σελφ σερβις - Ένα εργοστάσιο σε κάθε γειτονιά

Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Ένα εργοστάσιο σε κάθε γειτονιά

12 Ιουνίου 2019 | 09:36 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Λιανεμπόριο,Τάσεις,Τεχνολογία

Ποιος είναι ο λόγος που μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες logistics στον κόσμο επενδύει στην τεχνολογία additive manufacturing, η οποία είναι πιο γνωστή ως 3D printing; Κατά πόσο, άραγε, είναι δυνατόν αρκετά από τα σημερινά προβλήματα, που σχετίζονται με τις διεθνείς μεταφορές των προϊόντων, να επιλύονται όλο και περισσότερο στο μέλλον με τις εφαρμογές on-demand manufacturing;

Στα μέσα περίπου του 2016 η UPS, η οποία λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε προμηθευτές και αγοραστές σε περισσότερες από 220 χώρες στον κόσμο, αποφάσισε να επενδύσει στη δημιουργία ενός δικτύου on-demand manufacturing, το οποίο συνδέει τις κεντρικές υπηρεσίες της με 3D printers, που είναι εγκατεστημένοι στα UPS Store σε περισσότερες από εξήντα περιοχές των ΗΠΑ. Σήμερα οι πελάτες της έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται το web site της πλατφόρμας Fast Radius On Demand Production και να της εισάγουν τις παραγγελίες τους, οι οποίες αυτόματα κατευθύνονται στην κοντινότερη ανά πελάτη περιοχή, που λειτουργεί UPS Store. Έτσι κάθε παραγγελλόμενο προϊόν, που υλοποιείται από το 3D printer, είτε παραλαμβάνεται απευθείας από τον πελάτη είτε του αποστέλλεται στη διεύθυνση που όρισε. Οι εκτυπωτές που χρησιμοποιεί η UPS έχουν τη δυνατότητα να παράγουν προϊόντα από πλαστικό και μέταλλο. Η ταχύτητά τους επιτρέπει στζην εταιρεία να προσφέρει στον πελάτη την επιλογή ακόμα και παράδοσης του προϊόντος εντός της ημέρας.

Κανιβαλισμός ή΄ αναγέννηση;
Από μια σκοπιά ίσως φανεί πως η εταιρεία ρίσκαρε μια επένδυση, που εντέλει η απόδοσή της πιθανώς θα βλάψει τα συνολικά έσοδα της. Δεν ισχύει, όμως, κάτι τέτοιο. Η αδυναμία να γίνεται σωστά το ταίριασμα ζήτησης και προσφοράς προϊόντων είναι ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα για τα logistics και εν γένει για τις επιχειρήσεις, που συχνά είτε βαρυφορτώνουν τις αποθήκες τους είτε εκτίθενται σε κινδύνους αδυναμίας κάλυψης των παραγγελιών τους, επειδή το στοκάρισμα κοστίζει. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη αρχίσει να αξιοποιείται ως εργαλείο, που βοηθά στην επίτευξη της επιθυμητής ισορροπίας, για ένα πρόβλημα που μόνο στην αγορά των ΗΠΑ κοστίζει σε ζημιές άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων κάθε έτος.

Πάντως, το ενδεχόμενο ένα προϊόν να παράγεται από κοντά έως και πολύ κοντά στον αγοραστή είναι ακόμα πιο δελεαστικό, καθώς έτσι ελαχιστοποιείται το κόστος τόσο της μεταφοράς όσο και της αποθήκευσης. Η τεχνολογία additive manufactuiring αξιοποιείται ήδη σε πολλούς τομείς παραγωγής, όπου η ακρίβεια των χαρακτηριστικών ενός προϊόντος παίζει σημαντικό ρόλο. Η Adidas για παράδειγμα διέθεσε στην αγορά τον Ιανουάριο του 2018 το προϊόν Futurecraft 4D, το οποίο ήταν το πρώτο 3D εκτυπωμένο sneaker. Η 3D εκτύπωση αφορά τη σόλα του παπουτσιού, που πρέπει να ταιριάζει ακριβώς στο πόδι κάθε πελάτη. Επίσης το 2018 ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός απέκτησε το δικό του 3D Printer, ο οποίος μπορεί να αναπαράγει ανταλλακτικά σε περιπτώσεις βλαβών. Για να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι αυτό, πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν ότι το κόστος κάθε αποστολής στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό ξεκινά από 5.000 δολάρια ανά κιλό και φτάνει ως τα 20.000 δολάρια.

Στο ερώτημα λοιπόν, που θέσαμε, αν η UPS με τη σχετική της επένδυση κανιβαλίζει τα έσοδα της, η απάντηση είναι ότι σε αυτή τη φάση τα έσοδά της από την υπηρεσία 3D printing, που παρέχει στους πελάτης της, είναι μεν ακόμα ένα μικρό κλάσμα των συνολικών της εσόδων. Αλλά κοιτώντας το μέλλον, η διοίκηση της εταιρείας αντιλήφθηκε ότι το μερίδιο του on-demand manufacturing βαθμηδόν θα αυξάνεται. Και επένδυσε, γιατί οι μεγάλες ευκαιρίες της «επόμενης ημέρας» κρίνονται από την έγκαιρη επενδυτική ετοιμότητα των επιχειρήσεων, που θέλουν να τις αρπάξουν.

Η παραγωγή πιο κοντά στον αγοραστή
Στα πρώτα στάδια της χρήσης της στη βιομηχανική παραγωγή η τεχνολογία additive manufacturing χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή πρωτοτύπων και καλουπιών. Την περασμένη χρονιά η Sculpteo, η οποία παράγει εξαρτήματα κατά παραγγελία, μπόρεσε εξαιτίας της μείωσης του κόστους παραγωγής να περάσει από τη φάση της παραγωγής πρωτοτύπων στη φάση της παραγωγής ομοιοτύπων. Πλέον το 40% των πελατών χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό της Sculpteo για παραγωγή εξαρτημάτων. Δύο γαλλικές εταιρείες, η γνωστή SEB και η λιγότερο γνωστή Boulanger, έχουν επενδύσει στο on-demand printing για ανταλλακτικά. Η SEB πειραματίζεται με μια σειρά προϊόντων, τα οποία χαρακτηρίζει ως “Repairable product: 10 years”. Σε αυτά δεν κρατά στοκ ανταλλακτικών, βασιζόμενη στην τεχνολογία 3D printing, προκειμένου να τα αναπαράγει ανά παραγγελία. Πρακτικά τα εν λόγω ανταλλακτικά είναι ψηφιακά αρχεία, αποθηκευμένα σε σκληρό δίσκο. Με άλλα λόγια, οι φυσικές αποθήκες γι’ αυτά πια δε χρειάζονται, ενώ οι διαχειριστικοί πονοκέφαλοι είναι πια παρελθόν.

Η παράμετρος οικονομίας κόστους των logistics, που αναμένεται ότι θα ευνοηθεί περισσότερο από την εφαρμογή της τεχνολογίας additive manufacturing, σχετίζεται με την απόσταση μεταξύ παραγωγού και αγοραστή. Διότι εκτός της γενικής μείωσης του μεταφορικού κόστους η αλλαγή αυτή συνεπάγεται για τον αγοραστή ότι θα μπορεί να παραγγέλλει μικρές ποσότητες προϊόντων με μεγαλύτερη συχνότητα, πράγμα εξαιρετικά σημαντικό στις Β2Β συναλλαγές. Αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται ήδη στη Silicon Valley, όπου τα startups, που ανήκουν στους τομείς της ρομποτικής και του ιατρικού εξοπλισμού, αφενός δεν θέλουν να επενδύουν μεγάλα ποσά σε αποθηκευμένα προϊόντα και αφετέρου πολύ συχνά ένα εξάρτημα, που ζητούν σε μια παραγγελία, είναι βελτιωμένο σχεδιαστικά σε σχέση με το ίδιο εξάρτημα της προηγούμενης παραγγελίας. Επιπλέον το 3D printing προσφέρει τη δυνατότητα παραγωγής πολύπλοκων μεμονωμένων εξαρτημάτων, τα οποία με τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής απαιτείται να συναρμολογούνται από πολλά μικρότερα κομμάτια διαφορετικών πηγών προέλευσης.

Από τον ενθουσιασμό στην πραγματικότητα
Μεταξύ 2012-2015 η τεχνολογία 3D printing έγινε συχνά πρωτοσέλιδο σε δημοφιλή μέσα ενημέρωσης, κάποια εκ των οποίων μιλούσαν για την ανατολή της εποχής του Σταρ Τρεκ, όπου κάθε σπίτι θα έχει το δικό του 3D εκτυπωτή κι οι κάτοικοί του θα καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος των αναγκών τους, «εκτυπώνοντας» προϊόντα. Δύο χρόνια μετά η ιδέα αυτή είχε πεθάνει και έκτοτε δεν αναβίωσε, γιατί ούτε το κόστος των 3D printers κατέβηκε στα αναμενόμενα επίπεδα ούτε η ποικιλία κι η ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων ενθουσίαζαν ούτε το κόστος ανά προϊόν σε σχέση με την ποιότητα δικαιολογούσε την εκτύπωση κατ’ οίκον. Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση άνοιξε ένα νέο παράθυρο για τη χρήση των τεχνολογιών additive manufacturing, το οποίο αφήνει να περάσει περισσότερο φως σε σχέση με το παρελθόν. Ωστόσο, δεν μπορούμε να πούμε ότι στην παρούσα φάση τα προβλήματα είναι λυμένα. Το σχέδιο ενός προϊόντος, πρακτικά δηλαδή ένα ψηφιακό αρχείο, μπορεί εύκολα να φτάσει σε οποιαδήποτε γωνιά του πλανήτη για να υλοποιηθεί. Αλλά ούτε τα μηχανήματα ούτε τα υλικά, που θα βρίσκονται εκεί, είναι ακόμα δυνατό να εξασφαλίσουν ότι η ποιότητα και η αξιοπιστία του προϊόντος, θα είναι ίδια σε οποιαδήποτε περιοχή παραγωγής.

Οι τομείς στους οποίους αναμένεται ότι θα λυθούν συντομότερα τα προβλήματα αυτά, γιατί η επίλυση τους απλώς θα έχει σημαντικό οικονομικό όφελος, είναι η αεροδιαστημική τεχνολογία, η υγεία κι ο κατασκευαστικός τομέας. Ήδη έχουν σωθεί ζωές με τη βοήθεια 3D printed οργάνων, πολλά αεροσκάφη πετούν με εξαρτήματα παραγμένα από 3D printers, ενώ κτίρια έχουν κατασκευαστεί σε συντομία χρόνου με δομικά στοιχεία, που έχουν παραχθεί από 3D printer. Σύντομα αναμένονται εφαρμογές στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όχι σε ό,τι αφορά τα βασικά υλικά κατασκευής, αλλά τις ειδικές διαμορφώσεις που ζητούν κάποιοι αγοραστές. Επίσης, αναμένονται αρκετές εξελίξεις στον τομέα των «γεφυρών» μεταξύ των κεντρικών συστημάτων διανομής των σχεδίων και των διαφορετικών τύπων 3D printes, ώστε να είναι εφικτή η αποστολή του αρχείου στον κατάλληλο εκτυπωτή, χωρίς να απαιτείται παραμετροποίηση και άρα η συμμετοχή του ανθρώπινου παράγοντα.

σελφ σερβις (T. 494)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION