σελφ σερβις - Ένα βήμα μπρος-δύο πίσω

Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Ένα βήμα μπρος-δύο πίσω

29 Νοεμβρίου 2010 | 12:46 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Τάσεις

Ένα βήμα μπρος-δύο πίσω

Ήδη στα τέλη μιας δύσκολης χρονιάς, η διέξοδος που αναζητεί η αγορά δεν έχει φανεί ούτε πρόκειται να φανεί στον ορατό ορίζοντα. Τέτοιες δυσοίωνες διαπιστώσεις θα γίνονται όσο διάστημα η κυβέρνηση θα εμμένει στην εφαρμογή αντιαναπτυξιακών μέτρων, χωρίς ταυτόχρονα να δημιουργεί αντίβαρα για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της εργασίας, χωρίς να προχωρά στη διάρρηξη των σημερινών δομών της αγοράς, που χαρακτηρίζονται από τις γνωστές καταστροφικές αγκυλώσεις.

Ο κόσμος της αγοράς παραμένει απαισιόδοξος, παρακολουθώντας την κυβέρνηση να επιβάλλει βαριά για το κοινωνικό σύνολο μέτρα και μάλιστα να προετοιμάζει ακόμα ένα νέο «πακέτο» μέτρων, τα οποία σε κάθε περίπτωση θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση, τη ρευστότητα, τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις και σε όσες επιχειρήσεις τους τελευταίους μήνες σχοινοβατούν επικινδύνως, διάγοντας μεταξύ ζωής και θανάτου. Οι επιχειρηματίες βρέθηκαν πρόσφατα σε κατάσταση «σοκ», ακούγοντας τον πρωθυπουργό της χώρας να δηλώνει την πρόθεσή του για εσπευσμένη προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία, εφόσον τα αποτελέσματα της κάλπης των αυτοδιοικητικών εκλογών θα ήγειραν θέμα εμπιστοσύνης στην κυβέρνησή του.

Για όσα εντυπωσιακά -από άποψη πολιτικής επικοινωνίας- διημείφθησαν προεκλογικώς, όπως και για τις επιπτώσεις τους στην αγορά, τα στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ έχουν διαφορετικές εκτιμήσεις. Μια μερίδα παραγόντων του κλάδου δηλώνουν ότι το ήδη βεβαρημένο κλίμα στην αγορά επιδεινώθηκε υπό τον πρωθυπουργικό εκβιασμό της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες.

Όπως τονίζουν, η αρνητική δημοσιότητα εξαιτίας της ανόδου των spreads, το ενδεχόμενο έκτακτης επιβολής φορολογικών μέτρων πριν τη λήξη του έτους, η πιθανότητα ελεγχόμενης πτώχευσης της χώρας και επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των χρεών της, έφεραν νέες απώλειες τζίρου. «Οι εκλογές έριξαν τις πωλήσεις μας», σχολίασε γνωστός παράγοντας ελληνικής αλυσίδας, με τον οποίο, όμως, διαφωνεί ο ιδιοκτήτης μιας εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων: «Όροι όπως "ελεγχόμενη πτώχευση", "spreads", "επιμήκυνση χρόνων αποπληρωμής" είναι μάλλον πολύ "σοφιστικέ" για τον μέσο Έλληνα, ώστε να επηρεαστούν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ», εκτίμησε.

Aρνητική ανάπτυξη
Κατά την άποψή του, η αγορά βρίσκεται ούτως ή άλλως σε δύσκολη θέση, δεδομένου ότι σε μέσα επίπεδα οι οργανωμένες σάλες από το τέλος του Σεπτεμβρίου έως τις 25 του Οκτωβρίου «έγραφαν» αρνητική ανάπτυξη κατά 5 έως 6 ποσοστιαίες μονάδες. «Η εξέλιξη αυτή σε καμμία περίπτωση δεν μπορεί να αποδοθεί στις δηλώσεις του πρωθυπουργού πριν τις δημοτικές εκλογές, αλλά σε όλα όσα έπραξε η κυβέρνηση τους τελευταίους 13 μήνες», είπε.

«Πριν μερικούς μήνες ο μέσος καταναλωτής φοβόταν την άμεση χρεοκοπία της χώρας, φοβόταν ότι οι τράπεζες θα κατέρρεαν κι ότι θα έχανε τις καταθέσεις και τις οικονομίες του. Τα μηνύματα αυτήν τη φορά δεν ήταν τόσο επιθετικά. Μην ξεχνάμε ότι στο μεταξύ τα νοικοκυριά έχουν μαζευτεί σε τέτοιο βαθμό, που δύσκολα θα μπορέσουν να κάνουν μεγαλύτερες περικοπές...».

Πάντως, με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, ο κίνδυνος για προσφυγή σε πρόωρες εθνικές εκλογές φαίνεται ότι απομακρύνθηκε. Έτσι, η αγωνία της επιχειρηματικής κοινότητας εστιάζεται και πάλι στα μέτρα που πρόκειται να λάβει η κυβέρνηση, στο πλαίσιο των δεσμεύσεών της έναντι της τρόικας, προκειμένου να εξασφαλίσει την τρίτη δόση του δανείου, όπως άλλωστε και στις «εκπλήξεις» που θα προκύψουν από τον προϋπολογισμό για το 2011.

Ο κόσμος της αγοράς παραμένει απαισιόδοξος, παρακολουθώντας την κυβέρνηση να επιβάλλει βαριά για το κοινωνικό σύνολο μέτρα και μάλιστα να προετοιμάζει ακόμα ένα νέο «πακέτο» μέτρων, τα οποία σε κάθε περίπτωση θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση, τη ρευστότητα, τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις και σε όσες επιχειρήσεις τους τελευταίους μήνες σχοινοβατούν επικινδύνως, διάγοντας μεταξύ ζωής και θανάτου. Οι επιχειρηματίες βρέθηκαν πρόσφατα σε κατάσταση «σοκ», ακούγοντας τον πρωθυπουργό της χώρας να δηλώνει την πρόθεσή του για εσπευσμένη προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία, εφόσον τα αποτελέσματα της κάλπης των αυτοδιοικητικών εκλογών θα ήγειραν θέμα εμπιστοσύνης στην κυβέρνησή του.

Για όσα εντυπωσιακά -από άποψη πολιτικής επικοινωνίας- διημείφθησαν προεκλογικώς, όπως και για τις επιπτώσεις τους στην αγορά, τα στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ έχουν διαφορετικές εκτιμήσεις. Μια μερίδα παραγόντων του κλάδου δηλώνουν ότι το ήδη βεβαρημένο κλίμα στην αγορά επιδεινώθηκε υπό τον πρωθυπουργικό εκβιασμό της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες.

Όπως τονίζουν, η αρνητική δημοσιότητα εξαιτίας της ανόδου των spreads, το ενδεχόμενο έκτακτης επιβολής φορολογικών μέτρων πριν τη λήξη του έτους, η πιθανότητα ελεγχόμενης πτώχευσης της χώρας και επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των χρεών της, έφεραν νέες απώλειες τζίρου. «Οι εκλογές έριξαν τις πωλήσεις μας», σχολίασε γνωστός παράγοντας ελληνικής αλυσίδας, με τον οποίο, όμως, διαφωνεί ο ιδιοκτήτης μιας εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων: «Όροι όπως "ελεγχόμενη πτώχευση", "spreads", "επιμήκυνση χρόνων αποπληρωμής" είναι μάλλον πολύ "σοφιστικέ" για τον μέσο Έλληνα, ώστε να επηρεαστούν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ», εκτίμησε.

Aρνητική ανάπτυξη
Κατά την άποψή του, η αγορά βρίσκεται ούτως ή άλλως σε δύσκολη θέση, δεδομένου ότι σε μέσα επίπεδα οι οργανωμένες σάλες από το τέλος του Σεπτεμβρίου έως τις 25 του Οκτωβρίου «έγραφαν» αρνητική ανάπτυξη κατά 5 έως 6 ποσοστιαίες μονάδες. «Η εξέλιξη αυτή σε καμμία περίπτωση δεν μπορεί να αποδοθεί στις δηλώσεις του πρωθυπουργού πριν τις δημοτικές εκλογές, αλλά σε όλα όσα έπραξε η κυβέρνηση τους τελευταίους 13 μήνες», είπε.

«Πριν μερικούς μήνες ο μέσος καταναλωτής φοβόταν την άμεση χρεοκοπία της χώρας, φοβόταν ότι οι τράπεζες θα κατέρρεαν κι ότι θα έχανε τις καταθέσεις και τις οικονομίες του. Τα μηνύματα αυτήν τη φορά δεν ήταν τόσο επιθετικά. Μην ξεχνάμε ότι στο μεταξύ τα νοικοκυριά έχουν μαζευτεί σε τέτοιο βαθμό, που δύσκολα θα μπορέσουν να κάνουν μεγαλύτερες περικοπές...».

Πάντως, με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, ο κίνδυνος για προσφυγή σε πρόωρες εθνικές εκλογές φαίνεται ότι απομακρύνθηκε. Έτσι, η αγωνία της επιχειρηματικής κοινότητας εστιάζεται και πάλι στα μέτρα που πρόκειται να λάβει η κυβέρνηση, στο πλαίσιο των δεσμεύσεών της έναντι της τρόικας, προκειμένου να εξασφαλίσει την τρίτη δόση του δανείου, όπως άλλωστε και στις «εκπλήξεις» που θα προκύψουν από τον προϋπολογισμό για το 2011.


Ερωτηματικά
Σχετικά με τον προϋπολογισμό, η αγορά αναμένει από την κυβέρνηση απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:
• Ποια προϊόντα τελικώς θα μεταταχθούν στην υψηλή βαθμίδα του ΦΠΑ;
• Θα διευρυνθεί και σε τι βαθμό η χαμηλή κατηγορία του ΦΠΑ;
• Τι θα συμβεί με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά; Θα αυξηθεί εκ νέου;
• Ποια θα είναι η έκτακτη εισφορά για τις επιχειρήσεις το 2011;
• Θα υπάρξει μείωση του φορολογικού συντελεστή των αδιανέμητων κερδών;

Η επιχειρηματική κοινότητα σε αυτήν τη φάση προβάλει ένα διπλό αίτημα: Να μην επιβληθούν νέοι φόροι στις επιχειρήσεις και να μην απαξιωθεί περαιτέρω το εισόδημα του μέσου καταναλωτή.

Οι επιχειρηματίες, βέβαια, είναι εκ φύσεως ρεαλιστές. Δεν αναμένουν -ούτε καν μεσοπρόθεσμα- την εκκίνηση πορείας ανάπτυξης της αγοράς, ενώ ασφαλώς γνωρίζουν ότι τα αναμενόμενα «νέα μέτρα», σχετικά με τον περιορισμό των δαπανών του δημοσίου τομέα, θα πλήξουν και πάλι τα εισοδήματα των δημοσίων υπαλλήλων, δηλαδή μιας διευρυμένης κοινωνικής ομάδας που αριθμεί περί τις 750 χιλιάδες εργαζόμενους, τα νοικοκυριά των οποίων έχουν ήδη περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις δαπάνες τους. Και φυσικά, γνωρίζουν ότι η αγορά της λιανικής θα πληρώσει άμεσα το τίμημα από τη διόγκωση του κύματος της ανεργίας, του οποίου η ορμητικότητα είναι προφανές ότι συναρτάται με την τάση μετανάστευσης εγχώριων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, κυρίως σε γειτονικές χώρες.

Προσφορές
Όμως, τα στελέχη του κλάδου διαμαρτύρονται και για μια σειρά ζητημάτων, σχετικών με των του οίκου τους. Διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας δεν έχει θεσμοθετήσει το νέο καθεστώς για τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή, κ. Στέφανος Κομνηνός, τους δήλωσε λίαν προσφάτως ότι ο ίδιος υπέβαλλε τις προτάσεις του στον υπουργό και ότι το θέμα εξαρτάται πλέον από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, όχι από τον ίδιο.

Υπενθυμίζουμε ότι το προς δημοσίευση στο ΦΕΚ νομοθετικό κείμενο, το οποίο είχε υπογράψει η αρμόδια τότε υπουργός Οικονομίας, κ. Λούκα Κατσέλη, είχε την αποδοχή του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, ωστόσο παρέμεινε στα αζήτητα, λόγω «κάποιων μικρών αδυναμιών», τις οποίες δεν τόλμησε η υπουργός να διορθώσει.

Πόρτα διαλόγου
Εκπρόσωποι των αλυσίδων εκδηλώνουν τη δυσφορία τους για το γεγονός ότι ο υπουργός, από την ανάληψη των καθηκόντων του στη Λεωφόρο Μεσογείων, δεν έχει ανοίξει την πόρτα του διαλόγου με την αγορά, παρά το γεγονός ότι γνωρίζει τα προβλήματα του κλάδου. Πρόκειται για έναν κλάδο εντάσεως εργασίας, επισημαίνουν, ο οποίος τους τελευταίους μήνες ζει την αποχώρηση μιας εκ των πολυεθνικών δυνάμεών του, της Aldi, και την προβληματική πορεία μιας ελληνικών συμφερόντων αλυσίδας, της Ατλάντικ.

Η πρώτη, «κατεβάζοντας τα ρολά» των καταστημάτων της ανεβάζει αυτόματα τον δείκτη της ανεργίας, ενώ η δεύτερη, τιθέμενη υπό την προστασία του άρθρου 99 του πτωχευτικού κώδικα και στο πλαίσιο της συνδιαλλαγής με τους πιστωτές της, ξεπουλά επιλεγμένα καταστήματά της, άγνωστο με ποιους όρους για το προσωπικό τους.

Ένα από τα ιστορικά στελέχη της αγοράς τονίζει ότι ο υπουργός όφειλε να προχωρήσει άμεσα σε διάλογο με την αγορά και, ταυτόχρονα, να κινήσει επειγόντως τις διαδικασίες για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, σχετικά με την αδειοδότηση των υπεραγορών. «Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημά μας, το οποίο ο υπουργός το γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ΄90.

Τότε, μέσω του ΣΕΣΜΕ, του ζητούσαμε να παρέμβει ως υφυπουργός Εμπορίου, προκειμένου να απλοποιήσει το χαώδες καθεστώς αδειοδότησης των υπεραγορών» εξηγεί, υπενθυμίζοντας, μέσω του σελφ σέρβις, στον κ. Μ. Χρυσοχοϊδη όχι μόνο τις σχετικές συναντήσεις τους στο γραφείο του στην πλατεία Κάνιγγος, αλλά ότι, ενώ από τότε «κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι», τα προβλήματα του κλάδου παραμένουν άλυτα, αποθαρρύνοντας τη διενέργεια επενδύσεων σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη για την οικονομία της χώρας.

Σε ήρεμο κλίμα
Διαφορετική είναι η προσέγγιση του θέματος εκ μέρους ενός άλλου παράγοντα της αγοράς, που γνωρίζει σε βάθος κάθε επίσημη κι ανεπίσημη διαβούλευση, που έλαβε χώρα μεταξύ πολιτείας και επιχειρηματικής κοινότητας τα τελευταία 15 χρόνια.

Όπως υποστηρίζει, «η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των υπεραγορών, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από την κυβέρνηση όταν ηρεμήσει το κλίμα στην αγορά, ώστε να μπορέσουμε να το συζητήσουμε σε βάθος, χωρίς τις εντάσεις ή τις αντιπαραθέσεις, που σε κάθε περίπτωση θα προκαλούσε η προσέγγιση ενός τόσο περίπλοκου ζητήματος εν μέσω εξαιρετικά αντίξοης οικονομικής συγκυρίας».

Εξάλλου, στο σύνολό της η επιχειρηματική κοινότητα αναμένει από τα συναρμόδια υπουργεία να υλοποιήσουν τις εξαγγελίες της κυβέρνησης σχετικά με το νέο αναπτυξιακό νόμο, όπως και να εξασφαλίσουν την πρόσβαση των επιχειρήσεων στα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΕ.

Χαμένο χρήμα
Όπως επισημαίνουν στελέχη των επιχειρήσεων, σε ορισμένες περιπτώσεις διαπιστώνεται μείωση των κονδυλίων που έχουν εξαγγελθεί ανά πρόγραμμα, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις οι καθυστερήσεις ένταξης των επιχειρήσεων σε αυτά, όπως και η καταβολή των κεφαλαίων, υλοποιούνται με αδικαιολόγητα μεγάλες καθυστερήσεις.

«Είναι αμφίβολο, αν τα κεφάλαια που προβλέπονται από πολλά προγράμματα για την ενίσχυση της αγοράς, θα καταλήγουν τελικά στον σκοπό για τον οποίο έχουν δοθεί από την Κοινότητα», συμπεραίνει γνωστός παράγοντας του λιανεμπορίου, φέρνοντας ως παράδειγμα το πρόγραμμα του ΟΑΕΔ ύψους 2 δισ. ευρώ για την απασχόληση. Ειδικότερα όπως εξηγεί, «ένα σημαντικό μέρος του εν λόγω προγράμματος κατευθύνεται σε μεγάλες επιχειρήσεις άνω των 50 εργαζόμενων.

Ωστόσο, το πρόγραμμα θέτει ως προϋπόθεση οι επιχειρήσεις να μην έχουν λάβει ανάλογες ενισχύσεις την τελευταία τριετία κι αυτό όταν είναι γνωστό ότι ήδη έχει προηγηθεί το πρόγραμμα επιδότησης θέσεων εργασίας για άτομα με ειδικές ανάγκες. Έτσι έχοντας τα πράγματα, ένα πολύ μεγάλο τμήμα της αγοράς δεν μπορεί να ενταχθεί τώρα στο νέο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ. Το δικαίωμα ένταξης στο δεύτερο πρόγραμμα διατηρούν μόνον όσοι δεν εντάχθηκαν στο πρώτο, πράγμα αδικαιολόγητο δεδομένου του εξαιρετικά ευαίσθητου προσανατολισμού του (στήριξη των ΑΜΕΑ). Είναι κατά συνέπεια κάτι περισσότερο από σίγουρο ότι η απορρόφηση του προγράμματος των 2 δισ. ευρώ θα είναι χαμηλή», σχολιάζει ο συνομιλητής μας.

Επικοινωνιακή υπερβολή
Όσο για τις τιμές, κυβέρνηση και αγορά φαίνεται πως δεν μπορούν «να τα βρουν». Ο νέος υπουργός, πριν ακόμη ενημερωθεί για τις πραγματικές διαστάσεις του θέματος, πριν μελετήσει σε βάθος τα στοιχεία από τις τιμοληψίες και τους κοστολογικούς ελέγχους, έκανε την… έκπληξη, δηλώνοντας ότι έως το τέλος του έτους θα μειώσει τις τιμές κατά 30%! Πρόκειται για μια τοποθέτηση που προκάλεσε θυμηδία στην αγορά, καθώς ουδείς μπορεί να πεισθεί ότι ο κ. Χρυσοχοΐδης είναι σε θέση να επιτύχει σε δυο-τρεις μήνες όσα δεν πέτυχαν οι προκάτοχοί του επί σειρά ετών.

Περιθώρια μείωσης τιμών
Απαντώντας, πάντως, με δηλώσεις τους στον Τύπο στελέχη κάποιων πολυεθνικών επιχειρηματικών σχημάτων επισήμαναν ότι «μειώσεις τιμών δεν θα υπάρξουν». Κάποια άλλα σχολίασαν ότι «μειώσεις ήδη έγιναν και δύσκολα θα δοθεί συνέχεια». Παράγοντες της αγοράς, συζητώντας τη «δέσμευση» του υπουργού περί δραστικής μείωσης των τιμών, συμφωνούν στην εκτίμηση ότι πρόκειται για μια από τις συνήθεις επικοινωνιακές υπερβολές, η οποία, ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση εκθέτει προκαταβολικώς τον κ. Χρυσοχοΐδη.

Εξάλλου, είναι γνωστό ότι «όπλα κατά της ακρίβειας» σαν το transfer pricing, θέλουν χρόνο για να αποδώσουν, όπως επίσης ότι το έργο της Επιτροπής Ανταγωνισμού τους τελευταίους μήνες «έχει κάνει κοιλιά». Στο μεταξύ, η αγορά εξακολουθεί να διάγει σε βαθιά κρίση, παραδομένη στα χρόνια δομικά προβλήματά της.

Όσο ο τζίρος θα συνεχίζει να μεταφέρεται από τα μικρά στα μεγάλα σημεία πώλησης, οι ανατιμήσεις σε αρκετά βασικά προϊόντα πιθανώς δεν θα σταματήσουν – οι μειώσεις τιμών, κατά δήλωση στελέχους της αγοράς, αφορούν κυρίως σε κωδικούς προϊόντων «δεύτερης γραμμής»... Και η ανεξάρτητη διοικητική αρχή; Αυτή εμμένει στην πολιτική των αργών αντανακλαστικών...

σελφ σερβις (T. 400)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION