί η υπηρεσία AskZappos (https://askzappos.apps.zappos.com), που δημιουργήθηκε από την εταιρεία ηλεκτρονικού λιανεμπορίου Zappos. Οι χρήστες ανεβάζουν κείμενα ή στέλνουν με email φωτογραφίες του προϊόντος που θα ήθελαν να αγοράσουν (πχ ένα ζευγάρι ψηλοτάκουνες γόβες που είδαν σε κάποιο περιοδικό) και η Zappos τα βρίσκει για λογαριασμό τους και τους στέλνει το link με το κατάστημα όπου μπορούν να βρουν το προϊόν που τους ενδιαφέρει ή κάποιο παρόμοιο.

Πολυπολιτισμικές κοινωνίες
Η παγκοσμιοποίηση οδήγησε, μεταξύ άλλων, σε μια ανάμιξη διαφορετικών πολιτισμών. Η υιοθέτηση διαφορετικών συνηθειών από τις κοινωνίες αποτελεί σήμερα μια διαδικασία που επεκτείνεται με ταχύτατο ρυθμό. Οι δυτικοί γιορτάζουν πλέον την κινεζική Πρωτοχρονιά, οι Ινδοί μιλούν για το Halloween και τα Χριστούγεννα… Αυτή η εξάπλωση των διαφορετικών εορτασμών είναι μια ακόμη ευκαιρία για τα brands και τους λιανέμπορους. Η Black Friday, για παράδειγμα, δεν αφορούσε κανέναν στη Μ. Βρετανία. Το 2014 η επίδραση που είχε στις πωλήσεις ήταν τέτοια, ώστε τα online καταστήματα βρέθηκαν απροετοίμαστα, δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση και οι πελάτες κατέκλυσαν τα φυσικά καταστήματα. Το φαγητό που καταναλώνουμε έχει επίσης πλέον σε μεγάλο βαθμό στοιχεία άλλων λαών, ενώ η παραδοσιακή κουζίνα δεν αποτελεί την αυτονόητη επιλογή.

Tip: Το Plaza Fiesta, το αμερικανικό mall (https://en.wikipedia.org/wiki/Plaza_Fiesta) είναι ένα λιανεμπορικό concept που έχει σχεδιαστεί για τους ισπανόφωνους καταναλωτές, με μια ατμόσφαιρα που παραπέμπει, μέσω των προϊόντων και των καταστημάτων, στο Μεξικό. Επίσης, το αμερικανικό brand με τρόφιμα χαλάλ, Saffron Road, συνεργάστηκε με την επίσης αμερικανική αλυσίδα Whole Foods Market για το Ραμαζάνι, και παρείχε την ευκαιρία στους πελάτες να κερδίσουν δωροκάρτες, καθώς και PL προϊόντα χαλάλ.

Online, συνεχώς!
Είναι γεγονός πως είμαστε συνεχώς διασυνδεδεμένοι. Ακόμη κι όταν παρακολουθούμε τηλεόραση, είναι πιθανό να σχολιάζουμε παράλληλα στα social media αυτό που βλέπουμε. Η mobile τεχνολογία θα συνεχίσει να διαμορφώνει το λιανεμπόριο και ως εμπορικό κανάλι αλλά και ως μέσο επικοινωνίας. Το φυσικό και το ηλεκτρονικό κανάλι θα συνδέονται σε όλο και περισσότερα σημεία, δημιουργώντας ένα πολύπλοκο δίκτυο. Στις σταθερές τεχνολογικές εφαρμογές εντός των καταστημάτων θα προστίθενται συνεχώς νέοι τρόποι επικοινωνίας των πελατών με τον λιανέμπορο μέσω mobile συσκευών και εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας. Η dunnhumby σημειώνει, όμως, πως δεν πρέπει να αγνοείται ο κίνδυνος της αντίδρασης των καταναλωτών στον καταιγισμό των ηλεκτρονικών μηνυμάτων και των ψηφιακών εφαρμογών.

Tip: Η Target αναβάθμισε τη δωρεάν εφαρμογή της, ώστε να περιλαμβάνει πλέον και έναν χάρτη όπου οι χρήστες μπορούν να δουν το σημείο στο οποίο είναι διαθέσιμα τα προϊόντα που έχουν σημειώσει στη λίστα τους. Όταν οι πελάτες φθάσουν στο κατάστημα, πηγαίνουν από προϊόν σε προϊόν, σβήνοντας από τη λίστα τα προϊόντα που βρίσκουν στο ράφι. Μια άλλη δωρεάν εφαρμογή, το ShopDrop (http://shopdropapp.com/) ενημερώνει στους καταναλωτές στις ΗΠΑ για το πότε ένα προϊόν ή μια προσφορά είναι διαθέσιμα, όταν βρίσκονται κοντά στο κατάστημα της επιλογής τους.

Υγεία και ευεξία
Πάνω από το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θεωρεί πως η υγεία του βρίσκεται σε χειρότερο επίπεδο από ότι στις προηγούμενες γενιές (dunnhumby Global Trends Unit 2014). Οι καταναλωτές έχουν περισσότερες απαιτήσεις από τις επιχειρήσεις για υποστήριξη της προσπάθειας υιοθέτησης ενός υγιεινού τρόπου ζωής, παρά από τις κυβερνήσεις τους. Με την αύξηση των ποσοστών παχυσαρκίας, διαβήτη και υπέρτασης, καθώς και άλλων ασθενειών που μπορούν να προβλεφθούν, τα κράτη αναζητούν συνεχώς τρόπους να δώσουν λύση σε αυτό το πρόβλημα, μέσω της εκπαίδευσης και της ανάληψης ενημερωτικών πρωτοβουλιών, έως και της προώθησης νομοθετικών ρυθμίσεων, πχ στο θέμα των ποσοστών ζάχαρης στα προϊόντα. Οι καταναλωτές, γνωρίζοντας τον ρόλο της διατροφής στην υγεία τους, ζητούν όλο και περισσότερη διαφάνεια σε θέματα που αφορούν στα συστατικά και τον τρόπο παραγωγής των τροφίμων. Η προμήθεια των πρώτων υλών από τοπικούς παραγωγούς και η ζήτηση για φρέσκα προϊόντα είναι σημαντικότατες τάσεις.

Tip: Το Bien! είναι ένα εστιατόριο που σερβίρει ένα μενού με πιάτα ειδικά σχεδιασμένα για πελάτες με προβλήματα υγείας, όπως η υπέρταση, το στρες και ο διαβήτης. Το Vittel λάνσαρε ένα πρότυπο καπάκι μπουκαλιού, ειδικά σχεδιασμένο ώστε να προκαλεί τους χρήστες να πίνουν περισσότερο νερό. Meals in a Jar είναι το brand που προσφέρει γεύματα συσκευασμένα σε βάζο. Τα υλικά τους είναι υπολογισμένα για ένα γεύμα, και προέρχονται από τοπικές φάρμες και προμηθευτές.

Τα νέα δημογραφικά
Μπορεί τα περισσότερα κράτη να αντιμετωπίζουν δημογραφικό πρόβλημα, με έναν γηράσκοντα πληθυσμό, όμως την ίδια στιγμή το προφίλ του «ηλικιωμένου» έχει αλλάξει. Τα άτομα ηλικίας 70 ετών είναι σήμερα πολύ διαφορετικά από ότι μια γενιά πριν. Επίσης, υπάρχουν πολλές αλλαγές στη σύνδεση δημογραφικών χαρακτηριστικών με το καταναλωτικό προφίλ. Για παράδειγμα, στη Μ. Βρετανία οι γυναίκες αποτελούν πλέον την πλειονότητα των παικτών video games, ενώ υπάρχουν περισσότεροι παίκτες ηλικίας άνω των 44 από ότι στην ομάδα των κάτω των 18. Επίσης, η ηλικιακή ομάδα που αυξήθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό μεταξύ των χρηστών του Twitter το 2013 ήταν των μεταξύ 55-64 ετών. Παράλληλα, μια σειρά από κοινωνικά γεγονότα συμβαίνουν αργότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο γάμος. Σήμερα τα παιδιά, καθυστερώντας τον γάμο, μένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με τους γονείς τους, ενώ παρατηρούμε και αύξηση των μονογονεϊκών οικογενειών, περισσότερες εργαζόμενες γυναίκες και πιο πολλούς άνδρες να βοηθούν τα παιδιά στο σπίτι με τις σχολικές τους εργασίες.

Tip: Τα μπισκότα Honey Maid της εταιρείας Craham cracker παρουσίασαν μια διαφήμιση στην οποία το κυρίαρχο μήνυμα αφορούσε την αγάπη που παραμένει ως στοιχείο μιας οικογένειας μετά ένα διαζύγιο (#NotBroken campaign). Η Airtel λάνσαρε μια καμπάνια όπου το smartphone αποκτά έναν αναβαθμισμένο ρόλο στη σχέση ενός ζευγαριού. Η γυναίκα- προϊστάμενος φεύγει από το γραφείο, στο οποίο παραμένει ο άνδρας υπάλληλος, για να μαγειρέψει για τον σύντροφό της. Ο άνδρας δέχεται ένα μήνυμα από τη γυναίκα του, που δεν είναι άλλη από την προϊσταμένη του. Η εταιρεία Olive Garden υλοποίησε ένα προωθητικό πρόγραμμα, προσφέροντας δωρεάν φύλαξη των παιδιών για τους γονείς που θα ήθελαν να αξιοποιήσουν το βράδυ τους και να βγουν ραντεβού.

Ηθική κατανάλωση
Η έννοια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης δεν είναι καινούργια. Όμως, τα τελευταία 30 χρόνια υπήρξαν πολλές περιπτώσεις όπου ακτιβιστές καταναλωτές μποϋκόταραν προϊόντα και μάρκες για ανήθικη συμπεριφορά. Η έρευνα έχει καταγράψει την τάση των καταναλωτών να διάκεινται θετικά προς τα προϊόντα ή τις εταιρείες που είναι συνεπείς σε μια ηθική συμπεριφορά. Αντίστοιχα, οι καταναλωτές τιμωρούν τις εταιρείες που θεωρούν πως δεν λειτουργούν βάσει ηθικών αρχών. Δεν είναι ξεκάθαρο, σύμφωνα με την dunnhumby, εάν πράγματι υπάρχει μια τάση των καταναλωτών που δείχνει μια εντεινόμενη κοινωνική συνειδητοποίηση ή εάν οι εταιρείες αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο την αξία της εικόνας τους ως ενός κοινωνικά υπεύθυνου οργανισμού. Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως τα brands δεν μπορούν να στηρίξουν την επιτυχία τους αποκλειστικά στις ηθικές τους αρχές. Αυτό το στοιχείο δίνει απλώς έναν επιπλέον λόγο στους καταναλωτές για να τα επιλέξουν.

Tip: Η Buycott βοηθά τους καταναλωτές να οργανώσουν με τέτοιο τρόπο τις αγορές τους, ώστε να συνεισφέρουν σε στόχους με κοινωνικό πρόσημο και να αποφεύγουν την ενίσχυση επιχειρήσεων με τις οποίες διαφωνούν. Η Gillette, με αφορμή την έξαρση των εγκλημάτων εναντίον γυναικών, λάνσαρε στην Ινδία την καμπάνια Soldier for Women, όπου προέτρεπε τους άνδρες να υπερασπιστούν τις γυναίκες. Το brand καφέ Kenco, με έδρα τη Μ. Βρετανία, έδωσε σε 20 νέους που κατοικούσαν σε περιοχές της Ονδούρας, όπου κυριαρχεί η βία, τη δυνατότητα εκπαίδευσης και την υποστήριξη ώστε να ξεκινήσουν μια καριέρα ως καλλιεργητές καφέ, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Coffee vs Gangs.

Συμπερασματικά
Ο σχεδιασμός της στρατηγικής των εταιρειών βάσει της οπτικής του καταναλωτή, αποτελεί την καλύτερη προϋπόθεση επιτυχίας.

σελφ σερβις (T. 456)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION