σελφ σερβις - Τρύφωνας Φωτιάδης, ΑΡΟΣΙΣ ΟΕ: Γεύσεις της Μαμάς, χωρίς δεύτερη σκέψη!

Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Τρύφωνας Φωτιάδης, ΑΡΟΣΙΣ ΟΕ: Γεύσεις της Μαμάς, χωρίς δεύτερη σκέψη!

24 Μαρτίου 2014 | 12:01 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Συνέντευξεις-Πρόσωπα

Τρύφωνας Φωτιάδης

Η καστοριανή εταιρεία Άροσις ΟΕ στρέφει σήμερα το ενδιαφέρον της και στην αγορά του μαγειρεμένου φαγητού, μπαίνοντας στη σχετική κατηγορία με τη σειρά πιάτων Γεύσεις της Μαμάς, από πρώτες ύλες Προστατευμένης Γεωγραφικής Ένδειξης και Ονομασίας Προέλευσης. Η σχετική ιδέα της «απαντά» θετικά στους αντικειμενικούς περιορισμούς που θέτουν η αποκλειστικότητα της τοπικής παραγωγής και η ξεχωριστή φήμη της και μακάρι να υιοθετούσαν παρόμοιες ιδέες όλοι οι ασχολούμενοι με αντίστοιχες περιπτώσεις προϊόντων...

Στο τρίπτυχο «πολύ δουλειά, σεβασμός προς καταναλωτές και συνεργάτες, καινοτομία» στηρίζει η καστοριανή εταιρεία Άροσις ΟΕ την επιτυχία της, έκφραση της οποίας είναι η ανοδική τάση του τζίρου της, με ετήσιο ρυθμό γύρω στο 15% στην τελευταία κρίσιμη διετία, όπως μας είπε ο κ. Τρύφωνας Φωτιάδης, γενικός διευθυντής της. Η Άροσις, που ιδρύθηκε το 1956 από τον παππού του συνομιλητή μας και ειδικεύτηκε στη συλλογή, συσκευασία και εμπορία των ονομαστών οσπρίων της Καστοριάς και των Πρεσπών, σήμερα πλέον διαθέτει περισσότερους από 40 κωδικούς προϊόντων Ονομασίας Προέλευσης Περιοχής από οκτώ νομούς της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής της. Σε αυτούς τους κωδικούς εκτός των οσπρίων περιλαμβάνονται ρύζια, μανιτάρια και δημητριακά (πχ πλιγούρι), όλα προϊόντα τοπικής παραγωγής, με όρους είτε συμβατικής γεωργίας είτε βιολογικής είτε ολοκληρωμένης διαχείρισης. Την ευκαιρία αυτής της παρουσίασης, πάντως, μας την έδωσε η είσοδος της εταιρείας στην κατηγορία των μαγειρεμένων φαγητών.

Μικρή, σύγχρονη, καινοτόμος επιχείρηση
Η Άροσις είναι μια μικρή τοπική επιχείρηση, που συγκεντρώνει, ωστόσο, όλα τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης επιχειρηματικότητας: Στις εγκαταστάσεις της, στα περίχωρα της Καστοριάς (περιοχή Κολοκυνθούς), το προσωπικό της δεν υπερβαίνει τα 13 άτομα. Όμως, η εταιρεία συνεργάζεται με ένα ευρύ δίκτυο περίπου 125 ανεξάρτητων μικροκαλλιεργητών, οι περισσότεροι από τους οποίους της παραδίδουν όλη τη σοδειά τους, για να γίνει επώνυμο προϊόν γνωστό σε όλη τη χώρα, αλλά και στις αγορές που εξάγει η εταιρεία –τις αγορές των ΗΠΑ, της Κύπρου, της Ρωσίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Αυστρίας, της Νορβηγίας, του Λουξεμβούργου, του Καζακστάν και της Ουκρανίας, ακόμα και της Κίνας!

Η βάση των εγχειρημάτων της Άροσις είναι ασφαλώς η ξεχωριστή φήμη των οσπρίων της περιοχής της. Αλλά χωρίς επιμονή και καινοτόμο πνεύμα η φήμη δεν φέρνει πωλήσεις. Όχι τυχαία, όμως, ο τζίρος της εταιρείας πλησιάζει τα δύο εκατομμύρια ευρώ, εφόσον έκανε τα απαιτούμενα για να ζωηρέψει αυτή τη φήμη εγχωρίως και να την προβάλει διεθνώς. Πράγματι, από την Άροσις, μας λέει ο συνομιλητής μας, ήταν που έμαθε ο απαιτητικός Έλληνας φίλος των οσπρίων να αναζητά στις συσκευασίες ως και το όνομα του καλλιεργητή που παρήγε το προϊόν που αγοράζει. Αυτή, επίσης, τον μύησε πρώτη στην «πολυτέλεια» να επιλέγει μεταξύ εγγυημένα βιολογικών, ολοκληρωμένης διαχείρισης και συμβατικής καλλιέργειας οσπρίων, αφού, λαμβάνοντας υπόψιν της τις σύγχρονες υγιεινιστικές επιρροές στην κοινή γνώμη, έστρεψε τους καλλιεργητές σε τεχνικές παραγωγής κατά τις καταναλωτικές επιθυμίες.

Και δικαιώθηκε, εφόσον τα βιολογικής καλλιέργειας όσπρια εξακολουθούν να της αποφέρουν κάτι περισσότερο από το ένα τρίτο του τζίρου της. Εντέλει, επειδή η αξιοπιστία της επωνυμίας ανανεώνει τη φήμη των προϊόντων, η εταιρεία επενδύει συστηματικά στην πρώτη για να δρέπει τους καρπούς της δεύτερης. Έτσι, για παράδειγμα, αντί των συμβατικών συστημάτων απεντόμωσης προτίμησε την πλέον ακριβή οικολογική εφαρμογή της έκθεσης της συγκομιδής (ειδικής ή συμβατικής καλλιέργειας) σε θαλάμους από τους οποίους αφαιρείται το οξυγόνο και εισάγεται άζωτο...

Αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία
«Η τοπική παραγωγή έτσι ή αλλιώς είναι γεωγραφικά, άρα και ποσοτικά, περιορισμένη. Δεν έχουμε σκοπό, επομένως, να ταΐσουμε όλον τον κόσμο!», μας είπε ο κ. Φωτιάδης, όταν του εκφράσαμε την απορία μας πώς θα ανταποκριθεί η Άροσις, αν η ζήτηση των προϊόντων της υπερβεί ποτέ τις παραγωγικές ικανότητες της περιοχής της. Όπως εξήγησε, «ο στόχος σε ό,τι αφορά τον τζίρο μας δεν πρόκειται ποτέ να υπερβεί το όριο μέχρι το οποίο είμαστε βέβαιοι ότι η ποιοτική μας ταυτότητα δεν αλλοιώνεται. Αλλά απέχουμε ακόμα από τέτοιους προβληματισμούς...».

Στο πλαίσιο αυτό, πάντως, η ιδέα της Άροσις να μπει στην αγορά των μαγειρεμένων φαγητών «απαντά» θετικά στους αντικειμενικούς περιορισμούς που θέτουν η αποκλειστικότητα της τοπικής παραγωγής και η φήμη της. Μακάρι να υιοθετούσαν τέτοιες ιδέες όλοι οι ασχολούμενοι με αντίστοιχες περιπτώσεις προϊόντων Προστατευμένης Γεωγραφικής Ένδειξης. Γιατί ακριβώς οι προϊοντικές ιδιαιτερότητες αυτού του χαρακτήρα είναι που μπορεί, με τη βοήθεια του στρατηγικού μάρκετινγκ, να αντισταθμίσουν τους ποσοτικούς περιορισμούς της παραγωγής πολλών ελληνικών προϊόντων, επιτρέποντας την απογείωση της προστιθέμενης αξίας τους, μέσω της ιδιαίτερης επεξεργασίας τους (όπως, δηλαδή, το μαγείρεμα των φημισμένων γιγάντων των Πρεσπών βάσει παραδοσιακών συνταγών). Αυτά ισχύουν, βέβαια, μόνον εφόσον οραματίζεται κάποιος μια πραγματικά προσοδοφόρα για την οικονομία της χώρας διεθνή σταδιοδρομία τέτοιων προϊόντων...

Οι Γεύσεις της Μαμάς
σελφ σέρβις: Πώς ονομάζεται η νέα σειρά σας, πόσους κωδικούς περιλαμβάνει και πότε θα τοποθετηθεί στο ράφι;

Τρύφωνας Φωτιάδης: Το όνομά της είναι Γεύσεις της Μαμάς κι όχι τυχαία, αφού οι συνταγές της είναι οι ίδιες που πέρασαν από τη γιαγιά μου στη μητέρα μου, με την οποία, άλλωστε, πρωτοστατούμε στην Άροσις. Για την ώρα η σειρά περιλαμβάνει πέντε κωδικούς, αλλά προοπτικά θα εμπλουτιστεί σε νέες προϊοντικές κατευθύνσεις. Ο πρώτος κωδικός είναι οι γίγαντες Πρεσπών φούρνου και ακολουθούν τα μαγειρεμένα ρεβίθια Γρεβενών, η κλασική φασολάδα με πλακέ φασόλια Πρεσπών και μια ακόμα συνταγή με φασόλια Παπούδας Αμυνταίου.

Οι πρώτοι κωδικοί της σειράς ευελπιστώ ότι θα τοποθετηθούν στα καταστήματα των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας ως τα τέλη Φεβρουαρίου, ενώ μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα διατίθεται όλη η ποικιλία των Γεύσεων της Μαμάς. Πάντως, οι εντυπώσεις από την δοκιμαστική τοποθέτηση του προϊόντος σε ντελικατέσεν καταστήματα και από τις πρώτες μας αποστολές δειγμάτων για δοκιμή σε διανομείς μας στο εξωτερικό επιβεβαιώνουν την αισιοδοξία μου για την αποδοχή του.

σελφ σέρβις: Ποια στοιχεία καινοτομίας του προϊόντος θεωρείτε ότι δημιουργούν την ελκυστικότητά του ως κίνητρο της αγοράς του;

Τρύφωνας Φωτιάδης: Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που κυκλοφορούν μαγειρεμένοι γίγαντες-ελέφαντες Πρεσπών Προστατευμένης Γεωγραφικής Ένδειξης κι όχι εισαγόμενοι και μάλιστα σε ένα καλαίσθητο βάζο αντί σε κονσέρβα! Επίσης, είναι μαγειρεμένοι με ελληνικό παρθένο ελαιόλαδο. Πρόκειται πραγματικά για ένα προϊόν σπιτικής κουζίνας.

Ντελικατέσεν προσιτής τιμής
σελφ σέρβις: Με τιμή ντελικατέσεν, όμως; Σε μια αγορά που εξαιτίας της κοινωνικής φτώχιας κατευθύνεται όλο και περισσότερο στα φτηνά προϊόντα, ο καταναλωτής γιατί να επιλέξει τις Γεύσεις της Μαμάς;

Τρύφωνας Φωτιάδης: Οι Γεύσεις της Μαμάς είναι μεν ντελικατέσεν, αλλά πρόκειται για προϊόντα value for money. Με τιμή όχι περισσότερο υψηλότερη του 1/3 εκείνης του κοινού κονσερβαρισμένου οσπρίου, όταν μάλιστα η τιμή της πρώτης ύλης που χρησιμοποιούμε είναι μέχρι και 100% υψηλότερη των εισαγόμενων οσπρίων, δεν νομίζω πως τίθεται θέμα προς συζήτηση. Άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο εμείς έχουμε αύξηση πωλήσεων εν μέσω κρίσης είναι ακριβώς ότι απευθυνόμαστε στρατηγικά στη μερίδα των καταναλωτών που αναζητούν το value for money ποιοτικό, αυθεντικό κι ελληνικό τρόφιμο και το βάζουν στο καλάθι τους χωρίς δεύτερη σκέψη.

σελφ σέρβις: Πώς θα υποστηρίξετε τη νέα σειρά;

Τρύφωνας Φωτιάδης: Ήδη φροντίζουμε για τη δημιουργία κάποιων σταντ που θα τοποθετούνται δίπλα στο ράφι, όπου θα εκτίθενται τα προϊόντα της νέας σειράς μαζί με το κλασικό συσκευασμένο μας προϊόν, από το οποίο προέρχονται. Επίσης, σκεπτόμαστε και για κάποιες άλλες ενέργειες μέσα στα καταστήματα, όπως τις γευστικές δοκιμές, εφόσον η γεύση είναι το μεγάλο πλεονέκτημα αυτών των προϊόντων. Απομένει να ολοκληρώσουμε τη χάραξη της προωθητικής μας πολιτικής.

Διπλασιασμός εξαγωγών στα χρόνια της κρίσης
σελφ σέρβις: Γενικότερα, πώς εξελίσσεται ο εξαγωγικός τζίρος της Άροσις;

Τρύφωνας Φωτιάδης: Την εξαγωγική εμπειρία δεν την αποκτήσαμε πρόσφατα. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 η εταιρεία μας έχει ένα τέτοιο προσανατολισμό. Αλλά την τελευταία τριετία αυτός ο τομέας δράσης μάς απασχολεί στρατηγικά. Έτσι, το 2013 το μερίδιό του κάλυψε το 11% επί του συνόλου του εταιρικού τζίρου μας, έναντι 6% στην έναρξη της τριετίας. Και είμαστε έτοιμοι για ακόμα μεγαλύτερο εξαγωγικό άνοιγμα, με εμπιστοσύνη στις δυνατότητές μας.

σελφ σέρβις: Το Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευμένης Γεωγραφικής Ένδειξης έχει αναγνώριση στη διεθνή αγορά; Πώς βλέπετε την εξέλιξη της διεθνούς τάσης υπέρ των προϊόντων που προέρχονται από μικρές καλλιέργειες και που η ποιότητά τους συνδέεται και με τον βιολογικό τρόπο καλλιέργειας;

Τρύφωνας Φωτιάδης: Στο εξωτερικό τα πράγματα δεν είναι καθόλου απλά. Μπροστά στα μεγέθη της παγκόσμιας αγοράς και στα φαινόμενα που εξελίσσονται στο πλαίσιό της, η παρουσία κι η επιρροή μας είναι ασφαλώς αμελητέα. Για παράδειγμα, πόσοι ξέρουν ή σε πόσους μπορεί να φτάσουν τα μηνύματα μιας μικρής τοπικής επιχείρησης της Βόρειας Ελλάδας, σχετικά με το τι εστί γίγαντες Πρεσπών; Παρ’ όλα αυτά η στρατηγική μάρκετινγκ που έχουμε επιλέξει, το small family farms – δηλαδή, η προβολή της γοητείας των μικρών αγορών, με τους πολλούς χειρώνακτες μικροκαλλιεργητές που συμβάλλονται με τον μικρό συντοπίτη τους βιομήχανο, δίνοντάς του ένα προϊόν κατά πολύ ανώτερης ποιότητας εκείνου που προσφέρει ο Κινέζος ή ο Καναδός επιχειρηματίας αγρότης– συμμετέχει σε μια παγκόσμια τάση.

Αυτή η τάση, διεκδικώντας τον δικό της χώρο στο παγκόσμιο λιανεμπόριο και προβάλλοντας μια ιδιαίτερη διατροφική κουλτούρα, έχει αποκτήσει ένα μικρό κοινό σε κάθε εθνική αγορά, που αθροιστικά, ωστόσο, είναι τεράστιο. Από αυτό το μέγεθος, λοιπόν, προκύπτουν οι πολλές μικρές ευκαιρίες για προϊόντα κι επιχειρήσεις της δικής μας κλίμακας φήμης και εταιρικού μεγέθους. Σε σχέση με τη βιολογική καλλιέργεια των οσπρίων έχουμε ήδη αρκετά μακρά εμπειρία. Η συνεργασία μας με βιοκαλλιεργητές των Πρεσπών ξεκίνησε το 1999. Η συγκεκριμένη τάση πιστεύω ότι θα διευρύνεται, όμως, με αργούς ρυθμούς, καθώς πρόκειται για προϊόντα ακριβότερα από τον μέσο όρο, που απευθύνονται σε περιορισμένο κοινό. Αυτό, λοιπόν, το μικρό και συγκεκριμένο κοινό ενίοτε είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί. Όταν εντοπιστεί, όμως, μπορεί να κάνει θαύματα!

σελφ σέρβις: Φαντάζομαι ότι, αναλογικά, η κερδοφορία για την επιχείρηση των εξαγόμενων προϊόντων της πρέπει να είναι σαφώς σημαντικότερη εκείνης που παράγει η εγχώρια διάθεσή τους.

Τρύφωνας Φωτιάδης: Ασφαλώς και, στο πλαίσιο αυτό, τα τελευταία χρόνια συμμετέχουμε συστηματικά στις μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων-ποτών, απ’ όπου, άλλωστε, προκύπτει η επιβεβαίωση ότι το concept, βάσει του οποίου αναπτυσσόμαστε εξαγωγικά, ενθουσιάζει το διεθνές επαγγελματικό κοινό. Θεωρώ ότι μας έχει δοθεί μια σημαντική ευκαιρία, τους καρπούς της οποίας θα αρχίσουμε να απολαμβάνουμε στο εγγύς μέλλον.

σελφ σερβις (T. 436)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION