σελφ σερβις - Σούπερ μάρκετ: Αρνητικά τα ποσοστά στις πωλήσεις 2010

Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Σούπερ μάρκετ: Αρνητικά τα ποσοστά στις πωλήσεις 2010

2 Μαρτίου 2011 | 09:58 Γράφουν οι Ξένια  Μαντζιώρη, Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Έρευνα

Με αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης, μετατόπιση τζίρου από τις μικρές στις ισχυρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ και με πολλά «λουκέτα» καταστημάτων, έκλεισε για τον κλάδο το 2010. Ο δείκτης που χαρακτήρισε την περυσινή πορεία των πωλήσεων ήταν, σύμφωνα με στοιχεία της SymphonyIRI, αρνητικός κατά 1,58%, κι αν συνυπολογίσουμε και τις δύο μονάδες που αυξήθηκε από τα μέσα του έτους ο ΦΠΑ, τότε οι πραγματικές απώλειες του τζίρου διαμορφώθηκαν στο 2,58%.

Συγκρινόμενη η μεταβολή αυτή με άλλους κλάδους του εμπορίου, όπως της ένδυσης και υπόδησης, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και πολύ περισσότερο των αυτοκίνητων, όπου η πτώση του τζίρου άγγιξε το 35%, θα έλεγε κανείς ότι τα σούπερ μάρκετ αντιστέκονται με το παραπάνω στην κρίση.

Ωστόσο, βέβαια, δεν πρέπει να διαφεύγει κανενός ότι η οργανωμένη λιανική επί πολλές δεκαετίες, μέχρι που ξέσπασε η κρίση, δεν είχε γνωρίσει αρνητική ανάπτυξη.

Αναλύοντας στα επιμέρους μεγέθη της την αγορά του κλάδου, διακρίνονται άμεσα οι νικητές και οι ηττημένοι της περυσινής χρονιάς. Στους νικητές δεν μπορεί παρά να συμπεριλάβουμε την ΑΒ Βασιλόπουλος, που έκλεισε τη χρήση με άνοδο τζίρου 6,3%, στα 1,56 δισ. ευρώ, τη Σκλαβενίτης που είχε ανάπτυξη της τάξης του 3,3%, τον όμιλο Βερόπουλο με ανάλογο ποσοστό ανόδου, τη Μασούτης, η οποία με τζίρο της τάξης των 635 εκατ. ευρώ παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης 5,3%, επιβεβαιώνοντας την κατοχή των σκήπτρων του κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα, όπως άλλωστε και τη Lidl. Η τελευταία, παρά το γεγονός ότι δεν δημοσιεύει στοιχεία, όπως θα δούμε από την εικόνα που παρουσίασε γενικότερα το discount πέρυσι, ήταν σίγουρα στην πλευρά των κερδισμένων.

Στους κερδισμένους της αγοράς συγκαταλέγονται, επίσης, η Μετρό, με άνοδο τζίρου κατά 1,5%, και ο όμιλος Πέντε, του οποίου ο κύκλος εργασιών υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με το 2009, δηλαδή στα 450 εκατ. ευρώ. Στις προαναφερόμενες επιδόσεις καθοριστική κρίνεται η συμμετοχή των νέων καταστημάτων, αφού, χωρίς αυτά, εκτιμάται ότι στο σύνολό τους οι αλυσίδες θα εμφάνιζαν αρνητική εξέλιξη τζίρου.

Άνοδος στα μεγάλα σούπερ μάρκετ
Σε μια χρονιά με απώλειες στο σύνολο των πωλήσεων του κλάδου, είναι σημαντικό το στοιχείο που αφορά στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ άνω των 1.000 τμ. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, στα καταστήματα με έκταση από 1.000 τμ έως 2.500 τμ σημειώθηκε άνοδος πωλήσεων κατά 1,75% στο 11μηνο 2010 έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, ενώ το ποσοστό για τα καταστήματα από 2.500 τμ και πάνω ήταν ακόμη υψηλότερο, 4,86%.

Οι χαμένοι της χρονιάς
Στους μεγάλους χαμένους της χρονιάς ξεχωριστή θέση έχουν, όπως είναι γνωστό, η Ατλάντικ, που τελικά υπέκυψε στις υποχρεώσεις της, οδηγούμενη σε γενική αποψίλωση του δικτύου των καταστημάτων της, και η Aldi, η οποία έκανε στρατηγική υποχώρηση από το μέτωπο του ανταγωνισμού στη χώρα μας. Χαμένος, όμως, ήταν και ο leader του κλάδου, η Carrefour-Μαρινόπουλος, η οποία το 2010 κατέγραψε απώλειες τζίρου κατά 4,1%, στα 2,7 δισ. ευρώ, χάνοντας σημαντικά μερίδια αγοράς.

Την ίδια μοίρα είχαν και τα μικρά σημεία πώλησης, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας εταιρείας ερευνών, το 2010 γι’ αυτά έκλεισε με αξιοσημείωτα υψηλές απώλειες τζίρου, της τάξης του 8,91%. Πρόκειται για τα σημεία πώλησης έκτασης μικρότερης των 400 τμ. Τα καταστήματα έκτασης από 400 τμ έως 999 τμ κινήθηκαν, επίσης, πτωτικά το 2010, όμως οι απώλειές τους περιορίσθηκαν στο 3,82%. Στις δύο προαναφερόμενες κατηγορίες καταστημάτων περιλαμβάνεται το δυναμικό του κλάδου που αναφέρεται στις μικρές τοπικές εταιρείες και στις οικογενειακές μικρομεσαίες αλυσίδες, που κατά ένα μεγάλο ποσοστό είναι συνασπισμένες σε ομίλους αγορών. Στην πτώση του τζίρου των καταστημάτων έως 1.000 τμ είχαν συμμετοχή και τα αντίστοιχα σημεία πώλησης της Ατλάντικ.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι στα μικρά σημεία πώλησης οι μεγαλύτερες επιδράσεις προήλθαν από τους discounters οι οποίοι, με την επιθετική πολιτική τιμών που ακολούθησαν πέρυσι, κατάφεραν να αποσπάσουν μερίδια αγοράς από τα μικρά δίκτυα, οδηγώντας πολλά καταστήματα σε οικονομικό αδιέξοδο.

Συγκρινόμενη η μεταβολή αυτή με άλλους κλάδους του εμπορίου, όπως της ένδυσης και υπόδησης, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και πολύ περισσότερο των αυτοκίνητων, όπου η πτώση του τζίρου άγγιξε το 35%, θα έλεγε κανείς ότι τα σούπερ μάρκετ αντιστέκονται με το παραπάνω στην κρίση.

Ωστόσο, βέβαια, δεν πρέπει να διαφεύγει κανενός ότι η οργανωμένη λιανική επί πολλές δεκαετίες, μέχρι που ξέσπασε η κρίση, δεν είχε γνωρίσει αρνητική ανάπτυξη.

Αναλύοντας στα επιμέρους μεγέθη της την αγορά του κλάδου, διακρίνονται άμεσα οι νικητές και οι ηττημένοι της περυσινής χρονιάς. Στους νικητές δεν μπορεί παρά να συμπεριλάβουμε την ΑΒ Βασιλόπουλος, που έκλεισε τη χρήση με άνοδο τζίρου 6,3%, στα 1,56 δισ. ευρώ, τη Σκλαβενίτης που είχε ανάπτυξη της τάξης του 3,3%, τον όμιλο Βερόπουλο με ανάλογο ποσοστό ανόδου, τη Μασούτης, η οποία με τζίρο της τάξης των 635 εκατ. ευρώ παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης 5,3%, επιβεβαιώνοντας την κατοχή των σκήπτρων του κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα, όπως άλλωστε και τη Lidl. Η τελευταία, παρά το γεγονός ότι δεν δημοσιεύει στοιχεία, όπως θα δούμε από την εικόνα που παρουσίασε γενικότερα το discount πέρυσι, ήταν σίγουρα στην πλευρά των κερδισμένων.

Στους κερδισμένους της αγοράς συγκαταλέγονται, επίσης, η Μετρό, με άνοδο τζίρου κατά 1,5%, και ο όμιλος Πέντε, του οποίου ο κύκλος εργασιών υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με το 2009, δηλαδή στα 450 εκατ. ευρώ. Στις προαναφερόμενες επιδόσεις καθοριστική κρίνεται η συμμετοχή των νέων καταστημάτων, αφού, χωρίς αυτά, εκτιμάται ότι στο σύνολό τους οι αλυσίδες θα εμφάνιζαν αρνητική εξέλιξη τζίρου.

Άνοδος στα μεγάλα σούπερ μάρκετ
Σε μια χρονιά με απώλειες στο σύνολο των πωλήσεων του κλάδου, είναι σημαντικό το στοιχείο που αφορά στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ άνω των 1.000 τμ. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, στα καταστήματα με έκταση από 1.000 τμ έως 2.500 τμ σημειώθηκε άνοδος πωλήσεων κατά 1,75% στο 11μηνο 2010 έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, ενώ το ποσοστό για τα καταστήματα από 2.500 τμ και πάνω ήταν ακόμη υψηλότερο, 4,86%.

Οι χαμένοι της χρονιάς
Στους μεγάλους χαμένους της χρονιάς ξεχωριστή θέση έχουν, όπως είναι γνωστό, η Ατλάντικ, που τελικά υπέκυψε στις υποχρεώσεις της, οδηγούμενη σε γενική αποψίλωση του δικτύου των καταστημάτων της, και η Aldi, η οποία έκανε στρατηγική υποχώρηση από το μέτωπο του ανταγωνισμού στη χώρα μας. Χαμένος, όμως, ήταν και ο leader του κλάδου, η Carrefour-Μαρινόπουλος, η οποία το 2010 κατέγραψε απώλειες τζίρου κατά 4,1%, στα 2,7 δισ. ευρώ, χάνοντας σημαντικά μερίδια αγοράς.

Την ίδια μοίρα είχαν και τα μικρά σημεία πώλησης, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας εταιρείας ερευνών, το 2010 γι’ αυτά έκλεισε με αξιοσημείωτα υψηλές απώλειες τζίρου, της τάξης του 8,91%. Πρόκειται για τα σημεία πώλησης έκτασης μικρότερης των 400 τμ. Τα καταστήματα έκτασης από 400 τμ έως 999 τμ κινήθηκαν, επίσης, πτωτικά το 2010, όμως οι απώλειές τους περιορίσθηκαν στο 3,82%. Στις δύο προαναφερόμενες κατηγορίες καταστημάτων περιλαμβάνεται το δυναμικό του κλάδου που αναφέρεται στις μικρές τοπικές εταιρείες και στις οικογενειακές μικρομεσαίες αλυσίδες, που κατά ένα μεγάλο ποσοστό είναι συνασπισμένες σε ομίλους αγορών. Στην πτώση του τζίρου των καταστημάτων έως 1.000 τμ είχαν συμμετοχή και τα αντίστοιχα σημεία πώλησης της Ατλάντικ.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι στα μικρά σημεία πώλησης οι μεγαλύτερες επιδράσεις προήλθαν από τους discounters οι οποίοι, με την επιθετική πολιτική τιμών που ακολούθησαν πέρυσι, κατάφεραν να αποσπάσουν μερίδια αγοράς από τα μικρά δίκτυα, οδηγώντας πολλά καταστήματα σε οικονομικό αδιέξοδο.


Η πορεία κλιμάκωσης των απωλειών
Αξιολογώντας τα στατιστικά δεδομένα τις ίδιας έρευνας, που μετρά τις πωλήσεις του κλάδου έως και τον Νοέμβριο του 2010, προκύπτει επίσης ότι το λιανεμπόριο δέχθηκε τις περισσότερες πιέσεις στο τζίρο του στο α' εξάμηνο του έτους, οπότε οι συνέπειες της κρίσης χρέους της χώρας έλαβαν μεγάλες διαστάσεις, λόγω κυρίως της φημολογίας περί πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας.

Πρόκειται για την περίοδο που η κυβέρνηση προώθησε τα περισσότερα από τα «έκτακτα μέτρα στήριξης της οικονομίας», τα οποία είχαν μεγάλες επιπτώσεις στα μεσαία και τα χαμηλά εισοδήματα, όπως και στη διαμόρφωση αρνητικού ψυχολογικού κλίματος στην αγορά. Πρέπει να τονιστεί ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2009 οι αλυσίδες είχαν εμφανίσει αξιοσημείωτες επιδόσεις στις πωλήσεις τους, με αποτέλεσμα η βάση σύγκρισης των περυσινών δεδομένων να διαμορφωθεί σε υψηλά επίπεδα, τα οποία ούτως ή άλλως πολύ δύσκολα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα σούπερ μάρκετ σε περίοδο ραγδαίας επιδείνωσης της οικονομίας.

Έτσι, η πορεία κλιμάκωσης των απωλειών του τζίρου στη διάρκεια της χρονιάς είχε ως εξής: Τον Φεβρουάριο η πτώση τζίρου στα σούπερ μάρκετ ήταν της τάξης του 2,82%, τον Μάρτιο 2,35%, τον Απρίλιο 4,96%, τον Μάιο 5,87% και τον Ιούνιο έφτασε το 6,99%. Τον Ιούλιο η πτώση περιορίσθηκε στο 1,81% κι αμέσως μετά η αγορά «πήρε τα πάνω της», καταγράφοντας άνοδο κατά 5,06% τον Αύγουστο και 0,34% το Σεπτέμβριο. Η κάμψη κατά 2,05% επανεμφανίστηκε τον Οκτώβριο, ενώ οι πωλήσεις τον Νοέμβριο κινήθηκαν οριακά ανοδικά (0,58%).

Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανάλυση, τόσο τον Αύγουστο όσο και τον Νοέμβριο η αύξηση στον τζίρο της οργανωμένης λιανικής αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του ΦΠΑ. Ειδικότερα τον Νοέμβριο, μειώθηκαν σημαντικά οι προωθητικές ενέργειες, πιθανώς διότι η αγορά ανέμενε ότι από την 1η Ιανουαρίου φέτος το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας θα έθετε σε εφαρμογή την αγορανομική διάταξη περί αναμόρφωσης του καθεστώτος διενέργειας των προσφορών και εκπτώσεων. Όπως αποδείχθηκε εν συνεχεία, βέβαια, η επίμαχη διάταξη παρέμεινε στο συρτάρι του υπουργού.

Η ανοδική πορεία των discounters
Το 2010 οι discounters εμφάνισαν μια εντελώς διαφορετική τάση διαμόρφωσης των μεγεθών τους. Ξεκίνησαν τον Ιανουάριο με σταθερές πωλήσεις, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2009, για να εμφανίσουν στη χρονιά μια σταθερά ανοδική πορεία στα έσοδά τους, η οποία κορυφώθηκε τον Ιούνιο, οπότε ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 2,95%.

Ανοδικά κινήθηκαν τα έσοδά τους και τον Ιούλιο (1,48%), αλλά και τον Αύγουστο (1,80%), τον Σεπτέμβριο ο τζίρος τους κατέγραψε σταθερότητα (0,13%), ενώ τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο τα έσοδά τους υπήρξαν πτωτικά κατά 1,73% και 3,91% αντίστοιχα. Πρόκειται για μια μεταβολή την οποία προκάλεσε η αποχώρηση της Aldi –η οποία, πάντως, ουδόλως επέδρασε αρνητικά στην πορεία της Lidl. Η τελευταία, μετά την αποχώρηση και της Plus και την απορρόφηση της Dia από την Carrefour-Μαρινόπουλος, αποτελεί τον μοναδικό τυπικό εκφραστή του discount στην εγχώρια αγορά.

Συνυπολογίζοντας τα προαναφερόμενα, προκύπτει ότι το discount το 2010 εμφάνισε οριακή άνοδο της τάξης του 0,38%, σε σχέση με το 2009, στην οποία ωστόσο θα πρέπει να προσμετρήσουμε -όπως και στο κλασικό λιανεμπόριο- τις επιπτώσεις που υπήρξαν στις τιμές από την αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο μονάδες. Με δεδομένο ότι η μεταβολή ίσχυσε στο β' εξάμηνο του έτους, επέδρασε ανοδικά κατά 1 ποσοστιαία μονάδα στον τζίρο της αγοράς, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις των discounters να κλείσουν το 2010 οριακά πτωτικά κατά 0,38%.

Ενδιαφέρον έχει, όμως, και το πώς αποτυπώνει η SymphonyIRI τη σχέση τζίρου μεταξύ σούπερ μάρκετ και discounters. Ειδικότερα αναφέρει ότι το 2010 το κλασικό λιανεμπόριο έχασε ένα μικρό μέρος του μεριδίου του, το οποίο διαμορφώθηκε στο 85,60% από 85,84% το 2009, ενώ το discount αύξησε οριακά το μερίδιό του στο 14,40% από 14,16%. Η αύξηση αυτή, βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως σημειώθηκε σε μια πτωτική αγορά. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι από το μερίδιο αυτό οι 10 ποσοστιαίες μονάδες αντιστοιχούν στη Lidl.

Τέλος, σε συνολικά μεγέθη, το κλασικό λιανεμπόριο και το discount κινήθηκαν πέρυσι πτωτικά κατά 1,30% έναντι του 2009, οπότε είχαν καταγράψει ανοδικούς ρυθμούς κατά 1,30%.

Η πορεία βασικών προϊόντων
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία της έρευνας που απεικονίζουν την πορεία των πωλήσεων σε αξία 20 βασικών κατηγοριών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Από τις 20 κατηγορίες μόνο 7 σημείωσαν άνοδο πωλήσεων το 11μηνο 2010 μεταξύ αυτών κάποιες είχαν οριακή άνοδο- και μία κατηγορία, τα κατεψυγμένα προϊόντα, είχαν σταθερές πωλήσεις.

Τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων σε αξία σημείωσαν τα φρέσκα ψάρια (7,8%), ενώ τη μεγαλύτερη αύξηση τα σνακ (7,3%). Μεταξύ των κατηγοριών που είχαν σημαντική μείωση πωλήσεων ήταν επίσης τα προϊόντα οικιακού καθαρισμού (6,7%), τα είδη συσκευασίας (6,5%) και τα προϊόντα περιποίησης-καλλυντικά και υγιεινής (4,2%).

σελφ σερβις (T. 403)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION