σελφ σερβις - Ισορροπίες τρόμου

Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Ισορροπίες τρόμου

14 Δεκεμβρίου 2015 | 12:17 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: News,Νομοθεσία

«Αν χαρακτηρίζει κάτι τον κλάδο λιανικής από τις αρχές του φθινοπώρου φέτος, αυτό είναι μια ισορροπία τρόμου. Δίνεται έντονα η εντύπωση ότι ο ένας ανταγωνιστής σπρώχνει τον άλλο να πέσει στο γκρεμό…!». Πρόκειται για το σχόλιο υψηλόβαθμου παράγοντα ισχυρής βιομηχανίας παραγωγής προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, με το οποίο περιγράφει το κλίμα που επικρατεί στο εμπόριο λίγες εβδομάδες πριν την περίοδο των Χριστουγέννων.

Το ίδιο στέλεχος αναρωτιέται: «Η αίσθηση που κυριαρχεί είναι ότι ζούμε σε… τρελοκομείο. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι μετά από μια περίοδο ηρεμίας –αυτή του καλοκαιριού– η αγορά εντελώς ξαφνικά πέρασε σε έναν νέο κύκλο επιθετικών προσφορών, που φτάνουν το 40% ή και το 50%;». Και προσθέτει, επιχειρώντας να ερμηνεύσει τα συμβαίνοντα τελευταίως στο εμπόριο, ότι μετά την επαναλειτουργία των τραπεζών και την αφομοίωση των επιπτώσεων στη ζήτηση από την επιβολή των capital controls, η ζήτηση από τα μέσα Σεπτεμβρίου και καθ΄όλη τη διάρκεια του Οκτωβρίου παρουσίασε μεγάλη και κυρίως απρόβλεπτη καθίζηση.

Τι πάγωσε τις πωλήσεις
Κατά τον ίδιο, την αρνητική αυτή εξέλιξη επ’ ουδενί λόγω αιτιολογεί το μεγάλο στοκάρισμα προϊόντων στο οποίο προχώρησαν τα νοικοκυριά το καλοκαίρι, λόγω των περιορισμών που επέβαλε η κυβέρνηση στην κίνηση κεφαλαίων. «Όσα συνέβησαν τον Οκτώβριο και το πρώτο διάστημα του Νοεμβρίου φέτος διαφοροποιούνται πλήρως από τις εμπειρίες μας την αντίστοιχη περίοδο του 2014» αναφέρει, προσθέτοντας ότι από τις αρχές του έτους η κατανάλωση έδειχνε να ισορροπεί, δημιουργώντας σε όλους προσδοκίες ότι η χρονιά ήταν δυνατόν να κλείσει θετικά μετά από μια τετραετία συνεχούς πτώσης.

Φυσικά, οι προβλέψεις δεν επιβεβαιώνονται – και πώς θα μπορούσε, άλλωστε, με δύο εκλογικές αναμετρήσεις σε διάστημα τριών μηνών, με την τραυματική περιπέτεια του κεφαλαιακού ψυχορραγήματος των τραπεζών και με την είσοδο της ελληνικής οικονομίας στη στενωπό ενός τρίτου μνημονίου, σε συνέχεια των επαχθών δύο προηγούμενων. Όντως, όλες οι εκτιμήσεις του κλάδου έχουν πλέον διαψευσθεί. «Πρόκειται για μια ακραία χρονιά», επισημαίνει παράγοντας του λιανεμπορίου, υπογραμμίζοντας ότι τα δίκτυα χάνουν έσοδα, λόγω των κάκιστων συνθηκών που δημιουργούν τα νέα μνημονιακά μέτρα της κυβέρνησης και φυσικά η αρνητική ψυχολογική διάθεση των καταναλωτών.

Καταιγίδα φόρων
Ο συνομιλητής μας αναρωτιέται πώς μπορεί να αντέξει το ίδιο –πολύ μικρό πλέον– πορτοφόλι του καταναλωτή μια αύξηση 10% στις τιμές βασικών αγαθών, λόγω της εκτίναξης του ΦΠΑ στο 23%, όταν σε διάστημα τεσσάρων μηνών καλείται ως φορολογούμενος να πληρώσει, ταυτόχρονα, φόρο εισοδήματος, πιθανώς φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας κι ενδεχομένως ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Οι εκτιμήσεις της αγοράς για τις προοπτικές είναι εξαιρετικά απαισιόδοξες, καθώς ακολουθεί μια σειρά νέων αβάστακτων μέτρων αφαίμαξης των εισοδημάτων που επιβάλουν οι «θεσμοί», μη εξαιρουμένης της αναμόρφωσης του συνταξιοδοτικού που θα ισοπεδώσει ό,τι άφησαν όρθιο τα δύο προηγούμενα μνημόνια, «κλείνοντας» στον συνταξιούχο την πόρτα του… σούπερ μάρκετ.

«Κάθε βίαιη προσαρμογή εξαντλεί το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα», τονίζεται στο σελφ σέρβις, ενώ επισημαίνεται ότι η αγορά προσπαθεί κάθε μήνα να αποκωδικοποιεί τα μηνύματα των καταναλωτών, αλλά είναι τόσο ευμετάβλητα που κάθε συμπέρασμα καταρρίπτεται σε μικρό χρονικό διάστημα. Βέβαια, τα σχετικά συμπτώματα ήταν ήδη γνωστά από την περίοδο 2011-2013, οπότε τα εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις περικόπηκαν κατά μέσο όρο γύρω στο 35%. Όμως, μόλις τώρα ο επιχειρηματικός κόσμος διαγιγνώσκει την τραγωδία του αδιεξόδου από την εφαρμογή των αντικοινωνικών μνημονιακών πολιτικών, αναγνωρίζοντας προφανώς την παραπλάνησή του από τις υποσχέσεις της πολιτικής επικοινωνίας ότι αυτές ήταν από αναγκαίες έως… θεμιτές για την ανάταξη της οικονομίας.

Απλώς, επειδή πλέον ούτε η πολιτική επικοινωνία οποιασδήποτε ιδεολογικής απόχρωσης είναι δυνατό να διαχειριστεί θετικά τα ασήκωτα βάρη των σχετικών υποχρεώσεων της χώρας, είναι εμφανέστατη η ανεπάρκεια των εργαλείων μεσοπρόθεσμης στάθμισης της (ετοιμόρροπης) ζήτησης και καταρρακωμένη η άλλοτε αισιόδοξη διάθεση του επιχειρηματικού κόσμου πως «πιάσαμε πάτο κι αρχίζει η ανάδυση»… Στο μεταξύ, οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου από κατηγορία σε κατηγορία προϊόντων καταγράφουν υπερβολικές αποκλίσεις μεταξύ των θετικότερων και των πιο αρνητικών επιδόσεων.

Μεγάλες αποκλίσεις στις μετρήσεις
Στοιχεία τα οποία συγκέντρωσε και ανέλυσε γνωστή εταιρεία ερευνών έδειξαν ότι η απόσταση από την υψηλότερη θετική έως τη χαμηλότερη αρνητική επίδοση βασικών κατηγοριών τροφίμων και ποτών είναι της τάξης των 30 ποσοστιαίων μονάδων! Οι μεγαλύτερες απώλειες από τις αρχές του έτους καταγράφηκαν στα έσοδα από τις πωλήσεις του γάλακτος μακράς διάρκειας (πτώση 13%) και η υψηλότερη άνοδος μετρήθηκε στο ράφι με τα μέλια, όπου ο τζίρος αυξήθηκε 15%.

Οι κατηγορίες στις οποίες καταγράφηκαν οι ισχυρότερες δονήσεις από την καθίζηση του τζίρου ήταν τα τυποποιημένα τυριά, κατά 8%, προφανώς διότι οι καταναλωτές στράφηκαν περισσότερο στο χύμα τυρί που τιμολογείται χαμηλότερα, οι μπίρες με πτώση 6%, οι οποίες έχουν υποστεί πλήγμα εξαιτίας των γενικότερων επιπτώσεων της ύφεσης στην οικονομία, και το τυποποιημένο γιαούρτι κατά 5%. Αρνητική εξέλιξη στις πωλήσεις τους σε αξία είχαν, επίσης, το φρέσκο γάλα (-4%), όπως και τα αναψυκτικά (-4%), ενώ ανάλογη ήταν η πτώση και στα ελαιόλαδα. Η δεκάδα με τους μεγάλους της αγοράς συμπληρώνεται από τα μπισκότα που έχασαν το 3% του τζίρου τους, τα συσκευασμένα αλλαντικά που απώλεσαν το 2% των πωλήσεών τους και τα δημητριακά, που εμφάνισαν τη μικρότερη μείωση τζίρου με -1,5%.

Ποιες κατηγορίες κέρδισαν τις εντυπώσεις
Στον αντίποδα, εκτός από το μέλι που, όπως προαναφέρθηκε, κέρδισε ένα +15% στα έσοδά του, ανοδικά από τις αρχές του έτους κινήθηκαν τα ψάρια σε κονσέρβα με 10%, το βούτυρο με 9%, τα κλασικά είδη παντοπωλείου με 8% και τα φρούτα και λαχανικά με 6%, με τα οποία συμπληρώνεται η πρώτη πεντάδα των προϊοντικών κατηγοριών που είχαν τις υψηλότερες επιδόσεις. Εκτιμάται ότι τα είδη παντοπωλείου κινήθηκαν ανοδικά, λόγω της έκρηξης που σημειώθηκε στη ζήτηση το καλοκαίρι από την τραπεζική αργία, και τα φρούτα και λαχανικά, λόγω της στροφής των καταναλωτών προς τα σούπερ μάρκετ, σε αναζήτηση χαμηλότερων τιμών. Με ανοδική τάση στις πωλήσεις ακολουθούν τα προϊόντα ιχθυοπωλείου με 5%, τα προϊόντα κρεοπωλείου, όπως και τα προϊόντα φούρνου και τα έτοιμα γεύματα με άνοδο περίπου 4%, ενώ η δεκάδα με τις πρωτιές στις πωλήσεις κλείνει με τις μαρμελάδες, οι οποίες κατέγραψαν άνοδο 1%.

Γενικότερα, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, η πωλήσεις του εννιαμήνου φέτος επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από την τραπεζική αργία και τα capital controls, κυρίως τις πρώτες εβδομάδες της εφαρμογής τους, οπότε οι καταναλωτές στράφηκαν σε αγορές προϊόντων μεγάλου κύκλου ζωής, ώστε να αποθηκεύσουν προνοώντας για τα χειρότερα, που ευτυχώς αποφεύχθηκαν. Σημειώνουμε, πάντως, ότι οι εν λόγω αγορές προϊόντων λειτούργησαν σε βάρος άλλων, με αποτέλεσμα σε αρκετές κατηγορίες τροφίμων να έχει διαψευστεί η αναμενόμενη εξέλιξη πωλήσεων.

σελφ σερβις (T. 455)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION