σελφ σερβις - Κρίσιμες αποφάσεις για εμπορικές μισθώσεις και Κυριακές

Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Κρίσιμες αποφάσεις για εμπορικές μισθώσεις και Κυριακές

1 Οκτωβρίου 2013 | 09:24 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Θεσμικά

Το θέμα που ανέκυψε με την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας και ο διάλογος που βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με την απελευθέρωση των εμπορικών μισθώσεων, πρόκειται να κυριαρχήσουν στην αγορά τους μήνες που ακολουθούν. Όπως αναμένεται, ο μεν εμπορικός κόσμος θα κινηθεί αμυντικά για τον περιορισμό των σχετικών επιπτώσεων η δε κυβέρνηση θα επιμείνει, κατά τις επιταγές της τρόικας, και στα δύο πεδία.

Δύο ακόμη θέματα που θα απασχολήσουν αγορά και κυβερνώντες είναι σε κάθε περίπτωση οι τιμές των τροφίμων, που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, καθώς και η διάθεση στην αγορά «ληγμένων» τροφίμων, ζήτημα το οποίο επανήλθε στην επικαιρότητα με αφορμή την εφαρμογή του νέου Αγορανομικού Κώδικα.

Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της αγοράς τις Κυριακές, τα μηνύματα που λαμβάνει ο εμπορικός κόσμος από τους αντιπεριφερειάρχες είναι άκρως αντιφατικά. Στην Αθήνα, για παράδειγμα, ο περιφερειάρχης, κ. Γιάννης Σγουρός, δήλωσε πρόσφατα στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΝ ότι πρόθεσή του δεν είναι να καταργήσει την Κυριακή αργία στο σύνολο της περιοχής ευθύνης του, αλλά να επιτρέψει τη λειτουργία της αγοράς μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και κυρίως σε περιοχές που παρουσιάζουν τουριστική κίνηση, αναφέροντας χαρακτηριστικά το κέντρο της Αθήνας και την εμπορική ζώνη του λιμανιού του Πειραιά.

Αντίθετα, οι τοπικοί άρχοντες της Θεσσαλονίκης προσανατολίζονται στην εφαρμογή του μέτρου. Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, τάσσεται υπέρ του ανοίγματος των καταστημάτων 35 Κυριακές τον χρόνο συν τις 7 που προβλέπει ο νόμος, ενώ ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έχει ζητήσει τη λειτουργία της αγοράς περί τις 25 Κυριακές. Όσο για την εμπορική κοινότητα, εμφανίζεται διχασμένη. Οι μεν έμποροι δεν επιθυμούν γενικά τη λειτουργία των καταστημάτων τους τις Κυριακές, ει μη μόνον κάποιες Κυριακές τον χρόνο, οι δε ξενοδόχοι επιμένουν ότι η αγορά πρέπει να λειτουργεί διαρκώς προς εξυπηρέτηση των τουριστών της πόλης.

Στο μεταξύ, στο πλαίσιο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο ΥΠΑΑΝ υπό τον υπουργό, κ. Κωστή Χατζηδάκη, οι θέσεις που υποστήριξαν οι περιφερειάρχες κατά πληροφορίες κυμάνθηκαν μεταξύ των άκρως αντιθέτων ορίων. Έτσι, ενώ ο περιφερειάρχης Ηπείρου φέρεται να δήλωσε πως πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στην αγορά να λειτουργεί εντελώς ελεύθερα, δηλαδή να επιτραπεί το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας τάχθηκε αναφανδόν εναντίον της εφαρμογής του μέτρου, δηλώνοντας ότι στην περιοχή του δεν θα επιτραπεί η λειτουργία των εμπορικών καμία Κυριακή του χρόνου πλην των επτά κατά την πρόβλεψη του νόμου. Οι οριστικές αποφάσεις αναμένονται εντός των επόμενων εβδομάδων και σίγουρα έως τα τέλη του Οκτωβρίου, οπότε βάσει του νόμου οι αντιπεριφερειάρχες υποχρεούνται να αποφασίσουν τελεσίδικα, αφού πρώτα ολοκληρώσουν τις επαφές τους με τους εκπροσώπους της αγοράς και λάβουν σοβαρά υπόψη τους τις θέσεις τους.

Τρία σενάρια για τα σούπερ μάρκετ
Το οργανωμένο λιανεμπόριο επί της ουσίας παρακολουθεί εξ αποστάσεως το όλο θέμα, καθότι τα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ είναι στην πλειονότητά τους άνω των 250τμ, δηλαδή άνω του επιτρεπτού εμβαδού καταστήματος που δικαιολογεί τη λειτουργία του τις Κυριακές. Εξαίρεση αποτελούν μόνο τα convenience stores των επώνυμων δικτύων πωλήσεων, που λειτουργούν υπό καθεστώς franchise. Ωστόσο, ο κλάδος επηρεάζεται από τη διάταξη που προβλέπει ότι επτά Κυριακές το χρόνο θα μπορούν να λειτουργούν όλα τα εμπορικά καταστήματα της χώρας. Η εφαρμογή της ρύθμισης θα επιβαρύνει, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, τα κόστη λειτουργίας των δικτύων κατά 0,1% για κάθε εργάσιμη Κυριακή, δηλαδή κατά 0,6% συνολικά το χρόνο –ήδη όλα τα εμπορικά καταστήματα λειτουργούν την τελευταία Κυριακή του χρόνου, οπότε η διαφορά αφορά τις έξι κι όχι τις επτά Κυριακές.

Τι θα σημάνει η σχετική επιβάρυνση για τις αλυσίδες; Σε πρώτη φάση ενδεχομένως τίποτα. Όπως εκτιμάται, ωστόσο, οι διοικήσεις τους, αφού καταγράψουν πιθανές επιπτώσεις ή ωφέλειες από την εφαρμογή του μέτρου, εν ευθέτω χρόνω (πχ με την παρέλευση 12μήνου) θα λάβουν τις αποφάσεις τους, οι οποίες δεν μπορεί παρά να είναι σε τρεις εναλλακτικές κατευθύνσεις: Είτε θα απορροφήσουν το όποιο κόστος των καταστημάτων τους συνεπάγεται η λειτουργία τους τις επτά Κυριακές, είτε θα το μετακυλήσουν στις τιμές τους, είτε θα λειτουργήσουν μέρος των καταστημάτων τους τις Κυριακές, επιλέγοντας προφανώς εκείνα που παράγουν τον υψηλότερο τζίρο.

Εμπορικές μισθώσεις
Σχετικά με τις μισθώσεις και το ενδεχόμενο να απελευθερωθούν μερικώς ή πλήρως, τα πράγματα παραμένουν ασαφή. Το μόνο βέβαιο είναι ότι στους κόλπους της συγκυβέρνησης επήλθε συμφωνία η απελευθέρωση των μισθώσεων να ισχύσει μόνο για κάθε νέα εμπορική μίσθωση κι όχι γενικά για τις εν ισχύ, ώστε να μην υπάρξουν βίαιες αναταράξεις στην αγορά. Ωστόσο, έμποροι και ιδιοκτήτες ακινήτων βρίσκονται κυριολεκτικώς ταμπουρωμένοι στις θέσεις τους, με τους πρώτους να ζητούν τη μη πλήρη απελευθέρωση των εμπορικών μισθώσεων και τους δεύτερους να αξιώνουν καθεστώς απόλυτης ελευθερίας για την αγορά ακινήτων. Κατά πληροφορίες οι έμποροι, μέσω της ΕΣΕΕ, έχουν προτείνει στο ΥΠΑΑΝ που χειρίζεται πολιτικά το θέμα, να θεσμοθετήσει τρία διαφορετικά μοντέλα, «τρεις ταχύτητες» εμπορικών μισθώσεων, επιτρέποντας σε εμπόρους και ιδιοκτήτες ακινήτων να επιλέγουν ελεύθερα μεταξύ α) εξαετών, β) εννεαετών και γ) δωδεκαετών συμβάσεων, ώστε η αγορά να παραμείνει σε σχετική τάξη.

Στο τραπέζι του διαλόγου έχουν τεθεί και άλλα σημαντικά ζητήματα της εμπορικής στέγης, με βασικότερο αυτό της άυλης εμπορικής αξίας –του «αέρα», όπως επικράτησε στη γλώσσα της αγοράς. Εν προκειμένω, το κρίσιμο ζήτημα είναι να καθοριστούν οι παράμετροι που ορίζουν την άυλη αξία και κυρίως να αποφασισθεί ποιος τη δημιουργεί: το σημείο που βρίσκεται το ακίνητο, ο επιχειρηματίας που το λειτουργεί, το brand ή άλλοι συγκυριακοί και μη παράγοντες; Συνεπώς, από τις σχετικές αποφάσεις θα κριθεί το ποιος πρέπει να εκμεταλλεύεται την υπεραξία του «αέρα».

Άλλα θέματα του σχετικού διαλόγου αφορούν τις ανανεώσεις των μισθώσεων, την κατάργηση του αυτόματου τρόπου αύξησής τους (όταν δεν υπάρχει συμφωνία αναπροσαρμογής), την παραμονή της προστατευτικής διάταξης που επιτρέπει στο μισθωτή να μεταβιβάζει τη μισθωτική σχέση σε εταιρεία που συμμετέχει ο ίδιος ή σε διαδόχους του και την αναδιατύπωση της προστατευτικής διάταξης για την καταγγελία της συμφωνίας μίσθωσης μετά πάροδο ενός έτους από την έναρξή της. Όλα τα προαναφερόμενα θα κριθούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΝ, η οποία έχει ήδη στα χέρια της τις θέσεις των φορέων της αγοράς και της αρμόδιας Ειδικής Επιτροπής που συγκροτήθηκε προ μηνών, προκειμένου να γνωμοδοτήσει σχετικά.

Περί τιμών
Οι απόψεις επί του θέματος παραμένουν αντικρουόμενες: Τα στελέχη του λιανεμπορίου διατείνονται ότι καταβάλλουν τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια, ώστε οι τιμές να διατηρούνται χαμηλά και στον τιμοκατάλογο και στις προσφορές. Η τρόικα επιμένει ότι οι τιμές σε τρόφιμα και αγαθά καθημερινής ανάγκης πρέπει να πέσουν κατά πολύ σε σχέση με τα σημερινά τους επίπεδα. Η ΕΣΕΕ «καρφώνει» τους προμηθευτές, επισημαίνοντας ότι στο διάστημα 2008-2013 τα βασικά αγαθά ανατιμήθηκαν σε μέσα επίπεδα κατά 3%, ενώ σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων οι αυξήσεις των τιμών τους έφτασαν το 22%. Όσο για το ΥΠΑΑΝ, δηλώνεται αισιοδοξία για την περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών...

Το κρίσιμο ζήτημα στην υπόθεση δεν είναι άλλο από τη ζήτηση, η οποία, όντας ανελαστική γι’ αυτά τα είδη, επαφίεται στις βουλήσεις της αγοράς να διατηρούν το επίπεδο των τιμών κατά το δοκούν. Το βέβαιο είναι ότι οι μειώσεις τιμών στα τρόφιμα της τάξης του 2%-3% κατά το ΥΠΑΑΝ ούτως ή άλλως απέχουν πολύ από τις απώλειες που υπέστησαν και υφίστανται τα εισοδήματα μισθωτών και συνταξιούχων... Βασικοί παράγοντες που θα καθορίσουν τα επίπεδα των τιμών είναι, αφενός, το πετρέλαιο, πεδίο στο οποίο ελλοχεύει ο κίνδυνος... πυρκαγιάς στην αγορά, εφόσον κλιμακωθεί η δυτική στρατιωτική επέμβαση στη Συρία, και αφετέρου, το κόστος κτήσης των πρώτων υλών, οι δείκτες του οποίου κινούνται πτωτικά ή ανοδικά, ανάλογα με το προϊόν.

Τα στελέχη του ΥΠΑΑΝ φρονούν ότι, εφόσον δεν υπάρξουν διεθνείς αναταράξεις, οι τιμές θα παρουσιάσουν νέα αποκλιμάκωση, επισημαίνοντας, ωστόσο, ειδικά για την τιμολόγηση των νωπών οπωροκηπευτικών ότι οι πολύ υψηλές τιμές, με τις οποίες διατίθενται στο εξωτερικό, προσανατολίζουν μονόπλευρα των το ενδιαφέρον των παραγωγών στις εξαγωγές κατά τρόπο ώστε η εγχώρια προσφορά περιορίζεται και ακριβαίνει. Επίσης, αναφερόμενα στο θέμα των καυσίμων, δηλώνουν την πεποίθησή τους ότι κατά τους επόμενους μήνες υπάρξει μερική αποκλιμάκωση των τιμών, οφειλόμενη στην εφαρμογή του μέτρου των ελέγχων στις εισροές και εκροές καυσίμων –επί του παρόντος στα πρατήρια και εν ευθέτω χρόνω στις εταιρείες και στους διακινητές. Όπως υποστηρίζουν, η οριζόντια εφαρμογή του μέτρου θα κάνει δυνατή την πλήρη καταγραφή των διακινούμενων ποσοτήτων καυσίμων, οπότε θα υπάρξει πλήρης ομαλοποίηση της αγοράς, άρα και πτώση των τιμών...!

Ράφι χωρίς «ληγμένα»
Όσο κι αν το θέμα της «διάθεσης τροφίμων περασμένης διατηρησιμότητας» στην κατανάλωση προσφέρεται για ρεπορτάζ, τέτοια ρεπορτάζ δεν θα υπάρξουν! Απλώς διότι κατά τις δηλώσεις των διοικήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, δεν προτίθενται να κάνουν χρήση της σχετικής διάταξης, η οποία, βέβαια, είναι σε ισχύ –πλην ανενεργή– εδώ και πολλά χρόνια. Το μόνο που άλλαξε ήταν ότι περιήλθε στον νέο Αγορανομικό Κώδικα υπό αυστηρότερο πλαίσιο. Το σελφ σέρβις ανέτρεξε σχετικά στο χρόνο και τη νομοθεσία και καταγράφει ότι:

  • Το επίμαχο πλαίσιο καθιερώθηκε με την Αγορανομική Διάταξη αριθμ. 40/1987(σχετ. αρ. πρωτ. Φ1-3043/22-06-1987) της Δ/νσης Τεχνολογικής Προστασίας του Υπουργείου Εμπορίου.
  • Η εν λόγω ρύθμιση συμπεριελήφθη στο άρθρο 36 (χρονολογία ελάχιστης διατηρησιμότητας) της κωδικοποιημένης Α.Δ 14/1989( ΦΕΚ 343/Β/11-05-1989).
  • Επίσης συμπεριελήφθη στο άρθρο 31 (Χρονολογία ελάχιστης διατηρησιμότητας) της νέας κωδικοποιημένης Α.Δ 7/2009.(ΦΕΚ 1388/Β/13-07-2009), η οποία μέχρι σήμερα βρίσκεται σε ισχύ.
  • Στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των Αγορανομικών Διατάξεων, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου συγκρότησε (με την με αριθμό 2406/29-09-2011 απόφασή του) ομάδα εργασίας, με σκοπό την προσαρμογή τους στις σημερινές συνθήκες και ανάγκες της οικονομίας, των επιχειρήσεων και των καταναλωτών. Έργο της συγκροτηθείσας ομάδας εργασίας ήταν η διαμόρφωση του κειμένου των Αναθεωρημένων Αγορανομικών διατάξεων και η κωδικοποίησή τους, με καταληκτική ημερομηνία την 30η Νοεμβρίου 2011, και η αναθεώρηση των Αγορανομικών Διατάξεων.
  • Μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας σε πρώτο στάδιο της ισχύουσας Κωδικοποιημένης Α.Δ 7/2009, συντάχθηκε προσχέδιο, το οποίο στην συνέχεια τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από 19/09/2012 έως 28/09/2012. Στο προς διαβούλευση προσχέδιο είχε περιληφθεί και η ισχύουσα τότε ρύθμιση που αφορούσε «τη διάθεση τροφίμων περασμένης διατηρησιμότητας» με την προσθήκη ότι τα εν λόγω προϊόντα θα πωλούνται μόνο σε χαμηλότερη τιμή.
  • Ο ΕΦΕΤ γνωμοδότησε θετικά στο να παραμείνει η διάταξη περί διάθεσης των τροφίμων περασμένης διατηρησιμότητας.
  • Στις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν συμπεριλήφθηκε το επίμαχο άρθρο.

σελφ σερβις (T. 431)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION