σελφ σερβις - The Future of Selling Consumer Goods

Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

The Future of Selling Consumer Goods

25 Μαΐου 2011 | 11:57 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Συνέδρια

Pierre-Olivier Beckers, President & CEO του ομίλου Delhaize

Οι λιανέμποροι σήμερα είναι αυτοί που μπορούν να προσφέρουν στους καταναλωτές μια μοναδική και πολυδιάστατη αγοραστική εμπειρία, τόνισε ο κ. Pierre-Olivier Beckers, President & CEO του ομίλου Delhaize, ως αποκλειστικός εισηγητής στη μονοθεματική εκδήλωση που οργάνωσαν στις 19 Απριλίου στο Hotel Grande Bretagne το σελφ σέρβις και η Βoussias Communications, αφιερωμένη στο μέλλον της πώλησης καταναλωτικών αγαθών και στα μυστικά του πελατοκεντρικού στρατηγικού σχεδιασμού της Delhaize.

O κ. Beckers, δισέγγονος ενός εκ των ιδρυτών της Delhaize, στην εισαγωγή της 40λεπτης εισήγησής του προς το πολυπληθές ακροατήριό από στελέχη των προμηθευτών της ΑΒ Βασιλόπουλος και των σούπερ μάρκετ, έκανε μια συνοπτική αναδρομή στην ιστορία του ομίλου, από την ίδρυση της ομώνυμης βελγικής εταιρείας το 1867 μέχρι σήμερα. Επικεντρώθηκε στη μεταπολεμική ιστορία της, που τη σημάδεψε η απεμπλοκή της από τη μεταποίηση και η αποκλειστική ενασχόλησή της από το 1967 με το λιανεμπόριο, οπότε και επένδυσε με τόλμη στην επέκτασή της στις ΗΠΑ και προ δεκαπενταετίας, στην Ινδονησία των 250 εκ. καταναλωτών.

Όπως εξήγησε ο κ. Beckers, το 2000 έγινε η πρώτη σύγχρονη τομή στην παγκόσμια στρατηγική του ομίλου, μέσω της προώθησης του σχεδίου απόκτησης του 100% των μετοχών στις θυγατρικές του, χωρίς να θιγούν τα τοπικά λιανεμπορικά brands ως βάση της ανάπτυξής τους. Η δεύτερη τομή έγινε το 2009, οπότε και άρχισε να επιταχύνεται η ανάπτυξη του ομίλου σε παλαιές και νέες αγορές –στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, εξαγόρασε πρόσφατα τη σερβική Delta Maxi (τζίρου 1,4 δισ. ευρώ σε πέντε βαλκανικές αγορές), στοχεύοντας στο ηγετικό προβάδισμα στη ΝΑ Ευρώπη με τζίρο 3,4 δισ. ευρώ.

Όπως είπε, η απόκτηση της Delta Maxi αλλάζει το παγκόσμιο στίγμα της Delhaize, καθώς εκτείνεται από τις ώριμες στις αναπτυσσόμενες αγορές, με στόχο μια ισόρροπη σχέση οργανικής ανάπτυξης (αυτή σήμερα κατά το 90% προέρχεται από τις ώριμες αγορές), εκφρασμένη στο πλάνο για εγκαινίαση στην ερχόμενη διετία 250 νέων καταστημάτων (εκτός ΗΠΑ-Βελγίου), δηλαδή των τριπλάσιων όσων εγκαινιάστηκαν μεταξύ 2007 και 2010.

Ο κ. Beckers σημείωσε ότι ο όμιλος επιδιώκει άμεσα την ανάπτυξη του τζίρου του κατά 500 εκ. ευρώ ως τα τέλη του 2012, με την αξιοποίηση των online πωλήσεων και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εφοδιαστική αλυσίδα προς όφελος των εξοικονομήσεων και της αύξησης της παραγωγικότητας. «Η ανάπτυξη θα ήταν ανώφελη χωρίς εφαρμογή πολιτικών επιχειρηματικής αειφορίας, πράγμα άρρηκτα συνδεδεμένο και με την άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες των καταναλωτών, που αλλάζουν ταχύτατα», τόνισε.

Στρατηγική αειφορίας
Επισημαίνοντας τις διαρθρωτικές μεταβολές στο λιανεμπόριο την τελευταία εικοσαετία (πχ με την επέκταση των discounters, τη διεύρυνση της ποικιλίας των αγαθών και την εμφάνιση νέων format καταστημάτων) ως αποτέλεσμα της αλλαγής των τρόπων ζωής, ο κ. Beckers τόνισε πως την πιο σημαντική αλλαγή στο εξής την εισάγει η εναλλακτική ηλεκτρονική πώληση και η αδιαμεσολάβητη πρόσβαση του καταναλωτή σε κάθε είδους πληροφορία. «Πρέπει να προσαρμοστούμε γρήγορα σε αυτήν την πραγματικότητα. Οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου αυξάνονται ταχύτατα. Η πρόσβαση στις πληροφορίες μεταμορφώνει τους καταναλωτές, αυξάνει και διαφοροποιεί τις προσδοκίες τους, ενώ τώρα πλέον τιμωρούν ή επαινούν οποιονδήποτε άμεσα», είπε.

Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε τη σημασία που αποκτούν σήμερα οι οικολογικοί κίνδυνοι και η επιβάρυνση της ζωής στα αστικά κέντρα, ζητήματα για τα οποία «οφείλουμε να αναλάβουμε λιανέμποροι και βιομηχανία τις ευθύνες μας, προσφέροντας στους καταναλωτές υγιεινά προϊόντα με μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ειδάλλως κινδυνεύουμε να βγούμε εκτός παιχνιδιού... Η κοινωνική προσφορά αποτελεί εγγύηση για το καλό μέλλον της επιχείρησης», είπε ο κ. Beckers, τονίζοντας ότι η εκδήλωσή της πρέπει να μετατρέψει αυτές τις προκλήσεις σε ευκαιρία τόνωσης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών υπέρ των προμηθευτών, ως επιβράβευση των προϊοντικών τους καινοτομιών, και των λιανεμπόρων, για την ανάπτυξη υπηρεσιών πιο φιλικών στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Εξάλλου, όπως είπε, το γεγονός ότι σήμερα η υγεία, η καλή φυσική κατάσταση και η σχετική πληροφόρηση έχουν πρωτεύουσα θέση στις αξιολογήσεις των καταναλωτών, απαιτεί άμεσα την πειστική ανταπόκριση των επιχειρήσεων. Παραδειγματικά ανέφερε ότι η Delhaize ήδη αφαίρεσε 45 τόνους αλάτι και 30 τόνους λίπους από τα PL προϊόντα που διαθέτει στο παγκόσμιο δίκτυό της, και ότι το πρόγραμμα σήμανσης των προϊόντων που βοηθούν στην οργάνωση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής, το οποίο εφαρμόζει από το 2008 στις ΗΠΑ, έχει ήδη απόδοση ανάπτυξης των πωλήσεων αυτών των προϊόντων κατά 30%.

Δεν παρέλειψε, πάντως, να σημειώσει πως, αν στον μεταπολεμικό κόσμο η δυτική οικονομία εγγυήθηκε την υπέρβαση της σπανιότητας των πόρων, επιτυγχάνοντας μια πρωτόγνωρη μείωση των τιμών, οι σύγχρονοι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι είναι πιθανό ν' αλλάξουν αυτήν την πραγματικότητα...

O κ. Beckers, δισέγγονος ενός εκ των ιδρυτών της Delhaize, στην εισαγωγή της 40λεπτης εισήγησής του προς το πολυπληθές ακροατήριό από στελέχη των προμηθευτών της ΑΒ Βασιλόπουλος και των σούπερ μάρκετ, έκανε μια συνοπτική αναδρομή στην ιστορία του ομίλου, από την ίδρυση της ομώνυμης βελγικής εταιρείας το 1867 μέχρι σήμερα. Επικεντρώθηκε στη μεταπολεμική ιστορία της, που τη σημάδεψε η απεμπλοκή της από τη μεταποίηση και η αποκλειστική ενασχόλησή της από το 1967 με το λιανεμπόριο, οπότε και επένδυσε με τόλμη στην επέκτασή της στις ΗΠΑ και προ δεκαπενταετίας, στην Ινδονησία των 250 εκ. καταναλωτών.

Όπως εξήγησε ο κ. Beckers, το 2000 έγινε η πρώτη σύγχρονη τομή στην παγκόσμια στρατηγική του ομίλου, μέσω της προώθησης του σχεδίου απόκτησης του 100% των μετοχών στις θυγατρικές του, χωρίς να θιγούν τα τοπικά λιανεμπορικά brands ως βάση της ανάπτυξής τους. Η δεύτερη τομή έγινε το 2009, οπότε και άρχισε να επιταχύνεται η ανάπτυξη του ομίλου σε παλαιές και νέες αγορές –στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, εξαγόρασε πρόσφατα τη σερβική Delta Maxi (τζίρου 1,4 δισ. ευρώ σε πέντε βαλκανικές αγορές), στοχεύοντας στο ηγετικό προβάδισμα στη ΝΑ Ευρώπη με τζίρο 3,4 δισ. ευρώ.

Όπως είπε, η απόκτηση της Delta Maxi αλλάζει το παγκόσμιο στίγμα της Delhaize, καθώς εκτείνεται από τις ώριμες στις αναπτυσσόμενες αγορές, με στόχο μια ισόρροπη σχέση οργανικής ανάπτυξης (αυτή σήμερα κατά το 90% προέρχεται από τις ώριμες αγορές), εκφρασμένη στο πλάνο για εγκαινίαση στην ερχόμενη διετία 250 νέων καταστημάτων (εκτός ΗΠΑ-Βελγίου), δηλαδή των τριπλάσιων όσων εγκαινιάστηκαν μεταξύ 2007 και 2010.

Ο κ. Beckers σημείωσε ότι ο όμιλος επιδιώκει άμεσα την ανάπτυξη του τζίρου του κατά 500 εκ. ευρώ ως τα τέλη του 2012, με την αξιοποίηση των online πωλήσεων και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εφοδιαστική αλυσίδα προς όφελος των εξοικονομήσεων και της αύξησης της παραγωγικότητας. «Η ανάπτυξη θα ήταν ανώφελη χωρίς εφαρμογή πολιτικών επιχειρηματικής αειφορίας, πράγμα άρρηκτα συνδεδεμένο και με την άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες των καταναλωτών, που αλλάζουν ταχύτατα», τόνισε.

Στρατηγική αειφορίας
Επισημαίνοντας τις διαρθρωτικές μεταβολές στο λιανεμπόριο την τελευταία εικοσαετία (πχ με την επέκταση των discounters, τη διεύρυνση της ποικιλίας των αγαθών και την εμφάνιση νέων format καταστημάτων) ως αποτέλεσμα της αλλαγής των τρόπων ζωής, ο κ. Beckers τόνισε πως την πιο σημαντική αλλαγή στο εξής την εισάγει η εναλλακτική ηλεκτρονική πώληση και η αδιαμεσολάβητη πρόσβαση του καταναλωτή σε κάθε είδους πληροφορία. «Πρέπει να προσαρμοστούμε γρήγορα σε αυτήν την πραγματικότητα. Οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου αυξάνονται ταχύτατα. Η πρόσβαση στις πληροφορίες μεταμορφώνει τους καταναλωτές, αυξάνει και διαφοροποιεί τις προσδοκίες τους, ενώ τώρα πλέον τιμωρούν ή επαινούν οποιονδήποτε άμεσα», είπε.

Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε τη σημασία που αποκτούν σήμερα οι οικολογικοί κίνδυνοι και η επιβάρυνση της ζωής στα αστικά κέντρα, ζητήματα για τα οποία «οφείλουμε να αναλάβουμε λιανέμποροι και βιομηχανία τις ευθύνες μας, προσφέροντας στους καταναλωτές υγιεινά προϊόντα με μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ειδάλλως κινδυνεύουμε να βγούμε εκτός παιχνιδιού... Η κοινωνική προσφορά αποτελεί εγγύηση για το καλό μέλλον της επιχείρησης», είπε ο κ. Beckers, τονίζοντας ότι η εκδήλωσή της πρέπει να μετατρέψει αυτές τις προκλήσεις σε ευκαιρία τόνωσης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών υπέρ των προμηθευτών, ως επιβράβευση των προϊοντικών τους καινοτομιών, και των λιανεμπόρων, για την ανάπτυξη υπηρεσιών πιο φιλικών στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Εξάλλου, όπως είπε, το γεγονός ότι σήμερα η υγεία, η καλή φυσική κατάσταση και η σχετική πληροφόρηση έχουν πρωτεύουσα θέση στις αξιολογήσεις των καταναλωτών, απαιτεί άμεσα την πειστική ανταπόκριση των επιχειρήσεων. Παραδειγματικά ανέφερε ότι η Delhaize ήδη αφαίρεσε 45 τόνους αλάτι και 30 τόνους λίπους από τα PL προϊόντα που διαθέτει στο παγκόσμιο δίκτυό της, και ότι το πρόγραμμα σήμανσης των προϊόντων που βοηθούν στην οργάνωση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής, το οποίο εφαρμόζει από το 2008 στις ΗΠΑ, έχει ήδη απόδοση ανάπτυξης των πωλήσεων αυτών των προϊόντων κατά 30%.

Δεν παρέλειψε, πάντως, να σημειώσει πως, αν στον μεταπολεμικό κόσμο η δυτική οικονομία εγγυήθηκε την υπέρβαση της σπανιότητας των πόρων, επιτυγχάνοντας μια πρωτόγνωρη μείωση των τιμών, οι σύγχρονοι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι είναι πιθανό ν' αλλάξουν αυτήν την πραγματικότητα...


Προσθέτοντας αξία στον πελάτη
O κ. Beckers τόνισε με έμφαση ότι είναι λάθος η λιανεμπορική επιχείρηση να αρκείται σήμερα στην παροχή μιας σταθερής γκάμας προϊόντων, χωρίς να καταμετρά την αξία που προσθέτει το καθένα στον πελάτη της και χωρίς να αξιολογεί τους προμηθευτές της σχετικά. Όπως είπε, αυτό πλέον αντανακλά έντονα στις καταναλωτικές απαιτήσεις όχι μόνο για ποιοτικά προϊόντα, αλλά και για μια διευρυμένη ποικιλία τιμών, καθώς «η προσδοκία για χαμηλές τιμές καθημερινά είναι παρούσα για να μείνει...

Κι επειδή οι πελάτες δεν θέλουν να επαναπροσδιορίσουμε με κριτήριο την τιμή, όπως οι discounters, όλες τις μάρκες που διαθέτουμε, η λύση βρίσκεται στη διαφοροποιημένη ποικιλία τιμών των suppliers brands. Ταυτόχρονα, οι ιδιωτικές μάρκες προσφέρουν λύσεις στη ζήτηση χαμηλών τιμών και, εφόσον αντικατοπτρίζουν τις αξίες του λιανέμπορου, απαντούν στο ζητούμενο της εμπιστοσύνης των πελατών στον λιανέμπορο».

Στο ίδιο πλαίσιο, έθεσε ως κοινή πρόκληση για τα suppliers και τα ιδιωτικά brands την ευκολία της αναζήτησής τους από τους καταναλωτές, πράγμα που η Delhaize σήμερα προσπαθεί να ικανοποιεί με προγράμματα online παραγγελιών και φυσικής παραλαβής ή τηλεφωνικής παραγγελίας και κατ’ οίκον παράδοσής της, και με την εφαρμογή νέων ευέλικτων format καταστημάτων τύπου «γειτονιάς».

Απευθυνόμενος στους προμηθευτές ο κ. Beckers, τους κάλεσε σε «σύμπραξη» προσπαθειών για τον εξορθολογισμό κάθε κρίκου της εφοδιαστικής αλυσίδας και σε διαφάνεια αποφάσεων με αξιοκρατικά κριτήρια, αμοιβαία επωφελών και με θετικό αντίκρισμα για τον καταναλωτή. «Η αβεβαιότητα είναι το μόνο βέβαιο για το μέλλον. Αλλά μόνο ανταποκρινόμενοι μαζί στις εναλλασσόμενες ανάγκες των καταναλωτών μπορούμε να το κάνουμε λαμπρό. Αντίθετα, αν είμαστε απλοί διεκπεραιωτές, με στόχους απλώς την οικονομική ισχύ, το μέλλον διαγράφεται σκοτεινό για όλους, γιατί η καταναλωτική επιβράβευση δίνεται πλέον μόνο σε εταιρείες με αξίες και ηθική ακεραιότητα. Γιατί το νόημα της εταιρικής ζωής δεν είναι η πώληση, αλλά η προσέγγιση των ανθρώπων», κατέληξε ο κ. Beckers.

Οι αλήθειες της Delhaize
Απαντώντας σε ερωτήσεις των συνομιλητών του, των κ.κ. Jac van Herper, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Γιάννη Αρτινού, διευθύνοντος συμβούλου της Vivartia, και Γιώργου Κωστιάνη, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Μινέρβα Ελαιουργική, όπως και του ακροατηρίου, ο κ. Beckers, τόνισε ότι:
• Το μυστικό της Delhaize είναι οι αξίες της: Η ταπεινότητα ως προσόν της δημιουργικής αμφισβήτησης, η ενθάρρυνση για το καινούργιο και η ακεραιότητα απέναντι στον καταναλωτή και τον συνεργάτη. Επίσης, το συγκριτικό πλεονέκτημά της είναι η καλή γνώση για τις συνήθειες των πελατών της, που την οδηγεί στη διαμόρφωση της αποτελεσματικής ποικιλίας προϊόντων και στη βελτίωση της εμπειρίας αγορών.
• Η ιδιωτική μάρκα, έχοντας πλέον σταθερές προδιαγραφές κι όχι απλώς χαμηλή τιμή, απαιτεί από τον λιανέμπορο διαθεσιμότητα χρόνου κι επιμονή στην εκπαίδευση και στη μέτρηση της απόδοσης των παραγωγών PL βάσει των αξιών του, ώστε αυτές να είναι μεταβιβάσιμες στον πελάτη του που αγοράζει προϊόντα της μάρκας του.
• Δεν υπάρχει χώρος σήμερα στο λιανεμπορικό ράφι για προϊοντικές επαναλήψεις ή αντίγραφα, γιατί δεν προσθέτουν αξία στις προϊοντικές κατηγορίες. Ένα νέο προϊόν δεν αντικαθιστά ένα ηγετικό, αλλά το παλιό που δεν προσθέτει πλέον αξία.
• Η Delhaize, εφαρμόζοντας εργαλεία αξιολόγησης της προστιθέμενης αξίας των προϊόντων των προμηθευτών της και παρέχοντάς τους την ευκαιρία της πληροφόρησης σχετικά, δίνει και σε αυτούς αξία, γιατί εντέλει αυτό είναι η προϋπόθεση της επιχειρηματικής αειφορίας αμφοτέρων.

σελφ σερβις (T. 406)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION