σελφ σερβις - 112 καταστήματα άλλαξαν χέρια

Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

112 καταστήματα άλλαξαν χέρια

24 Φεβρουαρίου 2011 | 14:08 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

112 καταστήματα άλλαξαν χέρια

Ριζικές αλλαγές στον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου της χώρας, αλλά και ανατροπές μεταξύ των ισχυρών του κλάδου έχουν επιφέρει τόσο η Ατλάντικ, με τα επακόλουθα της πτώχευσής της, όσο και οι Plus και Aldi, με τις αποχωρήσεις τους από την εγχώρια αγορά. Οι τρεις τους από κοινού «προικοδότησαν» τον ανταγωνισμό με 112 καταστήματα!

H αρχή έγινε με την ΑΒ Βασιλόπουλος, που στο πρόσφατο παρελθόν εξαγόρασε 32 από τα 36 καταστήματα της Plus. Η συνέχεια δόθηκε από την Aldi, μετά την απόφασή της να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά: φέρεται να συμφώνησε με τη Lidl την πώληση 10 καταστημάτων της –τα υπόλοιπα 26 έχουν μείνει αδιάθετα.

Τέλος, η Ατλάντικ τους τελευταίους μήνες επιδίδεται σε αγώνα δρόμου πώλησης όσο το δυνατό περισσότερων καταστημάτων της, με σκοπό τη συγκέντρωση κεφαλαίων για την κάλυψη μέρους των υποχρεώσεών της.

Το σερί των πωλήσεων
Όπως προκύπτει από στοιχεία που συγκεντρώσαμε για την Ατλάντικ, μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου είχε ήδη πουλήσει συνολικά 70 σούπερ μάρκετ εκ των οποίων τα 7 σε προμηθευτές και τα υπόλοιπα 63 σε αλυσίδες λιανικής, ενώ διέκοψε τη λειτουργία 20 καταστημάτων λιανικής και χονδρικής. Συνολικά το δίκτυο της εταιρείας μειώθηκε κατά 81 εμπορικές μονάδες. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του περιοδικού μας, στις αρχές Φεβρουαρίου η αλυσίδα εμφανιζόταν με 78 καταστήματα από τα 171 (167 στις 31/12/2009 συν 4 νέα εντός του 2010), που αριθμούσε το δίκτυό της πριν την αντίστροφη μέτρηση.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις καταστημάτων στον ανταγωνισμό

 Εταιρείες                      Αριθμός  Περιοχές
 ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός  6  Πέραμα (2), Βέλο, Βασιλικό, Ερέτρια, Δήλεσι, Ξυλόκαστρο
 Σκλαβενίτης  11  Αθήνα (7), Αγ. Βαρβάρα, Κορωπί, Βάρκιζα, Αλσούπολη
 Τρόφιμα Ηλίας Δούκας  1  Αθήνα
 Αλιμέντα Τοπ  1  Αθήνα
 Market In  7  Αθήνα, Μεσολόγγι
 Προμηθευτική Τροφίμων  4  Αθήνα
 Μασούτης  13  Βόλος (2), Λήμνος, Ιωάννινα (3), Άρτα, Πρέβεζα (2), Λάρισα, Νάουσα, Μυτιλήνη (2)
 ΑΒ Βασιλόπουλος  2  Αθήνα (με ενοίκιο)
 Αφοί Παναγιωτόπουλοι  2  Πύλος, Μεγαλόπολη
 Βιδάλης  3  Σύρος, Πάρος, Νάξος
 AGK  1  Βαθύ Αυλίδας
 Αφοί Καραγιάννη  1  Γύθειο
 Παναγιώτα Ρουμελιώτη  7  Κρέστενα
 Φραγκίδης –Χαλκοματίδης  8  Θεσσαλονίκη (μέσω της Άριστα)

Οι μεταβιβάσεις των Ατλάντικ άλλαξαν πολλούς από τους συσχετισμούς του ανταγωνισμού στο οργανωμένο λιανεμπόριο, πολύ δε περισσότερο σε τοπικές αγορές, όπου μεγάλοι και μικροί «παίχτες» του κλάδου ενίσχυσαν σημαντικά τη δύναμή τους. Στους μεγάλους του κλάδου ξεχωρίζουν η Σκλαβενίτης, η οποία εξαγόρασε συνολικά 11 Ατλάντικ στην Αθήνα, ενώ στις παραμονές έκδοσης του τεύχους διαπραγματευόταν, όπως μάθαμε, την εξαγορά ενός ακόμη, και η Μασούτης, που εξαγόρασε 13 καταστήματα, μέσω των οποίων «πάτησε» γερά στην Ήπειρο με 6 μονάδες και επέκτεινε το δίκτυό της σε όλο τον άξονα της Βόρειας Ελλάδας.

Εμφανώς ενισχυμένες από τις εξαγορές των Ατλάντικ είναι οι Φραγκίδης-Χαλκοματίδης, που εξαγόρασε 8 καταστήματα στη Θεσσαλονίκη, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία εξαγόρασε συνολικά 7 καταστήματα και Market In, η οποία επιμένοντας γενικότερα στην πολιτική της γρήγορης επέκτασης, έθεσε υπό τον έλεγχό της 7 σημεία πώλησης της εισηγμένης.

Στη λίστα των επωφελημένων νέων ιδιοκτητών των Ατλάντικ περιλαμβάνονται, επίσης, η Προμηθευτική Τροφίμων, με 4 καταστήματα στην Αθήνα, η Βιδάλης με 3 σε νησιά του Αιγαίου, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Αφοί Παναγιωτόπουλοι και η Αλιμέντα Top, που οργάνωσαν από 2 σούπερ μάρκετ η καθεμιά σε χώρους της εισηγμένης, ενώ από 1 κατάστημα πήραν οι αλυσίδες Τρόφιμα Ηλίας Δούκας, Αλιμέντα Top, AGK, Αφοί Καραγιάννη και Παναγιώτα Ρουμελιώτη.

Το «ράλι» των πωλήσεων είχε και έχει συνέχεια και στον χώρο των προμηθευτών όπου, συνολικά έξι εταιρείες εξαγόρασαν επτά καταστήματα της εισηγμένης.
Πληροφορίες του σελφ σέρβις αναφέρουν, επίσης, ότι η Κρόνος «το συζητούσε» για την εξαγορά τριών Ατλάντικ εκτός Πατρών (Σελιανίτικα, Αίγιο και Καλάβρυτα), αλλά δεν υπήρξε συμφωνία «σε οικονομικά βιώσιμη πρόταση». Κεντρικό πρόβλημα στη διαπραγμάτευση αναδείχθηκε η επιμονή της αλυσίδας να μην επωμιστεί το κόστος διατήρησης του υπάρχοντος προσωπικού των τριών καταστημάτων. Πάντως, δεν φαίνεται να έχει κλείσει εντελώς η υπόθεση.

Ενδιαφέρον έχει επίσης η διαφορετική στάση που τήρησαν άλλοι μεγάλοι παίχτες της αγοράς, όπως οι Μετρό, Πέντε και Αφοί Βερόπουλοι, που δεν «πλησίασαν» το δίκτυο της Ατλάντικ, θεωρώντας προφανώς ως μη συμφέρουσα οικονομικά την εξαγορά καταστημάτων της. Έτσι, αμφότερες επέλεξαν να μην κινηθούν επιθετικά, μένοντας σταθερές στην επεκτατική πολιτική τους βάσει των πλάνων που είχαν καταστρώσει πριν «σκάσει» η υπόθεση της Ατλάντικ.

H αρχή έγινε με την ΑΒ Βασιλόπουλος, που στο πρόσφατο παρελθόν εξαγόρασε 32 από τα 36 καταστήματα της Plus. Η συνέχεια δόθηκε από την Aldi, μετά την απόφασή της να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά: φέρεται να συμφώνησε με τη Lidl την πώληση 10 καταστημάτων της –τα υπόλοιπα 26 έχουν μείνει αδιάθετα.

Τέλος, η Ατλάντικ τους τελευταίους μήνες επιδίδεται σε αγώνα δρόμου πώλησης όσο το δυνατό περισσότερων καταστημάτων της, με σκοπό τη συγκέντρωση κεφαλαίων για την κάλυψη μέρους των υποχρεώσεών της.

Το σερί των πωλήσεων
Όπως προκύπτει από στοιχεία που συγκεντρώσαμε για την Ατλάντικ, μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου είχε ήδη πουλήσει συνολικά 70 σούπερ μάρκετ εκ των οποίων τα 7 σε προμηθευτές και τα υπόλοιπα 63 σε αλυσίδες λιανικής, ενώ διέκοψε τη λειτουργία 20 καταστημάτων λιανικής και χονδρικής. Συνολικά το δίκτυο της εταιρείας μειώθηκε κατά 81 εμπορικές μονάδες. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του περιοδικού μας, στις αρχές Φεβρουαρίου η αλυσίδα εμφανιζόταν με 78 καταστήματα από τα 171 (167 στις 31/12/2009 συν 4 νέα εντός του 2010), που αριθμούσε το δίκτυό της πριν την αντίστροφη μέτρηση.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις καταστημάτων στον ανταγωνισμό

 Εταιρείες                      Αριθμός  Περιοχές
 ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός  6  Πέραμα (2), Βέλο, Βασιλικό, Ερέτρια, Δήλεσι, Ξυλόκαστρο
 Σκλαβενίτης  11  Αθήνα (7), Αγ. Βαρβάρα, Κορωπί, Βάρκιζα, Αλσούπολη
 Τρόφιμα Ηλίας Δούκας  1  Αθήνα
 Αλιμέντα Τοπ  1  Αθήνα
 Market In  7  Αθήνα, Μεσολόγγι
 Προμηθευτική Τροφίμων  4  Αθήνα
 Μασούτης  13  Βόλος (2), Λήμνος, Ιωάννινα (3), Άρτα, Πρέβεζα (2), Λάρισα, Νάουσα, Μυτιλήνη (2)
 ΑΒ Βασιλόπουλος  2  Αθήνα (με ενοίκιο)
 Αφοί Παναγιωτόπουλοι  2  Πύλος, Μεγαλόπολη
 Βιδάλης  3  Σύρος, Πάρος, Νάξος
 AGK  1  Βαθύ Αυλίδας
 Αφοί Καραγιάννη  1  Γύθειο
 Παναγιώτα Ρουμελιώτη  7  Κρέστενα
 Φραγκίδης –Χαλκοματίδης  8  Θεσσαλονίκη (μέσω της Άριστα)

Οι μεταβιβάσεις των Ατλάντικ άλλαξαν πολλούς από τους συσχετισμούς του ανταγωνισμού στο οργανωμένο λιανεμπόριο, πολύ δε περισσότερο σε τοπικές αγορές, όπου μεγάλοι και μικροί «παίχτες» του κλάδου ενίσχυσαν σημαντικά τη δύναμή τους. Στους μεγάλους του κλάδου ξεχωρίζουν η Σκλαβενίτης, η οποία εξαγόρασε συνολικά 11 Ατλάντικ στην Αθήνα, ενώ στις παραμονές έκδοσης του τεύχους διαπραγματευόταν, όπως μάθαμε, την εξαγορά ενός ακόμη, και η Μασούτης, που εξαγόρασε 13 καταστήματα, μέσω των οποίων «πάτησε» γερά στην Ήπειρο με 6 μονάδες και επέκτεινε το δίκτυό της σε όλο τον άξονα της Βόρειας Ελλάδας.

Εμφανώς ενισχυμένες από τις εξαγορές των Ατλάντικ είναι οι Φραγκίδης-Χαλκοματίδης, που εξαγόρασε 8 καταστήματα στη Θεσσαλονίκη, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία εξαγόρασε συνολικά 7 καταστήματα και Market In, η οποία επιμένοντας γενικότερα στην πολιτική της γρήγορης επέκτασης, έθεσε υπό τον έλεγχό της 7 σημεία πώλησης της εισηγμένης.

Στη λίστα των επωφελημένων νέων ιδιοκτητών των Ατλάντικ περιλαμβάνονται, επίσης, η Προμηθευτική Τροφίμων, με 4 καταστήματα στην Αθήνα, η Βιδάλης με 3 σε νησιά του Αιγαίου, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Αφοί Παναγιωτόπουλοι και η Αλιμέντα Top, που οργάνωσαν από 2 σούπερ μάρκετ η καθεμιά σε χώρους της εισηγμένης, ενώ από 1 κατάστημα πήραν οι αλυσίδες Τρόφιμα Ηλίας Δούκας, Αλιμέντα Top, AGK, Αφοί Καραγιάννη και Παναγιώτα Ρουμελιώτη.

Το «ράλι» των πωλήσεων είχε και έχει συνέχεια και στον χώρο των προμηθευτών όπου, συνολικά έξι εταιρείες εξαγόρασαν επτά καταστήματα της εισηγμένης.
Πληροφορίες του σελφ σέρβις αναφέρουν, επίσης, ότι η Κρόνος «το συζητούσε» για την εξαγορά τριών Ατλάντικ εκτός Πατρών (Σελιανίτικα, Αίγιο και Καλάβρυτα), αλλά δεν υπήρξε συμφωνία «σε οικονομικά βιώσιμη πρόταση». Κεντρικό πρόβλημα στη διαπραγμάτευση αναδείχθηκε η επιμονή της αλυσίδας να μην επωμιστεί το κόστος διατήρησης του υπάρχοντος προσωπικού των τριών καταστημάτων. Πάντως, δεν φαίνεται να έχει κλείσει εντελώς η υπόθεση.

Ενδιαφέρον έχει επίσης η διαφορετική στάση που τήρησαν άλλοι μεγάλοι παίχτες της αγοράς, όπως οι Μετρό, Πέντε και Αφοί Βερόπουλοι, που δεν «πλησίασαν» το δίκτυο της Ατλάντικ, θεωρώντας προφανώς ως μη συμφέρουσα οικονομικά την εξαγορά καταστημάτων της. Έτσι, αμφότερες επέλεξαν να μην κινηθούν επιθετικά, μένοντας σταθερές στην επεκτατική πολιτική τους βάσει των πλάνων που είχαν καταστρώσει πριν «σκάσει» η υπόθεση της Ατλάντικ.

Ο ρόλος των προμηθευτών
Οι προμηθευτές φαίνεται ότι έχουν βαρύνουσα γνώμη όσον αφορά στην εκκίνηση σχετικών επαναδιαπραγματεύσεων, καθώς «καίγονται» να τους εγγυηθεί κάποιος, τουλάχιστον ένα μέρος των απωλειών τους (λόγω του χρέους της πτωχευμένης), έστω και «κοντοκουρεμένο». Όπως έγινε γνωστό, σε ορισμένες περιπτώσεις το περιθώριο του διακανονισμού αποπληρωμής υπέρ των νέων ιδιοκτητών υπερβαίνει την τετραετία. Για τους τελευταίους οι εξαγορές αποβαίνουν ιδιαίτερα επωφελείς, καθώς το τίμημα είναι ούτως ή άλλως χαμηλό.

 Πίνακας 2: Πωλήσεις καταστημάτων στους προμηθευτές

 Εταιρείες  Αριθμός  Περιοχές
 Αβιγάλ  1  Πάτρα
 Τσάνταλης  1  Θεσσαλονίκη
 Βελπάζ  1  Αθήνα
 Ζούμης  1  Πάρος
 Frost It  2  Θεσσαλονίκη
 Φλωρίδης  1  Κορυδαλλός

«Τα καταστήματα μπορεί να είναι σε καλές θέσεις, αλλά δεν είναι πλέον υγιή», λένε στην αγορά, εκτιμώντας ότι η διοίκηση της Ατλάντικ «δεν θα σταματήσει να πουλά, μέχρι να μη βρίσκει πλέον πρόθυμους αγοραστές». Πιθανώς, ισχυρίζονται ορισμένοι, υπάρχουν και πολιτικές πιέσεις να «διευκολυνθούν» οι μεταβιβάσεις καταστημάτων, εφόσον η κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να αποφευχθούν οι κραδασμοί από την κατάρρευση μιας τόσο μεγάλης και ιστορικής εταιρείας.

Πάντως η εισηγμένη είχε ανακοινώσει ότι στις προθέσεις της ήταν να περιορίσει το δίκτυό της στα 90 καταστήματα. Ήδη βρίσκεται πολύ κάτω από το επίπεδο αυτό και μέχρι την έκδοση του τεύχους δεν είχε προβεί σε κάποια διευκρινιστική ανακοίνωση. Αντίθετα, σε σχεδόν καθημερινή βάση ανακοίνωνε νέες πωλήσεις καταστημάτων.

Ποιες είναι οι υποχρεώσεις
Κατά πληροφορίες η αλυσίδα στην πολυσέλιδη αίτησή της για την υπαγωγή της στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, ανέφερε ότι οι υποχρεώσεις της τον Ιούλιο του 2010 ανέρχονταν στο ποσό των 267,8 εκατ. ευρώ κι ότι οι απαιτήσεις της υπολογίζονταν στα 53,9 εκατ. ευρώ. Συνεπώς οι οφειλές της εισηγμένης διαμορφώνονταν στα 213,9 εκατ. ευρώ.

Στους λογαριασμούς με τις υποχρεώσεις της ξεχώριζε ένα κονδύλι της τάξης των 159,4 εκατ. ευρώ, που αναφερόταν σε «διάφορους πιστωτές», ένα ακόμη της τάξης των 49,9 εκατ. ευρώ, με το οποίο η εταιρεία εμφανιζόταν ανοιχτή στους προμηθευτές της, περί τα 26,5 εκατ. ευρώ που όφειλε σε φόρους και τέλη, 14,9 σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, ενώ οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της ήταν της τάξης των 12 εκατ. ευρώ.

Στις απαιτήσεις της, τα μεγάλα κονδύλια αντιστοιχούσαν σε 28,1 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν πελάτες της, και 21,4 εκατ. ευρώ, που ήταν τα χρεωστικά υπόλοιπα προμηθευτών της.

Τα τρία σενάρια
Στελέχη της αγοράς αδυνατούν να αξιολογήσουν βάσει ποιας στρατηγικής η εταιρεία, ενώ ανέμενε την απόφαση του δικαστηρίου για την υπαγωγή της στο άρθρο 99, κίνησε ήδη τις διαδικασίες πώλησης καταστημάτων και των παγίων εξοπλισμών τους.

Με άλλα λόγια, παραμένει αναπάντητο αν η Ατλάντικ θα επιβιώσει οικονομικά από τις κινήσεις που κάνει (πολύ περισσότερο εφόσον η πλειονότητα των προμηθευτών έχουν διακόψει την τροφοδοσία του δικτύου της), όταν ένας σημαντικός αριθμός υπαλλήλων της έχουν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας και όταν πολλοί από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων, που εδρεύουν τα καταστήματά της, έχουν υποβάλλει αγωγές έξωσης.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, τρία είναι τα πιθανότερα σενάρια για την επόμενη ημέρα της Ατλάντικ: Είτε θα επιμείνει στις πωλήσεις καταστημάτων «μέχρι εξαντλήσεως του δικτύου». Είτε θα σταματήσει να πουλά, μέχρι να διαμορφώσει ένα μικρό - ευέλικτο και πάνω απ΄ όλα βιώσιμο δίκτυο καταστημάτων, στο οποίο θα μπορούσε να στηριχθεί καταρχήν για να παραμείνει στην αγορά και εν ευθέτω χρόνω να επιχειρήσει προσεκτικά την επέκταση. Είτε επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σαφώς περιορισμένο δίκτυο, το οποίο θα μπορούσε εν συνεχεία να πουλήσει στη λογική του «πακέτου» σε κάποιον από τους μεγάλους «παίχτες» του κλάδου.

σελφ σερβις (T. 403)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION