σελφ σερβις - Γαλακτοπαραγωγοί: Η κρίση ευνοεί τις κοινές πρωτοβουλίες

Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Γαλακτοπαραγωγοί: Η κρίση ευνοεί τις κοινές πρωτοβουλίες

5 Μαΐου 2010 | 12:49 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Αγορά,Τάσεις

Γαλακτοπαραγωγοί: Η κρίση ευνοεί τις κοινές πρωτοβουλίες

Σημαντικές εξελίξεις εκδηλώνονται τελευταία στην εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών-τυροκομικών προϊόντων. Η Αγορανομική Διάταξη που προβλέπει την υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης στις συσκευασίες των γαλακτοκομικών προϊόντων τέθηκε ξανά σε ισχύ, ενώ προβλέπεται η επέκτασή της και στα τυροκομικά. Την ίδια στιγμή, οι γαλακτοπαραγωγοί φαίνονται αποφασισμένοι να συνενώσουν τις δυνάμεις τους, με στόχο τη δημιουργία ενιαίου σήματος φρέσκου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων, ενώ έντονες είναι οι επενδυτικές κινήσεις και πρωτοβουλίες που σχεδιάζουν οι γαλακτοβιομηχανικοί συνεταιρισμοί.

Η κρίση σε συνδυασμό με τη συμπίεση του καταναλωτικού εισοδήματος προκαλεί σημαντικές εξελίξεις στην εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών-τυροκομικών προϊόντων. Η μείωση των πωλήσεων σε πολλά βασικά προϊόντα του κλάδου φαίνεται ότι πλήττει περισσότερο τις μεγαλύτερες βιομηχανίες και λιγότερο τις μικρές, κάποιες από τις οποίες μάλιστα προγραμματίζουν και επενδύσεις αυτό το χρονικό διάστημα.

Παράλληλα από την 1η Ιανουαρίου 2010, μετά την προσωρινή αναστολή ισχύος της, τέθηκε σε ισχύ η Αγορανομική Διάταξη, με την οποία καθιερώνεται η υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης στις συσκευασίες των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Στα άμεσα σχέδια του Υπουργείου Οικονομίας περιλαμβάνεται η επέκταση της εφαρμογής αυτής της διάταξης και στα τυροκομικά, ενώ στις προθέσεις του είναι η δημιουργία εγκεκριμένου σήματος ελληνικού προϊόντος (σήμα προέλευσης) για τα γαλακτοκομικά-τυροκομικά προϊόντα. Σχετικά, η σήμανση των προϊόντων θα είναι προαιρετική, καθώς θα τοποθετείται με πρωτοβουλία των βιομηχανιών. Όσες, όμως, βιομηχανίες την επιλέγουν, θα υποχρεούνται να τηρούν αυστηρούς όρους πιστοποίησης της προέλευσης των προϊόντων τους.

Πάντως, ο ακριβής προσδιορισμός της προέλευσης της πρώτης ύλης των γαλακτοκομικών-τυροκομικών προϊόντων παραμένει ακόμη θολός. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι στις πρόσφατες αγροτικές κινητοποιήσεις στο τελωνείο του Προμαχώνα ανακαλύφθηκαν δεκάδες ακινητοποιημένα βυτιοφόρα, προερχόμενα από το εξωτερικό και από χώρες, όπως η Ουγγαρία, έμφορτα με γάλα; Πού πηγαίνει αυτό το γάλα, σε ποιες επιχειρήσεις και τι προϊόντα παράγονται από αυτό; Τα ερωτήματα αυτά παραμένουν αναπάντητα και οι καταναλωτές παραμένουν στο σκοτάδι.

Παραγωγοί: στόχος ένα ενιαίο σήμα
Την περίοδο αυτή και μετά τις τελευταίες κινητοποιήσεις αγροτών-κτηνοτρόφων, έχει πλέον καταστεί σαφές περισσότερο από κάθε άλλη φορά πως η επιβίωση και μακροημέρευση της ελληνικής κτηνοτροφίας και γαλακτοπαραγωγής περνά και μέσα από τη συγκέντρωση δυνάμεων στο επίπεδο της πρώτης ύλης, δηλαδή των παραγωγών.

Η ενεργοποίηση των συνεταιριστικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του γάλακτος, προκειμένου να δημιουργήσουν ενιαίο σήμα φρέσκου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων, έχει απασχολήσει τους εμπλεκόμενους στον κλάδο. Στο εγχείρημα αυτό θα μπορούν άμεσα να συμμετάσχουν η ΕΑΣ Βόλου με την ΕΒΟΛ, η ΕΑΣ Τρικάλων με τη γαλακτοβιομηχανία ΤΡΙΚΚΗ, που έχει δίκτυο στη Δυτική Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Αθήνα, η ΕΑΣ Αχαΐας με την «Πρότυπη Συνεταιριστική Βιομηχανία Γάλακτος Πατρών» κά.

Σημείο κλειδί του συνεταιριστικού εγχειρήματος αποτελεί η συμφωνία της ΠΑΣΕΓΕΣ για την απορρόφηση του 12% των σούπερ μάρκετ «Ελληνική Διατροφή» (πρώην Coop Καταναλωτής), ανεβάζοντας έτσι στο 51% το ποσοστό των συνεταιρισμών στη συγκεκριμένη εταιρεία.

Τα 1.600 σημεία πώλησης του δικτύου της Ελληνικής Διατροφής δίνουν τη δυνατότητα ταχείας και άμεσης επαφής του νέου σήματος με το καταναλωτικό κοινό.

Η κρίση σε συνδυασμό με τη συμπίεση του καταναλωτικού εισοδήματος προκαλεί σημαντικές εξελίξεις στην εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών-τυροκομικών προϊόντων. Η μείωση των πωλήσεων σε πολλά βασικά προϊόντα του κλάδου φαίνεται ότι πλήττει περισσότερο τις μεγαλύτερες βιομηχανίες και λιγότερο τις μικρές, κάποιες από τις οποίες μάλιστα προγραμματίζουν και επενδύσεις αυτό το χρονικό διάστημα.

Παράλληλα από την 1η Ιανουαρίου 2010, μετά την προσωρινή αναστολή ισχύος της, τέθηκε σε ισχύ η Αγορανομική Διάταξη, με την οποία καθιερώνεται η υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης στις συσκευασίες των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Στα άμεσα σχέδια του Υπουργείου Οικονομίας περιλαμβάνεται η επέκταση της εφαρμογής αυτής της διάταξης και στα τυροκομικά, ενώ στις προθέσεις του είναι η δημιουργία εγκεκριμένου σήματος ελληνικού προϊόντος (σήμα προέλευσης) για τα γαλακτοκομικά-τυροκομικά προϊόντα. Σχετικά, η σήμανση των προϊόντων θα είναι προαιρετική, καθώς θα τοποθετείται με πρωτοβουλία των βιομηχανιών. Όσες, όμως, βιομηχανίες την επιλέγουν, θα υποχρεούνται να τηρούν αυστηρούς όρους πιστοποίησης της προέλευσης των προϊόντων τους.

Πάντως, ο ακριβής προσδιορισμός της προέλευσης της πρώτης ύλης των γαλακτοκομικών-τυροκομικών προϊόντων παραμένει ακόμη θολός. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι στις πρόσφατες αγροτικές κινητοποιήσεις στο τελωνείο του Προμαχώνα ανακαλύφθηκαν δεκάδες ακινητοποιημένα βυτιοφόρα, προερχόμενα από το εξωτερικό και από χώρες, όπως η Ουγγαρία, έμφορτα με γάλα; Πού πηγαίνει αυτό το γάλα, σε ποιες επιχειρήσεις και τι προϊόντα παράγονται από αυτό; Τα ερωτήματα αυτά παραμένουν αναπάντητα και οι καταναλωτές παραμένουν στο σκοτάδι.

Παραγωγοί: στόχος ένα ενιαίο σήμα
Την περίοδο αυτή και μετά τις τελευταίες κινητοποιήσεις αγροτών-κτηνοτρόφων, έχει πλέον καταστεί σαφές περισσότερο από κάθε άλλη φορά πως η επιβίωση και μακροημέρευση της ελληνικής κτηνοτροφίας και γαλακτοπαραγωγής περνά και μέσα από τη συγκέντρωση δυνάμεων στο επίπεδο της πρώτης ύλης, δηλαδή των παραγωγών.

Η ενεργοποίηση των συνεταιριστικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του γάλακτος, προκειμένου να δημιουργήσουν ενιαίο σήμα φρέσκου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων, έχει απασχολήσει τους εμπλεκόμενους στον κλάδο. Στο εγχείρημα αυτό θα μπορούν άμεσα να συμμετάσχουν η ΕΑΣ Βόλου με την ΕΒΟΛ, η ΕΑΣ Τρικάλων με τη γαλακτοβιομηχανία ΤΡΙΚΚΗ, που έχει δίκτυο στη Δυτική Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Αθήνα, η ΕΑΣ Αχαΐας με την «Πρότυπη Συνεταιριστική Βιομηχανία Γάλακτος Πατρών» κά.

Σημείο κλειδί του συνεταιριστικού εγχειρήματος αποτελεί η συμφωνία της ΠΑΣΕΓΕΣ για την απορρόφηση του 12% των σούπερ μάρκετ «Ελληνική Διατροφή» (πρώην Coop Καταναλωτής), ανεβάζοντας έτσι στο 51% το ποσοστό των συνεταιρισμών στη συγκεκριμένη εταιρεία.

Τα 1.600 σημεία πώλησης του δικτύου της Ελληνικής Διατροφής δίνουν τη δυνατότητα ταχείας και άμεσης επαφής του νέου σήματος με το καταναλωτικό κοινό.


ΕΑΣ Αμυνταίου: επενδύσεις στη Δ. Μακεδονία
Χαρακτηριστική είναι η πρωτοβουλία που έχει εξαγγείλει η ΕΑΣ Αμυνταίου για τη δημιουργία γαλακτοβιομηχανίας με κόστος επένδυσης 15 εκατ. ευρώ. Η επένδυση βρίσκεται στη φάση προετοιμασίας του φακέλου, προκειμένου να υποβληθεί στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για χρηματοδότηση. Στο νέο επενδυτικό εγχείρημα οδηγήθηκε η ΕΑΣ Αμυνταίου, γιατί στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας δεν υπάρχουν μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες, εκτός από μικρά τυροκομεία που παράγουν φέτα και γιαούρτι.

Η Δυτική Μακεδονία παράγει το 13% της εγχώριας παραγωγής γάλακτος και, όπως καταδείχθηκε από μελέτη του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το 45% των τοπικών καταναλωτών θα άφηνε την εταιρεία, της οποίας τα γαλακτοκομικά αγόραζε μέχρι σήμερα, για να προτιμήσει τα προϊόντα της ΕΑΣ Αμυνταίου, ενώ το 51% θα το σκεφτόταν.

Για την υλοποίηση της γαλακτοβιομηχανίας έχει συσταθεί νέα εταιρεία, στην οποία βασικός μέτοχος κατά 70% είναι η ΕΑΣ Αμυνταίου και το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από δευτεροβάθμιες συνεταιριστικές οργανώσεις ή και μεμονωμένους αγρότες.

Νέα μονάδα από την ΕΒΟΛ
Με αύξηση των πωλήσεων της ολοκλήρωσε το 2009 η συνεταιριστική γαλακτοβιομηχανία του Βόλου ΕΒΟΛ, η οποία προχώρησε σε διαγωνισμό για την κατασκευή κτηρίου 2.500 τμ, που θα στεγάσει νέα μονάδα επεξεργασίας γάλακτος, κόστους 8 εκατ. ευρώ.

Το 2009 η ΕΒΟΛ, η οποία ανήκει στην ΕΑΣ Βόλου, σημείωσε αύξηση τζίρου κατά 17% και της παραγόμενης ποσότητας προϊόντων κατά 15%, σε σχέση με το 2008, ενώ στόχος για το 2010 είναι η αύξηση του κύκλου εργασιών να ξεπεράσει το 20%.

Η νέα μονάδα επεξεργασίας γάλακτος θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής». Η επένδυση γίνεται με στόχο την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης των προϊόντων της εταιρείας. Στη νέα μονάδα θα εγκατασταθεί η παραλαβή της πρώτης ύλης, η επεξεργασία και η εμφιάλωση του γάλακτος. Στο παλιό εργοστάσιο της ΕΒΟΛ θα λειτουργήσουν τα τμήματα γιαουρτιού και τυροκομίας.

Ακόμη η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Αιτωλοακαρνανίας, με έδρα το Αγρίνιο, σχεδιάζει να αξιοποιήσει το πλούσιο δυναμικό της περιοχής σε ζωικό κεφάλαιο, δημιουργώντας μονάδα, που θα παράγει γαλακτοκομικά προϊόντα.

Η ΕΑΣ Λέσβο, με «πυρήνα» 10 πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς, προωθεί τη δημιουργία συνεταιριστικού εργοστασίου επεξεργασίας γάλακτος, αλλά και μονάδας επεξεργασίας τυρόγαλου.

Η ΕΑΣ Ηλείας-Ολυμπίας μελετά τη δημιουργία, σε συνεργασία με τον Δήμο, μιας γαλακτοκομικής-τυροκομικής μονάδας, που θα στηριχθεί στα 34.000 αμνοερίφια του νομού και στους χιλιάδες κτηνοτρόφους του.

Τις παραπάνω πρωτοβουλίες συνεταιριστών στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας συμπληρώνει και η κυοφορούμενη δημιουργία «Συλλόγου αγελαδοτρόφων γαλακτοπαραγωγής» στην Καρδίτσα, μία πρωτοβουλία για την επίτευξη της καλύτερης προώθησης του παραγόμενου προϊόντος.

Φρέσκο γάλα: ανοδικές τάσεις PL & υψηλής παστερίωσης
Ενδεικτικά του κλίματος, ιδιαίτερα στην αγορά του φρέσκου γάλακτος, είναι και τα συμπεράσματα πρόσφατων ερευνών. Ειδικότερα, έρευνα της Hellastat κατέδειξε ανοδική κίνηση των πωλήσεων στις κατηγορίες του γάλακτος υψηλής παστερίωσης και ιδιωτικής ετικέτας.

Το 2008 οι πωλήσεις φρέσκου γάλακτος υποχώρησαν κατά 2,3% σε όγκο έναντι του 2007, ενώ το α’ τρίμηνο του 2009 σημειώθηκε περαιτέρω κάμψη 3,1% σε ετήσια βάση, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται στα προϊόντα υψηλής παστερίωσης.

Από την άλλη πλευρά, οι πωλήσεις γάλακτος υψηλής παστερίωσης αυξήθηκαν το 2008 κατά 16,9%, ενώ το α’ τρίμηνο του 2009 ο ρυθμός ανόδου επιταχύνθηκε σε 31,6% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2008. Στον τομέα του PL γάλακτος, το οποίο τιμολογείται σε χαμηλότερα επίπεδα, εντοπίζονται σημαντικοί ρυθμοί ανάπτυξης, ήτοι +52,3% το 2008 και +28% την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2009.

Από τα παραπάνω δεδομένα εξάγεται το συμπέρασμα ότι το φρέσκο επώνυμο γάλα, παρόλη την τιμολογιακή «κόντρα» των γαλακτοβιομηχανιών που εκδηλώθηκε με σφοδρότητα πέρσι στην αγορά, παραμένει μία ζημιογόνος δραστηριότητα για τις επιχειρήσεις του κλάδου.

«Πολύ κακό για το τίποτα» θεωρούν πολλοί τον ανταγωνισμό των γαλακτοβιομηχανιών για το φρέσκο επώνυμο γάλα. Ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς το ζημιογόνο φρέσκο γάλα δίνει μερίδια αγοράς, χώρο στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αναγνωρισιμότητα και δημιουργεί έδαφος για μία εταιρεία να εισέρχεται σταδιακά και σε άλλα προϊόντα.

Η ίδια έρευνα καταδεικνύει ακόμη πως οι καταναλωτικές προτιμήσεις διαφοροποιούνται λόγω της υιοθέτησης προτύπων υγιεινής διατροφής. Έτσι, παρατηρείται αύξηση της ζήτησης για προϊόντα υψηλότερης θρεπτικής αξίας, όπως το βιολογικό γάλα, οι πωλήσεις του οποίου το 2008 ενισχύθηκαν κατά 36%, ενώ την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2009 κατά 52,2% σε ετήσια βάση.

Ως προς τις μελλοντικές προοπτικές, η ζήτηση για προϊόντα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας θα εξακολουθήσει να ενισχύεται, επιφυλάσσοντας μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους στις γαλακτοβιομηχανίες, ενώ η κρίση θα συνεχίσει να στρέφει τους καταναλωτές στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

σελφ σερβις (T. 393)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION