σελφ σερβις - ΑΛΜΥΡΑ ΣΝΑΚ: Γεύση ανάκαμψης

Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

ΑΛΜΥΡΑ ΣΝΑΚ: Γεύση ανάκαμψης

9 Οκτωβρίου 2018 | 09:34 Γράφει η Δήμητρα  Σκούφου Topics: Έρευνα,Τάσεις

Αγορά για τους καταναλωτές όλων των ηλικιών είναι αυτή των αλμυρών σνακ, οι πωλήσεις της οποίας τα τελευταία χρόνια, παρά τις επιπτώσεις της κρίσης που περιόρισαν τις καταναλώσεις της, ανακάμπτουν. Νέοι «παίκτες» μπαίνουν στον ανταγωνισμό της σχετικής κατηγορίας, εμπλουτίζοντας τη γκάμα των προϊόντων της στα ράφια της λιανικής, ενώ παράλληλα αναζητούν την τύχη τους στις εξαγωγές, καθώς η αγορά των σνακ διακρίνεται για τη δυναμική της παγκοσμίως.

Πράγματι το 2017 ο παγκόσμιος τζίρος της αγοράς των σνακ άγγιξε τα 112 δισ. δολάρια και προβλέπεται ότι ως το 2021 θα ξεπεράσει τα 133 δισ. δολάρια. Στην Ευρώπη σημειώνουμε ότι εξελίσσεται με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 3%.

Οι βιομηχανίες του τομέα επενδύουν σε πιο υγιεινά ποιοτικά προϊόντα και στη διαρκή ανανέωσή τους, με τον εμπλουτισμό των γεύσεων και των συσκευασιών τους, αποβλέποντας στην εδραίωσή τους εντός και εκτός της ελληνικής αγοράς. Ταυτόχρονα, μέσω των προσφορών προσπαθούν να διατηρήσουν ή να διευρύνουν τα μερίδια τους, τα οποία έχει «ελαφρώσει» η ύφεση. Με δεδομένα ότι το snacking αποτελεί πλέον σημαντική πτυχή της καθημερινής διατροφής και ότι οι καταναλωτές διεθνώς δοκιμάζουν συνεχώς νέες γευστικές προτάσεις, αρκετές εγχώριες βιομηχανίες τροφίμων, μεταξύ των οποίων και κάποιες που δεν είχαν παράδοση εστίασης στη συγκεκριμένη αγορά, σήμερα επεκτείνονται δυναμικά στο πεδίο της.

Στην Ελλάδα ο ετήσιος τζίρος της αγοράς των αλμυρών σνακ (chips, crackers, κριτσίνια κ.τλ.) υπολογίζεται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ, μέγεθος που, αν και όχι αμελητέο, μάλλον δεν ικανοποιεί τις επιχειρήσεις του κλάδου, που αναζητούν το μέλλον τους και στον εξαγωγικό τομέα. Με προσεκτικά βήματα επιχειρούν, εξάγοντας τα προϊόντα τους, και όσοι έχουν ήδη τη σχετική εμπειρία από χρόνια και δη με επιτυχία, όπως για παράδειγμα οι εταιρείες Tasty Foods, Coca Cola Τρία Έψιλον (με τα προϊόντα Τσακίρης), Chipita, Elbisco, Παπαδοπούλου κ.ά. Από τις νεότερες «αφίξεις» στον κλάδο χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της εταιρείας Kρητών Άρτος, της οποίας ο επιχειρηματικός σχεδιασμός φέτος στηρίζεται στην κυκλοφορία νέων προϊόντων, κυρίως στην κατηγορία των σνακ, επωνυμίας Μικιό, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και τη διεθνή, με στόχο την αύξηση των εξαγωγών.

Η είσοδος των νέων «παικτών» στην κατηγορία τα τελευταία χρόνια, που δεν είχαν κύριο αντικείμενο δραστηριότητας την παραγωγή σνακ, όπως για παράδειγμα η εταιρεία alfa με το προϊόν Pitatakia, δημιουργεί ένταση στον ήδη οξυμένο ανταγωνισμό, ενώ δεν αγνοούνται οι προσπάθειες διαφορετικής προσέγγισης στην κατηγορία του αλμυρού σνακ, όπως της Creta Farms, που επιχείρησε την καινοτομία με τη σειρά Μίνι Εν Ελλάδι (μικρών μερίδων αλλαντικών). Ωστόσο, η αγορά των σνακ είναι ώριμη, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει μικρές μεταβολές μεταξύ των παραδοσιακών υποκατηγοριών της. Σημειώνουμε ότι ένα κομμάτι της, όχι μεγάλο, έχουν κερδίσει τα σνακ ιδιωτικής ετικέτας.

Καταναλωτικές τάσεις
Οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν διαρκώς και αυτή είναι μια πραγματικότητα, στην οποία οι εταιρείες οφείλουν να προσαρμόζονται. Πάντως, οι καταναλωτικές τάσεις δείχνουν μιας τάση επιστροφής σε κλασικές γεύσεις, αλλά με μια πιο μοντέρνα διάσταση. Όπως διαπιστώνει η κ. Άννα Γεράκη, Μarketing Manager Snacks της Coca Cola Tρία Έψιλον, «τα προϊόντα Τσακίρης εξελίσσονται με βάση τις ανάγκες και τις αλλαγές στις προτεραιότητες των καταναλωτών», εξηγώντας ότι η σχέση των καταναλωτών με τα chips είναι μακρόχρονη κι ότι απλώς οι επιλογές τους διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία του καταναλωτή και την περίσταση κατανάλωσης. Μάλιστα, επισημαίνει ότι η κατηγορία των chips παρουσιάζει ανοδικό ρυθμό ανάπτυξης την τελευταία πενταετία, αποδίδοντάς την, μεταξύ άλλων, στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί στις μεθόδους παραγωγής τους.

Το αίτημα των καταναλωτών για ποιοτικό, γρήγορο φαγητό και εξειδικευμένα προϊόντα διατροφής είναι αυτό στο οποίο προσπαθούν να απαντήσουν οι επιχειρήσεις, σχολιάζει η κ. Κατερίνα Κουκουτάρη, Marketing Director της alfa, η οποία στα τέλη του 2017 μπήκε στην αγορά του αλμυρού σνακ, παρουσιάζοντας τα Pitatakia. Όπως σημειώνει η συνομιλήτριά μας, με το λανσάρισμα τους η εταιρεία άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στη δραστηριοποίηση της, καθώς η εν λόγω κατηγορία διαφοροποιείται όχι μόνο ποιοτικά αλλά και ποσοτικά. «Θέλαμε να προσφέρουμε στους καταναλωτές μια γευστική πρόταση, που συνδυάζει την ευκολία του σνακ με την απόλαυση του κριτσανιστού φύλλου ζύμης.

Πράγματι το 2017 ο παγκόσμιος τζίρος της αγοράς των σνακ άγγιξε τα 112 δισ. δολάρια και προβλέπεται ότι ως το 2021 θα ξεπεράσει τα 133 δισ. δολάρια. Στην Ευρώπη σημειώνουμε ότι εξελίσσεται με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 3%.

Οι βιομηχανίες του τομέα επενδύουν σε πιο υγιεινά ποιοτικά προϊόντα και στη διαρκή ανανέωσή τους, με τον εμπλουτισμό των γεύσεων και των συσκευασιών τους, αποβλέποντας στην εδραίωσή τους εντός και εκτός της ελληνικής αγοράς. Ταυτόχρονα, μέσω των προσφορών προσπαθούν να διατηρήσουν ή να διευρύνουν τα μερίδια τους, τα οποία έχει «ελαφρώσει» η ύφεση. Με δεδομένα ότι το snacking αποτελεί πλέον σημαντική πτυχή της καθημερινής διατροφής και ότι οι καταναλωτές διεθνώς δοκιμάζουν συνεχώς νέες γευστικές προτάσεις, αρκετές εγχώριες βιομηχανίες τροφίμων, μεταξύ των οποίων και κάποιες που δεν είχαν παράδοση εστίασης στη συγκεκριμένη αγορά, σήμερα επεκτείνονται δυναμικά στο πεδίο της.

Στην Ελλάδα ο ετήσιος τζίρος της αγοράς των αλμυρών σνακ (chips, crackers, κριτσίνια κ.τλ.) υπολογίζεται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ, μέγεθος που, αν και όχι αμελητέο, μάλλον δεν ικανοποιεί τις επιχειρήσεις του κλάδου, που αναζητούν το μέλλον τους και στον εξαγωγικό τομέα. Με προσεκτικά βήματα επιχειρούν, εξάγοντας τα προϊόντα τους, και όσοι έχουν ήδη τη σχετική εμπειρία από χρόνια και δη με επιτυχία, όπως για παράδειγμα οι εταιρείες Tasty Foods, Coca Cola Τρία Έψιλον (με τα προϊόντα Τσακίρης), Chipita, Elbisco, Παπαδοπούλου κ.ά. Από τις νεότερες «αφίξεις» στον κλάδο χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της εταιρείας Kρητών Άρτος, της οποίας ο επιχειρηματικός σχεδιασμός φέτος στηρίζεται στην κυκλοφορία νέων προϊόντων, κυρίως στην κατηγορία των σνακ, επωνυμίας Μικιό, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και τη διεθνή, με στόχο την αύξηση των εξαγωγών.

Η είσοδος των νέων «παικτών» στην κατηγορία τα τελευταία χρόνια, που δεν είχαν κύριο αντικείμενο δραστηριότητας την παραγωγή σνακ, όπως για παράδειγμα η εταιρεία alfa με το προϊόν Pitatakia, δημιουργεί ένταση στον ήδη οξυμένο ανταγωνισμό, ενώ δεν αγνοούνται οι προσπάθειες διαφορετικής προσέγγισης στην κατηγορία του αλμυρού σνακ, όπως της Creta Farms, που επιχείρησε την καινοτομία με τη σειρά Μίνι Εν Ελλάδι (μικρών μερίδων αλλαντικών). Ωστόσο, η αγορά των σνακ είναι ώριμη, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει μικρές μεταβολές μεταξύ των παραδοσιακών υποκατηγοριών της. Σημειώνουμε ότι ένα κομμάτι της, όχι μεγάλο, έχουν κερδίσει τα σνακ ιδιωτικής ετικέτας.

Καταναλωτικές τάσεις
Οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν διαρκώς και αυτή είναι μια πραγματικότητα, στην οποία οι εταιρείες οφείλουν να προσαρμόζονται. Πάντως, οι καταναλωτικές τάσεις δείχνουν μιας τάση επιστροφής σε κλασικές γεύσεις, αλλά με μια πιο μοντέρνα διάσταση. Όπως διαπιστώνει η κ. Άννα Γεράκη, Μarketing Manager Snacks της Coca Cola Tρία Έψιλον, «τα προϊόντα Τσακίρης εξελίσσονται με βάση τις ανάγκες και τις αλλαγές στις προτεραιότητες των καταναλωτών», εξηγώντας ότι η σχέση των καταναλωτών με τα chips είναι μακρόχρονη κι ότι απλώς οι επιλογές τους διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία του καταναλωτή και την περίσταση κατανάλωσης. Μάλιστα, επισημαίνει ότι η κατηγορία των chips παρουσιάζει ανοδικό ρυθμό ανάπτυξης την τελευταία πενταετία, αποδίδοντάς την, μεταξύ άλλων, στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί στις μεθόδους παραγωγής τους.

Το αίτημα των καταναλωτών για ποιοτικό, γρήγορο φαγητό και εξειδικευμένα προϊόντα διατροφής είναι αυτό στο οποίο προσπαθούν να απαντήσουν οι επιχειρήσεις, σχολιάζει η κ. Κατερίνα Κουκουτάρη, Marketing Director της alfa, η οποία στα τέλη του 2017 μπήκε στην αγορά του αλμυρού σνακ, παρουσιάζοντας τα Pitatakia. Όπως σημειώνει η συνομιλήτριά μας, με το λανσάρισμα τους η εταιρεία άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στη δραστηριοποίηση της, καθώς η εν λόγω κατηγορία διαφοροποιείται όχι μόνο ποιοτικά αλλά και ποσοτικά. «Θέλαμε να προσφέρουμε στους καταναλωτές μια γευστική πρόταση, που συνδυάζει την ευκολία του σνακ με την απόλαυση του κριτσανιστού φύλλου ζύμης.


Ήταν για εμάς μια στρατηγική απόφαση», λέει, προσθέτοντας ότι δικαίωσε τις επιλογές της εταιρείας, καθώς τέσσερις μήνες μετά την τοποθέτηση του προϊόντος στα ράφια της λιανικής κατέκτησε ένα σημαντικό μερίδιο, σε μια αγορά που περιλαμβάνει προϊόντα καθιερωμένα στη συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή. «Η ανταπόκριση ήταν μεγαλύτερη των αρχικών μας προβλέψεων. Οι πωλήσεις του προϊόντος υπερέβησαν το 1 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο τετράμηνο της κυκλοφορίας του στην αγορά», εξηγεί.

Η ύφεση την τελευταία δεκαετία έχει ασφαλώς επηρεάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών ιδίως σε ό,τι αφορά τις αυθόρμητες αγορές, στις οποίες εντάσσονται τα σνακ. Όχι, πάντως, με τον ίδιο τρόπο σε όλες τις υποκατηγορίες τους. Όπως λέει η κ. Γεράκη, «η κρίση δεν έχει επηρεάσει ιδιαίτερα την αγορά των chips. Ωστόσο, έχει καταγραφεί μια τάση περιορισμού των οικογενειακών και των προσωπικών προϋπολογισμών για τα σνακ, που αντισταθμίζεται, όμως, τόσο από την απήχηση των προσφορών στο ράφι όσο και από την αύξηση της προτίμησης για premium προϊόντα σνακ». Όπως εξηγεί, οι καταναλωτές αναζητούν και περιμένουν πιο συχνές προσφορές, προκειμένου να αγοράζουν μεγαλύτερες σε ποσότητα συσκευασίες ή περισσότερα τεμάχια.

Αύξηση στα chips, γαριδάκια, tortillas κ.ά., μείωση στα crackers
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ο τζίρος συνολικά της αγοράς των αλμυρών σνακ (πατατάκια, γαριδάκια, κράκερ κριτσίνια κ.ά.) είναι της τάξης των 80 εκατ. ευρώ, με τα chips, γαριδάκια, tortillas κ.ά. να κατέχουν την μερίδα του λέοντος, με συνολικές πωλήσεις πέρυσι 6,7 εκατ. κιλά και 62,07 εκατ. ευρώ –αντίστοιχα οι πωλήσεις των σνακ ιδιωτικής ετικέτας έφτασαν τα 35.472 κιλά και τα 151.284 ευρώ. Το πρώτο εξάμηνο του 2018, μάλιστα, ο όγκος των πωλήσεων σε chips, γαριδάκια, tortillas κ.ά., σύμφωνα με την IRI αυξήθηκε έναντι του αντίστοιχου εξαμήνου του 2017 κατά 12,1% σε όγκο και κατά 11,6% σε αξία, ενώ αντίστοιχα των PL της κατηγορίας κατά 7,1% και 6,6%.

Αντίθετα η αγορά των αλμυρών crackers εμφανίζεται σημαντικά μικρότερη, καθώς πέρυσι ο συνολικός όγκος των πωλήσεών της διαμορφώθηκε στα 1,22 εκατ. κιλά και στα 8,82 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, το πρώτο εξάμηνο του 2018 ο όγκος πωλήσεων των αλμυρών crackers μειώθηκε κατά 5,2% και κατά 8,4% η αξία τους, ενώ οι πωλήσεις των PL στα σχετικά είδη έπεσαν αντίστοιχα κατά 22,9% και 22%. Μικρή είναι και η αγορά των πικάντικων crackers, με συνολικές πωλήσεις πέρυσι 956.421 κιλών και 7,8 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο του 2018 οι πωλήσεις τους έφτασαν τα 508.774 κιλά και τα 4,08 εκατ. ευρώ.

Διαρκής εγρήγορση και καινοτομία
Κατηγορία που ευνοεί την καινοτομία, τα σνακ υποδέχονται συνεχώς νέα λανσαρίσματα, που εμπλουτίζουν την προϊοντική τους γκάμα. Τα κράκερ, κριτσίνια, τσιπς συνδυάζουν ελληνικές μεσογειακές γεύσεις και γεύσεις πιο έθνικ και διατίθενται σε πρακτικές συσκευασίες, ακόμα και mini, για να μεταφέρονται εύκολα, ώστε να καταναλώνονται εκτός σπιτιού στο γραφείο, το σχολείο κ.α. Οι επιχειρήσεις, προσπαθώντας να ικανοποιούν τις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, διαμορφώνουν μια κατηγορία προϊόντων μεγάλης ποικιλίας. Ωστόσο, δεν σταματούν να επενδύουν συνεχώς σε νέα προϊόντα, ακολουθώντας τις τάσεις που θέλουν την «απενοχοποίηση» των σνακ, με πιο υγιεινές προτάσεις –λ.χ. με μικρότερη περιεκτικότητα αλατιού. «Οι εξελίξεις στις διατροφικές προτιμήσεις σε συνδυασμό με τις διεθνείς τάσεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες, στις οποίες απαντούμε θετικά με νέες ιδέες και προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό, βρισκόμαστε σε διαρκή εγρήγορση, δοκιμάζοντας νέα πράγματα», λέει η κ. Γεράκη. Με τα λεγόμενά της συμφωνεί η κ. Κουκουτάρη, προσθέτοντας ότι «η καινοτομία όχι μόνο στην παραγωγική διαδικασία, αλλά και σε όλες τις φάσεις λανσαρίσματος και καθιέρωσης ενός προϊόντος είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τις επιχειρήσεις που επιδιώκουν να παραμένουν ανταγωνιστικές».

σελφ σερβις (T. 486)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION