σελφ σερβις - Κατεψυγμένα προϊόντα: Χρονιά «ξεκαθαρίσματος» η φετινή

Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Κατεψυγμένα προϊόντα: Χρονιά «ξεκαθαρίσματος» η φετινή

3 Νοεμβρίου 2010 | 11:58 Γράφει η Ελενα  Καραντζίκου Topics: Προϊόντα,Τάσεις

Κατεψυγμένα προϊόντα: Χρονιά «ξεκαθαρίσματος» η φετινή

Ως χρονιά «ξεκαθαρίσματος» και εύρεσης νέων ισορροπιών χαρακτηρίζεται το 2010 για τα κατεψυγμένα προϊόντα, κυρίως τις ζύμες και τα λαχανικά. Σε αντίθεση με τα ψαρικά, οι προαναφερόμενες κατηγορίες εμφανίζουν πτωτική τάση πωλήσεων, που θα αποσαφηνιστεί στα τέλη του έτους, δεδομένου ότι οι ψυχροί μήνες είναι οι πλέον ζωτικοί για τις πωλήσεις τους, καθώς την άνοιξη και το καλοκαίρι δέχονται τον έντονο ανταγωνισμό των νωπών προϊόντων (ιδιαίτερα η κατηγορία των λαχανικών).

Oι εκτιμήσεις είναι απαισιόδοξες, καθώς, όπως εκτιμά στέλεχος μεγάλης εταιρείας του σχετικού κλάδου, «αν αλλάξει κάτι, θα είναι προς το χειρότερο...».
«Η αγορά είναι πτωτική στα κατεψυγμένα προϊόντα, ιδιαίτερα σε εκείνα που θεωρούνται επιθυμίας και όχι πρώτης ανάγκης», τονίζει ο κ. Νίκος Μιχαλόπουλος, υπεύθυνος αγοραστής κατεψυγμένων ζυμών-λαχανικών της αλυσίδας Μετρό. Η πτώση των πωλήσεων εκτιμάται ότι διαμορφώνεται σε περίπου 3% συνολικά. Όπως επισημαίνεται από στελέχη της αγοράς, οι καταναλωτές είναι πιο επιλεκτικοί σε ό,τι αγοράζουν, αναζητούν την καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής, ενώ δεν αποθηκεύουν επιπλέον ποσότητες.

«Επιδίωξη του καταναλωτή είναι να αγοράσει ακριβώς την ποσότητα που θα καταναλώσει», τονίζει ο κ. Νίκος Καράπατσας, αγοραστής της κατηγορίας κατεψυγμένων στην αλυσίδα Αφοί Βερόπουλοι. «Αυτό είναι εμφανές στα κατεψυγμένα προϊόντα όπως και σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων. Είναι χαρακτηριστικό», σημειώνει, «ότι ενώ κάθε Παρασκευή οι δίλιτροι κωδικοί στο γάλα ήταν πρώτοι σε πωλήσεις, πλέον οι καταναλωτές αγοράζουν συσκευασίες του ενός λίτρου, ώστε να μην διακινδυνεύουν να πετούν περίσσια ποσότητα. Το εν λόγω παράδειγμα είναι αντιπροσωπευτικό των νέων συνηθειών που έχει αποκτήσει ο καταναλωτής στην κατηγορία των τροφίμων», καταλήγει.

Η τάση αυτή, όπως είναι αναμενόμενο, έχει επηρεάσει και την πολιτική των προωθητικών ενεργειών που πραγματοποιούν οι εταιρείες. Στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν οι προωθητικές ενέργειες περιελάμβαναν και την προσφορά ενός προϊόντος ως δώρο με την αγορά ενός (1+1). Η τακτική αυτή πλέον δεν ακολουθείται σε τόσο μεγάλο βαθμό, όπως επίσης σπάνιες είναι οι προωθητικές ενέργειες που περιλαμβάνουν κάποιας μορφής δώρου με την αγορά μιας συσκευασίας.

Πλέον ο καταναλωτής δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην τιμή, και για το λόγο αυτό, οι προσφορές επικεντρώνονται στην πλειονότητά τους στα εκπτωτικά αυτοκόλλητα. «Ο καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται πλέον να στοκάρει ποσότητα για "να έχει", αλλά να πάρει όση ακριβώς χρειάζεται», σημειώνει ο κ. Μιχαλόπουλος.

Από την άλλη πλευρά, η περικοπή των εξόδων από το σπίτι για φαγητό, δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει θετικά την κατηγορία. «Είναι πολλές οι παράμετροι που επηρεάζουν, αλλά σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι α) οι πωλήσεις των προϊόντων παντοπωλείου παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις, ενώ β) το delivery δεν έχει μειωθεί αισθητά, άρα το κατεψυγμένο δεν βλέπουμε να έχει πάρει σημαντικό μερίδιο από αυτά τα ανταγωνιστικά κανάλια», επισημαίνει ο κ. Καράπατσας.

Κατεψυγμένες ζύμες
Πτωτική είναι η πορεία των πωλήσεων στις κατεψυγμένες ζύμες, πτώση που κατάφερε να συγκρατήσει η άνοδος πωλήσεων της υποκατηγορίας της πίτσας, που ενισχύθηκε κατά 3,5%. Η άνοδος των πωλήσεων της κατεψυγμένης πίτσας αποδίδεται και στο γεγονός ότι το καλοκαίρι είχε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, γεγονός που κράτησε τους φιλάθλους μπροστά στην τηλεόραση και ωφέλησε την κατανάλωση έτοιμου φαγητού.

 Πίνακας 2: Πωλήσεις κατεψυγμένης ζύμης σε αξία (σε χιλ. ευρώ)

 Είδος  2008  2009  Ιαν. 2009 - Αυγ. 2009  Ιαν. 2010 - Αυγ. 2010  Ποσοστιαία μεταβολή
 Φύλλα  25.368  27.423  16.676  17.341  4%
 Έτοιμες πίτες  39.728  36.618  22.858  21.611  -5,5%
 Πίτσα  15.844  15.851  9.989  10.460  4,7%
 Σύνολο  80.942  79.892  49.525  49.413  -0,2%

 Πηγή: Symphony IRI Group


Η άνοδος της πίτσας, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών, ήταν η βασική αιτία που οι πωλήσεις της κατηγορίας στο σύνολό τους παρέμειναν σταθερές σε αξία το α’ οκτάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι, παρά την πτώση άλλων υποκατηγοριών. Στις υπόλοιπες υποκατηγορίες, άνοδο παρουσιάζουν οι πωλήσεις στις κλασικές και οι παραδοσιακές πίτες, ενώ πτωτικά κινούνται οι ατομικές πίτες και οι στριφτές.

Σημαντικά είναι και τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σε ορισμένες υποκατηγορίες φτάνει και το 30%, ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξής τους είναι διψήφιοι.

Oι εκτιμήσεις είναι απαισιόδοξες, καθώς, όπως εκτιμά στέλεχος μεγάλης εταιρείας του σχετικού κλάδου, «αν αλλάξει κάτι, θα είναι προς το χειρότερο...».
«Η αγορά είναι πτωτική στα κατεψυγμένα προϊόντα, ιδιαίτερα σε εκείνα που θεωρούνται επιθυμίας και όχι πρώτης ανάγκης», τονίζει ο κ. Νίκος Μιχαλόπουλος, υπεύθυνος αγοραστής κατεψυγμένων ζυμών-λαχανικών της αλυσίδας Μετρό. Η πτώση των πωλήσεων εκτιμάται ότι διαμορφώνεται σε περίπου 3% συνολικά. Όπως επισημαίνεται από στελέχη της αγοράς, οι καταναλωτές είναι πιο επιλεκτικοί σε ό,τι αγοράζουν, αναζητούν την καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής, ενώ δεν αποθηκεύουν επιπλέον ποσότητες.

«Επιδίωξη του καταναλωτή είναι να αγοράσει ακριβώς την ποσότητα που θα καταναλώσει», τονίζει ο κ. Νίκος Καράπατσας, αγοραστής της κατηγορίας κατεψυγμένων στην αλυσίδα Αφοί Βερόπουλοι. «Αυτό είναι εμφανές στα κατεψυγμένα προϊόντα όπως και σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων. Είναι χαρακτηριστικό», σημειώνει, «ότι ενώ κάθε Παρασκευή οι δίλιτροι κωδικοί στο γάλα ήταν πρώτοι σε πωλήσεις, πλέον οι καταναλωτές αγοράζουν συσκευασίες του ενός λίτρου, ώστε να μην διακινδυνεύουν να πετούν περίσσια ποσότητα. Το εν λόγω παράδειγμα είναι αντιπροσωπευτικό των νέων συνηθειών που έχει αποκτήσει ο καταναλωτής στην κατηγορία των τροφίμων», καταλήγει.

Η τάση αυτή, όπως είναι αναμενόμενο, έχει επηρεάσει και την πολιτική των προωθητικών ενεργειών που πραγματοποιούν οι εταιρείες. Στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν οι προωθητικές ενέργειες περιελάμβαναν και την προσφορά ενός προϊόντος ως δώρο με την αγορά ενός (1+1). Η τακτική αυτή πλέον δεν ακολουθείται σε τόσο μεγάλο βαθμό, όπως επίσης σπάνιες είναι οι προωθητικές ενέργειες που περιλαμβάνουν κάποιας μορφής δώρου με την αγορά μιας συσκευασίας.

Πλέον ο καταναλωτής δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην τιμή, και για το λόγο αυτό, οι προσφορές επικεντρώνονται στην πλειονότητά τους στα εκπτωτικά αυτοκόλλητα. «Ο καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται πλέον να στοκάρει ποσότητα για "να έχει", αλλά να πάρει όση ακριβώς χρειάζεται», σημειώνει ο κ. Μιχαλόπουλος.

Από την άλλη πλευρά, η περικοπή των εξόδων από το σπίτι για φαγητό, δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει θετικά την κατηγορία. «Είναι πολλές οι παράμετροι που επηρεάζουν, αλλά σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι α) οι πωλήσεις των προϊόντων παντοπωλείου παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις, ενώ β) το delivery δεν έχει μειωθεί αισθητά, άρα το κατεψυγμένο δεν βλέπουμε να έχει πάρει σημαντικό μερίδιο από αυτά τα ανταγωνιστικά κανάλια», επισημαίνει ο κ. Καράπατσας.

Κατεψυγμένες ζύμες
Πτωτική είναι η πορεία των πωλήσεων στις κατεψυγμένες ζύμες, πτώση που κατάφερε να συγκρατήσει η άνοδος πωλήσεων της υποκατηγορίας της πίτσας, που ενισχύθηκε κατά 3,5%. Η άνοδος των πωλήσεων της κατεψυγμένης πίτσας αποδίδεται και στο γεγονός ότι το καλοκαίρι είχε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, γεγονός που κράτησε τους φιλάθλους μπροστά στην τηλεόραση και ωφέλησε την κατανάλωση έτοιμου φαγητού.

 Πίνακας 2: Πωλήσεις κατεψυγμένης ζύμης σε αξία (σε χιλ. ευρώ)

 Είδος  2008  2009  Ιαν. 2009 - Αυγ. 2009  Ιαν. 2010 - Αυγ. 2010  Ποσοστιαία μεταβολή
 Φύλλα  25.368  27.423  16.676  17.341  4%
 Έτοιμες πίτες  39.728  36.618  22.858  21.611  -5,5%
 Πίτσα  15.844  15.851  9.989  10.460  4,7%
 Σύνολο  80.942  79.892  49.525  49.413  -0,2%

 Πηγή: Symphony IRI Group


Η άνοδος της πίτσας, σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών, ήταν η βασική αιτία που οι πωλήσεις της κατηγορίας στο σύνολό τους παρέμειναν σταθερές σε αξία το α’ οκτάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι, παρά την πτώση άλλων υποκατηγοριών. Στις υπόλοιπες υποκατηγορίες, άνοδο παρουσιάζουν οι πωλήσεις στις κλασικές και οι παραδοσιακές πίτες, ενώ πτωτικά κινούνται οι ατομικές πίτες και οι στριφτές.

Σημαντικά είναι και τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σε ορισμένες υποκατηγορίες φτάνει και το 30%, ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξής τους είναι διψήφιοι.

Κατεψυγμένα λαχανικά
Πτωτική είναι και η πορεία των κατεψυγμένων λαχανικών. Σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών βασισμένα σε μετρήσεις της αγοράς, το οκτάμηνο του 2010, οι πωλήσεις της κατηγορίας υποχώρησαν κατά 5,6% σε αξία και κατά 4,2% σε όγκο. Η πτώση αποδίδεται και στο γεγονός ότι φέτος ήταν μια χρονιά όπου τα νωπά λαχανικά ήταν άφθονα και σε καλές τιμές.

Κάθε χρονιά που συμβαίνει αυτό, οι πωλήσεις των κατεψυγμένων είναι φυσικό να υποχωρούν, πόσο μάλλον σε περίοδο οικονομικής κρίσης, όπου ο καταναλωτής υπολογίζει πολύ περισσότερο πόσα χρήματα θα ξοδέψει. Για να υπάρξει ξεκάθαρη εικόνα του έτους, η αγορά τηρεί στάση αναμονής για το πώς θα διαμορφωθούν οι πωλήσεις το υπόλοιπο του έτους, όταν δεν θα είναι διαθέσιμα νωπά προϊόντα.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις κατεψυγμένων λαχανικών σε αξία (χιλ. ευρώ)

 Είδος  2008  2009  Ιαν. 2009 - Αυγ. 2009  Ιαν. 2010 - Αυγ. 2010  Ποσοστιαία μεταβολή
 Βασικά  38.375  380.18  26.341  26.122  -0,8%
 Σπέσιαλ  13.961  13.732  8.957  8.659  -3,3%
 Συνταγές  13.864  13.428  8.999  8.466  -5,9%
 Προμαγειρεμένα  622,6  1763  1.050  1.019  -3%
 Σύνολο  66.823  66.942  45.348  44.268  -2,4%
 Σημείωση: Στα βασικά κατεψυγμένα λαχανικά περιλαμβάνονται φασολάκια, αρακάς κτλ., στα σπέσιαλ σπανάκι, μανιτάρια, χάντρες, καλαμπόκι κτλ, στις «συνταγές» τα ημι-έτοιμα κατεψυγμένα λαχανικά, ενώ στα προμαγειρεμένα περιλαμβάνονται και τα παναρισμένα λαχανικά.

 Πηγή: Symphony IRI Group


Σταδιακά πολλοί καταναλωτές καταψύχουν οι ίδιοι τα λαχανικά που θα καταναλώσουν όλη τη χρονιά, καθώς κάνουν χρήση τεχνολογικά πιο εξελιγμένων οικιακών συσκευών (καταψύκτες κτλ.). Η τάση αυτή καταγράφεται, αλλά όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, «δεν είναι μετρήσιμο το αν και πόσο επηρεάζει συνολικά την κατηγορία».

Χαρακτηριστικό της κατηγορίας είναι και η είσοδος πολλών μικρών «παικτών», που διαθέτουν προϊόντα είτε με τη δική τους επωνυμία είτε ως pl, αλλά δίνοντας βαρύτητα στην ποιότητα. Αυτό αφορά κυρίως στα πρωτογενή κατεψυγμένα λαχανικά (εκείνα δηλαδή που προσθέτει ο καταναλωτής όλα τα υλικά για το μαγείρεμα). Σε αυτήν την υποκατηγορία μικρές εταιρείες λανσάρουν προϊόντα με ελληνική πρώτη ύλη και σε τιμές έως και 50% πιο οικονομικές σε σχέση με τα επώνυμα, καθώς ο καταναλωτής δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη σχέση ποιότητας τιμής. Στην κατηγορία των πρωτογενών υλικών, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εκτιμάται ότι κατέχουν μερίδιο ύψους 25% σε αξία και 37% σε όγκο, με ανοδικές τάσεις.

Οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία κατεψυγμένων λαχανικών το 2009 σε σχέση με το 2010, σημείωσε 8% μεταβολή στις πωλήσεις κατεψυγμένων λαχανικών ιδιωτικής ετικέτας σε τόνους (από 4.913 σε 5.515), ενώ οι πωλήσεις σε αξία (χιλ. ευρώ) του συγκεκριμένου προϊόντος 8,4% (από 10.703 σε 12.683).

Από την άλλη, οι πωλήσεις κατεψυγμένης ζύμης ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο αυξήθηκε κατά 23% συγκρίνοντας το α’ οκτάμηνο του 2009 με το αντίστοιχο του 2010 (από 4.277 το 2008 σε 4.683 το 2009), ενώ οι πωλήσεις σε αξία (χιλ. ευρώ) σημείωσαν μεταβολή της τάξης του 14,2% (από 13.699 σε 15.419).

Όσον αφορά στα ημι-έτοιμα κατεψυγμένα λαχανικά, αυτά δηλαδή που ο καταναλωτής πρέπει να προσθέσει για το μαγείρεμα νερό, λάδι και σάλτσα, η τάση είναι πτωτική. Η πτώση αποδίδεται στο γεγονός ότι για τον καταναλωτή η ευκολία που προσφέρει το προϊόν στο μαγείρεμα δεν είναι τόσο μεγάλη, ώστε να αντισταθμίζει την υψηλότερη τιμή.

σελφ σερβις (T. 399)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION