σελφ σερβις - Το ελαιόλαδο... αμύνεται στην κρίση

Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Το ελαιόλαδο... αμύνεται στην κρίση

1 Μαρτίου 2012 | 15:38 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Τρόφιμα/Ποτά

Το ελαιόλαδο... αμύνεται στην κρίση

Παρά την οικονομική κρίση και το γεγονός ότι τη διετία 2009-10 η εγχώρια παραγωγή ελαιολάδου υποχώρησε κατά 4,3%, σε σχέση με την προηγούμενη ελαιοκομική περίοδο, η ζήτηση του προϊόντος μέσω του οργανωμένου λιανεμπορίου υπήρξε ανοδική και τις δύο χρονιές. Φέτος αναμένεται ότι θα ενταθούν οι προωθήσεις του προϊόντος στα σούπερ μάρκετ, εστιασμένες στις ενέργειες μείωσης των τιμών.

Oι μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, επιμένοντας στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων τους, ακολουθώντας παράλληλα νέα πολιτική τιμών και επενδύοντας στη διαφήμιση, κατάφεραν πέρυσι, όπως φαίνεται, να αντιμετωπίσουν σε ικανοποιητικό βαθμό τα προβλήματα που δημιουργεί στην αγορά η οικονομική κρίση. Όπως εκτιμάται, η διάθεση τυποποιημένου ελαιολάδου φέτος θα κυμανθεί στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς.

Σύμφωνα με στοιχεία της Symphony IRI, το 2011 αυξήθηκαν οι πωλήσεις ελαιολάδου σε ποσοστό 3,7%, σε σχέση με το 2010 (Πίνακας 1), φτάνοντας στα 28,22 εκατ. λίτρα έναντι 27.22 εκατ. λίτρων την προηγούμενη χρονιά. Μπορεί, όμως, η αγορά του τυποποιημένου ελαιολάδου να κινήθηκε ανοδικά από άποψη όγκου σε σχέση με το 2010, αλλά σε αξία έκλεισε πτωτικά κατά μία ποσοστιαία μονάδα (στοιχεία Symphony IRI).

«Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως πουλήθηκε φθηνότερα φέτος το λάδι, με αποτέλεσμα να απορροφήσει η αγορά μεγαλύτερη ποσότητα, όχι όμως αρκετή για να καλύψει τις μειώσεις των τιμών», σημειώνει η Ειρήνη Γιαννίτσα brand manager (ελαιόλαδο, σπορέλαια, μαγειρικά λίπη) της Ελαΐς-Unilever Hellas.

Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, επιβεβαιώνουν τη σχετική τάση, σημειώνοντας πως στα καταστήματα ΑΒ ο τζίρος του ελαιολάδου διατηρήθηκε στα επίπεδα του 2010, καθώς υπήρξε ικανοποιητική αύξηση στις ποσότητες πωλήσεων, πράγμα που επιτεύχθηκε με την αύξηση της προωθητικής έντασης και τη μείωση της μέσης τιμής πώλησης.

Οι καταναλωτές επιμένουν στην ποιότητα
Η Μινέρβα, η μια εκ των δύο εταιρειών που κυριαρχούν στην κατηγορία του ελαιολάδου, παρουσίασε το 2011 σημαντική αύξηση των πωλήσεών της, παραμένοντας συνεπής στη στρατηγική της να προσφέρει νέα καινοτόμα προϊόντα, που δίνουν αξία στον καταναλωτή. Σύμφωνα με την κυρία Χρύσα Μπόνου, group product manager της Μινέρβα, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο καταναλωτής παρά την κρίση, εξακολουθεί να αναζητεί την ποιότητα στο ελαιόλαδο, το οποίο στη χώρα μας είναι προϊόν καθημερινής χρήσης και αναπόσπαστο στοιχείο της διατροφής μας.

«Το ποσοστό συγκέντρωσης τυποποιημένου ελαιολάδου στην αγορά είναι αρκετά υψηλό, γεγονός που αυξάνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, οι οποίες προσπαθούν να διατηρήσουν τα μερίδια που κατέχουν στην αγορά με κάθε τρόπο (πχ καλύτερη προώθηση και προβολή των προϊόντων τους, προσφορές κλπ)», σημειώνεται στην τελευταία σχετική κλαδική έρευνα της ICAP.

Θα μπορούσε, μάλιστα, να χαρακτηριστεί ως παράδοξο το γεγονός πως σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στα υπόλοιπα προϊόντα, στην κατηγορία του ελαιολάδου το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε. Όπως φαίνεται στον Πίνακα 1, ο όγκος πωλήσεων των ελαιολάδων ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασε πτώση 13,2% το 2011, σε σχέση με το 2010, ενώ και η αξία των πωλήσεών τους μειώθηκε κατά 11,8% για το ίδιο διάστημα.

«Οι καταναλωτές αναζητούν σήμερα περισσότερο από ποτέ το value for money ιδίως σε προϊόντα όπως το ελαιόλαδο, στο οποίο η μέση μηνιαία κατανάλωση μιας τετραμελούς οικογένειας ανέρχεται περίπου στα 8 λίτρα. Οι Έλληνες επιθυμούν να παραμείνουν πιστοί στα brands που εμπιστεύονται εδώ και χρόνια, αλλά συχνά η τιμή αποτελεί καθοριστικό παράγοντα αγοραστικής απόφασης. Για αυτό και παρόλο που προσπαθούν να μειώσουν συνολικά την αξία του καλαθιού τους, είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν μεγαλύτερη ποσότητα επώνυμου ελαιολάδου, μιας και στις μεγάλες συσκευασίες βρίσκουν συνήθως συμφέρουσες προσφορές», σημειώνει η κ. Γιαννίτσα.

Oι μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, επιμένοντας στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων τους, ακολουθώντας παράλληλα νέα πολιτική τιμών και επενδύοντας στη διαφήμιση, κατάφεραν πέρυσι, όπως φαίνεται, να αντιμετωπίσουν σε ικανοποιητικό βαθμό τα προβλήματα που δημιουργεί στην αγορά η οικονομική κρίση. Όπως εκτιμάται, η διάθεση τυποποιημένου ελαιολάδου φέτος θα κυμανθεί στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς.

Σύμφωνα με στοιχεία της Symphony IRI, το 2011 αυξήθηκαν οι πωλήσεις ελαιολάδου σε ποσοστό 3,7%, σε σχέση με το 2010 (Πίνακας 1), φτάνοντας στα 28,22 εκατ. λίτρα έναντι 27.22 εκατ. λίτρων την προηγούμενη χρονιά. Μπορεί, όμως, η αγορά του τυποποιημένου ελαιολάδου να κινήθηκε ανοδικά από άποψη όγκου σε σχέση με το 2010, αλλά σε αξία έκλεισε πτωτικά κατά μία ποσοστιαία μονάδα (στοιχεία Symphony IRI).

«Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως πουλήθηκε φθηνότερα φέτος το λάδι, με αποτέλεσμα να απορροφήσει η αγορά μεγαλύτερη ποσότητα, όχι όμως αρκετή για να καλύψει τις μειώσεις των τιμών», σημειώνει η Ειρήνη Γιαννίτσα brand manager (ελαιόλαδο, σπορέλαια, μαγειρικά λίπη) της Ελαΐς-Unilever Hellas.

Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, επιβεβαιώνουν τη σχετική τάση, σημειώνοντας πως στα καταστήματα ΑΒ ο τζίρος του ελαιολάδου διατηρήθηκε στα επίπεδα του 2010, καθώς υπήρξε ικανοποιητική αύξηση στις ποσότητες πωλήσεων, πράγμα που επιτεύχθηκε με την αύξηση της προωθητικής έντασης και τη μείωση της μέσης τιμής πώλησης.

Οι καταναλωτές επιμένουν στην ποιότητα
Η Μινέρβα, η μια εκ των δύο εταιρειών που κυριαρχούν στην κατηγορία του ελαιολάδου, παρουσίασε το 2011 σημαντική αύξηση των πωλήσεών της, παραμένοντας συνεπής στη στρατηγική της να προσφέρει νέα καινοτόμα προϊόντα, που δίνουν αξία στον καταναλωτή. Σύμφωνα με την κυρία Χρύσα Μπόνου, group product manager της Μινέρβα, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο καταναλωτής παρά την κρίση, εξακολουθεί να αναζητεί την ποιότητα στο ελαιόλαδο, το οποίο στη χώρα μας είναι προϊόν καθημερινής χρήσης και αναπόσπαστο στοιχείο της διατροφής μας.

«Το ποσοστό συγκέντρωσης τυποποιημένου ελαιολάδου στην αγορά είναι αρκετά υψηλό, γεγονός που αυξάνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, οι οποίες προσπαθούν να διατηρήσουν τα μερίδια που κατέχουν στην αγορά με κάθε τρόπο (πχ καλύτερη προώθηση και προβολή των προϊόντων τους, προσφορές κλπ)», σημειώνεται στην τελευταία σχετική κλαδική έρευνα της ICAP.

Θα μπορούσε, μάλιστα, να χαρακτηριστεί ως παράδοξο το γεγονός πως σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στα υπόλοιπα προϊόντα, στην κατηγορία του ελαιολάδου το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε. Όπως φαίνεται στον Πίνακα 1, ο όγκος πωλήσεων των ελαιολάδων ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασε πτώση 13,2% το 2011, σε σχέση με το 2010, ενώ και η αξία των πωλήσεών τους μειώθηκε κατά 11,8% για το ίδιο διάστημα.

«Οι καταναλωτές αναζητούν σήμερα περισσότερο από ποτέ το value for money ιδίως σε προϊόντα όπως το ελαιόλαδο, στο οποίο η μέση μηνιαία κατανάλωση μιας τετραμελούς οικογένειας ανέρχεται περίπου στα 8 λίτρα. Οι Έλληνες επιθυμούν να παραμείνουν πιστοί στα brands που εμπιστεύονται εδώ και χρόνια, αλλά συχνά η τιμή αποτελεί καθοριστικό παράγοντα αγοραστικής απόφασης. Για αυτό και παρόλο που προσπαθούν να μειώσουν συνολικά την αξία του καλαθιού τους, είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν μεγαλύτερη ποσότητα επώνυμου ελαιολάδου, μιας και στις μεγάλες συσκευασίες βρίσκουν συνήθως συμφέρουσες προσφορές», σημειώνει η κ. Γιαννίτσα.


Τάσεις οικονομικής εκλογίκευσης
Αξιοσημείωτη είναι η στροφή των καταναλωτών προς τις μεγάλες συσκευασίες του προϊόντος (5L). Επίσης, σύμφωνα με τους υπεύθυνους της ΑΒ Βασιλόπουλος, μερίδα της ζήτησης στρέφεται πλέον σε φθηνότερες επιλογές, όπως είναι το ραφιναρισμένο ελαιόλαδο έναντι του παρθένου, αλλά και σε υποκατάστατα του ελαιολάδου, όπως είναι τα κατά πολύ φθηνότερα σπορέλαια. Μάλιστα, η αύξηση των πωλήσεων στα σπορέλαια άγγιξε το 10%. Παράλληλα, διαπιστώνεται στροφή της ζήτησης στο κλασικό έναντι του έξτρα παρθένου ελαιολάδου.

Ταυτόχρονα, σε κάθετη πτώση (διψήφιου ποσοστού) βρίσκεται η αγορά του βιολογικού ελαιολάδου, λόγω της πολύ μεγάλης διαφοράς τιμής που έχει στο ράφι. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το 2010 η αγορά βιολογικού ελαιολάδου παρουσίαζε συνεχή άνοδο. Σύμφωνα, μάλιστα, με την κλαδική έρευνα της ICAP, η εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένου βιολογικού ελαιόλαδου παρουσίασε αύξηση 3% την περίοδο 2010/09.

«Χύμα» εναντίον τυποποιημένου
Στην Ελλάδα μόνο το 20% της εγχώριας παραγωγής που ανέρχεται ετησίως περίπου σε 250,000 τόνους, φτάνει στο στάδιο της τυποποίησης. Το υπόλοιπο διακινείται ως χύμα ελαιόλαδο σε 17κιλους κυρίως τενεκέδες και φτάνει έτσι σε μεγάλο μέρος των ελληνικών νοικοκυριών. Μέρος της ποσότητας που διακινείται με τον τρόπο αυτό μπορεί να είναι όχι απλώς υποβαθμισμένο ελαιόλαδο, αλλά ενίοτε ακατάλληλο για κατανάλωση. Στη χώρα μας, όπως επισημαίνει και η Κ. Γιαννίτσα, δεν έχουν γίνει ακόμα τα κατάλληλα βήματα ώστε να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις τυποποίησης του προϊόντος και να καταφέρει η χώρα μας να ανταγωνιστεί στις τιμές επί ίσοις όροις την Ισπανία και την Ιταλία στη διεθνή αγορά.

Πάντως, οι χαμηλές τιμές για μεγάλες περιόδους στη διάρκεια του έτους, έδωσαν την ευκαιρία σε πολλούς καταναλωτές να μετακινηθούν από το χύμα στο τυποποιημένο ελαιόλαδο, το οποίο εκτιμάται ότι την τελευταία χρονιά απέσπασε από την αγορά του χύμα προϊόντος ένα ποσοστό της τάξης του 3%-4%.

Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της ΑΒ, ιδιαίτερα στις μεγαλουπόλεις οι καταναλωτές έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια στην αγορά τυποποιημένων προϊόντων όχι μόνον λόγω της ανταγωνιστικότερης τιμής πώλησης, που έχει διαμορφωθεί συνεπεία των προγραμμάτων προσφορών, αλλά και λόγω του ότι οι μικρότερες συσκευασίες των τυποποιημένων προϊόντων κοστίζουν λιγότερο, πράγμα που εξυπηρετεί τη ρευστότητα των νοικοκυριών, ενώ εξοικονομεί χώρο στην κατ’ οίκον αποθήκευση του προϊόντος.

Πάντως, στην ελληνική περιφέρεια δεν υπήρξε αξιόλογη μεταβολή. Είναι χαρακτηριστικά από αυτήν την άποψη τα στοιχεία που παρατίθενται στους Πίνακες 1 και 2. Όπως φαίνεται, παρά τη γενική άνοδο στο σύνολο των σούπερ μάρκετ, στις κατεξοχήν ελαιοπαραγωγικές περιοχές της χώρας, όπως η Κρήτη και η Πελοπόννησος, διαπιστώνεται αξιοσημείωτη πτώση των πωλήσεων τυποποιημένου ελαιολάδου.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις ελαιολάδου στα καταστήματα σούπερ μάρκετ σε όγκο (σε χιλ. λίτρα)

 Περιοχή  2009  2010  2011  2011/ 2010
 Αττική  9.679,4  9.869,8  9.969,8  1,0%
 Θεσσαλονίκη  4.513,2  5.453,7  5.782,9  6,0%
 Βόρεια Ελλάδα  5.121,3  6.009,2  6.486,7  7,9%
 Κεντρική Ελλάδα  4.909  5.155  5.288,2  2,6%
 Πελοπόνησσος  436,1  435,9  426,2  -2,2%
 Κρήτη  293  297,1  268,2  -9,7%
 Σύνολο σούπερ μάρκετ  24.951,9  27.220,7  28.221,1  3,7%

 Πηγή: Sympony IRI


 Πίνακας 2: Πωλήσεις ελαιολάδου στα καταστήματα σούπερ μάρκετ σε αξία (σε χιλ. ευρώ)

 Περιοχή  2009  2010  2011  2011/ 2010
 Αττική  43.001  41.144,8  39.420,2  -4,2%
 Θεσσαλονίκη  17.864,7  19.820  19.769,5  -0,3%
 Βόρεια Ελλάδα  19.875,9  21.953,3  21.985,1  0,1%
 Κεντρική Ελλάδα  19.615,6  19.138,2  18.513,3  -3,3%
 Πελοπόνησσος  1.885  1.770,5  1.693,6  -4,3%
 Κρήτη  1.304,9  1.351,3  1.242,3  -8,1%
 Σύνολο σούπερ μάρκετ  103.547,1  105.178,3  102.624  -2,4%

 Πηγή: Sympony IRI


Συγκεκριμένα στην Κρήτη παρουσίασε πτώση πωλήσεων σε όγκο 9,7% το 2011, σε σχέση με το 2010 (από 297 χιλ. λίτρα σε 268 χιλ. λίτρα), και σε αξία 8,1% για το ίδιο διάστημα (από 1,35 εκ. ευρώ σε 1.24 εκ. ευρώ). Αντίστοιχα, στην Πελοπόννησο η πτώση σε όγκο ήταν 2,2% και σε αξία 4,4%.

Αν κάνουμε τη βάσιμη υπόθεση πως δεν μειώθηκε η κατανάλωση ελαιολάδου σε αυτές τις περιοχές, το συμπέρασμα είναι πως αυξήθηκε η κατανάλωση χύμα ελαιολάδου.

Αυτό που παρατηρούμε επίσης, είναι ότι η αύξηση του όγκου πωλήσεων ελαιολάδου βασίζεται κυρίως σε περιοχές εκτός Αττικής. Στην Αττική η αύξηση ήταν μόλις 1% σε όγκο πωλήσεων, με μείωση 4,2% σε αξία πωλήσεων. Αντίθετα, η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρατηρείται γενικά στη Βόρεια Ελλάδα (7,9%) και ειδικά στη Θεσσαλονίκη (6%), όπου οι καταναλωτές έχουν μάλλον μεγαλύτερη δυσκολία πρόσβασης σε αξιόπιστες πηγές χύμα ελαιολάδου, καθώς η προσωπική γνωριμία με τον παραγωγό στην αγορά του χύμα προϊόντος εξακολουθεί να έχει μεγάλη σημασία.

Ελληνικό ελαιόλαδο Vs εισαγόμενο

Η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγός χώρα στον κόσμο, μετά την Ισπανία και την Ιταλία. Από άποψη ποιότητας το 75% της ελληνικής παραγωγής είναι εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, έναντι 45% της ιταλικής και 30% της ισπανικής παραγωγής. Περίπου τα 2/3 του ελληνικού ελαιολάδου καταναλώνονται εγχωρίως, ενώ το υπόλοιπο εξάγεται χύμα, κυρίως στην ιταλική ελαιουργία, όπου αναμιγνύεται με χαμηλότερης ποιότητας ελαιόλαδα και πωλείται στη συνέχεια ως τυποποιημένο ιταλικό προϊόν στη διεθνή αγορά.

Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα ως παραγωγός χώρα υπερκαλύπτει τις ανάγκες της εγχώριας ζήτησης, το φαινόμενο της εισαγωγής ξένων ελαιολάδων (κυρίως από Ισπανία) είναι συχνό, λόγω της χαμηλής τιμής αγοράς τους. Πάντως, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποφεύγουν να εμπορεύονται τα ελαιόλαδα εισαγωγής.

ICAP: Κι όμως, η κρίση χτυπά το ελαιόλαδο
Η οικονομική κρίση οδηγεί σε περιορισμό της κατανάλωσης του ελαιολάδου, σε πτώση της κερδοφορίας των εταιρειών του κλάδου και σε ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ του τυποποιημένου και του χύμα προϊόντος, σύμφωνα με την πρόσφατη σχετική κλαδική μελέτη της ICAP, στην οποία εκτιμάται ότι εξαιτίας της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, η ζήτηση για ελαιόλαδο ιδιωτικής ετικέτας είναι ανοδική.

Το 2009/10 η εγχώρια κατανάλωση ελαιολάδου μειώθηκε κατά 6,1% σε σχέση με το 2008/09 (σημειώνεται ότι κατά τη διετία έρευνας, η παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 4,3% σε σχέση με την προηγούμενη), ενώ εντονότερη υποχώρηση της τάξης του 9,3% παρατηρήθηκε στη ζήτηση τυποποιημένου ελαιολάδου, καθώς η πλειονότητα των καταναλωτών εξακολουθεί να προμηθεύεται χύμα ελαιόλαδο, εκτιμάται στη μελέτη.

Στο πλαίσιο αυτό, την περίοδο 2009-10 το 43% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης καλύφθηκε από το χύμα διακινούμενο ελαιόλαδο, ενώ επισημαίνεται ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων τυποποίησης ελαιολάδου είναι ο ισχυρός και αθέμιτος ανταγωνισμός από τους παραγωγούς που διακινούν χύμα ελαιόλαδο, παρά τη σχετική απαγόρευση (Κανονισμός 1019/2002).

σελφ σερβις (T. 414)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION