σελφ σερβις - Στα «χαρακώματα» η αγορά

Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Στα «χαρακώματα» η αγορά

25 Μαΐου 2011 | 10:37 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Στα «χαρακώματα» η αγορά

«Χαρακώματα» αρχίζουν να σκάβουν το λιανεμπόριο κι η βιομηχανία, βλέποντας ότι οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών δημιουργούν αναπόφευκτα ανατιμητικές τάσεις στη χονδρική και τη λιανική αγορά πολλών αγαθών καθημερινής ανάγκης. Οι δύο πλευρές, που εδώ και αρκετά χρόνια έχουν αρμονικές σχέσεις, φέτος δεν θα αποφύγουν τη σύγκρουση, το πιθανότερο από τις αρχές του δεύτερου εξαμήνου του έτους.

Όπως εκτιμάται, τότε οι αυξήσεις στα κόστη των πρώτων υλών, σε προϊόντα όπως η ζάχαρη, το κακάο, τα άλευρα-δημητριακά, όπως άλλωστε και στο πετρέλαιο που επιδρά σε όλο το φάσμα των οικονομικών δραστηριοτήτων, θα έχουν καταστεί δυσβάσταχτες για τα οικονομικά των προμηθευτών.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες του σελφ σέρβις, στο Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ήδη έχουν αρχίσει να σχηματίζονται οι πρώτες ουρές από προμηθευτές, οι οποίοι φτάνουν εκεί για να γνωστοποιήσουν τις αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους τους, που προτίθεται να θέσουν σε ισχύ τις προσεχείς εβδομάδες.

Το γεγονός σήμανε συναγερμό στο υπουργείο. Οι υπηρεσίες του βρίσκονται εδώ και μέρες σε διαβούλευση με όσους παραγωγούς έχουν κοινοποιήσει αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, ζητώντας από τους περισσότερους να τις πάρουν πίσω.

Οι ανατιμήσεις, πάντως, έχουν «κλειδώσει» για τη ζάχαρη, για ορισμένα τυροκομικά (προφανώς εξαιτίας των ανατιμήσεων στις ζωοτροφές), για το κακάο και για τα περισσότερα ζαχαρώδη.

Αναπόφευκτες οι συγκρούσεις
Από την πλευρά τους οι παραγωγοί βρίσκονται μπροστά σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι, εφόσον καλούνται είτε να συγκρουστούν με το υπουργείο, επιμένοντας στις ανατιμήσεις είτε, στην αντίθετη περίπτωση, να συγκρουστούν με το λιανεμπόριο, ζητώντας μειώσεις παροχών και εκπτώσεων, ώστε να καλύψουν κατά ένα μέρος το αυξημένο κόστος παραγωγής.

«Αν δεν περάσουν οι αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, οι προμηθευτές θα στραφούν προς στην αγορά μας, πιέζοντας για μειωμένες παροχές» αναφέρει παράγοντας του κλάδου, προσθέτοντας ότι σε αυτήν την περίπτωση «η σύγκρουση των δύο πλευρών θα είναι μετωπική! Κανένας στο λιανεμπόριο, σε μια περίοδο που οι τζίροι πέφτουν, δεν είναι διατεθειμένος να δεχθεί μείωση των παροχών κι αυτό οι προμηθευτές μας το γνωρίζουν», τονίζει.

Όπως επισημαίνει, «οι παραγωγοί θα δυσκολευθούν όχι απλώς να περάσουν τις θέσεις τους στους μεγάλους πελάτες τους για την αναγκαιότητα μείωσης των παροχών, αλλά και να μας πείσουν ότι το όποιο ψαλίδισμα των παροχών θα ισχύσει με τους ίδιους όρους σε όλο το φάσμα του ανταγωνισμού μας. Ποιος από τους προμηθευτές μπορεί να μας εγγυηθεί κάτι τέτοιο; Κανένας!» υπογραμμίζει.

Είναι αναπόφευκτο, επομένως, ότι το θερμόμετρο στις σχέσεις των εταίρων της αγοράς θα πάρει φωτιά, αν το υπουργείο επιμείνει στην πολιτική των μηδενικών αυξήσεων, πράγμα που είναι το πιθανότερο, εφόσον πριν από λίγους μήνες ο κ. Μ. Χρυσοχοΐδης πίεσε τους προμηθευτές, όπως και το λιανεμπόριο, να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών. Με τη στάση του αυτή το υπουργείο μηδένισε τις κοστολογικές αντοχές των εταιρειών και τώρα βρίσκεται αντιμέτωπο με το ενδεχόμενο μαζικών ανατιμήσεων, οι οποίες θα εκτινάξουν άμεσα τον πληθωρισμό, που την ίδια στιγμή πιέζεται ανοδικά τόσο από τις ανατιμήσεις στο πετρέλαιο όσο και από τη «φορομπηχτική» πολιτική της κυβέρνησης, δηλαδή τις αυξήσεις του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Τα ερωτήματα λοιπόν τα οποία καλούνται να απαντήσουν αγορά και υπουργείο είναι τα εξής: Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια για αυξήσεις τιμών στο ράφι; Προφανώς είναι μηδενικά, αν κανείς λάβει υπόψη του ότι η οικονομία μας είναι σε ύφεση και η κατανάλωση στο ναδίρ. Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια των παραγωγών να κρατήσουν τις τιμές τους σταθερές; Προφανώς αυτά διαφοροποιούνται από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα την οικονομική τους θέση. Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια για μειώσεις στις παροχές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ;

Κατά τα στελέχη τους, περιθώρια για συμπίεση των παροχών υπάρχουν μόνο εκεί όπου κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, δηλαδή άνω του 20%-25%.

Όπως εκτιμάται, τότε οι αυξήσεις στα κόστη των πρώτων υλών, σε προϊόντα όπως η ζάχαρη, το κακάο, τα άλευρα-δημητριακά, όπως άλλωστε και στο πετρέλαιο που επιδρά σε όλο το φάσμα των οικονομικών δραστηριοτήτων, θα έχουν καταστεί δυσβάσταχτες για τα οικονομικά των προμηθευτών.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες του σελφ σέρβις, στο Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ήδη έχουν αρχίσει να σχηματίζονται οι πρώτες ουρές από προμηθευτές, οι οποίοι φτάνουν εκεί για να γνωστοποιήσουν τις αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους τους, που προτίθεται να θέσουν σε ισχύ τις προσεχείς εβδομάδες.

Το γεγονός σήμανε συναγερμό στο υπουργείο. Οι υπηρεσίες του βρίσκονται εδώ και μέρες σε διαβούλευση με όσους παραγωγούς έχουν κοινοποιήσει αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, ζητώντας από τους περισσότερους να τις πάρουν πίσω.

Οι ανατιμήσεις, πάντως, έχουν «κλειδώσει» για τη ζάχαρη, για ορισμένα τυροκομικά (προφανώς εξαιτίας των ανατιμήσεων στις ζωοτροφές), για το κακάο και για τα περισσότερα ζαχαρώδη.

Αναπόφευκτες οι συγκρούσεις
Από την πλευρά τους οι παραγωγοί βρίσκονται μπροστά σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι, εφόσον καλούνται είτε να συγκρουστούν με το υπουργείο, επιμένοντας στις ανατιμήσεις είτε, στην αντίθετη περίπτωση, να συγκρουστούν με το λιανεμπόριο, ζητώντας μειώσεις παροχών και εκπτώσεων, ώστε να καλύψουν κατά ένα μέρος το αυξημένο κόστος παραγωγής.

«Αν δεν περάσουν οι αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, οι προμηθευτές θα στραφούν προς στην αγορά μας, πιέζοντας για μειωμένες παροχές» αναφέρει παράγοντας του κλάδου, προσθέτοντας ότι σε αυτήν την περίπτωση «η σύγκρουση των δύο πλευρών θα είναι μετωπική! Κανένας στο λιανεμπόριο, σε μια περίοδο που οι τζίροι πέφτουν, δεν είναι διατεθειμένος να δεχθεί μείωση των παροχών κι αυτό οι προμηθευτές μας το γνωρίζουν», τονίζει.

Όπως επισημαίνει, «οι παραγωγοί θα δυσκολευθούν όχι απλώς να περάσουν τις θέσεις τους στους μεγάλους πελάτες τους για την αναγκαιότητα μείωσης των παροχών, αλλά και να μας πείσουν ότι το όποιο ψαλίδισμα των παροχών θα ισχύσει με τους ίδιους όρους σε όλο το φάσμα του ανταγωνισμού μας. Ποιος από τους προμηθευτές μπορεί να μας εγγυηθεί κάτι τέτοιο; Κανένας!» υπογραμμίζει.

Είναι αναπόφευκτο, επομένως, ότι το θερμόμετρο στις σχέσεις των εταίρων της αγοράς θα πάρει φωτιά, αν το υπουργείο επιμείνει στην πολιτική των μηδενικών αυξήσεων, πράγμα που είναι το πιθανότερο, εφόσον πριν από λίγους μήνες ο κ. Μ. Χρυσοχοΐδης πίεσε τους προμηθευτές, όπως και το λιανεμπόριο, να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών. Με τη στάση του αυτή το υπουργείο μηδένισε τις κοστολογικές αντοχές των εταιρειών και τώρα βρίσκεται αντιμέτωπο με το ενδεχόμενο μαζικών ανατιμήσεων, οι οποίες θα εκτινάξουν άμεσα τον πληθωρισμό, που την ίδια στιγμή πιέζεται ανοδικά τόσο από τις ανατιμήσεις στο πετρέλαιο όσο και από τη «φορομπηχτική» πολιτική της κυβέρνησης, δηλαδή τις αυξήσεις του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Τα ερωτήματα λοιπόν τα οποία καλούνται να απαντήσουν αγορά και υπουργείο είναι τα εξής: Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια για αυξήσεις τιμών στο ράφι; Προφανώς είναι μηδενικά, αν κανείς λάβει υπόψη του ότι η οικονομία μας είναι σε ύφεση και η κατανάλωση στο ναδίρ. Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια των παραγωγών να κρατήσουν τις τιμές τους σταθερές; Προφανώς αυτά διαφοροποιούνται από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα την οικονομική τους θέση. Ποια είναι τα πραγματικά περιθώρια για μειώσεις στις παροχές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ;

Κατά τα στελέχη τους, περιθώρια για συμπίεση των παροχών υπάρχουν μόνο εκεί όπου κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, δηλαδή άνω του 20%-25%.


Το... ασανσέρ του ΦΠΑ
Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στην αγορά, στο Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας καταγράφονται τάσεις σημαντικής αποκλιμάκωσης των τιμών λιανικής. Οι μετρήσεις αφορούν στο πρώτο τρίμηνο του 2011 και είναι σαφώς επηρεασμένες από τα όσα έπραξαν οι αλυσίδες με το ΦΠΑ.

Ειδικότερα, από την ανάλυση των τιμολογιακών δεδομένων, που γνωστοποιούν ηλεκτρονικά τα σούπερ μάρκετ στο υπουργείο, προκύπτει ότι από τις αρχές του Ιανουαρίου μέχρι τα τέλη του Μαρτίου το κόστος του καλαθιού της νοικοκυράς -στο οποίο συμμετέχουν 330 κωδικοί αγαθών καθημερινής ανάγκης (τρόφιμα και μη τρόφιμα)- μειώθηκε κατά 2,78%, δηλαδή στα 1.332,04 ευρώ από 1.370,07 ευρώ.

Γιατί, όμως, υπήρξε αυτή η εντυπωσιακή αποκλιμάκωση των τιμών; Όπως εξηγούν στελέχη του υπουργείου, την πρώτη εργάσιμη μέρα του 2011 οι περισσότερες αλυσίδες πέρασαν στις τιμές τους τον αυξημένο ΦΠΑ, με αποτέλεσμα το κόστος των αγορών να αυξηθεί ανάλογα. Όταν, όμως, διαπίστωσαν ότι μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς η ζήτηση πήρε την «κάτω βόλτα» και ότι οι αντοχές των νοικοκυριών φτάσανε στα όριά τους, «γύρισαν» εσπευσμένα τις τιμές τους στα επίπεδα του Δεκεμβρίου.

Η αντίδραση αυτή του λιανεμπορίου καταγράφηκε και στα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών. Αυτός ήταν, εξάλλου, ο βασικός λόγος για τον οποίο σε διάστημα μόλις τριών μηνών σημειώθηκε τόσο μεγάλη πτώση στις τιμές λιανικής. Στην πραγματικότητα οι μειώσεις που έγιναν ανεξαρτήτως των βεβιασμένων αντιδράσεων του λιανεμπορίου, όπως εκτιμάται, δεν υπερβαίνουν το 0,7%-0,8%. Πρέπει να σημειωθεί ότι η πτωτική τάση των τιμών καταγράφηκε και από τους αναλυτές των εταιρειών επεξεργασίας των στατιστικών δεδομένων.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο 12μηνο που προηγήθηκε του φετινού Φεβρουαρίου το καλάθι της νοικοκυράς εμφάνισε μείωση 1,5%, ενώ αν εξαιρεθούν οι αυξητικές μεταβολές του ΦΠΑ, τότε οι πραγματικές μειώσεις στις οποίες προχώρησαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ φθάνουν το 4,8%!

Σε 29 κατηγορίες πτώση, σε 4 αύξηση τιμών
Ας δούμε όμως ποια είναι τα βασικότερα συμπεράσματα για την εξέλιξη των τιμών στο πρώτο τρίμηνο του έτους, από την ανάλυση των στοιχειών του Παρατηρητηρίου Τιμών του ΥΠΑΑΝ:
• Επί ενός συνόλου 33 βασικών κατηγοριών αγαθών καθημερινής ανάγκης με 330 κωδικούς, μόλις σε τέσσερις κατηγορίες καταγράφηκαν ανατιμήσεις, ενώ πτωτικά κινήθηκαν οι υπόλοιπες.

• Και οι τέσσερις κατηγορίες όπου σημειώθηκαν ανατιμήσεις ήταν τρόφιμα. Ειδικότερα, ανοδικά κατά 1,32% κινήθηκαν οι τιμές στα επιδόρπια γιαουρτιού, κατά 4,43% στα κοτόπουλα, κατά 2,09% στα τσιπς και μόλις κατά 0,4% στο ρύζι.

• Στα τρόφιμα μειώσεις καταγράφηκαν στις τιμές των αναψυκτικών (7,38%), των αλεύρων (6,15%), του αραβοσιτέλαιου (5,99%), των κατεψυγμένων (0,90%), των αλκοολούχων (1%), του γάλακτος (2,71%), του στραγγιστού γιαουρτιού (2,85%), των δημητριακών (2,44%), των καφέδων (1,93%), των κρασιών (3%), των μαργαρινών (5,95%), των μπισκότων (1,48%), της μπύρας (2,2%), των παξιμαδιών (0,86%), των αλλαντικών (1,26%), του τόνου σε κονσέρβα (3,44%), των οσπρίων (0,92%), των τυριών (5,87%), των φρυγανιών (3,15%), των φυσικών χυμών (1,76%), του χυμού τομάτας (8,38%) και των ψωμιών του τοστ (3,24%).

• Στα μη τρόφιμα μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά για πλύσιμο στο χέρι όπου η πτώση ήταν 2,11%, στα απορρυπαντικά πλυντηρίων ρούχων όπου οι μειώσεις τιμών ήταν της τάξης του 1,75%, στις οδοντόκρεμες και τις οδοντόβουρτσες όπου οι τιμές μειώθηκαν κατά 3,45%, στις πάνες (ανηλίκων-ενηλίκων) όπου καταγράφηκαν μειώσεις 4,91%, στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, όπου καταγράφηκαν γενναίες μειώσεις τιμών (σε μέσα επίπεδα ήταν 6,76%) και στις χλωρίνες όπου οι μειώσεις τιμών ήταν 4,4%.

• Από όλες τις εξεταζόμενες κατηγορίες τροφίμων και μη τροφίμων, σε μια (στα ζυμαρικά) δεν παρατηρήθηκε κάποια ουσιώδης μεταβολή, ίσως διότι οι τιμές τους διατηρούνται εδώ και πολλούς μήνες σε ιδιαιτέρως χαμηλά επίπεδα.

σελφ σερβις (T. 406)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION