σελφ σερβις - Private Label: Διαρκής πειρασμός για την εγχώρια βιομηχανία

Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Private Label: Διαρκής πειρασμός για την εγχώρια βιομηχανία

4 Σεπτεμβρίου 2013 | 14:34 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Private Label

Σε φάση ωριμότητας, ίσως κόπωσης σε κάποιες προϊοντικές κατηγορίες, αλλά έχοντας δρόμο να διανύσει η αγορά των private label στη χώρα μας, ιδιαίτερα συγκρινόμενη ως προς τον μέσο όρο της διείσδυσής τους σε άλλες αγορές της ΕΕ. «Στο επίκεντρο ο καταναλωτής» είναι το σλόγκαν των περισσότερων αλυσίδων, όταν αναφέρονται στην τιμή και την ποιότητα των PL που τοποθετούν στα ράφια τους.

Η αλήθεια είναι πως η ελληνική αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πέρασε με... fast-track ρυθμό όλες τις «παιδικές ασθένειές» της τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια της μνημονιακής λιτότητας και ύφεσης και εισέρχεται σταδιακά σε μία νέα φάση. Οι υψηλοί ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων εξακολουθούν να υφίστανται σε αρκετές προϊοντικές κατηγορίες των private label, ενώ αρκετά από τα σχετικά είδη έχουν υποστεί ανασχεδιασμό, καθώς κάποια συμπλήρωσαν αρκετά χρόνια στα ράφια.

Η ανανέωσή τους δεν σχετίζεται μόνο με τη συσκευασία τους, αλλά πολλές φορές και με τον προμηθευτή τους, καθώς κάποιες βιομηχανίες που τα παρήγαν είτε έκλεισαν είτε αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους έναντι των σούπερ μάρκετ, σε ό,τι αφορά την παραγωγή private label ορισμένων προδιαγραφών, οπότε μοιραία αποσύρονται.

Στον τομέα της παραγωγής των private label συμβαίνουν κι άλλες αξιοσημείωτες μεταβολές, σχετικές με τα τεκταινόμενα και τη γενικότερη κατάσταση στην εγχώρια βιομηχανία, που εξελίσσεται υπό τη δραματική πίεση της ύφεσης και του ελλείμματος ρευστότητας. Έτσι, αρκετά συχνά πλέον διαπιστώνεται το φαινόμενο βιομηχανικές επιχειρήσεις, οι οποίες μέχρι πρότινος απείχαν από τον τομέα των private label ή δραστηριοποιούνταν πολύ επιλεκτικά με αυτόν, τώρα να εμπλέκονται όλο και πιο έντονα με τα αντικείμενά του.

Ορισμένες, μάλιστα, φτάνουν στο σημείο να παράγουν για λογαριασμό των αλυσίδων προϊόντα, τα οποία ζημιώνουν εμφανώς τα δικά τους επώνυμης ζήτησης προϊόντα. Τους είναι, τάχα, αδιάφορος ο κανιβαλισμός επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων, που παράγονται από τις ίδιες γραμμές παραγωγής; Όχι, αλλά είτε η αλλαγή στρατηγικής υπό πίεση είτε η πρόθεσή τους να μην αφήσουν «χώρο» στους ανταγωνιστές τους καταφάσκουν σε τέτοιου είδους... αντιφάσεις.

«Οι βιομηχανίες προσπαθούν να συγκρατήσουν τον τζίρο τους. Μπαίνουν στον πειρασμό να παράγουν περισσότερα private label, γιατί τελικά αυτό κάποιος θα το κάνει. Γιατί να μην είναι οι ίδιες; Επί της ουσίας οι βιομηχανίες υποκύπτουν σε αυτό που θέλει ο καταναλωτής, δηλαδή ένα προϊόν εξίσου ποιοτικό ή σχεδόν αντίστοιχα ποιοτικό με το επώνυμο, όμως σε χαμηλότερη τιμή», επισημαίνει στο σελφ σέρβις γνωστός παράγοντας της αγοράς, που δραστηριοποιείται στο εμπόριο και στην παραγωγή private label. «Πρόκειται για μια κατάσταση από την οποία φαίνεται ότι όλοι κερδίζουν, άλλος περισσότερο κι άλλος λιγότερο.

Ο καταναλωτής είναι σίγουρα κερδισμένος, τα σούπερ μάρκετ επίσης και μάλλον η βιομηχανία, επειδή αυξάνει ή διατηρεί σταθερό τον τζίρο της. Ωστόσο η βιομηχανία, ιδιαίτερα όσες από τις επιχειρήσεις της στήριξαν επί δεκαετίες την κερδοφορία και την ανάπτυξή τους αποκλειστικά στα επώνυμα προϊόντα, αρχίζοντας τώρα να εθίζεται στα private label, πρέπει να αναθεωρεί κατά περίπτωση αρκετά δεδομένα στη λειτουργία της, ώστε να μπορεί να επιβιώνει. Άλλωστε, καλώς ή κακώς οι αλυσίδες αξιοποιούν αρκετές φορές τα καλύτερα σημεία μέσα στα μαγαζιά τους για να προβάλλουν τα δικά τους προϊόντα, σε σχέση με τα επώνυμα», σχολιάζει ο συνομιλητής μας.

Η αλήθεια είναι πως η ελληνική αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πέρασε με... fast-track ρυθμό όλες τις «παιδικές ασθένειές» της τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια της μνημονιακής λιτότητας και ύφεσης και εισέρχεται σταδιακά σε μία νέα φάση. Οι υψηλοί ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων εξακολουθούν να υφίστανται σε αρκετές προϊοντικές κατηγορίες των private label, ενώ αρκετά από τα σχετικά είδη έχουν υποστεί ανασχεδιασμό, καθώς κάποια συμπλήρωσαν αρκετά χρόνια στα ράφια.

Η ανανέωσή τους δεν σχετίζεται μόνο με τη συσκευασία τους, αλλά πολλές φορές και με τον προμηθευτή τους, καθώς κάποιες βιομηχανίες που τα παρήγαν είτε έκλεισαν είτε αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους έναντι των σούπερ μάρκετ, σε ό,τι αφορά την παραγωγή private label ορισμένων προδιαγραφών, οπότε μοιραία αποσύρονται.

Στον τομέα της παραγωγής των private label συμβαίνουν κι άλλες αξιοσημείωτες μεταβολές, σχετικές με τα τεκταινόμενα και τη γενικότερη κατάσταση στην εγχώρια βιομηχανία, που εξελίσσεται υπό τη δραματική πίεση της ύφεσης και του ελλείμματος ρευστότητας. Έτσι, αρκετά συχνά πλέον διαπιστώνεται το φαινόμενο βιομηχανικές επιχειρήσεις, οι οποίες μέχρι πρότινος απείχαν από τον τομέα των private label ή δραστηριοποιούνταν πολύ επιλεκτικά με αυτόν, τώρα να εμπλέκονται όλο και πιο έντονα με τα αντικείμενά του.

Ορισμένες, μάλιστα, φτάνουν στο σημείο να παράγουν για λογαριασμό των αλυσίδων προϊόντα, τα οποία ζημιώνουν εμφανώς τα δικά τους επώνυμης ζήτησης προϊόντα. Τους είναι, τάχα, αδιάφορος ο κανιβαλισμός επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων, που παράγονται από τις ίδιες γραμμές παραγωγής; Όχι, αλλά είτε η αλλαγή στρατηγικής υπό πίεση είτε η πρόθεσή τους να μην αφήσουν «χώρο» στους ανταγωνιστές τους καταφάσκουν σε τέτοιου είδους... αντιφάσεις.

«Οι βιομηχανίες προσπαθούν να συγκρατήσουν τον τζίρο τους. Μπαίνουν στον πειρασμό να παράγουν περισσότερα private label, γιατί τελικά αυτό κάποιος θα το κάνει. Γιατί να μην είναι οι ίδιες; Επί της ουσίας οι βιομηχανίες υποκύπτουν σε αυτό που θέλει ο καταναλωτής, δηλαδή ένα προϊόν εξίσου ποιοτικό ή σχεδόν αντίστοιχα ποιοτικό με το επώνυμο, όμως σε χαμηλότερη τιμή», επισημαίνει στο σελφ σέρβις γνωστός παράγοντας της αγοράς, που δραστηριοποιείται στο εμπόριο και στην παραγωγή private label. «Πρόκειται για μια κατάσταση από την οποία φαίνεται ότι όλοι κερδίζουν, άλλος περισσότερο κι άλλος λιγότερο.

Ο καταναλωτής είναι σίγουρα κερδισμένος, τα σούπερ μάρκετ επίσης και μάλλον η βιομηχανία, επειδή αυξάνει ή διατηρεί σταθερό τον τζίρο της. Ωστόσο η βιομηχανία, ιδιαίτερα όσες από τις επιχειρήσεις της στήριξαν επί δεκαετίες την κερδοφορία και την ανάπτυξή τους αποκλειστικά στα επώνυμα προϊόντα, αρχίζοντας τώρα να εθίζεται στα private label, πρέπει να αναθεωρεί κατά περίπτωση αρκετά δεδομένα στη λειτουργία της, ώστε να μπορεί να επιβιώνει. Άλλωστε, καλώς ή κακώς οι αλυσίδες αξιοποιούν αρκετές φορές τα καλύτερα σημεία μέσα στα μαγαζιά τους για να προβάλλουν τα δικά τους προϊόντα, σε σχέση με τα επώνυμα», σχολιάζει ο συνομιλητής μας.


Υπό πίεση τα μεσαία brand

Θεωρείται βέβαιο ότι οι ιδιωτικές μάρκες αργά ή γρήγορα θα επεκταθούν σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες, ακόμη και σε όσες έχουν πανίσχυρη παρουσία τα επώνυμα brands. «Οι ισχυρές επώνυμες μάρκες, ιδιαίτερα όσες ανήκουν σε πολυεθνικούς προμηθευτές, έχουν επιδοθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα σε προσφορές άνευ προηγουμένου σε ορισμένες περιπτώσεις, οι οποίες συνεπικουρούνται από την προσπάθεια κάποιων λιανεμπορικών αλυσίδων να συγκρατήσουν μερίδια και πωλήσεις. Αυτό, ίσως, δημιουργεί μία πρόσκαιρη επιβράδυνση στις πωλήσεις κάποιων ειδών ιδιωτικής ετικέτας, αλλά σε κάθε περίπτωση η περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς τους είναι σίγουρη...».

Όμως, ποια επώνυμα προϊόντα έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα από τον «καλπασμό» των private label; Από πολύ ενωρίς ήταν προφανές ότι τα «μεσαία» brands θα «πλήρωναν τη νύφη», καθώς συμπιέζονται μεταξύ των πολυεθνικών επωνυμιών και των ιδιωτικών του λιανεμπορίου. «Αυτά τα brands, που παράγονται επί τω πλείστον από ελληνικές βιομηχανίες με μακρά παράδοση και εξαιρετικές ποιοτικές προδιαγραφές, έχουν πρόβλημα. Οι παραγωγοί τους αναγκάζονται να δίνουν μεγάλες παροχές στα σούπερ μάρκετ, όπως και να κάνουν σημαντικές εκπτώσεις ώστε να διατηρούν τις πωλήσεις τους όσο γίνεται περισσότερο. Αλλά οι προσφορές ρίχνουν δραματικά το περιθώριο του κέρδους τους, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν καταφέρνουν καν να κρατούν σε ένα καλό επίπεδο τις πωλήσεις τους. Αυτές ακριβώς οι βιομηχανικές επιχειρήσεις είναι οι πλέον επιρρεπείς στο να αρχίσουν να παράγουν όλο και περισσότερα private label.

Το να γίνεις «φασονατζής» για τα σούπερ μάρκετ δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό, αρκεί να ξέρεις πώς να εκμεταλλευτείς ως επιχείρηση τις συνθήκες ώστε να κερδίσεις», σχολιάζει ο συνομιλητής μας, επισημαίνοντας πως «αν οι μεσαίες βιομηχανίες γίνουν περισσότερο product oriented και cost conscious, έχουν τη δυνατότητα να παράγουν με μεγάλη εξειδίκευση προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για σούπερ μάρκετ, ακόμη και για πολυεθνικές, παραμένοντας έτσι μέσα στο παιχνίδι. Αρκεί να μετατρέψουν τα δεδομένα που δημιουργούν κόστη στις πολύ μεγάλες βιομηχανίες και στις πολυεθνικές, σε ένα ικανοποιητικό πλεονέκτημα υπέρ τους».

Η μετατροπή –έστω σε κάποιο βαθμό– των μεσαίων βιομηχανιών σε επιχειρήσεις φασόν μπορεί να λειτουργήσει πρακτικά, εφόσον η εξειδίκευσή τους καλύπτει ρεαλιστικές ανάγκες, όπως πχ η ανάγκη ύπαρξης μικρότερων συσκευασιών. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι οι περισσότερες μεγάλες συσκευασίες προϊόντων παράγονται από γιγαντιαία εργοστάσια του εξωτερικού, που δεν έχουν όμοιό τους στη χώρα μας.

Ιδιωτική ετικέτα και στη χονδρική

Τα private label αναπτύσσουν δυναμική και μέσα στα cash & carry. Η ιδιωτική ετικέτα στη χονδρική δεν είναι τόσο διαδεδομένη όσο στη λιανική, όμως είναι σίγουρο ότι καταλαμβάνει ένα μερίδιο της τάξης του 15%-20% επί του συνολικού τζίρου των cash & carry. Στο πρώτο τετράμηνο του 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν μόλις κατά 1,5% και διαμορφώθηκαν στα 148,7 εκατ. ευρώ, έναντι 146,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2012.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν κατηγορίες προϊόντων, όπου τα private label εξακολουθούν να αναπτύσσονται αφαιρώντας μερίδιο από τα επώνυμα. Τέτοιες είναι τα τυροκομικά, οι πωλήσεις των οποίων ενισχύθηκαν κατά το εξεταζόμενο διάστημα κατά 26,5%, τα αλλαντικά (+14,8%) και το γάλα (+6,6%). Αντίθετα, την κατιούσα έχουν πάρει τα κατεψυγμένα λαχανικά ιδιωτικής ετικέτας, οι πωλήσεις των οποίων υποχώρησαν κατά 1,62%, το ψωμί (-0,93%) και το χαρτί υγείας (-17,4%). Σύμφωνα με την πρόσφατη σχετική έρευνα της ICAP, την χρονική περίοδο 2007-2011 η εγχώρια αγορά (πωλήσεις σε αξία) των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εξελίχθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 11%, ενώ εκτιμάται πως το 2012 έκλεισε με περαιτέρω άνοδο της τάξης του 4%-5%.

Η σημαντικότερη κατηγορία των private label είναι τα τρόφιμα, με ποσοστό συμμετοχής περίπου 66% το 2011, ενώ έπεται η κατηγορία των προϊόντων καθημερινής συντήρησης του νοικοκυριού (απορρυπαντικά, χαρτικά και καθαριστικά), με 13%, και τα πάσης φύσεως χρηστικά είδη του νοικοκυριού, καθώς και τα είδη ένδυσης, με ποσοστό περίπου 11,5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο βαθμός διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (τον εκφράζει ο λόγος των πωλήσεων private label ως ποσοστό επί του συνόλου των πωλήσεων του κλάδου των σούπερ μάρκετ και των cash & carry) διαμορφώθηκε στο 20,7% το 2011, έναντι 18,8% το 2010.

σελφ σερβις (T. 430)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION