σελφ σερβις - Παναγής Μανουηλίδης: Η συνεργασία είναι ο δύσκολος αλλά αναγκαίος δρόμος

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Παναγής Μανουηλίδης: Η συνεργασία είναι ο δύσκολος αλλά αναγκαίος δρόμος

10 Σεπτεμβρίου 2013 | 11:33 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Συνέντευξεις-Πρόσωπα

Παναγής Μανουηλίδης

Ο Παναγής Μανουηλίδης είναι ένας άξιος πρεσβευτής των ελληνικών προϊόντων στην Μ. Βρετανία. Αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, με την πραγματική έννοια της λέξης, ονόμασε την εταιρεία του Odysea, συνθέτοντας δύο λέξεις που φέρνουν στο μυαλό την ευρηματικότητα, την αποφασιστικότητα αλλά και την ομορφιά της ελληνικής ταυτότητας. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό μας, με αφορμή τη συμμετοχή του στην κριτική επιτροπή των βραβείων μας, καταθέτει τις σκέψεις του σχετικά με τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και το μέλλον τους στις αγορές του εξωτερικού.

Η προβολή της αγροτικής παραγωγής ως πολλά υποσχόμενου τομέα για την ανάπτυξη των εξαγωγών και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα, αποτελεί την αφορμή για την πρώτη ερώτηση που απευθύνουμε στον κ. Μανουηλίδη, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Odysea.

σελφ σέρβις: Η χώρα μας, μετά από μια περίοδο δυσφήμισης, μπορούμε να πούμε πως αντιμετωπίζεται πλέον όχι ως αίτιο της κρίσης αλλά ως ένα από τα πρώτα θύματά της. Κατά πόσο αυτό επηρεάζει την εικόνα αλλά και την αντιμετώπιση των ελληνικών προϊόντων από τους ξένους επιχειρηματίες και καταναλωτές;

Παναγής Μανουηλίδης: Θα μιλήσω για τα αγροτικά προϊόντα, γιατί αυτά αποτελούν το δικό μου αντικείμενο. Οι ξένοι, ανταποκρίνονται θετικά στο άκουσμα της φράσης «ελληνικό προϊόν». Είναι αλήθεια πως η Ελλάδα έχει αποκτήσει δημοσιότητα, λόγω της οικονομικής κρίσης, η οποία, μπορεί να είναι κακή αλλά δεν παύει να είναι δημοσιότητα. Μιλώντας ειδικότερα για τους Βρετανούς, η γνώμη μου είναι πως συμπάσχουν: αντιλαμβάνονται πως αντιμετωπίζουμε ως χώρα σοβαρά προβλήματα και όταν τους παρουσιάζουμε ένα ελληνικό προϊόν μας ακούν, το δοκιμάζουν, είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν. Όμως, εξακολουθούμε ως χώρα να έχουμε πολλά αρνητικά σε εμπορικό επίπεδο, τα οποία, όσο η κρίση βαθαίνει, δυστυχώς μεγαλώνουν.

σελφ σέρβις: Από την προσωπική σας εμπειρία, μπορείτε να μας μιλήσετε για τις θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις των σημερινών συνθηκών στον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι παραγωγοί αντιμετωπίζουν τα προϊόντα τους, τα προωθούν σε νέες αγορές, τα υποστηρίζουν...

Παναγής Μανουηλίδης: Ο Έλληνας παραγωγός προσπαθεί. Όμως, το μεγαλύτερο ζήτημα που έχει να αντιμετωπίσει σήμερα είναι η έλλειψη ρευστότητας. Όλοι γνωρίζουν πως η ρευστότητα είναι για τις επιχειρήσεις ό,τι το αίμα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Χωρίς αυτό, δεν μπορεί να επιβιώσει. Σε συνθήκες ύφεσης, βλέπουμε ακόμη και μεγάλες εταιρείες να χωλαίνουν, γιατί οι συνεργάτες τους σε τομείς όπως η συσκευασία, οι πρώτες ύλες κλπ, δεν μπορούν να τους δώσουν πίστωση. Όμως, αν κάτι πάει στραβά σε μία παραγγελία, αυτό θα έχει επίπτωση στην αλυσίδα παραγωγής και στη δυνατότητα της επιχείρησης να διασφαλίσει τη συνέπεια στους συμφωνημένους όρους παράδοσης των προϊόντων της.

Άρα, το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχει ένας παραγωγός εξαρτώνται και από εξωτερικούς παράγοντες, τους οποίους δεν μπορεί πάντοτε να ελέγξει. Αργίες που μεταφέρονται, απεργίες στον τομέα των μεταφορών και άλλες παρόμοιες περιστάσεις μπορεί να στοιχίσουν τον Έλληνα παραγωγό τη θέση του στο ράφι μιας ξένης αλυσίδας. Το ράφι είναι επένδυση για τον λιανέμπορο, με υψηλή αξία ενοικίασης. Η αθέτηση μιας συμφωνίας που εξασφαλίζει την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των παραγγελιών δεν είναι αποδεκτή στην Αγγλία.

σελφ σέρβις: Εσείς έχετε αντιμετωπίσει τέτοιου είδους προβλήματα;

Παναγής Μανουηλίδης: Με τους περισσότερους προμηθευτές μας δουλεύουμε χρόνια και έχουμε ικανοποιητικό επίπεδο εξυπηρέτησης. Όμως, τελευταία, έχουμε αρχίσει να αντιμετωπίζουμε κάποια ζητήματα. Λίγοι είναι οι προμηθευτές που μας παρέχουν σήμερα το ίδιο επίπεδο υπηρεσιών με παλιότερα. Το κόστος έχει ανέβει (όπως, για παράδειγμα, η τιμή των καυσίμων στις μεταφορές), ενώ υπάρχουν διάφορα κωλύματα σε θεσμικό επίπεδο, που δεν επιτρέπουν την βελτίωση των υπηρεσιών και τις οικονομίες κλίμακος.

σελφ σέρβις: Ποιο είναι το ακριβές αντικείμενο της Odysea;

Παναγής Μανουηλίδης: Η Odysea παρέχει υπηρεσίες category management, τοποθετώντας κυρίως προϊόντα ελληνικής παραγωγής στα βρετανικά σούπερ μάρκετ. Ο βασικός μας πελάτης-συνεργάτης είναι η αλυσίδα Sainsbury’s. Τα προϊόντα που τοποθετούμε δεν είναι μόνο δικά μας, δηλαδή της Odysea, ούτε μόνο ελληνικά. Βασιζόμενοι στο κριτήριο της ποιότητας και της συνέπειας υπηρεσιών που παρέχει ένας παραγωγός, ανεξαρτήτως προέλευσης, υποστηρίζουμε την τοποθέτησή του στο ράφι της βρετανικής αλυσίδας ή άλλων καναλιών λιανικής. Η επιλογή της προώθησης μόνο ελληνικών προϊόντων δεν υφίσταται.

Δεν είναι δυνατόν ένα βρετανικό σούπερ μάρκετ να μην διαθέτει στους πελάτες του, για παράδειγμα, ισπανικές ελιές, που είναι πολύ πιο φθηνές από τις δικές μας. Εν πάση περιπτώσει, οι ελιές και το ελαιόλαδο είναι οι βασικές κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται η Odysea και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μας γνωρίζουν οι αλυσίδες της εν λόγω χώρας.

σελφ σέρβις: Έχετε διαπιστώσει κάποιες αλλαγές στη συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ; Ποιες θα λέγατε πως είναι οι σημαντικότερες διαφορές στον τρόπο λειτουργίας τους σήμερα, σε σύγκριση και με τα σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς;

Παναγής Μανουηλίδης: Δεν ξέρω πως δουλεύουν τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα γιατί δεν έχω συνεργαστεί με αντίστοιχη επιχείρηση. Πιστεύω, όμως, πως αν δεν λυθούν ζητήματα που αφορούν στο νομοθετικό πλαίσιο και τη φορολόγηση των επιχειρήσεων, όπως και ζητήματα γραφειοκρατίας, θα είναι και στο μέλλον δύσκολο να λειτουργήσει αποτελεσματικά μια επιχείρηση. Στην Αγγλία αυτά τα ζητήματα έχουν σε μεγάλο βαθμό επιλυθεί.

σελφ σέρβις: Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται ώστε ένα προϊόν να τοποθετηθεί στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ στην Βρετανία;

Παναγής Μανουηλίδης: Καθημερινά έρχονται σε εμένα άνθρωποι που ζητούν τη συμβολή μου ώστε να τοποθετηθεί το προϊόν τους στο σούπερ μάρκετ. Οι περισσότερες περιπτώσεις αφορούν σε ελαιόλαδα. Αυτό που τους λέω είναι πως για να γίνει αυτό θα πρέπει κάποιο άλλο προϊόν, που δεν έχει τόσο καλές πωλήσεις ή καλό επίπεδο υπηρεσιών, να χάσει τη θέση του. Άρα, το προϊόν τους θα πρέπει να καλύπτει τις απαιτήσεις του σούπερ μάρκετ, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων, ανάλογα με τη φύση και την τιμολογιακή πολιτική του, όσο και σε υπηρεσίες.

Το σούπερ μάρκετ γνωρίζει ποιος είναι ο μέσος όρος παραμονής του προϊόντος στο ράφι και βάσει αυτού κρίνεται το αν οι πωλήσεις του είναι ικανοποιητικές. Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας εξετάζουν αν υπάρχει στην αγορά άλλος προμηθευτής και αν ναι, ελέγχουν την τιμή του προϊόντος και απαιτούν, για να το τοποθετήσουν στο ράφι, ίδια ή χαμηλότερη τιμή, ενώ θα πρέπει να υπολογιστεί και ένα ποσοστό 55% επί του κέρδους λιανικής πώλησης, το οποίο ανήκει στο σούπερ μάρκετ. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο χρηματοδοτείται το οργανωμένο λιανεμπόριο της Βρετανίας.

σελφ σέρβις: Στην περίοδο της κρίσης οι επιχειρήσεις αναζητούν διέξοδο και σε αγορές εκτός Ευρώπης, όπως η ρωσική, η κινεζική κλπ. Ποια είναι η δική σας άποψη για τη δυνατότητα ανάπτυξης των εξαγωγών σε νέες αγορές;

Παναγής Μανουηλίδης: Οι Κινέζοι είναι σε επιχειρηματικό επίπεδο απαιτητικός λαός. Κατά καιρούς ακούω να μιλούν για εξαγωγές με νούμερα που εγώ προσωπικά δεν έχω διαπιστώσει στην πράξη. Στις κατηγορίες του ελαιόλαδου και της ελιάς όπου γνωρίζω τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, η πραγματικότητα σε ό,τι αφορά την Κίνα, είναι πολύ διαφορετική.

Η Κίνα είναι price sensitive αγορά και το ελληνικό ελαιόλαδο δεν έχει χαμηλή τιμή. Άρα, ένας Κινέζος επιχειρηματίας είναι δύσκολο να επιλέξει το δικό μας προϊόν έναντι του ισπανικού, που είναι κατά 200 ευρώ τον τόνο φθηνότερο από το δικό μας. Προσωπικά, είχα ξεκινήσει μια επιχειρηματική προσπάθεια πριν από αρκετά χρόνια αλλά τα αποτελέσματα δεν ήταν ικανοποιητικά. Έτσι, αποφάσισα να εστιάσω τις προσπάθειές μου στην Αγγλία, μια αγορά που την γνωρίζω και έχει ακόμη πολύ χώρο ανάπτυξης για τη δική μου εταιρεία.

Η προβολή της αγροτικής παραγωγής ως πολλά υποσχόμενου τομέα για την ανάπτυξη των εξαγωγών και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα, αποτελεί την αφορμή για την πρώτη ερώτηση που απευθύνουμε στον κ. Μανουηλίδη, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Odysea.

σελφ σέρβις: Η χώρα μας, μετά από μια περίοδο δυσφήμισης, μπορούμε να πούμε πως αντιμετωπίζεται πλέον όχι ως αίτιο της κρίσης αλλά ως ένα από τα πρώτα θύματά της. Κατά πόσο αυτό επηρεάζει την εικόνα αλλά και την αντιμετώπιση των ελληνικών προϊόντων από τους ξένους επιχειρηματίες και καταναλωτές;

Παναγής Μανουηλίδης: Θα μιλήσω για τα αγροτικά προϊόντα, γιατί αυτά αποτελούν το δικό μου αντικείμενο. Οι ξένοι, ανταποκρίνονται θετικά στο άκουσμα της φράσης «ελληνικό προϊόν». Είναι αλήθεια πως η Ελλάδα έχει αποκτήσει δημοσιότητα, λόγω της οικονομικής κρίσης, η οποία, μπορεί να είναι κακή αλλά δεν παύει να είναι δημοσιότητα. Μιλώντας ειδικότερα για τους Βρετανούς, η γνώμη μου είναι πως συμπάσχουν: αντιλαμβάνονται πως αντιμετωπίζουμε ως χώρα σοβαρά προβλήματα και όταν τους παρουσιάζουμε ένα ελληνικό προϊόν μας ακούν, το δοκιμάζουν, είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν. Όμως, εξακολουθούμε ως χώρα να έχουμε πολλά αρνητικά σε εμπορικό επίπεδο, τα οποία, όσο η κρίση βαθαίνει, δυστυχώς μεγαλώνουν.

σελφ σέρβις: Από την προσωπική σας εμπειρία, μπορείτε να μας μιλήσετε για τις θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις των σημερινών συνθηκών στον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι παραγωγοί αντιμετωπίζουν τα προϊόντα τους, τα προωθούν σε νέες αγορές, τα υποστηρίζουν...

Παναγής Μανουηλίδης: Ο Έλληνας παραγωγός προσπαθεί. Όμως, το μεγαλύτερο ζήτημα που έχει να αντιμετωπίσει σήμερα είναι η έλλειψη ρευστότητας. Όλοι γνωρίζουν πως η ρευστότητα είναι για τις επιχειρήσεις ό,τι το αίμα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Χωρίς αυτό, δεν μπορεί να επιβιώσει. Σε συνθήκες ύφεσης, βλέπουμε ακόμη και μεγάλες εταιρείες να χωλαίνουν, γιατί οι συνεργάτες τους σε τομείς όπως η συσκευασία, οι πρώτες ύλες κλπ, δεν μπορούν να τους δώσουν πίστωση. Όμως, αν κάτι πάει στραβά σε μία παραγγελία, αυτό θα έχει επίπτωση στην αλυσίδα παραγωγής και στη δυνατότητα της επιχείρησης να διασφαλίσει τη συνέπεια στους συμφωνημένους όρους παράδοσης των προϊόντων της.

Άρα, το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχει ένας παραγωγός εξαρτώνται και από εξωτερικούς παράγοντες, τους οποίους δεν μπορεί πάντοτε να ελέγξει. Αργίες που μεταφέρονται, απεργίες στον τομέα των μεταφορών και άλλες παρόμοιες περιστάσεις μπορεί να στοιχίσουν τον Έλληνα παραγωγό τη θέση του στο ράφι μιας ξένης αλυσίδας. Το ράφι είναι επένδυση για τον λιανέμπορο, με υψηλή αξία ενοικίασης. Η αθέτηση μιας συμφωνίας που εξασφαλίζει την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των παραγγελιών δεν είναι αποδεκτή στην Αγγλία.

σελφ σέρβις: Εσείς έχετε αντιμετωπίσει τέτοιου είδους προβλήματα;

Παναγής Μανουηλίδης: Με τους περισσότερους προμηθευτές μας δουλεύουμε χρόνια και έχουμε ικανοποιητικό επίπεδο εξυπηρέτησης. Όμως, τελευταία, έχουμε αρχίσει να αντιμετωπίζουμε κάποια ζητήματα. Λίγοι είναι οι προμηθευτές που μας παρέχουν σήμερα το ίδιο επίπεδο υπηρεσιών με παλιότερα. Το κόστος έχει ανέβει (όπως, για παράδειγμα, η τιμή των καυσίμων στις μεταφορές), ενώ υπάρχουν διάφορα κωλύματα σε θεσμικό επίπεδο, που δεν επιτρέπουν την βελτίωση των υπηρεσιών και τις οικονομίες κλίμακος.

σελφ σέρβις: Ποιο είναι το ακριβές αντικείμενο της Odysea;

Παναγής Μανουηλίδης: Η Odysea παρέχει υπηρεσίες category management, τοποθετώντας κυρίως προϊόντα ελληνικής παραγωγής στα βρετανικά σούπερ μάρκετ. Ο βασικός μας πελάτης-συνεργάτης είναι η αλυσίδα Sainsbury’s. Τα προϊόντα που τοποθετούμε δεν είναι μόνο δικά μας, δηλαδή της Odysea, ούτε μόνο ελληνικά. Βασιζόμενοι στο κριτήριο της ποιότητας και της συνέπειας υπηρεσιών που παρέχει ένας παραγωγός, ανεξαρτήτως προέλευσης, υποστηρίζουμε την τοποθέτησή του στο ράφι της βρετανικής αλυσίδας ή άλλων καναλιών λιανικής. Η επιλογή της προώθησης μόνο ελληνικών προϊόντων δεν υφίσταται.

Δεν είναι δυνατόν ένα βρετανικό σούπερ μάρκετ να μην διαθέτει στους πελάτες του, για παράδειγμα, ισπανικές ελιές, που είναι πολύ πιο φθηνές από τις δικές μας. Εν πάση περιπτώσει, οι ελιές και το ελαιόλαδο είναι οι βασικές κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται η Odysea και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μας γνωρίζουν οι αλυσίδες της εν λόγω χώρας.

σελφ σέρβις: Έχετε διαπιστώσει κάποιες αλλαγές στη συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ; Ποιες θα λέγατε πως είναι οι σημαντικότερες διαφορές στον τρόπο λειτουργίας τους σήμερα, σε σύγκριση και με τα σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς;

Παναγής Μανουηλίδης: Δεν ξέρω πως δουλεύουν τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα γιατί δεν έχω συνεργαστεί με αντίστοιχη επιχείρηση. Πιστεύω, όμως, πως αν δεν λυθούν ζητήματα που αφορούν στο νομοθετικό πλαίσιο και τη φορολόγηση των επιχειρήσεων, όπως και ζητήματα γραφειοκρατίας, θα είναι και στο μέλλον δύσκολο να λειτουργήσει αποτελεσματικά μια επιχείρηση. Στην Αγγλία αυτά τα ζητήματα έχουν σε μεγάλο βαθμό επιλυθεί.

σελφ σέρβις: Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται ώστε ένα προϊόν να τοποθετηθεί στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ στην Βρετανία;

Παναγής Μανουηλίδης: Καθημερινά έρχονται σε εμένα άνθρωποι που ζητούν τη συμβολή μου ώστε να τοποθετηθεί το προϊόν τους στο σούπερ μάρκετ. Οι περισσότερες περιπτώσεις αφορούν σε ελαιόλαδα. Αυτό που τους λέω είναι πως για να γίνει αυτό θα πρέπει κάποιο άλλο προϊόν, που δεν έχει τόσο καλές πωλήσεις ή καλό επίπεδο υπηρεσιών, να χάσει τη θέση του. Άρα, το προϊόν τους θα πρέπει να καλύπτει τις απαιτήσεις του σούπερ μάρκετ, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων, ανάλογα με τη φύση και την τιμολογιακή πολιτική του, όσο και σε υπηρεσίες.

Το σούπερ μάρκετ γνωρίζει ποιος είναι ο μέσος όρος παραμονής του προϊόντος στο ράφι και βάσει αυτού κρίνεται το αν οι πωλήσεις του είναι ικανοποιητικές. Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας εξετάζουν αν υπάρχει στην αγορά άλλος προμηθευτής και αν ναι, ελέγχουν την τιμή του προϊόντος και απαιτούν, για να το τοποθετήσουν στο ράφι, ίδια ή χαμηλότερη τιμή, ενώ θα πρέπει να υπολογιστεί και ένα ποσοστό 55% επί του κέρδους λιανικής πώλησης, το οποίο ανήκει στο σούπερ μάρκετ. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο χρηματοδοτείται το οργανωμένο λιανεμπόριο της Βρετανίας.

σελφ σέρβις: Στην περίοδο της κρίσης οι επιχειρήσεις αναζητούν διέξοδο και σε αγορές εκτός Ευρώπης, όπως η ρωσική, η κινεζική κλπ. Ποια είναι η δική σας άποψη για τη δυνατότητα ανάπτυξης των εξαγωγών σε νέες αγορές;

Παναγής Μανουηλίδης: Οι Κινέζοι είναι σε επιχειρηματικό επίπεδο απαιτητικός λαός. Κατά καιρούς ακούω να μιλούν για εξαγωγές με νούμερα που εγώ προσωπικά δεν έχω διαπιστώσει στην πράξη. Στις κατηγορίες του ελαιόλαδου και της ελιάς όπου γνωρίζω τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, η πραγματικότητα σε ό,τι αφορά την Κίνα, είναι πολύ διαφορετική.

Η Κίνα είναι price sensitive αγορά και το ελληνικό ελαιόλαδο δεν έχει χαμηλή τιμή. Άρα, ένας Κινέζος επιχειρηματίας είναι δύσκολο να επιλέξει το δικό μας προϊόν έναντι του ισπανικού, που είναι κατά 200 ευρώ τον τόνο φθηνότερο από το δικό μας. Προσωπικά, είχα ξεκινήσει μια επιχειρηματική προσπάθεια πριν από αρκετά χρόνια αλλά τα αποτελέσματα δεν ήταν ικανοποιητικά. Έτσι, αποφάσισα να εστιάσω τις προσπάθειές μου στην Αγγλία, μια αγορά που την γνωρίζω και έχει ακόμη πολύ χώρο ανάπτυξης για τη δική μου εταιρεία.


Τα καταστήματα γειτονιάς

σελφ σέρβις: Στη χώρα μας, έχουμε ανάπτυξη των καταστημάτων γειτονιάς, από οργανωμένες αλυσίδες, αλλά και ανεξάρτητων εξειδικευμένων καταστημάτων. Είναι μία διεθνής τάση, για την οποία θα με ενδιέφερε να ακούσω την άποψή σας.

Παναγής Μανουηλίδης: Υπάρχει όντως μια τάση ανάπτυξης των ανεξάρτητων σημείων πώλησης. Στην Αγγλία υπήρχε το ethnic store στη γειτονιά, ένα μικρό μπακάλικο, που όμως δεν άντεξε τον ανταγωνισμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, που δημιούργησαν τα δικά τους δίκτυα μικρών καταστημάτων. Αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι μια αναβίωση του delicatessen και του εξειδικευμένου καταστήματος που διαθέτει προϊόντα τα οποία δεν βρίσκεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Στα συγκεκριμένα καταστήματα ο πελάτης θα αναζητήσει κάτι ειδικό, πιο εξεζητημένο.

Η τάση αυτή μπορεί να αναπτυχθεί και στην Ελλάδα. Έχω ήδη δει κάποια αντίστοιχα καταστήματα, τα οποία όμως έχουν πολύ υψηλές τιμές. Αντιλαμβάνομαι πως τα προϊόντα που προέρχονται από μικρούς παραγωγούς έχουν υψηλό κόστος παραγωγής, διανομής κλπ, ενώ και τα ίδια τα καταστήματα έχουν να αντιμετωπίσουν υψηλό κόστος λειτουργίας (κόστος ρεύματος, ενοικίων, φόρους κλπ). Παρόλα αυτά, θεωρώ πως οι τιμές τους είναι αδικαιολόγητα υψηλές. Για να έχει επιτυχία και μέλλον ένα τέτοιο κατάστημα πρέπει να δίνει στον καταναλωτή τη δυνατότητα να κάνει την υπέρβαση και να το επισκεφθεί όχι μόνο σε ειδικές περιστάσεις (πχ μια γιορτή), για συμπληρωματικές και έκτακτες, δηλαδή, αγορές.

Απαραίτητη η συνένωση δυνάμεων

σελφ σέρβις: Ποιες βελτιώσεις θα μπορούσαν να γίνουν κατά τη γνώμη σας στην ελληνική παραγωγή ώστε ζητήματα όπως το υψηλό κόστος των προϊόντων να μην αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στην ανάπτυξη των εξαγωγών ή την ανάπτυξη των πωλήσεών τους στην εγχώρια αγορά;

Παναγής Μανουηλίδης: Το βασικότερο πρόβλημα της ελληνικής παραγωγής είναι πως ο κλήρος είναι μικρός. Θα σας πω ένα παράδειγμα: Στο ελαιόλαδο η Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστική. Λέμε πως έχουμε το καλύτερο προϊόν. Εγώ προσωπικά συμφωνώ, όμως ο βορειο-Ευρωπαίος, που επί 30 χρόνια τρώει ισπανικό ελαιόλαδο, έχει μάθει σε αυτό. Δοκιμάζοντας το δικό μας, αιφνιδιάζεται. Γι΄αυτό θα πρέπει να καταφέρουμε να μειώσουμε την τιμή πώλησης, ώστε να μπορέσουμε να διαθέσουμε το προϊόν μας σε περισσότερες αγορές και να εκπαιδεύσουμε τους καταναλωτές στην καλή του ποιότητα.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει οι παραγωγοί να ενωθούν. Πας σε μια περιοχή στην Κρήτη και κάθε 5 χιλιόμετρα –και πολλά λέω- έχει λιοτρίβι και ένα εμφιαλωτήριο (ή και τρία). Ποιος θα πρωτοδουλέψει, πόσα θα βγάλει και με τι κόστος; Ακόμη κι αν τα καταφέρει ο παραγωγός να έχει κέρδος, θα παραμείνει πάντα μια μικρή επιχείρηση. Αν αυτές οι μικρές επιχειρήσεις συνενώνονταν ώστε να δημιουργήσουν -με την κατάλληλη χρηματοδότηση, και εδώ ανακύπτει ένα άλλο πρόβλημα σήμερα- μεγάλες εγκαταστάσεις αποθήκευσης του ελαιολάδου, θα είχαν τον χρόνο να εφαρμόσουν μια χρηματο-οικονομική στρατηγική, να παρακολουθήσουν την εξέλιξη των τιμών και του ανταγωνισμού και να προχωρήσουν στην πώληση του προϊόντος όταν είναι η κατάλληλη στιγμή και σε ανταγωνιστική τιμή. Αυτή τη στιγμή, έτσι όπως είναι οργανωμένη η παραγωγή και όπως λειτουργεί η βιομηχανία, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει. Και το ίδιο, δυστυχώς, ισχύει για πάρα πολλά αγροτικά μας προϊόντα.

σελφ σέρβις: Νομίζω, όμως, πως δεν μπορεί να γίνει μια τόσο μεγάλη αλλαγή της οργάνωσης της αγροτικής παραγωγής χωρίς την υιοθέτηση μιας γενικότερης στρατηγικής εκ μέρους της χώρας στον συγκεκριμένο τομέα...

Παναγής Μανουηλίδης: Ναι, παίζει μεγάλο ρόλο το κράτος. Πρέπει όμως να λάβετε υπόψη σας πως έτσι κι αλλιώς οι επιχειρήσεις του χώρου είναι υποχρεωμένες να συμμορφωθούν με τις κοινοτικές προδιαγραφές σε θέματα ποιότητας, και κάτι τέτοιο έχει ένα σημαντικό κόστος. Είναι διαφορετικό να αναληφθεί αυτό το κόστος από έναν μεμονωμένο παραγωγό και άλλο από έναν μεγάλο οργανισμό, ο οποίος θα προέλθει από τη συνένωση των μικρών επιχειρήσεων. Άρα, η ίδια η πραγματικότητα ωθεί, έτσι κι αλλιώς, προς την κατεύθυνση της συνένωσης των δυνάμεων. Τα ζητήματα είναι πολλά και έχουμε ακόμη μεγάλο δρόμο μπροστά μας. Όμως, πρέπει όλοι να κατανοήσουν πως η συνεργασία είναι δύσκολη αλλά πρέπει να προχωρήσει.

Οι διαγωνισμοί

σελφ σέρβις: Κλείνοντας τη συζήτησή μας, και με δεδομένο πως μας τιμήσατε αποδεχόμενος την πρόσκλησή μας να είστε μέλος της κριτικής επιτροπής των βραβείων μας, θα ήθελα να μου πείτε την άποψή σας σχετικά με τον ρόλο που μπορεί να παίξει μια διάκρισή σε έναν διαγωνισμό. Άλλωστε, η δική σας εταιρεία έχει διακριθεί επανειλημμένως...

Παναγής Μανουηλίδης: Και μόνο η δημοσιότητα που προσφέρει ένας διαγωνισμός βοηθά τις επιχειρήσεις. Πιο πολύ, βέβαια, τα αποτελέσματα επηρεάζουν τον καταναλωτή και τον ανεξάρτητο λιανέμπορο. Τα σούπερ μάρκετ δεν επηρεάζονται κατά τη γνώμη μου καθόλου από έναν διαγωνισμό όπου βραβεύεται η γεύση, ή κάτι αντίστοιχο. Επίσης, υπάρχουν και προβλήματα αξιοπιστίας, όπως η περίπτωση της βράβευσης σε συγκεκριμένο διαγωνισμό αμερικανικής φέτας! Όποιος γνωρίζει την αγορά έστω κατ’ ελάχιστο, καταλαβαίνει πως η φέτα είναι ελληνικό προϊόν και κατά συνέπεια η συγκεκριμένη υποψηφιότητα θα έπρεπε να είχε αποκλειστεί. Συμφωνώ, βέβαια, πως οι διακρίσεις αποτελούν ένα καλό εργαλείο μάρκετινγκ.

Από την άλλη πλευρά, διαγωνισμοί στους οποίους συμμετέχουν επιχειρήσεις και αφορούν έναν συγκεκριμένο κλάδο, όπως για παράδειγμα τα Gold Awards του βρετανικού περιοδικού The Grocer, στα οποία μάλιστα πέρυσι βραβευθήκαμε για τα Sainsbury’s PL προϊόντα που δημιουργήσαμε με την Pelopac, επηρεάζουν θετικά την εικόνα που έχουν οι συνεργάτες μας λιανέμποροι για την εταιρεία και τα προϊόντα.

σελφ σερβις (T. 430)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION