σελφ σερβις - Δημητριακά: Οροφή, ναι, τάχα της ζήτησης ή των προσφορών, όμως;

Τρίτη, 7 Απριλίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Δημητριακά: Οροφή, ναι, τάχα της ζήτησης ή των προσφορών, όμως;

17 Μαρτίου 2020 | 10:02 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα

Μετά τη συνεχόμενη άνοδο των πωλήσεών της την τελευταία τριετία, η αγορά των δημητριακών –σε μπάρες και σε νιφάδες– πιθανώς άγγιξε την οροφή της ανάπτυξής της. Ωστόσο, η σημαντική διείσδυση των δημητριακών ιδιωτικής ετικέτας στη ζήτηση είναι σίγουρα μεταξύ των παραγόντων που ώθησαν στον πόλεμο των προσφορών. Η πτώση της αξίας των πωλήσεων της κατηγορίας οφείλεται και στον σκληρό ανταγωνισμό στις προσφορές, ακόμη και ως -50%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, πέρυσι η κατηγορία ως τα τέλη του έτους εξελίχθηκε πτωτικά κατά 0,5% σε όγκο και 3% σε αξία πωλήσεων συγκριτικά με το 2018. Άνοδο εμφάνισαν σε όγκο τα δημητριακά ιδιωτικής ετικέτας, αλλά κι αυτά σε αξία υποχώρησαν κατά 0,9%. Οι μπάρες δημητριακών εμφάνισαν οριακή πτώση όγκου πωλήσεων (0,3%), αλλά αξιοσημείωτη σε αξία, ήτοι 4,9% συγκριτικά με το 2018, αλλά οι μπάρες ιδιωτικής ετικέτας αύξησαν το μερίδιό τους και σε όγκο και σε αξία, κατά 6,4% και 7,1% αντίστοιχα. Τα δημητριακά ιδιωτικής ετικέτας, προσφερόμενα σε αρκετά χαμηλότερη τιμή, συγκεντρώνουν την προτίμηση μιας μεγάλης μερίδας καταναλωτών. Μεγάλες αλυσίδες, αλλά και όμιλοι αγορών, έχουν καταφέρει με τα εν λόγω προϊόντα, που ακολουθούν τις εξελίξεις των επώνυμων δημητριακών, ν’ αυξήσουν σημαντικά τις πωλήσεις τους, πράγμα που δεν συμβαίνει σε πολλές προϊοντικές κατηγορίες.

Η σημαντική διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας στη ζήτηση είναι μεταξύ των παραγόντων που ώθησαν στον πόλεμο των προσφορών. Η πτώση της αξίας των πωλήσεων της κατηγορίας οφείλεται και στον σκληρό ανταγωνισμό στις προσφορές ακόμη και ως 50% επί της αρχικής τους τιμής. Kellogg’s, Nestlé και PepsiCo (Quaker) είναι οι βασικοί ανταγωνιστές στα δημητριακά πρωινού, ενώ στις μπάρες σημαντικό μερίδιο αγοράς κατέχει η Ε.Ι. Παπαδόπουλος με τις μπάρες Digestive. Ωστόσο, νέοι «παίκτες» εμφανίζονται στην αγορά, διεκδικώντας μερίδιά της. Όπως σημειώνει ο κ. Kώστας Δαβουλάρης, γενικός διευθυντής της TrueBites, «η ελληνική αγορά στις μπάρες δημητριακών είναι άκρως ανταγωνιστική και μάλλον κορεσμένη από άποψη εταιρειών, brands και καναλιών διανομής (οργανωμένο λιανεμπόριο, impulse σημεία πώλησης, φούρνοι, φαρμακεία κ.ά.). Το οργανωμένο λιανεμπόριο παραμένει το βασικό κανάλι διανομής, ενώ ιδιαίτερα κινητική παρουσιάζεται η impulse αγορά –ο «φυσικός χώρος» τής on the go κατανάλωσης». Πράγματι, η μικρή λιανική έχοντας σιγά-σιγά προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες, εμφανίζει άνοδο τα τελευταία χρόνια. Οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων θεωρούν ότι η σχετική τάση έχει καλές προοπτικές.

Πιο ενεργητικός, πιο απαιτητικός ο καταναλωτής
Υπολογίζεται ότι περισσότερο από ένα εκατομμύριο Έλληνες καταναλώνουν μπάρες δημητριακών. Οι μισοί από αυτούς είναι τακτικοί καταναλωτές τους, στην πλειονότητά τους γυναίκες και άτομα ηλικίας μέχρι 44 ετών. Αυτό, φυσικά, λαμβάνεται υπόψιν στη δημιουργία νέων προϊόντων. «Οι καταναλωτές σήμερα, αναγνωρίζοντας το ρόλο της υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, αναζητούν προϊόντα πιο υγιεινά, αγνά και φυσικά και, ταυτόχρονα, πληροφορίες σχετικά με τα ευεργετικά για τον οργανισμό χαρακτηριστικά του εκάστοτε προϊόντος», σημειώνει η κ. Αντιγόνη Κουφοπούλου, Senior Brand Manager Quaker της PepsiCo Greece. To snacking από την υπερκατανάλωση τροφής και το junk food των προηγούμενων δεκαετιών εξελίχθηκε στην τάση υπέρ της ισορροπημένης διατροφής, που μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών. «Ο καταναλωτής σήμερα είναι πιο ενεργητικός σε ό,τι αφορά την προστασία της υγείας του και δίνει έμφαση στην πρόληψη», σημειώνει ο κ. Δαβουλάρης, συμπληρώνοντας: «Οι μπάρες δημητριακών θεωρούνται από μεγάλη μερίδα καταναλωτών ως υγιεινό σνακ. Στην πραγματικότητα αυτό ισχύει μόνο για συγκεκριμένα προϊόντα της κατηγορίας, που έχουν χαμηλά ποσοστά ζάχαρης, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, χαμηλά σε λίπος ή και πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία».

Όμως, παρά τις ενστάσεις, τονίζει η κ. Κουφοπούλου, η βιομηχανία τα τελευταία χρόνια πραγματοποίησε σημαντικές επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη, με σκοπό την παραγωγή καινοτόμων και διατροφικά καλύτερων προϊόντων. «Οι καινοτομίες», λέει, «αφορούν κυρίως τη βελτίωση των συστατικών των υπαρχόντων προϊόντων, τη μείωση της περιεκτικότητάς τους σε ζάχαρη, την αφαίρεση των τεχνητών αρωμάτων, χρωμάτων και συντηρητικών, προκειμένου να προσφέρουν καλύτερα και πιο θρεπτικά προϊόντα. Επίσης η εισαγωγή 100% φυσικών γλυκαντικών στα προϊόντα, όπως η στέβια, αποτελεί σημαντική τάση. Όπως και οι on the go λύσεις πρωινού, κολατσιού ή ενδιάμεσου σνακ, σε ατομικές μερίδες, ώστε να καταναλώνονται εύκολα και άμεσα εκτός σπιτιού, χωρίς απαιτήσεις προετοιμασίας στην κουζίνα». Οι μπάρες και τα μπισκότα δημητριακών τα τελευταία χρόνια έχουν σημαντική ανάπτυξη, χάρη στην ευκολία, την πρακτικότητα, την ποικιλία γεύσεων και την ολοκληρωμένη εμπειρία σνακ που προσφέρουν. Η κ. Κουφοπούλου σημειώνει ότι οι μεγαλύτερες καινοτομίες της παγκόσμιας αγοράς τροφίμων στο συγκεκριμένο τομέα σχετίζονται με την αξιοποίηση της βρώμης, του ξεχωριστού αυτού δημητριακού που έχει με πλήθος ευεργετικών ιδιοτήτων για τον ανθρώπινο οργανισμό. Όχι τυχαία, καθημερινά λανσάρονται προϊόντα από πλήθος εταιρειών με κύριο ή συμπληρωματικό συστατικό τη βρώμη. Έτσι, η προσφερόμενη ποικιλία επιλογών είναι πλέον εκτεταμένη: Κλασικές νιφάδες βρώμης, δημητριακά πρωινού με ψημένη βρώμη τύπου granola, μπισκότα με βρώμη, μπάρες με βρώμη, ροφήματα / γάλατα από καρπούς και βρώμη και πλήθος προτάσεων για συνταγές με βάση τη βρώμη –ολόκληρος διατροφικός θησαυρός.

Ποικιλία καινοτόμων προϊόντων
«Τα δημητριακά Quaker κατάφεραν τα τελευταία δέκα χρόνια ν’ αλλάξουν τη εικόνα της κατηγορίας των δημητριακών στην ελληνική αγορά», λέει η κ. Κουφοπούλου. «Οι κωδικοί της κλασικής βρώμης και οι Τραγανές Μπουκιές Σοκολάτα βρίσκονται σταθερά στην κορυφή των προτιμήσεων του κοινού». Η εταιρεία, άλλωστε, έχει παράδοση 140 ετών στη δημιουργία προϊόντων βρώμης. Δίπλα στις επιχειρήσεις που επενδύουν στον συνδυασμό παράδοσης και καινοτομίας, νέες επιχειρήσεις μπαίνουν στην αγορά με αξιώσεις. «H TrueBites είναι μια νέα on the go healthy snacking πρόταση Ελλήνων επιχειρηματιών, με ευρεία γκάμα προϊόντων, όπως μπάρες δημητριακών, chips και γκοφρέτες με επικάλυψη σοκολάτας. Όλα τα προϊόντα TrueBites είναι χαμηλά σε σάκχαρα και με μόλις 100 θερμίδες ανά συσκευασία, υψηλά σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες για ισορροπημένη διατροφή, χωρίς συμβιβασμούς στην γεύση» λέει ο κ. Δαβουλάρης. Όμως και παραδοσιακές επιχειρήσεις δηλώνουν «παρών» με καινοτόμα προϊόντα στην αγορά των δημητριακών. Η Ε.Ι. Παπαδόπουλος λάνσαρε τα «Πολυδημητριακά», μπουκιές δημητριακών ολικής άλεσης σε δύο γεύσεις: τέσσερα Δημητριακά & Κακάο-Σοκολάτα και τέσσερα Δημητριακά & Κράνμπερι. Στα νέα επιτυχημένα λανσαρίσματα περιλαμβάνεται και η Granola Chocolate στη σειρά δημητριακών Fitness της Nestlé. Το προϊόν συνδυάζει την ψημένη βρώμη ολικής άλεσης με ολόκληρα κομματάκια σοκολάτας και τις βιταμίνες συμπλέγματος Β.

Το μέλλον χρειάζεται προσπάθεια…
Εν αρχή τίθεται το δίλλημα «healthy indulgence or indulgently healthy?», δηλαδή, δίνεται προτεραιότητα στην απόλαυση ή στην υγεία; Φυσικά το μέλλον ανήκει στα brands που θα καταφέρουν να συνδυάσουν και τα δύο. Έπεται η προσέγγιση ενός κοινού που για την ώρα καταναλώνει περιορισμένα μπάρες και δημητριακά πρωινού, εγχείρημα ιδιαίτερα απαιτητικό, εφόσον μιλούμε για ηλικιακές ομάδες διαφορετικών διατροφικών απαιτήσεων και συνηθειών. Η κ. Ευαγγελία Μηλιώτη, συνιστά στους υπεύθυνους των αλυσίδων να αφουγκραστούν τις τάσεις, ώστε να ανακλώνται στην εικόνα του ραφιού: «Ήδη κάποιοι λιανέμποροι, για τους οποίους τα δημητριακά είναι στρατηγική προτεραιότητα, συνεργάζονται με τους προμηθευτές για την ανάπτυξη διαφοροποιημένων καμπανιών, προκειμένου η επικοινωνία τους να είναι πιο πελατοκεντρική και να ανταποκρίνεται στο προφίλ των αγοραστών της κατηγορίας στα καταστήματά τους…».

σελφ σερβις (T. 502)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION