σελφ σερβις - Προϊόντα περιποίησης προσώπου: Η κρίση παράγει καινοτοµίες

Κυριακή, 24 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Προϊόντα περιποίησης προσώπου: Η κρίση παράγει καινοτοµίες

15 Ιουνίου 2012 | 10:30 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα,Υγεία/Ομορφιά

Προϊόντα περιποίησης προσώπου: Η κρίση παράγει καινοτοµίες

Λένε πως το πρόσωπο είναι ο καθρέφτης της ψυχής. Αν είναι έτσι, η κρίση, με τα οικονομικά και ψυχολογικά προβλήματα που δημιουργεί, προκαλεί ρωγμές σε αυτό τον «καθρέφτη». Θέλοντας και μη, η γυναίκα φαίνεται πως αρχίζει να παραμελεί το πρόσωπό της. Εκτός αν βρει έναν σύμμαχο φροντίδας για όλους τους εχθρούς...

Μέχρι το 2009 ο κλάδος προϊόντων περιποίησης προσώπου παρουσίαζε συνεχή ανοδική πορεία. Το 2010 για πρώτη φορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις, κάτι που συνεχίστηκε εντονότερα το 2011, οδηγώντας και αυτή την αγορά σε κρίση. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, η πτώση έφτασε το -6% σε αξία και το -7% σε όγκο πωλήσεων.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετώπισε ο κλάδος των καθαριστικών προσώπου, όπου η πτώση σε αξία έφτασε το 13% και σε όγκο πωλήσεων το 16%. Από άποψη σημασίας, οι πωλήσεις των προϊόντων της συγκεκριμένης υποκατηγορίας αρκεί να σημειωθεί ότι αντιστοιχούν στο 53% της συνολικής αξίας και στο 80% του όγκου πωλήσεων του κλάδου. Αντιθέτως, οι κρέμες περιποίησης προσώπου εμφάνισαν θετικά πρόσημα τόσο σε αξία (2%), όσο και σε όγκο πωλήσεων (6%).

Κατά την άποψη του κ. Άκη Μακριλάκη, market manager (no food grocery) της ΑΒ Βασιλόπουλος, γενικά ο χώρος των καλλυντικών είναι ευάλωτος στην κρίση, αλλά τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στην προηγούμενη χρονιά η πτώση των πωλήσεών τους, τηρουμένων των αναλογιών, δεν ήταν σημαντική.

Οι καταναλώτριες επιλέγουν πια εκείνα τα προϊόντα που θεωρούνται απολύτως απαραίτητα –όπως π.χ. τις κρέμες ημέρας–, ενώ περιορίζουν ή και περικόπτουν τις δαπάνες τους για προϊόντα πιο εξειδικευμένης περιποίησης. Παράλληλα, χρησιμοποιούν τις κρέμες τους για περισσότερο διάστημα, με αποτέλεσμα τη μείωση της συχνότητας αγοράς τους.

Ωστόσο, οι εταιρείες καλλυντικών δείχνουν σχετική ευελιξία, παρουσιάζοντας προϊόντα που καλύπτουν περισσότερες ανάγκες. Ο ανταγωνισμός, πέρα από την τιμή, επικεντρώνεται σε καινοτόμα προϊόντα. Ο κ. Μακριλάκης επισημαίνει ότι όντως αυτή είναι η νέα καταναλωτική τάση και είναι πιθανό ο ανταγωνισμός, πέρα από τη μάχη των τιμών, να οδηγήσει και σε μάχη… υπηρεσιών!

Διπλή η εικόνα των πωλήσεων
Στην κατηγορία περιλαμβάνονται τα γαλακτώματα και τα μαντιλάκια ντεμακιγιάζ, όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων
(-23%), ενώ στα γαλακτώματα -13%, τα προϊόντα απολέπισης/peeling (-21%) και οι λοσιόν καθαρισμού, από τα λίγα είδη όπου υπήρξε αύξηση πωλήσεων της τάξης του 13%. Η πιο σημαντική υποκατηγορία είναι εκείνη των ντεμακιγιάζ, όπου το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων ανήκει στα μαντιλάκια καθαρισμού.

Τα στοιχεία της Nielsen επιβεβαιώνονται και από τη SymphonyIRI. Τα προϊόντα καθαρισμού προσώπου βρίσκονται σε κάθετη πτώση, έχοντας χάσει σε μια διετία 3.645.000 ευρώ σε αξία πωλήσεων! Διαφορετική είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά στα προϊόντα περιποίησης προσώπου, όπου παρουσιάστηκε αύξηση όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, με μικρή μείωση στην αξία πωλήσεων, σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα της SymphonyIRI που παρουσιάζουμε.

Σε ό,τι αφορά στη γεωγραφική κατανομή των πωλήσεων παρατηρούμε πολύ μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ Αθήνας και περιφέρειας. Η πτώση σε συνολικό όγκο πωλήσεων στην Αττική ήταν 4,3% το 2011 σε σχέση με το 2010, ενώ π.χ. στην Πελοπόννησο ξεπέρασε το 24% (με πτώση στην αξία πωλήσεων κατά 30%) και στην Κρήτη έφτασε το 21%. Ενδιαφέρον είναι πως στα σούπερ μάρκετ μεσαίου μεγέθους υπήρξε αύξηση των πωλήσεων κατά 3,9%, ενώ σε όλους τους υπόλοιπους τύπους-μεγέθη καταστημάτων υπήρξε πτώση.

Πωλήσεις προϊόντων περιποίησης προσώπου στα σούπερ μάρκετ σε αξία (σε χιλ. ευρώ)
Κατηγορία 2009 2010 2011
Κρέμες περιποίησης προσώπου 13.159 13.044 12.924
Προϊόντα καθαρισμού προσώπου 17.653 16.412 14.008
Σύνολο 80.813 29.456 26.932
Πηγή: SymphonyIRI

Πωλήσεις προϊόντων περιποίησης προσώπου στα σούπερ μάρκετ σε όγκο (σε τόνους)
Κατηγορία 2009 2010 2011
Κρέμες περιποίησης προσώπου 1.082 1.052 1.128
Προϊόντα καθαρισμού προσώπου 4.756 4.551 4.234
Σύνολο 5.838 5.603 5.362
Πηγή: SymphonyIRI

Μέχρι το 2009 ο κλάδος προϊόντων περιποίησης προσώπου παρουσίαζε συνεχή ανοδική πορεία. Το 2010 για πρώτη φορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις, κάτι που συνεχίστηκε εντονότερα το 2011, οδηγώντας και αυτή την αγορά σε κρίση. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, η πτώση έφτασε το -6% σε αξία και το -7% σε όγκο πωλήσεων.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετώπισε ο κλάδος των καθαριστικών προσώπου, όπου η πτώση σε αξία έφτασε το 13% και σε όγκο πωλήσεων το 16%. Από άποψη σημασίας, οι πωλήσεις των προϊόντων της συγκεκριμένης υποκατηγορίας αρκεί να σημειωθεί ότι αντιστοιχούν στο 53% της συνολικής αξίας και στο 80% του όγκου πωλήσεων του κλάδου. Αντιθέτως, οι κρέμες περιποίησης προσώπου εμφάνισαν θετικά πρόσημα τόσο σε αξία (2%), όσο και σε όγκο πωλήσεων (6%).

Κατά την άποψη του κ. Άκη Μακριλάκη, market manager (no food grocery) της ΑΒ Βασιλόπουλος, γενικά ο χώρος των καλλυντικών είναι ευάλωτος στην κρίση, αλλά τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στην προηγούμενη χρονιά η πτώση των πωλήσεών τους, τηρουμένων των αναλογιών, δεν ήταν σημαντική.

Οι καταναλώτριες επιλέγουν πια εκείνα τα προϊόντα που θεωρούνται απολύτως απαραίτητα –όπως π.χ. τις κρέμες ημέρας–, ενώ περιορίζουν ή και περικόπτουν τις δαπάνες τους για προϊόντα πιο εξειδικευμένης περιποίησης. Παράλληλα, χρησιμοποιούν τις κρέμες τους για περισσότερο διάστημα, με αποτέλεσμα τη μείωση της συχνότητας αγοράς τους.

Ωστόσο, οι εταιρείες καλλυντικών δείχνουν σχετική ευελιξία, παρουσιάζοντας προϊόντα που καλύπτουν περισσότερες ανάγκες. Ο ανταγωνισμός, πέρα από την τιμή, επικεντρώνεται σε καινοτόμα προϊόντα. Ο κ. Μακριλάκης επισημαίνει ότι όντως αυτή είναι η νέα καταναλωτική τάση και είναι πιθανό ο ανταγωνισμός, πέρα από τη μάχη των τιμών, να οδηγήσει και σε μάχη… υπηρεσιών!

Διπλή η εικόνα των πωλήσεων
Στην κατηγορία περιλαμβάνονται τα γαλακτώματα και τα μαντιλάκια ντεμακιγιάζ, όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων
(-23%), ενώ στα γαλακτώματα -13%, τα προϊόντα απολέπισης/peeling (-21%) και οι λοσιόν καθαρισμού, από τα λίγα είδη όπου υπήρξε αύξηση πωλήσεων της τάξης του 13%. Η πιο σημαντική υποκατηγορία είναι εκείνη των ντεμακιγιάζ, όπου το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων ανήκει στα μαντιλάκια καθαρισμού.

Τα στοιχεία της Nielsen επιβεβαιώνονται και από τη SymphonyIRI. Τα προϊόντα καθαρισμού προσώπου βρίσκονται σε κάθετη πτώση, έχοντας χάσει σε μια διετία 3.645.000 ευρώ σε αξία πωλήσεων! Διαφορετική είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά στα προϊόντα περιποίησης προσώπου, όπου παρουσιάστηκε αύξηση όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, με μικρή μείωση στην αξία πωλήσεων, σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα της SymphonyIRI που παρουσιάζουμε.

Σε ό,τι αφορά στη γεωγραφική κατανομή των πωλήσεων παρατηρούμε πολύ μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ Αθήνας και περιφέρειας. Η πτώση σε συνολικό όγκο πωλήσεων στην Αττική ήταν 4,3% το 2011 σε σχέση με το 2010, ενώ π.χ. στην Πελοπόννησο ξεπέρασε το 24% (με πτώση στην αξία πωλήσεων κατά 30%) και στην Κρήτη έφτασε το 21%. Ενδιαφέρον είναι πως στα σούπερ μάρκετ μεσαίου μεγέθους υπήρξε αύξηση των πωλήσεων κατά 3,9%, ενώ σε όλους τους υπόλοιπους τύπους-μεγέθη καταστημάτων υπήρξε πτώση.

Πωλήσεις προϊόντων περιποίησης προσώπου στα σούπερ μάρκετ σε αξία (σε χιλ. ευρώ)
Κατηγορία 2009 2010 2011
Κρέμες περιποίησης προσώπου 13.159 13.044 12.924
Προϊόντα καθαρισμού προσώπου 17.653 16.412 14.008
Σύνολο 80.813 29.456 26.932
Πηγή: SymphonyIRI

Πωλήσεις προϊόντων περιποίησης προσώπου στα σούπερ μάρκετ σε όγκο (σε τόνους)
Κατηγορία 2009 2010 2011
Κρέμες περιποίησης προσώπου 1.082 1.052 1.128
Προϊόντα καθαρισμού προσώπου 4.756 4.551 4.234
Σύνολο 5.838 5.603 5.362
Πηγή: SymphonyIRI

Τα PL σε συνεχή άνοδο
Σημαντική είναι η ζήτηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μερίδιο των πωλήσεών τους, από το 5,8% που ήταν το 2009, μέσα σε μόλις δύο χρόνια έφτασε στο 8,4%, τάση που φαίνεται πως ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο τους πρώτους μήνες του 2012. Σημαντική είναι και η αύξηση του μεριδίου που κατέχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και σε αξία.

Όπως τονίζει η υπεύθυνη ομορφιάς σε γνωστό γυναικείο περιοδικό, λόγω της οικονομικής δυσπραγίας, οι καταναλώτριες φαίνονται πλέον πιο πρόθυμες και λιγότερο διστακτικές στη δοκιμή και τη χρήση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στα γαλακτώματα και τα μαντιλάκια καθαρισμού προσώπου.

Έτσι, εύλογα η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συσχετίζεται με την πτώση που παρουσιάζεται στα επώνυμα προϊόντα καθαρισμού προσώπου. Αντιθέτως, οι καταναλώτριες αποδεικνύονται πιο διστακτικές στη δοκιμή προϊόντων περιποίησης προσώπου ιδιωτικής ετικέτας. Όχι τυχαία το μερίδιο των PL κρεμών προσώπου υπολογίζεται ότι δεν υπερβαίνει το 1% σε αξία και το 4% σε όγκο πωλήσεων.

Οι καταναλώτριες έχουν εμπιστοσύνη στις μεγάλες επώνυμες εταιρείες για την τεχνογνωσία τους και την αξιοπιστία του προϊόντος τους, που απορροφάται από την επιδερμίδα. Τα περιθώρια για «πειραματισμούς» είναι πολύ μικρότερα. Ειδικά σε γυναίκες με δερματικά ή αλλεργιολογικά προβλήματα οι επώνυμες κρέμες έχουν σίγουρα το προβάδισμα.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει στέλεχος μεγάλης εταιρείας καλλυντικών, δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως μεγάλο μερίδιο της αγοράς καλύπτουν τα φαρμακεία, αν και δεν υπάρχουν αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία. Οι κρέμες περιποίησης προσώπου άπτονται του κλάδου υγείας. Κατά την τελευταία δεκαετία το μερίδιο των φαρμακείων θεωρείται πως ανεβαίνει συνεχώς και ιδιαιτέρως
στα φυτικά καλλυντικά.

Μάλιστα, τα προϊόντα περιποίησης προσώπου είναι τα πιο δημοφιλή και ακολουθούν τα προϊόντα για τα μαλλιά, με τα προϊόντα περιποίησης του σώματος να καταλαμβάνουν την τρίτη θέση. Βεβαίως, με επιδεινούμενη την οικονομική κρίση, οι υπεύθυνοι των σούπερ μάρκετ θεωρούν πως ακόμη και σε αυτό τον κλάδο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα κατακτήσουν μεγάλο μερίδιο της αγοράς, αφού έχουν το περιθώριο της πολύ καλής τιμής προσφοράς.

Η άνοδος των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται πως επηρεάζει και την άτυπη «μάχη» μεταξύ σούπερ μάρκετ και καταστημάτων καλλυντικών, ανατρέποντας τη μέχρι σήμερα ισορροπία. Δυο χρόνια πίσω, οι εκτιμήσεις για τις πωλήσεις των προϊόντων περιποίησης προσώπου ήταν πως το 60% πραγματοποιείται από τα καταστήματα καλλυντικών και το υπόλοιπο 40% από τα σούπερ μάρκετ. Ήδη από το 2010, όπως εκτιμάται, η κατάσταση τείνει να αντιστραφεί, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν επίσημα στοιχεία επί του θέματος.

Δύο και τρία και τέσσερα και… επτά σε ένα!

Η νέα τάση της αγοράς, όπως είπαμε, αναφέρεται σε μια νέα γενιά προϊόντων που συνδυάζουν πολλές δράσεις σε ένα προϊόν. Δεσπόζουσα θέση στη σχετική κατηγορία, όπως αναφέρει η κυρία Μαρία Παμπουκίδη, υπεύθυνη της ιστοσελίδας για θέματα ομορφιάς και φροντίδας beautystories.gr, κατέχει η Garnier, με την BB Cream (Blemish Balm – ήτοι βάλσαμο για τις ατέλειες) που υπόσχεται «πέντε δράσεις σε μία κρέμα»: Ομοιόμορφη όψη, ενυδάτωση, κάλυψη λεπτών γραμμών και ατελειών, ενίσχυση υγιούς λάμψης, προστασία από τις ακτίνες UV.

Όπως λέει η κυρία Παμπουκίδη, οι καταναλώτριες σήμερα, λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν έχουν πλέον τη δυνατότητα να αγοράζουν πολλές και διαφορετικές κρέμες. Θέλουν «μία για τα πάντα», για όλους τους τύπους δέρματος, που προσφέρει και αντιγήρανση και προστασία από τον ήλιο και «λάμψη».


Οι κρέμες νέας γενιάς προσφέρουν, λοιπόν, όχι μόνο την ενυδάτωση, αλλά και ελαφριά κάλυψη, που έχει σχεδόν τα αποτελέσματα ενός make up. Έντονη, άλλωστε, είναι η διαφημιστική προβολή για την προώθηση τέτοιων προϊόντων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διαφημιστική εκστρατεία της Olay, που υπόσχεται ότι αντιμετωπίζει τα επτά σημάδια της γήρανσης: χαλάρωση, θαμπή όψη, κηλίδες κ.ά.

Πρωταγωνίστρια του διαφημιστικού σποτ –όχι τυχαία– η Ελένη Μενεγάκη, λέει ότι πριν χρησιμοποιούσε επτά διαφορετικά προϊόντα, ενώ τώρα έχει «μόνο ένα»! Η τάση αυτή των πολλαπλών δράσεων δεν ισχύει μόνο για τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, αλλά και για πιο ακριβές, εξειδικευμένες μάρκες καλλυντικών. Καθώς φαίνεται, κανέναν δεν αφήνει αλώβητο η κρίση!

«Πόλεμος» τιμών και προσφορών
Πέρα από τη μάχη της καινοτομίας και τον… πληθωρισμό δράσεων, έντονος αναμένεται φέτος ο ανταγωνισμός στις τιμές, αλλά και στις προωθητικές ενέργειες, με δωρεάν συσκευασίες κ.λπ. Το ζήτημα είναι, όμως, πόσο μπορεί να αντέξει ο κλάδος τον «πόλεμο» τιμών και προσφορών.

Μερίδιο των PL προϊόντων περιποίησης προσώπου σε αξία
Κατηγορία 2009 2010 2011
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας 2,1% 2,4% 3,0%
Πηγή: SymphonyIRI

Μερίδιο των PL προϊόντων περιποίησης προσώπου σε όγκο
Κατηγορία 2009 2010 2011
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας 5,8% 6,8% 8,4%
Πηγή: SymphonyIRI

Πωλήσεις προϊόντων περιποίησης προσώπου PL σε αξία (σε χιλ. ευρώ)
2010 2011
380.033 451.373
Πηγή: SymphonyIRI

Πωλήσεις προϊόντων περιποίησης προσώπου PL σε όγκο (σε τόνους)
2010 2011
718.307 818.784
Πηγή: SymphonyIRI

σελφ σερβις (T. 417)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION