σελφ σερβις - Λίγες μέρες πριν το Πανόραμα 2013, τα αποτυπώματα του έτους σε 10 ισχυρές αλυσίδες

Σάββατο, 8 Αυγούστου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Λίγες μέρες πριν το Πανόραμα 2013, τα αποτυπώματα του έτους σε 10 ισχυρές αλυσίδες

1 Οκτωβρίου 2013 | 09:48 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: News,Αγορά,Οικονομία

Στα τέλη Οκτωβρίου κυκλοφορεί το Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2013, με τις εξελίξεις στα οικονομικά στοιχεία αλλά και το δίκτυο καταστημάτων των επιχειρήσεων του κλάδου πανελλαδικά. Εν αναμονή της έκδοσης, το σελφ σέρβις παρουσιάζει μια πρώτη ανάλυση για 10 από τις ισχυρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ -δεν περιλαμβάνεται η Μαρινόπουλος, η οποία μέχρι την έκδοση του τεύχους δεν είχε δημοσιεύσει τον ισολογισμό της. Οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις πέτυχαν το 2012 αύξηση κύκλου εργασιών έναντι του 2011, βελτίωση EBITDA και λειτουργικών προ φόρων κερδών, ενώ θυσίασαν μέρος των καθαρών προ φόρων αποτελεσμάτων τους.

Σε ό,τι αφορά τα λειτουργικά τους έξοδα, εντοπίσθηκαν αισθητές μεταβολές έναντι του 2011, ωστόσο, τονίζουμε τις μεγάλες διαφορές που καταγράφηκαν στους δείκτες των εταιρειών, όπως και τις δυνατότητες που έχουν ορισμένες να βελτιώσουν περαιτέρω τις επιδόσεις τους. Όπως θα δειχθεί στη συνέχεια, σημαντικές ήταν οι μεταβολές που σημειώθηκαν και στον χρόνο πληρωμής των προμηθευτών, όπως και στις ημέρες των αποθεμάτων, ενώ ως σύνολο οι επενδύσεις των 10 ισχυρότερων αλυσίδων το 2012 διαμορφώθηκαν στα 120 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για τα κεφάλαια που αποτέλεσαν τη βάση συγκράτησης του συνολικού τζίρου που εμφάνισαν το 2012, έναντι του 2011, οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, Αφοί Βερόπουλοι, Διαμαντής Μασούτης, Μετρό, Πέντε, Makro Hellas, Market In, Προμηθευτικός-Καταναλωτικός Συνεταιρισμός ΙΝΚΑ, και Χαλκιαδάκης. Το γεγονός, δηλαδή, ότι ως σύνολο οι προαναφερόμενες αλυσίδες κράτησαν κοντά στα 6 δισ. ευρώ τα έσοδά τους αποδίδεται και στην επέκταση των δικτύων τους με νέα σημεία πώλησης. Φυσικά, και το 2012 καταγράφηκε περαιτέρω μετατόπιση του τζίρου λιανικής από τα μικρά σημεία πώλησης, τα οικογενειακά καταστήματα της γειτονίας, στις μεγάλες εμπορικές μονάδες της οργανωμένης λιανικής, όπως και ένα νέο κύμα «λουκέτων» στη μικρή λιανική.

Ανοδική τάση πωλήσεων
Οι ισολογισμοί του 2012 εμφάνισαν άνοδο τζίρου για την ΑΒ ΒΑσιλόπουλος κατά 4,4% (στα 1,697 δισ. ευρώ), όπως και για τη Μασούτης κατά 4,6% (στα 734 εκατ. ευρώ), κατά 2,5% για τη Mετρό (στα 699 εκατ. ευρώ), 1,9% για την Πέντε (στα 469 εκατ. ευρώ), 8,1% για τη Market In (στα 159 εκατ. ευρώ), η οποία κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό ανόδου τζίρου του 2012, κατά 6,1% για το ΙΝΚΑ (στα 151 εκατ. ευρώ) και κατά 2,2% για τη Χαλκιαδάκης (στα 131 εκατ. ευρώ). Αντίθετα, απώλειες τζίρου εμφάνισαν η Σκλαβενίτης, κατά -1,4%, στα 1,230 δισ. ευρώ, η Αφοί Βερόπουλοι, κατά -13,5%, στα 608 εκατ. ευρώ (λόγω της γενικότερης αναδιοργάνωσης που επιχειρεί η αλυσίδα), και η Makro Hellas, κατά -3,9%, στα 337 εκατ. ευρώ.

Αύξηση στα EBITDA
Από τους δέκα ισχυρούς του οργανωμένου λιανεμπορίου μείωση EBITDAεμφάνισαν μόνο η Σκλαβενίτης, η Αφοί Βερόπουλοι και η Makro Hellas, ενώ σε επίπεδο καθαρών προ φόρων κερδών η εικόνα ήταν μοιρασμένη: Η ΑΒ Βασιλόπουλος εμφάνισε τη μεγαλύτερη άνοδο, από τα 55,7 εκατ. ευρώ στα 59 εκατ. ευρώ, και ακολουθούν η Πέντε, από τα 9,6 εκατ. ευρώ στα 12,7 εκατ. ευρώ, η Μετρό, από τα 17,7 εκατ. ευρώ στα 19,2 εκατ. ευρώ, και το ΙΝΚΑ, από τα 2,8 ευρώ στα 4 εκατ. ευρώ. Μικρότερης έκτασης αύξηση καταγράφηκε στην κερδοφορία της Χαλκιαδάκης, που διαμορφώθηκε στα 2,1 εκατ. ευρώ.

Απώλειες κερδών εμφάνισαν η Σκλαβενίτης, από 19,3 εκατ. ευρώ το 2011 σε 14,5 εκατ. ευρώ το 2012, η Μασούτης, από 16,6 εκατ. ευρώ στα 15,4 εκατ. ευρώ, ενώ η κερδοφορία της Market In διατηρήθηκε σε σταθερά επίπεδα, στα 1,1 εκατ. ευρώ. Δύο στους δέκα παρουσίασαν αρνητική κερδοφορία: Η Αφοί Βερόπουλοι, με ζημιές 6,9 εκατ. ευρώ το 2012 από ζημιές 6,5 εκατ. ευρώ το 2011, και η Makro Hellas, η οποία διπλασίασε τις ζημιές της, από 1,2 εκατ. ευρώ το 2011 σε 2,4 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Αύξηση καθαρής κερδοφορίας
Συνολικά τα κέρδη των «μεγάλων» ενισχύθηκαν παρά το αρνητικό περιβάλλον στην οικονομία και τις γκρίνιες των περισσότερων. Η αξία τους ανήλθε πέρυσι στα 118,9 εκατ. ευρώ, έναντι 117 εκατ. ευρώ το 2011. Μεγαλύτερη άνοδο κατέγραψαν τα EBITDA, που ανήλθαν στα 290,6 εκατ. ευρώ, έναντι 276,9 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Ανάλογα αυξήθηκαν ως σύνολο και τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων και τόκων, στα 160,7 εκατ. ευρώ από 152,7 εκατ. ευρώ το 2011.

Ποιος, όμως, είχε τη θετικότερη επίδοση στον κλάδο σε ό,τι αφορά το καθαρό ποσοστό κέρδους; Τον καλύτερο δείκτη (3,5%), μακράν υψηλότερο του μέσου όρου της αγοράς, εμφάνισε η ΑΒ Βασιλόπουλος, ενισχυμένο μάλιστα κατά 0,1 της μονάδας έναντι του 2011. Τη δεύτερη θέση στους δέκα κατέλαβε η Μετρό, με ποσοστό καθαρού κέρδους 2,8% –επίσης ενισχυμένο σε σχέση με το 2,6% του 2011. Ακολούθησαν η Πέντε, με 2,7% από 2,1%, το ΙΝΚΑ με 2,7% από 2% (εμφάνισε την υψηλότερη θετική μεταβολή στον κλάδο), η Μασούτης με 2,1% από 2,4% την προηγούμενη χρήση, η Χαλκιαδάκης με 1,7% από 1,3%, η Σκλαβενίτης με 1,2% από 1,5% και η Market In με 2,7% από 0,9% το 2011. Όσο για την Αφοί Βερόπουλοι, το ποσοστό του καθαρού της κέρδους ήταν πέρυσι αρνητικό κατά -1,1% από -0,9% την προηγούμενη χρήση, όπως αρνητικός κατά -0,7% ήταν το 2012 από -0,3% το 2011 και ο δείκτης κερδοφορίας της Makro Hellas.

Σε ό,τι αφορά τα λειτουργικά τους έξοδα, εντοπίσθηκαν αισθητές μεταβολές έναντι του 2011, ωστόσο, τονίζουμε τις μεγάλες διαφορές που καταγράφηκαν στους δείκτες των εταιρειών, όπως και τις δυνατότητες που έχουν ορισμένες να βελτιώσουν περαιτέρω τις επιδόσεις τους. Όπως θα δειχθεί στη συνέχεια, σημαντικές ήταν οι μεταβολές που σημειώθηκαν και στον χρόνο πληρωμής των προμηθευτών, όπως και στις ημέρες των αποθεμάτων, ενώ ως σύνολο οι επενδύσεις των 10 ισχυρότερων αλυσίδων το 2012 διαμορφώθηκαν στα 120 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για τα κεφάλαια που αποτέλεσαν τη βάση συγκράτησης του συνολικού τζίρου που εμφάνισαν το 2012, έναντι του 2011, οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, Αφοί Βερόπουλοι, Διαμαντής Μασούτης, Μετρό, Πέντε, Makro Hellas, Market In, Προμηθευτικός-Καταναλωτικός Συνεταιρισμός ΙΝΚΑ, και Χαλκιαδάκης. Το γεγονός, δηλαδή, ότι ως σύνολο οι προαναφερόμενες αλυσίδες κράτησαν κοντά στα 6 δισ. ευρώ τα έσοδά τους αποδίδεται και στην επέκταση των δικτύων τους με νέα σημεία πώλησης. Φυσικά, και το 2012 καταγράφηκε περαιτέρω μετατόπιση του τζίρου λιανικής από τα μικρά σημεία πώλησης, τα οικογενειακά καταστήματα της γειτονίας, στις μεγάλες εμπορικές μονάδες της οργανωμένης λιανικής, όπως και ένα νέο κύμα «λουκέτων» στη μικρή λιανική.

Ανοδική τάση πωλήσεων
Οι ισολογισμοί του 2012 εμφάνισαν άνοδο τζίρου για την ΑΒ ΒΑσιλόπουλος κατά 4,4% (στα 1,697 δισ. ευρώ), όπως και για τη Μασούτης κατά 4,6% (στα 734 εκατ. ευρώ), κατά 2,5% για τη Mετρό (στα 699 εκατ. ευρώ), 1,9% για την Πέντε (στα 469 εκατ. ευρώ), 8,1% για τη Market In (στα 159 εκατ. ευρώ), η οποία κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό ανόδου τζίρου του 2012, κατά 6,1% για το ΙΝΚΑ (στα 151 εκατ. ευρώ) και κατά 2,2% για τη Χαλκιαδάκης (στα 131 εκατ. ευρώ). Αντίθετα, απώλειες τζίρου εμφάνισαν η Σκλαβενίτης, κατά -1,4%, στα 1,230 δισ. ευρώ, η Αφοί Βερόπουλοι, κατά -13,5%, στα 608 εκατ. ευρώ (λόγω της γενικότερης αναδιοργάνωσης που επιχειρεί η αλυσίδα), και η Makro Hellas, κατά -3,9%, στα 337 εκατ. ευρώ.

Αύξηση στα EBITDA
Από τους δέκα ισχυρούς του οργανωμένου λιανεμπορίου μείωση EBITDAεμφάνισαν μόνο η Σκλαβενίτης, η Αφοί Βερόπουλοι και η Makro Hellas, ενώ σε επίπεδο καθαρών προ φόρων κερδών η εικόνα ήταν μοιρασμένη: Η ΑΒ Βασιλόπουλος εμφάνισε τη μεγαλύτερη άνοδο, από τα 55,7 εκατ. ευρώ στα 59 εκατ. ευρώ, και ακολουθούν η Πέντε, από τα 9,6 εκατ. ευρώ στα 12,7 εκατ. ευρώ, η Μετρό, από τα 17,7 εκατ. ευρώ στα 19,2 εκατ. ευρώ, και το ΙΝΚΑ, από τα 2,8 ευρώ στα 4 εκατ. ευρώ. Μικρότερης έκτασης αύξηση καταγράφηκε στην κερδοφορία της Χαλκιαδάκης, που διαμορφώθηκε στα 2,1 εκατ. ευρώ.

Απώλειες κερδών εμφάνισαν η Σκλαβενίτης, από 19,3 εκατ. ευρώ το 2011 σε 14,5 εκατ. ευρώ το 2012, η Μασούτης, από 16,6 εκατ. ευρώ στα 15,4 εκατ. ευρώ, ενώ η κερδοφορία της Market In διατηρήθηκε σε σταθερά επίπεδα, στα 1,1 εκατ. ευρώ. Δύο στους δέκα παρουσίασαν αρνητική κερδοφορία: Η Αφοί Βερόπουλοι, με ζημιές 6,9 εκατ. ευρώ το 2012 από ζημιές 6,5 εκατ. ευρώ το 2011, και η Makro Hellas, η οποία διπλασίασε τις ζημιές της, από 1,2 εκατ. ευρώ το 2011 σε 2,4 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Αύξηση καθαρής κερδοφορίας
Συνολικά τα κέρδη των «μεγάλων» ενισχύθηκαν παρά το αρνητικό περιβάλλον στην οικονομία και τις γκρίνιες των περισσότερων. Η αξία τους ανήλθε πέρυσι στα 118,9 εκατ. ευρώ, έναντι 117 εκατ. ευρώ το 2011. Μεγαλύτερη άνοδο κατέγραψαν τα EBITDA, που ανήλθαν στα 290,6 εκατ. ευρώ, έναντι 276,9 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Ανάλογα αυξήθηκαν ως σύνολο και τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων και τόκων, στα 160,7 εκατ. ευρώ από 152,7 εκατ. ευρώ το 2011.

Ποιος, όμως, είχε τη θετικότερη επίδοση στον κλάδο σε ό,τι αφορά το καθαρό ποσοστό κέρδους; Τον καλύτερο δείκτη (3,5%), μακράν υψηλότερο του μέσου όρου της αγοράς, εμφάνισε η ΑΒ Βασιλόπουλος, ενισχυμένο μάλιστα κατά 0,1 της μονάδας έναντι του 2011. Τη δεύτερη θέση στους δέκα κατέλαβε η Μετρό, με ποσοστό καθαρού κέρδους 2,8% –επίσης ενισχυμένο σε σχέση με το 2,6% του 2011. Ακολούθησαν η Πέντε, με 2,7% από 2,1%, το ΙΝΚΑ με 2,7% από 2% (εμφάνισε την υψηλότερη θετική μεταβολή στον κλάδο), η Μασούτης με 2,1% από 2,4% την προηγούμενη χρήση, η Χαλκιαδάκης με 1,7% από 1,3%, η Σκλαβενίτης με 1,2% από 1,5% και η Market In με 2,7% από 0,9% το 2011. Όσο για την Αφοί Βερόπουλοι, το ποσοστό του καθαρού της κέρδους ήταν πέρυσι αρνητικό κατά -1,1% από -0,9% την προηγούμενη χρήση, όπως αρνητικός κατά -0,7% ήταν το 2012 από -0,3% το 2011 και ο δείκτης κερδοφορίας της Makro Hellas.


Αγώνας για λιγότερα κόστη
Σε επίπεδο λειτουργικών εξόδων, βελτίωση στο 20,5% το 2012 από 21,1% το 2011 εμφάνισε η ΑΒ Βασιλόπουλος, όπως και η Market In, από 27% σε 26,2%, ενώ επιβαρυμένος ήταν ο δείκτης στο 22,6% πέρυσι από 21,8% της Σκλαβενίτης, στο 24,8% από 24,1% της Αφοί Βερόπουλοι, της Μετρό διαμορφώθηκε στο 17,9% από 17,4% και της Πέντε στο 20,9% από 20,7%. Σημειώνουμε ότι ο δείκτης των λειτουργικών εξόδων των Χαλκιαδάκης στο 23,8%, ΙΝΚΑ στο 17,5%, Μασούτης στο 26,8% και Makro Hellas στο 15,8% διατηρήθηκε στο εξεταζόμενο διάστημα σταθερός. Από τα προαναφερόμενα προκύπτει ότι οι αποκλείσεις των δεικτών, που αφορούν τα λειτουργικά έξοδα, είναι μεγάλες από εταιρεία σε εταιρεία.

Βεβαίως, σχετίζονται και με τον κύκλο εργασιών της εκάστοτε αλυσίδας, ωστόσο από μια δεύτερη ανάγνωση διαπιστώνεται ότι για ορισμένες αλυσίδες οι δυνατότητες βελτίωσης των λειτουργικών τους εξόδων είναι σημαντικές και ασφαλώς κρίσιμες για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας ή της κερδοφορίας τους. Η Makro Hellas εμφανίζει τον χαμηλότερο δείκτη λειτουργικών εξόδων, ο οποίος επιτυγχάνεται κυρίως διότι διατηρεί ένα περιορισμένο δίκτυο καταστημάτων.

Ο χαμηλός δείκτης της Μετρό αποδίδεται στην πολύ καλή οργάνωση της αλυσίδας και στο γεγονός ότι το δίκτυο χονδρικής που διαθέτει τη βοηθά στις επιδόσεις της. Χαμηλά κινείται και ο δείκτης της ΑΒ Βασιλόπουλος παρά το γεγονός ότι το δίκτυό της είναι ιδιαίτερα εκτεταμένο σε όλη τη χώρα, λόγω της επίσης πολύ καλής οργάνωσής της, ενώ η Σκλαβενίτης αν και ανεπτυγμένη μόνο στην περιοχή του λεκανοπεδίου Αττικής, φαίνεται ότι έχει μεγάλα περιθώρια μείωσης των εξόδων της. Πρόκειται για στόχο τον οποίο θα καλύψει μόνον εφόσον προχωρήσει στην οργάνωση κεντρικών αποθηκών, μέσω των οποίων θα εκλογικεύσει τα κόστη τροφοδοσίας των καταστημάτων της. Μεγάλα περιθώρια βελτίωσης του δείκτη λειτουργικών εξόδων φαίνεται ότι έχει και η Market In, η οποία προσβλέπει σε καλύτερες επιδόσεις, βασισμένη στο νέο κέντρο logistics που σχετικά πρόσφατα έθεσε σε λειτουργία.

Ανάλογα περιθώρια εμφανίζει η Μασούτης, που διατηρεί τον υψηλότερο δείκτη μεταξύ των δέκα πρώτων του λιανεμπορίου, όπως και η Χαλκιαδάκης, που ο δείκτης της μπορεί να μην είναι στο υψηλότερο επίπεδο της αγοράς, ωστόσο δείχνει να έχει τη δυνατότητα να τον μειώσει, κυρίως λόγω του ότι το δίκτυό της είναι περιορισμένης γεωγραφικής εμβέλειας. Ωστόσο, η εταιρεία επιβαρύνεται σημαντικά για τη μεταφορά μεγάλου μέρους των προϊόντων της από την ηπειρωτική Ελλάδα.

Μείωση δανειακών υποχρεώσεων
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αφορούν στις δανειακές υποχρεώσεις των δέκα μεγάλων αλυσίδων. Πιο συγκεκριμένα, ο κλάδος περιόρισε πέρυσι τις δανειακές του υποχρεώσεις, κυρίως λόγω σημαντικής μείωσης των δανείων της ΑΒ Βασιλόπουλος στα 133,98 εκατ. ευρώ από 249,699 εκατ. ευρώ το 2011. Σε ανάλογη πορεία, αλλά με μικρότερα μεγέθη, βρέθηκε πέρυσι και η Μετρό, η οποία εμφάνισε υποχρεώσεις έναντι των τραπεζών 10 εκατ. ευρώ, έναντι 23,75 εκατ. ευρώ το 2011.

Τις υψηλότερες υποχρεώσεις είχε πέρυσι η Σκλαβενίτης, με 265,358 εκατ. ευρώ από 271,936 εκατ. ευρώ το 2011. Ακολουθεί η Μασούτης, που διατήρησε σε σταθερά επίπεδα τα δάνειά της, στα 129,817 εκατ. ευρώ από 128,733 την προηγούμενη χρήση. Όσο για την Αφοί Βερόπουλοι, τα δάνειά της κινήθηκαν στα όρια των 100 εκατ. ευρώ και τις δύο χρονιές. Αξίζει να σημειωθεί ότι τρεις εταιρείες εμφάνισαν μηδενικές υποχρεώσεις. Πρόκειται για τις Πέντε, Makro Hellas και Market In. Η τελευταία το 2012 εμφάνισε τα πρώτα της δάνεια, μόλις 5,22 εκατ. ευρώ.

Ποιοι επένδυσαν τα περισσότερα
Για τις περισσότερες αλυσίδες ο δανεισμός αποβλέπει σε επενδύσεις επέκτασης των δικτύων. Τα στοιχεία από τους ισολογισμούς του 2012 δείχνουν, όπως προαναφέρθηκε, ότι ως σύνολο οι επενδύσεις των δέκα εξεταζόμενων αλυσίδων διαμορφώθηκαν στα 120 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό τη μερίδα του λέοντος κατείχε η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία, με ένα σύνολο παγίων κοντά στα 800 εκατ. ευρώ, εμφανίζεται πέρυσι με επενδύσεις περίπου 58 εκατ. ευρώ. Υψηλά πάγια στοιχεία, 623 εκατ. ευρώ εμφανίζει και Σκλαβενίτης, η οποία πέρυσι επένδυσε περί τα 12,8 εκατ. ευρώ, ενώ τη δεύτερη θέση σε υπενδεδυμένα κεφάλαια καταλαμβάνει η Μετρό, με 18 εκατ. ευρώ σε σύνολο παγίων 337,7 εκατ. ευρώ. Σε υψηλά επίπεδα, περίπου στα 15,5 εκατ. ευρώ, διαμορφώθηκαν οι επενδύσεις της Πέντε, η οποία συγκεντρώνει πάγια της τάξης των 253 εκατ. ευρώ.

Η Αφοί Βερόπουλοι, λόγω της αυτοσυγκράτησης που επιδεικνύει τα τελευταία χρόνια, διαμόρφωσε πέρυσι τις επενδύσεις της στα 5,3 εκατ. ευρώ, σε σύνολο παγίων 325 εκατ. ευρώ. Περί τα 5,7 εκατ. ευρώ επένδυσε πέρυσι και η Makro Hellas, σε σύνολο παγίων 151,1 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις της Market In ήταν της τάξης των 4,8 εκατ. ευρώ, με πάγια 43,7 εκατ. ευρώ, της Χαλκιαδάκης 1,1 εκατ. ευρώ, με πάγια 48,2 εκατ. ευρώ, και του ΙΝΚΑ, 2,3 εκατ. ευρώ με πάγια 41,8 εκατ. ευρώ. Το 2012 η Διαμαντής Μασούτης εμφάνισε μείωση παγίων στοιχείων κατά 21,8 εκατ. ευρώ, στα 413,4 εκατ. ευρώ.


Πίεση για ταχύτερες πληρωμές
Η περυσινή χρονιά χαρακτηρίσθηκε επίσης από τον περιορισμό του χρόνου πληρωμών προς τους προμηθευτές. Το λιανεμπόριο, λόγω της περιορισμένης ρευστότητας της αγοράς, δέχθηκε πιέσεις από τη βιομηχανία για την επίσπευση των πληρωμών του, πράγμα που καταγράφηκε στους δείκτες σχεδόν όλων των αλυσίδων. Η Μασούτης, για παράδειγμα, εμφάνισε τη μεγαλύτερη χρονική διόρθωση, κατά 15 ημέρες, κατεβάζοντας πέρυσι τον μέσο χρόνο πληρωμών στις 147 από τις 162 ημέρες το 2011, εμφανίζοντας, όμως, και τις υψηλότερες καθυστερήσεις. Κατά 15 ημέρες, στις 144 από τις 159, περιόρισε τους χρόνους πληρωμών και η Market In.

Ταχύτερα κατά 8 ημέρες κινήθηκε και η Χαλκιαδάκης, στις 92 από τις 100 ημέρες, και κατά 4 ημέρες, στις 90 από τις 94, η Πέντε. Η Σκλαβενίτης διατήρησε σταθερότητα στις 110 ημέρες, το ΙΝΚΑ μείωσε κατά 2 ημέρες τον χρόνο πληρωμών του, στις 109 από τις 111 ημέρες, η Μετρό μείωσε κατά 2 τις ημέρες πληρωμών, από τις 93 στις 91 ημέρες, η Makro έμεινε σταθερή στις 74 από τις 75 ημέρες, όπως και η ΑΒ Βασιλόπουλος στις ίδιες ημέρες. Οι δύο τελευταίες εταιρείες είχαν τις καλύτερες επιδόσεις της χρονιάς. Μοναδική εταιρεία η οποία αύξησε τους χρόνους των πληρωμών της ήταν η Αφοί Βερόπουλοι, στις 114 από τις 107 ημέρες σε μέσα επίπεδα.

Μεταβολές στα αποθέματα
Σημαντικές αποκλίσεις καταγράφηκαν στα αποθέματα που διατηρούν οι μεγαλύτερες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Ειδικότερα, τα μεγαλύτερα αποθέματα, 54 ημερών, διατήρησε πέρυσι η Πέντε δίχως να μεταβάλλει το διάστημα έναντι του 2011. Ακολούθησαν η Αφοί Βερόπουλοι, με αποθέματα 50 ημερών έναντι 44 το 2011, η Market In με 48 ημέρες από 41, η Μασούτης με 45 από 44, η Μετρό με 42 από 48, η Χαλκιαδάκης με 40 από 46, η Σκλαβενίτης με 30 από 28, η Makro με 28 από 31 ημέρες, η ΑΒ Βασιλόπουλος με 23 από 26 ημέρες, ενώ τα χαμηλότερα αποθέματα, 19 ημερών έναντι 18 το 2011, είχε πέρυσι το ΙΝΚΑ.

Συγκρίνοντας τα στοιχεία για τα αποθέματα με εκείνα των καθυστερήσεων στις πληρωμές, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τη ρευστότητα των αλυσίδων. Ειδικότερα, η Χαλκιαδάκης περιόρισε τις συνέπειες από τις πιέσεις που δέχθηκε για επιτάχυνση των πληρωμών της από τους προμηθευτές, μειώνοντας τα αποθέματά της, η Μετρό «έκοψε» 2 ημέρες από τις πληρωμές της και 2 ημέρες από τα αποθέματά της, ενώ η Market In, έχοντας προφανώς περιθώρια ρευστότητος, όχι απλά μείωσε κατά 15 ημέρες τις πληρωμές, αλλά και αύξησε κατά 7 ημέρες τα αποθέματά της.

Στην κατεύθυνση αυτή συνηγόρησε ασφαλώς το γεγονός ότι το 2012 ο κύκλος εργασιών της κινήθηκε έντονα ανοδικά (+8,1%). Περισσότερη ρευστότητα εξασφάλισε και η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία, ενώ αύξησε τον κύκλο εργασιών της κατά 4,4%, περιόρισε τα αποθέματά της κατά 3% και μόλις κατά 1 ημέρα τους χρόνους των πληρωμών της. Ουδέτερα κινήθηκε η Σκλαβενίτης, η οποία αύξησε τόσο τα αποθέματά της όσο και τον τζίρο της, ενώ διατήρησε αμετάβλητο τον χρόνο των πληρωμών της. Από την πλευρά της η Χαλκιαδάκης, ενώ περιόρισε κατά 8 ημέρες τον χρόνο πληρωμών της, πέτυχε μείωση των αποθεμάτων της κατά 5 ημέρες, αυξάνοντας ταυτόχρονα τον τζίρο της κατά 2,2%.

Ίδια κεφάλαια
Βάσει των στοιχείων των ισολογισμών του 2012, τα ίδια κεφάλαια και των δέκα εξεταζόμενων αλυσίδων εμφάνισαν θετική εικόνα. Τη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του 63%, εμφάνισαν τα ίδια κεφάλαια της ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία προέβη πέρυσι σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 150 εκατ. ευρώ, όπως και της Μετρό κατά 23%. Με εξαίρεση την Αφοί Βερόπουλοι, στο σύνολό τους οι υπόλοιποι εννέα μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου αύξησαν τα ίδια κεφάλαιά τους.

Σημειώνουμε ότι η δημοσίευση των οικονομικών στοιχείων της Μαρινόπουλος, λόγω του πολύ υψηλού όγκου των πωλήσεών της, αναμένεται να μεταβάλλει σημαντικά τα συνολικά μεγέθη της αγοράς σε επίπεδο εσόδων, κερδών, εξόδων και δανείων. Ωστόσο, η γενικότερη εικόνα και κυρίως οι προαναφερόμενες τάσεις στον κλάδο για τη χρήση του 2012 επί της ουσίας δεν θα αλλάξουν.

σελφ σερβις (T. 431)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION