σελφ σερβις - Γαλακτοκομικά προϊόντα: Συγκρατημένες προσδοκίες για φέτος

Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Γαλακτοκομικά προϊόντα: Συγκρατημένες προσδοκίες για φέτος

2 Φεβρουαρίου 2011 | 13:10 Γράφει η Ελενα  Καραντζίκου Topics: Έρευνα,Προϊόντα,Τάσεις

Γαλακτοκομικά προϊόντα: Συγκρατημένες προσδοκίες για φέτος

Πτωτικά επιδρά η κακή ψυχική διάθεση των καταναλωτών στις πωλήσεις των γαλακτοκομικών, αν και ως είδη πρώτης ανάγκης δείχνουν ανθεκτικότητα στην κρίση. Στο πλαίσιο της γενικότερης ανασφάλειας που προκαλεί το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, τα στελέχη του σχετικού κλάδου διατυπώνουν με επιφύλαξη τις προσδοκίες τους για φέτος. Όμως στη νέα χρονιά αναμένονται ανακατατάξεις στη γενική κατηγορία των γαλακτοκομικών, λόγω των νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Σημαντικές εξελίξεις θα δρομολογήσει η επικείμενη συγχώνευση της ΜΕΒΓΑΛ με τη Vivartia, κυρίως στον τομέα του γιαουρτιού, αν ολοκληρωθεί η συμφωνία εξαγοράς. Η Μινέρβα ΑΕ συνεχίζει τις επενδύσεις της στον κλάδο των τυροκομικών, με το λανσάρισμα νέων προϊόντων, ενώ νέες ισορροπίες αναμένεται ότι θα δημιουργήσει η πιθανή πώληση από την ΑΤΕ, μεταξύ άλλων, και της θυγατρικής της Δωδώνη ΑΕ, σύμφωνα με σενάρια οικονομικών αναλυτών.

Στο νέο οικονομικό περιβάλλον που δημιουργείται παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν εξαγορές και συγχωνεύσεις, μικρότερης μεν κλίμακας, αλλά δραστικές ως προς την εκκίνηση ανακατατάξεων στα μερίδια των ανταγωνισμού.

Εντός του σούπερ μάρκετ, στελέχη του λιανεμπορίου εκτιμούν ότι σταδιακά εκδηλώνεται μια τάση μετακίνησης προϊόντων από τις γόνδολες προς τα ράφια ψυγείου, με στόχο την ανανέωση της εικόνας ορισμένων προϊόντων (βλέπε ζωμούς ψυγείου). Σήμερα, τη μερίδα του λέοντος στα ψυγεία την έχουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αν επιβεβαιωθεί η τάση μετακίνησης άλλων κατηγοριών προϊόντων προς τα ψυγεία, η αναπόφευκτη πίεση των περιορισμών χώρου θα οδηγήσει, πιθανώς, σε νέες ανακατατάξεις, πολώσεις και «ξεκαθαρίσματα».

Σημαντικές εξελίξεις θα δρομολογήσει η επικείμενη συγχώνευση της ΜΕΒΓΑΛ με τη Vivartia, κυρίως στον τομέα του γιαουρτιού, αν ολοκληρωθεί η συμφωνία εξαγοράς. Η Μινέρβα ΑΕ συνεχίζει τις επενδύσεις της στον κλάδο των τυροκομικών, με το λανσάρισμα νέων προϊόντων, ενώ νέες ισορροπίες αναμένεται ότι θα δημιουργήσει η πιθανή πώληση από την ΑΤΕ, μεταξύ άλλων, και της θυγατρικής της Δωδώνη ΑΕ, σύμφωνα με σενάρια οικονομικών αναλυτών.

Στο νέο οικονομικό περιβάλλον που δημιουργείται παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν εξαγορές και συγχωνεύσεις, μικρότερης μεν κλίμακας, αλλά δραστικές ως προς την εκκίνηση ανακατατάξεων στα μερίδια των ανταγωνισμού.

Εντός του σούπερ μάρκετ, στελέχη του λιανεμπορίου εκτιμούν ότι σταδιακά εκδηλώνεται μια τάση μετακίνησης προϊόντων από τις γόνδολες προς τα ράφια ψυγείου, με στόχο την ανανέωση της εικόνας ορισμένων προϊόντων (βλέπε ζωμούς ψυγείου). Σήμερα, τη μερίδα του λέοντος στα ψυγεία την έχουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αν επιβεβαιωθεί η τάση μετακίνησης άλλων κατηγοριών προϊόντων προς τα ψυγεία, η αναπόφευκτη πίεση των περιορισμών χώρου θα οδηγήσει, πιθανώς, σε νέες ανακατατάξεις, πολώσεις και «ξεκαθαρίσματα».


Γιαούρτι
Η αγορά του γιαουρτιού και των επιδορπίων παρουσιάζει μία πτώση της τάξεως του 2,9% σε όγκο και 2,2% σε αξία το 11μηνο του 2010, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2009, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών βασισμένα σε στοιχεία της SymphonyIRI.

Ανοδικά κινούνται μόνο οι οικογενειακές συσκευασίες, που το ίδιο διάστημα ενισχύθηκαν κατά 8% σε αξία, λόγω της καλής αντιστοιχίας ποσότητας-τιμής. Ανάπτυξη σημειώνει και η υποκατηγορία των λειτουργικών προϊόντων, ενώ μικρή άνοδο παρουσιάζουν τα παιδικά προϊόντα (+1% σε αξία) και το στραγγιστό γιαούρτι (+1% σε αξία).

Η οικονομική κρίση αποτυπώνεται στη ραγδαία ανάπτυξη των μεριδίων των PL γιαουρτιών, αλλά και στη στροφή των καταναλωτών στο λευκό γιαούρτι, που συνδυάζεται με πολλές τροφές, αντίθετα προς το γιαούρτι με τα φρούτα.

Δείτε του πίνακες πωλήσεων γιαουρτιού στα σούπερ μάρκετ σε όγκο (σε τόνους) και σε αξία (σε χιλ. ευρώ)

Έντονα αισθητή και η μείωση των δαπανών επικοινωνίας. Βάσει των μετρήσεων της Media Services, το 2009 κατεγράφη πτώση περίπου 40% έναντι του 2008, η οποία συνεχίστηκε στο δεκάμηνο του 2010, πιο ήπια όμως (-15%), σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009. Σημαντικός λόγος μείωσης των δαπανών στη μαζική διαφήμιση είναι η ένταση του ανταγωνισμού, που οδήγησε στη μονιμοποίηση των προωθητικών προγραμμάτων (πχ τύπου «2+1 δώρο»).

Μόλις πέρυσι ξεκίνησαν οι προσπάθειες από κάποιες εταιρείες να περιοριστεί η ένταση των προωθητικών ενεργειών, ώστε να βελτιωθούν τα οικονομικά αποτελέσματά τους.

Σχετικά οι εταιρείες του κλάδου τηρούν στάση αναμονής, έως ότου αποσαφηνιστεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις προσφορές από το αρμόδιο υπουργείο.

Πάντως, εκτιμάται ότι θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση ενέργειες promotion όπως οι δειγματοδιανομές, τα εκπτωτικά κουπόνια, οι γευστικές δοκιμές κλπ κυρίως στα σούπερ μάρκετ, καθώς μέσω αυτών πραγματοποιείται το 80% των πωλήσεων της κατηγορίας.

Δύσκολη εποχή για τα suppliers brands
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο της κατηγορίας γιαουρτιού το 10μηνο 2010 απέσπασαν μερίδιο 6,8% σε όγκο και 3,7% σε αξία, με αυξητικές τάσεις σε σχέση με τα προηγούμενα έτη (το 2009 τα μερίδια ήταν 5,7% και 3,1% αντίστοιχα). Η τάση αυτή αναμένεται ότι θα επιβεβαιωθεί και το 2011. Παράλληλα, αυξάνεται και το μερίδιο των hard discounters και των εισαγόμενων προϊόντων στην κατηγορία, που κάνει ολοένα πιο δύσκολες τις συνθήκες για τα επώνυμα brands της κατηγορίας.

Τη νέα χρονιά η πορεία πωλήσεων της κατηγορίας του γιαουρτιού αναμένεται ελαφρώς πτωτική σε όγκο αλλά και σε αξία, καθώς διαπιστώνεται μια μετατόπιση των καταναλωτών σε προϊόντα χαμηλότερης μέσης τιμής.

Τυρί
Υποχώρηση παρουσιάζουν και οι πωλήσεις της κατηγορίας των τυροκομικών. Σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών του κλάδου, βασισμένα σε μετρήσεις της Nielsen, στο 11μηνο του 2010 υποχώρησαν κατά 2,6%. Η μείωση αφορά κυρίως στην κίνηση των χύμα τυροκομικών, καθώς στα τυποποιημένα διαπιστώνεται αυξητική τάση.

Χαρακτηριστικό της κατηγορίας στη διάρκεια του 2010 ήταν η σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων των light κίτρινων τυριών, που αποδίδεται στην υψηλή τους τιμή. Στα light κίτρινα τυριά, όπως και σε όλα τα εισαγόμενα, υπήρξε κύμα ανατιμήσεων που σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξε το 50%, σημειώνει εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, κατά τις εκτιμήσεις του οποίου τα εισαγόμενα τυριά κατέχουν μερίδιο ύψους 40% επί των συνολικών πωλήσεων της κατηγορίας. Πάντως, οι εξελίξεις στην ελληνική αγορά κράτησαν σταθερές τις τιμές στη φέτα.

 Πίνακας 3: Πωλήσεις τυριού σε όγκο (σε τόνους)

 Πωλήσεις  Ιαν- 24/10/2009  Ιαν- 24/10/2010  Μεταβολή (%)
 Κίτρινο τυρί  77.802  75.375  -3,1%
 Λευκό τυρί  81.426  78.103  -4,1%
 Επεξεργασμένα τυριά (τύπου la vache qui rit)  2.866  2.755  -3,9%
 Σύνολο επωνύμων  162.094  156.234  -3,6%
 PL  7.582  8.647  14,1%
 * Περιλαμβάνονται πωλήσεις τυριών πάγκου και συσκευασμένων.

 Πηγή: SymphonyIRI


 Πίνακας 4: Πωλήσεις τυριού σε αξία (χιλ. ευρώ)

 Πωλήσεις  Ιαν- 24/10/2009  Ιαν- 24/10/2010  Μεταβολή (%)
 Κίτρινο τυρί  698.554  666.611  -4,6%
 Λευκό τυρί  611.858  599.615  -2%
 Επεξεργασμένα τυριά (τύπου la vache qui rit)  30.994  29.240  -5,7%
 Σύνολο επωνύμων  1.341.408  1.295.466  -3,4%
 PL  62.956  71.849  14,1%

 * Περιλαμβάνονται πωλήσεις τυριών πάγκου και συσκευασμένων.

 Πηγή: SymphonyIRI


Φέτος οι τιμές γενικά στην κατηγορία αναμένεται ότι θα διατηρηθούν στα περυσινά επίπεδα. Παρά την οικονομική κρίση εκτιμάται ότι οι πωλήσεις τους θα παραμείνουν σταθερές, δεδομένου ότι αποτελούν βασικό προϊόν της καθημερινής διατροφής των Ελλήνων.

Στροφή προς το τυποποιημένο τυρί
Σύμφωνα με στέλεχος μεγάλης αλυσίδας, η αναλογία χύμα/συσκευασμένου τυριού άλλαξε από 24%/76% πέρυσι, σε 30%/70% φέτος –κι ίσως σε ορισμένες αλυσίδες σε 40%/60%. Στα τυποποιημένα τυριά δεν συμπεριλαμβάνονται όσα προσυσκευάζονται από τους λιανέμπορους σε διαφανείς συσκευασίες, χωρίς επωνυμία, και διατίθενται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ (αυτά προσμετρώνται στα χύμα).

Η άνοδος των πωλήσεων των τυποποιημένων τυροκομικών αποδίδεται στην ανάγκη του καταναλωτή για πρακτικότητα και μεγαλύτερο αίσθημα «ασφάλειας», καθώς και στους περιορισμούς χρόνου που έχει για τις αγορές του.

Όπως επισημαίνει στέλεχος μεγάλης εταιρείας του κλάδου, η άνοδος των συσκευασμένων τυροκομικών αποτελεί απόδειξη ότι η κρίση δεν επηρεάζει προϊόντα που προσφέρουν υψηλή προστιθέμενη αξία και κάτι το διαφορετικό στον καταναλωτή. Ενδεικτικά, αναφέρει ότι η συσκευασμένη φέτα παρουσίασε φέτος άνοδο της τάξης του 5%, παρά το γεγονός ότι η διαφορά της τιμής της από τη χύμα είναι 20%-25%. Η συσκευασμένη φέτα κατέχει σήμερα μερίδιο 17%, έναντι 15% και 10% πέρυσι και πρόπερσι (πηγή: στοιχεία εταιρειών με βάση τις μετρήσεις της Nielsen για το κυλιόμενο 12μηνο έως 4.12.2010).

Η μείωση των πωλήσεων των κίτρινων light τυριών επηρέασε το σύνολο της κατηγορίας, αφού τα τελευταία χρόνια παρουσίαζε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ διατίθενται σε ακριβότερες τιμές, πράγμα που επηρέασε τις πωλήσεις σε αξία. Η πτώση εξισορροπήθηκε σε ένα βαθμό από τις πωλήσεις της φέτας και των εισαγόμενων κίτρινων τυριών. Η φέτα διατηρεί το κυρίαρχο μερίδιο στις πωλήσεις τυριών στην εγχώρια αγορά, με μερίδιο που ξεπερνά το 50%.

Στα κίτρινα τυριά η κατηγορία περιλαμβάνει αρκετά διαφορετικά προϊόντα. Κάποια από αυτά, όπως πχ οι φέτες για τοστ, θεωρούνται πλέον «πρώτης ανάγκης». Όπως επισημαίνει στέλεχος εταιρείας του κλάδου, τα ελληνικά κίτρινα τυριά είναι σημαντικά ακριβότερα από τα εισαγόμενα. Οι πωλήσεις των ελληνικών ημίσκληρων τυριών (κασέρι, γραβιέρα κά) και των εισαγόμενων κίτρινων (γκούντα, ένταμ) είναι ισοδύναμες από άποψη πωλήσεων. Στην κατηγορία των κίτρινων εισαγόμενων, στέλεχος εταιρείας του κλάδου σημειώνει ότι τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν κατηγορίες που προσφέρουν value for money: ποιότητα, γεύση και ευκολία χρήσης σε λογική τιμή.

Ανάπτυξη πωλήσεων παρουσιάζουν και τα λευκά τυριά τύπου φέτας που παρασκευάζονται από αγελαδινό γάλα, ενώ πολλές εταιρείες εκδηλώνουν το ενδιαφέρον να λανσάρουν προϊόντα στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Τυροκομικά χαμηλής τιμής
Ειδικά στον τομέα του catering- ho.re.ca. η πτώση των καταναλώσεων τυροκομικών υπήρξε έντονη, όχι μόνο λόγω της μείωσης της τουριστικής κίνησης αλλά κυρίως λόγω της ελάττωσης των καταναλωτικών δαπανών εκτός σπιτιού στα αστικά κέντρα. Συνέπεια της κρίσης θεωρείται η σημαντική άνοδος των πωλήσεων των τυροκομικών ιδιωτικής ετικέτας. Πράγματι, στο 11μηνο του 2010 το μερίδιο όγκου τους στην κατηγορία των τυποποιημένων τυροκομικών εκτιμάται ότι παρουσίασε αύξηση 3%, σε σχέση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο. Ενδεικτικά, στην κατηγορία της τυποποιημένης φέτας το μερίδιο των pl έχει φτάσει στο 21,5% έναντι του 18,4% που ήταν το αντίστοιχο περυσινό 11μηνο.

Σε ορισμένες αλυσίδες, μάλιστα, το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί των πωλήσεων συσκευασμένων τυροκομικών είναι ακόμη μεγαλύτερο και φτάνει, σύμφωνα με τα στοιχεία τους, στο 28%.

Στα χύμα τυροκομικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με την «αυστηρή» έννοια δεν είναι διαθέσιμα. Οι αλυσίδες συνήθως συνεργάζονται αποκλειστικά με τυροκομεία, από τις εκατοντάδες μικρές μονάδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, και προχωρούν σε συμφωνίες χαμηλών τιμών. Έτσι, το λανσάρισμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα χύμα τυροκομικά δεν προσφέρει επιπλέον οφέλη για τις αλυσίδες.

Τυρί σε άλειμμα

Αυξητικές τάσεις παρουσιάζει η υποκατηγορία τυριού σε άλειμμα, που κατέχει περίπου το 3% της αγοράς του τυριού. Η αύξησή της οφείλεται στο προϊόν Philadelphia, που κατέχει ηγετική θέση και υποστηρίζεται έντονα με ολοκληρωμένο πλάνο προώθησης και επένδυση στα media. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, η ετήσια αύξηση της υποκατηγορίας είναι 4,5% σε όγκο.

Βασικός άξονας επικοινωνίας της μάρκας είναι οι εναλλακτικές χρήσεις του Philadelphia στη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Η διεύρυνση των χρήσεών του διαφύλαξε την υποκατηγορία από τις συνέπειες της κρίσης, επιβραδύνοντας απλώς τους ρυθμούς της ανάπτυξής της.

Στην υποκατηγορία το μερίδιο των προϊόντων private label, χωρίς να υπολογίζονται οι πωλήσεις των Lidl, εκτιμώνται σε 7% σε αξία και 12% σε όγκο.

σελφ σερβις (T. 402)
« 1 2 3 4 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION