σελφ σερβις - Νηστίσιμα προϊόντα" Αναζήτηση καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής

Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Νηστίσιμα προϊόντα" Αναζήτηση καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής

24 Φεβρουαρίου 2011 | 14:59 Γράφει η Ελενα  Καραντζίκου Topics: Προϊόντα

Νηστίσιμα προϊόντα" Αναζήτηση καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής

Με καλύτερες προϋποθέσεις για τις κατηγορίες των νηστίσιμων προϊόντων ξεκινά η περίοδος της Σαρακοστής στις 7 Μαρτίου, εν αντιθέσει με την περυσινή χρονιά, η οποία ξεκίνησε στα μέσα Φεβρουαρίου, δηλαδή σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα από τις γιορτές των Χριστουγέννων, γεγονός που επέδρασε μάλλον αρνητικά στις πωλήσεις της κατηγορίας.

Tο μειονέκτημα των νηστίσιμων προϊόντων είναι η υψηλή εποχικότητά τους. Γι’ αυτό οι εταιρείες που τα προμηθεύουν, επιδιώκουν να διευρύνουν την κατανάλωσή τους, χωρίς, ωστόσο, να πετυχαίνουν πάντα τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Προμηθευτές και λιανέμποροι προσπαθούν την περίοδο της Σαρακοστής να τονώσουν τη ζήτηση, μέσω ειδικών προωθητικών ενεργειών.

Στο πλαίσιο αυτό, επιλέγεται η προβολή των νηστίσιμων, είτε με ειδικά σταντ σε κεντρικά σημεία του καταστήματος είτε, σε ορισμένες περιπτώσεις, με γευστικές δοκιμές. Παράλληλα, διενεργούνται και προγράμματα υποστήριξής τους στο ράφι –συνήθως ποσοστιαίες εκπτώσεις επί των αρχικών τιμών τους.

Και στην κατηγορία των νηστίσιμων η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν περισσότερο πλέον την καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας/τιμής, ενώ προτιμούν τις πιο συχνές αγορές μικρότερης αξίας από την αποθήκευση μεγαλύτερων ποσοτήτων στο σπίτι. Η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία είναι σημαντική και οι πωλήσεις τους ενισχύονται, αλλά όπως εκτιμάται η σχέση ποιότητας/τιμής υπερτερεί στην αγοραστική απόφαση από τον παράγοντα αποκλειστικά «χαμηλή τιμή».

Χαλβάς
Υψηλή παραμένει η εποχικότητα στην κατανάλωση του χαλβά, επικεντρωμένη στη διάρκεια των 1,5-2 μηνών της Σαρακοστής. Όλες οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής του έχουν κάνει επανειλημμένως προσπάθειες να επεκτείνουν την κατανάλωση του προϊόντος, λανσάροντας νέες συσκευασίες, με πιο χαρακτηριστική τον χαλβά σε μπάρα, που επιτρέπει στον καταναλωτή να μεταφέρει το γλυκό μαζί του εκτός σπιτιού. Ωστόσο, οι προσπάθειες δεν είχαν -μέχρι στιγμής- τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Στελέχη εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα εκτιμούν ότι η κατανάλωση του χαλβά παραμένει στάσιμη, επειδή ο καταναλωτής «έχει μια λάθος εικόνα για το προϊόν». Δηλαδή, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά υγιεινό γλυκό, αφού παράγεται από ταχίνι, οι καταναλωτές, θεωρώντας το παχυντικό, το αποφεύγουν.

«Η αλήθεια είναι ότι ο χαλβάς έχει αρκετές θερμίδες, όχι όμως περισσότερες από οποιοδήποτε άλλο γλυκό, ενώ είναι πολύ πιο υγιεινός, αφού προσφέρει όλα τα οφέλη του σουσαμιού», επισημαίνει στέλεχος της αγοράς. Ωστόσο, το μήνυμα αυτό δεν έχει φτάσει ακόμη στον καταναλωτή. Αλλά και ως προϊόν ο χαλβάς δεν κατέστη δυνατόν να «εκσυγχρονιστεί», να δοθεί νεανικότητα στην κατανάλωσή του, με αποτέλεσμα το βασικό κοινό του να περιορίζεται κυρίως σε ανθρώπους ώριμων ηλικιών.

Οι πωλήσεις χαλβά παρουσιάζουν πτώση τα τελευταία χρόνια, ενώ αντίστοιχα διαπιστώνεται άνοδος της κινητικότητάς του στους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας. «Για να επιβιώσεις στην αγορά πρέπει να προσφέρεις είτε πολύ φτηνό προϊόν είτε κάτι πολύ διαφορετικό, που να υπερτερεί σημαντικά στη γεύση», σημειώνει παράγοντας της αγοράς.

Στα σούπερ μάρκετ το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων αφορά σε χύμα προϊόν. Όπως εκτιμάται, το 60% των πωλήσεων ή και περισσότερο γίνεται στον πάγκο. Οι προμηθεύτριες εταιρείες διενεργούν ποικιλία προωθητικών ενεργειών για την τόνωση των πωλήσεών τους –κυρίως μέσω διαφημιστικών φυλλαδίων σε συνεργασία με τις αλυσίδες, όπως και γευστικές δοκιμές.

Το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αφορά στην κλασική γεύση της βανίλιας, αλλά σταδιακά οι προμηθευτές λανσάρουν νέες γεύσεις, προκειμένου να εμπλουτίζουν την γκάμα των προϊόντων τους. Στο πλαίσιο αυτό, διατίθεται χαλβάς με σοκολάτα υγείας, με ταχίνι ολικής άλεσης, με αμύγδαλο, με φουντούκι κτλ. Επίσης, διατίθεται χαλβάς από ταχίνι βιολογικής καλλιέργειας, του οποίου, όμως, το μερίδιο εκτιμάται κάτω του 5% επί του συνόλου της αγοράς του προϊόντος.

Tο μειονέκτημα των νηστίσιμων προϊόντων είναι η υψηλή εποχικότητά τους. Γι’ αυτό οι εταιρείες που τα προμηθεύουν, επιδιώκουν να διευρύνουν την κατανάλωσή τους, χωρίς, ωστόσο, να πετυχαίνουν πάντα τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Προμηθευτές και λιανέμποροι προσπαθούν την περίοδο της Σαρακοστής να τονώσουν τη ζήτηση, μέσω ειδικών προωθητικών ενεργειών.

Στο πλαίσιο αυτό, επιλέγεται η προβολή των νηστίσιμων, είτε με ειδικά σταντ σε κεντρικά σημεία του καταστήματος είτε, σε ορισμένες περιπτώσεις, με γευστικές δοκιμές. Παράλληλα, διενεργούνται και προγράμματα υποστήριξής τους στο ράφι –συνήθως ποσοστιαίες εκπτώσεις επί των αρχικών τιμών τους.

Και στην κατηγορία των νηστίσιμων η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν περισσότερο πλέον την καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας/τιμής, ενώ προτιμούν τις πιο συχνές αγορές μικρότερης αξίας από την αποθήκευση μεγαλύτερων ποσοτήτων στο σπίτι. Η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία είναι σημαντική και οι πωλήσεις τους ενισχύονται, αλλά όπως εκτιμάται η σχέση ποιότητας/τιμής υπερτερεί στην αγοραστική απόφαση από τον παράγοντα αποκλειστικά «χαμηλή τιμή».

Χαλβάς
Υψηλή παραμένει η εποχικότητα στην κατανάλωση του χαλβά, επικεντρωμένη στη διάρκεια των 1,5-2 μηνών της Σαρακοστής. Όλες οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής του έχουν κάνει επανειλημμένως προσπάθειες να επεκτείνουν την κατανάλωση του προϊόντος, λανσάροντας νέες συσκευασίες, με πιο χαρακτηριστική τον χαλβά σε μπάρα, που επιτρέπει στον καταναλωτή να μεταφέρει το γλυκό μαζί του εκτός σπιτιού. Ωστόσο, οι προσπάθειες δεν είχαν -μέχρι στιγμής- τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Στελέχη εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα εκτιμούν ότι η κατανάλωση του χαλβά παραμένει στάσιμη, επειδή ο καταναλωτής «έχει μια λάθος εικόνα για το προϊόν». Δηλαδή, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά υγιεινό γλυκό, αφού παράγεται από ταχίνι, οι καταναλωτές, θεωρώντας το παχυντικό, το αποφεύγουν.

«Η αλήθεια είναι ότι ο χαλβάς έχει αρκετές θερμίδες, όχι όμως περισσότερες από οποιοδήποτε άλλο γλυκό, ενώ είναι πολύ πιο υγιεινός, αφού προσφέρει όλα τα οφέλη του σουσαμιού», επισημαίνει στέλεχος της αγοράς. Ωστόσο, το μήνυμα αυτό δεν έχει φτάσει ακόμη στον καταναλωτή. Αλλά και ως προϊόν ο χαλβάς δεν κατέστη δυνατόν να «εκσυγχρονιστεί», να δοθεί νεανικότητα στην κατανάλωσή του, με αποτέλεσμα το βασικό κοινό του να περιορίζεται κυρίως σε ανθρώπους ώριμων ηλικιών.

Οι πωλήσεις χαλβά παρουσιάζουν πτώση τα τελευταία χρόνια, ενώ αντίστοιχα διαπιστώνεται άνοδος της κινητικότητάς του στους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας. «Για να επιβιώσεις στην αγορά πρέπει να προσφέρεις είτε πολύ φτηνό προϊόν είτε κάτι πολύ διαφορετικό, που να υπερτερεί σημαντικά στη γεύση», σημειώνει παράγοντας της αγοράς.

Στα σούπερ μάρκετ το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων αφορά σε χύμα προϊόν. Όπως εκτιμάται, το 60% των πωλήσεων ή και περισσότερο γίνεται στον πάγκο. Οι προμηθεύτριες εταιρείες διενεργούν ποικιλία προωθητικών ενεργειών για την τόνωση των πωλήσεών τους –κυρίως μέσω διαφημιστικών φυλλαδίων σε συνεργασία με τις αλυσίδες, όπως και γευστικές δοκιμές.

Το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αφορά στην κλασική γεύση της βανίλιας, αλλά σταδιακά οι προμηθευτές λανσάρουν νέες γεύσεις, προκειμένου να εμπλουτίζουν την γκάμα των προϊόντων τους. Στο πλαίσιο αυτό, διατίθεται χαλβάς με σοκολάτα υγείας, με ταχίνι ολικής άλεσης, με αμύγδαλο, με φουντούκι κτλ. Επίσης, διατίθεται χαλβάς από ταχίνι βιολογικής καλλιέργειας, του οποίου, όμως, το μερίδιο εκτιμάται κάτω του 5% επί του συνόλου της αγοράς του προϊόντος.


Τουρσί
Η κατηγορία των τουρσιών παρουσιάζει ισορροπημένες πωλήσεις στη διάρκεια της χρονιάς. Ωστόσο, σε κάποιες επιμέρους υποκατηγορίες, όπως τα ανάμεικτα λαχανικά (πίκλες), υπάρχει σημαντική αύξηση των χύμα πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής.

Οι πωλήσεις γενικά των συσκευασμένων προϊόντων υπερτερούν έναντι των χύμα. Ειδικότερα, όπως εκτιμάται, το 80% των πωλήσεων της κατηγορίας αφορά στα τυποποιημένα προϊόντα, έναντι ενός μεριδίου 20% των χύμα.

Αν και η κατηγορία επηρεάστηκε από την οικονομική κρίση, όπως τονίζει στέλεχος εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο, το τουρσί μπορεί να μην περιλαμβάνεται στα πρώτης ανάγκης είδη διατροφής, αλλά δεν θεωρείται μη αναγκαίο από τον καταναλωτή. Έτσι, σημείωσε μικρή πτώση πωλήσεων, κυρίως στα επώνυμα προϊόντα, η οποία όμως καλύφθηκε από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Το μερίδιο σε όγκο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία εκτιμάται ότι διαμορφώνεται περίπου στο 30%, έναντι 20%-25% δύο χρόνια νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών. Η άνοδός τους αποδίδεται στη χαμηλότερη τιμή τους. Όπως εκτιμά στέλεχος εταιρείας του κλάδου, η συγκεκριμένη τάση των PL θεωρείται μη αναστρέψιμη, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα.

Όσον αφορά στις προωθητικές ενέργειες στην κατηγορία, προτιμώνται τα ειδικά προγράμματα μείωσης των τιμών στις περιόδους αιχμής, ενώ σε συνεργασία με το λιανεμπόριο υλοποιούνται και εκπτωτικά προγράμματα με τη χρήση καρτών πιστότητας. Όπως εκτιμάται, λόγω της ιδιαιτερότητας της κατανάλωσης των τουρσιών, δεν αποτελεί πλέον δέλεαρ για τον καταναλωτή η προσφορά δωρεάν προϊόντος («2+1δώρο»).

Στασιμότητα στις πωλήσεις αναμένεται τουλάχιστον για το δεκάμηνο από την έναρξη του έτους. Παράλληλα, φαίνεται ότι θα υπάρξει μικρή περαιτέρω αύξηση της κίνησης των τουρσιών ιδιωτικής ετικέτας, όπως και μια αντίστοιχη περαιτέρω ενίσχυση της θέσης των προμηθευτών, που εγγυώνται την άριστη σχέση ποιότητας/τιμής.

Ψάρια σε κονσέρβα
Πτώση πωλήσεων σε όγκο σημείωσαν το 2010 τα κονσερβοποιημένα θαλασσινά (καλαμάρι, χταπόδι, μοσχοχτάποδο). Αντίθετα, οι πωλήσεις κονσέρβας τόνου παρέμειναν σταθερές, ενώ οι πωλήσεις σαρδέλας και γαύρου σε κονσέρβα σημείωσαν οριακή αύξηση (1,36% και 0,64% αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών του κλάδου).

Η αύξηση των πωλήσεων σαρδέλας και γαύρου σε κονσέρβα αποδίδεται στην καλή σχέση τιμής/ποσότητας σε σχέση με την ποιότητα του προϊόντος, ενώ η σταθερότητα των πωλήσεων του τόνου αποδίδεται στο γεγονός ότι το προϊόν χρησιμοποιείται με ποικίλους τρόπους στη μαγειρική, πράγμα που συνιστά πλεονέκτημα για την αγορά του έναντι άλλων υποκατηγοριών.

Από τα νηστίσιμα θαλασσινά σε κονσέρβα, υψηλή εποχικότητα την περίοδο της νηστείας παρουσιάζουν τα κονσερβοποιημένα καλαμάρια και κυρίως αυτά που είναι στον φυσικό τους χυμό (σε άλμη). Υψηλότερη ζήτηση την περίοδο της Σαρακοστής παρουσιάζει και η υποκατηγορία του κονσερβοποιημένου χταποδιού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τους υπόλοιπους μήνες του έτους η ζήτησή του είναι δυσανάλογα χαμηλή.

Τα μερίδια των ψαρικών ιδιωτικής ετικέτας διαφοροποιούνται σημαντικά, ανάλογα με το είδος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Τα ψαρικά φίρμας λιανεμπορίου προσφέρουν το πλεονέκτημα της χαμηλότερης τιμής, αλλά η προτίμησή τους συνδέεται και με την ποιότητά τους. Ενδεικτικά, όπως τονίζει στέλεχος μεγάλης εταιρείας του κλάδου, στην υποκατηγορία του τόνου σε κονσέρβα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσιάζουν μεγάλη γκάμα και ικανοποιητική ποιότητα, με αποτέλεσμα να έχουν κατακτήσει ικανοποιητικά μερίδια.

Αντίθετα, σε άλλα είδη ψαρικών, που η ποιότητα και η γεύση των μη επώνυμων προϊόντων δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των καταναλωτών, το μερίδιο των PL είναι σχετικά χαμηλό.

Πάντως, σε ορισμένες υποκατηγορίες, όπως το καλαμάρι σε κονσέρβα, ο καταναλωτής δείχνει υψηλή πιστότητα στα επώνυμα προϊόντα ποιότητας.

Παρά την οικονομική κρίση, παράγοντες των εταιρειών του κλάδου δηλώνουν την αισιοδοξία τους, σχετικά με την πορεία των πωλήσεων της κατηγορίας. Όπως εκτιμούν, το γεγονός ότι η οικονομική κρίση υποχρεώνει τους καταναλωτές να περιορίζουν τις εξόδους τους για φαγητό εκτός σπιτιού, αυξάνει το ενδιαφέρον τους για την οικιακή μαγειρική, πράγμα που ευνοεί τις πωλήσεις της κατηγορίας.

σελφ σερβις (T. 403)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION