σελφ σερβις - Προϊόντα σοκολάτας: Αναζήτηση απόλαυσης με λιγότερες θερμίδες

Κυριακή, 20 Μαΐου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Προϊόντα σοκολάτας: Αναζήτηση απόλαυσης με λιγότερες θερμίδες

5 Ιανουαρίου 2011 | 11:27 Γράφει η Ελενα  Καραντζίκου Topics: Προϊόντα

Προϊόντα σοκολάτας: Αναζήτηση απόλαυσης με λιγότερες θερμίδες

Στην αναζήτηση της «μαγικής συνταγής» σοκολάτας, που προσφέρει απόλαυση με λιγότερες θερμίδες βρίσκονται καταναλωτές και σοκολατοποιοί. Η στροφή προς την υγιεινή διατροφή και την αφαίρεση περιττών λιπαρών από το διαιτολόγιο των καταναλωτών ωθούν τη σοκολατοποιία σε λανσαρίσματα προϊόντων που, ενώ ικανοποιούν τις διαιτητικές απαιτήσεις, δεν μειώνουν τη γευστική «ταυτότητα» της απόλαυσης που έκανε αγαπητές τις μάρκες τους.

Τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες του κλάδου κάνουν συστηματική προσπάθεια να ενημερώσουν τους καταναλωτές για τις ευεργετικές επιδράσεις της σοκολάτας στον οργανισμό και ότι αρκεί η κατανάλωσή της να γίνεται με μέτρο, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής, ώστε να μην ενοχοποιείται η απόλαυσή της. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην προβολή, μέσω σχετικών δημοσιευμάτων, της διατροφικής αξίας της σοκολάτας και των αντιοξειδωτικών του ιδιοτήτων του κακάο.

Ενδεικτικά, μετά από πενταετή έρευνα, η Mars προχώρησε σε μια σημαντική επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ, προκειμένου να είναι σε θέση να διαθέτει μερικά από τα πιο δημοφιλή προϊόντα της (Mars, Snickers και Milky Way) με κατά 15% λιγότερα κορεσμένα λιπαρά σε σχέση με το παρελθόν, χωρίς ωστόσο αλλαγές στις γεύσεις τους. Από την πλευρά της η Nestle λανσάρισε το Kit Kat Senses, ένα προϊόν με τη γνωστή γεύση των προϊόντων Kit Kat, αλλά με λιγότερες θερμίδες.

Την τελευταία διετία, μάλιστα, στο πλαίσιο της τάσης αυτής, διαπιστώνεται μια σημαντική ανάπτυξη στην υποκατηγορία των ελαφριών μπαρών (όπως το Kit Kat Senses), που συνδυάζουν την απόλαυση της σοκολάτας με τη μείωση των θερμίδων.

Περιορισμένες οι επιπτώσεις της κρίσης
Οι πωλήσεις της κατηγορίας παρέμειναν σταθερές τα τελευταία χρόνια, με ελαφρώς πτωτικές τάσεις. Πόσο επηρεάστηκε η κατηγορία από την οικονομική κρίση; Είναι ένα θέμα για το οποίο οι απόψεις διαφέρουν. Στέλεχος μεγάλης εταιρείας υποστηρίζει ότι ναι μεν υπάρχει μια μικρή πτώση των πωλήσεων του προϊόντος, αλλά δεν αναμένεται να διαφοροποιηθούν σημαντικά, καθώς η σοκολάτα ως προϊόν αυθόρμητης αγοράς, με σκοπό την ικανοποίηση μιας στιγμιαίας ανάγκης για γευστική απόλαυση, έχει μικρό κόστος, δηλαδή μη υπολογίσιμο μπροστά στην ικανοποίηση που προσφέρει.

Με την άποψη αυτή φαίνεται ότι συντάσσονται αρκετοί παράγοντες του κλάδου, ελπίζοντας στη σταθερότητα των πωλήσεων της κατηγορίας, μετά τη μικρή, πάντως, κάμψη τους φέτος. Μάλιστα, κάποιοι από αυτούς πιστεύουν ότι ενδεχομένως ορισμένες υποκατηγορίες του προϊόντος θα παρουσιάσουν ακόμα και άνοδο, καθώς η μικρή καθημερινή γευστική απόλαυση της σοκολάτας θα γίνεται περισσότερο... οικιακή υπόθεση.

Στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, λαμβάνοντας υπόψη του τα στοιχεία, που δείχνουν μια πτωτική τάση των πωλήσεων σοκολάτας σε όγκο και αξία της τάξης του 3%, επισημαίνει ότι, εφόσον το μερίδιο των σούπερ μάρκετ επί των συνολικών πωλήσεων της κατηγορίας παραμένει το ίδιο, η πτώση των πωλήσεων οφείλεται στη μείωση του μεριδίου των μικρών σημείων πώλησης (περίπτερα, ψιλικατζίδικα κλπ), πράγμα, ωστόσο, που δεν φαίνεται στην επίσημη έρευνα.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα μικρά σημεία πώλησης παραμένουν ένα σημαντικό κανάλι διανομής της σοκολάτας, όπως και όλων των άλλων προϊόντων αυθόρμητης αγοράς, αφήνοντας για το σούπερ μάρκετ κυρίως τις συνειδητές αναζητήσεις του καταναλωτή για ευκαιρίες αγοράς, πχ πολυσυσκευασιών, που δεν προσφέρονται στη μικρή αγορά.

Στέλεχος άλλης αλυσίδας, πάντως, εκτιμά ότι η οικονομική κρίση επηρεάζει την κατηγορία της σοκολάτας, στο μέτρο που ο καταναλωτής στρέφεται σε άλλα ανταγωνιστικά τρόφιμα, όπως το κρουασάν, που ενώ προσφέρουν τη γεύση της σοκολάτας, είναι πιο χορταστικά και διατίθενται σε πιο χαμηλή τιμή.

Σημειώνουμε ότι αρνητικά επηρεάζουν την κατηγορία της σοκολάτας και οι κλιματολογικές συνθήκες: η παρατεταμένη καλοκαιρία, ιδιαίτερα στη Νότια Ελλάδα, συντελεί στη μείωση της ζήτησης του προϊόντος προς όφελος άλλων προϊοντικών κατηγοριών, όπως του παγωτού.

Φέτος οι πωλήσεις της κατηγορίας εκτιμάται ότι εν μέρει επηρεάστηκαν αρνητικά στην έναρξη της σεζόν από την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ, που δυσχέρανε τον ανεφοδιασμό της αγοράς.

Τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες του κλάδου κάνουν συστηματική προσπάθεια να ενημερώσουν τους καταναλωτές για τις ευεργετικές επιδράσεις της σοκολάτας στον οργανισμό και ότι αρκεί η κατανάλωσή της να γίνεται με μέτρο, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής, ώστε να μην ενοχοποιείται η απόλαυσή της. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην προβολή, μέσω σχετικών δημοσιευμάτων, της διατροφικής αξίας της σοκολάτας και των αντιοξειδωτικών του ιδιοτήτων του κακάο.

Ενδεικτικά, μετά από πενταετή έρευνα, η Mars προχώρησε σε μια σημαντική επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ, προκειμένου να είναι σε θέση να διαθέτει μερικά από τα πιο δημοφιλή προϊόντα της (Mars, Snickers και Milky Way) με κατά 15% λιγότερα κορεσμένα λιπαρά σε σχέση με το παρελθόν, χωρίς ωστόσο αλλαγές στις γεύσεις τους. Από την πλευρά της η Nestle λανσάρισε το Kit Kat Senses, ένα προϊόν με τη γνωστή γεύση των προϊόντων Kit Kat, αλλά με λιγότερες θερμίδες.

Την τελευταία διετία, μάλιστα, στο πλαίσιο της τάσης αυτής, διαπιστώνεται μια σημαντική ανάπτυξη στην υποκατηγορία των ελαφριών μπαρών (όπως το Kit Kat Senses), που συνδυάζουν την απόλαυση της σοκολάτας με τη μείωση των θερμίδων.

Περιορισμένες οι επιπτώσεις της κρίσης
Οι πωλήσεις της κατηγορίας παρέμειναν σταθερές τα τελευταία χρόνια, με ελαφρώς πτωτικές τάσεις. Πόσο επηρεάστηκε η κατηγορία από την οικονομική κρίση; Είναι ένα θέμα για το οποίο οι απόψεις διαφέρουν. Στέλεχος μεγάλης εταιρείας υποστηρίζει ότι ναι μεν υπάρχει μια μικρή πτώση των πωλήσεων του προϊόντος, αλλά δεν αναμένεται να διαφοροποιηθούν σημαντικά, καθώς η σοκολάτα ως προϊόν αυθόρμητης αγοράς, με σκοπό την ικανοποίηση μιας στιγμιαίας ανάγκης για γευστική απόλαυση, έχει μικρό κόστος, δηλαδή μη υπολογίσιμο μπροστά στην ικανοποίηση που προσφέρει.

Με την άποψη αυτή φαίνεται ότι συντάσσονται αρκετοί παράγοντες του κλάδου, ελπίζοντας στη σταθερότητα των πωλήσεων της κατηγορίας, μετά τη μικρή, πάντως, κάμψη τους φέτος. Μάλιστα, κάποιοι από αυτούς πιστεύουν ότι ενδεχομένως ορισμένες υποκατηγορίες του προϊόντος θα παρουσιάσουν ακόμα και άνοδο, καθώς η μικρή καθημερινή γευστική απόλαυση της σοκολάτας θα γίνεται περισσότερο... οικιακή υπόθεση.

Στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, λαμβάνοντας υπόψη του τα στοιχεία, που δείχνουν μια πτωτική τάση των πωλήσεων σοκολάτας σε όγκο και αξία της τάξης του 3%, επισημαίνει ότι, εφόσον το μερίδιο των σούπερ μάρκετ επί των συνολικών πωλήσεων της κατηγορίας παραμένει το ίδιο, η πτώση των πωλήσεων οφείλεται στη μείωση του μεριδίου των μικρών σημείων πώλησης (περίπτερα, ψιλικατζίδικα κλπ), πράγμα, ωστόσο, που δεν φαίνεται στην επίσημη έρευνα.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα μικρά σημεία πώλησης παραμένουν ένα σημαντικό κανάλι διανομής της σοκολάτας, όπως και όλων των άλλων προϊόντων αυθόρμητης αγοράς, αφήνοντας για το σούπερ μάρκετ κυρίως τις συνειδητές αναζητήσεις του καταναλωτή για ευκαιρίες αγοράς, πχ πολυσυσκευασιών, που δεν προσφέρονται στη μικρή αγορά.

Στέλεχος άλλης αλυσίδας, πάντως, εκτιμά ότι η οικονομική κρίση επηρεάζει την κατηγορία της σοκολάτας, στο μέτρο που ο καταναλωτής στρέφεται σε άλλα ανταγωνιστικά τρόφιμα, όπως το κρουασάν, που ενώ προσφέρουν τη γεύση της σοκολάτας, είναι πιο χορταστικά και διατίθενται σε πιο χαμηλή τιμή.

Σημειώνουμε ότι αρνητικά επηρεάζουν την κατηγορία της σοκολάτας και οι κλιματολογικές συνθήκες: η παρατεταμένη καλοκαιρία, ιδιαίτερα στη Νότια Ελλάδα, συντελεί στη μείωση της ζήτησης του προϊόντος προς όφελος άλλων προϊοντικών κατηγοριών, όπως του παγωτού.

Φέτος οι πωλήσεις της κατηγορίας εκτιμάται ότι εν μέρει επηρεάστηκαν αρνητικά στην έναρξη της σεζόν από την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ, που δυσχέρανε τον ανεφοδιασμό της αγοράς.


H... TV ευνοεί την κουβερτούρα!
Τα μερίδια των υποκατηγοριών στην αγορά της σοκολάτας δεν έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά. Η σοκολάτα σε πλάκα εξακολουθεί να κατέχει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, με μερίδιο που προσδιορίζεται περίπου στο 48%. Ακολουθούν οι γκοφρέτες και οι μπάρες, ενώ έπονται υποκατηγορίες του προϊόντος με μικρότερη συμμετοχή στη γενική του κατηγορία, όπως τα σοκολατάκια, οι μπουκίτσες κά. Τη μεγαλύτερη πτώση καταγράφουν τα σοκολατάκια, αλλά, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, το ποσοστό της ανάπτυξης των PL στο αντίστοιχο είδος προϊόντων είναι διψήφιο. Ανάπτυξη παρουσιάζουν και οι κατηγορίες των minis και γενικότερα των πολυσυσκευασιών.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις προϊόντων σοκολάτας σε όγκο (σε τόνους)

 Υποκατηγορία  12μηνο έως Αύγ. '09  12μηνο έως Αύγ. '10  Μεταβολή '10/'09
    Επώνυμα  PL  Επώνυμα  PL  Επώνυμα
 Ταμπλέτες  13.997  2.403  13.697  2.341  -2,1%  -2,6%
 Μπάρες  3.753  582  3.619  541  -3,6%  -7%
 Γκοφρέτες με επικάλυψη σοκολάτας  5.929  1.827  5.657  1.653  -4,6%  -9,5%
 Σοκολατένια αυγά  411  6,8  368  11,9  -10,3%  75,2%
 Bites  7.61,2  96,8  723,6  122,7  -4,9%  26,7%
 Σοκολατάκια  2.829  544,3  2627  599  -7,1%  10%
 Σημείωση: Καταστήματα τροφίμων (εξαιρουμένου του Σκλαβενίτη), καταστήματα ψιλικών, περίπτερα, αρτοζαχαροπλαστεία και γαλακτοπωλεία. Ταμπλέτες=κλασικές σοκολάτες σε πλάκα, μπάρες=σοκολάτες τύπου Mars, Twix κτλ. και bites=προϊόντα τύπου Smarties, Maltesers, M&M’s κλπ.

 Πηγή: Nielsen Market Track


 Πίνακας 2: Πωλήσεις προϊόντων σοκολάτας σε αξία (σε χιλ. ευρώ)

 Υποκατηγορία  12μηνο έως Αύγ. '09  12μηνο έως Αύγ. '10  Μεταβολή '10/'09
   Επώνυμα  PL  Επώνυμα  PL  Επώνυμα
 Ταμπλέτες  152.349  13.947  154.524  14.339  1,4%  2,8%
 Μπάρες  45.596  2.961  45.510  2.720  -0,2%  -8,2%
 Γκοφρέτες με επικάλυψη σοκολάτας  49.030  8.598  48.672  7778  -0,7%  -9,5%
 Σοκολατένια αυγά  14.963  77,2  14.082  199,5  -5,9%  158,4
 Bites  10.347  649,7  9.490  748,03  -8,3%  15,1%
 Σοκολατάκια  33.854  4.182  30.987  4159  -8,5%  8,1%
 Σημείωση: Καταστήματα τροφίμων (εξαιρουμένου του Σκλαβενίτη), καταστήματα ψιλικών, περίπτερα, αρτοζαχαροπλαστεία και γαλακτοπωλεία.

 Πηγή: Nielsen Market Track


Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζουν την τελευταία πενταετία οι σοκολάτες υγείας. Στις πλάκες σοκολάτας το μερίδιο της σοκολάτας υγείας εκτιμάται ότι φτάνει στο 20%, ενώ προϊόντα, που περιέχουν σοκολάτα υγείας, έχουν λανσαριστεί και σε άλλες υποκατηγορίες, όπως στις γκοφρέτες.

Επίσης σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια εμφανίζει η υποκατηγορία της κουβερτούρας, χωρίς ωστόσο να αφαιρεί μερίδια από άλλες υποκατηγορίες, αφού η χρήση της διαφέρει από αυτές. Η μόδα των τηλεοπτικών εκπομπών για τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική, αλλά και η πεποίθηση ότι τα χειροποίητα σπιτικά γλυκά είναι πιο θρεπτικά και υγιεινά είναι οι βασικές αιτίες ανάπτυξης της συγκεκριμένης υποκατηγορίας, με επώνυμα προϊόντα όπως η Nestle Dessert. Μετά το λανσάρισμα της λευκής κουβερτούρας, προσφέρει στους καταναλωτές μία ολοκληρωμένη γκάμα κουβερτούρας (μαύρη, γάλακτος και λευκή).

Εκτός από τα λανσαρίσματα σοκολάτας με λιγότερα λιπαρά και θερμίδες, την τελευταία διετία στην εγχώρια αγορά έγιναν σημαντικά λανσαρίσματα σε υποκατηγορίες με πλούσιες και ξεχωριστές γεύσεις, όπως οι σοκολάτες σε πλάκα με γέμιση καραμέλα.

Ισχυρή πιστότητα στη μάρκα
Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου επενδύουν σημαντικά στην προσφορά προϊόντων ποιότητας, όπως και στην υποστήριξη των πωλήσεών τους εντός και εκτός των καταστημάτων. Η πιστότητα στη μάρκα, άλλωστε, είναι πολύ υψηλή, αφού επωνυμία και γεύση προϊόντος αποτελούν το «διαβατήριό» του για την προτίμηση του καταναλωτή.

Ωστόσο, διευρύνεται πλέον η μερίδα των καταναλωτών που επιλέγουν σοκολάτα με γνώμονα την τιμή της. Στο πλαίσιο αυτό, άνοδο παρουσιάζουν οι πωλήσεις των PL σοκολατών, όπως και οι φθηνές σειρές εισαγόμενης σοκολάτας, κατά την επισήμανση στελέχους μεγάλης αλυσίδας. Μάλιστα, σε ορισμένες υποκατηγορίες, όπως στα σοκολατάκια και τα bites (όπως τα Smarties και τα M&M’s), οι ρυθμοί ανάπτυξης των PL προϊόντων είναι ιδιαίτερα υψηλοί. Στις υπόλοιπες υποκατηγορίες, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Nielsen, οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο έχουν πτωτική τάση, ακολουθώντας την πορεία των επώνυμων προϊόντων.

Πάντως, τα μερίδια των προϊόντων PL είναι σημαντικά, καθώς διαμορφώνονται, για παράδειγμα, γύρω στο 17% στις πλάκες και στο 22% στα σοκολατάκια, επί του συνόλου των πωλήσεών τους σε όγκο.

Διαφημιστικό ενδιαφέρον για τα ψηφιακά μέσα
Η διαφημιστική υποστήριξη των προϊόντων στην τηλεόραση μειώθηκε αρκετά τον τελευταίο χρόνο λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και του γεγονότος ότι οι διαφημιζόμενοι του κλάδου στρέφονται όλο και περισσότερο στο Internet, προκειμένου να κάνουν πιο ελκυστικά τα προϊόντα τους στο νεανικό κοινό. Όπως τονίζει στέλεχος μεγάλης εταιρείας, τα νέα μέσα προσφέρουν τη δυνατότητα μεγαλύτερης εστίασης από τα παραδοσιακά και, ταυτόχρονα, δίνουν την ευκαιρία στον καταναλωτή να αλληλεπιδρά με την αγαπημένη του μάρκα.

Επομένως, με τη σωστή αξιοποίησή τους γίνονται περισσότερο αποδοτικά ως επένδυση. Ανάλογα με το μέσο υπάρχουν πολλές νέες ευκαιρίες για τους διαφημιζόμενους και τα brads να επικοινωνούν με το κοινό τους, να προβάλλουν τα μηνύματά τους, να δημιουργούν στενότερες σχέσεις με τους καταναλωτές, μαθαίνοντας περισσότερα γι’ αυτούς.

Αντίστοιχα, οι καταναλωτές είναι περισσότερο δεκτικοί στις νέες μορφές επικοινωνίας και διαφήμισης, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις χαίρονται τη δυνατότητα να επικοινωνούν άμεσα με την αγαπημένη τους μάρκα.

Ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων στην επικοινωνία διατίθενται για τα προγράμματα των προωθητικών ενεργειών στα σούπερ μάρκετ. Παρά την υψηλή πιστότητα στη μάρκα, που εκδηλώνεται στην κατηγορία της σοκολάτας, ο καταναλωτής συνήθως επιλέγει προϊόν μεταξύ μιας γκάμας τεσσάρων-πέντε κωδικών. Μέσω των προωθητικών ενεργειών οι εταιρείες επιδιώκουν να δελεάζουν τους καταναλωτές να προτιμούν τα δικά τους προϊόντα, παρέχοντάς τους κάποια κίνητρα -πχ έκπτωση, δωρεάν προϊόν ή κουπόνι-, που δεν περνούν απαρατήρητα στο ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον της αγοράς σήμερα. Σημαντική είναι και η υποστήριξη των νέων λανσαρισμάτων στα σούπερ μάρκετ, μέσω των ειδικών προβολών.

Σοκολατοποιία γίγας
Στις αρχές του 2010, η εξαγορά της βρετανικής σοκολατοποιίας Cadbury από την αμερικανική Kraft Foods έναντι περίπου 19,6 δισ. δολ. οδήγησε στη γέννηση της μεγαλύτερης σοκολατοποιίας παγκοσμίως, με συνολικές πωλήσεις του ομίλου άνω των 50 δισ. δολ. ετησίως. Ο νέος όμιλος «ενώνει» κορυφαία προϊόντα, όπως η σοκολάτα Dairy Milk και η τσίχλα Trident της Cadbury και οι σοκολάτες Milka, Toblerone και Terry της Kraft Foods.

Η Cadbury το τελευταίο διάστημα προ της εξαγοράς της εμφάνιζε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων σε αναδυόμενες αγορές, όπως η Ινδία και η Ρωσία, όπου ο νέος όμιλος αναμένεται ότι θα διατηρήσει ηγετική θέση.

σελφ σερβις (T. 401)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION