σελφ σερβις - Νηστίσιμα προϊόντα: Μήνυμα νηστείας πλέον μόνο από την οικονομία

Τρίτη, 24 Απριλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Νηστίσιμα προϊόντα: Μήνυμα νηστείας πλέον μόνο από την οικονομία

1 Μαρτίου 2016 | 12:45 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Special Reports,Προϊόντα

Η αγορά των νηστίσιμων προϊόντων, που παραδοσιακά ήταν συνδεδεμένη σχεδόν αποκλειστικά με την περίοδο της Σαρακοστής, την τελευταία δεκαετία, με την ανάπτυξη των νέων διατροφικών τάσεων και τη στροφή πολλών ανθρώπων σε ό,τι θεωρείται υγιεινή διατροφή, έχει ενισχυθεί σημαντικά. Προϊόντα που κάποτε τα θεωρούσαμε εποχικά, τώρα καταναλώνονται όλες τις εποχές του χρόνου πλην, όμως, υπόκεινται κι αυτά στους περιορισμούς της κρίσης. Τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές προτιμούν σταθερά εντοπίως παραγόμενα όσπρια, με ενδιαφέρον γνώσης της περιοχής προέλευσής τους. Ο μεγάλος πρωταγωνιστής στην αγορά των νηστίσιμων είναι το ταχίνι, με αξιοσημείωτη άνοδο πωλήσεων. Η αγορά του χαλβά, μετά από μια συνεχή ανοδική τάση τα τελευταία χρόνια, εμφανίζει σημάδια κόπωσης. Τα έτοιμα γεύματα αντιμετωπίζονται με δυσπιστία κι ως λύση ανάγκης από τους καταναλωτές, εμφανίζοντας πτώση πωλήσεων. Ελλείψεις φέτος αναμένονται στην αγορά των καλαμαριών –γι’ αυτό φρόντισε το El Ninio…

Όπως επισημαίνουν οι διατροφολόγοι, η κατανάλωση θαλασσινών, σουσαμιού και ταχινιού εμπλουτίζει τον ανθρώπινο οργανισμό με Ω-3 απαραίτητα λιπαρά οξέα, τα οποία συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου, βελτιώνουν τη μνήμη και βοηθούν στην μείωση των λιπιδίων, ενώ ο περιορισμός της κατανάλωσης κορεσμένων λιπαρών ζωικής προέλευσης, με ταυτόχρονη αύξηση των λιπαρών φυτικής προέλευσης, όπως το ελαιόλαδο, αλλά και ξηρών καρπών, ταχινιού και σουσαμιού –τροφές πλούσιες σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα–, ευεργετεί τον οργανισμό.

Όλα αυτά επιδρούν ασφαλώς στη διαμόρφωση ενός υγιεινιστικού διατροφικού προτύπου, που αυξάνει τη συχνότητα των σχετικών τροφίμων στο τραπέζι του καταναλωτή, δηλαδή και πέραν της Σαρακοστής. Καθοριστικός παράγων για την επέκταση της συχνότητας κατανάλωσης των νηστίσιμων είναι, βέβαια, και η δυσμενής οικονομική συγκυρία, λόγω… τιμής, φυσικά. Πράγματι, τα όσπρια για παράδειγμα, προσφέρουν ένα πλήρες και υγιεινό γεύμα για όλη την οικογένεια μόλις με λίγα ευρώ.

«Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί αισθητά, με αποτέλεσμα να περιορίζονται όλο και περισσότερο οι παρορμητικές αγορές (impulse purchases)», επισημαίνει η κυρία Χριστίνα Τσαλοπούλου, Product Development & Brand Manager Vita- Μ. Δ. Τσαλόπουλος ΑΕ, συμπληρώνοντας ότι η αύξηση του ΦΠΑ στα τρόφιμα επιβάρυνε ακόμα περισσότερο τις τιμές στα περισσότερα προϊόντα (με μερικές εξαιρέσεις, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια κά), περιορίζοντας περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Αυτοί, ωστόσο, παρότι πιο προσεκτικοί από ποτέ άλλοτε ως προς τη διάθεση και διαχείριση του εισοδήματος τους, φαίνεται ότι δεν διατίθενται να θυσιάσουν την ποιότητα για την χαμηλότερη τιμή, ειδικά σε κατηγορίες προϊόντων όπως τα όσπρια. Έτσι, «τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές προτιμούν σταθερά εντοπίως παραγόμενα όσπρια», σημειώνει η κυρία Τσαλοπούλου, προσθέτοντας ότι διαπιστώνεται πλέον ως τάση το ενδιαφέρον τους να γνωρίζουν ακριβώς την περιοχή προέλευσης των οσπρίων που βάζουν στο πιάτο τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η Vita - Μ. Δ. Τσαλόπουλος έχει δημιουργήσει μία ολοκληρωμένη σειρά ελληνικών οσπρίων, με την επωνυμία Ομοσπονδία, τα οποία προτιμώνται λόγω της σταθερής ποιότητάς τους. Τις περισσότερες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι κατηγορίες προϊόντων, οι πρώτες ύλες των οποίων είναι τα θαλασσινά και τα ψάρια. Οι παραγωγοί τους εντέλει επιβαρύνονται την αύξηση των κοστολογίων τους καθώς, αναγνωρίζοντας ως προβληματική τη συνεχή μετακύληση κόστους στους καταναλωτές, την απορροφούν περιορίζοντας το ποσοστό κέρδους τους.

Ταχίνι και χαλβάς
Ο μεγάλος πρωταγωνιστής στην αγορά των νηστίσιμων προϊόντων τα τελευταία χρόνια είναι το ταχίνι, ένα προϊόν σχεδόν ξεχασμένο από τους περισσότερους καταναλωτές μέχρι λίγα χρόνια πριν. Η αναζήτηση υγιεινότερων επιλογών στα γλυκίσματα έφεραν στο προσκήνιο και το ταχίνι πλάι στον χαλβά, προϊόντα υγιεινά και θρεπτικά. Κατά τη διαιτολόγο-διατροφολόγο Μαριέττα Μιχαήλ, «τα συστατικά του ταχινιού αποτελούν αντικείμενο έντονου επιστημονικού και ερευνητικού ενδιαφέροντος, πράγμα οφειλόμενο κυρίως στην παρουσία σε αυτό ορισμένων ουσιών με αντιοξειδωτικές κυρίως ιδιότητες, όπως οι στερόλες και οι λιγνάνες.

Ιδιαιτέρως για τις λιγνάνες (σεσαμίνη και σεσαμολίνη), οι οποίες βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό στο σουσάμι και το ταχίνι, υπάρχουν σημαντικά ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την προστατευτική δράση τους για τον οργανισμό από οξειδωτικούς παράγοντες που σχετίζονται με σοβαρά προβλήματα, όπως τα καρδιαγγειακά, ο σακχαρώδης διαβήτης και οι διάφορες μορφές καρκίνου. Κατά συνέπεια, η συνύπαρξη στο ταχίνι ισχυρών αντιοξειδωτικών συστατικών και βιταμίνης Ε, το καθιστούν ένα εξαιρετικής σημασίας τρόφιμο, με σημαντικές αντιγηραντικές και προστατευτικές ιδιότητες».

Ταχίνι: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
2013 2014 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2015) 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2016) Διαφορά
Ταχίνι 797,8 882,3 886,1 1.036,8 17,0%
Πηγή IRI
Ταχίνι: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2013 2014 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2015) 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2016) Διαφορά
Ταχίνι 7.401,6 8.719,3 8.756,6 11.012 25,8%
Πηγή IRI

Το ταχίνι, λοιπόν, ενώ μέχρι πρότινος ήταν ένα παράπλευρο προϊόν που πωλούσαν οι επιχειρήσεις παραγωγής παραδοσιακού χαλβά, τώρα έλκει όλο και περισσότερες επιχειρήσεις για δραστηριοποίηση στην αγορά του, ενώ σημαντική σε αυτήν είναι η παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Η αξιοσημείωτη άνοδος στις πωλήσεις του προϊόντος το 2014, 10,5% συγκριτικά με το 2013, όχι μόνο συνεχίστηκε αλλά είχε ακόμη πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σ’ έναν κύκλο 52 εβδομάδων (μέχρι τον Ιανουάριο του 2016) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περασμένης χρονιάς, η άνοδος σε όγκο πωλήσεων έφτασε στο 17% , ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η άνοδος των πωλήσεων σε αξία, στο 25%, ποσοστό που αναλογεί σε αύξηση του τζίρου του προϊόντος κατά 2,25 εκατ. ευρώ. Είναι σαφές ότι πρόκειται για μια αγορά με μέλλον, καθώς το ταχίνι είναι και οικονομικό προϊόν, με μεγάλη ποικιλία εφαρμογών στη μαγειρική και ζαχαροπλαστική.

Αντίθετα με τα συμβαίνοντα στην αγορά του ταχινιού, τα αποτελέσματα στην αγορά του χαλβά πέρυσι δεν ήταν τόσο ενθαρρυντικά. Μετά τη συνεχή άνοδο των πωλήσεων του προϊόντος τα τελευταία χρόνια, οπότε ο χαλβάς «έσπασε» την παράδοση της κατανάλωσής του μόνο τη Σαρακοστή κι έγινε κομμάτι της καθημερινής διατροφής, η αγορά του πλέον εμφανίζει σημάδια κόπωσης. Έτσι, σε ένα κύκλο 52 εβδομάδων (μέχρι των Ιανουάριο του 2016), σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα της περασμένης χρονιάς, παρουσίασε πτώση της τάξης του 7,8% σε όγκο και του 6,3% σε αξία πωλήσεων. Ακόμη πιο σημαντική ήταν η υποχώρηση του χαλβά ιδιωτικής ετικέτας, με πτώση 20,2% σε όγκο και 11,9% σε αξία πωλήσεων.

Χαλβάς: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2013 2014 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2015) 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2016) Διαφορά
Χαλβάς σύνολο 8.809,2 10.079 10.081,6 9.445,6 -6,3%
Ιδιωτική ετικέτα 2.810,9 3.640,8 3.645,3 3.210,9 -11,9%
Πηγή IRI
Έτοιμα γεύματα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
2013 2014 52 εβδομάδες (ένα χρόνο πριν) 52 εβδομάδες (μέχρι Ιανουάριο 2016) Διαφορά
Έτοιμα γεύματα σύνολο 930,3 920,3 918,5 865 -5,8%
Ιδιωτική ετικέτα 529,5 543,3 542,2 497,8 -8,2%
Πηγή IRI

Παρά την πτώση της εν λόγω αγοράς πέρυσι οι πωλήσεις της κινούνται σε υψηλά επίπεδα, συγκριτικά με το παρελθόν. Προς απάντηση μένει, αν θα καταφέρουν οι επιχειρήσεις του κλάδου να δημιουργήσουν ισορροπίες με προϋποθέσεις ανάπτυξης του τζίρου της. Πρέπει να επισημανθεί, πάντως, ότι ο χαλβάς πωλείται σε μεγάλο βαθμό και από μικρότερα καταστήματα, δηλαδή εκτός σούπερ μάρκετ. Από τα πιο επιτυχημένα πρόσφατα λανσαρίσματα ήταν του Χαλβά Δραπετσώνας που, διαβαίνοντας τον δρόμο της καινοτομίας (χαλβαδομπουκιές, χαλβάς με κράνμπερι, χαλβάς με μπισκότο, χαλβάς με χαρουπόμελο κά), κατάφερε να κερδίσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Τον δρόμο της καινοτομίας ακολουθεί και η Vita - Μ. Δ.Τσαλόπουλος, η οποία φέτος, σε συνεργασία με το εργοστάσιο Μάτης, παρουσίασε στην ελληνική αγορά έναν νέο χαλβά με σοκολάτα υγείας-κουβερτούρα, ο οποίος συνδυάζει τη θρεπτική αξία του χαλβά με την πλούσια γεύση της σοκολάτας υγείας.

Όπως επισημαίνουν οι διατροφολόγοι, η κατανάλωση θαλασσινών, σουσαμιού και ταχινιού εμπλουτίζει τον ανθρώπινο οργανισμό με Ω-3 απαραίτητα λιπαρά οξέα, τα οποία συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου, βελτιώνουν τη μνήμη και βοηθούν στην μείωση των λιπιδίων, ενώ ο περιορισμός της κατανάλωσης κορεσμένων λιπαρών ζωικής προέλευσης, με ταυτόχρονη αύξηση των λιπαρών φυτικής προέλευσης, όπως το ελαιόλαδο, αλλά και ξηρών καρπών, ταχινιού και σουσαμιού –τροφές πλούσιες σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα–, ευεργετεί τον οργανισμό.

Όλα αυτά επιδρούν ασφαλώς στη διαμόρφωση ενός υγιεινιστικού διατροφικού προτύπου, που αυξάνει τη συχνότητα των σχετικών τροφίμων στο τραπέζι του καταναλωτή, δηλαδή και πέραν της Σαρακοστής. Καθοριστικός παράγων για την επέκταση της συχνότητας κατανάλωσης των νηστίσιμων είναι, βέβαια, και η δυσμενής οικονομική συγκυρία, λόγω… τιμής, φυσικά. Πράγματι, τα όσπρια για παράδειγμα, προσφέρουν ένα πλήρες και υγιεινό γεύμα για όλη την οικογένεια μόλις με λίγα ευρώ.

«Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί αισθητά, με αποτέλεσμα να περιορίζονται όλο και περισσότερο οι παρορμητικές αγορές (impulse purchases)», επισημαίνει η κυρία Χριστίνα Τσαλοπούλου, Product Development & Brand Manager Vita- Μ. Δ. Τσαλόπουλος ΑΕ, συμπληρώνοντας ότι η αύξηση του ΦΠΑ στα τρόφιμα επιβάρυνε ακόμα περισσότερο τις τιμές στα περισσότερα προϊόντα (με μερικές εξαιρέσεις, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια κά), περιορίζοντας περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Αυτοί, ωστόσο, παρότι πιο προσεκτικοί από ποτέ άλλοτε ως προς τη διάθεση και διαχείριση του εισοδήματος τους, φαίνεται ότι δεν διατίθενται να θυσιάσουν την ποιότητα για την χαμηλότερη τιμή, ειδικά σε κατηγορίες προϊόντων όπως τα όσπρια. Έτσι, «τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές προτιμούν σταθερά εντοπίως παραγόμενα όσπρια», σημειώνει η κυρία Τσαλοπούλου, προσθέτοντας ότι διαπιστώνεται πλέον ως τάση το ενδιαφέρον τους να γνωρίζουν ακριβώς την περιοχή προέλευσης των οσπρίων που βάζουν στο πιάτο τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η Vita - Μ. Δ. Τσαλόπουλος έχει δημιουργήσει μία ολοκληρωμένη σειρά ελληνικών οσπρίων, με την επωνυμία Ομοσπονδία, τα οποία προτιμώνται λόγω της σταθερής ποιότητάς τους. Τις περισσότερες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι κατηγορίες προϊόντων, οι πρώτες ύλες των οποίων είναι τα θαλασσινά και τα ψάρια. Οι παραγωγοί τους εντέλει επιβαρύνονται την αύξηση των κοστολογίων τους καθώς, αναγνωρίζοντας ως προβληματική τη συνεχή μετακύληση κόστους στους καταναλωτές, την απορροφούν περιορίζοντας το ποσοστό κέρδους τους.

Ταχίνι και χαλβάς
Ο μεγάλος πρωταγωνιστής στην αγορά των νηστίσιμων προϊόντων τα τελευταία χρόνια είναι το ταχίνι, ένα προϊόν σχεδόν ξεχασμένο από τους περισσότερους καταναλωτές μέχρι λίγα χρόνια πριν. Η αναζήτηση υγιεινότερων επιλογών στα γλυκίσματα έφεραν στο προσκήνιο και το ταχίνι πλάι στον χαλβά, προϊόντα υγιεινά και θρεπτικά. Κατά τη διαιτολόγο-διατροφολόγο Μαριέττα Μιχαήλ, «τα συστατικά του ταχινιού αποτελούν αντικείμενο έντονου επιστημονικού και ερευνητικού ενδιαφέροντος, πράγμα οφειλόμενο κυρίως στην παρουσία σε αυτό ορισμένων ουσιών με αντιοξειδωτικές κυρίως ιδιότητες, όπως οι στερόλες και οι λιγνάνες.

Ιδιαιτέρως για τις λιγνάνες (σεσαμίνη και σεσαμολίνη), οι οποίες βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό στο σουσάμι και το ταχίνι, υπάρχουν σημαντικά ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την προστατευτική δράση τους για τον οργανισμό από οξειδωτικούς παράγοντες που σχετίζονται με σοβαρά προβλήματα, όπως τα καρδιαγγειακά, ο σακχαρώδης διαβήτης και οι διάφορες μορφές καρκίνου. Κατά συνέπεια, η συνύπαρξη στο ταχίνι ισχυρών αντιοξειδωτικών συστατικών και βιταμίνης Ε, το καθιστούν ένα εξαιρετικής σημασίας τρόφιμο, με σημαντικές αντιγηραντικές και προστατευτικές ιδιότητες».

Ταχίνι: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
2013 2014 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2015) 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2016) Διαφορά
Ταχίνι 797,8 882,3 886,1 1.036,8 17,0%
Πηγή IRI
Ταχίνι: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2013 2014 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2015) 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2016) Διαφορά
Ταχίνι 7.401,6 8.719,3 8.756,6 11.012 25,8%
Πηγή IRI

Το ταχίνι, λοιπόν, ενώ μέχρι πρότινος ήταν ένα παράπλευρο προϊόν που πωλούσαν οι επιχειρήσεις παραγωγής παραδοσιακού χαλβά, τώρα έλκει όλο και περισσότερες επιχειρήσεις για δραστηριοποίηση στην αγορά του, ενώ σημαντική σε αυτήν είναι η παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Η αξιοσημείωτη άνοδος στις πωλήσεις του προϊόντος το 2014, 10,5% συγκριτικά με το 2013, όχι μόνο συνεχίστηκε αλλά είχε ακόμη πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σ’ έναν κύκλο 52 εβδομάδων (μέχρι τον Ιανουάριο του 2016) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περασμένης χρονιάς, η άνοδος σε όγκο πωλήσεων έφτασε στο 17% , ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η άνοδος των πωλήσεων σε αξία, στο 25%, ποσοστό που αναλογεί σε αύξηση του τζίρου του προϊόντος κατά 2,25 εκατ. ευρώ. Είναι σαφές ότι πρόκειται για μια αγορά με μέλλον, καθώς το ταχίνι είναι και οικονομικό προϊόν, με μεγάλη ποικιλία εφαρμογών στη μαγειρική και ζαχαροπλαστική.

Αντίθετα με τα συμβαίνοντα στην αγορά του ταχινιού, τα αποτελέσματα στην αγορά του χαλβά πέρυσι δεν ήταν τόσο ενθαρρυντικά. Μετά τη συνεχή άνοδο των πωλήσεων του προϊόντος τα τελευταία χρόνια, οπότε ο χαλβάς «έσπασε» την παράδοση της κατανάλωσής του μόνο τη Σαρακοστή κι έγινε κομμάτι της καθημερινής διατροφής, η αγορά του πλέον εμφανίζει σημάδια κόπωσης. Έτσι, σε ένα κύκλο 52 εβδομάδων (μέχρι των Ιανουάριο του 2016), σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα της περασμένης χρονιάς, παρουσίασε πτώση της τάξης του 7,8% σε όγκο και του 6,3% σε αξία πωλήσεων. Ακόμη πιο σημαντική ήταν η υποχώρηση του χαλβά ιδιωτικής ετικέτας, με πτώση 20,2% σε όγκο και 11,9% σε αξία πωλήσεων.

Χαλβάς: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2013 2014 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2015) 52 εβδομάδες (έως Ιαν. 2016) Διαφορά
Χαλβάς σύνολο 8.809,2 10.079 10.081,6 9.445,6 -6,3%
Ιδιωτική ετικέτα 2.810,9 3.640,8 3.645,3 3.210,9 -11,9%
Πηγή IRI
Έτοιμα γεύματα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
2013 2014 52 εβδομάδες (ένα χρόνο πριν) 52 εβδομάδες (μέχρι Ιανουάριο 2016) Διαφορά
Έτοιμα γεύματα σύνολο 930,3 920,3 918,5 865 -5,8%
Ιδιωτική ετικέτα 529,5 543,3 542,2 497,8 -8,2%
Πηγή IRI

Παρά την πτώση της εν λόγω αγοράς πέρυσι οι πωλήσεις της κινούνται σε υψηλά επίπεδα, συγκριτικά με το παρελθόν. Προς απάντηση μένει, αν θα καταφέρουν οι επιχειρήσεις του κλάδου να δημιουργήσουν ισορροπίες με προϋποθέσεις ανάπτυξης του τζίρου της. Πρέπει να επισημανθεί, πάντως, ότι ο χαλβάς πωλείται σε μεγάλο βαθμό και από μικρότερα καταστήματα, δηλαδή εκτός σούπερ μάρκετ. Από τα πιο επιτυχημένα πρόσφατα λανσαρίσματα ήταν του Χαλβά Δραπετσώνας που, διαβαίνοντας τον δρόμο της καινοτομίας (χαλβαδομπουκιές, χαλβάς με κράνμπερι, χαλβάς με μπισκότο, χαλβάς με χαρουπόμελο κά), κατάφερε να κερδίσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Τον δρόμο της καινοτομίας ακολουθεί και η Vita - Μ. Δ.Τσαλόπουλος, η οποία φέτος, σε συνεργασία με το εργοστάσιο Μάτης, παρουσίασε στην ελληνική αγορά έναν νέο χαλβά με σοκολάτα υγείας-κουβερτούρα, ο οποίος συνδυάζει τη θρεπτική αξία του χαλβά με την πλούσια γεύση της σοκολάτας υγείας.


Έτοιμα γεύματα και κονσέρβες
Η αγορά των έτοιμων γευμάτων φαίνεται πως δεν μπορεί να προσεγγίσει τους ρυθμούς ανάπτυξης άλλων χωρών. Άλλωστε, τα έτοιμα γεύματα αντιμετωπίζονται με δυσπιστία κι ως λύση ανάγκης από τους καταναλωτές, οι οποίοι σε υψηλό ποσοστό, μάλιστα, παρασκευάζουν τώρα πια οι ίδιοι πολλά από τα προϊόντα που άλλοτε τ’ αγόραζαν έτοιμα για το σαρακοστιανό τους τραπέζι (ντολμαδάκια, ταραμοσαλάτα κ.ά.). Ως γνωστόν η μαγειρική στο σπίτι αποκτά όλο και πιο πολλούς και πιστούς οπαδούς. Η αγορά έτοιμων γευμάτων, σε ένα κύκλο 52 εβδομάδων (μέχρι των Ιανουάριο του 2016) συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα της περασμένης χρονιάς παρουσίασε πτώση σε όγκο πωλήσεων κατά 5,8%, ενώ σε αξία πωλήσεων διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα (-0,1%).

Μεγαλύτερη ήταν η πτώση των έτοιμων γευμάτων ιδιωτικής ετικέτας (8,2% σε όγκο και 0,3% σε αξία πωλήσεων). Αναφορικά με τις κονσέρβες θαλασσινών / ψαρικών, από τα πιο δημοφιλή προϊόντα που παραδοσιακά καταναλώνεται κατά την περίοδο της νηστείας είναι το καλαμάρι σε φυσικό ζωμό. Όπως επισημαίνει η κυρία Τσαλοπούλου, φέτος η προσφορά του συγκεκριμένου προϊόντος είναι περιορισμένη, λόγω του μετεωρολογικού φαινομένου El Nino που δυσχεραίνει την εξεύρεση της πρώτης του ύλης. «Λόγω της περιορισμένης προσφοράς καλαμαριών και των ελλείψεων που περιμένουμε, πιστεύουμε ότι οι καταναλωτές θα στραφούν εναλλακτικά στην κατανάλωση προϊόντων που προτιμώνται ως μεζές, όπως τα καλαμαράκια σε πικάντικη σάλτσα, τα χταποδάκια, τα «κοκτέιλ» θαλασσινών κλπ», σχολιάζει η συνομιλήτριά μας.

Φέτος περισσότερο από κάθε άλλη φορά είναι σημαντική η στενή συνεργασία μεταξύ λιανεμπορίου και βιομηχανίας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί με τον αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο η έλλειψη στα προϊόντα καλαμαριών, λόγω El Nino. Σκοπός και των δύο πλευρών πρέπει να είναι η καλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες των καταναλωτών. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της κατηγορίας των θαλασσινών τα τελευταία χρόνια έχει παίξει η Καλλιμάνης, η οποία, μάλιστα, απέσπασε το χρυσό βραβείο σελφ σέρβις Excellence Awards 2015 στην κατηγορία Επιτυχημένη Εισαγωγή / Σειρά Προϊόντων, που αφορούσε στην προϊοντική σειρά Kallimanis Εποχιακά, μια νέα σειρά πέντε θαλασσινών γεύσεων που λάνσαρε η επιχείρηση για τη Σαρακοστή. Όπως επισημαίνεται από στελέχη του τμήματος μάρκετινγκ της εταιρείας, η εν λόγω σειρά λειτούργησε ως ναυαρχίδα και για τα υπόλοιπα προϊόντα της Καλλιμάνης, συμβάλλοντας στην αύξηση των πωλήσεών τους σε όγκο και αξία.

Έτοιμα γεύματα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
2013 2014 52 εβδομάδες (ένα χρόνο πριν) 52 εβδομάδες (μέχρι Ιανουάριο 2016) Διαφορά
Έτοιμα γεύματα σύνολο 930,3 920,3 918,5 865 -5,8%
Ιδιωτική ετικέτα 529,5 543,3 542,2 497,8 -8,2%
Πηγή IRI
Έτοιμα γεύματα: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2013 2014 52 εβδομάδες (ένα χρόνο πριν) 52 εβδομάδες (μέχρι Ιανουάριο 2016) Διαφορά
Έτοιμα γεύματα σύνολο 5.174,5 5.209 5.203,2 5.195,8 -0,1%
Ιδιωτική ετικέτα 2.368,6 2.576,4 2.572,7 2.581,3 0,3%
Πηγή IRI

Γιορτή προωθήσεων
Τα περισσότερα προωθητικά προγράμματα, τα οποία αναφέρονται συνηθέστερα σε εκπτώσεις επί της τιμής και σε προσφορά περισσότερου προϊόντος και διαφημίζονται και μέσω των φυλλαδίων των αλυσίδων, στέφονται από επιτυχία. Μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, σε πρόσφατη προωθητική ενέργειά της με τη συνεργασία εταιρείας θαλασσινών, πουλώντας στο 50% της τιμής, εξάντλησε όλα τα αποθέματά της πριν καν ολοκληρωθεί η εβδομάδα της προσφοράς!

Έντονη είναι η προωθητική δραστηριότητα μέσω των social media και εξειδικευμένων ιστοσελίδων, όπου η έμφαση δίνεται στην υγιεινή διάσταση των προϊόντων. «Όπως κάθε χρόνο», μας είπε η κυρία Τσαλοπούλου, «ετοιμάσαμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο μάρκετινγκ, που συνδυάζει online και offline διαφήμιση, αλλά και instore προωθητικές ενέργειες, με στόχο την προώθηση των νηστίσιμων προϊόντων Altura, Safcol και Ομοσπονδία, καθώς και τη σχετική ενημέρωση των καταναλωτών, προκειμένου να εμπλουτίσουν γευστικά τη φετινή Σαρακοστή».

Προοπτικές μάλλον θετικές
Οι προοπτικές, παρά τις δυσκολίες σε επιμέρους προϊόντα, διαγράφονται μάλλον θετικές. Οι καταναλωτές που επιλέγουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής αυξάνονται συνεχώς κι αυτό δίνει στη συγκεκριμένη αγορά σημαντική ώθηση. Οι επιχειρήσεις του κλάδου ανταποκρίνονται θετικά, συγκρατώντας τις τιμές και παρουσιάζοντας από τη μια πλευρά καινοτόμα προϊόντα κι από την άλλη Προϊόντα Ονομασία Προέλευσης, πράγμα που αναφέρεται στα όσπρια. «Το 2015 ήταν ομολογουμένως μια ιδιόμορφη χρονιά, λόγω των συνεχών και ραγδαίων εξελίξεων. Ελπίζουμε ότι το 2016 θα εξελιχθεί καλύτερα από άποψη σταθερότητας κι ότι η πορεία της κατηγορίας των νηστίσιμων προϊόντων συνολικά θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα, τουλάχιστον, με την περσινή χρονιά», σημειώνει η κυρία Τσαλοπούλου.

Παράλληλα προβλέπει ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να είναι προσεκτικοί και «μετρημένοι» στις αγορές τους, καθώς δεν προβλέπονται θετικές εξελίξεις στο καταναλωτικό εισόδημα –αντίθετα, αυτό θα συνεχίσει να συρρικνώνεται. Και μ’ όλα αυτά, όταν πρόκειται για τη διατροφή τους, οι Έλληνες δεν διατίθενται να θυσιάζουν την ποιότητα, εφόσον μάλιστα πρόκειται για είδη προσιτής τιμής. Απεναντίας, ενημερώνονται περισσότερο και αποζητούν τις «έξυπνες» αγορές.

σελφ σερβις (T. 458)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION