σελφ σερβις - Χαρτικά προϊόντα: Η κρίση ευνοεί τα PL

Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Χαρτικά προϊόντα: Η κρίση ευνοεί τα PL

7 Ιουλίου 2010 | 14:03 Γράφει η Ελενα  Καραντζίκου Topics: Προϊόντα

Χαρτικά προϊόντα: Η κρίση ευνοεί τα PL

Δύσκολο προμηνύεται το 2010 για την κατηγορία των χαρτικών προϊόντων -δηλαδή χαρτί κουζίνας και υγείας, χαρτοπετσέτες και χαρτομάντηλα. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να ενισχύουν τα μερίδιά τους εις βάρος των επώνυμων, που με τη σειρά τους προσπαθούν να επανακτήσουν το χαμένο έδαφος με συνεχείς προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Από την άλλη πλευρά, η σημαντική ανατίμηση της α’ ύλης το τελευταίο έτος καθιστά απαγορευτική τη διατήρηση των τιμών στα ίδια επίπεδα για μεγάλο διάστημα ακόμη.

Στέλεχη μεγάλων εταιρειών του κλάδου επισημαίνουν χαρακτηριστικά ότι η βιομηχανία χαρτικών είναι σε κρίση και είναι αδύνατη κάθε πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον. Τονίζουν ότι, «με την αρνητική συγκυρία της αύξησης της τιμής του χαρτοπολτού και σε ένα περιβάλλον οικονομικό που συνεχώς διαφοροποιείται, παραμένει άγνωστο τι μέλλει γενέσθαι στην κατηγορία χαρτικών αυτή τη χρονιά. Θα είναι τυχεροί όσοι καταφέρουν να διατηρήσουν τον τζίρο τους στα περσινά επίπεδα».

PL & επώνυμα στα... χαρακώματα
Ο «πόλεμος» μεταξύ επώνυμων και PL προϊόντων στην κατηγορία των χαρτικών δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Ξεκίνησε από τότε που πρωτοεμφανίστηκαν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές, σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες, ήταν πολύ πιο πρόθυμοι να τα εμπιστευτούν, γεγονός που οδήγησε σε συνεχή αύξηση των μεριδίων των PL.

Η μεγάλη έκρηξη των μεριδίων των PL ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2008, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, όταν «η διεθνής κρίση που ξέσπασε μετά το σκάνδαλο με τη Lehman Brothers άρχισε να αντικατοπτρίζεται και στην ελληνική αγορά». Για πρώτη φορά τότε τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα χαρτικά προϊόντα ξεπέρασαν το 50% των συνολικών πωλήσεων. «Και ενισχύονται περαιτέρω», τονίζεται.

Πλέον, με την οικονομική κρίση να πρωταγωνιστεί στην ελληνική πραγματικότητα, τα μόνα προϊόντα που δείχνουν αύξηση
πωλήσεων στην κατηγορία είναι τα ιδιωτικής ετικέτας. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών βασισμένα σε στοιχεία της IRI Hellas, το 12μηνο έως τον Απρίλιο του 2010, τα PL αυξήθηκαν κατά 10% σε όγκο και κατά 12% σε αξία. Αντίθετα, οι πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων συρρικνώθηκαν, καθώς, όπως επισημαίνεται, τα χαρτικά συνιστούν μια ώριμη αγορά.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, από την άλλη, ενισχύονται, αφού πλέον, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά στέλεχος μεγάλης εταιρείας, «ο καταναλωτής αναζητεί το φθηνότερο προϊόν, διότι πλέον και το ένα ευρώ στην τσέπη του μετράει».

Παράλληλα, εκτιμάται ότι μεγάλα μερίδια έχουν κατακτήσει και οι αλυσίδες hard discount και κυρίως τα Lidl που διαθέτουν πολυετή παρουσία στην ελληνική αγορά. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τα συγκεκριμένα μερίδια, όμως εκτιμάται ότι προς τις αλυσίδες hard discount και τα PL στρέφονται σταδιακά και όσοι καταναλωτές προμηθεύονταν χαρτικά από άλλα σημεία πώλησης (πχ λαϊκές αγορές).

Στέλεχη μεγάλων εταιρειών του κλάδου επισημαίνουν χαρακτηριστικά ότι η βιομηχανία χαρτικών είναι σε κρίση και είναι αδύνατη κάθε πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον. Τονίζουν ότι, «με την αρνητική συγκυρία της αύξησης της τιμής του χαρτοπολτού και σε ένα περιβάλλον οικονομικό που συνεχώς διαφοροποιείται, παραμένει άγνωστο τι μέλλει γενέσθαι στην κατηγορία χαρτικών αυτή τη χρονιά. Θα είναι τυχεροί όσοι καταφέρουν να διατηρήσουν τον τζίρο τους στα περσινά επίπεδα».

PL & επώνυμα στα... χαρακώματα
Ο «πόλεμος» μεταξύ επώνυμων και PL προϊόντων στην κατηγορία των χαρτικών δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Ξεκίνησε από τότε που πρωτοεμφανίστηκαν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές, σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες, ήταν πολύ πιο πρόθυμοι να τα εμπιστευτούν, γεγονός που οδήγησε σε συνεχή αύξηση των μεριδίων των PL.

Η μεγάλη έκρηξη των μεριδίων των PL ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2008, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, όταν «η διεθνής κρίση που ξέσπασε μετά το σκάνδαλο με τη Lehman Brothers άρχισε να αντικατοπτρίζεται και στην ελληνική αγορά». Για πρώτη φορά τότε τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα χαρτικά προϊόντα ξεπέρασαν το 50% των συνολικών πωλήσεων. «Και ενισχύονται περαιτέρω», τονίζεται.

Πλέον, με την οικονομική κρίση να πρωταγωνιστεί στην ελληνική πραγματικότητα, τα μόνα προϊόντα που δείχνουν αύξηση
πωλήσεων στην κατηγορία είναι τα ιδιωτικής ετικέτας. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών βασισμένα σε στοιχεία της IRI Hellas, το 12μηνο έως τον Απρίλιο του 2010, τα PL αυξήθηκαν κατά 10% σε όγκο και κατά 12% σε αξία. Αντίθετα, οι πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων συρρικνώθηκαν, καθώς, όπως επισημαίνεται, τα χαρτικά συνιστούν μια ώριμη αγορά.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, από την άλλη, ενισχύονται, αφού πλέον, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά στέλεχος μεγάλης εταιρείας, «ο καταναλωτής αναζητεί το φθηνότερο προϊόν, διότι πλέον και το ένα ευρώ στην τσέπη του μετράει».

Παράλληλα, εκτιμάται ότι μεγάλα μερίδια έχουν κατακτήσει και οι αλυσίδες hard discount και κυρίως τα Lidl που διαθέτουν πολυετή παρουσία στην ελληνική αγορά. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τα συγκεκριμένα μερίδια, όμως εκτιμάται ότι προς τις αλυσίδες hard discount και τα PL στρέφονται σταδιακά και όσοι καταναλωτές προμηθεύονταν χαρτικά από άλλα σημεία πώλησης (πχ λαϊκές αγορές).


Σανίδα σωτηρίας οι προωθητικές ενέργειες
Το μόνο «οχυρό» των επώνυμων προϊόντων στη διατήρηση των μεριδίων τους είναι οι προωθητικές ενέργειες, που είναι έντονες και συνεχείς. «Ακόμη και σε μια κατηγορία που δεν χαρακτηρίζεται από την πιστότητα στη μάρκα, μερίδα των καταναλωτών προτιμά τα επώνυμα προϊόντα, όταν βρίσκονται σε προσφορά», επισημαίνει στέλεχος της αγοράς. Πλέον, όμως, οι προσφορές γίνονται όλο και πιο δύσκολες για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Το ίδιο δύσκολο είναι πλέον και η διατήρηση των τιμών στα ίδια επίπεδα. Αιτία η αύξηση της α’ ύλης, του χαρτοπολτού, που είναι χρηματιστηριακό είδος και ανατιμήθηκε κατά 50% το τελευταίο έτος.

«Υπό αυτές τις συνθήκες, τους επόμενους δύο-τρεις μήνες πολλές εταιρείες του κλάδου θα αναγκαστούν να ανατιμήσουν τα προϊόντα τους, ενώ και οι προσφορές θα μειωθούν τόσο σε μέγεθος όσο και σε διάρκεια», προβλέπει στέλεχος μεγάλης εταιρείας. «Με τις διαφορές τιμών των επώνυμων με τα ιδιωτικής ετικέτας να φτάνουν και το 50%, μια τέτοια κίνηση είναι μεν μονόδρομος, αλλά θα αποτελέσει ακόμη μια παράμετρο ενίσχυσης των PL», σημειώνει χαρακτηριστικά στέλεχος μεγάλης εταιρείας χαρτικών.

Παράγοντες της αγοράς διαφωνούν με τη θέση της κυβέρνησης, όπως διατυπώθηκε πρόσφατα διά στόματος της υπουργού, κας Λούκας Κατσέλη, στη συνάντησή της με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας, δηλαδή να «περάσουν» στους τιμοκαταλόγους τις προσφορές και να φτάνουν στον καταναλωτή ως τελική τιμή στο ράφι και όχι υπό τη μορφή προωθητικών ενεργειών.

«Αν οι εταιρείες προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών στους τιμοκαταλόγους, τότε, αν η οικονομική κατάσταση βελτιωθεί, οποιαδήποτε
αλλαγή της τιμής για να έρθει στα σημερινά επίπεδα θα θεωρηθεί ανατίμηση. Γι’ αυτό και οι μειώσεις τιμών λαμβάνουν τη μορφή προσφορών», τονίζει στέλεχος μεγάλης εταιρείας. Από την πλευρά του, στέλεχος άλλης μεγάλης εταιρείας επισημαίνει ότι «το ράφι είναι ο προορισμός του προϊόντος. Για να γίνει μια μείωση τιμών εκεί, πρέπει να γίνουν αντίστοιχα σε όλη την τροφοδοτική αλυσίδα. Δεν μπορεί μονίμως η βιομηχανία να είναι δακτυλοδεικτούμενη, ενώ ,για παράδειγμα, να μην γίνεται καμία αναφορά στις "κρυφές" παροχές που δίνονται από τη βιομηχανία στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ».

Επώνυμα & PL χαρτικά σε αριθμούς
Οι δύο πιο σημαντικές υποκατηγορίες στα προϊόντα χαρτικών είναι το χαρτί κουζίνας και το χαρτί υγείας. Από κοινού οι πωλήσεις των δύο συγκεκριμένων υποκατηγοριών καλύπτουν το 80-85% των πωλήσεων χαρτικών σε όγκο και το 80% σε αξία. Στην υποκατηγορία του χαρτιού υγείας, οι πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 4,4% σε όγκο και κατά 2,4% σε αξία το κυλιόμενο 12μηνο έως τον Απρίλιο του 2010 (στοιχεία εταιρειών βασισμένα σε στοιχεία της IRI Hellas). Οι πωλήσεις των επώνυμων υποχώρησαν, ενώ τη μερίδα του λέοντος στην ανάπτυξη πήραν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που ενισχύθηκαν κατά 8,4% σε όγκο και 10,8% σε αξία. Στην κατηγορία, τα μερίδια των PL προϊόντων διαμορφώνονται σε 50% σε όγκο και σε 40% σε αξία.

Στην κατηγορία του χαρτιού κουζίνας, τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώνονται σε 55% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία (σύμφωνα πάντα με στοιχεία εταιρειών βασισμένα σε στοιχεία της IRI Hellas). Οι πωλήσεις της κατηγορίας χαρτιού κουζίνας σημείωσαν πτώση κατά 4% σε όγκο και αύξηση κατά 2,5% κατά το κυλιόμενο 12μηνο έως τον Απρίλιο του 2010.

Ωστόσο, η μείωση σε όγκο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα: για τον υπολογισμό των πωλήσεων σε όγκο υπολογίζεται ένα ρολό ως μια μονάδα. Όμως τα τελευταία χρόνια έχουν σημειώσει σημαντική άνοδο οι πωλήσεις των ρολών jumbo, των 700-800 γρμ, που πλέον καταλαμβάνουν άνω του 50% της αγοράς. Το συγκεκριμένο ρολό μετριέται ως μονάδα, ενώ ο όγκος του ισούται με δύο ή και παραπάνω «κανονικά» ρολά κουζίνας, γι’ αυτό και προκύπτει η πτώση σε όγκο. Τα χαρτομάντηλα είναι η μόνη υποκατηγορία χαρτικών, στην οποία τα μερίδια των PL δεν είναι τόσο ισχυρά όσο σε άλλες κατηγορίες.

Δείτε τους πίνακες πωλήσεων χαρτιού σε όγκο και αξία

Αντίθετα, οι πωλήσεις της κατηγορίας αναπτύσσονται με βάση τα επώνυμα. Ενδεικτικά, το κυλιόμενο 12μηνο έως τον Απρίλιο του 2010 οι πωλήσεις χαρτομάντηλων ενισχύθηκαν κατά 14% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, ενώ το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μειώθηκαν κατά 2,5% σε όγκο, ενώ ενισχύθηκαν κατά 7,5% σε αξία.

Η προτίμηση των καταναλωτών σε επώνυμα χαρτομάντηλα αποδίδεται από παράγοντες της αγοράς στο γεγονός ότι το προϊόν συνδέεται περισσότερο με την προσωπική φροντίδα, ενώ, αντίθετα, το χαρτί υγείας, για παράδειγμα, παρά το γεγονός ότι έρχεται σε επαφή με την επιδερμίδα, έχει τα χαρακτηριστικά προϊόντος u956 με πιο μαζική κατανάλωση.

σελφ σερβις (T. 396)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION