σελφ σερβις - Έλενα Χαϊλαζοπούλου, Convert Group: eRetail Audit, εργαλείο μέτρησης των online πωλήσεων των brands

Παρασκευή, 24 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Management

Έλενα Χαϊλαζοπούλου, Convert Group: eRetail Audit, εργαλείο μέτρησης των online πωλήσεων των brands

19 Ιανουαρίου 2017 | 15:43 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Έρευνα,Συνέντευξεις-Πρόσωπα,Τεχνολογία

Έλενα Χαϊλαζοπούλου, Head of e-Retail Audit, Convert Group

Μια παγκόσμια πρωτιά πέτυχε η ελληνική συμβουλευτική εταιρεία στο e-commerce και το Digital Transformation, Convert Group. Δημιούργησε ένα προηγμένο τεχνολογικό εργαλείο έρευνας και σταθερής παρακολούθησης των μεριδίων αγοράς των brands καταναλωτικών προϊόντων που πωλούνται online, πράγμα που συμβαίνει για πρώτη φορά παγκοσμίως. Η ονομασία του είναι eRetail Audit. Το σχετικό πρόγραμμα είναι ήδη εν λειτουργία, στελεχωμένο με προγραμματιστές και ειδικευμένους αναλυτές. Μας το παρουσίασε η κυρία Έλενα Χαϊλαζοπούλου, Head of e-Retail Audit της Convert Group.

Όπως μας πληροφόρησε στην έναρξη της συζήτησής μας η κυρία Έλενα Χαϊλαζοπούλου, «στο πλαίσιο του τμήματος Market Intelligence της εταιρείας μας, που ιδρύθηκε μετά τα τμήματα Consulting και στελέχωσης επιχειρήσεων με προσωπικό ικανό και ταλαντούχο στο digital, σχεδιάσαμε ένα καινοτόμο τεχνολογικό προϊόν, το eRetail Audit. Πρόκειται για ένα εργαλείο μέτρησης των μεριδίων αγοράς των brands σε ό,τι αφορά ειδικά τις online πωλήσεις τους και ανάλυσης των μάρκετινγκ ενεργειών που οδηγούν στην πώληση. Μέχρι τώρα παγκοσμίως ο πιο έγκυρος τρόπος πληροφόρησης των brands για τις online πωλήσεις τους ήταν η απευθείας ενημέρωσή τους από τους λιανέμπορους, αλλά κάτι τέτοιο φυσικά δεν είναι βιώσιμο σε ευρεία κλίμακα. Άλλωστε, ανακλά συνήθως ένα μικρό μέρος της πραγματικότητας των πωλήσεων κι όχι το σύνολό τους.

Απαιτήθηκαν, λοιπόν, περίπου δώδεκα μήνες έρευνας κι ανάπτυξης, μέχρι να καταφέρουμε να μετρούμε τις online πωλήσεις των brands καταναλωτικών αγαθών ανά online κλάδο, Επιπρόσθετα, όμως, είμαστε σε θέση να ανιχνεύουμε και ποια μέσα του μάρκετινγκ επηρέασαν τον καταναλωτή, οδηγώντας τον στην ηλεκτρονική πώληση. Έτσι, αναλύοντας τα αποτελέσματα των online πωλήσεων ενός brand, γνωρίζουμε πχ σε τι ποσοστά προέκυψαν από το ψάξιμο των αγοραστών του σε μηχανές αναζήτησης ή από ένα συνδυασμό έρευνας αγοράς σε μηχανές μέσω e-newsletter, κοκ. Τέτοια στοιχεία συνιστούν πολύτιμες πληροφορίες για τα brands στην ανάπτυξη αλλά και την αξιολόγηση της digital στρατηγικής τους, τις οποίες μέχρι τώρα κανείς δεν διέθετε ούτε τους παρείχε. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι καθώς φαίνεται τα brands να έχουν καταλάβει την αξία του eRetail Audit γι’ αυτό στις λίγες εβδομάδες από την επίσημη παρουσίασή του, την 1η Νοεμβρίου, το ενδιαφέρον τους εκδηλώνεται ιδιαίτερα θερμό».

Online φαρμακεία, σούπερ μάρκετ, beauty stores
σελφ σέρβις: Σε ποιους κλάδους καταναλωτικών προϊόντων είναι εστιασμένο το eRetail Audit; Η λήψη των στοιχείων online πωλήσεων από τις πηγές τους γίνεται έναντι ανταλλάγματος; Αλήθεια, η ανάλυση των σχετικών πληροφοριών φτάνει μέχρι το επίπεδο στοιχείων ανά χρήστη;

Έλενα Χαϊλαζοπούλου: Η δουλειά μας είναι εστιασμένη στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων που διαθέτουν τα online φαρμακεία, σούπερ μάρκετ και καταστήματα καλλυντικών. Για την ώρα καλύπτουμε την αγορά του ηλεκτρονικού φαρμακείου, αλλά μέσα στη νέα χρονιά θα επεκταθούμε και στις άλλες δύο online κλαδικές αγορές. Μάλιστα, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2017 θα είναι έτοιμο το πρώτο σχετικό προϊόν έρευνας για τον κλάδο του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ.

Το eRetail Audit αντλεί στοιχεία από τα ηλεκτρονικά καταστήματα με τα οποία συνεργάζεται και τους αντιπαρέχει χρήσιμες εμπορικές πληροφορίες για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους, όπως πχ ποια brands έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, ποιες είναι οι hot κατηγορίες προϊόντων κ.ά., αλλά και στοιχεία για το μερίδιο της δικής τους συμμετοχής στην αγορά του online, πράγμα που ως τώρα ήταν αδύνατο να γνωρίζουν. Όσο για το βάθος προέλευσης των στοιχείων πωλήσεων που αντλούμε, φτάνει ως το επίπεδο της ανάλυσης των καλαθιών αγορών, τα οποία είναι όμως μη προσωποποιημένα.

σ. σ.: Τι ακριβώς σημαίνει ότι καλύπτετε την αγορά του online φαρμακείου; Πόσο εκτιμάτε ότι είναι το ύψος του ετήσιου τζίρου της;

Έ. Χ.: Σήμερα αντλούμε στοιχεία από online φαρμακεία, ο τζίρος των οποίων αντιστοιχεί περίπου στο 30% της σχετικής αγοράς. Σημειώστε ότι τα online φαρμακεία αριθμούν σήμερα τα 250, από τα οποία περίπου τα 130 είναι ενεργά, με την έννοια ότι εκκινούν από ένα μίνιμουμ ετήσιου τζίρου.. Το δείγμα μας περιλαμβάνει 43 από αυτά, ενώ στόχος μας είναι σύντομα να καλύπτουμε ερευνητικά το 50% του online κλαδικού τζίρου. Η εν λόγω αγορά το 2015 κυμάνθηκε στα 60 εκατ. ευρώ (retail price χωρίς ΦΠΑ) και φέτος αναμένουμε ότι θα κλείσει γύρω στα 90 εκατ. ευρώ. Έχει πολύ έντονη ανάπτυξη, σαφώς μεγαλύτερη από την αγορά του online σούπερ μάρκετ, του οποίου –σημειώστε– η κάλυψη από το eRetail Audit θα φτάσει απευθείας το 75%, δεδομένου ότι οι «παίκτες» της είναι μετρημένοι.

Όπως μας πληροφόρησε στην έναρξη της συζήτησής μας η κυρία Έλενα Χαϊλαζοπούλου, «στο πλαίσιο του τμήματος Market Intelligence της εταιρείας μας, που ιδρύθηκε μετά τα τμήματα Consulting και στελέχωσης επιχειρήσεων με προσωπικό ικανό και ταλαντούχο στο digital, σχεδιάσαμε ένα καινοτόμο τεχνολογικό προϊόν, το eRetail Audit. Πρόκειται για ένα εργαλείο μέτρησης των μεριδίων αγοράς των brands σε ό,τι αφορά ειδικά τις online πωλήσεις τους και ανάλυσης των μάρκετινγκ ενεργειών που οδηγούν στην πώληση. Μέχρι τώρα παγκοσμίως ο πιο έγκυρος τρόπος πληροφόρησης των brands για τις online πωλήσεις τους ήταν η απευθείας ενημέρωσή τους από τους λιανέμπορους, αλλά κάτι τέτοιο φυσικά δεν είναι βιώσιμο σε ευρεία κλίμακα. Άλλωστε, ανακλά συνήθως ένα μικρό μέρος της πραγματικότητας των πωλήσεων κι όχι το σύνολό τους.

Απαιτήθηκαν, λοιπόν, περίπου δώδεκα μήνες έρευνας κι ανάπτυξης, μέχρι να καταφέρουμε να μετρούμε τις online πωλήσεις των brands καταναλωτικών αγαθών ανά online κλάδο, Επιπρόσθετα, όμως, είμαστε σε θέση να ανιχνεύουμε και ποια μέσα του μάρκετινγκ επηρέασαν τον καταναλωτή, οδηγώντας τον στην ηλεκτρονική πώληση. Έτσι, αναλύοντας τα αποτελέσματα των online πωλήσεων ενός brand, γνωρίζουμε πχ σε τι ποσοστά προέκυψαν από το ψάξιμο των αγοραστών του σε μηχανές αναζήτησης ή από ένα συνδυασμό έρευνας αγοράς σε μηχανές μέσω e-newsletter, κοκ. Τέτοια στοιχεία συνιστούν πολύτιμες πληροφορίες για τα brands στην ανάπτυξη αλλά και την αξιολόγηση της digital στρατηγικής τους, τις οποίες μέχρι τώρα κανείς δεν διέθετε ούτε τους παρείχε. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι καθώς φαίνεται τα brands να έχουν καταλάβει την αξία του eRetail Audit γι’ αυτό στις λίγες εβδομάδες από την επίσημη παρουσίασή του, την 1η Νοεμβρίου, το ενδιαφέρον τους εκδηλώνεται ιδιαίτερα θερμό».

Online φαρμακεία, σούπερ μάρκετ, beauty stores
σελφ σέρβις: Σε ποιους κλάδους καταναλωτικών προϊόντων είναι εστιασμένο το eRetail Audit; Η λήψη των στοιχείων online πωλήσεων από τις πηγές τους γίνεται έναντι ανταλλάγματος; Αλήθεια, η ανάλυση των σχετικών πληροφοριών φτάνει μέχρι το επίπεδο στοιχείων ανά χρήστη;

Έλενα Χαϊλαζοπούλου: Η δουλειά μας είναι εστιασμένη στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων που διαθέτουν τα online φαρμακεία, σούπερ μάρκετ και καταστήματα καλλυντικών. Για την ώρα καλύπτουμε την αγορά του ηλεκτρονικού φαρμακείου, αλλά μέσα στη νέα χρονιά θα επεκταθούμε και στις άλλες δύο online κλαδικές αγορές. Μάλιστα, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2017 θα είναι έτοιμο το πρώτο σχετικό προϊόν έρευνας για τον κλάδο του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ.

Το eRetail Audit αντλεί στοιχεία από τα ηλεκτρονικά καταστήματα με τα οποία συνεργάζεται και τους αντιπαρέχει χρήσιμες εμπορικές πληροφορίες για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους, όπως πχ ποια brands έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, ποιες είναι οι hot κατηγορίες προϊόντων κ.ά., αλλά και στοιχεία για το μερίδιο της δικής τους συμμετοχής στην αγορά του online, πράγμα που ως τώρα ήταν αδύνατο να γνωρίζουν. Όσο για το βάθος προέλευσης των στοιχείων πωλήσεων που αντλούμε, φτάνει ως το επίπεδο της ανάλυσης των καλαθιών αγορών, τα οποία είναι όμως μη προσωποποιημένα.

σ. σ.: Τι ακριβώς σημαίνει ότι καλύπτετε την αγορά του online φαρμακείου; Πόσο εκτιμάτε ότι είναι το ύψος του ετήσιου τζίρου της;

Έ. Χ.: Σήμερα αντλούμε στοιχεία από online φαρμακεία, ο τζίρος των οποίων αντιστοιχεί περίπου στο 30% της σχετικής αγοράς. Σημειώστε ότι τα online φαρμακεία αριθμούν σήμερα τα 250, από τα οποία περίπου τα 130 είναι ενεργά, με την έννοια ότι εκκινούν από ένα μίνιμουμ ετήσιου τζίρου.. Το δείγμα μας περιλαμβάνει 43 από αυτά, ενώ στόχος μας είναι σύντομα να καλύπτουμε ερευνητικά το 50% του online κλαδικού τζίρου. Η εν λόγω αγορά το 2015 κυμάνθηκε στα 60 εκατ. ευρώ (retail price χωρίς ΦΠΑ) και φέτος αναμένουμε ότι θα κλείσει γύρω στα 90 εκατ. ευρώ. Έχει πολύ έντονη ανάπτυξη, σαφώς μεγαλύτερη από την αγορά του online σούπερ μάρκετ, του οποίου –σημειώστε– η κάλυψη από το eRetail Audit θα φτάσει απευθείας το 75%, δεδομένου ότι οι «παίκτες» της είναι μετρημένοι.


Όταν τα όρια μεταξύ των καναλιών διανομής χάνονται
σ. σ.: Εντοπίζετε πιθανά στοιχεία συγγένειας ή τομής των online αγορών των φαρμακείων και των σούπερ μάρκετ;

Έ. Χ.: Ο κλάδος των online φαρμακείων αποτελεί μια ιδιάζουσα μορφή ηλεκτρονικού εμπορίου, γιατί εμφανίζει ταχεία ανάπτυξη και πάρα πολλούς «παίκτες» σε σύγκριση με άλλους κλάδους. Θα ‘λεγα, μάλιστα, ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο κυριολεκτικά «γαλουχεί» τους online καταναλωτές στο κυνήγι προσφορών το οποίο και οι ίδιοι αναπτύσσουν μέσα από διαρκή πόλεμο τιμών. Μου δίνετε εδώ την ευκαιρία να επισημάνω την ανταγωνιστική κρούση που δέχονται σιγά-σιγά τα online σούπερ μάρκετ από τα online φαρμακεία με την εξής έννοια: Ορισμένα τουλάχιστον από τα τελευταία ήδη έχουν εντάξει στην προϊοντική τους γκάμα αρκετά προϊόντα, που ανήκουν σε κλασικές κατηγορίες ειδών του σούπερ μάρκετ, όπως βρεφικά και παιδικά προϊόντα, γκάτζετς, ακόμα και μπαταρίες, προϊόντα που σχετίζονται μεν με τα μωρά αλλά δεν είναι είδη φαρμακείου, όπως μπλέντερ, δερμοκαλλυντικά προϊόντα κλπ. Αυτό αποτελεί μια νέα τάση, η οποία εκτιμώ ότι θα ενισχυθεί κι αυτό διότι κυρίως το περιβάλλον των online πωλήσεων ευνοεί το αδυνάτισμα έως την εξαφάνιση των τυπικών ορίων μεταξύ των καναλιών διανομής, όπως τα μάθαμε στις φυσικές πωλήσεις. Κατηγορίες προϊόντων κατά παράδοση «στημένες» για το ένα κανάλι προσφέρουν ευκαιρίες πωλήσεων σε κάποιο άλλο και υιοθετούνται στις συλλογές του, οπότε βλέπει κανείς αλληλοδιεισδύσεις κι αλληλεπικαλύψεις μεταξύ των online φαρμακείων, beauty shops και σούπερ μάρκετ.

Καινοτομίες
σ. σ.: Υπάρχουν επιμέρους καινοτομίες του eRetail Audit, που θα θέλατε να μας περιγράψετε;

Έ. Χ.: Θα χώριζα την καινοτομία του eRetail Audit σε τρεις άξονες, όπως ισχύει για κάθε προϊόν ή υπηρεσία. Ο πρώτος αναφέρεται στην σύλληψη της ιδέας: Χρησιμοποιήσαμε την εξειδίκευση της ομάδας μας στο e-Commerce για να δημιουργήσουμε ένα προϊόν, που παρέχει πραγματική αξία, τόσο στους retailers όσο και στα brands. Η καινοτομία από αυτή την άποψη έγκειται στον τρόπο προσέγγισης της πληροφορίας ως μέσο αξίας (μέσα από actionable data). Ο δεύτερος άξονας αναφέρεται στην εκτέλεση, η βάση της οποίας είναι η προηγμένη τεχνολογική υποδομή που δημιουργήσαμε για την αλγοριθμική ανάλυση των δεδομένων μάρκετινγκ και πωλήσεων, αλλά μεγάλη σημασία έχει ότι αυτό γίνεται σε real time –δηλαδή, την στιγμή που «πέφτει» από τον καταναλωτή η παραγγελία, την ίδια στιγμή την αναλύσουμε. Ο τελευταίος άξονας αναφέρεται στην εξέλιξη: Η ταχύτητα του online σε συνδυασμό με τον τεράστιο όγκο των διαθέσιμων δεδομένων δημιουργούν τις ευκαιρίες, που, αν κάποιος τις αξιοποιήσει με καινοτόμο τρόπο, θα βελτιώνει συνεχώς το προσφερόμενο προϊόν. Αυτό ακριβώς κάνουμε, λοιπόν, βελτιώνοντας όλο και περισσότερο τις δυνατότητες του eRetail Audit κάθε εβδομάδα.

Ενδιαφέρον εγχωρίως και διεθνώς
σ. σ.: Κατά πόσο οι υπηρεσίες του eRetail Audit είναι εξαγώγιμες; Υπάρχει τέτοιος στόχος;

Έ. Χ.: Ως ένα καινοτόμο τεχνολογικό προϊόν, το eRetail Audit αναπτύχθηκε για να καλύψει μια πραγματική ανάγκη για ανάλυση της online αγοράς, τόσο στο εγχώριο όσο και το διεθνές περιβάλλον. Για το 2017 ο στόχος μας είναι να επεκτείνουμε την ακτίνα δράσης του σε μια ακόμα χώρα του εξωτερικού, το πιθανότερο ευρωπαϊκή. Προς ενίσχυση της επιδίωξης αυτής, έρχεται το έντονο ενδιαφέρον των πολυεθνικών brands που εκφράζονται με ενθουσιασμό για την αναγκαιότητα του στην Ελλάδα και τις άλλες digital ομάδες παγκοσμίως.

Online σούπερ μάρκετ: 380 εκατ. τζίρος το 2020
σ. σ.: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις της Convert Group για το παρόν και το μέλλον του online σούπερ μάρκετ στην αγορά μας;

Έ. Χ.: Το 2014 είχαμε εκτιμήσει ότι η αγορά του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ φέτος θα έκλεινε με τζίρο 70 εκατ. ευρώ. Πέσαμε έξω και η αιτία ασφαλώς είναι οι δραματικές αλλαγές στον κλάδο των σούπερ μάρκετ την τελευταία χρονιά, που επηρεάζουν σημαντικά τις εξελίξεις και στον τομέα των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Έτσι η αγορά του online σούπερ μάρκετ φέτος εκτιμούμε θα κλείσει με τζίρο 25-30 εκατ. ευρώ.

Πάντως, η εκτίμησή μας για το ύψος του τζίρου του το 2020, που το προσδιορίζαμε γύρω στα 380 εκατ. ευρώ, θεωρούμε ότι εξακολουθεί να παραμένει εν ισχύ κι αυτό το ενισχύει τόσο η πληροφόρηση που έχουμε για τις επενδυτικές προθέσεις όλων των «παικτών» του συγκεκριμένου κλάδου, δηλαδή και όσων έχουν καθυστερήσει να δραστηριοποιηθούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όσο και της γενικής εμπειρίας μας από την πορεία των ηλεκτρονικών πωλήσεων στη χώρα μας, που δεν σταματούν να αναπτύσσονται καλπάζοντας.

Γνώμονα των εκτιμήσεών μας αποτελούν και οι σχετικές εξελίξεις στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, από τις οποίες απέχουμε περίπου μια πενταετία. Λάβετε υπόψη σας ότι σήμερα περίπου το 5% του ετήσιου κλαδικού τζίρου των σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο προέρχεται από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Σταθμίζοντας τα δεδομένα, λοιπόν, υπολογίζουμε ότι το 2020 τα online ψώνια στην εγχώρια αγορά του σούπερ μάρκετ θ’ αντιστοιχούν γύρω στο 3,6% του ετήσιου κλαδικού τζίρου. Αν ληφθεί δε υπόψιν ότι όλο και νεότεροι «παίχτες» δραστηριοποιούνται στον τομέα του online, η σχετική εκτίμησή μας είναι μάλλον ιδιαίτερα μετριοπαθής. Γενικά το online προσελκύει έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον, καθώς δεν είναι έκφραση απλώς μιας νέας τάσης, αλλά μιας πολιτισμικού χαρακτήρα αλλαγής της συμπεριφοράς και των συνηθειών μας στις αγορές και τη επικοινωνία.

σελφ σερβις (T. 467)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION