σελφ σερβις - Μικρομεσαία αγορά: Τα όρια αντοχής τα ορίζει το μέγεθος...

Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Μικρομεσαία αγορά: Τα όρια αντοχής τα ορίζει το μέγεθος...

4 Μαρτίου 2014 | 10:38 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Αγορά,Τάσεις

Αυτός είναι ο γενικός κανόνας για τη μικρομεσαία τοπική αλυσίδα, που υπομένει τις πτωτικές τάσεις του τζίρου και των κερδών της έκτο χρόνο φέτος. Η τοπική ιδιαιτερότητα του ανταγωνισμού άλλοτε της προσθέτει κι άλλοτε της αφαιρεί πλεονεκτήματα. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι στη βάση της πυραμίδας των μεγεθών της οι πιέσεις πάνω της γίνονται ασφυκτικές, ταυτόχρονα, από προμηθευτές και μεγάλους ανταγωνιστές.

Η κρητική Χαλκιαδάκης το 2013 είχε μια καθαρή ανάπτυξη τζίρου 0,7% και τόνωση κερδοφορίας περίπου κατά 15% έναντι του 2012, αλλά για φέτος αναμένει πτώση τζίρου περίπου 2% και σταθερότητα κερδών. Όπως μας είπε η κα Χριστίνα Χαλκιαδάκη, μέλος της διοίκησης της εταιρείας, αν και ο τουρισμός ζωογονεί την Κρήτη, τόσο ώστε να μην υποφέρει από την ύφεση όσο η υπόλοιπη χώρα, ενώ οι προσδοκίες για το ερχόμενο καλοκαίρι δημιουργούν κλίμα αισιοδοξίας, οι νέες συμβάσεις υποαμειβόμενης εργασίας, ενόσω εξαπλώνονται στην τοπική αγορά, δεν αφήνουν περιθώρια ελπίδων για την ανάκαμψη του τζίρου. «Για πολλούς το βιοτικό επίπεδο έχει πάψει να είναι αξιοπρεπές», διαπιστώνει. Ταυτόχρονα, επισημαίνει ότι η Lidl κάνει έντονη πλέον την παρουσία της στο νησί και προσελκύει κόσμο, καθώς «χτυπά» τις τιμές και στα επώνυμα προϊόντα, εντατικοποιώντας έτσι τον τοπικό ανταγωνισμό. Η Χαλκιαδάκης, σημειώνουμε, δεν σχεδιάζει στρατηγική επέκταση δικτύου.

Ο τζίρος της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ενισχύθηκε πέρυσι κατά 3,5%, κυρίως από τις απώλειες της μικρής αγοράς των ανεξάρτητων καταστημάτων, όμως από το τελευταίο δίμηνο του έτους ως σήμερα εκδηλώνεται μια «κόπωση» των πωλήσεων. Τα ετήσια κέρδη της, πάντως, αυξήθηκαν 10%, σε σχέση με το 2012. Ο κ. Άγγελος Κρητικός, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, αν και επισημαίνει ότι σε συγκρίσιμη βάση γενικά ο τζίρος είναι πτωτικός, εκφράζει την αισιοδοξία ότι φέτος θα τονωθεί περαιτέρω για την εταιρεία του άνω του 10%, φυσικά λόγω της επέκτασης του δικτύου της με 10 νέα καταστήματα, εκ των οποίων τα 3 ή 4 από εξαγορές. Ταυτόχρονα, κάνει την ευχή «το 2014 να εξελιχθεί τουλάχιστον όπως το 2013», καθώς «ήδη προχωρούμε σε μια απρόβλεπτη πολιτικά και οικονομικά χρονιά, γνωρίζοντας ότι η πτώση των εισοδημάτων δεν έχει πιάσει ακόμα πάτο».

Η μεσαία αγορά κράτησε τα μερίδιά της
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της αχαϊκής Κρόνος, κ. Φοίβος Καρακίτσος, διαπιστώνοντας ότι πέρυσι «ο φόβος της απώλειας μεριδίων παρέσυρε τις κερδοφορίες των εταιρειών, καθώς ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στη χρηματοδότηση της μείωσης των τιμών τους», εκτιμά ότι το φαινόμενο αυτό θα συνεχιστεί, θέτοντας εν κινδύνω πολλές εταιρείες του κλάδου, μικρές και μεγάλες. Όμως, ευελπιστεί ότι από το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα υπάρξουν τάσεις σταθεροποίησης –τουλάχιστον στην αχαϊκή αγορά, λόγω της έναρξης προγραμματισμένων δημόσιων έργων. Ο τζίρος της Κρόνος το 2013 μειώθηκε λιγότερο του 2%, ενώ η εταιρεία συγκράτησε την κερδοφορία της στο επίπεδο της προηγούμενης χρήσης, και μείωσε τον χρόνο πίστωσης προς τους προμηθευτές από τις 106 στις 99 ημέρες.

Η δραματική έλλειψη ρευστότητας θα ενισχύσει φέτος τις πιέσεις των προμηθευτών για περαιτέρω μείωση των ημερών πίστωσης στον κλάδο, προβλέπει ο κ. Καρακίτσος. Ως μέλος της διοίκησης του ΕΛΟΜΑΣ διαπιστώνει ότι, εξαιρέσει των χαρακτηριστικών περιπτώσεων μελών του ομίλου που επλήγησαν από την κρίση στην Κεντρική και την Βόρεια Ελλάδα, γενικά η μεσαία αγορά του δυναμικού του κράτησε τα μερίδιά της και δη αποτελεσματικότερα απ’ όσο ορισμένες μεγάλες εταιρείες του κλάδου. Μάλιστα, δηλώνει την αποφασιστικότητα του ομίλου, μετά τη διοικητική και οργανωτική του ανασυγκρότηση, να ενισχύσει περαιτέρω το δυναμικό των μελών του και να προχωρήσει σε εθνικής εμβέλειας τηλεοπτική καμπάνια προώθησης του εμπορικού του σήματος.

Ακόμα μια φορά η «αναγκαιότητα της συμπόρευσης»
Όπως μας είπε ο κ. Χρήστος Πούρης, γενικός διευθυντής του ομίλου ΕΛΕΤΑ, μπορεί μεν στο επίπεδο των κεντρικών διανομών του ομίλου ο τζίρος να κατέγραψε αύξηση της τάξης του 6%, αλλά μεσοσταθμικά η πτωτική τάση των πωλήσεων στις επιχειρήσεις των μελών του κυμάνθηκε πέρυσι γύρω στο 4% και της κερδοφορίας τους περί το 25%-30%. Από αυτή την άποψη ο στόχος τους φέτος δεν μπορεί να είναι άλλος από την προσπάθεια αμυντικής συντήρησης των δυνάμεών τους, «μέσα σε μια χρονιά που, όπως φαίνεται, ο ανταγωνισμός των έντονων προσφορών θα οξυνθεί, δεδομένου ότι ο επίδοξος πολυεθνικός κυρίαρχος στον κλάδο αποβλέπει στην ταχύτερη δυνατή επιβολή των όρων της ηγεμονίας του και με κάθε κόστος για όλους τους άλλους...», τονίζει σιβυλλικά ο κ. Πούρης.

Ο όμιλος Αστέρας συγκράτησε τις πωλήσεις του, αλλά τούτο συνδέεται με την ένταξη νέων μελών στο δυναμικό του, καθώς μεσοσταθμικά και σε συγκρίσιμη βάση η πτώση τζίρου υπερέβη το 8%. Ο πρόεδρός του, κ. Γιώργος Παπαντώνης, αποδίδει τόσο την πτώση του τζίρου όσο και τη μείωση της κερδοφορίας, που υπερέβη πέρυσι το 30%, περισσότερο στην κοινωνική φτώχεια παρά στη μετατόπιση του κοινού στις μεγάλες αλυσίδες. Μάλιστα, ο κ. Παπαντώνης, συνεκτιμώντας το ότι οι προμηθευτές δίνουν επιλεκτικά πλέον προσφορές στα ισχυρά μέλη των ομίλων και το ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις καθίστανται, έτσι, όλο και πιο ευάλωτες (ο Αστέρας το 2013 προσέλκυσε μεν πέντε νέες αξιόλογης ισχύος εταιρείες, αλλά τέσσερις από τις υφιστάμενες μικρές του δυναμικού του δεν άντεξαν στις δυσχέρειες του οικονομικού περιβάλλοντος), απευθύνει πρόσκληση ανοιχτής και ειλικρινούς συζήτησης στις διοικήσεις των άλλων ομίλων, «προκειμένου να αξιολογήσουμε άμεσα ποιες ενέργειες μπορούμε να κάνουμε από κοινού, χωρίς να αναζητούμε τις αφορμές των αποκλίσεων μεταξύ μας...».

Από την πλευρά του ο κ. Χρήστος Μπαλαμπάνης, μέλος της διοίκησης της Mesis και υπεύθυνος της εμπορικής της πολιτικής, επικροτώντας τις πρωτοβουλίες συνένωσης του δυναμικού των ομίλων, αναλογίζεται ότι «υπό αυτές τις συνθήκες το λογικώς αναγκαίο είναι όχι απλώς η συμπόρευση όλων των μικρομεσαίων λιανεμπόρων, αλλά και η συνεργασία τους με κάποιους από τους πιο μεγάλους, εκείνους τουλάχιστον που δεν λειτουργούν ως... χονδρέμποροι και ειδικοί συνεργάτες των προμηθευτών». Άλλωστε, όπως εξηγεί, «το ότι καταφέρνουμε ως όμιλοι να συγκρατούμε τα οικονομικά μας μεγέθη, επειδή αναπληρώνουμε τις απώλειες του δυναμικού μας με νέα μέλη, για να μην χάνεται η διαπραγματευτική μας δύναμη, είναι το ελάχιστο που καταφέρνουμε. Γιατί, στο μεταξύ, οι προμηθευτές ήδη έχουν εκχωρήσει κάθε πλεονέκτημα υπέρ της μικρής επιχείρησης στους πολύ μεγάλους του κλάδου».

Οι προμηθευτές κουρέλιασαν τις συμφωνίες
Αντίστοιχα ο κ. Κώστας Νικολάου, διευθυντής του ομίλου Ασπίδα, τονίζει ότι στη διάρκεια του 2013 ο όμιλος πέτυχε να κεντρικοποιήσει άνω του 95% των διανομών του, πράγμα που ευνόησε και την αποτελεσματικότερη διάθεση των σειρών private label προϊόντων, των οποίων ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων, σε σχέση με το 2012, υπερέβη το 70%, έτσι ώστε σήμερα η συμμετοχή τους στον τζίρο των μελών του ομίλου αγγίζει κατά μέσο όρο το 20%. Οι σχετικοί ρυθμοί ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικού σήματος εξακολουθούν με την ίδια ένταση φέτος, ενώ ο όμιλος σχεδιάζει την περαιτέρω διεύρυνση του κωδικολογίου τους σε διαφορετικές προϊοντικές κατηγορίες.

Πάντως, ο κ. Νικολάου σημειώνει ότι ειδικά στο δεύτερο εξάμηνο του 2013 «συνέβη το ανήκουστο και απαράδεκτο του συστηματικού κουρελιάσματος των συμφωνιών με τους προμηθευτές με υπαιτιότητά τους, λόγω της έμπρακτης αναγνώρισης εκ μέρους τους του δικαιώματος των ισχυρότερων του κλάδου να λειτουργούν σαν υπερ-χονδρέμποροι, βάζοντας στο χέρι όλη τη μικρή αγορά της λιανικής». Κατά την άποψή του «δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι φέτος θα αλλάξει κάτι σε αυτή την κατάσταση», οπότε «ακολουθούμε πολιτική αναμονής μέχρι να κατασταλάξουν τα πράγματα, βέβαιοι ότι θα υπάρξουν, στο μεταξύ, σοβαρές απώλειες στον χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου...».

σελφ σερβις (T. 436)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION