σελφ σερβις - Click & Collect: Υπηρεσία με... επεκτατικές τάσεις!

Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Click & Collect: Υπηρεσία με... επεκτατικές τάσεις!

24 Μαρτίου 2014 | 13:02 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Internet,Έρευνα,Τάσεις

Την καταγραφή των βασικών χαρακτηριστικών των click & collect πελατών, που παραγγέλνουν online αλλά παραλαμβάνουν τα προϊόντα τους από το φυσικό κατάστημα, είχε ως θέμα η έρευνα που πραγματοποίησε η υπηρεσία ShopperVista Channel Focus της εταιρείας ερευνών IGD, που παρέχει πληροφόρηση στα μέλη της σχετικά με τις συνήθειες και τις συμπεριφορές των καταναλωτών όχι μόνο στο διαδίκτυο αλλά και στα εκπτωτικά καταστήματα και τα καταστήματα ευκολίας.

Τα ευρήματα της έρευνας στηρίζονται στη μηνιαία καταγραφή των απόψεων 1.000 καταναλωτών, για κάθε ένα από τα παραπάνω κανάλια αγορών (online, convenience, discount) στη Μ. Βρετανία. Οι συμμετέχοντες καλούνται να δώσουν απαντήσεις σχετικά με το πώς και το γιατί χρησιμοποιούν κάθε ένα κανάλι αγορών, καθώς και για τις μελλοντικές τους απαιτήσεις από αυτά. Οι ερευνητές αναλύουν τα αποτελέσματα και παρέχουν πρακτικές συμβουλές μέσω white papers, άρθρα και webinars, με στόχο οι εταιρείες-πελάτες να ισχυροποιήσουν τα προγράμματα μάρκετινγκ αλλά και τη στρατηγική τους στα διαφορετικά κανάλια αγοράς.

Στη συγκεκριμένη έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από την IGD τον Ιούλιο του 2013, συμπεραίνεται πως οι αγορές click & collect έχουν ήδη καθιερωθεί στη Μ. Βρετανία και παρουσιάζουν ανάπτυξη. Προσελκύουν κυρίως γονείς που εργάζονται με πλήρες ωράριο, τους πελάτες που επιλέγουν πολλαπλά κανάλια για τις αγορές τους αλλά και όσους δεν έχουν σαφή προτίμηση σε κάποιο κανάλι. Για το μέλλον, προβλέπεται η συμβολή του νέου αυτού τρόπου πραγματοποίησης αγορών στην ενίσχυση του online καναλιού, αλλά και μια αύξηση της «εξάρτησης» των χρηστών click & collect από τις αγορές μέσω internet.

Ένα κανάλι που έχει ήδη παγιωθεί Όπως έδειξε η έρευνα, σχεδόν ένας στους πέντε (18%) αγοραστές προϊόντων ευρείας κατανάλωσης ισχυρίζονται πως έχουν χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μία φορά την υπηρεσία click & collect, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου μήνα. Όμως, γεγονός είναι πως οι συγκεκριμένοι καταναλωτές βρίσκονται ακόμη σε πειραματικό στάδιο, σε ό,τι αφορά τη χρήση της υπηρεσίας. Αυτό δείχνει το ποσοστό που αφορά στους online αγοραστές οιι οποίοι χρησιμοποίησαν την υπηρεσία click & collect, που δεν ξεπέρασε το 4% (στην ίδια περίοδο, του ενός μήνα), ενώ συνολικά στη Μ. Βρετανία μόνο ένα 3% των ερωτηθέντων δήλωσε πως χρησιμοποίησε την υπηρεσία ως ένα από τα βασικά κανάλια αγοράς.

Παρόλο που το ποσοστό των χρηστών αυξάνει ταχύτατα, είναι πολύ σημαντικό να σημειωθεί πως το μερίδιο που κατέχει η υπηρεσία σε επίπεδο αξίας αγορών, επί του συνολικού τζίρου του βρετανικού λιανεμπορίου τροφίμων, παραμένει πολύ μικρό. Η αύξηση του ποσοστού, σημειώνεται στην έρευνα, είναι άμεσα συνδεδεμένο με την αύξηση των online αγοραστών. Συγκεκριμένα, φαίνεται πως όσοι έχουν δοκιμάσει την υπηρεσία click & collect έχουν περισσότερους λόγους να χρησιμοποιήσουν για τις αγορές τους το online κανάλι, από εκείνους που χρησιμοποιούν μια απλή υπηρεσία παράδοσης των αγορών στο σπίτι.

Μεταξύ των λόγων που κάνουν ελκυστική την υπηρεσία είναι η προσφερόμενη ευελιξία στον χρόνο παραλαβής των προϊόντων, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες εξοικονόμησης κόστους και χρόνου. Οι χρήστες του online καναλιού που είναι συνηθισμένοι στην... εντατική χρήση του, είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία click & collect. Πρόκειται για τους αγοραστές που γενικότερα επιλέγουν για τις αγορές τους διαφορετικούς λιανέμπορους –δηλώνουν πως τον τελευταίο μήνα έκαναν αγορές από 3 διαφορετικούς online λιανέμπορους προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, έναν περισσότερο από τους αγοραστές που χρησιμοποίησαν την υπηρεσία της παράδοσης στο σπίτι. Στην ίδια περίοδο, 14% των ερωτηθέντων απάντησαν πως χρησιμοποίησαν και τις δύο υπηρεσίες (παράδοση στο σπίτι και click & collect).

Λόγοι πραγματοποίησης online αγορών FMCG
  Χρήστες υπηρεσίας click & collect Χρήστες υπηρεσίας παράδοσης αγορών στο σπίτι
Ταχύτητα αγορών 69% 60%
Εξοικονόμηση χρημάτων 55% 46%
Έλλειψη χρόνου 50% 42%
Άλλοι λόγοι ευκολίας 31% 42%
Φιλικότητα προς το περιβάλλον 15% 10%
Πηγή: IGD 2013 IRI

Οι αλυσίδες επενδύουν στο μέλλον
Στη Μ. Βρετανία, όπως δείχνει η έρευνα, το 95% των online αγοραστών προϊόντων παντοπωλείου χρησιμοποίησε την υπηρεσία της παράδοσης των αγορών στο σπίτι, ενώ το 18% την υπηρεσία click & collect. Παρά το μικρό ποσοστό των αγοραστών που αποφασίζουν να παραγγείλουν online προϊόντα παντοπωλείου και να τα παραλάβουν στο επιθυμητό σημείο παράδοσης ή κατάστημα, οι αλυσίδες της Μ. Βρετανίας, που αποτελεί χώρα έκφρασης σημαντικών τάσεων στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων, επενδύουν στη ανάπτυξη της υπηρεσίας. Συγκεκριμένα, οι Tesco και Asda αναφέρουν πως περίπου το 5% των online παραγγελιών τους παραδίδονται με τη συγκεκριμένη μέθοδο, και δηλώνουν πως αναζητούν τον τρόπο για να διπλασιάσουν τον αριθμό των σημείων παράδοσης στο άμεσο μέλλον. Σύμφωνα με την έρευνα, το 35% των χρηστών click & collect δηλώνουν πως θα αυξήσουν τη χρήση της υπηρεσίας τον επόμενο χρόνο, και, παράλληλα, πως θα αξιοποιήσουν περισσότερο και τη χρήση των smartphones για online παραγγελίες, ενώ θα αναζητούν και αξιόλογα site των αγαπημένων τους brands, τροφίμων και καταστημάτων λιανικής.

Το προφίλ των χρηστών
Η έρευνα της IGD δίνει ένα πολύ σαφές προφίλ των χρηστών της υπηρεσίας click & collect. Όπως προαναφέραμε, η υπηρεσία είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των γονέων που εργάζονται με πλήρες ωράριο, αλλά με τα ποσοστά χρήσης να αυξάνονται όταν μιλάμε για γονείς νεότερης ηλικίας, που έχουν παιδιά στο σπίτι (τα ποσοστά διαφοροποιούνται σημαντικά, στην περίπτωση που οι ερωτώμενοι είναι νέοι χρήστες της υπηρεσίας). Παρόλα αυτά, το click & collect δεν φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά ως συνήθεια από τα φύλα.

Οι γυναίκες έχουν ένα μικρό προβάδισμα αλλά δεν είναι τόσο σημαντικό όταν εξετάζονται οι online αγοραστές. Έχει ενδιαφέρον, επίσης, το στοιχείο πως η προτίμηση της υπηρεσίας, όπως κάποιος θα περίμενε, δεν επηρεάζεται από την κατοχή ΙΧ. Για παράδειγμα, στο Λονδίνο, όπου η κατοχή ιδιωτικόυ αυτοκινήτου είναι μικρότερη σε ποσοστό από άλλες περιοχές της χώρας, οι κάτοικοι ξεχωρίζουν ως ποσοστό στην έρευνα για τη χρήση του click & collect, πιθανότατα λόγω του τρόπου ζωής που αφήνει λιγότερο ελεύθερο χρόνο. Επίσης, η κατοχή smartphone και tablet λειτουργεί υπέρ της χρήσης της υπηρεσίας. Οι χρήστες της έχουν smartphone σε ποσοστό 90% -σε σχέση με 74% αυτών που χρησιμοποιούν την παράδοση στο σπίτι-, και κατά 61% tablet – έναντι 41%, αντίστοιχα.

Οι multichannel αγοραστές είναι λογικό να αποτελούν ένα πολύ πιο πρόσφορο χώρο για την επέκταση της χρήσης του click & collect. Όπως έδειξε η έρευνα, ο μέσος click & collect αγοραστής δηλώνει πως σε διάστημα ενός μήνα χρησιμοποίησε 6 διαφορετικά κανάλια για την πραγματοποίηση αγορών προϊόντων παντοπωλείου, ένα παραπάνω από τους αγοραστές που χρησιμοποιούν την υπηρεσία της παράδοσης στο σπίτι. Επίσης, οι χρήστες click & collect δηλώνουν ιδιαίτερα θετικοί στην ιδέα να δοκιμάσουν ένα διαφορετικό online σούπερ μάρκετ στο άμεσο μέλλον.

Εντατική μελέτη για το omnichannel μέλλον
Η προσήλωση των πελατών στη συγκεκριμένη υπηρεσία αποτελεί ακόμη ζητούμενο για τις επιχειρήσεις που την παρέχουν. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξή της: Κάλυψη των αναγκών τους, ικανοποιητική αγοραστική εμπειρία. Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως η μελέτη της αγοραστικής τους συμπεριφοράς θα δώσει τα αναγκαία στοιχεία για την κατάλληλη προετοιμασία των λιανεμπόρων και των προμηθευτών ώστε να απαντήσουν ικανοποιητικά στις απαιτήσεις του omnichannel μέλλοντος.

σελφ σερβις (T. 436)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION