σελφ σερβις - Πίνου΅ε όλο και πιο λίγο...

Πέμπτη, 13 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

ΚΡΑΣΙ

Πίνου΅ε όλο και πιο λίγο...

21 Δεκεμβρίου 2012 | 10:11 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα,Τρόφιμα/Ποτά

Για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που βρίσκεται στην 13η θέση στην παραγωγή κρασιού παγκοσμίως, τα στοιχεία των τελευταίων ετών είναι ανησυχητικά. Όλες οι έρευνες συγκλίνουν στο ίδιο συμπέρασμα: Οι Έλληνες πίνουν πλέον όλο και λιγότερο κρασί και ξοδεύουν όλο και λιγότερα χρήματα για να το προμηθευτούν…

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, οι Έλληνες διαθέτουν κατά μέσο όρο λίγο περισσότερα από 4 ευρώ το μήνα(!) για την αγορά κρασιού, μόλις το ένα τρίτο των συνολικών δαπανών τους για οινοπνευματώδη. Η κατά κεφαλή κατανάλωση υπολογίζεται στα 35 λίτρα το χρόνο, τη στιγμή που σε άλλες οινοπαραγωγές χώρες η κατανάλωση ξεπερνά τα 50 λίτρα ετησίως. Ακόμη κι αυτή η σχετικά χαμηλή κατανάλωση καταγράφει πτωτική πορεία την τελευταία πενταετία, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 2,9% (πηγή: κλαδική μελέτη ICAP) κι αυτό παρά το γεγονός ότι το 2009/10 η κατανάλωση ανέκαμψε πρόσκαιρα (15,5%).

Οι συνολικές πωλήσεις 54 επιχειρήσεων (δείγμα ICAP) το 2010 παρουσίασαν μείωση 8%, σε σύγκριση με το 2009. Παράλληλα η αδυναμία συμπίεσης του κόστους οδήγησε σε μείωση και του μικτού κέρδους τους κατά 10,8%. Επί του συνολικού μεγέθους της κατανάλωσης κατά την ICAP το μερίδιο των εμφιαλωμένων κρασιών εκτιμάται κατέχει μόλις το 35%. Συνεπώς, η διανομή χύμα κρασιού κατέχει τη μερίδα του λέοντος.

Πωλήσεις κρασιού, σε όγκο (χιλ. λίτρα)
2010 2011 Ιαν. - Σεπτ. 2011 Ιαν. – Σεπτ. 2012 Μεταβολή
Λευκό 10.393,7 10.835,8 7.318 7.294 -0,3%
Κόκκινο 7.751,7 8.044,3 4.967,2 4.586,9 -7,7%
Ροζέ 2.117,7 2.503,6 1.667,7 1.398,5 -16,1%
Ρετσίνα 3.861 3.811,9 2.810,7 2.664,4 -5,2%
Σύνολο 24.124,3 25.195,6 16.763,6 15.943,9 -4,9%
Πηγή: SymphonyIRI
Πωλήσεις κρασιού σε αξία (χιλ. ευρώ)
2010 2011 Ιαν. - Σεπτ. 2011 Ιαν. – Σεπτ. 2012 Μεταβολή
Λευκό 42.603 40.510,8 28.034,9 25.499 -9,0%
Κόκκινο 35.157,2 33.766,1 20.915,7 19.040 -9,0%
Ροζέ 6.694,7 7.190,9 4.832,1 4.464,2 -7,6%
Ρετσίνα 8.124,9 7.869,6 5.840,1 5.726,5 -1,9%
Σύνολο 92.579,8 89.337,5 59.622,9 54.729,7 -8,2%
Πηγή: SymphonyIRI

Το ποτήρι δεν είναι πάντα μισοάδειο
Η γενική τάση της ζήτησης επηρεάζει τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, παρά το γεγονός ότι τουλάχιστον το 2011 εμφάνισαν αύξηση των πωλήσεών τους σε όγκο, συνδυασμένη, ωστόσο, με πτώση στην αξία τους. Είναι φανερό: Οι μεν οινοποιοί έριξαν τις τιμές τους οι δε καταναλωτές στράφηκαν σε οικονομικότερες φιάλες κρασιού –άλλωστε η διακύμανση τιμών στο προϊόν είναι πλούσια. Πάντως, η κρίση δεν πλήττει όλους στον κλάδο με τον ίδιο τρόπο.

Η Νεμέα, από τις πιο γνωστές οινοπαραγωγές περιοχές της χώρας, εκτός του ότι καταφέρνει να διατηρεί το ίδιο επίπεδο διάθεσης των κρασιών της στην εγχώρια αγορά, σημειώνει πολύ καλές επιδόσεις στον εξαγωγικό τομέα. Όπως σημειώνει η κυρία Τριανταφυλλιά Θεοδώρου, υπεύθυνη πωλήσεων του Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Νεμέας, οι πελάτες του συνεταιρισμού, νεότεροι και συνεργάτες ετών, παραμένουν σταθεροί στις προτιμήσεις τους. «Ανά κανάλι διανομής οι πελάτες –χονδρέμποροι, σούπερ μάρκετ, μικρά καταστήματα και ιδιώτες– είναι σταθεροί στις παραγγελίες τους. Όμως, οι παραγγελίες των πελατών του εξωτερικού πολλαπλασιάζονται έπειτα από τη συμμετοχή μας σε παράλληλες δράσεις μάρκετινγκ του κλάδου».

Τα Ελληνικά Κελάρια Οίνων (Κουρτάκης) εδώ και χρόνια είναι προσανατολισμένα με επιτυχία στις εξαγωγές, καθώς το 50% του όγκου παραγωγής τους εξάγεται, παραμένοντας πάντα μεταξύ των κυρίαρχων και στην εγχώρια αγορά. Και η Τσάνταλης, όμως, κατάφερε να έχει θετικό πρόσημο το 2011, τόσο σε όγκο όσο και σε τζίρο, όπως μας ενημερώνει ο κ. Στέλιος Μαυρομάτης, εμπορικός διευθυντής της, επισημαίνοντας πως η στροφή προς τα κρασιά «ιδιαίτερα ελκυστικής τιμή» είναι κυρίαρχη.

Αλλά «η τιμή από μόνη της δεν είναι αρκετή», συμπληρώνει. «Αντίθετα, η ετικέτα που κερδίζει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή πρέπει να συνδυάζει την άριστη σχέση ποιότητας και τιμής, την ασφάλεια ενός brand που έχει επιδείξει συνέπεια στο χρόνο και ελληνικότητα».

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, οι Έλληνες διαθέτουν κατά μέσο όρο λίγο περισσότερα από 4 ευρώ το μήνα(!) για την αγορά κρασιού, μόλις το ένα τρίτο των συνολικών δαπανών τους για οινοπνευματώδη. Η κατά κεφαλή κατανάλωση υπολογίζεται στα 35 λίτρα το χρόνο, τη στιγμή που σε άλλες οινοπαραγωγές χώρες η κατανάλωση ξεπερνά τα 50 λίτρα ετησίως. Ακόμη κι αυτή η σχετικά χαμηλή κατανάλωση καταγράφει πτωτική πορεία την τελευταία πενταετία, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 2,9% (πηγή: κλαδική μελέτη ICAP) κι αυτό παρά το γεγονός ότι το 2009/10 η κατανάλωση ανέκαμψε πρόσκαιρα (15,5%).

Οι συνολικές πωλήσεις 54 επιχειρήσεων (δείγμα ICAP) το 2010 παρουσίασαν μείωση 8%, σε σύγκριση με το 2009. Παράλληλα η αδυναμία συμπίεσης του κόστους οδήγησε σε μείωση και του μικτού κέρδους τους κατά 10,8%. Επί του συνολικού μεγέθους της κατανάλωσης κατά την ICAP το μερίδιο των εμφιαλωμένων κρασιών εκτιμάται κατέχει μόλις το 35%. Συνεπώς, η διανομή χύμα κρασιού κατέχει τη μερίδα του λέοντος.

Πωλήσεις κρασιού, σε όγκο (χιλ. λίτρα)
2010 2011 Ιαν. - Σεπτ. 2011 Ιαν. – Σεπτ. 2012 Μεταβολή
Λευκό 10.393,7 10.835,8 7.318 7.294 -0,3%
Κόκκινο 7.751,7 8.044,3 4.967,2 4.586,9 -7,7%
Ροζέ 2.117,7 2.503,6 1.667,7 1.398,5 -16,1%
Ρετσίνα 3.861 3.811,9 2.810,7 2.664,4 -5,2%
Σύνολο 24.124,3 25.195,6 16.763,6 15.943,9 -4,9%
Πηγή: SymphonyIRI
Πωλήσεις κρασιού σε αξία (χιλ. ευρώ)
2010 2011 Ιαν. - Σεπτ. 2011 Ιαν. – Σεπτ. 2012 Μεταβολή
Λευκό 42.603 40.510,8 28.034,9 25.499 -9,0%
Κόκκινο 35.157,2 33.766,1 20.915,7 19.040 -9,0%
Ροζέ 6.694,7 7.190,9 4.832,1 4.464,2 -7,6%
Ρετσίνα 8.124,9 7.869,6 5.840,1 5.726,5 -1,9%
Σύνολο 92.579,8 89.337,5 59.622,9 54.729,7 -8,2%
Πηγή: SymphonyIRI

Το ποτήρι δεν είναι πάντα μισοάδειο
Η γενική τάση της ζήτησης επηρεάζει τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, παρά το γεγονός ότι τουλάχιστον το 2011 εμφάνισαν αύξηση των πωλήσεών τους σε όγκο, συνδυασμένη, ωστόσο, με πτώση στην αξία τους. Είναι φανερό: Οι μεν οινοποιοί έριξαν τις τιμές τους οι δε καταναλωτές στράφηκαν σε οικονομικότερες φιάλες κρασιού –άλλωστε η διακύμανση τιμών στο προϊόν είναι πλούσια. Πάντως, η κρίση δεν πλήττει όλους στον κλάδο με τον ίδιο τρόπο.

Η Νεμέα, από τις πιο γνωστές οινοπαραγωγές περιοχές της χώρας, εκτός του ότι καταφέρνει να διατηρεί το ίδιο επίπεδο διάθεσης των κρασιών της στην εγχώρια αγορά, σημειώνει πολύ καλές επιδόσεις στον εξαγωγικό τομέα. Όπως σημειώνει η κυρία Τριανταφυλλιά Θεοδώρου, υπεύθυνη πωλήσεων του Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Νεμέας, οι πελάτες του συνεταιρισμού, νεότεροι και συνεργάτες ετών, παραμένουν σταθεροί στις προτιμήσεις τους. «Ανά κανάλι διανομής οι πελάτες –χονδρέμποροι, σούπερ μάρκετ, μικρά καταστήματα και ιδιώτες– είναι σταθεροί στις παραγγελίες τους. Όμως, οι παραγγελίες των πελατών του εξωτερικού πολλαπλασιάζονται έπειτα από τη συμμετοχή μας σε παράλληλες δράσεις μάρκετινγκ του κλάδου».

Τα Ελληνικά Κελάρια Οίνων (Κουρτάκης) εδώ και χρόνια είναι προσανατολισμένα με επιτυχία στις εξαγωγές, καθώς το 50% του όγκου παραγωγής τους εξάγεται, παραμένοντας πάντα μεταξύ των κυρίαρχων και στην εγχώρια αγορά. Και η Τσάνταλης, όμως, κατάφερε να έχει θετικό πρόσημο το 2011, τόσο σε όγκο όσο και σε τζίρο, όπως μας ενημερώνει ο κ. Στέλιος Μαυρομάτης, εμπορικός διευθυντής της, επισημαίνοντας πως η στροφή προς τα κρασιά «ιδιαίτερα ελκυστικής τιμή» είναι κυρίαρχη.

Αλλά «η τιμή από μόνη της δεν είναι αρκετή», συμπληρώνει. «Αντίθετα, η ετικέτα που κερδίζει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή πρέπει να συνδυάζει την άριστη σχέση ποιότητας και τιμής, την ασφάλεια ενός brand που έχει επιδείξει συνέπεια στο χρόνο και ελληνικότητα».


Τι δείχνουν τα στοιχεία
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της SymphonyIRI το πρώτο εννιάμηνο του 2012 υπήρξε πτώση στον όγκο και στην αξία πωλήσεων κατά 4,9% και 8,2% αντίστοιχα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Το συγκριτικά μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις ανήκει στο λευκό κρασί, το οποίο μάλλον έμεινε σχετικά ανέπαφο από τη γενικότερη κρίση της αγοράς, τουλάχιστον σε όγκο πωλήσεων, όπου η πτώση ήταν οριακή (-03% το πρώτο εννιάμηνο του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011).

Ωστόσο, σε αξία πωλήσεων η πτώση του έφτασε το 9%! Το κόκκινο κρασί, ενώ παρουσίασε πολύ μεγαλύτερη πτώση σε όγκο πωλήσεων (-7,7%), εντούτοις η πτώση του σε αξία ήταν αντίστοιχη με του λευκού κρασιού (-9%). Απογοητευτική είναι η εικόνα των πωλήσεων του ροζέ (-16,1% σε όγκο πωλήσεων), στο οποίο είχαν επενδύσει πολλοί, καθώς τα τελευταία χρόνια η ζήτησή του παρουσίαζε συνεχή άνοδο. Πάντως, αναλογικά μικρότερη ήταν η πτώση του σε αξία πωλήσεων (-7,6%). Η ρετσίνα, όντας ήδη μια οικονομική λύση χωρίς πολλά περιθώρια μείωσης της τιμής, παρουσίασε πτώση όγκου πωλήσεων -5,2%, αλλά σε αξία η πτώση της ήταν περιορισμένη, μόλις -1,9%. Η μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων εμφιαλωμένου κρασιού εντοπίζεται στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, δύο μεγάλες οινοπαραγωγές περιοχές της χώρας, όπου η ίδια παραγωγή κρασιού (χύμα) υποκαθιστά εύκολα τη διάθεση εμφιαλωμένου.

Πρόσφατη έρευνα της GPO για λογαριασμό του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έδειξε ότι οινόφιλοι είναι περισσότερο οι άνδρες και δη των μεγαλύτερων ηλικιών, που ζουν κυρίως στην περιφέρεια, με τους πελοποννήσιους να έχουν τα πρωτεία. Κατά την έρευνα, η κατανάλωση κρασιού μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι αρέσκονται στα οινοπνευματώδη αυξάνεται όσο μεγαλώνει η ηλικία. Μάλιστα το ποσοστό φτάνει το 92% σε άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω, ενώ μειώνεται μόλις στο 32,5% σε άτομα ηλικίας 18-24 ετών.

Στην ερώτηση «πόσο συχνά συνοδεύετε το φαγητό σας με κρασί», το 31% του ελληνικού πληθυσμού απαντά ότι πίνει κρασί κάθε μέρα, ενώ το 35% δηλώνει ότι συνοδεύει το φαγητό του με κρασί μερικές φορές. Κόκκινο κρασί πίνουν κυρίως οι Βορειοελλαδίτες, ενώ περισσότερο λευκό οι Πελοποννήσιοι. Το χρώμα είναι το σημαντικότερο στοιχείο επιλογής για το 27%v του κοινού, ο παραγωγός του κρασιού είναι σημαντικότερος για το 25%, ενώ για το 25% κύριο ρόλο παίζει ο τύπος και τέλος για το 17% η ποικιλία.

Πωλήσεις κρασιού ανά περιοχή, σε όγκο (σε χιλ. λίτρα)
  2010 2011 Ιαν. - Σεπτ. 2011 Ιαν. - Σεπτ. 2012 Μεταβολή
Αττική 12.088,21 12.670,87 8.192,78 7.704,58 -6,0%
Θεσσαλονίκη 2.773,87 2.870,76 1.876.94 1.687,87 -10,1%
Βόρεια Ελλάδα 2.687,13 2.618,64 1.842,33 1.875,15 1,8%
Κεντρική Ελλάδα 4.058,02 4.334,29 2.852,12 3.184,4 11,7%
Πελ/νησος 1.471,12 1.660,73 1.209 849,56 -29,7%
Κρήτη 1.045,92 1.040,34 790,46 642,36 -18,7%
Πηγή: SymphonyIRI

Η Κουλτούρα του κρασιού να μπει στο σούπερ μάρκετ
Βασίλης Κουρτάκης, διευθύνων σύμβουλος της GWC Ελληνικά Κελλάρια Οίνων
«Στη χώρα μας, δυστυχώς, λείπει ο σεβασμός για κάποια διαχρονικής αξίας προϊόντα του τόπου μας, όπως το κρασί. Μοιραία, έτσι, οι συζητήσεις των οινοποιών με τους υπεύθυνους κάβας των σούπερ μάρκετ περιορίζεται μάλλον στο οικονομικό πλαίσιο.

Το μήνυμα που απευθύνω διαρκώς στις διοικήσεις των αλυσίδων είναι να μιλήσουμε επιτέλους περισσότερο για την ποιότητα του κρασιού και για την παρουσίασή του στα καταστήματά τους, αξιοποιώντας σχετικά την πλούσια διεθνή εμπειρία της αξιοποίησης σύγχρονων μορφών ενημέρωσης των καταναλωτών, για τους οποίους το ζητούμενο δεν είναι απλώς να «μάθουν να πίνουν» το προϊόν, αλλά να το αγαπήσουν γνωρίζοντας την ποικιλία του, δηλαδή δοκιμάζοντας συνεχώς νέες γεύσεις. Οι αγοραστές των σούπερ μάρκετ θα ήθελα να είναι πιο ελεύθεροι και παραγωγικοί στις συζητήσεις μαζί μας. Στις διοικήσεις των αλυσίδων συστήνω να ενισχύσουν τον τομέα του ποιοτικού ελέγχου στα προϊόντα των συνεργατών τους οινοποιών, διδασκόμενοι από την εμπειρία άλλων ευρωπαίων συναδέλφων τους».

Ευκαιρία τόνωσης των πωλήσεων
Νίκος Σκουλάς

Τα ελληνικά κρασιά για πολλά χρόνια είχαν χα΅ηλή αναγνωρισι΅ότητα και ε΅πορική παρουσία στην Ελλάδα και α΅ελητέα στο εξωτερικό, ενώ τα αποστάγ΅ατα (τσίπουρο, τσικουδιά, ηδύποτα) παρα΅ένουν ακό΅α εντελώς αναξιοποίητα. Κατά τα τελευταία 15-20 χρόνια ΅ερακλήδες α΅πελουργοί και οινοποιοί επενδύουν συστη΅ατικά στην ανάπτυξη του ελληνικού α΅πελώνα, παράγοντας και προσφέροντας εξαιρετικές ποικιλίες που ανταγωνίζονται άριστα τις καλύτερες ξένες. Η κάβα στα σουπερ΅άρκετ αποτελεί πλέον αναπόσπαστο ΅έρος των καταστη΅άτων πλήρους προσφοράς.

Το ελληνικό κρασί έχει περίοπτη θέση στο ελληνικό τραπέζι. Από τις ση΅αντικότερες ποικιλίες λευκών οίνων είναι ο Ροδίτης, η Μαλβαζία, η Βιλάνα Κρήτης, το Αθήρι, η Μαλαγουζιά, το Βιδιανό, το Σαββατιανό, το Μοσχοφύλερο, το Πλυτό, το Ασύρτικο, το Chardonnay, η Ντε΅πίνα Μοσχάτο Σά΅ου, το Μοσχάτο (Αλεξανδρείας) Λή΅νου, το Μοσχοφίλερο Μαντινείας, η Ντε΅πίνα Ζίτσας Ιωαννίνων, το Αϊδάνι Σαντορίνης και η Ρο΅πόλα Κεφαλονιάς. Εξαιρετικά κόκκινα κρασιά προέρχονται από τις ποικιλίες Αγιωργίτικο Νε΅έας, Ξινό΅αυρο Α΅υνταίου-Νάουσας, Κοτσιφάλι και Μαντιλάρι Κρήτης, Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah, το Λιάτικο, το Λη΅νιό και η Μαυροδάφνη Πατρών. Πολλά απ’ αυτά προσφέρονται πλέον σε πολύ προσιτές τι΅ές κι έχουν ΅εγάλη ζήτηση. Είναι ευκαιρία για τα ελληνικά σούπερ ΅άρκετ το να τα αξιοποιήσουν, αυξάνοντας τις πωλήσεις τους.

σελφ σερβις (T. 422)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION